Slecht nieuws voor ruiters met overgewicht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fojoe

Re: Slecht nieuws voor ruiters met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 12:14

als de bespiering zelfs verbeterd is, hoor je mij verder niet meer Lips are sealed
de tabellen van de boomlozen kúnnen het ook bij het verkeerde eind hebben.

dat hc vaak wat eigenaardig uit de hoek kwam, wil nog niet zeggen dat zijn kennis niet goed is.
ik heb in ieder geval veel geleerd van zijn site.
(ik heb trouwens eerst zijn site ontdekt, en dan pas de hc van op bokt Knipoog )

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 12:16

Ninx: Je zei "Iedereen heeft aanleg om dik te worden. Sterker nog 35% van de vrouwen is dat al, dus het is echt niet een individueel probleem."

Hier ben ik het niet mee eens, er zijn genoeg mensen die geen aanleg hebben om dik te worden en alles kunnen eten en zelfs 3-4 kinderen hebben gekregen en niks zijn aangekomen na de zwangerschap of die het gewicht weer heel snel kwijt raken zonder dat ze er ook maar iets voor doen. Lachen
Sommige mensen zijn ronduit mager en dat kan ook heel vervelend zijn. Soms is het gewoon echt niet mooi om geen rondingen te hebben bijvoorbeeld en ze worden vaak nagewezen of zelfs aangesproken als zijnde annorexia patient.
Ik ben niet te mager of zo, maar ik ken mensen die dat wel zijn en die vinden het niet allemaal even leuk.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 12:18

Ik ken iemand die bij hem geweest is en dan vlat ie nogal van zijn voetstuk Knipoog

Nou, dat is wat BZ zelfs een keer tegen mij gezegd heeft. Dat blijkbaar het niet altijd maar "klopt" Knipoog Want hoe je het went of keert, voor mij en mijn paard wérkt het. We zullen misschien wel een uitzondering zijn? Wie zegt het?

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 12:47

ik zet mensen niet zomaar op een voetstuk, dan kunnen ze er ook niet afvallen Tong uitsteken
en zoals gezegd, mij hoor je verder niet meer Lips are sealed Haha!

Ninx, ik vind dit ook wel wat kort door de bocht.
m'n nichtje en haar 2 broers zouden maar wát graag een beetje meer rond hun botten hebben dan alleen maar vel, maar wat ze ook eten, dikker worden ze niet
mijn papa was er ook eentje die je door de brievenbus kon duwen, maar jammer genoeg heb ik de genen van mijn moeder mee en slaat mijn lichaam alles op wat het binnen krijgt.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 12:57

Ik moet zeggen dat ik vind dat Perrokai wel een aantal waarheden zegt hoor. IK persoonlijk vind die 20% grens teveel. Dat zou betekenen dat mijn paard iemand van ± 110kg zou moeten kúnnen 'houden'. Never nooit niet!! Het is natuurlijk paardafhankelijk maar mijn paard heeft daar moeite mee.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 13:16

Sees, je mag het gewicht van je zadel niet vergeten!
iemand van 90kg met een western- of australisch stockzadel van 20kg zit ook al aan die 110kg.
(daarom heb ik een superlicht kunststof zadel gekozen)
en je kleding moet je er ook nog bijtellen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 13:26

Ja klopt. Dan ligt het gewicht dus al weer lager...

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 21:44

fojoe schreef:
Jeddah, ik denk niet dat het de bedoeling van Perrokai is om je te overtuigen, maar vooral om je te doen nadenken.
ik stel mezelf ook constant in vraag, zo leer je enorm veel bij, en kom je tot de conclusie dat je fout zat, of net niet, en kan je er indien nodig wat aan gaan doen.

Bovenstaand klopt. Knipoog Je moet altijd kritisch blijven, ook ten opzichte van jezelf niet alleen t.o.v. je paard.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 21:52

Yvonnelind schreef:
Ninx: Je zei "Iedereen heeft aanleg om dik te worden. Sterker nog 35% van de vrouwen is dat al, dus het is echt niet een individueel probleem."

Hier ben ik het niet mee eens, er zijn genoeg mensen die geen aanleg hebben om dik te worden en alles kunnen eten en zelfs 3-4 kinderen hebben gekregen en niks zijn aangekomen na de zwangerschap of die het gewicht weer heel snel kwijt raken zonder dat ze er ook maar iets voor doen. Lachen
Sommige mensen zijn ronduit mager en dat kan ook heel vervelend zijn. Soms is het gewoon echt niet mooi om geen rondingen te hebben bijvoorbeeld en ze worden vaak nagewezen of zelfs aangesproken als zijnde annorexia patient.
Ik ben niet te mager of zo, maar ik ken mensen die dat wel zijn en die vinden het niet allemaal even leuk.

Vanzelfsprekend zijn er mensen die het er maar niet aan kunnen eten en erg 'mager' ogen....
Maar Ik heb onderzoeksresultaten bekeken van een wereldwijd onderzoek. En het blijkt zo te zijn dat jaaaaaaaaaaaaaren lang het grootste probleem "ondervoeding' was, nu ligt de problematiek bij 'overvoeding'. Dus: te veel, te zware mensen.
Natuurlijk kent iedereen individuele gevallen waarin iemand te dun is ondanks dat diegene er alles aan doet om het 'eraan' te eten.
Feit is gewoon dat overgewicht volksziekte nr. 1 dreigt te worden, en het niet zo gek is dat ik zeg dat dat voor 'bijna' iedereen op de loer ligt.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 21:54

ik ben dat met je eens,overgewicht is een van de grotere problemen in NL

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 22:08

het lichaam van de meeste mensen snapt niet dat er nu eten in overvloed is.
instinctief hebben we de neiging om reserve op te slaan voor slechtere tijden.
voeg daarbij de vorige generaties die zelf slechtere tijden (oorlog) meegemaakt hebben, en de latere generaties als gevolg van hun ervaringen gaan stimuleren om (te) veel te eten, en je hebt het ideale recept om de bevolking in de hedendaagse rijkere landen dik te krijgen.
(ik ben zelf voor het grootste deel opgevoed door m'n grootmoeder die de oorlog meegemaakt had; m'n bord was altijd overvol en het moest leeggegeten worden; vind je het raar dat ik moeite heb om met die ingestampte gewoonte te breken?)

overgewicht is in de rijke landen idd een probleem, absoluut!
maar het is niet zo simpel om dat zomaar te gaan oplossen.
je lichaam vraagt immers instinctief om calorieën en niet om het gezonde 'konijneneten' Tong uitsteken

in slechtere tijden waren het trouwens de dikkerdjes die de beste overlevingskansen hadden, net omdat ze wat reserve hadden, en een lichaam dat alle voedingsstoffen netjes opslaat Haha!
wij zijn trouwens niet dik, we hebben alleen een heel efficiënt lichaam Clown

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 22:10

Plus het feit dat het genetisch en fysiologisch erin komt te zitten de predispositie om obesitas te hebben

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 23:24

fojoe schreef:
voeg daarbij de vorige generaties die zelf slechtere tijden (oorlog) meegemaakt hebben, en de latere generaties als gevolg van hun ervaringen gaan stimuleren om (te) veel te eten, en je hebt het ideale recept om de bevolking in de hedendaagse rijkere landen dik te krijgen.
(ik ben zelf voor het grootste deel opgevoed door m'n grootmoeder die de oorlog meegemaakt had; m'n bord was altijd overvol en het moest leeggegeten worden; vind je het raar dat ik moeite heb om met die ingestampte gewoonte te breken?)

je lichaam vraagt immers instinctief om calorieën en niet om het gezonde 'konijneneten' Tong uitsteken

in slechtere tijden waren het trouwens de dikkerdjes die de beste overlevingskansen hadden, net omdat ze wat reserve hadden, en een lichaam dat alle voedingsstoffen netjes opslaat Haha!

Dat is wel een aangeleerde verslaving. De mensen die over het algemeen erg gezond en weinig dikmakend voedsel eten zullen ook het gevoel van een om snelle suikers en vetten schreeuwend lichaam herkennen na bijv. een uitschieter qua eten tijdens de kerstdagen.
Het is dus een verslaving, en die kun je verslaan.... je moet het echter wel echt willen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 09:19

wel makkelijk gezegd...........ik ben het wel met je eens hoor,maar zo makkelijk als je het leest op bokt,zo moeilijk is het IRL.
ik moet er wel bij vermelden dat het bij mij ook erg langzaam gaat,(in een maand 5 kg)maar ach ze zeggen dat je beter langzaam kan afvallen dan ineens snel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 09:23

@ninx denk eens aan mensen die door ziekte bijv niet volop kunnen bewegen/sporten zoals ze graag zouden willen.

oordelen waarom mensen een maatje meer hebben en het er ook aan blijft is wel erg simpel altijd.

Verder is het bij mij ook nog tot de dag onverklaarbaar waarom ik (1.72) van 60 kg naar 50 knalde...moest vreten om daar niet onder te komen.
En in net zulke sneltrein vaart er 20 kg bij kreeg..die zelfs met crash dieten bleven zitten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 10:38

runningkawa schreef:
@ninx denk eens aan mensen die door ziekte bijv niet volop kunnen bewegen/sporten zoals ze graag zouden willen.

oordelen waarom mensen een maatje meer hebben en het er ook aan blijft is wel erg simpel altijd.

Verder is het bij mij ook nog tot de dag onverklaarbaar waarom ik (1.72) van 60 kg naar 50 knalde...moest vreten om daar niet onder te komen.
En in net zulke sneltrein vaart er 20 kg bij kreeg..die zelfs met crash dieten bleven zitten

@Runningkawa: daar heb ik ook aan gedacht, en dat kun je ook teruglezen in mijn vorige posts.
Die groep heeft het al lastig genoeg zonder ook ook nog eens met al die vooroordelen en dat gezeur te moeten afrekenen. Daarom heb ik dat in bijna iedere post met naam en toenaam genoemd.
Nu zal dat toch altijd een kleinere en uitzonderingsgroep blijven.
De meeste mensen met overgewicht hebben dat gekregen door overeten, wereldwijd. Nu kun je daarvoor niet alleen naar de mensen wijzen, maar vooral naar de westerse wereld die TE makkelijk te verkrijgen gemaksvoedsel produceert met veel verslavende suikers, zetmeel, vetten en koolhydraten. We faciliteren de aandoening zeg maar.
Het vraagt veel van mensen om al dat aanbod te ontvluchten, maar moeilijk is (wederom) niet onmogelijk.
Daarbij is gezond eten niet direct 'konijnenvoedsel' natuurlijk.....

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 11:26

Ninx schreef:
fojoe schreef:

Dat is wel een aangeleerde verslaving. De mensen die over het algemeen erg gezond en weinig dikmakend voedsel eten zullen ook het gevoel van een om snelle suikers en vetten schreeuwend lichaam herkennen na bijv. een uitschieter qua eten tijdens de kerstdagen.
Het is dus een verslaving, en die kun je verslaan.... je moet het echter wel echt willen.

het is nochtans mij dokter die mij dit verteld heeft.
ik wil niet moeilijk doen, maar volgens mij heeft hij toch wel voldoende wetenschappelijke kennis ...

wat bedoel je trouwens met een aangeleerde verslaving?
suikerverslaving is volgens mij niet anders dan sigaretten-, alcohol- of drugsverslaving.
alleen kan je met die andere verslavingen volledig breken, eten zul je nog steeds moeten blijven doen.

dat konijnenvoedsel was trouwens een overdrijving, ik hou van lekker slaatjes, zonder een kwak mayo Knipoog

edit: en wat het sporten betreft, ik heb enorm slechte knieën, dan blijft er niet veel sport meer over Verdrietig

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 11:32

Vanaf volgende maand gaat de Bit over gezonde voeding voor paard en ruiter. Misschien staan daar handige tips bij.

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 11:45

Het is niet voor iedereen een aangeleerde verslaving. Mijn oma heeft behoorlijk overgewicht maar kan er niks aan doen. Ze kan niet sporten want ze is invalide. En ze eet echt weinig maar komt toch aan. Ook door dr suikerziekte enzo. Vandat soort mensen kan je niet zeggen het is een aangeleerde verslaving. Ik daar in tegen ben 1,70 en weeg 55 kilo. Ik eet echt gigantische hoeveel heden!!!! Maar heb gewoon geen aanleg om dik te worden. Als ik aanleg had gehad om dik te worden was ik echt een tien tonner geweest Bloos Dan eet ik niet alleen ongezond.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 11:52

* gaat zitten kniezen omdat sommige mensen alles kunnen eten zonder aan te komen * Zij zijn groot en ik is klein!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 12:22

is wel leuk als je niks aankomt(of eigenlijk niet voor degenen die juist willen aankomen)
maar slecht eten is evengoed net zo beroerd voor je lichaam hoor

ik bedoel,vet eten is net zo slecht voor een slank als een dik lichaam

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 12:27

Mii_Jessica schreef:
Het is niet voor iedereen een aangeleerde verslaving. Mijn oma heeft behoorlijk overgewicht maar kan er niks aan doen. Ze kan niet sporten want ze is invalide. En ze eet echt weinig maar komt toch aan. Ook door dr suikerziekte enzo. Vandat soort mensen kan je niet zeggen het is een aangeleerde verslaving. Ik daar in tegen ben 1,70 en weeg 55 kilo. Ik eet echt gigantische hoeveel heden!!!! Maar heb gewoon geen aanleg om dik te worden. Als ik aanleg had gehad om dik te worden was ik echt een tien tonner geweest Bloos Dan eet ik niet alleen ongezond.

Nogmaals naar iedereen: het gaat toch niet om de uitzonderingen? Die zijn er, en die noem ik ook uitgebreidt.
Het is dus ook niet voor IEDEREEN een aangeleerde verslaving, dat heb je me ook niet zien typen.
Roken, drinken, en ook het overeten (van voornamelijk te zoet en te vet en te calorierijk voedsel) kan een verslaving zijn.
Iedere verslaving valt te overwinnen.
Ik heb gewerkt bij een instelling (Consultatiebureau Alcohol en Drugs) en weet dat verslavings overwinnen en leren beheersen 1 van de moeilijkste dingen is die een mens kan tegenkomen in zijn/ haar leven.
Veel mensen vallen weer terug in hun oude gewoonten, maar er is een groep die het wel degelijk redt.
Natuurlijk is het daarnaast een feit dat niet iedereen dezelfde stofwisseling heeft en je zult je eetpatroon daar dan dus ook op aan moeten passen.

@Fojoe: sporten als Yoga of Pilates zijn weinig belastend voor je knieen, net als zwemmen, maar missen hun effect zeker niet!

Slotsom: het gaat niet over die ene tante die toevallig een hernia heeft en niet kan sporten, ook gaat het niet om die 1 op de 500 mensen met een verstoorde stofwisseling, evenmin heb ik het over mensen die kunnen eten wat ze willen...maar een dunne lat blijven.
Het gaat over 'ruiters met overgewicht'.
En naast alle uitzonderingen die er rond lopen, is het grootste gedeelte van de 'te dikke mensheid' puur en alleen maar te dik door overeten en het eten van de verkeerde voeding.
Wanneer we dat onderkennen en ons niet verschuilen achter allerlei drogredenen kunnen we resultaat boeken.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 13:26

kohtje schreef:
Vanaf volgende maand gaat de Bit over gezonde voeding voor paard en ruiter. Misschien staan daar handige tips bij.

Dat denk ik niet; iedereen die te zwaar is en al -tig lijnpogingen achter de rug heeft, kent alle dieten, alle tips...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 13:35

Ik heb het al eens eerder gezegd, maar jullie zouden dit boek moeten lezen:
Het Dikke Afvalboek van Ivan Wolffers.
Hieronder een link met wat meer info. Het boek rekent af met een hoop onzin. Al die pillentroep en onzinnige dieetjes maken mensen alleen maar ongelukkig en nog dikker. Ik vond dit echt een eye-opener!

http://www.ad.nl/diagnose/article1782242.ece

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 13:46

Ik hoef geen boek te lezen om te weten dat crash dieten en pillen slecht zijn, dat weet iedereen wel...maar ja je wilt niet dik zijn, dus je probeert toch wat.

En uitzonderingsgevallen...denk dat er die meer zijn dan gedacht
Te snel wordt gedacht, elk pondje komt door het mondje... zonder te weten wat er is.
Zelfs dokters weten het vaak niet

Als ik braaf mijn eet gewoonten in vul bij voedingswijzer...haal ik zelden de calorien die ik zou mogen hebben