Enorm aantal paarden in Nederland vertonen stereotiep gedrag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sim0ne

Re: Enorm aantal paarden in Nederland vertonen stereotiep gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:51

Stands verbieden is zeker een goed begin en daar zijn ze ook mee bezig dacht ik...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:52

Sim0ne schreef:
Ik bedoel gewoon de boxen en stands vervangen door paddocks, dan heb je nog steeds dezelfde ruimte voor de bak enzo

maar dan heeft het paard niks meer ruimte, en je wil niet weten wat er gebeurd als je teveel paarden op een te krappe ruimte huisvest in groepsverband

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:53

Sim0ne schreef:
Stands verbieden is zeker een goed begin en daar zijn ze ook mee bezig dacht ik...

Al 15 jaar Lachen Lachen

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:55

Het hoeft ook niet 1 open ruimte te worden. Als je bijvoorbeeld telkens twee paarden bij elkaar zet die elkaar graag mogen... Het is maar een voorbeeld.

Er moet iig iets gebeuren. Je mag ook zelf met een constructief voorbeeld komen, in plaats van elk idee van mij naar beneden te halen... Ik probeer mee te denken voor een oplossing voor dit probleem. En mijn probleem is het niet, mijn paarden staan altijd samen buiten op een flink terrein, met droge voeten en ze kunnen naar binnen lopen wanneer ze willen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:56

ja pfff ze zijn met zoveel bezig maar in praktijk verandert er vaak weinig.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:57

Sim0ne schreef:
Het hoeft ook niet 1 open ruimte te worden. Als je bijvoorbeeld telkens twee paarden bij elkaar zet die elkaar graag mogen... Het is maar een voorbeeld.

Er moet iig iets gebeuren. Je mag ook zelf met een constructief voorbeeld komen, in plaats van elk idee van mij naar beneden te halen... Ik probeer mee te denken voor een oplossing voor dit probleem. En mijn probleem is het niet, mijn paarden staan altijd samen buiten op een flink terrein, met droge voeten en ze kunnen naar binnen lopen wanneer ze willen.

dus in een stal van 6 bij 6 twee paarden?

Zie jij dat als een vooruitgang????

ik heb geen oplossing, heel simpel Lachen

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:58

KiWiKo schreef:
Sim0ne schreef:

Al 15 jaar Lachen Lachen

Dus is het niet moeilijk voor te stellen dat verscherpte regelgeving nog wel mee zal vallen en vooralsnog geen reden tot paniek is.
Ondertussen ben ik wel blij dat er steeds meer wordt nagedacht over paardenwelzijn en dat er steeds meer mensen besef van krijgen. Dat is een goed begin.

Wat scherpe regels betreft; daar zitten we nu al mee. Als een van de paarden een scheet laat staat er al weer zo'n rentmeestermanneke aan de deur om te zien of we wel kosjer bezig zijn...Zelfs dat went.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:59

Pluizebolpum schreef:
Dus is het niet moeilijk voor te stellen dat verscherpte regelgeving nog wel mee zal vallen en vooralsnog geen reden tot paniek is.
Ondertussen ben ik wel blij dat er steeds meer wordt nagedacht over paardenwelzijn en dat er steeds meer mensen besef van krijgen. Dat is een goed begin.

Wat scherpe regels betreft; daar zitten we nu al mee. Als een van de paarden een scheet laat staat er al weer zo'n rentmeestermanneke aan de deur om te zien of we wel kosjer bezig zijn...Zelfs dat went.

Helaas is er ook geen reden tot gejuich.............. en ik ben het er meer dan mee eens dat het heel fijn is dat hier een keer over nagedacht wordt........

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:00

Het blijft een moeilijke kwestie..hoe je het ook bekijkt.

Ik heb zelf 2 van die ruimteverslindende grasmaaiers Bloos .....waarom 2...nou een maat werd verkocht en de ene grasmaaier kon niet alleen zijn,dus er nog een grasmaaier bij.

De boxen waar ze in staan zijn niet het Walhalla maar ruim zat en er zit gaas tussen dus ze kunnen elkaar zien en roddelen met elkaar.Daarbij gaan ze zoveel mogelijk naar buiten,alhoewel het met dit weer soms wel moeilijk is dus het gebeurd echt wel eens dat ze een dagje niet buiten kunnen spelen.Uit de box komen ze zeker wel,al is het maar voor even wat werken,wandelen en iig tijdens het uitmesten.
Ik neem aan dat ze het redelijk naar hun zin hebben want ze werken graag,zijn vriendelijk in de omgang,hebben geen stalondeugden en ravotten een groot gedeelte van de dag met elkaar als ze in de wei staan.

Nu zit ik wel in een luxe positie ondanks dat ik op steenwordp afstand van de binnenstad sta met ze...

Veel stallen zijn gewoon verder weg van huis en hoe triest ook...niet alles is te bereiken met de fiets of de scoot.De oudhollandse melkkoe blijft vaak onontbeerlijk dus ook dat parkeer terrein is nodig en ook de trailer moet ergens een plekje hebben Clown

Diep in mijn hart wil ik ook dat grote landgoed met die geweldige inloopstallen waar mijn mannen naar wens in- en uit kunnen wandelen.Ik heb net nog in mijn knip gekeken (en voor de zekerheid ook mijn schoen gecontroleerd Clown ) helaas....alleen maar bonnetjes Tong uitsteken .
Misschien is carpoolen naar stal wel wat...kan er voor het grootste deel van de parkeerplaats een multifunctionele paddock gemaakt worden.De hele week een paar uur per dag paarden erop en tijdens de auto inloopspits en wedstrijddagen zet je de auto op die plek. Ik laat even mijn fantasie op de vrije loop Bloos Haha!

Groetjes,Tinky
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 06-12-07 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:00

nou constructief idee van mij is dat iedereen goed let op de behoeften van zijn of haar paard en daar naar luistert zodat de overheid zich er niet mee zou hoeven bemoeien. Ik vind iedere situatie is anders en als je als eigenaar niet veel ruimte hebt voor je paard en je dit bijvoorbeeld zou compenseren door hem 15 x per dag uit zijn box te halen om ermee te lopen ofzoiets dan is het ook weer minder erg dan degenen die hun paard in een box of een weitje zet zonder er naar om te kijken.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:04

Helaas is er ook geen reden tot gejuich.............. en ik ben het quote KiWiKo" er meer dan mee eens dat het heel fijn is dat hier een keer over nagedacht wordt......."

Dat is natuurlijk wel zo, jammer alleen dat er vaak zulke onzalige ideeen uitkomen als de overheid ergens over nadenkt (chippen van paarden enzo)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:06

naja als je bedenkt dat ze al 15 jaar bezig zijn met zo iets vreselijks als stands te verbieden....... ga ik van dit ideetje niet echt juichen Lachen eerst zien dat er wat aan die stands gedaan wordt, en misschien, misschien geloof ik de bv nederland wel dat ze hier ook wat aan gaan doen Lachen

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:08

ja straks gaan we belasting betalen voor ons paard, moet de weideafrastering in een speciale kleur.. Wordt alleen maar duurder, is het probleem ook opgelost.. Alleen ben ik dan wel paardloos.. :S

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:10

Nou ik denk echt dat er in het dierenwelzijn echt veel belangrijkere zaken zijn om aan te pakken hoor dan die verwende paardebeesten van de particulier. Denk bijvoorbeeld aan de varkens, de koetjes en de kipjes. Er zijn ook heel veel honden en katten die niet verzorgd worden zoals het zou horen. Ik verwacht er gewoon niet teveel van en denk "verbeter de wereld, begin bij jezelf" en hoe meer mensen dit doen hoe meer effect het zal hebben.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:12

Elke87 schreef:
ja straks gaan we belasting betalen voor ons paard, moet de weideafrastering in een speciale kleur.. Wordt alleen maar duurder, is het probleem ook opgelost.. Alleen ben ik dan wel paardloos.. :S

Waarom denk je dat die Chip er moest komen Lachen Lachen stap 2 is inderdaad paardenbelasting Lachen

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:13

Ja elke87, de ministers, de raadsleden en de ambenaren moeten ook wat te bedenken en te controleren houden he Knipoog Ik denk dat de afrastering grasgroen zal moeten en dat er achter elk bosje een ambtenaar komt met een RAL kleurenwaaier en een agent met een digitaal bonnenboekje hahaha

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:14

Straks komt een streepjescode op elke paardenvijg en krijg je automatisch een bekeuring voor elke paardendrol die op straat valt (speciale sensoren op de straat en je adres achterhalen ze met behulp van de chip) of draai ik nu door.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:15

piezze schreef:
Ja elke87, de ministers, de raadsleden en de ambenaren moeten ook wat te bedenken en te controleren houden he Knipoog Ik denk dat de afrastering grasgroen zal moeten en dat er achter elk bosje een ambtenaar komt met een RAL kleurenwaaier en een agent met een digitaal bonnenboekje hahaha

Haha ja zie het al helemaal voor me..
Denk dat er ook wel veel buren lief genoeg zijn om dat voor de ambtenaar te doen.. Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:15

piezze schreef:
Straks komt een streepjescode op elke paardenvijg en krijg je automatisch een bekeuring voor elke paardendrol die op straat valt (speciale sensoren op de straat en je adres achterhalen ze met behulp van de chip) of draai ik nu door.

nee hoor Lachen Lachen

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:17

oh ja en als je wilt paardrijden moet je eerst een speciaal rijbewijs, een gordel, kooiconstructie, helm en harnas en voor het houden van een shetlandpony moet je eers een speciaal inburgeringsexamen doen waarbij je de taal equus moet beheersen whahahaha ik lig al dubbel ook al is het te triest voor woorden eigenlijk. Misschien nog snelheidslimieten op ruiterpaden? kan er ook nog wel bij.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:17

KiWiKo schreef:
piezze schreef:

nee hoor Lachen Lachen

hij wordt zelfs nog gewogen.. en hoe meer het weegt hoe hoger de boete.. Tong uitsteken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:18

ik geloof dat er hier een vrolijk wordt Lachen

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:19

piezze schreef:
oh ja en als je wilt paardrijden moet je eerst een speciaal rijbewijs, een gordel, kooiconstructie, helm en harnas en voor het houden van een shetlandpony moet je eers een speciaal inburgeringsexamen doen waarbij je de taal equus moet beheersen whahahaha ik lig al dubbel ook al is het te triest voor woorden eigenlijk. Misschien nog snelheidslimieten op ruiterpaden? kan er ook nog wel bij.

Je moet fietsers toch al in stap inhalen?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:19

en het ergste is nog dat het voor het gros van de mensen nog nodig is ook om overal regels voor te maken. Lekkere buren heb je dan trouwens Elke.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:21

Ja KiWiKo, Bokt is een bron van vermaak eigenlijk haha best een leuk topic dit maar het wordt wel stil eigenlijk nu, zou alles al gezegd zijn over dit onderwerp?