Teigetje schreef:Inderdaad, het gaat hier niet om Coby zelf, maar om het rollkur systeem dat voor heel wat mensen blijkbaar een heilige koe is waar niet mag tegen in gegaan worden. Wie toch durft iets durft te zeggen, wordt de grond ingeboord met opmerkingen dat de toppers het toch beter weten enzovoort (algemeen bedoel ik dan, niet zo zeer in dit topic). Of krijgt Meneer Janssen over zich zoals indertijd gebeurd is met de rollkur site, nu sustainable dressage.
Persoonlijk kan ik heel goed begrijpen dat Coby in het rollkur systeem zou stappen. Wat moet ze anders doen als de hele top op die manier traint en de jury paarden die zo getraind zijn bovenaan plaatst. Ik durf gerust toegeven dat ik in een moment van zwakte mijn klassieke dressuuropleiding wel eens wilde verruilen voor het rollkur systeem (nooit geprobeerd, wel eens aan gedacht) omdat dat blijkbaar de manier is om aan de bak te komen. Ik heb echter de keuze gemaakt van voor mezelf te rijden op een manier waarvan ik vind dat er logica en respect tov het paard inzit.
Maar, ik moet mijn boterham niet verdienen met de sport, dus ik kan rustig mijn eigen ding doen en me amuseren. De toppers moeten misschien willens nillens meedraaien.
En dan is er inderdaad ocharme één sukkel die alles over zich heen krijgt.
Anderzijds kunnen dergelijke reacties misschien onrechtstreeks een steun zijn om terug te grijpen naar de principes die ze in haar boek verdedigt.
Volgens mij kun je in zo'n situatie maar één ding doen en dat is de waarheid spreken. Je kan dan bvb zeggen van ja, wij trainen zo, jammer genoeg heb ik mijn principes moeten opzij zetten voor de harde realiteit van de sport zoals ze nu is.
Of je kan zeggen, ja wij trainen zo en ik sta daar 100% achter.
Nu is het zo'n beetje een halfslachtige reactie om de meubels te redden.
Als dit de 'rollkur' zou zijn dan hebben ze het volgens mij ernstig mis