Nader onderzoek publicaties Power and Paint

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kafue

Re: Nader onderzoek publicaties Power and Paint

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 19:38

Eleonoor schreef:
Hmm, beetje vreemde redenatie om LDR te verbannen omdat Coby een pony opgeknoopt laat longeren. Moet niet gekker worden met de conclusies hier.

Een trainingsmethode aan zich kan je eenmaal niet verbieden. Enige wat je kan doen is zorgen dat er een regelgeving komt waar de grenzen zijn.

Daarnaast komt nog dat de Duitsers ook al niet een schone lei hebben wat trainings methodes betreft en dat LDR daar ook wordt beoefend.

Een van de eerste die openbaar rollkuur achtig reed was nicole uphoff aangezien anders de fameuze rembrandt niet door de baan te rijden was vanwege zijn schrikkerige karakter.

Het is belangrijk dat openbaar wordt dat niet iedereen even tevreden is met de resultaten die bepaalde methodes opleveren.
En het is belangrijk dat men weet dat ook al wordt het beloond dat het gros het nog altijd not done vindt en dat er gelukkig nog mensen zijn die kwaliteit weten te waarderen en te herkennen.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 20:02

JurybijZ schreef:
Wat ik van uw betoog begrijp is dat U een mislukte poging doet om mijn schrijfstijl te kopiëren.

Ik zal het nooit meer doen. Deze schrijfstijl leidt toch alleen maar tot misverstanden. Mijn reactie was op uw eerste betoog waaruit ik (en kennelijk anderen ook) de indruk kregen dat u een beetje neerbuigend deed tegen amateurs die protesteren tegen iets dat zij geen correcte trainigsmethode vinden. Het is me inmiddels duidelijk dat u vindt dat er wel meer aan de hand is.

Kennelijk waren er ook weer mensen die uit mijn verhaal opmaakten dat ik in het "blonde sprookje" geloof. Ik heb toch duidelijk gesteld wat de gevolgen daarvan zijn, en dat ook nog met goedkeuring van zo'n 80% van de - inmiddels bijgetrainde - juryleden in de basissport.

Bij mij overheerst vooral de teleurstelling dat iemand waarvan ik aannam dat zij zich hier niet mee bezighield en die ik als voorbeeld had gebruikt dit dus kennelijk toch ook doet.

De vraag werd gesteld: wat kan Coby van Baalen nu doen om haar naam te zuiveren. Mijn advies aan haar zou zijn, wees eens gewoon eerlijk, wat brengt u ertoe om dit soort dingen, waar u kennelijk zelf niet in gelooft, niet achter staat, en ook geen nuttige bijdrage vindt leveren aan de africhting van een pony, dan toch te doen.

Verder kan ik JuryBijZ niets dan sterkte wensen bij zijn streven dingen te veranderen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 20:12

Coby hoeft helemaal niks. Ik snap sommige reacties hier dus echt amper. Van een onduidelijk van 2 mensen wordt Coby aangevallen, LDR MOET verbannen worden, naamzuivering en noem maar op. De gehele paardensport moet opeens aan de kaak worden gesteld, want stel je voor...

Er is een onderzoek ingesteld naar dit incident, lijkt mij handig om dat af te wachten. Want niemand hier was erbij en weet enkel van horen lezen en zelf zien kan met 100% zekerheid zeggen wat er daadwerkelijk gebeurd is.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 21:06

Sammie schreef:
Van een onduidelijk van 2 mensen wordt Coby aangevallen

Onduidelijk van 2 mensen? Neem aan dat je doelt op Cob/fotograaf? Qua woord is het inderdaad haar woord tegen zijn woord. Maar die foto's vertellen hun eigen verhaal.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 21:12

Waar je je vraagtekens kunt zetten beste Sammie is het feit dat er nu ineens een onderzoek ingesteld wordt naar de longeermethodes van Mevrouw van Baalen met haar leerlinge Angela terwijl er vaker dit soort fotos de ronde doen over het internet bijvoorbeeld van Mevr. van Grunsven.

Meten met twee maten is niet handig maar het lijkt erop dat dit nu wel gaat gebeuren.
Men vecht al jaren tegen de wantoestanden in traning, waarin je kunt concluderen dat ookal zijn bepaalde methodes van trainen voor het welzijn van het paard niet slecht te noemen je kunt toch duidelijk een andere manier van bewegen waarnemen in bepaalde gevraagde oefeningen als een verandering in mimiek van paard.
>Dus wat in wezen niet slecht is behoeft toch niet altijd een goed resultaat te behalen.

Als je bepaalde reacties niet begrijpt dan heb je helaas je niet voldoende verdiept in de materie en deze topic, want gelaten afwachten wat de onderzoeksresultaten brengen zal in deze materie niet de voldoening brengen die de anti rollkuur mensen beogen.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 21:14

Sammie schreef:
LDR MOET verbannen worden, naamzuivering en noem maar op. De gehele paardensport moet opeens aan de kaak worden gesteld, want stel je voor...

Vind jij LDR ok dan? Is lekker paardvriendelijk?

Dit is niet van nu, dit moet al veel langer. Dit soort incidenten maken alleen maar weer even haarfijn duidelijk dat het hoog tijd wordt dat er iets verandert....

@ Kafue, je neemt me de woorden uit de mond...

palo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 21:17

Teigetje schreef:
Inderdaad, het gaat hier niet om Coby zelf, maar om het rollkur systeem dat voor heel wat mensen blijkbaar een heilige koe is waar niet mag tegen in gegaan worden. Wie toch durft iets durft te zeggen, wordt de grond ingeboord met opmerkingen dat de toppers het toch beter weten enzovoort (algemeen bedoel ik dan, niet zo zeer in dit topic). Of krijgt Meneer Janssen over zich zoals indertijd gebeurd is met de rollkur site, nu sustainable dressage.
Persoonlijk kan ik heel goed begrijpen dat Coby in het rollkur systeem zou stappen. Wat moet ze anders doen als de hele top op die manier traint en de jury paarden die zo getraind zijn bovenaan plaatst. Ik durf gerust toegeven dat ik in een moment van zwakte mijn klassieke dressuuropleiding wel eens wilde verruilen voor het rollkur systeem (nooit geprobeerd, wel eens aan gedacht) omdat dat blijkbaar de manier is om aan de bak te komen. Ik heb echter de keuze gemaakt van voor mezelf te rijden op een manier waarvan ik vind dat er logica en respect tov het paard inzit.
Maar, ik moet mijn boterham niet verdienen met de sport, dus ik kan rustig mijn eigen ding doen en me amuseren. De toppers moeten misschien willens nillens meedraaien.
En dan is er inderdaad ocharme één sukkel die alles over zich heen krijgt.

Anderzijds kunnen dergelijke reacties misschien onrechtstreeks een steun zijn om terug te grijpen naar de principes die ze in haar boek verdedigt.
Volgens mij kun je in zo'n situatie maar één ding doen en dat is de waarheid spreken. Je kan dan bvb zeggen van ja, wij trainen zo, jammer genoeg heb ik mijn principes moeten opzij zetten voor de harde realiteit van de sport zoals ze nu is.
Of je kan zeggen, ja wij trainen zo en ik sta daar 100% achter.
Nu is het zo'n beetje een halfslachtige reactie om de meubels te redden.

Als dit de 'rollkur' zou zijn dan hebben ze het volgens mij ernstig mis Cool

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 21:18

Hermelientje schreef:
De vraag werd gesteld: wat kan Coby van Baalen nu doen om haar naam te zuiveren. Mijn advies aan haar zou zijn, wees eens gewoon eerlijk, wat brengt u ertoe om dit soort dingen, waar u kennelijk zelf niet in gelooft, niet achter staat, en ook geen nuttige bijdrage vindt leveren aan de africhting van een pony, dan toch te doen.

Dit vind ik een hele mooie verwoording , en hier sta ik 100% achter OK dan!
Dit is wat zou moeten gebeuren en wat het begin kan zijn van een ECHTE benoeming en verandering van de huidige mentaliteit.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 21:29

pmarena schreef:
Hermelientje schreef:

Dit vind ik een hele mooie verwoording , en hier sta ik 100% achter OK dan!
Dit is wat zou moeten gebeuren en wat het begin kan zijn van een ECHTE benoeming en verandering van de huidige mentaliteit.

Dank voor je steun, maar ere wie ere toekomt ik zie net dat Teigetje een paar bladzijden voor mij ook al iets dergelijks heeft gezegd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 21:32

Ach , nou het kan wat mij betreft niet vaak genoeg gezegd worden Tong uitsteken

palo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 21:37

Wat ik van uw betoog begrijp is dat U een mislukte poging doet om mijn schrijfstijl te kopiëren

Ben een grote tegenstander van de inhoud van het verhaal dat u schrijft maar vind de schrijfstijl helemaal fantastisch! Haha!

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 21:49

LDR is niet slecht als het op de juiste manier wordt toegepast, en daar schort het heel erg aan, Je ziet in de basissport mensen die ldr toepassen. Maar dan op een volstrekt verkeerde manier, lukt het zo met de stang en trens niet, omdat paard of pony het niet aanbiedt, dan wordt er een slof aangehangen. Resultaat dan moeten ze wel zo diep of ze willen of niet. Met inderdaad, rugproblemen, artrose etc. Als iemand het goed aanvoelt, en loslaat op de momenten dat het ook moet, gymnastiseer je een paard (vooral paarden die echt bergopwaarts bewegen). Als je niet weet waar je echt mee bezig bent, in de paardensport, is dat altijd slecht. Hoeveel ongelukken gebeuren er niet? Ik wil hiermee niet zeggen dat PP zo opgebonden had moeten worden, maar het excuus van Mevr van Balen klopte gewoon niet. Ik denk dat de ldr niet slecht is, omdat een jong paard wat ik heb, hoog op de voorbenen, ietwat korte hals in verhouding, iets kort in de rug, maar enorm bergop bewegend, zelf ook wel eens in de paddock zie bewegen met zijn hoofd zowat tussen zijn voorbenen. Lijkt dan wel of hij zelf z'n rug oprekt.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 21:51

Dat is dan voor een kort moment, feit blijft dat je met LDR het achterbeengebruik vermindert. En dat kan nooit een streven zijn lijkt me.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 22:06

Het ldr lukt ook allleen maar echt goed, als ze zuiver voor het been en de zit zijn, een halve ophouding en ze buigen zelf op de ldr manier af. Maar als het gedwongen wordt, door alleen maar de handen, of de slof, zal het nooit echt goed kunnen, en zijn. En het echte voor het been zijn, is moeilijker dan je denkt. Maar dat is in de klassieke manier van trainen ook. Felle sensibele paarden zijn ook niet allemaal echt voor het been. Bij de meeste is het ook alleen maar de rem loslaten en bedienen. Maar strak aan een bijzet, zodat ze inderdaad geen kant opkunnen, is volgens mij nooit goed.

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 22:20

En voor diegene die nog bedenkingen hebben of het nou om 1 rondje of om 2 rondjes zou gaan. De bijzet op de foto is een lederen streng met een keurig geperforeerd gaatje op de "juiste" plaats. En wel een streng voor links alswel voor rechts met aan het eind een mooie musketonsluiting. Als het dan een probeersel was voor eventjes dan hadden ze net zo goed twee schoenveters kunnen pakken, die waren immers precies van goede lengte geweest.
Dus ik vrees niet anders te moeten concluderen dat dit tot het stalharnachement behoort. Jammer.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 22:23

Whoknows schreef:
En voor diegene die nog bedenkingen hebben of het nou om 1 rondje of om 2 rondjes zou gaan. De bijzet op de foto is een lederen streng met een keurig geperforeerd gaatje op de "juiste" plaats. En wel een streng voor links alswel voor rechts met aan het eind een mooie musketonsluiting. Als het dan een probeersel was voor eventjes dan hadden ze net zo goed twee schoenveters kunnen pakken, die waren immers precies van goede lengte geweest.
Dus ik vrees niet anders te moeten concluderen dat dit tot het stalharnachement behoort. Jammer.

Hmm.. ik had me ook al zitten afvragen (en inzoomen) hoe ze dat ding zo hadden opgeknupt.. Maar jij kent het hanarchement kennelijk?

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 22:37

Even een vraagje, er vanuitgaande dat de halve/hele minuut van Coby op waarheid berust:

"Hoeveel schade heeft deze pony daar nou werkelijk van opgelopen?"

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 22:37

niet

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 22:39

KiWiKo schreef:
niet

Dus als Coby de waarheid spreekt, haar fout heeft toegegeven en de pony dus echt maar heel kort zo heeft gelopen is er eigenlijk helemaal niets aan de hand?

Jeetje wat kan het leven simpel zijn Haha!

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 22:42

Een lederen streng met gaatjes en een musketon; Die is dus kennelijk hiervoor gemaakt. Persoonlijk heb ik deze uitvoering als bijzet niet eerder gezien.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 22:45

De vergelijking zal wel niet mogen hoor , maar als iemand een kind van 8 jaar verkracht , om eens te proberen , en het lijf van het kind kan het hebben en raakt er niet zichtbaar door beschadigd. En in heel veel culturen is het echt niet raar dat kinderen op deze leeftijd al "actief" zijn.

Dan blijft het imo. nog steeds een misselijke daad die echt niet door de beugel kan en waar wat mee gedaan moet worden.

De schade doet er niet zozeer toe , de daad zelf is gewoon verwerpelijk , het tegen de wil in lichamelijk of geestelijk in een benarde situatie forceren van een ander wezen. Nu is het dan een paard met als hoger doel de sport , dat maakt het niet minder verwerpelijk.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 28-09-07 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 22:45

Het gaat om het principe.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 22:47

De fotograaf zelf zegt *maar 2 minuten aan foto's genomen te hebben.* Hij heeft nooit vermoed dat dit zo'n impact zou hebben buiten de grenzen.

Hij heeft zijn auto geparkeerd wat 10 minuten duurde, zijn fototoestel gepakt en heeft 2 minuten foto's gemaakt. Daarna heeft hij nog 10 minuten gesproken met iemand.

Hij heeft nooit vermoed wat dit allemaal teweeg zou brengen.

Nu moet hij de pers van Finland, Zweden, Nederland en Duitsland te woord staan.

palo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 22:49

Esperanza schreef:
feit blijft dat je met LDR het achterbeengebruik vermindert. En dat kan nooit een streven zijn lijkt me.

En zoals het al vaker beschreven is; wanneer het op de juiste manier toegepast wordt, wordt het paard juist leniger, losser kan meer rek in zijn lijf maken en op een mooiere manier zijn achterbeengebruik verbeteren! Het maakt niet uit in welk systeem je rijdt, als het correct toegepast wordt treedt er verbetering op, helaas is dat in de praktijk vaak niet het geval. En op het moment dat je als ruiter de weg kwijt raakt zul je bij jezelf te rade moeten gaan waar het fout ging. Als je dat kunt en bereid bent om telkens weer terug te komen bij het begin en een nieuwe start maakt ben je aan het paardrijden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-09-07 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gerepareerd.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 22:52

pmarena schreef:
De vergelijking zal wel niet mogen hoor , maar als iemand een kind van 8 jaar verkracht , om eens te proberen , en het lijf van het kind kan het hebben en raakt er niet zichtbaar door beschadigd. En in heel veel culturen is het echt niet raar dat kinderen op deze leeftijd al "actief" zijn.

Dan blijft het imo. nog steeds een misselijke daad die echt niet door de beugel kan en waar wat mee gedaan moet worden.

De schade doet er niet zozeer toe , de daad zelf is gewoon verwerpelijk , het tegen de wil in lichamelijk of geestelijk in een benarde situatie forceren van een ander wezen. Nu is het dan een paard met als hoger doel de sport , dat maakt het niet minder verwerpelijk.

Ik vind die vergelijking inderdaad wat misplaatst, maar ik begrijp je punt. Knipoog

Situatie zoals ik die interpeteer:
* Angela knoopt de pony aan de longeerlijn vast.
* Coby komt er aan.
* Ziet na halve/hele minuut dat de pony verkeerd is bijgezet.
* Ze maken de pony los.
* Fotograaf plaatst de foto's op internet.
* Coby geeft haar fout toe.
* Pony heeft geen schade.

Wat is het probleem? Verward