Hoefsmid mishandelt paard -OFFICIELE REACTIE LID UPDATE-

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Re: Hoefsmid mishandelt paard -OFFICIELE REACTIE LID UPDATE-

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 20:23

Cayenne schreef:
Citaat:
Moeten de LID dan verantwoording afleggen voor de manier waarop deze smid heeft gehandeld? En dan ook nog eens precies gaan uitleggen waarom?
Kom op zeg, dan kun je alles wel in twijfel gaan trekken. Wie zegt dat het niet zo is gegaan als in de beginpost is uitgelegd? Lijkt mij toch dat het er duidelijk staat?

Erg jammer dat mensen het nog steeds in twijfel trekken en het verhaal willen ontleden. Nu komt het een beetje als sensatiezoekerij over.
Wat voegt het voor jou toe dan?

Antwoord op je eerste vraag: nee, natuurlijk niet.

Maar je kan dit muggenziften vinden of niet:

Feit is dat op de site van de LID een uitleg staat over het fenomeen kluisteren waarbij dat kluisteren totaal verkeerd wordt neergezet. (Nu ook nog in grote dikgedrukte letters, viel mij op. Waarom dat dan ineens? )

De site wordt door heel veel leken bezocht: die lezen dit, nemen aan dat dit een uiteenzetting is van kluisteren, zoals dat altijd gebeurt... en vragen zich af wat paardenmensen in godsnaam voor bruten zijn! (En dat is niet zo gek....)

Het gaat hier niet om verantwoorden, maar om duidelijkheid scheppen of het hier om een actie van deze smid gaat, of om uitleg in het algemeen : mij was dat niet duidelijk.
Bij dit soort foutieve weergave van praktijken uit de paardenwereld is echt niemand gebaat. Bedenk zelf de tien redenen.

Overigens heb ik al een mailtje gestuurd of ze er nog eens naar willen kijken, hoor. Lachen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 20:24

Het is zo opgeschreven als hoe de smid heeft gehandeld
Lijkt mij toch vrij duidelijk.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 20:26

maar wat ik nu helemaal jammer vind, is dat er hier op bokt toch weer mensen zijn die het allemaal nog erger moeten maken door te zeggen dat het dier dood is, alsof het allemaal al niet erg genoeg is!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 20:27

Tjee randalinpony, ben je aan het sendatie zoeken ofzo? Die mensen zullen echt wel weten waar ze over praten. Jij bent de enige die zich hierom druk maakt. Laat de LID ajb doen waar het voor bedoelt is. Het straffen van dierenbeulen ipv ze het woordenboek injagen. Zal me dan een zorg zijn hoe een ander het oppakt als de dader maar gestraft wordt en DAAR gaat het om.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 20:30

Cayenne schreef:
Erg jammer dat mensen het nog steeds in twijfel trekken en het verhaal willen ontleden.

Waarschijnlijk omdat de meeste mensen nu niet bepaald positieve ervaringen hebben met de dierenbescherming, zeker niet vwb hun kennis over bepaalde diersoorten waaronder paarden.

Dus ook ik hou genoeg ruimte over voor twijfel.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 20:35

Om het paard te kunnen bekappen maakte de smid gebruik van een ‘kluistertouw’ dat bedoeld is om te voorkomen dat het dier naar achteren trapt. Het touw wordt vastgemaakt aan een achterbeen van het paard, waarna het onder de buik door aan de hals wordt geknoopt. Het dier staat dan dus op drie benen, waarna het met een zijde tegen een muur wordt gedrukt.

Let u vooral ook met mij op de overgang naar de tegenwoordige tijd, bij de uitleg van het kluistertouw: overgang naar een 'algemene' uitleg.
In een verhalende vorm: "De smid maakte het touw vast aan een achterbeen, waarna het onder de buik door om de hals geknoopt werd. Het dier stond nu op drie benen en werd met een zijde tegen de muur gedrukt."
Zo, nu is geen twijfel mogelijk. Knipoog

Kijk, kan best zijn dat het mij onduidelijk was maar de rest van de mensheid wel. Dan rest ik mijn case. Lachen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 20:41

Tjee waar maak jij druk om zeg, ipv dat je je druk maakt om dat die man gestraft wordt val je hierover?? Nou ja niet helemaal......

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 20:56

bedoel je nu te zeggen dat wat hier beschreven wordt wat de smidt deed en niet wat het algemeen is, of andersom?
mijnsinziens beschrijven ze de algemene betekenis.
Als een auto gestart moet worden draait men de sleutel om en wordt het koppelingspedaal ingedrukt = ook TT
Als jij dit ook bedoelde, dan heb ik het niet gezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 21:02

Ik snap je ook ff niet
De manier die beschreven word heb ik dus ook ooit gezien bij een paard dat bewust naar achter trapte om te raken.
Het been wat omhoog gebonden werd, werd bekapt (niet een ander been zodat hij op 2 benen moest staan)

Niet mijn manier, maar het ging hier om een ruim 2 jarige, die aan een praam lak had en hoeven had waar je verdrietig van werd.
Hij werd direct kalm bij het idee dat hij niets meer kon en ik weet dat hij er geen nare ervaring van over heeft gehouden.
Maar het grote verschil met hier, paard stond verder niet vast en de smid had alle tijd en geduld. Had het ook al rustig gewoon geprobeerd, maar dat was gewoon echt te gevaarlijk.

Maar de omschrijving vind ik dus wel juist

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 21:07

Het paard stond wel vast Kawa Lachen!
Aan 2 touwen. Er zijn mensen die hier over vallen maar eigenlijk vind ik dit best veilig, 2 touwen, elk aan 1 kant!
Op poetsplaatsen ed staan ook niet voor jan l*l 2 touwen!!

Bij dit jonge paard is het vind ik beter dan 2, alhoewel het natuurlijk gewoon het beste was als er iemand het beestje vast had gehouden.

Cayenne, kunnen we er ook achter komen via de LID wanneer dit heeft plaatsgevonden zodat we kunnen bekijken of het verhaal dat hier neer is gezet van Wanted en haar zusje ook kan kloppen ivm datum?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 21:10

Dat bedoel ik dus ook te zeggen (staat er misschien vaag)
Met het paard waar ik gezien heb dat ze het been opbonden dat die niet vast stond, itt met het paard hier.

Aan (2 ) touwen vastzetten is mooi, bij een paard dat het kent
Maar een paard dat het niet kent gaat met wat pech helemaal flippen en over de rooie. Puur omdat hij bang is omdat hij niet meer kan vluchten.
Daarom zal ik een jong dier met enge nieuwe dingen, zoals bijv smid, afspuiten enz nooit vast zetten, maar vasthouden

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 21:17

ThePast03 schreef:
Cayenne schreef:
Erg jammer dat mensen het nog steeds in twijfel trekken en het verhaal willen ontleden.

Waarschijnlijk omdat de meeste mensen nu niet bepaald positieve ervaringen hebben met de dierenbescherming, zeker niet vwb hun kennis over bepaalde diersoorten waaronder paarden.

Dus ook ik hou genoeg ruimte over voor twijfel.

De DB neem ik, heel eerlijk gezegd, ook niet meer zo serieus na de emailwisseling die ik vorig jaar had met een medewerker van hen en de telefoontjes die ik ooit met ze gewisseld heb n.a.v. een stalling waar de vreselijkste dingen gebeurden. Maar goed, dat gaat weer even over een hele andere situatie. Er mag altijd kritisch gekeken worden, dat vind ik wel. Ja

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 21:19

@Runningkawa: de manier die hier wordt beschreven ken ik zelf niet, maar als ie meer gebruikt wordt dan zal dat wel.

Ik ken de manier waarop het paard op vier benen staat, maar het touw onmiddelijk strak komt zodra een been richting achteruit gaat. Zoals bij merries die gedekt moeten worden, maar iedereen zal snappen dat die niet op 1 achterpootje de hengst kunnen houden. Bloos

Ik vind de methode op drie benen hoe dan ook gevaarlijk, maar helemaal bij jonge paarden die nog geen balans hebben: als het paard zijn evenwicht verliest, kan het zich niet opvangen.

Volgens mij is de methode op vier benen de gebruikelijke, maar misschien heb ik het ook helemaal fout?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 21:22

Het kluisteren van een merrie heb ik ook wel een sgezien (gatver)
maar daar zit de kluister net boven de kogel bij beide achterbenen, hoe wil jij zo bekappen?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 21:25

runningkawa schreef:
Het kluisteren van een merrie heb ik ook wel een sgezien (gatver)
maar daar zit de kluister net boven de kogel bij beide achterbenen, hoe wil jij zo bekappen?

Ik snap dus niet goed hoe je een omhooggebonden been goed kan bekappen. Haha!

Zo trek je de punt van de hoef toch naar voren, waardoor je de onderkant van de hoef niet ziet/er niet bij kunt?
Gaat de smid er dan onder liggen?

Ik ga eens googlen naar fotos...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 21:37

Wie geeft het dier en de eigenaar aan als het paard niet gekluisterd wordt en de smid dood of invalide slaat???

Iemand zich al eens afgevraagd waarom dit gedaan werd/wordt?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 21:38

Mireille1970 schreef:
Wie geeft het dier en de eigenaar aan als het paard niet gekluisterd wordt en de smid dood of invalide slaat???

Moeten we nu medelijden gaan krijgen met deze hoefsmid ofzo? Clown

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 21:43

Ik vind het erg jammer dat de LID moeite doet om verontruste bokkers op de hoogte te houden, en dat er dan nog eens extra getwijfeld moet worden.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 21:44

Mireille1970 schreef:

Tja dat kluisteren zou je nog in kunnen komen, maar niet met een zooitje ongeduld waar deze man mee gehandel heeft!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 21:44

Nadya schreef:
Mireille1970 schreef:

Moeten we nu medelijden gaan krijgen met deze hoefsmid ofzo? Clown

Hahahahaha nee, maar altijd heeft iedereen meteen zoiets van "jeetje dat doe je toch niet" maar weet je met hoeveel gevaren en onopgevoede paarden een smid dagelijks te maken heeft.
En dan is dit wel een hele ouderwetse maar veilige optie. Voor de smid wel te verstaan, maar ik ga er niet meteen vanuit dat de smid dit deed om het paard te pesten of pijn te doen, maar om het paard te kunnen helpen en bekappen zonder zelf te worden doodgeslagen. Andere optie zou zijn, niets doen en naar huis rijden. Dan had dat paard nu misschien ook aangegeven geworden bij de Dierenbescherming maar dan vanwege hele slecht onderhouden verwaarloosde voeten.

Tja...

Het is dus nooit goed Knipoog

Dus wie heeft er schuld: diegene die het paard heeft beleerd en opgevoed. En dus heeft verzuimd het paard zo mak en braaf te maken dat de hoefsmid risicoloos zijn beroep kan uitoefenen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 21:46

Mireille1970 schreef:
Dus wie heeft er schuld: diegene die het paard heeft beleerd en opgevoed. En dus heeft verzuimd het paard zo mak en braaf te maken dat de hoefsmid risicoloos zijn beroep kan uitoefenen.

En uiteraard rechtvaardigd dat het feit dat de smid er maar lekker op los kon timmeren Rolleyes
Bovendien was het paard hier niet het probleem, maar de smid zelf. Wat jij doet is de rollen omdraaien.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 21:51

Tja, Mireille, ik kan je ook niet helemaal volgen, hoor. Daarbij hebben we het hier over een jaarling. Als je een jong paard al zo'n traumatische ervaring aandoet, ben je als smid heel diep gezonken. Dat is mijn mening.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 21:56

Het rechtvaardigd niets maar het doet je misschien nadenken. Niet altijd is alles zoals het verteld of gepresenteerd is.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 21:57

Het is NOOIT gerechtvaardigd om je geduld te verliezen of wat dan ook. MAAR... als we ergens niet bij zijn is het moeilijk oordelen.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 22:03

Mireille1970 schreef:
Het is NOOIT gerechtvaardigd om je geduld te verliezen of wat dan ook. MAAR... als we ergens niet bij zijn is het moeilijk oordelen.

nou ja en dan verlies je je geduld, dan zeg je het is een rotknol en zoek maar iemand anders, de groeten ofzo.
Maar mep je het dier niet de vernieling in, ik was er niet bij maar als je zoiets doet ben je niet je geduld verloren