Amazone beschuldigd van paardenkwellerij -update-

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MissJ

Re: Amazone beschuldigd van paardenkwellerij -update-

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 19:41

Ik denk dat ze het niet zo bedoelt CoriienRN Knipoog

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 19:41

aha..

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 19:45

is dit chistine werd????

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 19:45

well

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 19:47

oh dacht al!! haha! (niet dat het minder erg is hoor!)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 22:33

Ik krijg hier zo'n plaatsvervangende schaamte van.

Ik vraag mij ook af hoe vaak wij mensen om ons heen zien die grof en zinloos hard met paarden omgaan. Om daar vervolgens niets tegen te durven of kunnen of willen doen.
"Die meneer bij mij op stal die altijd zijn paard met de zweep gaf omdat hij niet stil wilde staan tijdens het poetsen, of die staleigenaar die stelselmatig aan de halsters loopt te rukken als hij de paarden buiten zet..."
Zo weet ik er nog wel wat.
Het levert bij mij schaamte op dat ik daar niks aan gedaan heb en alleen maar als stelregel heb dat iedereen zelf verantwoordelijk is voor zijn of haar handelswijze.
Is het nog wel done om mensen op hun gedrag aan te spreken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 22:52

Ik moet zeggen dat ik het best moeilijk vindt soms, ik doe het wel. Ik flap er heel vaak gewoon dingen uit, heb de bek een beetje te groot.
Ook al regelmatig vette ruzie door gehad. Maar ik kan het gewoon niet aanzien, dat soort dingen. Ik kan niet begrijpen dat je zo met een dier om kunt gaan, en nog kunt slapen 's nachts. Maar er zijn er genoeg Huilen

Maar dit is echt vreselijk. Maar wat te denken van iemand die grommend op zijn paard zit? Hoe eng moet dat voor een paard wel niet zijn (roofdier op je rug)?
Maar waarom wordt er bij honden en katten wel wat aan gedaan, en mogen paarden gewoon geslagen worden, in de krul getrokken, lens geslagen worden, 23 uur per dag op stal gehouden worden (mijn hond zat achter het huis bij zijn vorige eigenaar in een kennel en kwam er niet uit, werd gezien als dierenmishandeling, en bij paarden kan het wèl?)
Wanneer komt de DB nou eens echt in actie, wordt er wat gedaan?

Want het is niet alleen Christine W. Was het maar zo. Maar er zijn er veel meer. Iedere gek denkt een paard te kunnen kopen, zonder er de ballen verstand van te hebben. Bijna niemand snapt hoe je een paard goed moet verzorgen (hoe zou het toch komen dat een sportpaard in NL gemiddeld maar 7 jaar oud wordt?). En dat terwijl paarden in de tijd van Xenophon gemiddeld (!) 40 jaar oud werden....
Er is iets gigantisch misgegaan, en als er nu geen mensen gaan protesteren, als er niets verandert in de mentaliteit van de gemiddelde ruiter dan wordt het alleen maar erger. Er moet heel veel veranderen in de paardensport, en dat begint bij de kids. Informatie, informatie, informatie.
Lessen in omgang. Lessen in opvoeding.
Wedstrijden zijn goed, om te kijken of je goed bezig bent. Niet voor de punten. Er moet veel en veel meer controle komen.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 09:20

Amen! OK dan!

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 09:22

Yamcha schreef:
Want het is niet alleen Christine W. Was het maar zo. Maar er zijn er veel meer. Iedere gek denkt een paard te kunnen kopen, zonder er de ballen verstand van te hebben. Bijna niemand snapt hoe je een paard goed moet verzorgen (hoe zou het toch komen dat een sportpaard in NL gemiddeld maar 7 jaar oud wordt?). En dat terwijl paarden in de tijd van Xenophon gemiddeld (!) 40 jaar oud werden....
Er is iets gigantisch misgegaan, en als er nu geen mensen gaan protesteren, als er niets verandert in de mentaliteit van de gemiddelde ruiter dan wordt het alleen maar erger. Er moet heel veel veranderen in de paardensport, en dat begint bij de kids. Informatie, informatie, informatie.
Lessen in omgang. Lessen in opvoeding.
Wedstrijden zijn goed, om te kijken of je goed bezig bent. Niet voor de punten. Er moet veel en veel meer controle komen.

die gem. leeftijd van 7 heeft met ook te maken door de veredeling van het paard; benen zijn minder sterk dan van de Xenophon. (mijn gelderse paard van 16 is nooit kreupel, sterke benen. (even afkloppen)) Daarnaast doordat veel ruiters hun paarden verkeerd rijden en hierdoor peesklachten, hoefcontrolonsteking etc ontstaat. In de krul... dat is wat een paard moet lopen. en het waarom...??? totaal vergeten.
toevallig gister op stal discussie gehad over verschillende methodes van lesgeven. Mijn juf legt alles uit "waarom" je dit en dat moet doen. Een aantal hebben hier geen behoefte aan en willen gewoon horen wat ze moeten doen...!!! (type 2 wedstrijd ruiter "ik wil anky zijn en wil zo snel mogelijk hoe dan ook punten halen") tja dan weet je toch niet waarmee je bezig bent??!!
Het ergste is dat ik mijn sport polocrosse zo moet verdedigen tegen dat soort mensen die hun paard in de krul trekken en daardoor langdurige ongeneselijke aandoeningen krijgen. ?!

ps begint bij de kids, maar nog eerder bij de ouders. waarom kunnen de kids niet lekker meer op de ponyclub met de pony spelletjes doen en zo super goed een pony leren aanvoelen? omdat de ouders willen dat ze wedstrijd rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 20:48

Dat is ook waar. Eerst de ouders eens opvoeden, maar de mentaliteit van heel veel ruiters moet veranderen imo. Dit soort excessen heeft een oorzaak, dat komt niet uit de lucht vallen.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 20:52

meestal komt het door de ouders jah.. idd die eerst maar veranderen Knipoog me eens

smillie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 20:56

en toch is het soms niet de fout van de ouders.
Een 16-jarige die een paard koopt luistert vaak al niet meer naar zijn ouders, maar wel naar zijn instructeur.
Dat is namelijk degene die er wat van kent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 20:59

Ook op instructie gebied moet heel veel veranderen.
Instructeurs zouden moeten beginnen met gewoon les geven ipv het de klanten naar de zin te maken.
En er zouden zware boetes moeten staan op het lesgeven zonder papieren (zoals het buurmeisje bv.)

Zqw39

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 21:06

Ik heb die foto's op pagina 14 gezien en vind ze vreselijk. Hoe kun je zo hard en gemeen tegen je paard zijn en dan toch nog op zo'n hoog niveau rijden? Vreselijk.

Er moet hier echt iets aan veranderen. Uiteindelijk gaat het grootste gedeelte van de paardensport om presteren. En deze vrouw is waarschijnlijk heel erg gefrustreerd. Zulke ernstige drifkikkers horen niet thuis op een paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 21:15

Zqw39 schreef:
Ik heb die foto's op pagina 14 gezien en vind ze vreselijk. Hoe kun je zo hard en gemeen tegen je paard zijn en dan toch nog op zo'n hoog niveau rijden? Vreselijk.

Er moet hier echt iets aan veranderen. Uiteindelijk gaat het grootste gedeelte van de paardensport om presteren. En deze vrouw is waarschijnlijk heel erg gefrustreerd. Zulke ernstige drifkikkers horen niet thuis op een paard.

Dat is geen uitzondering hoor. Er zijn mensen genoeg die op hoog nieveau rijden en nog altijd zichzelf niet in de hand hebben en hun frustraties botvieren op het paard...

Ja, zeker moet dat veranderen. Wat er zonder meer moet veranderen is dat paardrijden niet meer om het presteren moet gaan. Het zou moeten gaan om goed rijden, en een vertrouwensband met je paard, net zo gek met je paard zijn als je met je hond bent...
Driftkikkers horen idd niet thuis op een paard. Maar ook mensen die denken dat het alleen om de lol gaat horen niet op een paard,

Imo horen alleen mensen op een paard die hebben geleerd dat paardenhouden en paardrijden een grote verantwoordelijkheid is, die niet licht opgevat mag worden. En als je dan je paard traint en houdt op een manier die goed voor hem is, in overleg met mensen die er verstand van hebben, dan kun je aan je eigen lol gaan denken, eerder niet. En dan alleen als het paard ook lol heeft en er van profiteert.

xxxcatjuxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 21:41

phoeh dit is toch TE-gek voor woorden dit kan echt niet! Wat me nog het meeste zorgen baart is dat dit niet het enige geval is van een ontzettend gefrustreerde/agressieve ruiter. Frustraties en agressie moet je van je af werken maar niet zo. Ga lekker met je hoofd tegen de muur een bonken of ga een rondje hardlopen maar maak je paard niet kapot! Maar daarna nog leuk op wedstrijden langs komen "kijk hoe mooi mijn paard loopt" ja hèhè niet zo gek als hij anders een mep krijgt op zijn kop, een klinke por tussen zijn ribben en een stuk ijzer achterin je mond. deze vrouw zou voor eeuwig verboden moeten worden om wedstrijden te rijden en paarden te houden net zoals vele andere. nee er moet in deze wereld veel meer worden gecontroleert. en nee dan niet alleen het rijden net zoals voorheen in dit toppic is geschreven. een hond die de hele dag in een kleine kennel zit word beschreven als dierenmishandeling en word weggehaald (en terecht) maar een paard die in een kleine stal staat is geen probleem.
zo kom je vaag genoeg tegen dat internationale amazones en ruiters op wedstrijd zijn een zweep en sporen van weet ik veel hoe lang met zon pizawieletje eraan. en maar trappen en slaan. de striemen opzijn kont en bloed aan zijn buik. op het moment dat ze de bak in mogen snel een borstel over zijn kont een doek over zijn buik en hoppa niemand die het ziet. zoiemand moet niet eens de ring in mogen stappen.
ik kan zo nog wel even doorgaan maar ik zie dat mijn post al aardig lang word. dus ik hou mijn commentaar hierbij. Bloos

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 23:09

Ik ken ook mensen mét papieren die niet zo heel 'handig' lesgeven.
Bovendien vind ik dat er op de ORONcursus ook niet echt veel aandacht besteed wordt aan het paard welzijn.
Dus ook de ORON maar eens op zijn kop zetten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 23:11

Bedoel je niet ORUN? Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 23:22

Mahitri schreef:
Ik ken ook mensen mét papieren die niet zo heel 'handig' lesgeven.
Bovendien vind ik dat er op de ORONcursus ook niet echt veel aandacht besteed wordt aan het paard welzijn.
Dus ook de ORON maar eens op zijn kop zetten.

Ook dat lijkt me idd een heel goed idee. De opleiding zal er wel flink wat langer van worden, maar daarmee haal je ook de ongemotiveerde mensen eruit...

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 09:06

smillie_ schreef:
en toch is het soms niet de fout van de ouders.
Een 16-jarige die een paard koopt luistert vaak al niet meer naar zijn ouders, maar wel naar zijn instructeur.
Dat is namelijk degene die er wat van kent.

zeker gelijk in. bij kinder dacht ik ook meer aan lagere school/ tot 13 jr...

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 09:17

xxxcatjuxxx schreef:
sporen van weet ik veel hoe lang met zon pizawieletje eraan.

haha pizza wieltje... die kende ik nog niet.haha !

maar denk jij niet dat wanneer paarden zo gereden worden, ze in de ring helemaal niet meer presteren? Lijkt mij dat een paard zo gestresst is en zo onder druk staat, dat hij niks meer doet (en helemaal niet op dat nivo). Of denk je van niet?

by the way: hoe denken de echte dressuurmensen hierover?

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 09:27

Ik denk dat de huidige jurys helemaal geen flauw idee hebben van hoe een paard hoort te lopen; als het hoofd maar mooi naar beneden gedwongen is vinden ze het prachtig, dus hoe slechter je rijd hoe eerder je punten krijgt.
Ik heb het gezien op wedstrijden: een vriendin van mij, het ging hartstikke slecht en ze kreeg punten voor de slechste onderdelen. Het moment dat haar paard echt weerstand toonde kreeg ze de hoogste punten voor.

En als ik op een concours kom zie ik alle M en Z lui hun paarden met de kin op de borst rijden, de hals allemaal met een verkeerde knik; tussen de 4e en 5e wervel, de achterhand sloft 2 m achter het zwaartepunt, de stang dwars in de mond getrokken, iedere stap moet met een por van de sporen begeleid worden.
Daaron heeft niemand zijn hakken meer naar beneden: dan kunnen ze namelijk niet met de sporen porren.
Stang dwars in de mond, zo hard wordt eraan getrokken, een aansnoer-neusriem (zo'n systeem dat je ook gebruikt om lading vast te sjorren) op z'n allerstrakst, zodat de beroerde hand van de ruiter en het eeuwige zagen fijn gecamoefleerd wordt... enz.
Ik vind het godsgeklaagt, en zou die mensen in B er al uitgestuurt hebben met de mededeling: ''Ga eerst eens leren rijden'' Maar dat loopt in de hoogste klasses!!!! En krijgen punten!!!!!
Nee, de wedstrijdsport heeft voor mij afgedaan. En dat vind ik voornamelijk de schuld van de totaal onwetende jurys die deze wanruiters al jaren ondersteunen door daar punten voor te geven.
En natuurlijk wordt de ''training'' van iemand als mevr. W niet herkend: Het paard loopt toch mooi met de kop naar beneden? Zoals het hoort? Dat de piaffes volkomen dood en zonder uitdrukking getoond worden zien ze niet.

Ik ben al zover dat als iemand mij verteld dat ze het zo goed doen op de wedstrijden, dat ik denk: goed, jij komt dus nooit op mijn paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 22:38

fleurbartels schreef:
xxxcatjuxxx schreef:
sporen van weet ik veel hoe lang met zon pizawieletje eraan.

haha pizza wieltje... die kende ik nog niet.haha !

maar denk jij niet dat wanneer paarden zo gereden worden, ze in de ring helemaal niet meer presteren? Lijkt mij dat een paard zo gestresst is en zo onder druk staat, dat hij niks meer doet (en helemaal niet op dat nivo). Of denk je van niet?

by the way: hoe denken de echte dressuurmensen hierover?

Paarden hebben een enorme will to please, dat is denk ik ook iets wat je niet moet vergeten. En sommige paarden blijven doorgaan, hoe idioot het gedrag van de ruiter ook. Wat je dan wel ziet, is dat de achterhand niet meer fijn mee komt, en de impuls (die voor een deel ook door de lol in het werk bepaald wordt) is weg. Het ziet er "dood" uit. Dat zijn de brave paarden.

Een ander type paard gaat enorm in staking. Maar uiteindelijk.... geeft een paard wel toe, ze zijn het vechten moe. Dus ja, ze blijven presteren. Een goede jury zou daar imo doorheen moeten kijken, maar zo goed zijn de jury's niet...

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 14:53

Aafke_ schreef:
Ik denk dat de huidige jurys helemaal geen flauw idee hebben van hoe een paard hoort te lopen; als het hoofd maar mooi naar beneden gedwongen is vinden ze het prachtig, dus hoe slechter je rijd hoe eerder je punten krijgt.
Ik heb het gezien op wedstrijden: een vriendin van mij, het ging hartstikke slecht en ze kreeg punten voor de slechste onderdelen. Het moment dat haar paard echt weerstand toonde kreeg ze de hoogste punten voor.

Ik zie het nu ook nu ik met een vriendin op wedstrijd ga. Veel juryleden vinden het in de B toch belangrijk dat het paard met z'n neus omlaag loopt. Niet de ontspanning en het netjes rondsturen. Tot nu toe 1 jury lid die goede punten gaf voor een onspannen paard en er zelfs bij had geschreven "netjes paardvriendelijk gereden". Dit zie je volgens mij niet vaak.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 13:39

Nou, voor wie het nog interesseert: De uitspraak op de eerste aanklacht: Mevr Christine W. mag twee jaar geen eigen paarden houden, en moet €6300,- boete betalen. Aan de 6 maanden gevangenis waar de officier van justitie om vroeg, is ze ontkomen. En ik neem aan dat ze dus nog vrolijk de paarden van anderen kan rijden en ''instructie'' mag geven.

Hier is een link naar een zending van de NDR over de uitspraak. Er staan een paar mini-clips in van de beruchte video, dus niet voor de mensen die snel geschokt zijn: je ziet het bloed uit de mond druipen, en tot bloedens bewerkte paarden.
http://www3.ndr.de/ndrtv_pages_video/0,,SPM14440_VID4235588_TYPmslow_LOCint,00.html
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-09-07 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Juiste naam op verzoek toegevoegd.