Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Yamcha schreef:Want het is niet alleen Christine W. Was het maar zo. Maar er zijn er veel meer. Iedere gek denkt een paard te kunnen kopen, zonder er de ballen verstand van te hebben. Bijna niemand snapt hoe je een paard goed moet verzorgen (hoe zou het toch komen dat een sportpaard in NL gemiddeld maar 7 jaar oud wordt?). En dat terwijl paarden in de tijd van Xenophon gemiddeld (!) 40 jaar oud werden....
Er is iets gigantisch misgegaan, en als er nu geen mensen gaan protesteren, als er niets verandert in de mentaliteit van de gemiddelde ruiter dan wordt het alleen maar erger. Er moet heel veel veranderen in de paardensport, en dat begint bij de kids. Informatie, informatie, informatie.
Lessen in omgang. Lessen in opvoeding.
Wedstrijden zijn goed, om te kijken of je goed bezig bent. Niet voor de punten. Er moet veel en veel meer controle komen.
Zqw39 schreef:Ik heb die foto's op pagina 14 gezien en vind ze vreselijk. Hoe kun je zo hard en gemeen tegen je paard zijn en dan toch nog op zo'n hoog niveau rijden? Vreselijk.
Er moet hier echt iets aan veranderen. Uiteindelijk gaat het grootste gedeelte van de paardensport om presteren. En deze vrouw is waarschijnlijk heel erg gefrustreerd. Zulke ernstige drifkikkers horen niet thuis op een paard.
Mahitri schreef:Ik ken ook mensen mét papieren die niet zo heel 'handig' lesgeven.
Bovendien vind ik dat er op de ORONcursus ook niet echt veel aandacht besteed wordt aan het paard welzijn.
Dus ook de ORON maar eens op zijn kop zetten.
smillie_ schreef:en toch is het soms niet de fout van de ouders.
Een 16-jarige die een paard koopt luistert vaak al niet meer naar zijn ouders, maar wel naar zijn instructeur.
Dat is namelijk degene die er wat van kent.
xxxcatjuxxx schreef:sporen van weet ik veel hoe lang met zon pizawieletje eraan.
fleurbartels schreef:xxxcatjuxxx schreef:sporen van weet ik veel hoe lang met zon pizawieletje eraan.
haha pizza wieltje... die kende ik nog niet.haha !
maar denk jij niet dat wanneer paarden zo gereden worden, ze in de ring helemaal niet meer presteren? Lijkt mij dat een paard zo gestresst is en zo onder druk staat, dat hij niks meer doet (en helemaal niet op dat nivo). Of denk je van niet?
by the way: hoe denken de echte dressuurmensen hierover?
Aafke_ schreef:Ik denk dat de huidige jurys helemaal geen flauw idee hebben van hoe een paard hoort te lopen; als het hoofd maar mooi naar beneden gedwongen is vinden ze het prachtig, dus hoe slechter je rijd hoe eerder je punten krijgt.
Ik heb het gezien op wedstrijden: een vriendin van mij, het ging hartstikke slecht en ze kreeg punten voor de slechste onderdelen. Het moment dat haar paard echt weerstand toonde kreeg ze de hoogste punten voor.