Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 16:29

prompter schreef:
Ik heb getemd Babootje, dat doe ik niet snel maar dit is echt onder de gordel.

Wat is onder de gordel?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 16:30

of....

ze doelt op de uitleg die ik al gegeven heb over een moeilijke mond en de ingewikkelde puzzel die dat met zich meebracht en babootje haar eigen uitleg over 2 gevallen waarbij er 1 helemaal niks met het bit te maken had. -> Dat je eerst wil weten wat er daadwerkelijk aan de hand is voor je iets als mishandeling wegzet.

En dat het best moeizaam is als daar bewust of onbewust steeds aan voorbij lijkt te worden gegaan. Of dat er dan gesuggereerde (lijkt) te worden dat je goedkeurt dat paarden hardhandig gereden wordt.

Het voelt (voor mij) een beetje of er maar 2 kanten zijn. Je vind dat helgstrand fout is of je vind alles prima wat ze (al dan niet) doen.
En voor mij is er voorlopig nog een gebied: Geen idee.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 16:30

Je opmerking naar Mkango. Zó niet chique

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 16:31

Ik heb gelukkig hele andere ervaringen. Jij hebt het erover dat het bij jonge paarden regelmatig voorkomt of erbij hoort. Echt dikke onzin, op geen enkele stal heb ik het regelmatig voor zien komen. Een uitzondering waar dan aan gewerkt werd of een extreme uitzondering zoals pol als voorbeeld had. Maar dat waren het, uitzonderingen en niet meerdere per jaar oid.

En dat is niet vanwege te weinig ervaring :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 16:34

Babootje schreef:
_San87_ schreef:
Het is letterlijk wat je zelf zegt. Jij vindt het geen dierenmishandeling wanneer de mondhoek scheurt tijdens het rijden. Dat zeg je LETTERLIJK.

Wel jammer dat je op de persoon gaat spelen, ipv op de bal :). Zegt ook wel wat, denk ik.

Ja dat zeg ik inderdaad, Omdat ik uit ERVARING weet dat dat soms gebeurt ook al heb je een zachte hand.
En ik ben zeker niet de enige. Misschien overheen gelezen. Ook van de ervaring van Pol013? Belangrijk is de context. Waarom gebeurt dat en wat doe je ermee.

Heb ik zeker niet. Daarop heb ik ook gewoon gereageerd, en uitgelegd hoe ik het zie, zoals je misschien niet hebt gelezen.

Het ging me erom dat jij in de eerste instantie beweerde dat een kapotte mondhoek geen dierenmishandeling is. Daarna heb je je bericht nog weer aangepast om een soort van nuance aan te brengen. Maar eerlijk, ik vind het gewoon schokkend dat je een kapotte mondhoek normaal lijkt te vinden, of dat iig zo te berde brengt. Dat is het namelijk niet.

En ik ben blijkbaar niet de enige die het zo leest. Dus misschien ligt het dan toch aan je eigen bewoording?
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 22-08-23 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 16:34

prompter schreef:

Wat vind je van de opmerking van Mkango? Die mag wel? Als je zelf zo hoog van de toren blaast moet je ook naar je zelf kijken (vind ik).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 16:36

Babootje schreef:
prompter schreef:

Wat vind je van de opmerking van Mkango? Die mag wel? Als je zelf zo hoog van de toren blaast moet je ook naar je zelf kijken (vind ik).

Mkango maakt toch gewoon een algemene opmerking over hoe Helgstand zijn paarden berijdt? Strakke slof, zwepen, staat in het artikel?

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 16:37

Babootje schreef:
prompter schreef:

Maar Mkango staat (naar mijn weten en kennen) open voor verandering en leert nog iedere dag wat het beste is voor haar paard. Jouw bericht heeft wel een gemene nasmaak.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 16:39

Uitzonderingen bevestigen de regel. Kan er een mondprobleem ontstaan zonder harde hand? Ja, denk aan contactallergien of een lastig mondvorm. Maar dan is het dus wel een probleem en niet iets wat erbij hoort.

Daarbij het zijn uitzonderingen (of zouden dat moeten zijn) en een kenmerk daarvan is dat ze normaal gesproken niet vaak voor komen.

Helaas, beroepen mensen zich in discussies vaak specifiek op uitzonderingen om daarmee problemen te bagatelliseren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 16:41

MyWishMax schreef:
Ik heb gelukkig hele andere ervaringen. Jij hebt het erover dat het bij jonge paarden regelmatig voorkomt of erbij hoort. Echt dikke onzin, op geen enkele stal heb ik het regelmatig voor zien komen. Een uitzondering waar dan aan gewerkt werd of een extreme uitzondering zoals pol als voorbeeld had. Maar dat waren het, uitzonderingen en niet meerdere per jaar oid.

En dat is niet vanwege te weinig ervaring :')

En dan heb ik die uitzondering ook gehad. Het kan prima een uitzondering zijn. Maar wil dat dan zeggen dat het helemaal niet voorkomt? Dat toch zeker niet.
Voor mij is er geen zwart/wit. Er zijn nuances.
En ik heb al eerder aangegeven. Als blijkt dat er bij Helgstrand echt misstanden plaatsvinden geef ik jullie 100% gelijk.
Helgstrand en zijn 7 stalruiters en meerdere grooms worden in een hoek gezet van dierenmishandeling, En ik kan me niet voorstellen dat dat echt de lijn is, met zo'n grote stal en zoveel ruiters/amazones.
En als het wel zo is moet daar wat aan veranderen. Maar zover is het nu niet.
Wat ik probeer is een beetje nuance aan te brengen wat je zou kunnen tegen komen op een stal met 100 sportpaarden waarvan 50 dekhengsten (die actief dekken). Ik denk dat het gros wat hier commentaar geeft met zo'n paard verongelukt.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 22-08-23 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 16:42

En als we de mondhoeken er af halen, blijven de zweepstriemen en spoorwonden ook nog gewoon over. Hier trouwens ook nog nooit kapotte mondhoeken meegemaakt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 16:49

Laten we aardig blijven voor elkaar. :-)

Ik snap wat Babootje en Pol proberen te zeggen. Nuances zijn op de plek.

Een paard kan kapotte mondhoeken krijgen door medische oorzaken. Ik ga er dan wel vanuit dat dat een minderheid is. Als het er meerdere zijn krijg ik al mijn twijfels. Zeker in combinatie met de slofteugel, zo,n onding waar ik al een gruwelijke hekel aan heb.

Ruwe mondhoeken vind ik trouwens ook kapot. Dat is lang niet altijd te zien, wel te voelen. En nee dat is niet nodig, ook niet bij jonge paarden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 16:54

Striemen een keer gezien bij een stalgenoot na afloop van haar les...Maar daar moet je echt je best voor doen.

Er is nuance bij vrijwel iedereen alleen niet het ,in mijn ogen naïeve, geloof dat het op zo een stal niet voor zou kunnen komen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 16:55

prompter schreef:
En als we de mondhoeken er af halen, blijven de zweepstriemen en spoorwonden ook nog gewoon over. Hier trouwens ook nog nooit kapotte mondhoeken meegemaakt.

Liep ik net ook over na te denken...... nog nooit meegemaakt.... je moet wel ruw inkomen, of langdurig zeurderig intens contact hebben of een te strakke aansnoerriem om zoiets voor elkaar te krijgen....
Ik zou het anders niet goed weten.

Wanneer mensen ook zeggen: ik heb alles geprobeerd, zelfs bitloos... dan is dat natuurlijk niet waar. Zonder een bit kom je immers niet bij een mondhoek in de buurt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 17:00

prompter schreef:

Een de zweepstriemen kunnen ook geen incident zijn?
Als in het beleerproces een paard "terug" is en je weet dat steigeren en omklappen het gevolg kan zijn. Dan moet ie vooruit. Met het kaliber hengsten die er staan kan ik me dat voorstellen. En dan helpen zachte handschoentjes echt niet. Dan moet het paard gewoon vooruit. Anders wordt het gevaarlijk
Zweepstriemen op de bil of een gebroken rug (je eigen dan he?) Keuze is niet heel moeilijk. Is dat dierenmishandeling als het een functie heeft? (Paard gaat vooruit) Als je zonder reden blijft doorslaan, ja natuurlijk wel. Maar hoe ga je dat dan meten/laten zien? Ik geloof echt niet dat al die stalruiters die daar werken en op goed niveau zijn geschoold zomaar zonder reden een paard een paar striemen op zn bil bezorgen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 17:04

Babootje schreef:
prompter schreef:

Als in het beleerproces een paard "terug" is en je weet dat steigeren en omklappen het gevolg kan zijn. Dan moet ie vooruit. Met het kaliber hengsten die er staan kan ik me dat voorstellen. En dan helpen zachte handschoentjes echt niet. Dan moet het paard gewoon vooruit. Anders wordt het gevaarlijk
Zweepstriemen op de bil of een gebroken rug? Keuze is niet heel moeilijk. Is dat dierenmishandeling als het een functie heeft? (Paard gaat vooruit) Als je zonder reden blijft doorslaan, ja natuurlijk wel. Maar hoe ga je dat dan meten/laten zien? Ik geloof echt niet dat al die stalruiters die daar werken en op goed niveau zijn geschoold zomaar zonder reden een paard een paar striemen op zn bil bezorgen.

Tja....

Misschien moeten we gewoon concluderen dat bedrijfsmatig werken met zulke grote aantallen paarden met winstoogmerk mishandeling in de hand werkt.
Door tijdsdruk, stress, de onmogelijkheid dieren rustig op te leiden en sociaal op te laten groeien.

Veel excessief gedrag komt voort uit management, en veel management is gericht op maximaal rendement.

Misschien zou het niet zo'n slecht idee zijn dat ponyhobbelen louter een gezellige geitenwollensokken activiteit is en dat iedereen die veel geld wil verdienen of het ego wil poetsen zich bezighoudt met mechanische zaken.... die kunnen immers niet lijden.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 17:08

Eventjes in het algemeen: Helgstrand heeft primair bezwaar tegen het FEIT dat iemand onder valse voorwendselen in zijn bedrijf is geweest en daar ZONDER toestemming opnamen heeft gemaakt van personeel en paarden, waarvan ook een deel paarden dat toebehoort aan klanten van Helgstrand. Vervolgens zijn die ILLEGAAL verkregen beelden gemanipuleerd en bewerkt met als doel om zijn bedrijf, hem en zijn personeel in een kwaad daglicht te stellen. Het is een regelrechte poging tot afbraak van zijn bedrijf en ik denk dat hij volledig in zijn recht staat om daar bezwaar tegen te hebben.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 17:10

Veronica2 schreef:
Eventjes in het algemeen: Helgstrand heeft primair bezwaar tegen het FEIT dat iemand onder valse voorwendselen in zijn bedrijf is geweest en daar ZONDER toestemming opnamen heeft gemaakt van personeel en paarden, waarvan ook een deel paarden dat toebehoort aan klanten van Helgstrand. Vervolgens zijn die ILLEGAAL verkregen beelden gemanipuleerd en bewerkt met als doel om zijn bedrijf, hem en zijn personeel in een kwaad daglicht te stellen. Het is een regelrechte poging tot afbraak van zijn bedrijf en ik denk dat hij volledig in zijn recht staat om daar bezwaar tegen te hebben.

Eenvoudige vraag: hoe kun je mishandeling dan wel aantonen?

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 17:12

Babootje schreef:
prompter schreef:

Zweepstriemen op de bil of een gebroken rug (je eigen dan he?) Keuze is niet heel moeilijk. Is dat dierenmishandeling als het een functie heeft? (Paard gaat vooruit) Als je zonder reden blijft doorslaan, ja natuurlijk wel. Maar hoe ga je dat dan meten/laten zien? Ik geloof echt niet dat al die stalruiters die daar werken en op goed niveau zijn geschoold zomaar zonder reden een paard een paar striemen op zn bil bezorgen.

Echt complete onzin dit.
Mensen die geweld gebruiken op dieren botvieren hun eigen incompetentie.
Je hoeft geen zweepstriemen achter te laten om een paard in zo’n situatie naar voren te krijgen. Om maar te spreken naar de reden waarom zo’n dier omhoog gaat ( teveel druk / overvraagt of overprikkeld of pijn).

Dat dit normaal gevonden wordt, net zoals de open mondhoeken , verbaast mij echt :\

Zelf weleens een paard open gereden met een wieltje en dat was 100% mijn eigen fout.
Zelf paard zijn mond weleens open gereden met stang en trens en dat was 100% mijn eigen fout.

Dat dit dierenleed vastgelegd is bij een stal als deze verbaasd me niets.
Kijk maar eens naar de verkoopfilmpjes van de paarden.
Deze stal ( en ook andere ) willen zo snel mogelijk geld verdienen over de rug van de paarden en nemen / hebben geen tijd om een paard eerlijk op te leiden.
Helaas al genoeg gezien in paardenland |(
Laatst bijgewerkt door Attitude op 22-08-23 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 17:13

Ninx schreef:
Veronica2 schreef:

Eenvoudige vraag: hoe kun je mishandeling dan wel aantonen?

Nog simpeler: waarom moet dat?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 17:16

Veronica2 schreef:
Nog simpeler: waarom moet dat?

Iets dat je niet kunt bewijzen kun je ook niet aanvechten..... dan is het alleen hear say.... Daar is geen paard mee geholpen. Ondernemers op dit niveau zul je toch met iets grovere middelen in de wielen moeten rijden vrees ik.

Ik mag aannemen dat je niet bedoelt dat deze man mag wegkomen met deze ellende?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 17:19

Veronica2 schreef:

Helder. Er zijn veel meer nuances in dit verhaal.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 17:20

Ninx schreef:
Ik mag aannemen dat je niet bedoelt dat deze man mag wegkomen met deze ellende?

ALS je uberhaupt al kan spreken van ellende...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 17:27

Veronica2 schreef:

Dat denk ik ook.
Als men wil kan men over welke ruiter dan ook een verrot filmpje of foto collage maken.
Dan nog even de boel op SM flikkeren en je bent er

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 17:29

Wanneer de onbewerkte beelden beoordeeld zijn door een onafhankelijk voormalig bondscoach en een arts, zal het vast niet om knuffelen gaan.

Mensen die graag ruw te werk gaan zullen em wel knijpen. Hopelijk zet dit iets in beweging!