Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 10:48

Hier doen ze het gewoon niet, nooit gedaan ook. Dus valt zo weinig te ontkennen.
Dat er tandartsen zijn die het wel doen geloof ik direct en heb ik ook niet gezegd dat het niet is.
Maar dan doen of het standaard is, nee.
Lees hier in dit kleine topic al bij hoeveel paarden het niet is gedaan. Dan is het dus niet standaard.
Dan is er nuance. Er zijn gebitsverzorgers/tandartsen die een bitseat vijlen, maar dit niet altijd aan de orde.

Spenk schreef:
Ja maar jij en enkele anderen deden van dit ken ik niet dus gebeurt niet en onzin. En sommige halen namen van tandartsen erbij die het niet doen. Maar die doen het wel ze benoemen het letterlijk :+

Dus in plaats van het ontkennen kun je ook denken dit wist ik dus niet.

Gini

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 10:56

Maar wat verwachten "leken" dan te zien? Het is niet dat een halve kies weggevijld wordt en dat je als niet-paardentandarts inderdaad ziet van: wauw, daar is een hele hap uit die kies weg. Het is een subtiele afvlakking, van de voorzijde het moeilijkst waarneembaar.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 11:25

Elisa2 schreef:
https://www.equide.be/nl/blogcases/de-o ... ij-paarden

Dit is wel interessant, een dierenarts die duidelijk tegen bitseats is en ook duidelijke foto's erbij van hoe het er uit ziet. En de informatie dat het bit niet eens op die plek komt.

Godzijdank nog iemand die er kritisch op is. De kans dat je het wortelkanaal blootlegt bij het afronden van de kiezen in de onderkaak is ook zeer groot. En hoe hard trek je als het bit daar zou komen of mondhoeken opgevouwen zouden raken daar.
sowieso is het krankzinnig om het gebit opzettelijk te beschadigen voor 'meer comfort '. Ik denk dat je dan gewoon les moet nemen :+
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 11-02-23 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 11:26

Daar ben ik het mee eens, arabesk. En als een bit niet past, zoek je iets anders wat wel bij het paard past?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 11:50

Uiteraard. Een bit moet passen, lijkt me logisch.

Hier in dit stuk staat dat het vooral Amerikaans is.
Dus dan is het misschien waar de tandarts/gebitsverzorger zijn opleiding heeft gedaan of het standaard is of niet.

https://static.wixstatic.com/media/1866 ... 5_s_2.webp

cajabol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 12:13

hi avalanche, nog even wat je schreef over je paard die stijgerde, aanviel enz. Dit schreef je oa"
Hoofdstel ging na een aantal pogingen goed, maar druk op de neus gaf een enorme reactie. Hij was absoluut heel duidelijk dat dat echt niet fijn was.
Vervolgens hebben we de weerstand tegen het bit indoen eerst geprobeerd om te turnen door hem ernaar toe te clickeren, zodat hij het zelf inhapte zonder dwang van mij en dus ook nee kon zeggen. Hij heeft dat ook een aantal keer gedaan, en ik heb dat gerespecteerd.

Door het steeds opnieuw aan te bieden en iedere vorm van interesse te belonen, hapte hij het op zeker moment zelf in. Zodra het bit in zijn mond was, was hij gewoon rustig, kalmeerde ook direct, en ik had de tijd om in alle rust het hoofdstel om te doen.

Had je dan met clickeren, veel geduld, veel 'aaien' over zijn neus niet hetzelfde kunnen bereiken met een neusriem? Wellicht is er ooit met veel geweld een hoofdstel met een nare neusriem, mond dichtgesnoerd enz enz omgedaan. Dus lijkt mij dan dat je met hetzelfde geduld als met het bit ook met een bitloos hoofdstel of halster hetzelfde kan bereiken?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 12:49

Ik heb hetzelfde geprobeerd bitloos maar de anti reactie werd steeds groter. Paard wilde dat echt niet.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 12:51

Arabesk schreef:
Elisa2 schreef:
https://www.equide.be/nl/blogcases/de-o ... ij-paarden

Dit is wel interessant, een dierenarts die duidelijk tegen bitseats is en ook duidelijke foto's erbij van hoe het er uit ziet. En de informatie dat het bit niet eens op die plek komt.

Godzijdank nog iemand die er kritisch op is. De kans dat je het wortelkanaal blootlegt bij het afronden van de kiezen in de onderkaak is ook zeer groot. En hoe hard trek je als het bit daar zou komen of mondhoeken opgevouwen zouden raken daar.
sowieso is het krankzinnig om het gebit opzettelijk te beschadigen voor 'meer comfort '. Ik denk dat je dan gewoon les moet nemen :+

Daar ben ik het volkomen mee eens.
Ik denk dat er wat dat betreft veel ruimte is voor verbetering en dan bedoel ik vooral rijtechnisch.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 13:54

Gini schreef:
Maar wat verwachten "leken" dan te zien? Het is niet dat een halve kies weggevijld wordt en dat je als niet-paardentandarts inderdaad ziet van: wauw, daar is een hele hap uit die kies weg. Het is een subtiele afvlakking, van de voorzijde het moeilijkst waarneembaar.

Op de link die ik plaatste is het heel erg duidelijk hoe het er uit ziet en het is zelfs te voelen!

Arabesk, daar ben ik het mee eens.

Overigens, ik heb het net dus gecontroleerd (ging wel iets lastiger dan ik dacht) maar hier geen bitseats bij de paarden gelukkig.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 14:17

Elisa2 schreef:
Gini schreef:

Op de link die ik plaatste is het heel erg duidelijk hoe het er uit ziet en het is zelfs te voelen!

Arabesk, daar ben ik het mee eens.

Overigens, ik heb het net dus gecontroleerd (ging wel iets lastiger dan ik dacht) maar hier geen bitseats bij de paarden gelukkig.

Klopt, maar bij het proberen herkennen van een bitseat bij je eigen paard, heb je meestal geen paginagroot stilstaand beeld met een pijl die exact wijst naar waar je moet kijken. :D Maar het is zeker al een stap in de goede richting dat je je ervan bewust bent dat het bestaat. Het dan in de praktijk met verschillende paarden ook herkennen is nog wel iets anders. Nu, hoe minder paarden het hebben hoe beter natuurlijk, maar het is niet dat een bitseat een heel erg zeldzaam fenomeen is. Als je gewoon even vluchtig in de mond van je paard kijkt en je weet niet wat een bitseat is, is het niet iets wat meteen opvalt. Dus wanneer iemand zegt 'ik heb het nog nooit gezien', dan kan dat inderdaad zijn omdat die persoon het nog nooit gezien heeft (hallelujah), maar het kan ook zijn dat die persoon het 'fenomeen' niet kent en dus ook niet kan herkennen of niet met die intentie in de paardenmond heeft gekeken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 14:23

Ik ga vanaf nu ieder paard wat ik ken gewoon eens even in de mond kijken/ voelen. Ben nu gewoon wel heel nieuwsgierig of er toch een paard is die het heeft waar ik me niet van bewust van was. Ook omdat ik benieuwd ben of het echt vaker voorkomt dan ik denk, of dat dat wel mee valt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 14:29

Ik denk dat wel wat tandartsen het echt standaard in hun behandeling doen, maar heel subtiel, niet de vreselijke bitseat die zichtbaar is in je link. Heel persoonlijk denk ik dat als je het heel subtiel doet en niet zit te vijlen totdat je bijna gelijk met het tandvlees zit, dat het niet meer of minder kwaad doet dan een wolfskies laten weghalen of haken laten wegvijlen. Al ben ik zeker niet voor als het ook zonder kan. Maar uiteindelijk doe je wel iets en als er dan iemand claimt dat tanden aangepast worden aan het bit, dan kan je dat niet wegwuiven onder het mom 'nee, is niet waar.' :)

Edit: veel aangepast naar wel wat. Veel lijkt me misschien ook wat overdreven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 14:42

Tja ik geloof het eerlijk gezegd nog steeds niet zo, waarmee ik niet zeg dat het niet gebeurd. Maar naar mijn idee is het nog steeds niet standaard. Daarom ga ik zelf kijken, ik vind het prettig om zelf te kijken en een oordeel te kunnen vormen.

Bovendien als tanden aangepast worden voor het welzijn van het paard, dan vind ik dat geen slecht iets.

Maar als iemand roeptoetert dat het gedaan wordt omdat het bit anders de kiezen beschadigd, dan zeg ik. Dat is niet waar, en dat klopt ook. Dat zegt de DA ook in de link die ik geplaatst heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 14:47

Ik keek er eerder van op dat mensen het niet kennen. Dat ik dacht heb je dan onder een een steen gezeten ofzo? Dat is geen aanval maar het is echt al jaaaaren bekend en discussies erover en dus ook echt tandartsen, ook de geroemde en goeie, die het gewoon toepassen.

Als je alleen al googeld op bitseats kom je heel veel websites van nederlandse paardentandartsen tegen, waaronder ook wel een grote naam in de wereld, met een uitleg waarom ze dit toepassen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 14:54

Ik had het weleens vaag gehoord en niet onder een steen geleefd voor zover ik weet. ;-) Hier in de buurt is het gelukkig geen hype/ of normaal voor zover ik weet. (en ga checken)

Misschien is het meer iets van de laatste jaren?

Als ik Google dan zie ik het ook veel op de website van paardentandartsen, maar dat matcht natuurlijk ook met de zoekopdracht. ;-)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 14:57

Maar als dat dan zo is dat dit standaard gedaan word dan is dat toch heel niet zo dramatisch of wat? Waar maakt men zich dan druk over?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 15:11

Ik zoek heel random 'paardentandarts' op Google en bij de tweede hit is het al raak (Bart Vandepitte). Ik denk echt dat bitseats meer gemeengoed zijn dan gedacht. Of het ook altijd letterlijk zo benoemd wordt of dat het onder 'gebitscorrecties' valt is dan nog een tweede. Maar goed, maakt ook niet uit, het bestaat, het wordt gedaan, dat is een feit.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 15:15

Maar niet standaard zoals gesuggereerd word.
"mijn" tandarts doet het niet, dus standaard is het daarmee al niet.
Al zou ze minderheid zijn, dat verbreekt al de standaard.

Dus nuances, in al van de deze topics blijft de rode draad, nuances.
Dat iets gebeurt, ja vast. Maar niet standaard of altijd of vaak.... dat is maar net waar je je licht laat schijnen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 15:17

Popstra schreef:
Maar als dat dan zo is dat dit standaard gedaan word dan is dat toch heel niet zo dramatisch of wat? Waar maakt men zich dan druk over?

Ergens ja: als het juist het comfort van het paard verhoogt is het toch juist goed. Maar ergens pas je natuurlijk het paardenlichaam aan zodat wij mensen er gemakkelijker wat mee kunnen. En op dat vlak zit je in hetzelfde vaarwater als staarten couperen.

Nu wat sowieso als een paal boven water staat: als je bitten wilt verbieden, is dat natuurlijk een zeer bruikbaar argument. Eentje dat we niet als klinkklare onzin kunnen wegwuiven.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 15:18

DuoPenotti schreef:
Maar niet standaard zoals gesuggereerd word.
"mijn" tandarts doet het niet, dus standaard is het daarmee al niet.
Al zou ze minderheid zijn, dat verbreekt al de standaard.

Dus nuances, in al van de deze topics blijft de rode draad, nuances.
Dat iets gebeurt, ja vast. Maar niet standaard of altijd of vaak.... dat is maar net waar je je licht laat schijnen.

Als iets pas standaard is wanneer iedereen het doet, dan is niets standaard natuurlijk. Zelfs belastingen betalen niet. :D

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 15:20

Gini schreef:
Popstra schreef:

Ergens ja: als het juist het comfort van het paard verhoogt is het toch juist goed. Maar ergens pas je natuurlijk het paardenlichaam aan zodat wij mensen er gemakkelijker wat mee kunnen. En op dat vlak zit je in hetzelfde vaarwater als staarten couperen.

Nu wat sowieso als een paal boven water staat: als je bitten wilt verbieden, is dat natuurlijk een zeer bruikbaar argument. Eentje dat we niet als klinkklare onzin kunnen wegwuiven.

wel dus
want het word niet alleen voor bitten gebruikt zoals we al veel eerder hebben kunnen lezen.
Sommige willen dat alleen maar steeds wel laten doen geloven.

DuoPenotti schreef:
prompter schreef:

Hier is de (inderdaad Amerikaanse) uitleg:

"Your equine dentist creates a bit seat in your horse’s mouth by rounding off and beveling the front surfaces of the first cheek teeth, technically the second premolars, on both the upper and lower jaws. However, it doesn’t really have anything to do with where the bit sits in the horse’s mouth. The change you get is in what happens when the bit is applied in a horse’s mouth with a bit seat.

The rationale is that when the rider moves the snaffle bit, it wrinkles the tissues of the corner of the mouth and the gums in such a way that they become pressed between the bit and these teeth. Hackamores and tight cavesons may also apply pressure in this area. By rounding the edges of these teeth to a smooth surface, there’s no chance of the gums being cut or pinched. Bit seats are said to make horses easier to stop and steer, with a reduction in head tossing or elevation and fighting the bit. Some descriptions liken bit seats to putting “power steering” into your horse."

Dat de mondhoek "klem" kan komen te zitten klopt wel, maar dat gebeurt vooral door een te groot bit. Dus ipv bit seats aan te brengen, ga ik liever voor een goed passend bit dat geen centimeters buiten de mond uitsteekt.

Dus het word ook toegepast voor bitloos.
Dan kan het helemaal de prullenbak in dat het voor bitten gedaan word.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 15:23

Het ding heet bit seats. Het zit letterlijk in de naam. Het is een dankbaar argument als je bitten wilt verbieden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 15:29

Gini schreef:
Het ding heet bit seats. Het zit letterlijk in de naam. Het is een dankbaar argument als je bitten wilt verbieden.

oh ja natuurlijk......

jah... die viel te verwachten _O-

Ja bij mensen die niet verder dan hun neus lang is wel, daar heb je gelijk in.
Maar al hete dat "neusriem ruimte gevers" dan gooide ze het nog wel op het bit, want dat soort luitjes kijkt met oogkleppen zonder nuance.

Everwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 15:38

Nienkje_H schreef:
[***] schreef:
Maar is dit echt zo? Misschien zijn de paardensporters wel de minderheid.

Ik merk dat binnen de paardensport soms een vertekend beeld is van wat er in de rest van de maatschappij gebeurd qua opinie. Er is meer aandacht voor dierenwelzijn dan ooit en veel dingen die binnen de paardensport heel normaal zijn, zijn dat volgens het gewone voetvolk inmiddels niet meer. :D

Fikkie mag je ook geen metaalwerk in de mond hangen of bewerken met een zweep. Daarnaast is de paardensport als geheel heel slecht in laten zien dat we wèl het beste voorhebben met onze viervoeters. Het is logisch dat mensen zich afvragen waarom je een paard wel metaal in de mond mag drukken, erop mag zitten met allerlei hulpmiddelen en dan ook nog het land door mag reizen voor wedstrijdjes. De publieke opinie staat meer dan ooit open voor de vraag of dat nog wel van deze tijd is en of dit wel echt leuk is voor het paard, of meer voor mensen.

Er komt een punt waarop de paardensport zelf het heft in handen moet nemen, want anders gebeurt het voor ons. Dat moment was een paar jaar geleden als je het mij vraagt. ;)

Dan hoor je me nieteens over hoe terecht dat allemaal is, maar de tijd van "paardensport op tv = oeh en ah" ligt wel echt achter ons. We moeten komen met een beter verhaal dan "hij moet werken voor z'n volpension", "kijk eens wat ik kan bereiken met mijn paard" of "mijn paard accepteert alleen hulpmiddel X".

Hear hear.
Ik moet er ook niet aan denken om buiten geen noodrem te hebben, maar ik vind het echt prima dat dier & recht (en PETA en PvdD) zich écht hard maken voor de dieren.

Dan maar beter leren rijden, of de paarden zo trainen/africhten dat we ze wel op zit, stem en vriendelijk hoofdstel kunnen bereiken (ook in nood). En wat misschien kan meehelpen: normalere (niet bere sensibele/bloederige) dieren fokken.

We moeten echt hand in eigen boezem gaan steken en het beter gaan doen.

Dat laatste heeft natuurlijk ook geen zin meer, als je er straks niet eens meer op mag zitten.

Everwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 15:48

Hier ook 30 jaar in de paarden inmiddels, en ook werkelijk zelfs nog nooit van een bitseat gehoord. Wolfs en hengstentanden en doppen daar kijk je natuurlijk naar, maar waarom in godsnaam een bitseat? Je past je bit toch aan aan de mond en niet andersom? :o?