Xu wandelt naast zijn paard naar China: Mijn leven wordt steeds korter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

7ofhearts

Re: Xu wandelt naast zijn paard naar China: Mijn leven wordt steeds korter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 10:09

Het paard hoeft inderdaad niet te lopen nee.
Maar kan waarschijnlijk nog niet eens lopen.
En die opmerking over Afrika……. Hoe waar ook, herinnert mij aan de opmerkingen van mijn ouders over iets niet lusten of je bord niet leeg eten.
“ de kindjes in Afrika!! ………”

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 10:19

Altijd zo'n dooddoener... Omdat er andere misstanden zijn word dit minder erg gemaakt.

Nee, dit is net zo goed verschrikkelijk.
Deze egoist had al nooit aan deze reis moeten beginnen en nu eindelijk eens zijn verantwoording moeten nemen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 10:22

Journee, ik neem aan dat jij dus ook steeds lopend naar het ziekenhuis gaat. Of je wast met / bij vervuild water in een beekje / sloot en uit solidariteit met de door jou genoemde gemeenschap ook enkel drinkwater haalt uit de waterpomp 5 dorpen verder?

Ik lees met stijgende verbazing het geheel. Ik heb met de dag meer medelijden met dit paard. Echt ongelooflijk (triest)

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 10:33

journee schreef:
Soms is het moeilijk om de dingen in perspectief te plaatsen. Hier is een autorit van 20 minuten 'traumatisch' maar in delen van Afrika moeten mensen 40 km lopen naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis....

Het dier wordt vervoert op een manier je misschien niet voor ogen had of gewenst had, maar blijkbaar wel 'normaal' is. Hij hoeft de reis in elk geval niet lopend af te leggen...

Het perspectief is dat dit paard geen 20 min trauma op zijn lichaam ervaart of er 40 km voor moet lopen. Hier hebben we het over meerdere dagen en een afstand van ruim 2000 km.

Trauma vindt niet alleen maar plaats tussen de oortjes. Er bestaat ook zoiets als trauma van het lichaam zelf. Beetje een rare vergelijking

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 10:46

I can’t… :') :')
Ik zag het eerder alleen op instagram, maar hij had schijnbaar wel meer ‘informatie’ op Facebook.
My god.

Afbeelding

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 10:48

Dus nu is hij ook nog kunstenaar? :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 10:49

Ow hij heeft Furion uit Spanje. Ik begin te begrijpen waarom ze hem een hengst verkocht hebben.

Hij heeft wel behoorlijk wat gevoel voor drama.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 11:27

journee schreef:
3heathcliff5 schreef:
Ik vind het net zo’n vreselijk idee als jullie dat Furion op deze manier vervoerd wordt. Maar ik ben vooral benieuwd wat een DA hiervan vindt en als dit een prima manier van vervoeren is voor het paard in deze situatie, zou ik wel willen weten waarom dit net zo goed is of beter als bijvoorbeeld in een harnas. De kliniek in Bulgarije heeft dit kennelijk goed genoeg gevonden, want het paard is daar geladen en zo vertrokken. Of de mening van de andere kliniek is meegenomen en hetzelfde is weten we niet.
Soms zijn dingen anders dan wij verwachten en logisch vinden beter of net zo goed. Dat er ruim een week later pas geopereerd wordt zou waarschijnlijk ook het geval geweest zijn als Furion wel direct in Frankrijk op de kliniek had gestaan. Vaak gebeurt dit standaard vanwege de zwelling een week tot anderhalve week later pas.

Nu ze eenmaal onderweg zijn, kan ik alleen maar hopen dat de reis voorspoedig verloopt en dat er iemand meereist die de conditie van Furion eerlijk kan monitoren en die direct kan ingrijpen wanneer noodzakelijk.
Wat de maatregelen ook (hadden moeten) zijn, ik geloof niet dat Furion de reis op welke manier dan ook zonder lijden kan afleggen. Ik kan m’n eigen autoritje met flink wat pijnstilling nog herinneren, toen ik een week na het breken van mijn arm voor een operatie naar het ziekenhuis moest. Elke oneffenheid in de weg en elke scherpe bocht kwam de pijn door de pijnstilling heen. Ik ben een vrij nuchter type, maar vond dat een redelijk traumatisch en zwaar vermoeiend ritje van slechts 20 minuutjes.

Soms is het moeilijk om de dingen in perspectief te plaatsen. Hier is een autorit van 20 minuten 'traumatisch' maar in delen van Afrika moeten mensen 40 km lopen naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis....

Het dier wordt vervoert op een manier je misschien niet voor ogen had of gewenst had, maar blijkbaar wel 'normaal' is. Hij hoeft de reis in elk geval niet lopend af te leggen...

Normaal?
Hij wordt 2000km vervoerd op een manier die alleen een enkele kilometer naar een dichtstbijzijnde kliniek zou moeten.

Er staat dat een paard goed gestabiliseerd moet staan op zo'n transport en in dit geval zou dit met een harnas zijn.

Ik snap oprecht jouw reacties niet. Omdat Piet zijn been geamputeerd wordt mag klaas niet zeuren om zijn gebroken been want hij heeft tenminste nog een been om te breken .

Ik vind dit zo'n aparte denkwijze

Een paard heeft geen stabilisatie door een schot sterker nog de stabilisatie wordt weggehaald. Dit is dus niet de manier hoe dit paard vervoerd zou moeten worden en er is dus niks normaals aan in deze situatie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 13:08

Journee, in Afrika was het paard direct de pan in gegaan ( wat misschien beter was geweest)

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 14:33

Journee echt... ik ben wat nuchterder voor de paarden dan de gemiddelde Bokker, ik vind niet snel iets zielig. Maar ik snap oprecht niet hoe je dit nog goed kunt praten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 15:49

Furion maakt het goed tijdens zijn transport tot nog toe. Beetje minder drama hier mag ook wel!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 15:50

Popstra schreef:
Furion maakt het goed tijdens zijn transport tot nog toe. Beetje minder drama hier mag ook wel!

Volgens een maffe chinees neem ik aan...
Hij swaffelt ook zichzelf omdat het zo goed gaat, volgens diezelfde maffe chinees.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 15:58

DuoPenotti schreef:
Popstra schreef:

Volgens een maffe chinees neem ik aan...
Hij swaffelt ook zichzelf omdat het zo goed gaat, volgens diezelfde maffe chinees.

Zonder context/ story gezien te hebben is dit echt bijzonder om te lezen :')

Maar inderdaad, weet niet of iemand die zegt iemand te hebben neergestoken etc een graadmeter is of het echt goed gaat met Furion.
Naar omstandigheden zal het vast oké zijn, maar de omstandigheden zijn niet denderend zeg maar.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 16:03

Mja waar zou de grens zitten tussen wel / niet goed voor hem...?

Als hij nog rechtop staat dan is het goed ofzo....?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 16:08

Popstra schreef:

Ik belde hem net en hij zei dat hij heerlijk op rust stond en deze rit met het mooie uitzicht hem niet lang genoeg kon duren.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 16:17

Best kinderachtig dit.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 16:18

"Hij voelt zich zo rustig, vertrouwd en relaxed dat hij er lekker bij is gaan liggen" :(:)

Nee maar serieus. Ik hoop maar gewoon dat er iets is dat wij niet overzien / snappen ofzo, en het dier daar okee aankomt en het allemaal prima verloopt enzo. Dat wij alleen maar westerse trutjes / zeikerds zijn.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 16:31

Ik heb zelf wel al meerdere keren gezien hoe onkundige / naïeve/ makkelijke eigenaren weinig problemen / veel mazzel hadden met de pony’s.
Dan maar hopen dat dat nu ook zo is. Aangezien we verder weinig kunnen doen tegen de situatie behalve fingers crossed voor een goede aankomst en dat de kliniek artsen eerlijke keuzes maken en zich niet laten intimideren (wie het paard wil doden dit en dat).
Wellicht dat kliniek Bulgarije ook zei, inslapen is het best en hij toen reageerde zoals hij ook op internet reageerde. En ze toen hebben gezegd dan redt je je er maar mee :evaw:

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 16:32

Popstra schreef:
Best kinderachtig dit.

}:0

Wil je een serieuze reactie?

Kom op hoor. Mijn paard is ooit met een gescheurde darm en maag van Rotterdam naar Utrecht op transport gegaan en daar stond ze keurig netjes kalm op de trailer

In Utrecht rolde ze van de laadklep af
Maar he de rit doorstond ze top.

Hier wilde niemand haar verder helpen dan met een koliek behandeling en ook wilde ze haar niet inslapen. Uit wanhoop naar Utrecht gegaan zodat ze een kans kreeg om ingeslapen te worden. Ze was in Utrecht meer dood dan levend. Paarden hebben een geweldige gave dat ze veel aankunnen en helemaal in een afgesloten bubbel. Dat wilt niet zeggen dat het ook goed gaat.

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 16:58

Marigold schreef:
Ik heb zelf wel al meerdere keren gezien hoe onkundige / naïeve/ makkelijke eigenaren weinig problemen / veel mazzel hadden met de pony’s.

Dit. Je doet zó je best en paard heeft alsnog maagzweer/koliek/peesblessure. En de buurman met halve verwaarlozing en soms vergeten 24 uur water te geven en in galop door het mulle zand (zonder instappen :') ) en niets. :roll:

verzonnen voorbeeld

Ik heb ook 1x een enkelbreuk gehad. In de auto moest ik hem omhoog houden want de trillingen als hij de vloer raakte waren zeer onprettig, om het zacht uit te drukken. Dus het kán haast niet anders dan dat het paard pijn heeft. Maar hij kan niet praten en Xu zal wel geen pain face herkennen en je mag maar hopen dat het been verdoofd is door de pijn of zo. (En wie weet heeft hij wel iets van pijnstillers gekregen, ook al vraag ik me af wat en hoeveel nou echt nodig zou zijn om de "botpijn" weg te werken).

En dan nog is er ook kans op spierpijn (en zelfs hoefbevangenheid) in de 3 nu overbelaste benen. Die ook trillingen moeten opvangen etc. (30 uur lang? "Het kan niet lang genoeg duren" 8)7 ).

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 17:20

Hij is nu in Hongarije voor de nacht

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 19:03

Ik ben eigenlijk best benieuwd hoe hij er nu bij staat. Of hij steunt op het been. Hoe hij die veewagen in en uit komt.....

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 19:23

Ik hoop eigenlijk dat ze hem op de wagen laten staan maar alle tussen schotten open. Dat hij zo iets kan bewegen. Maar geen laad klep op en af moet.

En liggen en opstaan kan hij dat?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 19:27

LiannePuthzy schreef:
Hij is nu in Hongarije voor de nacht

Zijn ze nu pas in Hongarije??
Dat dier staat nu al 6 dagen lang op 3 benen. Arm ding.
In dit tempo staat hij nog wel een paar dagen op de trailer.

Kirrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 20:09

GabberGill schreef:
Popstra schreef:

Ik belde hem net en hij zei dat hij heerlijk op rust stond en deze rit met het mooie uitzicht hem niet lang genoeg kon duren.

Tuurlijk staat dat knol op rust. Zn been is gebroken daar gaat ie echt niet op steunen 8)7