Raf Steegmans: Gevolgen stikstofakkoord voor paardenliefhebbers

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 11:03

Janneke2 schreef:
Enne: als we het over bevolkingsgroei door immigratie gaan hebben:
de woestijnen rukken op.

Al decennia lang.
En Darfur was de eerste klimaatoorlog,
Syrië was de tweede - met massa's vluchtelingen naar Europa als gevolg.

En reken maar dat als wij niets doen aan ons wangedrag mbt het milieu,
dat de derde, vierde en vijfde klimaatoorlog
plus vluchtelingenstroom gewoon gaan komen.

Contra El Nieno: ik geef niet de vluchtelingen de schuld.
Het rijke Westen / Noorden veroorzaakt een klimaatcrisis,
met vluchtelingen als gevolg.

En tja - als de woestijn zo oprukt dat de Nijl droogvalt,
God verhoede,
dan moeten we 80 miljoen Egyptenaren elders huisvesten.
('Wij' is wat mij betreft de VN, en svp over de hele wereld, maar ik denk wel dat Europa zo'n tien miljoen mensen gaat krijgen.)

Toch vreemd dat die zogenaamde klimaatvluchtelingen dan naar een overbevolkt land afreizen dat op de nominatie staat onder water te verdwijnen. Het is puur een geldkwestie, ergens anders zouden ze zelfvoorzienend iets moeten opbouwen, hier krijgen ze alles gratis en dat heeft een aanzuigende werking. Laat ze maar naar Siberië gaan ofzo. Ruimte zat daar.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 11:05

Janneke2 schreef:
Enne: als we het over bevolkingsgroei door immigratie gaan hebben:
de woestijnen rukken op.

Al decennia lang.
En Darfur was de eerste klimaatoorlog,
Syrië was de tweede - met massa's vluchtelingen naar Europa als gevolg.

En reken maar dat als wij niets doen aan ons wangedrag mbt het milieu,
dat de derde, vierde en vijfde klimaatoorlog
plus vluchtelingenstroom gewoon gaan komen.

Contra El Nieno: ik geef niet de vluchtelingen de schuld.
Het rijke Westen / Noorden veroorzaakt een klimaatcrisis,
met vluchtelingen als gevolg.

God verhoede,
('Wij' is wat mij betreft de VN, en svp over de hele wereld, maar ik denk wel dat Europa zo'n tien miljoen mensen gaat krijgen.)

De Nijl/Egypte heeft ook nog eens het probleem dat Aswan dam heet.

Hoe meer mensen van daar naar hier komen, hoe meer er meer verbruiken/uitstoten dan de aarde aan kan. En hoe groter de druk op die plekken wordt, omdat er wel bv veel voedsel vandaan komt uit monoculturen met handje vol mensen voor de machines ipv de kleine dorpjes die semi zelf voorzienend waren. Dan nog eens het gesubsidieerd dumpen van landbouw en andere overschotten (kleding bv) die de lokale markt om zeep helpen en meer mensen voeden dan het lokale ecosysteem aan kan en je hebt een recept voor ellende.

OleJon

Re: Raf Steegmans: Gevolgen stikstofakkoord voor paardenliefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 12:03

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 12:05

Wranglerbutt schreef:
Wat bedoel je El Cid? Mensen die niet niet hebben gestudeerd hebben er meer verstand van?

Zie het bordje tegeltjeswijsheid...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 12:07

tamary schreef:
Janneke2 schreef:
God verhoede,

De Nijl/Egypte heeft ook nog eens het probleem dat Aswan dam heet.

Ehm, ja.
We dreigen nogal off topic te gaan.

De Ashuandam staat bekend / is berucht als een mislukking. ('Grote witte man zal die zwartjes wel even de oplossing aan de hand doen...')

Uiteraard is een dam in een rivier van een andere orde dan het opdrogen van de bron.

Citaat:
Hoe meer mensen van daar naar hier komen, hoe meer er meer verbruiken/uitstoten dan de aarde aan kan. En hoe groter de druk op die plekken wordt, omdat er wel bv veel voedsel vandaan komt uit monoculturen met handje vol mensen voor de machines ipv de kleine dorpjes die semi zelf voorzienend waren. Dan nog eens het gesubsidieerd dumpen van landbouw en andere overschotten (kleding bv) die de lokale markt om zeep helpen en meer mensen voeden dan het lokale ecosysteem aan kan en je hebt een recept voor ellende.

Ja precies.

Dus stoppen met ons wangedrag tov het klimaat kan dit soort zaken hopelijk nog afremmen.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 12:11

Popstra schreef:
Wranglerbutt schreef:
Wat bedoel je El Cid? Mensen die niet niet hebben gestudeerd hebben er meer verstand van?

Zie het bordje tegeltjeswijsheid...

Ooit van het Dunning-Krugereffect gehoord?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dunning-krugereffect.

Niet bedoeld om iemand af te zeiken, maar soms is het een goed idee even stil te staan bij wat je (nog) niet weet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 12:14

Janneke: Kun je de zin "Grote witte man zal die zwartjes wel even de oplossing aan de hand doen.." toelichten?

Ik heb wat gegoogled en ik lijk te vinden dat het bouwen van de dam na de revolutie 1952 kwam. Was Nassar de grote witte man? (ik vind het wikipedia stuk niet heel duidelijk)

En het lijkt alsof er ook voordelen aan zaten. Nu blijkben de nadelen ook heel pittig (hebben ze dat voorzien, in 1952?) maar ik vraag je af of het 'tij' te keren is?

(en dat effect... ik ken genoeg mensen (iedereen kent die mensen) die geschoold zijn die niet weten wat ze doen (incompetent zijn).. ik vind het een gek gevonden effect :') dat mes snijdt aan twee kanten denk, je kunt je dat dus bij íedereen afvragen... ook mensen die hier schrijven dat ze ergens wel verstand van hebben, toch? :') )

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 13:56

juval schreef:
Danique_G schreef:

Je realiseert je wel dat de bouw van woningen een eenmalige emissie meebrengt en de agrarische sector continue stikstof toevoegt aan de grond?

Vraag me een beetje af wat je boodschap hier exact is

NH3 (agrarisch) wordt opgenomen en afgebroken door grond en planten.
NOx (fijnstof uit bouw/industrie/verkeer) wordt niet afgebroken.

Goede toevoeging! Maar een overschot door NH3 draagt niet bij, in tegendeel. NOx is wel weer veel zwaarder om de reden die je noemt inderdaad.

Ik zeg overigens nergens dat het 1 beter is dan het ander. Dit laat ik bewust in het midden. Mijn vraag, sinds het begin, is enkel: wat is de boodschap die men probeert over te brengen?

Ik vind het frappant dat men die woorden mij in de mond legt “dat ik liever iets volgebouwd zie dan een weiland”. Ik wil geen discussie doodslaan. Maar heb geen zin energie te steken in dergelijke opmerkingen die niets bijdragen (algemeen, niet aan jou specifiek gericht)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 13:58

Ik denk dat het sowieso goed is om open te blijven staan voor iedereen en respectvol te blijven reageren. Ik vind alle posts nuttig en leerzaam, soms ga ik er zaken anders door bekijken..van meerdere richtingen. Ik denk dat dat belangrijk is om een voorzichtige mening te kunnen vormen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 14:00

Wranglerbutt schreef:
Elisa2 schreef:
Ik zie echt veel liever meer subsidie voor de boeren, zodat op een andere manier kunnen boeren en daarmee de stikstof uitstoot naar beneden kunnen brengen.

De afgelopen 20 jaar heeft de agrarische sector veel (gesubsidieerd) geïnvesteerd in emissie reducerende technieken en -stalsystemen, met als als doel: Uitbreiden van dieraantallen & productie verhogen |o Ik moet de eerste nog tegenkomen die zich medeverantwoordelijk voelt voor schade aan de natuur en ecosystemen :n

'Boeren' zijn mijns inziens vooral slachtoffer van de door de agro-industrie gecreëerde systemen; het geld wordt nl. voornamelijk verdiend bij voerfabrikanten, vleesindustrie, zuivelfabrieken en - niet te vergeten- de supermarkten. Om lekker goedkope producten te produceren, voor de Nederlandse consument en er wordt ook héél veel vlees en zuivel geproduceerd voor export.

Ja ook mee eens hoor, ik zie ook graag een verandering in de manier van boeren maar ja..dat gaat ook niet werken als de industrie niet mee werkt.

Ik ben het er vooral heel erg mee eens ook dat al die regeltjes van de overheid niet gaan werken zolang ze maar mensen blijven importeren. Zonder racistisch te zijn, vol is vol.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 14:01

OleJon schreef:
Deze gepromoveerd professor stikstof Han van der Linden. Ook nog lid van D66, zegt zelf dat het RIVM model niet klopt. Hij heeft dit ook aangekaart maar werd niks mee gedaan. Alleen werd er gezegd. Stil houden.

https://www.nporadio2.nl/nieuws/podcast ... klopt-niet

Ah dank! Ben het hier wel mee eens eigenlijk wat hier genoemd staat. Los van de stikstof modellen zelf. Daar werk ik bijna niet mee, dat is echt een niche an sich. Een integrale oplossing is altijd de beste. Vind niet dat hij veel geks zegt. Hij is overigens wel voor interveniëren in de agrisector.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 15:25

Ik wilde dat we allemaal eens minder dachten aan groeien! Ik heb ooit geleerd dat in de economie groei noodzakelijk is. Dat vind ik gek en heb ik nooit begrepen. Er zijn mensen tekort in allerlei sectoren. Tja denk ik dan, uitbreiden omdat het kan? je kunt het ook laten en klein(er) blijven en naast werken ook nog tijd hebben om met je paardjes te spelen.
Minder mensen zou mooi zijn, maar is wel erg slecht te regelen....
We kunnen wel mider gaan gebruiken, van vliegreizen tot producten.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 16:53

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 19:47

Citaat:
Ik ben het er vooral heel erg mee eens ook dat al die regeltjes van de overheid niet gaan werken zolang ze maar mensen blijven importeren. Zonder racistisch te zijn, vol is vol.

Ehm, ik vind dit dermate bezijden de waarheid dat het sowieso racistisch is in mijn ogen....

Ik vind 'importeren' van mensen respectloos klinken.

Dat onze regering mensen zou importeren - nee.
(Europese staatsburgers hebben vrijelijk toegang, vluchtelingen worden in Nederland getreiterd : slapen in de buitenlucht in Ter Apel.)

En door ons wangedrag mbt het milieu (ons: de rijke 'westerse' wereld)
is er een klimaatcrisis ontstaan.
De vluchtelingen uit Syrië waren slachtoffer van de tweede klimaatoorlog.
Hun aanwezigheid is indirect onze eigen stomme rotschuld. Hand in eigen boezem graag.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 20:11

Nog afgezien van het feit dat vluchtelingen een relatief kleine groep is. Het overgrote deel bestaat uit (arbeids-) migranten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 20:39

mysa schreef:
Nog afgezien van het feit dat vluchtelingen een relatief kleine groep is. Het overgrote deel bestaat uit (arbeids-) migranten.

En die hebben we ook nodig, er zijn nl. niet genoeg werkenden hier. ;)

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 21:45

mysa schreef:

En dan vooral in de landbouw en aanverwante sectoren. De grote slagerijen, de fruitplukkers, de kippenvangers, de sierteelt en ga zo maar door.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 23:23

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 00:08

Janneke2 schreef:
Citaat:

Ehm, ik vind dit dermate bezijden de waarheid dat het sowieso racistisch is in mijn ogen....

(Europese staatsburgers hebben vrijelijk toegang, vluchtelingen worden in Nederland getreiterd : slapen in de buitenlucht in Ter Apel.)

Hun aanwezigheid is indirect onze eigen stomme rotschuld. Hand in eigen boezem graag.

Oui oui

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 08:58

Moderatoropmerking:
leeggehaald ivm copyright
Laatst bijgewerkt door xingridx op 26-06-22 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Leeggehaald ivm copyright

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 09:24

Janneke2 schreef:
Citaat:

Hoe rijm je dat dan met mensen die geboren zijn in Nederland en geen fatsoenlijke huurwoning meer kunnen krijgen? Hoe rijm je het dan met mensen uit veilige landen die hier voor asiel komen? Echte slachtoffers moeten geholpen worden maar je kan niet ontkennen dat er hier al problemen genoeg zijn die ze beter eerst op kunnen lossen.

En dan heb ik het nog niet eens over de overlast die de zogenaamd veiliglanders veroorzaken. Wie treitert nu wie? over hand in eigen boezem gesproken...(nogmaals niks ten nadele van de echte vluchtelingen die hulp nodig hebben) maar zo zwart/ wit als het hier gesteld wordt is het helaas niet.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 10:01

Elisa2 schreef:
Janneke2 schreef:

Hoe rijm je dat dan met mensen die geboren zijn in Nederland en geen fatsoenlijke huurwoning meer kunnen krijgen? Hoe rijm je het dan met mensen uit veilige landen die hier voor asiel komen? Echte slachtoffers moeten geholpen worden maar je kan niet ontkennen dat er hier al problemen genoeg zijn die ze beter eerst op kunnen lossen.

En dan heb ik het nog niet eens over de overlast die de zogenaamd veiliglanders veroorzaken. Wie treitert nu wie? over hand in eigen boezem gesproken...(nogmaals niks ten nadele van de echte vluchtelingen die hulp nodig hebben) maar zo zwart/ wit als het hier gesteld wordt is het helaas niet.

Eens. Ik heb diep medelijden met de bewoners van Ter Apel, waarom wordt er niks voor hen gedaan? Zorg dat dat terrein afgesloten wordt zodat ze de bewoners van het dorp niet meer lastig kunnen vallen en beroven.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 10:02

Elisa2 schreef:
Citaat:

Citaat:

Citaat:

De huurmarkt.
Om te krijsen: na zoveel rechtse kabinetten (ook Rutte II mag van mij rechts heten) krijg je dat.

Het maakt mij geen moer uit waar iemands wieg stond - woningcorporaties zijn 'geplukt'. Er is gewoon een greep in de kas gedaan, vervolgens moesten ze huizen verkopen 'want dat was goed', (kapitalisme vindt dat de markt alles beter kan)
terwijl ondertussen de huizenmarkt om een serie redenen oververhit raakte.
Dat hebben al die kabinetten gewoon laten gebeuren.
... dus als we het over schuld zouden gaan hebben : rijke witte Nederlander, niet de vluchtelingen.

Ik weet dat er Marokkaanse knullen als 'vluchteling' hier komen "omdat het kan".
En tja...
... soms :o denk ik dat het COA blij met ze is.
Het COA voert haar taak sowieso uit op een manier waar ik mij dood voor schaam.
(Lekker de Marokkanen laten rellen, kunnen we "zo snel mogelijk" noodzakelijke voorzieningen sluiten en wil dadelijk geen één gemeente meer een AZC.)

Ik heb heimwee naar mijn Leidse tijd: de stad van vluchtelingen verzon gewoon oplossingen. (Moskee bestuurders in gesprek brengen met rellende Marokkaanse knullen. Werkte prima.)

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 10:29

Net zoals boeren te veel vee hebben en daar arbeidsmigranten voor nodig hebben om het bedrijf te runnen en terug moeten in aantallen, kan dat ook gelden voor paardenhouders. Is dat erg? Al zullen paarden niet als eerste op de lijst staan wanneer het om aantallen gaat.
Ja, er is ook grond nodig voor woningbouw, maar dat is relatief gezien erg weinig op het totaal van boerengrond. Dus waar komt dat idee vandaan dat er onteigend wordt om te bouwen? Er zijn meer huizen nodig omdat mensen "royaler" wonen. Meer één-ouder gezinnen die beiden ruimte moeten hebben voor hun kinderen, meer alleenwonenden, ouderen die langer in hun eigen woning blijven. We doen het zo omdat het kan...en roepen vervolgens dat er een woningtekort is, wat ook zo is in de huidige manier van leven. We zouden in principe ook andere keuzes kunnen maken, maar terug naar zolderkamertjes wil uiteraard ook niemand.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 10:51

Boeren hebben niet zoveel arbeidsmigranten, tuinders wel. Transport bedrijven ook.

En er is een tekort aan wegen
te kort aan huizen
Te kort aan huisartsen
te kort aan zorg
te kort aan drinkwater
te kort aan elektriciteit
of...teveel aan mensen?