Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 22:35

Goed van je Art! Fijn dat jij wel voor het belang van hun paard kiest. Sterkte...

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 22:38

Babootje schreef:
Ja, dat las ik ook. :D :D :D Fout antwoord; ze hadden nog geen ANBI status. En hoefden ze nog niet te publiceren. Maar ja, een jaarrekening maken moet natuurlijk altijd en publiceren is alleen maar netjes naar je donateurs.

Haha reageerde ook al iemand op. Die was terug gaan zoeken op de pagina en in 2017, 2018, 2019, 2020, 2021, 2022 vragen ze om donaties. Alleen ging het toen via andere kanalen (waaronder een tikkie)

Ook hier kwam antwoord op van pzb:
Citaat:
Paard zoekt baas paardenopvang
In 2019 en 2020 zijn alle kosten betaald voor Paard Zoekt Baas uit de stichting Zinloos geweld tegen Dieren. Paard Zoekt Baas is een initiatief van deze stichting die al meer dan 22 jaar strijd tegen dierenleed. Paard zoekt Baas moest als tegenprestatie paarden omniet aan aannemen. het kan zijn dat je eerdere verzoeken om donaties hebt gezien, deze gingen naar de stichting zinloos geweld tegen dieren. Vanaf 2020 moest Paard Zoekt Baas op eigen 'benen' komen te staan en zelf zorgen voor Financieele middelen. Verder wil ik het hier bij laten er zijn reeds meer dan voldoende antwoorden gegeven met betrekking tot de financieel vraagstukken Groeten, Henk

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 23:01

kiki1976 schreef:
Of heb ik het verkeerd, naar mijn idee valt een donatie onder schenkbelasting

Wanneer er minder dan 2.274 (in 2022, in 2021 was dit 3.244,-) wordt geschonken per persoon dan valt dit onder de vrijstelling en hoeft er geen schenkbelasting te worden betaald. De 'donatie' voor de paarden zal meestal méér zijn dan die 2.274,- (even op basis van de cijfers die babootje noemt), maar aangezien dit een onkostenvergoeding is, valt dit ook niet onder de schenkbelasting.
Dit even terzijde.

@Babootje: Je vraagt mij waar ik denk dat het geld heen gaat. De winst over 2020 van PZB als stichting is op basis van de jaarrekening in de stichting gebleven. Er is niets mee gedaan. Er vanuitgaand dat de cijfers correct zin.
Al het andere, eerdere jaren, andere rechtspersonen: Dat weet ik niet. Ik heb geen inzage in de andere organisaties van dhr ten Napel. Ik kan wel gaan speculeren dat het in mooie dekjes, een nieuwe binnenbak of de eigen broekzak gaat, of dat er een prachtig hypermodern ziekenhuis in Egypte voor Brooke Hospital is betaald, maar ik weet het niet.
De jaarrekening van PZB zoals deze er nu is, is summier. Maar wettelijk correct. Er staat helemaal niets in over de omzet van de adoptiepaarden, maar dat is (fiscaal) logisch, want dat gaat via andere stichtingen en BV's. Dat hoort dus simpelweg niet in de jaarrekening van PZB thuis (fiscaal bezien). Je sommetje over de winst snap ik wel en die winst zal verantwoord worden in één der BV's. Wordt die winst nérgens verantwoord, ja dan gaat er iets mis. Maar zonder cijfers... who knows?
Volgens mij heb ik al meerdere malen aangegeven dat communicatie key is en dat er netjes moet worden gecommuniceerd vanuit de rechtspersoon die de overeenkomst aan gaat. Ik heb zelf geen contact/ervaring met PZB, sterker nog, ik heb hun hele website nog nooit bekeken, dus daar kan ik weinig over zeggen.

Overigens nogmaals; en dit omschreef ik misschien niet heel duidelijk: mijn reacties hier gaan in principe bewust niet over het ethische deel van het vraagstuk. Of het dierenwelzijnsdeel. Daar heb ik zeker een mening over, maar anderen kunnen dat mooier verwoorden, plus ik vind mijn mening daarover hier niet ter zake doend. Mijn reacties zijn puur bedoeld om het boekhoudkundige/fiscale verhaal uit te leggen. Droog, zonder gevoel, gefocust op het boekhoudkundige. Zodat er daarover correcte conclusies kunnen worden getrokken, ipv foute conclusies. Zodat je een sterker verhaal hebt wanneer je hier iets mee wilt gaan doen.
Want je kunt wel vanalles vinden van de ruimte die er in de wet zit, maar die ruimte zít nu eenmaal in de wet. Heel zwart wit. En als je iemand wil aanpakken, dan heeft het weinig zin om op dat grijze gedeelte te gaan zitten. Je zult op het zwart/witte in moeten zetten. Doet iemand het binnen de ruimte van de wet, hoe achterbaks ook, dan kun je iemand daar niet (/slechter) op pakken.

Maar vooruit: na dit hele verhaal een kleine wens/mening: wat mij betreft geeft dhr Ten Napel direct openheid van zaken, plaatsen ze een mooi organogram van de verbonden partijen op hun site en publiceren ze niet alleen de jaarrekening van PZB van 2021, maar ook die van de verbonden partijen en van eerdere jaren. Daarnaast communiceren ze voortaan netjes vanuit de correcte rechtspersoon zodat iedereen weet met wie ze zaken doen. Dat kan al zo simpel zijn als een zinnetje op de site met daarbij een verwijzing naar het organogram.

@Shadow: persoonlijk vind ik het niet zo fijn dat je me woorden in de mond legt als "je mag er pas iets van vinden als de cassatie is geweest" maar soit. Ik geloof niet dat ik mensen op die manier monddood wil maken.

Om je gerust te stellen: De check in de boekhouding zit er nog steeds, zeker in het MKB (daar ligt mijn ervaring). Zijn er dingen onethisch, niet correct, of crimineel, dan wordt er melding gemaakt bij de juiste instanties (en vaak ook de klant vaarwel gezegd). Ook wanneer we in de boekhouding zien dat iemand onjuiste beslissingen maakt (bijvoorbeeld veel geld vergokken, of opgelicht worden) wordt er actie ondernomen in de vorm van een gesprek. En zelfs wanneer we bij één van onze klanten merken dat hij het psychisch wat slecht trekt, doen we daar wat mee. Het nadeel van de boekhouding is dat die altijd achteraf is, waardoor je soms mosterd na de maaltijd bent.
Je oordeel over 'ons' vind ik dus vrij hard en niet geheel terecht. Maar je mag het uiteraard vinden.

Wat betreft het 'doorgeven van die last': in PZB's artikel 2 staat: "in de ruimste zin van het woord". Daarmee is dit gewoon afgedekt. En als ze het geld van PZB doorschenken aan bijvoorbeeld Hulplot om daarmee de dierenarts voor de zieke paarden te betalen, dan voldoe je daarmee aan je doel. Geef je het aan jezelf om nieuwe dekjes te kopen, dan voldoe je er weer niet aan.
Maar.... we weten niet wat het geval is.
En dat brengt me weer terug bij de openheid die ik nu al zó vaak heb benoemd. Dat MOETEN ze NIET. Maar het zou wel veel duidelijkheid brengen wanneer ze het wél doen.

Ok en nu stop ik er echt mee. Welterusten alvast en succes ermee.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 23:07

Daphne__ schreef:
Babootje schreef:
Ja, dat las ik ook. :D :D :D Fout antwoord; ze hadden nog geen ANBI status. En hoefden ze nog niet te publiceren. Maar ja, een jaarrekening maken moet natuurlijk altijd en publiceren is alleen maar netjes naar je donateurs.

Op facebook kun je heel makkelijk zien dat in 2019 én 2018 al om donaties gevraagd werd :+

Is dit al op FB geplaatst? Want ik ben benieuwd naar hun antwoord.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 23:15

assie schreef:
@Babootje: Je vraagt mij waar ik denk dat het geld heen gaat.

Nee, ik vroeg waar jij denkt dat de opbrengsten van de activiteiten die onder de noemer Paard zoekt Baas worden gepleegd heen gaan. Die zitten duidelijk niet in Paard zoekt Baas.

assie schreef:
Maar vooruit: na dit hele verhaal een kleine wens/mening: wat mij betreft geeft dhr Ten Napel direct openheid van zaken, plaatsen ze een mooi organogram van de verbonden partijen op hun site en publiceren ze niet alleen de jaarrekening van PZB van 2021, maar ook die van de verbonden partijen en van eerdere jaren. Daarnaast communiceren ze voortaan netjes vanuit de correcte rechtspersoon zodat iedereen weet met wie ze zaken doen. Dat kan al zo simpel zijn als een zinnetje op de site met daarbij een verwijzing naar het organogram.

Daar zijn we het eens.

assie schreef:
En dat brengt me weer terug bij de openheid die ik nu al zó vaak heb benoemd. Dat MOETEN ze NIET.

Daar zijn we het oneens. Misschien wettelijk niet (al waag ik het te betwijfelen). Want Paard zoekt Baas spiegelt mensen voor dat ALLE opbrengsten onder de noemer Paard zoekt Baas naar het goede doel gaan en non-profit worden besteed. Als je iets belooft als instelling moet je dat doen en moet het controleerbaar zijn.
Dus ja, openheid van zaken geven ook als het gaat om alle verbindingen. (Dat doen ze al niet eens bij de KvK).

candalisa

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 23:34

Mijn vraag werd door hun verwijderd ik vroeg namelijk wat gebeurt er met het geld wat opgehaald wordt voor paard a voor zogenaamde kostbare onderzoeken en operaties want er wordt dan aangehaald als ze het beste niet halen kan de operatie niet doorgaan en als deze op het laatste moment ingeslapen wordt. Ja dan wordt het gebruikt voor het volgende project maar daar wordt ook nog aardig wat voor gevraagd. Ze zeggen we ze verdienen niet op weidenaatjes omdat ze daar zoveel kosten hebben gehad maar die kosten worden bij elk dier door zielige foto’s en verhalen ruimschoots bij elkaar gehaald.
Ik hoop dat de rij vereniging zich achter de oren gaat krabben of het wel z’n goed idee was hun hier hun handeltje uit te kunnen stallen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 23:46

ik heb een paar vragen gesteld en ja hoor, ik ben geblokt voor het geven van reacties.
Afbeelding

Mijn reacties zijn ook foetsie.

Er werd nl door een ander gevraagd, waarom adoptanten een contract krijgen van een andere rechtspersoon, zoals dierenlot (blijkbaar nog een deelneming) en Hulp Lot.

Het antwoord was, dat omdat PZB een ANBI is zij geen commerciele activiteiten mogen verrichten. Dus heb ik gereageerd dat dat wel mag, maar dat de winst daaruit wel besteed moet worden aan een goed doel/ het algemeen belang moet dienen.
De instelling heeft geen winstoogmerk met het geheel van haar activiteiten (die dus best commercieel kunnen zijn) maar mogen alleen het algemeen belang dienen. Kort gezegd, niet in je eigen zak mogen belanden.

Foetsie ook deze opmerking.

Verder wist Henk te vertellen dat inderdaad de onbrengsten naar de stichting Zinloos geweld gingen en dat deze stichting PZB heeft gefinancierd. En dat er al wel een hele ton in was gegaan. Aan de jaarrekening 2020 is dat in ieder geval niet te zien. Ben zeer benieuwd naar die van 2022. Die komen pas aan het einde van het jaar volgens Henk.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 23:46

Even vraagje (sorry als het al voorbij is gekomen, hou het niet helemaal bij)... Giften aan een ANBI zijn aftrekbaar (onder voorwaarden). Daar "adverteert" pzb ook mee op de site en dat is prima.
Maar wat als dan nu dus blijkt dat je periodieke donatie niet naar de stichting gaat maar naar die bv. Is die donatie dan nog wel aftrekbaar?
Anders is dat toch ook een issue voor donateurs?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 23:47

Kopieer de berichten over donaties uit vroeger jaren maar want die zijn zo weg.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 23:55

O he, ik mag ineens weer reageren. Spooky.

Maar nu is het hele vragenrondje verdwenen...

@Manzano. Dat denk ik dus niet.

In het vragenrondje ook verwarring over de adoptieprijs van Valley. Het cushing paard. Was het nu 4900 of 3500?.
Daar was PZB zelf open over. Het paard blijkt eerst geadopteerd te zijn voor 4900 terug gekomen en nu voor een lagere prijs aangeboden voor 3500. Schaamteloos...
Als dat lukt vangen ze dus voor dit zieke oudere paard 8300 euro. Dit soort acties zitten niet eens in mijn analyse. Ik vraag me echt af hoe vaak dit gebeurt.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 00:07

Mijn berichten zijn ook foetsie. Voor mij zegt dat wel genoeg, dan ben je een waardeloze stichting als je over de ruggen voor dit dier zoveel geld weet te vangen. De prijs was dus 4950! En dan net doet of Cushing
niets is. Bizar is het..

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 00:08

kiki1976 schreef:
Paard zoekt baas als reactie waar de eerdere jaarverslagen zijn ivm donaties

Citaat:
In 2019 waren we nog niet bezig met het vragen van donaties, dat is de reden dat er geen jaarstukken zijn van 2019. 2020 hebben we een start gemaakt met het proberen te gaan werven van donaties, mensen attendeerden ons erop dat we geen bankrekening nummer op de site hadden staan en dat ze niets konden doneren terwijl ze dit wel wilden. over 2020 staan de gegevens sinds 2020 gewoon op de website van Paard Zoekt Baas.

:')
Afbeelding

Of; https://whydonate.nl/fundraising/tweede ... o.facebook
Eerste donatie's zijn van 4 jaar geleden..
Afbeelding

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 00:21

Babootje schreef:
O he, ik mag ineens weer reageren. Spooky.

Maar nu is het hele vragenrondje verdwenen...

@Manzano. Dat denk ik dus niet.

In het vragenrondje ook verwarring over de adoptieprijs van Valley. Het cushing paard. Was het nu 4900 of 3500?.
Daar was PZB zelf open over. Het paard blijkt eerst geadopteerd te zijn voor 4900 terug gekomen en nu voor een lagere prijs aangeboden voor 3500. Schaamteloos...
Als dat lukt vangen ze dus voor dit zieke oudere paard 8300 euro. Dit soort acties zitten niet eens in mijn analyse. Ik vraag me echt af hoe vaak dit gebeurt.

Misschien zit er nog wel een boete bij van 1000 euro ook omdat de 1ste ruiter zei dat hij/zij gevorderd was maar dat stiekem toch niet was...
Definitie van gevorderd is daar trouwens; paard niet in de weg zitten en benen stil :')

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 00:23

Wat apart dat het vragenrondje opeens verwijderd is.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 02:23

Ik was aan het zoeken, maar zie ook dat het hele vragenrondje is verwijderd?
Ik had gevraagd naar het contract op naam van Hulp Lot ipv op naam van PZB en wilde hun antwoord nog eens lezen maar foetsie. Ik had nog netjes gezegd dat ik het waardeerde dat hij er op antwoordde :(:)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 07:19

Zag op gegeven moment took een reactie van Henk waarin hij zei verder niet meer op de financiële vragen te reageren want dat hij er genoeg over had verteld….

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 07:25

Tot zover de openheid van pzb.
Ik denk dat het vragenrondje niet zo verliep als dat hun zouden hadden gewild dat het zou gaan.
In plaats van veel 'jullie zijn geweldig' berichten kregen ze nu veel kritiesche vragen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 07:58

kiki1976 schreef:
Paard zoekt baas als reactie waar de eerdere jaarverslagen zijn ivm donaties

Citaat:
In 2019 waren we nog niet bezig met het vragen van donaties, dat is de reden dat er geen jaarstukken zijn van 2019. 2020 hebben we een start gemaakt met het proberen te gaan werven van donaties, mensen attendeerden ons erop dat we geen bankrekening nummer op de site hadden staan en dat ze niets konden doneren terwijl ze dit wel wilden. over 2020 staan de gegevens sinds 2020 gewoon op de website van Paard Zoekt Baas.

Dat vraag ik mij af.
Want, het verhandelen van spullen, was voor mij 8 jaar geleden.

En toen werd er gevraagd of ik mijn spullen aan de stichting wilde doneren.
Donatie in goederen, wordt dat ook niet gezien als donatie?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 08:25

darkadia schreef:
Zag op gegeven moment took een reactie van Henk waarin hij zei verder niet meer op de financiële vragen te reageren want dat hij er genoeg over had verteld….

Moderatoropmerking:
Speculeren is niet toegestaan, zie [VN] Regels en richtlijnen [VN] Voorpagina Nieuws
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 30-07-22 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zie moderatoropmerking

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 08:42

De mensen die tikkies hebben gehad kunnen natuurlijk nog wel nagaan welke bankrekening daarbij hoort.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 08:47

Babootje schreef:
De mensen die tikkies hebben gehad kunnen natuurlijk nog wel nagaan welke bankrekening daarbij hoort.

Klopt maar alleen je eigen donaties, geen enkel zicht op de rest.
Ik vind het apart dat de hele organisatie zo ondoorzichtig is qua financiën, Henk als oud zakenman zou beter moeten weten. Dit doet een organisatie zeker geen goed ondanks goede intenties is het gevoel van de beroemde strijkstok torenhoog .

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 08:52

Ik lees al even globaal mee. De reactie van Assie hierboven vond ik fijn en verhelderend, dank je wel.

Maar ik denk dat speculeren in dit topic niet zo veel zin heeft, net als vragen stellen aan pzb. Er zijn officiële instanties waar je kunt melden als je denkt dat er fraude wordt gepleegd.

Verder kan ik er niet erg wakker van liggen, ze doen op zich goed werk en mensen kiezen er zelf voor of ze doneren of niet?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 09:06

Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het niet voldoet aan de Boktregels
Laatst bijgewerkt door xingridx op 23-02-23 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Leeggehaald ivm tegen de boktregels

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 09:12

Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het niet voldoet aan de Boktregels
Laatst bijgewerkt door xingridx op 23-02-23 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Leeggehaald ivm tegen de boktregels

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 09:21

Ik zou het ook beter vinden als er meer openheid zou komen, maar veel mensen zijn niet open over geldzaken. Ik weet niet in hoeverre zij dit verplicht zijn en hoe dit allemaal zit. Maak er gewoon melding van als je denkt dat het echt niet klopt.

Vergeet ook niet dat ze waarschijnlijk veel inkomsten hebben vanuit YouTube. Veel influencers verdienden veel meer dan wat ik zou denken dat op zou leveren..