sanne83 schreef:Druk is druk. Of dat nou 1 gram of 20kg is. Het motiveert een paard om comfort te zoeken ergens.
Natuurkunde is natuurkunde, als de achterbenen bewegen, voelen ze dat altijd terug in de mond bij de pessoa. Ik kan er niks anders van maken.
Niet persoonlijk, maar ik maak me geen illusies meer tot ik iemand heb zien rijden![]()
Ik heb teugeldrukmetingen gezien met mensen die een "licht contact" hadden en die bleken contact van 10kg te hebben met pieken van 20kg
Avalanche81 schreef:Ik ben niet zo onder de indruk van licht contact of geen licht contact. Als een paard correct is gereden, bepaalt het paard dat, niet de ruiter. Het ene paard houdt van een licht contact, het andere is wat zwaarder op de hand. Zolang je ze niet in die positie trekt, maar daar naartoe rijdt met een hand die zacht is, maakt die 10 kg me ook niet uit.
Ik hoor altijd mensen zo trots: oh paard is op de pinken te rijden, ik heb niets in mijn handen, en als je dan kijkt, zie je een valse knik. Ik heb liever een paard dat contact durft te nemen, die hand durft op te zoeken.
Het bit maakt daarin ook uit. Ik ken paarden die niets willen op een gebroken trens, maar dan op ongebroken ineens wel de hand pakken, paarden hebben vaak de neiging wat zwaarder te worden op stang en trens. En natuurlijk is de mond gevoelig, maar gevoelig staat niet gelijk met daar niets kunnen hebben. Uiteindelijk bepaalt het paard de druk, niet de ruiter.
Avalanche81 schreef:Jawel hoor, zijn er genoeg van. Paarden waarvan je het soms totaal niet verwacht ook. Tinker gereden die hooguit een halve kilo pakte, mijn EV pakte zo 5 kg.
Avalanche81 schreef:Uiteraard wil je naar een steeds lichter contact, en dat kan ook naarmate het paard hoger is opgeleid. Alles wat ik zeg, is dat het paard het contact bepaalt. Niet de ruiter. Ik word altijd een beetje moe van mensen die zo trots zijn dat ze niets in handen hebben, terwijl dat gewoon echt niet goed is.
Even voor context. Zaken worden hier nu uit hun verband getrokken namelijk

Elisa2 schreef:fransje23 schreef:Niets in handen hebben zie ik in de praktijk vaak als een opgekrult paard die de druk van het bit probeert te vermijden.
Ik vind de Centered riding metafoor met het kuikentje in je hand altijd mooi om te gebruiken. Als je dat bedenkt kun je nooit veel druk hebben op het bit, dan plet je het kuikentje. Maar wel contact anders valt het kuikentje uit je hand.
Ja mooie metafoor.
Ik merk ook dat er soms verwarring is over contact, sommige mensen verwarren contact automatisch met druk terwijl dat absoluut niet hetzelfde is.
Je wilt denk ik ook niet dat een paard "druk opzoekt" want ik krijg gelijk een beeld van een paard die op de hand hangt. Of dat nu met bit of zonder is..dat is iets wat je wilt vermijden. Net zoals inderdaad niets in de hand hebben en een paard die zich opkrult. Het paard moet het bit aan willen nemen.
Natuurlijk is contact ook gewoon druk. Het is meetbaar in gewicht en dus gewoon druk. Als dat gewicht niet meetbaar is, is er geen contact.
Dat is niet hetzelfde als wijken voor druk uiteraard. Zeker niet als het paard zelf dat contact opzoekt en bepaalt.