Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 14:17

sanne83 schreef:
Druk is druk. Of dat nou 1 gram of 20kg is. Het motiveert een paard om comfort te zoeken ergens.
Natuurkunde is natuurkunde, als de achterbenen bewegen, voelen ze dat altijd terug in de mond bij de pessoa. Ik kan er niks anders van maken.

Niet persoonlijk, maar ik maak me geen illusies meer tot ik iemand heb zien rijden :D
Ik heb teugeldrukmetingen gezien met mensen die een "licht contact" hadden en die bleken contact van 10kg te hebben met pieken van 20kg :+

Avalanche81 schreef:
Ik ben niet zo onder de indruk van licht contact of geen licht contact. Als een paard correct is gereden, bepaalt het paard dat, niet de ruiter. Het ene paard houdt van een licht contact, het andere is wat zwaarder op de hand. Zolang je ze niet in die positie trekt, maar daar naartoe rijdt met een hand die zacht is, maakt die 10 kg me ook niet uit.
Ik hoor altijd mensen zo trots: oh paard is op de pinken te rijden, ik heb niets in mijn handen, en als je dan kijkt, zie je een valse knik. Ik heb liever een paard dat contact durft te nemen, die hand durft op te zoeken.
Het bit maakt daarin ook uit. Ik ken paarden die niets willen op een gebroken trens, maar dan op ongebroken ineens wel de hand pakken, paarden hebben vaak de neiging wat zwaarder te worden op stang en trens. En natuurlijk is de mond gevoelig, maar gevoelig staat niet gelijk met daar niets kunnen hebben. Uiteindelijk bepaalt het paard de druk, niet de ruiter.

Avalanche81 schreef:
Jawel hoor, zijn er genoeg van. Paarden waarvan je het soms totaal niet verwacht ook. Tinker gereden die hooguit een halve kilo pakte, mijn EV pakte zo 5 kg.

Avalanche81 schreef:
Uiteraard wil je naar een steeds lichter contact, en dat kan ook naarmate het paard hoger is opgeleid. Alles wat ik zeg, is dat het paard het contact bepaalt. Niet de ruiter. Ik word altijd een beetje moe van mensen die zo trots zijn dat ze niets in handen hebben, terwijl dat gewoon echt niet goed is.

Even voor context. Zaken worden hier nu uit hun verband getrokken namelijk :D

Elisa2 schreef:
fransje23 schreef:
Niets in handen hebben zie ik in de praktijk vaak als een opgekrult paard die de druk van het bit probeert te vermijden.

Ik vind de Centered riding metafoor met het kuikentje in je hand altijd mooi om te gebruiken. Als je dat bedenkt kun je nooit veel druk hebben op het bit, dan plet je het kuikentje. Maar wel contact anders valt het kuikentje uit je hand.

Ja mooie metafoor.

Ik merk ook dat er soms verwarring is over contact, sommige mensen verwarren contact automatisch met druk terwijl dat absoluut niet hetzelfde is.

Je wilt denk ik ook niet dat een paard "druk opzoekt" want ik krijg gelijk een beeld van een paard die op de hand hangt. Of dat nu met bit of zonder is..dat is iets wat je wilt vermijden. Net zoals inderdaad niets in de hand hebben en een paard die zich opkrult. Het paard moet het bit aan willen nemen.

Natuurlijk is contact ook gewoon druk. Het is meetbaar in gewicht en dus gewoon druk. Als dat gewicht niet meetbaar is, is er geen contact.
Dat is niet hetzelfde als wijken voor druk uiteraard. Zeker niet als het paard zelf dat contact opzoekt en bepaalt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 15:28

Mizora schreef:
996981 schreef:
Ik ben wel benieuwd naar welk onderzoek je refereert. Zou je de link willen plaatsen?

https://www.horseandhound.co.uk/news/bi ... udy-641821

Ik denk namelijk dat je refereert naar dit onderzoek en dan kloppen de conclusies die je doet niet. Dit onderzoek toont aan dat een paard geen onderscheidt maakt tussen enkel- en dubbelgebroken bitten als het gaat om opzoeken van druk. Ook toont het aan dat (de onderzochte) paarden minder druk nemen op een side-pull; dus op de neus. Er wordt nergens gezegd om hoeveel druk het dan gaat.

Daarnaast betreft het een onderzoek met 21 paarden. Om dan de uitspraak te doen die geldt voor de hele populatie? Mwa….

Niet algemeen op de neus, maar van de 4 bitloze hoofdstellen is er 1 vorm met een dunne harde neusriem waarbij minder druk opgezocht wordt.

In deze samenvatting staat al meer informatie: https://ex-equo.nl/new-research-how-hor ... s-bridles/

Pony's blijken tot ruim 4kg te gaan, warmbloeden en volbloeden tot krap 3kg. Dit is wat ze maximaal zelf opzoeken met een sterke beloning in beeld. Niet bepaald 10 tot 20kg.

Geen 10-20kg (ik vraag me af of ik af of mensen in de gaten hebben hoeveel dat is. Dat zijn 10/20 pakjes suiker per hand dat is een heel serieuze work-out.

Het statement van Sanne klopt echter volgens jouw onderzoek dus niet. 2kg is het dubbele van de door haar aangehaalde Max.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 15:54

https://www.paardenarts.nl/kennisbank/t ... j-paarden/

Citaat:
Doordat de verschillende teugels verschillende kleuren hebben, is het makkelijk in de grafiek te zien hoe de druk verdeeld is over de teugels. Wanneer het paard rechtuit gaat, hoort de teugeldruk redelijk gelijk verdeeld te zijn over de linker en rechter teugel. Dit kan zowel door een scheefheid van de ruiter, als door een scheefheid van het paard veranderen. Van zowel paarden als mensen is bekend dat ze een links- of rechtshandigheid hebben. Kleine verschillen tussen de linker- en rechterteugel hoeven daardoor niet veel betekenis te hebben. In de praktijk zijn we echter ook ruiters tegengekomen die 4 kilogram verschil tussen links en rechts hadden en dit zelf niet merkten.

Verderop in het artikel staat ook dat de teugeldruk maximaal met 25kg belast mag worden, maar dat er helaas ruiters zijn die dit halen/overheen gaan.

Dit is een filmpje waar er met een teugeldrukmeter gewerkt wordt. Er wordt met stang en trens gereden, maar de drukmeter zit aan de trens gekoppeld. In het gunstigste geval is er geen enkele druk op de stang gezet. Waarschijnlijker is echter dat de druk op de trens en stang vergelijkbaar zijn, dan krijgt het paard dus 3-4x zoveel druk in de mond.

Rond 2.08 zie je wat drukmetingen in beeld.

Dus op de trens staat bij "niets doen" gemiddeld zo'n 3kg druk op het bit, met pieken naar ruim 6kg. Bij langzamer en nageven gaan de pieken zelfs tot 8kg. Dat is dus nog altijd exclusief de stang(teugel).

Avalanche

Re: Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 16:14

Super interessant. Ik zou serieus graag regelmatig met zo'n ding rijden. Objectieve feedback is zo belangrijk om jezelf te verbeteren......

Overigens raad ik iedereen aan het hele artikel te lezen, want dit onderstreept weer hoe belangrijk het is dat ook de ruiter recht is. Gelijke druk op beide teugels is echt zo simpel niet.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 19:06

Mizora schreef:
996981 schreef:
Ik ben wel benieuwd naar welk onderzoek je refereert. Zou je de link willen plaatsen?

Ik denk namelijk dat je refereert naar dit onderzoek en dan kloppen de conclusies die je doet niet. Dit onderzoek toont aan dat een paard geen onderscheidt maakt tussen enkel- en dubbelgebroken bitten als het gaat om opzoeken van druk. Ook toont het aan dat (de onderzochte) paarden minder druk nemen op een side-pull; dus op de neus. Er wordt nergens gezegd om hoeveel druk het dan gaat.

Daarnaast betreft het een onderzoek met 21 paarden. Om dan de uitspraak te doen die geldt voor de hele populatie? Mwa….

Niet algemeen op de neus, maar van de 4 bitloze hoofdstellen is er 1 vorm met een dunne harde neusriem waarbij minder druk opgezocht wordt.

In deze samenvatting staat al meer informatie: https://ex-equo.nl/new-research-how-hor ... s-bridles/

Pony's blijken tot ruim 4kg te gaan, warmbloeden en volbloeden tot krap 3kg. Dit is wat ze maximaal zelf opzoeken met een sterke beloning in beeld. Niet bepaald 10 tot 20kg.

Helemaal eens. Ik wil ook zeker niet zeggen dat je nooit meer dan 1kg erop mag zetten, maar dit geeft in ieder geval een soort van indicatie van waar het paard comfortabel bij is. Geen enkel onderzoek in dit gebied wordt met meer dan 20 paarden uitgevoerd, daar is echt geen geld voor. Daar zullen we het dus helaas mee moeten doen :+

Dit is, denk ik, het onderzoek van de 1kg. Ik las het in een samenvatting van ISES.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21592219/

Deze is ook interessant. Verschil tussen druk aan de bijzet en druk tijdens het rijden.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articl ... s-09-00321

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 19:35

996981 schreef:

Even compleet off topic he, en met de caveat dat dit helemaal niet representatief is.

Maar: indiceert dit dan ook niet dat bitloos helemaal niet zo vriendelijk is? Een sidepull is echt de zachtste bitloze optoming die ik ken, en als paarden daar al een minimaal contact op willen nemen, dat impliceert imo dat paarden druk op de neus helemaal niet prettig vinden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 19:53

Avalanche81 schreef:
Even compleet off topic he, en met de caveat dat dit helemaal niet representatief is.

Maar: indiceert dit dan ook niet dat bitloos helemaal niet zo vriendelijk is? Een sidepull is echt de zachtste bitloze optoming die ik ken, en als paarden daar al een minimaal contact op willen nemen, dat impliceert imo dat paarden druk op de neus helemaal niet prettig vinden.

De andere 3 bitloze hoofdstellen hadden een vergelijkbare druk als de trensen. Deze sidepull was hard en dun, niet wat wij in Nederland meestal bij een sidepull voorstellen.

Zoiets waarschijnlijk:
https://cdn.webshopapp.com/shops/291690 ... /image.jpg

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 20:01

sanne83 schreef:
Mizora schreef:

Geen enkel onderzoek in dit gebied wordt met meer dan 20 paarden uitgevoerd, daar is echt geen geld voor. Daar zullen we het dus helaas mee moeten doen :+

Dit is, denk ik, het onderzoek van de 1kg. Ik las het in een samenvatting van ISES.

Deze is ook interessant. Verschil tussen druk aan de bijzet en druk tijdens het rijden.

Het gaat me ook niet om de limieten van het onderzoek. Het gaat me erom dat je op basis van zo’n onderzoek nooit kan generaliseren. Daarvoor is de onderzoekspopulatie gewoon te klein. Natuurlijk geeft het een indicatie, maar geen zwart op wit conclusie.

Triest te zien dat er dus inderdaad mensen zijn die >25kg komen… ik vraag me echt af hoe… ik ga er van uit dat dit piekbelastingen zijn? Moet het onderzoek morgen even lezen en het filmpje morgen even kijken

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 20:11

Mizora schreef:
Avalanche81 schreef:

De andere 3 bitloze hoofdstellen hadden een vergelijkbare druk als de trensen. Deze sidepull was hard en dun, niet wat wij in Nederland meestal bij een sidepull voorstellen.

Zoiets waarschijnlijk:
https://cdn.webshopapp.com/shops/291690 ... /image.jpg

Ah ok, dat verklaart wel iets idd :j

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 11:39

996981 schreef:
sanne83 schreef:

Geen enkel onderzoek in dit gebied wordt met meer dan 20 paarden uitgevoerd, daar is echt geen geld voor. Daar zullen we het dus helaas mee moeten doen :+

Het gaat me ook niet om de limieten van het onderzoek. Het gaat me erom dat je op basis van zo’n onderzoek nooit kan generaliseren. Daarvoor is de onderzoekspopulatie gewoon te klein. Natuurlijk geeft het een indicatie, maar geen zwart op wit conclusie.

Triest te zien dat er dus inderdaad mensen zijn die >25kg komen… ik vraag me echt af hoe… ik ga er van uit dat dit piekbelastingen zijn? Moet het onderzoek morgen even lezen en het filmpje morgen even kijken

Die 25kg dat waren zeker piekbelastingen. Maar de gewone druk was al 10kg en het was ook niet zomaar een ruiter :\ Behalve dat je duidelijk lichte spierballen bij de ruiter zag, was het ook gewoon niet slecht, niet agressief of iets dergelijks, moet je nagaan :\

Ik vind het onderzoek van het verschil tussen longe en gereden wel interessant, maar het plaatjes laat wel zien dat de paarden veel ruimte hadden en met hun neus voor de loodlijn konden blijven aan de bijzet (en gereden ook). Dat geeft al niet zo'n representatief beeld voor de gemiddelde ruiter in nederland, want deze manier van bijzetten zie ik weinig.

Ik ben echt benieuwd naar die "side pull" in die andere studie inderdaad. Ze hebben namelijk ook een rope halter gebruikt en dat geeft dus geen verschil met een snaffle :=

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 13:29

Volgens mij kun je het niet in kg´s verwoorden. Een jong paard met een heel sterk achterbeen zal een stuk zwaarder in de hand zijn, dat wordt als hij beter leert zijn gewicht naar achteren te verplaatsen beter. Zo´n paard mag in het begin van zijn opleiding ook meer gewicht aan de voorkant hebben.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 14:03

Precies.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 14:13

Benzz schreef:
Volgens mij kun je het niet in kg´s verwoorden. Een jong paard met een heel sterk achterbeen zal een stuk zwaarder in de hand zijn, dat wordt als hij beter leert zijn gewicht naar achteren te verplaatsen beter. Zo´n paard mag in het begin van zijn opleiding ook meer gewicht aan de voorkant hebben.

Een paard dat in balans gebouwd is, niet over tempo wordt gereden en in een houding wordt gedwongen waar het wat betreft africhting nog niet aan toe is zou als jong paard ook niet teveel gewicht van voor moeten hebben...Dat gewicht van voor is puur het niet in balans lopen en steun zoeken op de hand om in balans te blijven.
Laatst bijgewerkt door manubres op 27-12-21 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 14:18

Benzz schreef:

Grappig genoeg hebben alle paarden ongeveer hetzelfde max. gewicht op de bijzet vergeleken met rijden. Dus het is toch echt de ruiter die dan het extra gewicht erop legt, niet het paard.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 14:19

manubres schreef:
Benzz schreef:

Een paard dat in balans gebouwd is en niet over tempo wordt gereden zou als jong paard ook niet teveel gewicht van voor nodig moeten hebben...Dat gewicht van voor is puur het niet in balans lopen en steun zoeken op de hand om in balans te blijven.

Hoe realistisch is het van een jong paard om balans te verwachten? Verzameling is niet voor niets het laatst genoemde element van het Skala der ausbildung

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 14:25

Ik heb het over balans en niet over verzameling...Een paard dat in balans gebouwd is...en daar ontbreekt het nog wel eens aan...op een lager tempo dan meestal gebruikelijk is mag lopen en in een houding die past bij de africhting zal het in balans kunnen lopen. En dan bedoel ik niet de eerste weken dat er iemand op zit...maar dan nog...als het op de grond voldoende is voorbereid zou het de eerste keren erop ook al vrij goed in balans moeten kunnen lopen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 14:28

manubres schreef:
Ik heb het over balans en niet over verzameling...Een paard dat in balans gebouwd is...en daar ontbreekt het nog wel eens aan...op een lager tempo dan meestal gebruikelijk is mag lopen en in een houding die past bij de africhting zal het in balans kunnen lopen. En dan bedoel ik niet de eerste weken dat er iemand op zit...maar dan nog...als het op de grond voldoende is voorbereid zou het de eerste keren erop ook al vrij goed in balans moeten kunnen lopen.

Om balans te krijgen moet je kunnen verzamelen ;) een paard met een sterk achterbeen zal moeten leren te gaan dragen ipv stuwen en dat kost tijd. Ongeacht de bouw, het tempo of de voorbereiding op de grond.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 14:44

Ik denk dat wij allebei wat anders verstaan onder balans...Ik bedoel meer de natuurlijke balans, in takt en ontspanning kunnen lopen...Dat heeft een paard van nature en leert dat ook onder de ruiter. Ik bedoel met balans dat een paard op eigen benen kan lopen zonder dat je hem van voor vasthoudt. Vaak worden paarden al vanaf dag 1 van voor ondersteunt en leren eigenlijk daarmee niet op eigen benen lopen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 16:07

manubres schreef:
Ik denk dat wij allebei wat anders verstaan onder balans...Ik bedoel meer de natuurlijke balans, in takt en ontspanning kunnen lopen...Dat heeft een paard van nature en leert dat ook onder de ruiter. Ik bedoel met balans dat een paard op eigen benen kan lopen zonder dat je hem van voor vasthoudt. Vaak worden paarden al vanaf dag 1 van voor ondersteunt en leren eigenlijk daarmee niet op eigen benen lopen.

Ik ben van mening dat je een jong paard toch wel wat moet ondersteunen. Je gaat er ten slotte op zitten en verstoort daarmee zijn natuurlijke balans. Het is voor een jong paard van belang dat jij die verstoring niet nog eens versterkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 16:16

Doseren is het sleutelwoord, denk ik bij jongepaarden

citaat:
Het probleem is dat er vaak vooral gereageerd wordt vanuit emotie (enthousiasme over dat getalenteerde jonge paard) of beperkte kennis (iemand heeft ooit een plaatje gezien met de leeftijd waarop groeischijven sluiten, maar weet onvoldoende wat belasting met een paard doet).

Paardrijden is emotie en dat mag ook zeker behouden blijven, evenals een stuk horsemanship waarbij je probeert aan te voelen wat voor een specifiek paard op dat moment goed is. Daarnaast kan wetenschappelijk onderbouwde kennis ons echter verder helpen als we het goed willen doen voor paarden. En het helpt ons om eindeloze discussies op een constructieve manier te voeren én ergens toe te laten leiden.

Het belasten van weefsel op jonge leeftijd

Hier komt de wetenschap weer om de hoek kijken. Uit diverse studies blijkt dat weefsel dat in de jonge jaren (zelfs al veulen al) met enige regelmaat gedoseerd (daar hebben we hem) belast wordt uiteindelijk sterker en belastbaarder is dan weefsel waarbij dat niet is gebeurd.
Juist als de botten nog niet zijn uitgegroeid is het goed om het weefsel en het lichaam prikkels/belasting te geven waardoor het weefsel wordt voorbereid op zijn latere taak. Juist in de groei is het weefsel optimaal in staat zich aan te passen. Het toverwoord hierbij is doseren. Niet teveel! Maar vooral ook niet te weinig!

https://bartelshorseandhealthinstituut. ... ong-paard/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 16:21

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 16:22

Babootje schreef:
manubres schreef:

Ik ben van mening dat je een jong paard toch wel wat moet ondersteunen. Je gaat er ten slotte op zitten en verstoort daarmee zijn natuurlijke balans. Het is voor een jong paard van belang dat jij die verstoring niet nog eens versterkt.

Er zijn verschillende gedachtes en manieren om te beleren...En de meesten hebben de standaard beleer gedachtes. Ik had die ook. Maar inmiddels heb ik andere gedachtes. Ik wist wel dat de standaard methode steeds minder bij mij paste en al helemaal niet bij het paard dat ik gekocht had. Toen ik dit filmpje zag dacht ik: zo wil ik het ook doen. En ongeveer op deze manier heb ik mijn paard beleerd...op touwhalster...goede voorbereiding, vertrouwen, ontspanning, op eigen benen leren lopen en van voor los laten....Het is een hele andere manier dan de reguliere manier. Maar ik voel me er beter bij.

https://youtu.be/wn4SMTDkUgc

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 16:40

manubres schreef:
Benzz schreef:

Een paard dat in balans gebouwd is, niet over tempo wordt gereden en in een houding wordt gedwongen waar het wat betreft africhting nog niet aan toe is zou als jong paard ook niet teveel gewicht van voor moeten hebben...Dat gewicht van voor is puur het niet in balans lopen en steun zoeken op de hand om in balans te blijven.

Als je al 35 jaar heel veel verschillende paarden hebt opgeleidt weet je dat wat jij schrijft de ultieme theorie is, maar in de praktijk werkt het toch echt ff heel anders.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 17:28

Soms kan praktijk dichterbij theorie komen dan je denkt...
Maar het is een andere manier van beleren...zie link hierboven die ik heb geplaatst. Het kost op deze manier veel meer tijd dan de reguliere methode.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 17:35