GLOCK’s Total US onder Edward Gal over de 80% bij GP-debuut

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 18:15

DuoPenotti schreef:
De jury vond mijn paard niet mooi was 30 jaar terug ook al, en die ruiter kreeg gewoon te horen, dan moet je beter rijden dan kan de jury niet om je heen. Punt. Einde discussie was dat dan.

Maar nu word er slecht gereden, want hoe goed het paard ook is, de uitvoering belabberd, maar omdat het Gal is word er niet gezegd, je moet beter rijden. Nee de jury durft niet te punten, want stel dat je Gal op de 10e plek zet. En DAT is wat er aan de hand is. Niet meer niet minder.
Pietje die dezelfde proef had neergezet had geen 80% gescoord.

En daar zijn ze weer; aannames en ongefundeerde meningen gepresenteerd als feiten :=

De basisruiter die niet scoort wat hij denkt te moeten scoren redeneert precies hetzelfde: Pietje krijgt meer punten omdat hij een beter/mooier paard/naam heeft etc. Of heeft Pietje gewoon beter gereden?

Ik laat dat oordeel graag over aan de vakbekwame jury. Dat geeft heel veel rust en een stuk meer plezier op concours.

Edit: het is overigens ook niet zo dat de rest van het deelnemersveld onbekende amateurs waren. Sterker nog: het merendeel is/was ook (olympisch) kader ruiter.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 18:22

Ja mijn mening, die ik inderdaad schrijf onder mijn naam. Zoals jij ook doet onder jou naam.
We hebben hier een filmpje gezien van Marlies, nee ook geen onbekende, die hoorde duidelijk boven Gal. Waarom was dat niet? Leg jij eens uit dan? Want je weet het zo goed. :j
Elke keer als je echt vragen krijgt draai je om de pot.

En wat zever je nou over die basisruiter? Echt soms volg ik je niet meer...echt niet.
Ik zeg toch dat er gezegd word als Pietje jankt over de slechte punten dat er gewoon gezegd werd, moet je beter rijden.

Ayasha
Blogger

Re: GLOCK’s Total US onder Edward Gal over de 80% bij GP-debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 18:28

Wat ik op maak uit jouw berichten 996981 is dat je vindt dat wie het niet eens is met de jury eigenlijk gewoon moet zwijgen. Dat mag natuurlijk, maar is je deelname aan een discussie als deze dan niet intens frustrerend voor je?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 18:32

Ayasha schreef:
Wat ik op maak uit jouw berichten 996981 is dat je vindt dat wie het niet eens is met de jury eigenlijk gewoon moet zwijgen. Dat mag natuurlijk, maar is je deelname aan een discussie als deze dan niet intens frustrerend voor je?

Nee, dat hoeft niet. Maar als je wel een andere mening hebt, is het fijn dat je die kan onderbouwen. Ik als mede partij in de discussie ben benieuwd waarom mensen een andere mening hebben als de jury, waarop ze dat baseren, vanuit welke rol. Dat is toch niet gek?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 18:38

DuoPenotti schreef:
Ja mijn mening, die ik inderdaad schrijf onder mijn naam. Zoals jij ook doet onder jou naam.
We hebben hier een filmpje gezien van Marlies, nee ook geen onbekende, die hoorde duidelijk boven Gal. Waarom was dat niet? Leg jij eens uit dan? Want je weet het zo goed. :j
Elke keer als je echt vragen krijgt draai je om de pot.

En wat zever je nou over die basisruiter? Echt soms volg ik je niet meer...echt niet.
Ik zeg toch dat er gezegd word als Pietje jankt over de slechte punten dat er gewoon gezegd werd, moet je beter rijden.

Het verschil is dat jij staalhard zegt dat de score niet klopt en dat iemand anders had moeten winnen. Dat klinkt niet echt als een mening.

Jij vindt de score niet kloppend, jij vindt dat Marlies boven Gal had moeten staan. Dat mag je vinden, dat mag je zeggen. Maar in mijn ogen heeft de manier waarop je het brengt, niks met discussiëren, noch met meningen te maken.

Wat ik zever over die basisruiter? Dat het principe hetzelfde is als wat jij hier doet. Die basisruiter vindt dat hij te laag gepunt is, jij vindt dat Gal te hoog gepunt is. Heeft die basisruiter ook gelijk als hij zegt “maar dat is gewoon zo, die ander heeft gewonnen omdat hij meer naam heeft?” Wanneer is het juryoordeel dan wel correct? Wie gaat dat bepalen?

Ik voorzie een enorme chaos in de sport als dit de manier is waarop we met juryoordelen omgaan in de toekomst...

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 18:39

996981 schreef:
Op basis waarvan denken jullie dat jullie de score beter kunnen bepalen dan het jurypanel?

Ik vind daar echt een mate van arrogantie inzitten eerlijk gezegd :o

Ik weet en kan niet de helft van wat zij in het verleden bewezen hebben te kunnen. Namelijk: succesvol Grand-prix rijden en voldoende theoretische kennis hebben om de gehele juryopleiding volledig te doorlopen.

Om hen expertise in twijfel te nemen (op basis van een filmpje...) zou ik zelf niet zo snel durven. Ik ben immers zelf nooit Grand-Prix geweest, heb noch de juryopleiding volledig gevolgd en jarenlange ervaring in jurering.

Wat maakt dit voor jullie anders?

Technisch kan ik dat als relatieve leek inderdaad niet beter bepalen dan de jury, nee. Ik wil ook niet op de stoel van de jury gaan zitten. Het gaat mij erom dat de accenten in de beoordeling anders zouden mogen liggen. Zodat in het eindoordeel fijne rijderij, harmonie tussen ruiter en paard en een happy athlete-uitstraling van het paard zwaarder wegen dan (of tenminste even zwaar wegen als) potentie en expressie.

Waarom ik dat vind? Omdat ik (dat dan weer wel) zo arrogant ben om te denken dat het anders kan. En anders moet. Respect en liefde voor het paard moeten voorop staan - de ruiter is immers nergens zonder het paard, in tegenstelling tot andere topsporters, die er zelf voor kiezen en het zelf doen.
En dat wil ik graag meer in het rijden terugzien. Vriendschap en teamwork, in plaats van 'de ruiter wil en het paard moet'.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 18:40

Askja schreef:
996981 schreef:
Op basis waarvan denken jullie dat jullie de score beter kunnen bepalen dan het jurypanel?

Ik weet en kan niet de helft van wat zij in het verleden bewezen hebben te kunnen. Namelijk: succesvol Grand-prix rijden en voldoende theoretische kennis hebben om de gehele juryopleiding volledig te doorlopen.

Om hen expertise in twijfel te nemen (op basis van een filmpje...) zou ik zelf niet zo snel durven. Ik ben immers zelf nooit Grand-Prix geweest, heb noch de juryopleiding volledig gevolgd en jarenlange ervaring in jurering.

Technisch kan ik dat als relatieve leek inderdaad niet beter bepalen dan de jury, nee. Ik wil ook niet op de stoel van de jury gaan zitten. Het gaat mij erom dat de accenten in de beoordeling anders zouden mogen liggen. Zodat in het eindoordeel fijne rijderij, harmonie tussen ruiter en paard en een happy athlete-uitstraling van het paard zwaarder wegen dan (of tenminste even zwaar wegen als) potentie en expressie.

Waarom ik dat vind? Omdat ik (dat dan weer wel) zo arrogant ben om te denken dat het anders kan. En anders moet. Respect en liefde voor het paard moeten voorop staan - de ruiter is immers nergens zonder het paard, in tegenstelling tot andere topsporters, die er zelf voor kiezen en het zelf doen.
En dat wil ik graag meer in het rijden terugzien. Vriendschap en teamwork, in plaats van 'de ruiter wil en het paard moet'.

En daar ben ik het gewoon roerend mee eens :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 18:44

Ik kan toch alleen vanuit mijzelf spreken, en ja dan zeg ik die punten kloppen niet. Ja mijn mening.
En dat dit niet de jouwe is is me wel al duidelijk hoor :+

Maar ga weer onder mijn steentje zitten.
Je draait steeds hele rare rondjes in de discussie, ja mijn mening...

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 18:50

DuoPenotti schreef:
Ik kan toch alleen vanuit mijzelf spreken, en ja dan zeg ik die punten kloppen niet. Ja mijn mening.

Mij is geleerd dat je bij het ventileren van een mening spreekt in de ik-vorm. Ik vind, ik denk, naar mijn mening, naar mijn idee etc.

Dat mist in je stukken. Dan is in mijn ogen logisch dat ik er vanuit mag gaan dat je geen mening aan het uiten bent.

Maar dat zal aan mij kunnen liggen...

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 18:52

996981 schreef:
DuoPenotti schreef:

Mij is geleerd dat je bij het ventileren van een mening spreekt in de ik-vorm. Ik vind, ik denk, naar mijn mening, naar mijn idee etc.

Dat mist in je stukken. Dan is in mijn ogen logisch dat ik er vanuit mag gaan dat je geen mening aan het uiten bent.

Dat mis jij bedoel je :D

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 18:54

oh sorry hoor.... ik schrijf hier toch berichtjes uit mijn account, dan lijkt het mij erg logisch dat het mijn mening is. Niet die van een ander of algemeen of.
Maar als we zo moeten gaan discussiëren is het tijd om hier te ontstippen. IK VIND dat je nu flauw aan het doen bent omdat IK VIND dat je eigenlijk geen goede argumenten hebt voor de discussie en daarom zo doet.
Doei doei. Fijne voortzetting nog.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 16-02-21 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 18:54

Askja schreef:
996981 schreef:

Precies dit, jij hebt het prachtig omschreven :j

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 19:05

Dank je.
Ik denk dat het merendeel van de ruiters, juryleden, instructeurs, trainers en andere betrokkenen dit ook in principe volledig onderschrijft. In theorie. Het blijkt alleen vaak lastiger om het in de praktijk te brengen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 19:15

irmaz schreef:
996981 schreef:

Dat mis jij bedoel je :D

Precies. Dat mis ik, omdat ze er in de laatste geschreven stukken gewoonweg niet staan :D

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 19:20

Askja schreef:
Dank je.
Ik denk dat het merendeel van de ruiters, juryleden, instructeurs, trainers en andere betrokkenen dit ook in principe volledig onderschrijft. In theorie. Het blijkt alleen vaak lastiger om het in de praktijk te brengen.

Precies en dat blijkt naar mijn idee ook weer in deze discussie. Iedereen heeft een eigen kijk op goed en fout en alles ertussen in.

Niemand doet denk ik bewust iets, waarvan hij weet/vindt dat het fout is

Voetbal is wat dat betreft een stuk makkelijker. De bal gaat in het doel, of niet. Heerlijk zwart-wit :D

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 19:28

MCE schreef:
welke GP ruiter zegt sorry tegen zijn/haar paard en pakt het verlies,

zou hun sieren, geeft ook een beter beeld van hun kennis en kunde, hun ruitergevoel, hun rijkunst

Die zijn er ook genoeg alleen die rijden geen 80% in de top mee. Jill Huijbregts vind ik daarin echt een voorbeeld. Die pakt zo vaak haar verlies, voor het welzijn van haar paarden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 19:37

996981 schreef:

Niemand zegt expliciet dat die zichzelf beter vindt dan de jury. Wel begrijpen verschillende mensen de score niet en vragen ze zich in volle verbazing af hoe een dergelijke proef 80% kan scoren.
En daar hoef je niet zelf jurylid of GP-ruiter voor te zijn, passie en voldoende kennis van de sport is voldoende. Net zoals een voetbalsupporter niet zelf topvoetballer moet zijn om te zien als er een buitenspel is. En wanneer het de scheids net niet opvalt en die fluit niet en de supporter roept dat het buitenspel is, voelt die supporter zich dan ook ineens beter dan de scheids? Waarom moet je in de paardensport tot een groepje insiders behoren voordat je ergens een mening over mag vormen?

Wat ik hier zie, is een paard dat nog niet top door de baan loopt, op bepaalde momenten is dat zelfs eufemistisch verwoord. DAT op zich is geen issue. Dat de proef een topscore krijgt, vind ik echter onbegrijpelijk. En als ik nu de enige was die dat dacht, ok, dan is er geen probleem. Als ik en tien andere mensen dit denken, ok, nog steeds geen probleem. Als dit echter op verschillende communicatiekanalen door zeer veel verschillende mensen met diverse nationaliteiten opgemerkt wordt, dan vind ík het eigenlijk juist van een arrogantie getuigen om dat klakkeloos langs zich neer te leggen onder het mom: je snapt het alleen als je zelf jury bent of de opleiding gedaan hebt.

Je kan dat doen en je kan als jury en als sportbond achter dit beeld blijven staan. Van mij mag Edward echt de ene topscore na de andere rijden, ik lig er niet wakker van, ik win of verlies er niks bij. Maar de volgende keer dat iets of iemand met een opiniestuk naar buiten komt waarin aangegeven wordt dat de Nederlandse dressuursport een circus is geworden, dan ga ik denken: ja, op dat vlak, ja, daar hebben ze een punt. En dan is het voor de KNHS te hopen dat niet heel veel mensen dat met me meedenken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 19:46

Gini schreef:
. En als ik nu de enige was die dat dacht, ok, dan is er geen probleem. Als ik en tien andere mensen dit denken, ok, nog steeds geen probleem. Als dit echter op verschillende communicatiekanalen door zeer veel verschillende mensen met diverse nationaliteiten opgemerkt wordt, dan vind ík het eigenlijk juist van een arrogantie getuigen om dat klakkeloos langs zich neer te leggen onder het mom: je snapt het alleen als je zelf jury bent of de opleiding gedaan hebt.

Natuurlijk zul je overal gelijk gestemden vinden. Maar dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat ze gelijk hebben.

Het enige dat in NL en daarbuiten telt zijn dan toch je kwalificaties die maken of jouw oordeel ook iets waard is.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 19:47

Beide paarden bekeken en ik snap ook niet dat je met die proeven daarmee rond de 80% scoort. Ze hadden beter een jaartje gewacht met GP startten. Alleen het zijn dekhengsten en het dekseizoen komt er aan dus moeten ze de ring in. Ook heb ik de indruk dat Gal grover is geworden in zijn rijden dan vroeger het geval was. Hoop dat beide hengsten niet hetzelfde overkomt als Totilas.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 19:50

petraaken schreef:
Beide paarden bekeken en ik snap ook niet dat je met die proeven daarmee rond de 80% scoort. Ze hadden beter een jaartje gewacht met GP startten. Alleen het zijn dekhengsten en het dekseizoen komt er aan dus moeten ze de ring in. Ook heb ik de indruk dat Gal grover is geworden in zijn rijden dan vroeger het geval was. Hoop dat beide hengsten niet hetzelfde overkomt als Totilas.

Wat gaat een jaar thuis houden veranderen, als het beeld dat je nu ziet ontstaat door wedstrijdspanning, wat bij deze paarden (dekhengsten) heel goed het geval zou kunnen zijn?

Die spanning gaat enkel weg door het paard mee te nemen. Net zoals vele ruiters dat iedere week doen, zonder het commentaar te krijgen dat ze beter nog een jaar thuis kunnen blijven.

Maar Edward ligt zo vreselijk onder een vergrootglas, dat het lijkt of hij het nooit goed kan doen

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 20:01

Babootje schreef:
Gini schreef:
. En als ik nu de enige was die dat dacht, ok, dan is er geen probleem. Als ik en tien andere mensen dit denken, ok, nog steeds geen probleem. Als dit echter op verschillende communicatiekanalen door zeer veel verschillende mensen met diverse nationaliteiten opgemerkt wordt, dan vind ík het eigenlijk juist van een arrogantie getuigen om dat klakkeloos langs zich neer te leggen onder het mom: je snapt het alleen als je zelf jury bent of de opleiding gedaan hebt.

Natuurlijk zul je overal gelijk gestemden vinden. Maar dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat ze gelijk hebben.

Het enige dat in NL en daarbuiten telt zijn dan toch je kwalificaties die maken of jouw oordeel ook iets waard is.

Dat zeg ik ook nergens, ik zeg dat je (bedrijf/organisatie/vertegenwoordigers van de paardensport) het niet klakkeloos langs je neer moet leggen. En ergens jawel, telt het aantal gelijkgestemden uiteraard wel mee. Als de verdeling 70% vindt het een mooie proef, 30% snapt de score niet, dan kan je het nog even laten sudderen, want critici vind je overal. Als die verdeling echter begint over te hellen naar de andere kant, dan is dat natuurlijk een belangrijkere stem aan het worden. Eentje die je dan best in overweging neemt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 20:05

Ik zag dat het hier nog ging over ex-bondscoach Van Der Schaft. Als er iemand was, waarbij de hulpen goed zichtbaar waren en waarbij het paard weinig losgelaten, met schwung ging. Was hij het :)

En dat is niet om hem af te zeiken, ik sta achter zijn visie en ideeën over de opleiding van paarden volgens het Skala, maar het toont wel aan, dat iets in de theorie kennen en in de praktijk kunnen ver uit elkaar kunnen liggen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 20:20

Volgens mij waren we hier al tot de conclusie gekomen dat het geen wedstrijdspanning was die de taktfouten veroorzaakten aangezien de stap erg goed uit de verf kwam.

En ik dacht dat beide hengsten niet dekken zolang ze wedstrijden lopen? Dan zouden het dus technisch geen dekhengsten zijn :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 20:25

Ik ben even een greep aan het doen in de uitslagen. Tot nu toe geen 1 paard gezien zonder taktfouten in de piaffe- en passagetour. Is bij al deze paarden de basis dan gewoon niet in orde?

Wat Go Legend wel eens genekt kan hebben is de stap. De uitgestrekte stap is in mijn ogen matig en de verzamelde stapt neigt naar lateraal. Die punten tellen keer twee, dus dan kan het hard naar boven gaan bij een goede stap en hard naar beneden met een mindere stap

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 20:26

Babootje schreef:

Dit ben ik niet met je eens. Uiteindelijk spreekt toch het publiek, als dat wegblijft dan is het snel gedaan met de dressuur.
Je ziet op bokt en op andere platforms steeds vaker kritiek op het schouwspel zoals het wordt gepresenteerd en er zijn steeds meer mensen die aangeven dat ze de manier van rijden in de (sub)top dressuur niet 'erg inspirerend' vinden en dus wegblijven.