Toch geen 1 april-grap, KNHS lanceert online proeven-app

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 11:36

_Lorette_ schreef:
Ik ben zo benieuwd hoe dit voor de jury's is. Wat meevalt, wat een uitdaging is, etc. :) Iemand die daar wat over kan en wil vertellen?

Ik vind het wel leuk eigenlijk. Ik heb wel het idee dat iedereen vooral hun beste proeven instuurt, want ik kan lekker punten. Ik kon gisteren echt een flink aantal 8en en 9ens kwijt.

De uitdaging is toch wel de manier waarop er gefilmd wordt. Meestal gaat het prima, maar er zitten er ook een aantal bij waar je bijna zeeziek van wordt. En soms zou je toch wel even een aantal vingers tussen een neusriem willen steken. Ik had er gisteren eentje bij zitten die dat bij het rondje zelf al netjes deed. En met donkere bakken is de korte zijde bij A niet altijd even scherp te zien, de telefoons focussen dan toch anders dan je live zou doen.

Wat ook erg leuk is dat je het commentaar nog ruimer uit kan schrijven en het is ook erg leuk om de verschillende omstandigheden te zien. Van trekkers die vlak langs de bak scheuren tot paarden die de filmer lastig vallen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 11:43

Leuk om te lezen!

Ik vind het wel grappig wat je zegt, want ik vond zelf op het filmpje lijken alsof mijn bit erg strak zat. Bij een gaatje losser klapperen mijn bakstukken, maar het zag er toch wat vreemd uit. Goed om het eens op een andere manier te zien. En het spande erom of ik de proef opgenomen kreeg voor de balenpers langs de bak zou rijden. Al had me dat misschien wel enige sympathie/medeleven opgeleverd. :+

In het andere topic las ik dat het meer tijd kost om de online proeven te beoordelen dan wanneer je live jureert. Dat vroeg ik me al af. Je mist het aanmelden door de ruiter of voorlezer en de rondjes in de ring voor de proef (al dan niet met enige vertraging door omstandigheden), maar je hebt geen schrijver en de filmpjes duren aanzienlijk langer dan de proef an sich door het voorstellen, rondje om paard, etc.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 11:51

_Lorette_ schreef:
Leuk om te lezen!

Ik vind het wel grappig wat je zegt, want ik vond zelf op het filmpje lijken alsof mijn bit erg strak zat. Bij een gaatje losser klapperen mijn bakstukken, maar het zag er toch wat vreemd uit. Goed om het eens op een andere manier te zien. En het spande erom of ik de proef opgenomen kreeg voor de balenpers langs de bak zou rijden. Al had me dat misschien wel enige sympathie/medeleven opgeleverd. :+

In het andere topic las ik dat het meer tijd kost om de online proeven te beoordelen dan wanneer je live jureert. Dat vroeg ik me al af. Je mist het aanmelden door de ruiter of voorlezer en de rondjes in de ring voor de proef (al dan niet met enige vertraging door omstandigheden), maar je hebt geen schrijver en de filmpjes duren aanzienlijk langer dan de proef an sich door het voorstellen, rondje om paard, etc.

Ja, het kost wel meer tijd. Ik print de coupons uit en daar schrijf ik korte steekwoorden op. Maar daarna moet ik hem dus nog opnieuw digitaal uitschrijven. En ik moet soms wel 3x luisteren naar de naam, ik heb al aan de KNHS gevraagd of ze behalve het combinatienummer ook de naam op het protocol willen zetten. Als er een andere naam van het paard genoemd wordt dan in het paspoort staat dan zoek ik eerst de combinatie in via mijn KNHS. Als de naam dan nog niet overeen komt dan voer ik het chipnummer in de online zoeker in zodat ik zeker weet dat er geen verkeerd combinatienummer is gebruikt. Maar dat zijn wel allemaal extra handelingen, als je de combinatie voor je hebt dan kan je gewoon navragen waarom er een andere naam staat en dan kan je kijken of dat in het paspoort soms op een andere pagina is gewijzigd. Ik mag hem ook gewoon terugsturen, dan zoeken ze het in Ermelo uit. Maar dan moet de amazone nog langer wachten op de punten en dat vind ik ook weer sneu. Dus dan doe ik dat toch maar zelf voor zover ik bij de gegevens kan.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 12:01

hahahaha ik vermoed dat jij mijn proef gejureerd hebt dan. :+
Trekker met maaibalk die over het terrein rond scheurde. Of er moeten meer mensen zijn, die die pech hadden.
Die kans is er ook natuurlijk in deze tijd van het jaar.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 12:05

pol013 schreef:
Trekker met maaibalk die over het terrein rond scheurde. Of er moeten meer mensen zijn, die die pech hadden.

Ik had pony's gisteren. Bij 1 combinatie werd er gemaaid naast de ring en bij eentje leek het wel de trekkertrek die voorbij kwam. Pony keek overigens niet op of om naar die dingen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 12:08

_Lorette_ schreef:
Ik ben zo benieuwd hoe dit voor de jury's is. Wat meevalt, wat een uitdaging is, etc. :) Iemand die daar wat over kan en wil vertellen?

Ik jureer al enige tijd online en vind het superleuk om te doen. Voor mij is het verschil tussen stoppen met jureren omdat het niet meer te doen is om bijna een hele dag op pad te zijn ervoor. Dit kan ik op een tijdstip doen wat mij uitkomt en kost me niet mijn halve weekend.

Daarnaast vind ik de kwaliteit ook echt best goed. Uiteraard kan ik geen winst aan iedereen uitdelen maar ik krijg echt leuke en goede proeven. Het commentaar is veel makkelijker erbij te zetten.

Kortom, ik vind het echt een enorme aanvulling en zal dit zeker blijven doen als ze het erbij houden!

Moet ook zeggen dat de KNHS enorm soepel is vwb de filmpjes, de meesten zijn goed hoor maar zo nu en dan zit er iets tussen wat echt niet kan. Ik had er eentje die op een rare plek stond te filmen en ik kon het echt zo niet beoordelen. Die krijgt gewoon de kans om nogmaals een filmpje in te sturen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 12:11

_Lorette_ schreef:

Ik ben online jury.

Was enorm sceptisch over het concept. Werd gevraagd om te jureren helemaal in het begin. Dat heb ik toen afgehouden. Paar dagen later weer gevraagd en toch maar overstag gegaan.

Vind het op zich wel leuk. Het valt me heel erg op dat ik enorm veel haflingers, pre, fries, Ieren en zelf een aantal koudbloeden zie.
Het niveau is enorm verschillend, van dik in de 220 tot onderaan de 160.

De uitdaging zijn wel de matig gefilmde filmpjes, waarbij sommige delen echt wazig zijn.
In de L2 moet je halthouden bij C en achterwaarts, er zijn een aantal ruiters die dat in een dichte baan doen, dan is er werkelijk niets van te maken omdat je enkel de ruiter en de bovenlijn van het paard ziet.

Een had er in panorama gefilmd, dat kan echt niet. De baan is dan zo uit model dat je de oefeningen niet kunt beoordelen. Ook had ik een combinatie waarbij enkel de filmer alles opleest, niet het paard of de ruiter filmt en dan beginnen. Dit vond ik wat dubieus.

Maar deze gaan terug naar de KNHS, zijn gelukkig de enige 2 op een kleine 50 beoordelingen. De KNHS zal ze zelf niet allemaal beoordelen voor ze ze doorsturen.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:16

Anoeska27 schreef:
pol013 schreef:

Ik had pony's gisteren. Bij 1 combinatie werd er gemaaid naast de ring en bij eentje leek het wel de trekkertrek die voorbij kwam. Pony keek overigens niet op of om naar die dingen.

Op een van mijn filmpjes stonden ze met de kettingzaag net achter bak te zagen. Geen probleem voor m'n paard, maar vond het wel sneu voor de jury, met dat irritante geluid!

abbie_h

Re: Toch geen 1 april-grap, KNHS lanceert online proeven-app

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:18

Zag net dat bij mij de uitslag van 7-5 er op stond en heb er weer een puntje bij *\o/*

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:24

Dispar_Vulgo schreef:
Op een van mijn filmpjes stonden ze met de kettingzaag net achter bak te zagen. Geen probleem voor m'n paard, maar vond het wel sneu voor de jury, met dat irritante geluid!

Gelukkig kan het geluid zachter of uit. Er komen ook bladblazers, hijgende filmers, gesprekken met hoefsmeden en loeiende koeien voorbij.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:41

Nee die neusophalers......en ik snap dat want ik zou ook een loopneus krijgen zo buiten in de wind :D :D :D maar goed om te horen iets minder prettig!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:43

Anoeska27 schreef:
Dispar_Vulgo schreef:

Gelukkig kan het geluid zachter of uit. Er komen ook bladblazers, hijgende filmers, gesprekken met hoefsmeden en loeiende koeien voorbij.

Geweldig :')

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:43

daffodil schreef:
Nee die neusophalers......en ik snap dat want ik zou ook een loopneus krijgen zo buiten in de wind :D :D :D maar goed om te horen iets minder prettig!

Of de telefoon zo dicht bij het gezicht houden dat je constant hoort ademen, dan zet ik toch even het geluid zachtjes.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:44

De zware ademers hahahaha!

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:45

PSvanLot schreef:
De uitdaging zijn wel de matig gefilmde filmpjes, waarbij sommige delen echt wazig zijn.
In de L2 moet je halthouden bij C en achterwaarts, er zijn een aantal ruiters die dat in een dichte baan doen, dan is er werkelijk niets van te maken omdat je enkel de ruiter en de bovenlijn van het paard ziet.

De L2 moet toch op X achterwaarts? Voor zover ik weet gebruiken ze ook maar 1 proef?

Maar kan zoiets ook niet aan de KNHS worden doorgegeven en dat ze dan een andere proef uitkiezen? Daar kan je inderdaad niks mee als jury

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:51

Bowo schreef:
PSvanLot schreef:

De L2 moet toch op X achterwaarts? Voor zover ik weet gebruiken ze ook maar 1 proef?

Maar kan zoiets ook niet aan de KNHS worden doorgegeven en dat ze dan een andere proef uitkiezen? Daar kan je inderdaad niks mee als jury

Dan is het in de M1.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:52

M1 is bij C achterwaarts. Dat kan in sommige gevallen echt slecht zichtbaar zijn. Volgens mij kwam mijn hoofd er ook niet op, maar je zag in elk geval het hele paard.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:58

_Lorette_ schreef:
M1 is bij C achterwaarts. Dat kan in sommige gevallen echt slecht zichtbaar zijn. Volgens mij kwam mijn hoofd er ook niet op, maar je zag in elk geval het hele paard.

Hoofd er op is niet zo erg. Fijn dat je die een hebt, maar voor de beoordeling niet zo spannend haha.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:59

Ik was even bang dat ik verkeerde proef uit mijn hoofd aan het leren was :P

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 14:00

Ik weet niet of het technisch gezien helemaal aan de regels voldoet, omdat er volgens mij in de regels staat dat de combinatie te allen tijde volledig zichtbaar moet zijn, evenals driekwart van de rijbaan? Maar beter dan dat werd het niet en het was inderdaad goed te beoordelen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 14:04

_Lorette_ schreef:
Ik weet niet of het technisch gezien helemaal aan de regels voldoet, omdat er volgens mij in de regels staat dat de combinatie te allen tijde volledig zichtbaar moet zijn, evenals driekwart van de rijbaan? Maar beter dan dat werd het niet en het was inderdaad goed te beoordelen.

Klopt, maar dat is bij de C onmogelijk als je als filmer niet ruim achter de C kunt staan. Dan kun je er beter voor kiezen om het paard volledig te hebben en het hoofd net niet.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 14:17

hahah grappig al die gekke dingen te horen die anderen op de achtergrond hebben. Zo zie je maar dat thuis een proef rijden niet perse makkelijker is dan op wedstrijd. Daar zou je iemand met een kettingzaag van het terrein af schoppen. Dat kun je nu moeilijk doen als het je buurman is }:0

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 14:18

pol013 schreef:
hahah grappig al die gekke dingen te horen die anderen op de achtergrond hebben. Zo zie je maar dat thuis een proef rijden niet perse makkelijker is dan op wedstrijd. Daar zou je iemand met een kettingzaag van het terrein af schoppen. Dat kun je nu moeilijk doen als het je buurman is }:0

Wij hebben dat alsnog wel eens op wedstrijd, haha. Ook dan heb je buren. Of stieren als buren die naast de bak staan en een feestje houden. Vond geen enkel.paard tof toen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 14:23

mijnknhs.nl ligt er uit bij mij :')

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 15:25

pol013 schreef:

Het waren zelfs m'n broertje en vriend :+
Maar op zaterdag is vaak een drukke klus-dag bij ons op stal. (Bijna) alle paarden zijn het hier ook gewend, hebben ze wat te kijken vanuit hun paddocks/weiland :D