[BLOG] Mongol Derby 2018

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 10:09

Wat ik me afvroeg staan er op elk hs 40 paarden klaar? Dan heb je meer als 1000 paarden die eraan mee doen? Dat is wel erg veel....

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 10:10

Ik zou dat wel heel erg vet vinden...
Maar dan moet ik wel dringend gaan sparen en vriendlief moet er wel achter staan :+
Maar een relaxte trip door Mongolië... Met een lekker ontbijtje, rustig picknick onderweg, lekker diner en gewoon mogelijkheid tot douchen en het wassen van mijn kleren... Zou ik wel heel gaaf vinden :)

De Mongol Derby zou ik trouwens ook vet vinden om mee te rijden maar ik ben nogal een miemel en als ik 2 dagen dezelfde sokken aan heb wordt ik al misselijk van de geur (en zo wordt ik van meer geurtjes misselijk) dus ik betwijfel of ik daar, mbt hygiëne, geschikt voor zou zijn :') _O-

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 10:14

Novalues schreef:
M_D_H schreef:
Hinke lijkt wel stil te staan :o

Maar ze doet het wel erg goed :))

Ik ben trouwens ook voor de relaxte boktvorm van de Mongol Derby :+

Hoe serieus is de wens van alle bokkers om naar Mongolië af te reizen? Misschien dat ik iets kan organiseren. We hebben het wel over een trip van 2000-4000e in dat geval. Ik ben namelijk nog opzoek naar een andere baan/levensinvulling. :Y)

Lijkt mij megagaaf, maar voor mij onbetaalbaar. (Wie weet over een jaar of 15 ofzo)
Heb ook niet gezegd dat ik wil gaan.

Het viel mij ook op dat veel mensen willen, vroeg me af in hoeverre dat dagdromen is (doe ik ook als ik die gewéldige foto's en verslagen zie) of werkelijk de concrete plannen om te gaan.

Zou súper stoer zijn als er wérkelijk een bokt ploeg die kant op gaat, onder leiding van Chris....

Please, dan ook uitgebreide verslagen van voorbereidingen, de tocht, foto's etcetera.

Zou me nú al kunnen verheugen op dat topic dan....

Echt, zou extreem gaaf zijn!!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 10:20

Dat filmpje van dat paard dat met de bezemwagen terug naar hs gedreven wordt.

Ik zit er om te grinniken. Eigenlijk super jammer, want de ruiter lag er dus drie keer naast en niemand kon nog wat met dat dier zo te lezen.
En dat vind ik sneu voor de ruiter.

Maar wat een briljant gezicht, dat dier dat zo, -weinig onder de indruk zo lijkt het- voor de bezemwagen uit galoppeert door dat geweldige landschap.
Levert toch échte een grinnik op bij mij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 10:21

Novalues schreef:
M_D_H schreef:
Hinke lijkt wel stil te staan :o

Maar ze doet het wel erg goed :))

Ik ben trouwens ook voor de relaxte boktvorm van de Mongol Derby :+

Hoe serieus is de wens van alle bokkers om naar Mongolië af te reizen? Misschien dat ik iets kan organiseren. We hebben het wel over een trip van 2000-4000e in dat geval. Ik ben namelijk nog opzoek naar een andere baan/levensinvulling. :Y)

Mijn interesse is zeer groot! Maar dan eigenlijk wel voor de echte derby :o Ik ben net terug van een trektocht, maar ben wel benieuwd naar je idee :)

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-18 10:21

Ninette schreef:
Wat ik me afvroeg staan er op elk hs 40 paarden klaar? Dan heb je meer als 1000 paarden die eraan mee doen? Dat is wel erg veel....

Op elk HS staan meer dan 40 paarden. Dus inderdaad, meer dan 1000 paarden. Alle paarden worden voorafgaand aan de wedstrijd geselecteerd, gekeurd, foto van genomen, aantekeningen van gemaakt zodat ze zeker weten dat ze te maken hebben met gezonde dieren. Het is best een organisatie, die Mongol Derby.

Apple

Re: [BLOG] Mongol Derby 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 10:26

Ik heb daar op Youtube nog een leuk filmpje van gezien, van het selecteren van de paarden.

Hadden ze een (prachtige) zwarte hengst te pakken die zich in eerste instantie al niet wilde laten vangen (op het notitieblok van de selecteur zag je al staan dat het paard niet zo'n goed humeur had). Eerstvolgende wat er gebeurde was dat hij zich tussen twee spijlen van de paddock doorwurmde en vervolgens over het hek aan de andere kant sprong om met opgeheven staart de prairie op te galopperen :')
(aantekening werd aangepast naar 'erg slecht humeur')

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 10:31

Novalues schreef:
M_D_H schreef:

Nou Chris, volgens mij ligt hier iig een creatief idee wat je zou kunnen oppakken of invulling kan geven. Al dan niet MD gerelateerd en op welke manier dan ook. Brengt je iig iets verder op jouw pad. En je hebt een gave schrijfstijl, 1+1 = < Chris vindt haar levensinvulling > Succes! :j *\o/*

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 10:32

Oh zo'n reis lijkt me geweldig maar niet realistisch ivm gezin..
Manlief is ook te zwaar voor de pony's dus dat gaat niet lukken...

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 10:34

Apple schreef:
:')

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 10:37

Haha briljant... Hinke bijna op 19 bij mij maar tempo lijkt echt laag vergeleken met de ruiters voor haar... misschien loopt ze ernaast?

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 10:38

Ik zou heel graag mee willen met zo'n reis! (Hoeft niet eens heel luxe hoor, zolang er schoon water en eten is, matje, slaapzak dat soort dingen.) Maar ik vrees dat het nog wel een paar jaar duurt voordat ik het budget daarvoor heb, misschien over vijf jaar, Novalues? :)

En ja, die paarden soms, heerlijk! :')

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 10:39

Mij lijkt het geweldig Chris en dan gewoon de gezellige relaxte manier met lieve fijne paardjes. De vraag is of dat te regelen is, want als ik die auto achter dat paard aan ziet rijden ~~}> , denk ik, ze zijn echt wel wild.
Ik zou echt voor de natuur gaan. Kijker mee en genieten. Het paardrijden zou ik ook tof vinden, maar ik denk dat je het niet gaat redden met € 4000,-- per persoon, want je hebt zadels nodig, betalen overnachtingen bij families, fourageren van eten (erg afgelegen daar) etc.
Ik denk wel dat er een (wereldwijde) markt voor is, maar dan moet je er ook wereldwijd reclame voor maken want het zal niet goedkoop zijn dus daar vallen al veel mensen af.
Je kunt het vergelijken met de vakanties naar Spitsbergen gebied. Super gaaf en ontzettend duur (voor mij te duur). Dus geschikt voor een "elite" groep.

Grit leuk al die links naar die filmpjes. Van genoten. BEdankt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 10:39

...Er gaat trouwens gewoon een georganiseerde trektocht van 3 weken door Mongolië he? Is gewon te boeken := :D

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 10:50

Ja hoor, ik ben een serieuze kandidaat voor een BOKT-trip naar Mongolië!

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 10:53

Ik ben 3 jaar geleden met een 10-daagse georganiseerde trektocht naar Mongolie geweest.
Was fantastisch!

Maar ook daar moet je kunnen tegen een aantal dagen niet douchen (en alleen met koud water uit een beekje wassen), want we kampeerden gewoon ergens midden in de middle of nowhere.

Caoilfhinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 10:58

Een paar jaar geleden heb ik met mijn ouders een reis door Mongolië gemaakt (met onze neus in de boter tijdens het Nadaam Festival), inclusief acht daagse trektocht te paard. Heel basic: geen douches (genoeg meren en rivieren), tent, kookstelletje. Twee guides gehuurd en acht paarden. De hele maand reizen was nog geen 2000 euro per persoon. Ik ben zelf endurance ruiter, en mijn achterwerk is heel wat kms gewend, maar de lokale zadels deden pijn. Geen idee hoe mijn ouders dit volhielden. Het zullen vast de geweldige omgeving en de fantastische ontmoetingen onderweg zijn geweest. Voor een ieder die de kans krijgt, doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 11:03

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 11:06

Apple schreef:
Ik heb daar op Youtube nog een leuk filmpje van gezien, van het selecteren van de paarden.

Hadden ze een (prachtige) zwarte hengst te pakken die zich in eerste instantie al niet wilde laten vangen (op het notitieblok van de selecteur zag je al staan dat het paard niet zo'n goed humeur had). Eerstvolgende wat er gebeurde was dat hij zich tussen twee spijlen van de paddock doorwurmde en vervolgens over het hek aan de andere kant sprong om met opgeheven staart de prairie op te galopperen :')

Ik vraag me af of ze er op in zouden gaan als je zou vragen via twitter om eens een aantal aantekeningen te posten van de geselecteerde paarden. :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 11:13

Te gek, zeg! Misschien hadden je ouders stiekem zo'n fietsbroek met een dikke zeem aan, Caoilfhinn; die heb je ook in onderbroekversie :')

Ik heb enorm veel respect voor alle deelnemers, wat een brute derby, zeg. Leuk om het zo te kunnen volgen met alle blogs en GPS tracking!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-08-18 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

fenix_sion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 11:22

Als jullie op de paarden willen rijden die ook tijdens de Mongol Derby gereden worden.. alleen iets rustiger aan zonder wedstrijdje.. die trip is er al (ook door de organisatie van de Mongol Derby). Was niet goedkoop maar je rijdt 400 tot 450 km in ongeveer 7 dagen te paard, je krijgt goed te eten en drinken en je moet wel gewoon 's avonds je eigen tentje op zetten. En douche bestaat ook daar niet ;) wij hadden 2x een rivier waar genoeg water in zat en toen was het zulk slecht weer dat dat veel te koud was ...

Soms ben je dan ook bij de start van de derby.. maar ik weet niet of dat ook zo was dit jaar.
In iedergeval heb je na afloop een reis met 101 herinneringen gemaakt (bijv dat een boom naast je omvalt, of een volle galop door stortregen en onweer op de vlakte terwijl je de dag ervoor nog uitdrogingsverschijnselen hebt (van 40 naar 5 graden ;) )en ik had de laatste dag een paard dat weigerde nog te lopen... ) en hebben er ook een aantal aan grondknuffelen gedaan. Maar is het in het algemeen minder heftig als de derby, je hoeft minder vaak te wisselen van paard dus de paarden worden steeds vertrouwder (al breken ze nog steeds uit en kan je soms een uur lang paarden vangen en als je dan aan de verkeerde kant van het paard staat trekken ze zich weer los...) en staan er iedere dag 3 maaltijden voor je klaar (en airack... en nog veel meer) en zit je 's avonds tot laat heerlijk aan een kampvuur.
En na deze "super light derby trektoch" wil ik nu ook rond deze tijd weer terug :)

Edit typo en wat toegevoegd.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 12:05

Devan weer een vet penalty van 2 uur. Die gaat niet meer verder vandaag. Het duo achter haar komt gaat dus misschien inhalen.

Waarom zou ze weer een penalty geriskeerd hebben? Dit is haar 3e al toch?

Hinke ook weer een stationnetje verder !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 12:08

Is 3 penalties niet de max?
Dan moet ze nu echt op safe rijden wil ze in de derby blijven.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 12:12

Volgens mij wel Bubblewrap.

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 12:14

Ik vind het niet heel sympathiek overkomen, zoveel penalties.