Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:00

Boete wordt thuisgestuurd dus bedrag nog niet bekend. Amy of er in de nacht bewaakt wordt weet ik niet.

Dit is nog een vergelijkingsfoto van hetzelfde paard (vlekje op het hoofd):

Afbeelding

Media is vandaag benaderd met dit recente materiaal. Er zijn ter plaatse ook opnames gemaakt.

Wijslander

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:02

Oh het laatste nieuws... hooibalen die neergelegd zijn, werden verwijderd.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:03

Wijslander, het was toch natuur?? En dan grijpt SBB toch in. Te gek voor woorden.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:04

Wijslander schreef:
Boete wordt thuisgestuurd dus bedrag nog niet bekend. Amy of er in de nacht bewaakt wordt weet ik niet.

[ [url=m/olzovn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Media is vandaag benaderd met dit recente materiaal. Er zijn ter plaatse ook opnames gemaakt.

Oh fijn ! Weet je ook wanneer het uitgezonden wordt ?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:04

Ja ik vraag me ook af waar de meest recente beelden van DIT jaar zijn?

Ik begrijp uit de berichten dat men niet (meer) dichtbij de grote grazers (behalve de Koniks) ka komen omdat die stukken van de OVP zijn afgesloten? Dus dan wordt het moeilijkom daarvan beelden te maken.

SSB doet er echt alles aan om te verdoezelen dat dit een compleet mislukt staatsexperiment is, waardoor dieren zinloos, langdurig en onnodig moeten lijden. Ieder jaar weer, maar erkennen dat het uit de hand gelopen is en dat de heren ambtenaren de expertise missen, ho maar.
Ook de PvdD (Partij van de Dommen) heeft zich van een bespottelijke, politiek-correcte manier laten zien en horen( interview Sven Kockelman).
De laatste jaren zijn die sowieso bezig met mierenne...... over details en is de focus meer komen te liggen op milieu dan op dieren. Daar valt ook niks meer van te verwachten dan wat politiek-correct geneuzel over niks. Wat een teleurstelling dat dit gewoon al zoveel jaren door de overheid gedoogd doorgaat, het is een grof schandaal; ook het buitenland kijkt hier met open mond naar....

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:05

@damian, waar staat dat de boetes ongeldig zijn? Ik kan het zo snel even niet vinden. Maar ik denk ook inderdaad dat als je bezwaar maakt tegen de boete, deze inderdaad niet geldig is.

@sterregoud: dit lees ik op facebook: 'Vanavond zijn we bij het programma Hallo Nederland op Omroep Max om 18.30 uur op NPO2!! '

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:06

Terpentijn foto's zijn van de laatste 2 dagen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:07

damian23 schreef:
Ik las op facebook dat de politie heeft aangegeven dat de boetes door SBB niet terecht zijn.
Heckrunderen en Koniks worden id niet genoemd in de wet die SBB gebruikt om te beboeten. Dus in bezwaar gaan tegen de boetes!!!

Bron?

terpentijn schreef:
Ik begrijp uit de berichten dat men niet (meer) dichtbij de grote grazers (behalve de Koniks) ka komen omdat die stukken van de OVP zijn afgesloten? Dus dan wordt het moeilijkom daarvan beelden te maken.

Het gebied is standaard afgesloten voor publiek. Een aantal stukken zijn wel toegankelijk, echter in de winter minder:
Staatsbosbeheer https://www.staatsbosbeheer.nl/natuurge ... kelijkheid schreef:
Het Oostvaardersbos, De Driehoek en het Kotterbos doen in de wintermaanden dienst als rustgebied voor de edelherten, heckrunderen en konikpaarden uit de Oostvaardersplassen. De gebieden zijn dan beperkt toegankelijk voor het publiek.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:09

@Wijslander: die heb ik gezien, maar dit kunnen toch niet álle foto's m.b.t. het gebied zijn die recent (door particulieren) genomen zijn?!?

En dan dat.. "rustgebied" volgens SSB, wat een doorzichtige rotsmoes om mensen daar te weren, rustgebieden in "natuurgebieden" worden doorgaans in het voorjaar wegens broeden/werpen ingesteld, nooit in de winter. Of vindt SBB dat dit juist nu een rustgebied moet zijn omdat de grote grazers rustig aan hun wintervoer moeten kunnen komen Nou, dat IS er dus niet.

Een andere drogredenatie is dat bijvoeren niet kan en mag, omdat de dieren daardoor juist niet geholpen worden, maar de zwakkeren juist het onderspit delven. O, nou dat is nu toch ook al zo, dus wat maakt het nog uit, de zwaksten creperen toch al? Jammer genoe creperen ze niet snel en onzichtbaar genoeg, anders deden ze er niet zo hysterisch over.

Bijvoeren mag ook niet want is onnatuurlijk? Heel de OVP is een dieptepunt van onnatuurlijk, waarbij de natuurlijke migratie van hongerige dieren uit een kaalgevreten overbevolkt gebied doorhekken onmogelijk wordt gemaakt. Het is te erg voor woorden met welke goedkope drogredenaties door SSB wordt geredeneerd.
Niet bijvoeren want dan krijg je overschot? Nee, dat is er nu natuurlijk helemaal niet in dat gebied, daarom worden en zeker jaarlijks zo jammerlijk veel dieren doodgeknald, dieren die het wel dégelijk gered zouden hebben als ze hadden kunnen migreren uit dit veel te kleine concentratiekamp. Maar ze hebben met dit wanbeleid ook simpelweg geen káns daartoe.

Nu wordt er weer met boetes gedreigd voor bijvoederaars en - ik kan het nauwelijks geloven maar hou inmiddels alles voor mogelijk - mij bereiken berichten dat in het gebied gedoneerd hooi ER WEER UIT WORDT GESLEEPT... als laatste echt waar is, gaan ze daar nog verder dan ik al dacht om hun egootjes te beschermen... wálgelijk gewoon.

SBB beweert ook dat de grote grazers "natuurlijk aan hout en takken knabbelen, want in de winter stoppen ze met eten". Zodanige onzin is van een gehalte dat ik nauwelijks kan begrijpen dat men dat zélf gelooft.... Maar alles, alles, is geoorloofd, kennelijk, om de totale mislukking die dit gebied al jaren is niet te hoeven toegeven.

Sta op, allemaal, geloof die onzin allemaal niet, kom in opstand, teken een petitie, ga naar de politiek (niet de PvvD), spreek je netwerken aan, gooi het openbaar, maar (voor mijn part stiekem) foto's, gooi het open.

Want dit gaat iedere norm van goed beheerderschap te buiten.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 28-02-18 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:12

sterregoud schreef:
Wijslander schreef:

[ [url=m/olzovn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh fijn ! Weet je ook wanneer het uitgezonden wordt ?

Zojuist op Radio 1 (of hoe het tegenwoordig ook moge heten)

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:13

Amyyy schreef:
@damian, waar staat dat de boetes ongeldig zijn? Ik kan het zo snel even niet vinden. Maar ik denk ook inderdaad dat als je bezwaar maakt tegen de boete, deze inderdaad niet geldig is.

@sterregoud: dit lees ik op facebook: 'Vanavond zijn we bij het programma Hallo Nederland op Omroep Max om 18.30 uur op NPO2!! '

Dank je ! Dan zal ik kijken.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:14

Wat een waanzin. Lijkt me een beetje machtsvertoon van SBB en geen fout willen toegeven en daar zijn die dieren nu de dupe van.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:14

Als er nu eens iemand met een drone over het gebied zou vliegen om te filmen.. Als ik in de buurt had gewoond dan had ik dat direct gedaan.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:18

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:18

Gypsy schreef:
Charming, ik denk niet dat ze nog veel praatjes hebben om eerlijk te zijn. En anders niets wat je met een paar muisjes niet op kunt lossen. Dat dier op de onderste foto ziet er niet uit alsof het de lente gaat halen, dus wat dan erger is....

Een halfwild paard verdoofd op een trailer zetten lijkt me geen strak plan.
De ideeën zijn leuk en goedbedoeld, maar niet heel realistisch.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:19

8nnemiek schreef:
Als er nu eens iemand met een drone over het gebied zou vliegen om te filmen.. Als ik in de buurt had gewoond dan had ik dat direct gedaan.

Dan moet je eerst een vergunning aanvragen bij de Provincie:
Rijksoverheid https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -met-drone schreef:
Vergunning voor vluchten boven Natura 2000 gebieden

Voor vluchten boven Natura 2000 gebieden (beschermde natuurgebieden) heeft u een vergunning nodig. U kunt deze aanvragen bij de provincie.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:21

Hilary schreef:
damian23 schreef:
Ik las op facebook dat de politie heeft aangegeven dat de boetes door SBB niet terecht zijn.
Heckrunderen en Koniks worden id niet genoemd in de wet die SBB gebruikt om te beboeten. Dus in bezwaar gaan tegen de boetes!!!

Bron?

Ik kan het berichtje niet meer vinden (zoek nog even). Maar SBB zegt te boetes te geven op basis van de wet natuurbescherming. Maar in die wet staat echt nergens dat heckrunderen en paarden niet gevoerd mogen worden. Runderen en paarden worden in die wet helemaal niet genoemd.
Laatst bijgewerkt door damian23 op 28-02-18 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:23

]
Het gebied is standaard afgesloten voor publiek. Een aantal stukken zijn wel toegankelijk, echter in de winter minder:
Staatsbosbeheer https://www.staatsbosbeheer.nl/natuurge ... kelijkheid schreef:
Het Oostvaardersbos, De Driehoek en het Kotterbos doen in de wintermaanden dienst als rustgebied voor de edelherten, heckrunderen en konikpaarden uit de Oostvaardersplassen. De gebieden zijn dan beperkt toegankelijk voor het publiek.

Nou SBB heeft er dan geen woord om gelogen met het woord rustgebied als laatste rustplaats van tig dieren.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:24

Rebecca schreef:
Ik eet er echt geen minder vlees om , weet waar mijn baas het haalt en hoe de dieren leven. Voel mij er niet schuldig om

Maar jij werkt dan ook bij een slager! :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:25

Schiet ze dan maar af, zodat de rest kan overleven en verder lijden voorkomen wordt. En de hengsten er zoveel mogelijk uit halen voortaan. Dit is diep en diep triest zo.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:25

Wijslander schreef:
Deze foto's zijn trouwens ook van de
laatste 2 dagen. Er is al veel hooi gratis beschikbaar gesteld, maar voeren levert een boete op inderdaad. De eerste is vandaag al uitgedeeld.

[ [url=m/zBEOm2.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ufkdMh.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/CIgC3c.jpg]Afbeelding[/url] ]

Auschwitz, maar dan voor dieren...

Serieus, ik kijk hier met open mond naar. Tot zoiets zijn ze zelfs in België niet in staat.
Ik zou met z'n allen zoveel mogelijk de media bespelen, incl. buitenlandse. En bekende Nederlanders onder de arm nemen, op de barricaden laten staan. Mensen met inspraak. Dat wil al wel ns helpen.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:26

Op radio 1 worden er de afgelopen uren wat “actievoerders” gevolgd. Paardenmensen die wijze dingen zeggen imo. Eigenlijk wat in dit topic ook naar voren komt. Geen natuur, veredeld weiland dus moet er beheerd worden. Op zondag is er door hen een demonstratie georganiseerd. Zij gaven aan dat sommige dieren zo verzwakt zijn dat ze er tam van worden. Heeft niets met natuur te maken.

Ook Britt Dekker is op facebook een actie begonnen. Ze heeft 3000 balen hooi ingezameld oid, maar mag die niet voeren. Zij geeft ook aan dat dat geen structurele oplossing is, maar dat er tot dat die oplossing er is er iets moet gebeuren. Geen idee of zo veel hooi goed zou doen voor die dieren, maar niets doen ook niet.
Goed dat er in ieder geval aandacht voor komt! Die foto’s maken me misselijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:30

safina schreef:
Begrijp me niet verkeerd: ik vind het begrijpelijk dat mensen zich zorgen maken over de situatie. Doe ik namelijk ook. Maar ik zie dat er een soort massahysterie lijkt te ontstaan en dat heel veel ongefundeerde aannames de wereld in geslingerd worden die men gewoon voor waar aanneemt zonder even kritisch na te denken over of het wel klopt. En dat mensen vooral heel erg geneigd zijn om op zoek te gaan naar info die hun beeld bevestigt en hun ogen sluiten voor info die het nuanceert. En dat lijkt me helemaal nergens goed voor. Daar komen m'n kritische opmerkingen vandaan. Niet omdat ik vind dat als dieren lijden, daar niets aan gedaan hoeft te worden ofzo.

Ik ben het hier helemaal mee eens.

Ik lees iets over ophalen met een trailer en ze thuis willen zetten. Dat lijken me allemaal heel onverstandige plannen.

JewEmm, ik hoop dat je toch nog blijf posten hier, maar snap het als je dat niet wil.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:30

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:32

Lante schreef:
Schiet ze dan maar af, zodat de rest kan overleven en verder lijden voorkomen wordt. En de hengsten er zoveel mogelijk uit halen voortaan. Dit is diep en diep triest zo.

Inderdaad.
En knoopjes maken bij een bepaalde hoeveelheid dieren, tegen herhaling.