Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Froukje
Forever young

Re: Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 10:07

Ik heb echt niet direct een hekel aan ballonnen, wil zelf ook graag nog een keer mee. Maar dan moet er wel een beetje rekening met elkaar gehouden worden..

Dit kwam in 2016 voorbij vliegen.. https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 1376783287 En dat is dan nog een relatief kleintje.. Goddank hebben de paarden alleen 2 rondjes door het land gerend toen ie over kwam maar ik moet er niet aan denken als dat zo'n reus van een ballon was geweest.

Dan had ik 3 paarden uit de sloot kunnen vissen want zelfs mijn dood makke fjord gaat daar voor op de loop.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 16:04

Ik geef toe het lijkt me geweldig in zo'n ballon zitten.
Toch doe ik het niet. Ik ben te fel tegen de overlast die ze bezorgen dus ga er ook niet aan bijdragen.
Die motor ook, hij is nog lastiger sturen.
Blijf dan in de woestijn met dat kreng. Niet in een druk land.

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 19:24

Even een correctie, voor zover ik weet en mij altijd geleerd is maakt de grote van de ballon niet uit voor het sturen. Een ballon is namelijk niet te sturen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 19:28

Dat misschien niet, maar een grotere ballon geeft wel meer schade op je land. Het bestrijkt een grotere oppervlakte en er moeten auto's en mannetjes omheen om dat ding weer in te pakken. Ook moet er een grotere truck met een grotere aanhanger jouw land op.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 19:35

Toevallig afgelopen vrijdag is hier vlakbij een ballon omhoog gegaan. Vanuit de ballon hebben ze as verstrooid, erg bijzonder om te zien.

Ze stegen op tussen ons en een andere boerderij met paarden. Ik verbaas me er dan wel een beetje over dat er niet bij hen en bij ons is verteld dat er een ballon omhoog ging. Het was een kleine moeite geweest. Nu heb ik gelukkig twee hele makkelijke pony's die er niet van schrikken, maar dit staat niet op hun voorhoofd. Zowel mijn pony's als die van de overburen waren duidelijk zichtbaar. In een weiland tussen ons in is de ballon omhoog gegaan.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 19:36

Die motor zal door zijn vorm neem ik aan toch ook wel anders vliegen dan een gewone ballon of vergis ik me daar in?

En inderdaad wat LindyH schrijft.
Ze schrijven al dat hij een groot oppervlakte nodig heeft om op te stijgen, dan heeft hij dat ook nodig voor het landen.
Wat veel meer schade geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 19:40

Als de motor eenmaal vaart .. zal meer gas moeten geven her en der omdat zijn oppervlak groter is , alleen landen is veel ruimte voor nodig en inpakken kost half uur tot een uur met hem

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 19:42

Hoe lang dat inpakken duurt zou me echt een worst zijn.. Die motor wil je toch niet in je land hebben om te landen?!
Zeker nu niet na die droogte en gras te kort.. Leuk, boer blij dat het gras eindelijk weer groeit zodat ie nog een keer kan maaien land er zo'n k*t ballon. Dat gras kan niet meer gemaaid worden hoor, dat is afgeschreven. En dan krijgen ze 50 euro? Daar ga je veel vee mee kunnen voeren..

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 20:16

Bij ons zijn ze een keer in de uien terecht gekomen. Wij hebben na een hele discussie (ze wilden het af doen met een flesje wijn en gratis ballonvaart) 350,- vergoeding gekregen.
Daar was het bij ons mee gedekt. Maar ze waren al druk aan het pakken toen we gewaarschuwd werden door een collega boer. Als dat niet was gebeurt, was de vogel al gevlogen denk ik.

Ik blijf het belachelijk vinden dat het zo maar mag dat iets wat niet goed te sturen is door de lucht mag vliegen, over (snel)wegen heen en dat het maar geaccepteerd moet worden dat ze op andermans terrein mogen landen.

Ik heb parachute gesprongen en daarbij kun je veel beter sturen. Daar was gewoon een groot aangewezen stuk grasland waar je moest landen. De boer kreeg gewoon een nette vergoeding en de parachutisten mochten jaarrond landen op dat grasland.
Natuurlijk gaat het wel eens fout en landde er één ergens anders, maar dat was meer uitzondering. Schade werd altijd netjes vergoed, als deze er was.
In dit geval is het gewoon standaard dat er zonder toestemming van de grondeigenaar ergens geland wordt.

Ik blijf dat toch asociaal vinden. En als er dan zo'n houding heerst van ''dit valt onder een noodlanding dus wij hebben het recht om overal te mogen landen'' vind ik het niet gek dat het hier en daar voor veel gedoe zorgt en dat het wel eens uit de hand loopt. Stel dat je als boer al eens schade op hebt gelopen door een luchtballon en deze is zonder te melden vertrokken, dan sta ik er niet van te kijken als een boer de ballon ''gijzelt'' tot het naar zijn zin goed is afgehandeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 21:16

Delphi schreef:
Toevallig afgelopen vrijdag is hier vlakbij een ballon omhoog gegaan. Vanuit de ballon hebben ze as verstrooid, erg bijzonder om te zien.

Ze stegen op tussen ons en een andere boerderij met paarden. Ik verbaas me er dan wel een beetje over dat er niet bij hen en bij ons is verteld dat er een ballon omhoog ging. Het was een kleine moeite geweest. Nu heb ik gelukkig twee hele makkelijke pony's die er niet van schrikken, maar dit staat niet op hun voorhoofd. Zowel mijn pony's als die van de overburen waren duidelijk zichtbaar. In een weiland tussen ons in is de ballon omhoog gegaan.

Dus dan loop je met je hond daar te wandelen... dwarrelen de resten van iemand stoffelijke overschot naar beneden op je hoofd.
Zit je lekker met je broodje en kop koffie in je tuin te lunchen.....
:r

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 21:29

Anoniem schreef:
Delphi schreef:

Dus dan loop je met je hond daar te wandelen... dwarrelen de resten van iemand stoffelijke overschot naar beneden op je hoofd.
Zit je lekker met je broodje en kop koffie in je tuin te lunchen.....
:r

Nee, ze zijn opgestegen vanaf het weiland van de overleden persoon. Tijdens het opstijgen hebben ze het al snel uitgestrooid. Het was apart om te zien, maar het bleef netjes op eigen grond :') Althans dat denk ik ... je zag het al snel niet meer, ging echt op in de lucht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 21:37

Ik zou het niet zo prettig vinden met deze droogte, dat je je raam open hebt staan en je buurman naar binnen komt waaien :')
Hopelijk gaat het snel flink regenen :=

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 21:48

Anoniem schreef:
Ik zou het niet zo prettig vinden met deze droogte, dat je je raam open hebt staan en je buurman naar binnen komt waaien :')
Hopelijk gaat het snel flink regenen :=

Het waren buurman EN buurvrouw :') Gelukkig geen huizen vlakbij. Maar ik vond het ook ietwat een gek idee hoor :o En ik denk zelfs dat zoiets niet eens zomaar mag. Maar goed, het is al gebeurt en ze zijn netjes terug op eigen grond gedwarreld.
Heb het zelfs gefilmd. Ik wist niet dat het om een as uitstrooiing ging. Ik was het opstijgen aan het filmen, toen er ineens 2 urnen leeg gestrooid werden.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 07:59

Hier was het ook weer raak. Gelukkig niet over ons huis, maar wel met zes ballonnen over de manege en veehouderij. Ik hoop maar dat het allemaal goed is gegaan. En nog steeds ben ik van mening dat er geen ruimte is in Nederland voor deze hobby die voor zoveel overlast op privéterreinen zorgt. Ik vraag me eerlijk gezegd ook echt af of je wel op iemand eigendom mag landen. Ik heb daar naar gevraagd, maar het lijkt wel alsof niemand het weet waar in de wet dat staat. Ik denk namelijk dat als je hiermee een keer naar de rechter stapt, die een landing van een luchtballon niet gaat aanmerken als een noodlanding. Het is geen nood, want je weet van te voren dat je gaat landen. Dat is dus bewust en geen nood. Maar er is geen jurisprudentie over te vinden.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 12:36

Een stukje terug staat een rechtzaak beschreven waarbij die 'noodlanding' inderdaad van tafel is geveegd door de rechter.

Het probleem is denk ik dat de meeste mensen er gewoon geen zaak van maken. Dat is uiteraard heel begrijpelijk, maar voor de lange termijn zou het beter zijn als mensen het wel deden. Dan weten we pas hoe de wet er nu echt over denkt.

Het zou al helpen als mensen er echt een verzekeringskwestie van maken en zich niet laten afkopen met contant geld. Want verzekeraars hebben wel de macht en het geld om rechtzaken te starten en op de lange termijn dingen te veranderen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 15:56

LindyH schreef:
Een stukje terug staat een rechtzaak beschreven waarbij die 'noodlanding' inderdaad van tafel is geveegd door de rechter.

Precies, ik heb het nog even nagelezen. Maar als er in een civiele zaak wordt geoordeeld dat er geen sprake is van een noodlanding, dan mogen ze dus niet op je erf landen. Volgens de luchtvaartwet mogen ze overal opstijgen (mits toestemming van de grondeigenaar), maar ze mogen dus niet landen op andermans grond. Jarenlang houden ze iedereen voor dat ze dat wel mogen, maar ik heb dus geen wet kunnen ontdekken waar dit in staat. Ja, alleen dat ze dit mogen omdat er sprake is van een noodlanding. Maar het is dus geen noodlanding.

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een strafrechter anders zou oordelen. Eigenlijk zou je dus gewoon aangifte moeten doen als ze op je land landen.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 12:33

Het erge is alleen, wat met de hoppers?
Die landen niet in je land maar jagen juist heel erg de paarden op.
Hoe dat aan te pakken?

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 12:56

Als je er geen last van heb en geen schade hebt niks mee doen. Heb je er wel echt veel last van kan je dat altijd melden. Het beste met de registratie PH-??? (Nog iets, vraagtekens verschillen per ballon). En anders met ballonkleuren, dag en tijdstip melden kom je vaak ook een eind.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 13:09

Maar laag vliegen geeft last!
Wanneer word dat eens begrepen?

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 13:10

Tsjaaa dat zal van de piloot afhangen. Er zijn er genoeg die dat (nog) niet begrijpen. Maar er zijn er ook al veel die dat wel doen....

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 15:42

enjoymyhorse schreef:
Het erge is alleen, wat met de hoppers?
Die landen niet in je land maar jagen juist heel erg de paarden op.
Hoe dat aan te pakken?

Hoppen mag dus niet. Ze mogen alleen lager dan 150 meter vliegen als ze daadwerkelijk gaan landen.
Bij hoppen moet je gewoon aangifte doen bij de dienst luchtvaartpolitie. Hieronder tips van de luchtvaartpolitie.

Opsporing en vervolging.
Indien u van mening bent dat er een overtreding wordt gepleegd op het gebied van laagvaren met een ballon, kunt u een proces-verbaal van bevindingen maken en voor verdere afhandeling aan de Luchtvaartpolitie toezenden.

1. Het is hierbij essentieel dat daarbij duidelijk aangegeven wordt waar u stond;
2. Waar u de ballon het eerste zag;
3. Hoe de vaarroute was, eventueel een gedetailleerde kaart;
4. De referenties die u gebruikte om de hoogte te schatten;
5. Verder is het noodzakelijk dat u de weersomstandigheden omschrijft;
6. De reclame en/of kleuren van de ballon, evenals natuurlijk het 'kenteken'. Dit nationaliteits- en inschrijvingskenmerk begint, bij Nederlandse ballonnen, met PH gevolgd door een drietal letters. Duitse-, Engelse- en Belgische ballonnen beginnen respectievelijk met D-, G- en 00-.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 16:38

Pas hier ook weer een laagvliegende ballon. De piloot zijn voicemail ingesproken. Helaas niet de beleefdheid om even terug te bellen.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 16:56

Maar wanneer is het hoppen en wanneer een landingsplaats zoeken?
Ze komen hier regelmatig laag over. Gas erbij om over de bomen te komen.
Zakken weer. Gas erbij om over de bomen te komen. En dat een keer of 5 a 6. Om dan een heel stuk verder uiteindelijk te landen.
Maar dan is er al kilometers overlast. Ik denk dat die piloten dat als voorbereiding op landen zien.
Hier de buurt ervaart dat als overlast en onnodig leed van de dieren.

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 17:05

Dat kan heel goed al de “landing” zijn ja. Vaak denk je in de lucht een mooi veldje te zien. Als je dan dichterbij komt kan het veldje om 1000 redenen toch geen geschikt veld blijken. Net een verkeerde richting, dieren over het hoofd gezien, draadjes over het hoofd gezien. Zien dat het heel nat is, net gegierd....een tal van mogelijkheden. Een geschikt veld vinden lijkt voor de leek misschien makkelijker dan het daadwerkelijk is.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 17:35

Dus een hoop gehop. Veel dieren over hun toeren.
Maar als die hobby maar mag. Hoort er allemaal bij.
Het zou wat zijn als iedereen met hun hobby kilometers last veroorzaakt.

Tegenwoordig genoeg kaarten te downloaden. Maak een straal rondom het vertrekpunt en breng vooraf in kaart welk veld bruikbaar zou kunnen zijn.
Ga vooraf kijken of dat ook klopt. En benader de land eigenaar.
Elke jaar opnieuw voordat het seizoen begint.
Ja erg veel werk.
Maar met goed huiswerk is zonder hoppen bekend waar dat ellendig ding dan in 1 keer naar beneden kan.

Zo niet. Andere hobby zoeken.