Demonstratie Gert van den Hof levert klachtenbrief op

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vosje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 15:52

goede brief, mee eens. Jumping Amsterdam en wedstrijden in het algemeen is voor de meeste paarden geen feest. Gert is er een van de snelle actie. Waarom moet alles zo snel gebeuren met zoveel stress gepaard in een hal ramvol publiek? Zo respectloos naar het dier toe. Beetje populair lopen doen met de lachers op zijn hand, want het moet ook nog vermakelijk zijn. Niemand staat er bij stil hoe dit voor het paard moet zijn. Ik vind zijn methode wel echt passen bij de tijdsgeest. We hebben geen tijd om maanden of zelfs jaren lang met een paard naar het moment van berijden toe te werken. Het moet allemaal snel en meteen goed. Een kind van drie leer je toch ook niet in 5 minuten lezen met een liniaal ter correctie in de aanslag?
Zo paard onvriendelijk. Ongelooflijk, dat dit mag. (Over bit, sporen en zweep nog maar te zwijgen.)

Jolliegirl

Re: Demonstratie Gert van den Hof levert klachtenbrief op

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 16:05

Maar Lorette, geef toe, jij bent gewoon goed met paarden!! :D :D

Ik ben het er mee eens dat alles in rust moet. Stapje voor stapje.
Maar sommige paarden hebben een schop om hun donder nodig... En daar zijn Cowboy Koorman en Cowboy Van Den Hof goed voor.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 16:10

Die eerste heb ik wel een zien rijden op een paard, dat ging gewoon super rustig en beheerst. Het gaat niet met elk paard zo hals over kop. :)

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 17:02

sanne83 schreef:
De aanleiding van het topic was toch ook het inrijden van groene paarden?

Nou de brief van de dame van bereidvol communiceren ging over veel meer dan dat. Hij begint en eindigt met een algehele aanklacht tegen (heel veel) geld en de prestatiedrang van de paardensport. Aangezien jij aangaf het met de brief eens te zijn nam ik aan dat jij haar mening deelde vandaar mijn opmerking over geld. En het ging mij er zeker niet om om persoonlijk te worden.

Als je zo'n ingezonden brief stuurt als die dame met je bedrijfsnaam erbij - die dan ook nog eens een niet bestaand woord bevat zodat elke google wel regelrecht bij jouwzelf uit moet komen - dan moet je niet raar opkijken dat mensen denken dat je reclame voor je eigen toko aan het maken bent. Ik was niet de enige met die gedachte bleek wel in dit topic. En als mensen in hun eigen onderschrift op Bokt hun diensten aanprijzen terwijl ze kritiek op de werkwijze van anderen hebben dan loop je ook het risico dat mensen denken dat het sluikreclame is.

Maar goed terug naar de leerpsychologie, wat Gert doet is "progressive exposure" en geen "flooding".

Ik heb een filmpje opgezocht wat buiten gemaakt is, zodat de kwaliteit wat beter is en waarin niet gebokt wordt, nl. deze:
https://www.youtube.com/watch?v=qse-I5RGGN8

Je ziet hier heel duidelijk dat hij wel degelijk wacht op acceptatie. Hij gaat er wel met een razende vaart doorheen, maar zoals je zelf al zei het kan ook in een seconde. Verder zie je hier heel goed dat hij gebruik maakt van veel moderne principes uit de leerpsychologie zoals bijv. beschreven door Andrew McLean. Hij zorgt dat hij controle houdt over de voeten, niet zozeer in het voorwaartse maar juist in de richting en het HO (halt). Zoals je al zei een paard zal in de natuur wegvluchten, maar wij willen dat helemaal niet. Op een of andere manier is hij erg handig en maakt het allemaal heel snel duidelijk. Ik zie ook geen overdreven stress bij het paard.

Als het wel flooding was (wat inderdaad een hele riskante manier is) dan zou ik verwachten dat er een stroom aan negatieve verhalen over de man los zou komen. Want het kan niet anders dat er dan, zoals jij zelf al aangeeft, later problemen optreden. Maar wat blijkt in de topics die hierover gaan, de ervaringen uit eerste hand zijn ronduit positief en hij heeft kennelijk een goedlopend bedrijf opgebouwd. En zoals ik eerder al vroeg waarom zouden professionals in de paardensport het handig vinden om met een getraumatiseerd paard aan de slag te gaan? Zou het niet veel sneller en beter gaan met een paard zonder dergelijke geestelijke bagage. Misschien dat jij daar eens inhoudelijk op in kunt gaan?

Ik zal een ander voorbeeld geven van een "show" die ik gezien heb. Tristan Tucker een paar jaar geleden bij Indoor Brabant. Staat daar met twee jonge hengsten (2,5 jaar oud denk ik) vlak naast elkaar. Heeft ze 1 of 2 weken thuis in training gehad (om ze te leren de grond aan te raken met hun neus op commando en hun voeten te verplaatsen op commando). Hij onderwerpt ze vervolgens daar niet alleen aan al het publiek en de entourage maar ook nog eens aan paraplu's, ritselende slierten en uiteindelijk zelfs aan een draaiende kettingzaag vlak naast het paard. Dan zou je ook heel gemakkelijk het oordeel "flooding" kunnen vellen. Maar het is geen "flooding" het is gewoon extreem goed getimede exposure die razendsnel gaat en gebruikt maakt van bijvoorbeeld "overshadowing" en technieken zoals "targetting". Wat je trouwens ook zag bij Gert in het filmpje hierboven (zadel aanraken met de neus).

Net als bij wat Gert doet heeft naast een jonge hengst gaan staan met een kettingzaag natuurlijk een hoog "don't try this at home" gehalte, maar waarom zou je dit verbieden? Het geeft mensen een kans om met andere ogen te kijken.

Mijn persoonlijke mening is dat hoe meer je om je heen kijkt in de paardenwereld hoe meer je er achter komt dat mensen die heel snel een zeer goed resultaat hebben juist de principes van de leerpsychologie enorm goed toepassen. Maar soms lijkt het op Bokt wel de omgekeerde wereld, als iets heel lang duurt dan is het pas goed en iedereen die er korter over doet heeft het fout. Nou dan ben ik een fantastische ruiter want het gaat allemaal niet zo snel, dus eigenlijk zou ik dat voor mijn eigen ego ook moeten geloven! :D

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 17:39

@hermelientje: ik begrijp niet waarom je je zo aanvallend tegenover mij opstelt? Ik probeer mijn mening duidelijk te beargumenteren en ik vind het geen probleem om met je te discussiëren over of dit wel of niet onder flooding valt en waarom wel/niet. Wat ik vervelend vind, is dat je mij woorden in de mond legt die ik niet gezegd heb en dat je ondertussen ook nog meerdere sneren doet naar dat ik aan sluikreclame doe, en zowel onprofessioneel als onethisch bezig ben :? Ik rij niet eens paarden in als beroep, dus waar heb je het over? Genoeg anderen die ook hun website in hun onderschrift hebben staan, dus het lijkt er meer op dat je probeert argumenten onderuit te halen door op de man te spelen in plaats van op de bal. Ik ga weer terug naar de bal :D als je het niet heel erg vind en ik ga de sneren voortaan maar negeren.

Hermelientje schreef:
.

Ik heb een filmpje opgezocht wat buiten gemaakt is, zodat de kwaliteit wat beter is en waarin niet gebokt wordt, nl. deze:
https://www.youtube.com/watch?v=qse-I5RGGN8

Op dit filmpje is inderdaad een voorbeeld van razendsnelle progressieve desensitisatie te zien. Ik hoop dat jij (en alle anderen) heel duidelijk het verschil zien in het paard tussen dit filmpje en de honderden andere filmpjes die er te vinden zijn waar wel sprake is van flooding (en dus ook dikke paniek en extreme stress). Rara, waarom zou dit paard niet bokken?
Tristan Tucker is inderdaad een prachtig voorbeeld van iemand die snel gaat, maar wel wacht op acceptatie. Bij Tristan Tucker is heel duidelijk dat hij express timed naar de acceptatie van het paard, bij Gert zijn er een paar filmpjes te vinden (ik heb ten minste één andere ooit gezien) waar hij per ongeluk een paard lijkt te treffen waar de acceptatie net zo snel gaat als dat hij gaat.

Ik heb trouwens nooit gezegd dat flooding niet werkt! Het werkt wel, alleen het is riskant en ethisch dubieus om een dier (of mens) aan zo veel stress bloot te stellen. Ik ken wel degelijk meer dan genoeg mensen met slechte ervaringen, ook in dit topic trouwens. Die mensen hebben het natuurlijk altijd aan zichzelf te danken, kunnen zelf niet rijden etc. :D Dat is dus ook precies het effect van flooding. Je weet niet zeker of het (goed) werkt, dat is precies het riskante eraan. Het kan fantastisch gaan (dan nog blijft het ethische aspect overeind, wil je dat je paard aandoen?), maar het kan ook minder goed aflopen (en dan is de rustige manier geen optie meer..)

Veel van het "gewone" inrijden valt naar mijn idee onder een slecht uitgevoerde versie van flooding (als in: volledig onvoorbereid, ontploffend paard, maar ruiter valt er wél af), geen wonder dus dat dit populair is. Hij valt er in ieder geval niet af, de flooding is in ieder geval succesvol :D Laten we het er in ieder geval over eens zijn dat een ruiter die eraf valt als het paard in paniek is, een nog groter probleem is.

Laat ik ook nog maar eens duidelijk benadrukken dat het hier over volledig groene paarden heb..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 18:06

IK vind het niet kunnen je paard op zo,n manier zadelmak te laten maken , in een wild vreemde omgeving , een wild vreemde man die een enorme ego tripper is ,
Vind het nog dommer van de eigenaren van het paard om het op deze manier te laten doen, als je je eigen paard niet zadelmak kan maken koop dan geen jong dier,
Het ergste is dat er waarschijnlijk jonge 3 jarige paarden die nog niet uit gegroeid zijn al verpest worden voor de rest van hun leven, de dieren worden gebroken, dat is niet meer van deze tijd, wanneer gaan mensen dat eens inzien???

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 18:16

Pffff... overdrijven is ook een vak, breken gaat toch echt heel handels als wat Gert doet.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 18:24

midgie schreef:
IK vind het niet kunnen je paard op zo,n manier zadelmak te laten maken , in een wild vreemde omgeving , een wild vreemde man die een enorme ego tripper is ,
Vind het nog dommer van de eigenaren van het paard om het op deze manier te laten doen, als je je eigen paard niet zadelmak kan maken koop dan geen jong dier,
Het ergste is dat er waarschijnlijk jonge 3 jarige paarden die nog niet uit gegroeid zijn al verpest worden voor de rest van hun leven, de dieren worden gebroken, dat is niet meer van deze tijd, wanneer gaan mensen dat eens inzien???

Wanneer leren mensen eens duidelijker te zijn naar paarden? Wazige Willy toestanden maken de grootste problemen. Gert Jan is duidelijk, eerlijk én snel. Goed over details kun je van mening verschillen. Ik vind het een zegen voor de paarden, binnen 15 min. weten waar je aan toe bent, wat er van je wordt verwacht. En dan RUST.....in het hoofd en in het lijf.

Beter dan: oetsipoetsi foei mag niet oops wat doet nou.....
Wanneer gaan mensen DAT nou eens inzien?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 18:27

er is ook nog een middenweg tussen Gert en Wazige Willy....

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 18:29

Vosje18 schreef:
goede brief, mee eens. Jumping Amsterdam en wedstrijden in het algemeen is voor de meeste paarden geen feest. Gert is er een van de snelle actie. Waarom moet alles zo snel gebeuren met zoveel stress gepaard in een hal ramvol publiek? Zo respectloos naar het dier toe. Beetje populair lopen doen met de lachers op zijn hand, want het moet ook nog vermakelijk zijn. Niemand staat er bij stil hoe dit voor het paard moet zijn. Ik vind zijn methode wel echt passen bij de tijdsgeest. We hebben geen tijd om maanden of zelfs jaren lang met een paard naar het moment van berijden toe te werken. Het moet allemaal snel en meteen goed. Een kind van drie leer je toch ook niet in 5 minuten lezen met een liniaal ter correctie in de aanslag?
Zo paard onvriendelijk. Ongelooflijk, dat dit mag. (Over bit, sporen en zweep nog maar te zwijgen.)

En wat is volgens jouw dan ‘de huidge tijdgeest’? Wanneer is die begonnen, zo ongeveer? Want Gert gaf in 1991 al zijn eerste demonstratie. Was de ‘huidige tijdgeest’ toen al begonnen?

De rest van jouw post vind ik meer getuigen van de ‘huidige tijdgeest’. We vermenselijken onze paarden en knuffelen ze tot ze ons aanvallen en geven snoepjes tot ze hoefbevangen staan.

Let wel: ik vind een dergelijke openbare show ook niet ideaal voor het ruitermak maken. Maar ik vind, zoals ik al eerder schreef in dit topic, dat moet je niet Gert aanrekenen, maar de eigenaar die zijn paard beschikbaar stelt. Gert voorziet in een vraag, en de organisatie faciliteert.

Ik heb Gert aan het werk gezien IRL, en hij kan ongelooflijk goed een paard lezen. Als 80% van de paardenmensen en mensen met paarden 50% van zijn talent zouden hebben om een paard te lezen, dan hadden we een stuk minder probleempaarden in dit land.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 18:33

het zou ook helpen als sommige mensen gewoon braaf op een manege zouden blijven rijden,in plaats van een ingewikkelde jonge spaanse of Jazz paard aan te schaffen...

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 18:34

geerke schreef:

Handige Harry *\o/*

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 18:36

geerke schreef:
het zou ook helpen als sommige mensen gewoon braaf op een manege zouden blijven rijden,in plaats van een ingewikkelde jonge spaanse of Jazz paard aan te schaffen...

Of mensen verdiepen zich iets beter in een PRE en/of gaan eens op onderzoek naar Jazz + nakomelingen, want echt waar - zeker vandaag de dag - er bestaan veel moeilijkere (eigenlijk eerder complex/slim/vlug) hengsten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 18:37

Ailill schreef:
geerke schreef:

Handige Harry *\o/*

:') ik ga voor Handige Harry! :j

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 19:25

Ik heb de demonstratie van vrijdag gezien. Dat paard bokte niet. Paard kwam met goede ervaringen uit de ring en van signalen van grote stress zoals overmatig zweten, strak lijf of angstige ogen was totaal geen sprake. De enige die wat zenuwachtig leek was Gert zelf. Een paard voelt de ogen van het publiek niet.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 20:15

Ailill schreef:
geerke schreef:

Handige Harry *\o/*

Hahahaha!

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 20:24

Ailill schreef:
geerke schreef:

Of mensen verdiepen zich iets beter in een PRE en/of gaan eens op onderzoek naar Jazz + nakomelingen, want echt waar - zeker vandaag de dag - er bestaan veel moeilijkere (eigenlijk eerder complex/slim/vlug) hengsten.

Er bestaan dus niet méér moeilijkere paarden / hengsten maar wel méér ruiters/trainers die niet weten hoe met slimme, complexe paarden om te gaan! En dus rennen ze achter Wazige Willy's aan. Die een vage theorie heeft ontwikkeld, van áchter het buro natuurlijk. In het land der blinden is één oog koning en dus trappen ze er massaal in.

Handige Harry's en yihaaa Gert Jannen motten ze niet! Dan worden ze nl geconfronteerd dat het ook anders kan, sneller, efficienter én zonder er 100x naast te liggen. En dat doet zeer, niet alleen lichamelijk.....

Dan noemen we het maar zielig en verschuilen ons achter wiggelroedes, kruinen theorieen en instralen...
Laatst bijgewerkt door ariatje op 05-02-15 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 20:30

Wie is Gert Jan?
Die kerel heet Gert.....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 20:42

En als je er zeker van wilt zijn er niet naast te liggen kun je beter cavias gaan houden....das een stuk veiliger.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 20:44

Hoho Ariatje. Niet alles over 1 kam scheren he? Er zijn heel wat sportpaarden die op een holistische manier worden behandeld. En ik ben het wel met Allill eens, er worden gewoon hetere paarden gefokt die voor de "gewone" ruiter niet zo geschikt zijn. Apache is er ook zo eentje.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 20:45

geerke schreef:
En als je er zeker van wilt zijn er niet naast te liggen kun je beter cavias gaan houden....das een stuk veiliger.

Goedkoper ook :')

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 20:56

Ehm, nou ben anders eens goed gebeten door zo'n " veilige " cavia! Levensgevaarlijk die dingen :o
Had dan ook wel meerdere kruinen, grinnnnn...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 20:58

Ailill schreef:
er bestaan veel moeilijkere (eigenlijk eerder complex/slim/vlug) hengsten.

Vlak merries niet uit....

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 21:04

ariatje schreef:
[

Hengsten beleren? Ik raad het je van harte aan! Wees gewaarschuwd, je raakt aan ze verslingert. Heb je ze eenmaal voor je gewonnen zijn het makke kuikens met een handige turbo-knop!

ik heb een zooi hengsten beleerd, maar ik vind het over het algemeen lamme wezens zonder turbo knop. Altijd met die hormonen bezig.

Merries daar in tegen :D Die vechtlust, daar ben ik dol op :D

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 21:25

Hmm, als ik cavia's zou nemen zouden het er al gouw 100 worden. Anders staat het zo stom voor m'n sulky.

Hengsten zijn naar mijn mening makkelijker, als je ze maar in de winter beleerd :P