Bokt op zoek naar reporters en fotografen voor Horse Event

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 00:00

Blauwdruk van het paard
Je kunt iets honderd keer herhalen totdat je bange paard dat ene ding niet meer eng vindt. Er wordt gedacht dat het paard van zijn angst af is. Maar wat gebeurt er wanneer het paard de dag erop ineens iets anders eng vindt? Dit is de probleemstelling waar de Australisch dressuurruiter Tristan Tucker tijdens zijn demonstratie in Leur uitleg over geeft.

Een paard zit complex in elkaar. Ieder paard is anders, het heeft namelijk een eigen karakter. Het ene paard is druk, het ander is rustig. Natuurlijk zijn er ook nog ontzettend veel verschillende rassen met eigen karakteristieken. Toch vindt de Australiër dat ze allemaal een ding gemeen hebben en dat is hun overlevingsdrang.

Vanaf hun geboorte leren paarden vluchten wanneer er gevaar dreigt. Binnenin ieder paard zit een bepaalde blauwdruk geworteld die wordt uitgebreid bij elke nieuwe ervaring. Als wij mensen daarom iets van ons paard verlangen dat het niet kent zal het daarop reageren op de enige manier dat het dier kent, namelijk vluchten.

Tucker vindt daarom dat ruiter en paard samen een fundering moeten leggen voor zij samen verder kunnen. Het paard moet de kans krijgen zijn ‘GPS systeem’ uit te breiden en te leren dat ze ons als leider kunnen vertrouwen. Wanneer het paard door heeft niet bang te hoeven zijn, leert het wat angst is en zullen vragen als ‘wat is dat?’ en ‘moet ik weg rennen?’ door het paard beantwoord worden door rust in plaats van angst.

Beginnen
Om een fundering te leggen moet het paard eerst zijn eigen plaats bekomen. Het paard en zijn ruiter horen namelijk niet knus bij elkaar te staan. Er hoort ruimte tussen paard en leider te zijn zoals bij een baas en werknemer het geval is. Hierdoor leert een paard dat de leider kiest waar zij heen zullen gaan. Het paard zal volgen en zich veilig voelen omdat het dier zelf geen beslissingen hoeft te maken, dit wordt immers door de leider gedaan.

Deze basis van vertrouwen is het belangrijkste deel voor men verder kan bouwen.
De dressuur ruiter zegt zelf met veulens van twee dagen oud te beginnen. Dit is wanneer het de controle over zijn benen begint te ontwikkelen, wat een enorm belangrijk aspect is van het paard. Hierna wordt het rijdier tot het drie jaar is met rust gelaten zodat het echt kan leren denken als een paard en zich zo individueel kan ontwikkelen.

Contact maken
De mentale staat van een paard is belangrijk. Vandaar dat grondwerk voor Tucker de enige manier is contact te leggen. Hij zegt dat een systeem of stijl om paarden te beleren niet goed is, sterker nog, het legt de ruiter alleen maar beperkingen op. De Australiër en zijn zwarte merrie demonstreren daarom wat zij samen volgens zijn methode geleerd hebben. Enige mooie passages worden daarna probleemloos aan de hand uitgevoerd waarbij geen tuig of ruiter te pas komt. Hiermee wilt Tucker duidelijk maken dat doormiddel van grondwerken een paard alles kan leren waarbij complete overgave van het rijdier de ultieme kunst is. Ook dit toont Safira netjes als Tristan het van haar vraagt.

Echt namen geeft de clinicgever zijn oefeningen niet. Toch is de belangrijke oefening ‘Bending and shaping’ een uitzondering. Bij deze oefening leert het paard zijn eigen lichaam te buigen en zorgt dat het rijdier van zijn leider weg draait. Zo krijgt de Australiër meer controle over zijn volgeling als hij haar attendeert opzij te gaan.

Angst
“Een paard kan het concept van iets leren in plaats van steeds herhalen” zegt Tucker. Hiermee bedoelt hij te zeggen dat je een paard doormiddel van herhalen zeker kan leren dat die ene rode bloempot in de ring niet meer eng is. Alleen is het probleem er niet mee opgelost. Het paard leert wel dat de bloempot niet eng is maar leert echter niet dat angst zelf niet eng hoeft te zijn. Zo zal het niet meer schrikken van het bekende, echter wel van het onbekende. Men weet namelijk niet welke object de volgende keer eng zal zijn voor hun paard.

Tucker doelt daarom te zeggen dat het paard kan leren omgaan met angst. Het paard moet leren ontspannen. Geluid, aanraking, beweging zijn enkele factoren die het paard zal overwinnen voor het kan ontspannen. De leider geeft het paard als beloning vrijheid maar het paard zelf beloont zich met succes. Het feit dat het zelf het gevoel krijgt iets goed te doen is al een grote verrijking voor hunzelf.

Er wordt gewerkt op drie niveaus: grond, midden en boven. In alle drie moet het paard leren ontspannen terwijl het geconfronteerd wordt met akelige dingen. De zwarte Safira is erg gevoelig voor geluid volgens Tucker. Het heeft veel meer tijd gekost haar te leren ontspannen tijdens hun sessies met geluid vertelt hij terwijl de zweep hard zwiept naast de los staande merrie. Hij zwiept nog enkele keren tot zij haar hoofd naar beneden brengt en totaal ontspannen reageert waarbij zijn doel dan ook bereikt is.

Toch is er nog een heel belangrijke factor en dat is tijd.
Niets gebeurt in een keer, overal is geduld voor nodig. Bedenk maar dat je een boom laat groeien voordat je kunt bijsnoeien. Zo is er ook geen slecht paard volgens Tristan, er is alleen slechte training. Ieder paard is in essentie hetzelfde en om het paard te besturen moet je het begrijpen. Als je dit niet kan is er geen fundering en zonder kun je niet bouwen.

incredible90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 00:02

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 07:22

Afbeelding

Anoli

Re: Bokt op zoek naar reporters en fotografen voor Horse Event

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 08:22

Leuke stukjes en foto's dames!! En leuke filmpjes natuurlijk :)

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 11:32

Afbeelding

Mooie foto's en leuke stukjes! De filmpjes ga ik nu bekijken!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 12:34

Wat een mooie foto`s allemaal :oo :wow: *-:) _/-\o_
En prachtig geschreven joolien en chimello _/-\o_

Wat ontzettend leuk om zo van iedereen wat te zien <3

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 12:41

Madelonsunny en sani, prachtige foto s! :)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 12:52

Wauw! Wat mooi geschreven! En mooie foto ook! Ik zal mijn foto's even uploaden :)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 12:52

Ik vind ook alles echt leuk geworden tot nu toe (en de rest is vast net zo goed). Vind het filmpje (nouja, beide!) heel leuk geworden. Denk dat we het allemaal heel leuk gaan doen op Horse Event. Ik kijk uit naar alle stukjes en foto's nu :D

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 12:54

Afbeelding
Afbeelding

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 12:56

Afbeelding

Deze vind ik zo leuk :')

incredible90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 13:39

ik vind het zo leuk dat je moet z'n alle naar het zelfde kijkt en dat je totaal weer vershillende foto's en verslagen krijgt, echt leuk . en iedereen heeft super zijn best gedaan, en het gaat helemaal goed komen met horse event! kan bijna niet wachten tot september

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 17:52

Echt, ik ben zo trots en blij met jullie allemaal!! :)

Dit belooft heel veel goeds op Horse Event!! :D

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 09:09

Ja iedereen heeft echt zijn eigen manier van schrijven.

Klopt het dat nog niet alle stukjes en foto's voorbij zijn gekomen? Of ben ik gewoon te enthousiast en wil ik nog meer lezen en zien :')

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 13:10

Hebben jullie al antwoord gehad van jullie clinicgevers voor de interviews?

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 13:13

Half volgens mij ging ilona nu verder mailen.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 13:14

Claudia en ik wel. Ook een datum geprikt.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 13:16

Hier nog niks gehoord

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 13:16

Even vanaf mijn vakantieadres;

Allereerste Bokt.nl reportersdag bij Australische Tristan Tucker

Op zaterdag 12 juli was het dan eindelijk zo ver. De allereerste Reporterdag, georganiseerd door bokt.nl, samen met Academy Bartels. Al vroeg zijn de uitgekozen Bokkers op weg gegaan naar het Gelderse Leur om op tijd aanwezig te kunnen zijn op deze reporterdag.

Om 10 uur werden de deelnemers welkom geheten en begon het eerste theoriedeel. Als eerste werd de theorie voor de reporters behandeld. Naast de gebruikelijke tips & tricks die in een gemiddelde Nederlandse les op school ook werd behandeld over het schrijven van stukken, kwamen er ook erg interessante voorbeelden uit de praktijk aan bod. Al met al een erg leerzame ochtend voor de Bokkers die tijdens Horse Event als reporters door het leven gaan. Na het theoretische deel was de ochtend alweer om. Genietend van een lekkere lunch kregen de Bokkers de kans om elkaar beter te leren kennen. Van deze mogelijkheid werd veelvuldig gebruik gemaakt. De meeste Bokkers kenden elkaar namelijk niet.

Onorthodoxe methode
Om 13:00 uur begon het onderdeel waar iedereen het meest naar uit keek. Tristan Tucker zou speciaal voor ons geselecteerde gezelschap een clinic geven. De Australische Tristan staat bekend om zijn bijzondere kijk op het opleiden van paarden. Hij hanteert een relatief onorthodoxe manier van opleiden voor zijn dressuurpaarden waardoor hij zich onderscheidt van de gemiddelde bekende dressuurruiter.

Voor deze clinic bracht hij de prachtige zwarte merrie Saphira in de bak. Enkel met beenbescherming, een touwhalster en leadrope werd de 7 jarige merrie de bak in geleid. Tristan gaf aan dat Saphira een uiterst sensibele merrie is die wanneer ze op de "normale manier" was opgeleid volgens hem onberijdbaar zou zijn.

Eigen werkwijze
De jonge Australiër begon zijn clinic door de toeschouwers uit te leggen wat het idee van zijn training inhoudt. Hij baseert zijn training op het principe " Teaching for them before doing to them". Hij is van mening dat je een paard alles moet leren wat hij of zij nodig heeft, voordat je het ook daadwerkelijk van hem zult vragen.

De Australiër heeft zijn eigen werkwijze ontwikkeld, geïnspireerd door de manier waarop zijn opa met zijn paarden omging. Hij leert het paard hoe het zichzelf kan beinvloeden. "Een kalm lichaam is een kalme geest" aldus Tristan. In zijn trainingswijze zijn contact en eigen ruimte erg belangrijk. Hij heeft de onderlinge posities hoog op de agenda staan en geeft aan dat een paard aanraking moet accepteren voordat je kunt gaan trainen. Het paard reageert op de leider. Duidelijkheid van de leider zorgt ervoor dat een paard in staat is om te ontspannen.

Blueprint
De twintiger beschouwt elk paard als een "blueprint". Hij vergelijkt het op banale wijze met een leeg navigatieapparaat dat precies genoeg informatie bevat om te overleven. Wij vragen echter andere dingen van ons paard, dus het is aan ons om het geheugen van dit apparaat te vullen met de juiste informatie.

Dat de werkwijze van Tristan afwijkt van de gemiddelde dressuurruiter wordt duidelijk wanneer hij duidelijk maakt dat hij het paard bijna alles vanaf de grond aanleert. Hij geeft aan dat dressuur in feite niets anders is dan absolute controle over de voeten van een paard. Langzamer, sneller, ruimer, verzamelen, links, rechts, zijgangen alles heeft te maken met de plaatsing van de voeten. Met het trainen aan de hand optimaliseert hij ook direct de houding en balans van het paard. Dit om ervoor te zorgen dat het paard ook daadwerkelijk in staat is om te doen wat we van hem vragen. "Een paard moet bewust zijn van waar hij zijn lijf laat".

Tijdens de training aan de hand heeft hij ook aandacht voor het wijken voor druk en het omgaan met spannende situaties. Hij leert een paard om in spannende situaties zichzelf te laten ontspannen door het hoofd omlaag te doen. Doordat het lichaam rustiger wordt, wordt de geest dit ook. Op deze manier leert een paard een reactie aan waarmee hij invloed kan uitoefenen in spannende situaties. Doordat het paard zelf invloed heeft leert een paard zich veilig te voelen, ook in spannende situaties.

Desensibiliseren werkt niet
De Australiër legt uit dat het veelgebruikte desensibiliseren van paarden niet werkt. Wanneer je paard bang is voor blauw plastic, oefen je tot hij er niet meer op reageert. Vol goede moed ga je op concours en ligt er een rode loper waar je overheen moet. Waarschijnlijk wil je paard er niet overheen. Hij heeft alleen geleerd dat blauw plastic niet eng is. Terwijl hij dit uitlegt zwaait hij met een vlag over en langs het hoofd van Saphira, pakt haar in in blauw plastic en sleept het plastic tussen haar benen door. Het paard geeft geen kik en blijft dapper staan met de leadrope in het zand liggend.
Tristan gaf aan dat Saphira erg gevoelig is voor geluid. Hij demonstreert dit door met een leren zweep om haar heen te lopen die erg hard klapt. Eerst zie je haar reageren, vervolgens doet ze haar hoofd naar beneden en je ziet haar ontspannen. Een prachtig voorbeeld van de controle over lichaam en geest. Op het moment dat ze een reactie geeft neemt hij de spanning weg door de afstand groter te maken tussen de zweep en het paard.

Nadat het publiek hem bewonderend aankeek zei hij " No system in the world has the answer to everything" met een schamper lachje. Hij geeft aan dat dit iets is dat je niet kunt leren van het internet. Er is geen standaard resultaat of model dat altijd geldt voor elk paard.

Verrassende eenvoud
Tristan geeft het publiek de tijd om vragen te stellen en beantwoordt de gestelde vragen uitgebreid. Na de clinic krijgt hij een uitgebreid applaus en wordt van alle kanten bedankt. Het is verrassend stil daarna. Iedereen blijkt onder de indruk te zijn van de kennis en kunde van de ze man, die het met verassende eenvoud weet uit te leggen.

Na de clinic was het tijd voor de uitleg voor de fotografen en toen deze voorbij was was het einde van de dag daar. Iedereen stond te springen om met hun eigen paard aan de slag te gaan. Het klinkt immers zo makkelijk uit Tristans mond.

De volgende dag was het eindelijk zo ver; vol goede moed werd mijn paard uit de wei gesleept om het geleerde in de praktijk te brengen. Eenmaal in de bak blijkt dat de uitvoering toch niet zo makkelijk is als het lijkt. Met een blik van "jij kan er ook niks aan doen" staat mijn paard mij aan te kijken. Als het een mens was had hij zuchtend zijn hogen ten hemel geslagen. Achja we blijven dromen.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 13:17

lrtj_ schreef:
Half volgens mij ging ilona nu verder mailen.

Uh nog niet gedaan begreep dus dat jij verdrr ging mailen haha :')
Maar ik ga er vandaag nog mee verder :j

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 13:21

Heb het korte filmpje gekeken! Gaaf! Eigenlijk alles wat langskomt is erg leuk!

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 14:09

Ik heb de 26e gemaild en nog geen reactie gehad, misschien zijn ze op vakantie. Maar ik hoop dat we binnenkort een datum kunnen prikken, dan kan ik m'n research gaan doen :D

incredible90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 14:26

volgens Annelou vanaf 30 juli weer bereikbaar zijn dus toen direct gemaild maar helaas nog niks gehoord. hopelijk kunnen we het nog in de vakantie afronden want dan kunnen we allemaal anders gaat het niet mee vallen om met zun 3tjes op dezelfde dag te gaan

mag iedereen van elkaar al weten bij wie ze langs gaan?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 14:36

Ik houd het zelf liever nog even als verrassing :j

Vind het leuker om de interviews te lezen later en daarbij verrast te worden :j
Maar dat is ieder voor zich hoor, als jullie het willen delen dan pas ik mij aan :)

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 14:44

Ik weet überhaupt niet of we het mogen delen :')