Academy Bartels neemt geen juridische stappen tegen topmodel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 07:39

Hoe weet jij dat U2 LDR getraind werd? Heb je het gezien?

Als de mensen dat niet kunnen beoordelen die het wél hebben gezien, dan lijkt het me dat iedereen die hem NIET heeft gezien in training al helemaal de mond moet houden volgens jou, want die zijn helemaal niet in staat om te oordelen dan.....

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 07:46

horseyfries schreef:
Hoe weet jij dat U2 LDR getraind werd? Heb je het gezien?

Als de mensen dat niet kunnen beoordelen die het wél hebben gezien, dan lijkt het me dat iedereen die hem NIET heeft gezien in training al helemaal de mond moet houden volgens jou, want die zijn helemaal niet in staat om te oordelen dan.....

goed kijken, waar de knik in de hals zit!
Dit valt onder de noemer valse knik, die wordt erin getrokken, niet een juiste aanleuning die er vanachter naar voren ingereden wordt.
https://www.youtube.com/watch?v=C_f8-6MxXWE
Gezien de mooie evenwichtige bouw van dit paard, was het geen probleem geweest onder de juiste rijder GP oefeningen aan te leren.

Electra63

Re: Academy Bartels neemt geen juridische stappen tegen topmodel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 07:54

@Netje, ik bedoelde met "inside-information" niet hoe het er op de Academy aan toe gaat, maar sommigen hier weten hoe de arbeidsrelatie tussen AB en MK is, hoe het contract er uit zag tussen AB en LE. Hebben het gehele rapport incl. Alle foto's van U2 gezien en sommigen kennen zelfs de inhoud van de aangifte. Dan weten ze ook nog de financiele van LE. :( :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 07:55

Ik kom ook weer eventjes uit de meeleesmodus (dit is tenslotte nog beter dan een soap :+ )

Wat mij verbaast is het feit dat sommige mensen het moeilijk vinden om te geloven dat bitgebruik, met name van een bit met hefboomwerking, schade kan toebrengen.
Eerlijk gezegd, kijkend naar wedstrijden, voorstellingen en you tube, kan ik mij niet voorstellen dat er niet veel meer paarden met schade aan kaak rondlopen.
Dat je zowel met bit als bitloos schade kunt toebrengen, is bekend. Maar simpel boerenverstand, gecombineerd met enige wiskundige kennis, is voldoende om te begrijpen dat een bit met hefboomwerking een druk kan opleveren van kilo's met nullen erachter met een minimum aan krachtsinspanning en waarop een kaak eenvoudigweg niet is gebouwd. (daar zijn ook metingen van)

In dat kader zou ik het zeker toejuichen als , evt naar aanleiding van dit proces, een grootscheeps research zou worden gedaan naar de kaken. Zou zo maar kunnen dat U2 niet alleen staat met de beschadigingen.

Zou zelfs een interessant onderzoek kunnen zijn juist in samenhang met dit proces, zodat helder wordt of het probleem zijn oorzaak heeft in de specifieke trainingsmethode of in een onderkenning van de kracht van de hefboomwerking in zijn algemeenheid en in de algemene rijkultuur.
Ik vrees namelijk dat die ernstig wordt onderschat.

Wat betreft de rapporten van dierenartsen... natuurlijk worden die niet gepubliceerd. Ik vermoed zo dat beiden partijen de nodige rapporten en bewijsmaterialen achter de hand hebben, maar geen van hen zal zo gek zijn deze voor het proces te publiceren. Al is het maar omdat ze dan de tegenpartij in de kaart spelen. Zo stom zijn die mensen niet.

edit: mbt geschiktheid van U2 voor GP of niet... geen idee, maar ik geloof niet dat ieder paard geschikt is voor GP (lichamelijk en/of psychisch), maar dat dat niet altijd wordt onderkent (noch door eigenaar, noch door trainer op een tijdstip voordat schade wordt berokkend)'

In feite vind ik niet eens ieder paard geschikt voor het rondjes rijden in een bak/werk wat er van hen wordt verlangd op ieder niveau, maar dat is dan weer een ander verhaal :)
Laatst bijgewerkt door liljebo op 27-05-14 07:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 08:05

Electra63 schreef:
@Netje, ik bedoelde met "inside-information" niet hoe het er op de Academy aan toe gaat

En toch... ik heb ze vorig jaar in actie gezien op een evenement waar ik ook was en toen werd er wel degelijk fiks LDR losgereden. Laat ik het zo zeggen... het beest kon zijn eigen staart zien. Ik heb het zelf gezien want het losrijden gebeurde voor mijn auto. Zegt natuurlijk niet over hoe er normaal gesproken getraind wordt, want dat weet ik niet. Maar op DAT moment iig wel. Vind alleen niet dat je dat kunt opmaken uit eerder geplaatst filmpje.van U2. Dat vind ik echt 'zoeken'. Dan kun je iedere ruiter wel gaan afbranden.

Dus laten we niet roomser als de paus zijn. Ze rijden wel degelijk middels systeem-Sjef en als ze daarachter staan, prima. Hun keuze, hun naam. Maar als blijkt dat dit schade veroorzaakt vind ik wel dat ze daar de consequenties van moeten dragen. Mits aantoonbaar dat er causaal verband is uiteraard.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 08:15

Babootje schreef:
Netje schreef:
[VN] Reactie Academy Bartels op artikel Telegraaf: "Smaad"

verder ga ik niet voor je zoeken hoor...

Nou Netje, hoe kom je dan zo stellig aan oktober? In het artikel staat te lezen "Najaar van 2013", dat kan net zo goed november of december zijn. Wat wel duidelijk is dat Danielle Meijlink U2 halverwege januari een keer op concours gereden heeft.
Dus nogmaals Netje. "Oktober 2013" bewijs/link? Als iets beweert, graag onderbouwen.

Netje schreef:
Djeeeezus je begint nu wel een beetje vervelend te worden: was jij het niet die in het begin zei dat je niet voor of tegen was??

Waarom moet ik iets bewijzen: je bewijst zelf niks, je neuzelt alleen maar na wat andere zgn. als waarheid neerpennen, je gelooft ieder artikel wat vóór LE is, maar de anderen moeten het bewijzen.

Hoe ik aan oktober kom: voor mij een weet voor jou een vraag. Laten we het daar maar op houden, want geloven doe je me toch niet. En nee: ik zeg niet dat er niks gebeurd is, maar kan alleen maar mijn eigen ervaringen bij Bartels toetsen aan MIJN geweten en ik weet zéker dat daar geen gekke dingen gebeuren. En of je het er mee eens bent of niet boeit mij niet. Zoals je zelf zegt: zoals de waard is....

en @Elektra: je valt over Bokkers met inside information. Als je (maar misschien ben je dat wel) ooit daar geweest ben op trainingsweek en je maakt ze daar mee en je ziet hoe open ze over alles zijn, dan hoeft het je niet te verbazen dat ze ook een aantal zaken gedeeld hebben. Dit kan als over elkaar heen buitelen worden gezien. Maar als je gewoon vraagt: wanneer ben je gestopt met U2 en je krijgt daar antwoord op, dan is dat toch niet gek om dat dan zeker te weten. Niemand doet daar geheimzinnig: je ziet de hoefsmid, de fysio, voor mijn part de DA aan het werk, je kunt vragen stellen over wát je maar wilt en nergens wordt gezegd dat het je niet aangaat. Er komen geen trainingen voor achter gesloten deuren, je mag overal kijken. Is het dan gek dat er veel mensen zijn de er iets van (laten we het houden op) vinden. Je mag mijn mening van alle kanten in twijfel trekken, maar mijn 'waarheid' is nog altijd die in mijn hoofd :D

Netje, jij bent degene die steeds om bewijzen vraagt. En als een ander dat een keertje doet vind je dat vervelend worden. Misschien moet je eens ophouden met twee maten te meten.

Als je ooit een keertje een rechtszaak hebt gevoerd (zoals ik zelf bijvoorbeeld), over een paard, waar DA verklaringen aan te pas komen dan weet je dat je bewijs echt sluitend moet zijn en goed onderbouwd. Ook de DA moet 100% zeker zijn van zijn zaak, anders geeft hij geen verklaring af.
Als je geen onderliggend goed onderbouwd bewijs hebt heeft het uberhaupt geen zin om een rechtszaak te beginnen. En al helemaal als je het moet opnemen tegen een gerenommeerde stal.
Voor mij is dat voldoende aanleiding om aan te nemen dat wat ik heb gezien, de foto's, er ook inderdaad zijn. Daarnaast de DA verklaringen, waaruit dan idd geciteerd is, maar waarvan de citaten passen bij wat er op de foto's is te zien. Een logisch verhaal.

Ik ken Bartels idd niet, ik ken Mischa niet en ik ken Lonneke Engel niet. Daarom ben ik ook niet anti Bartels of Mischa, maar ik ben ook niet anti Lonneke Engel.
Wel ben ik altijd geneigd om het voor de "underdog" op te nemen, zeker als er ongefundeerd naar wordt uitgehaald en de andere partij zo ongeveer heilig wordt verklaard. Dat zoiets als wat met U2 is gebeurd, beslist niet bij Bartels kan zijn gebeurd of onder verantwoordelijkheid van Mischa, omdat.......?
Je een of enkele keren een trainingsweek hebt gedaan bij de Academy en je met eigen ogen hebt gezien hoe fijn het eraan toe gaat? Wat zegt dat dan helemaal? Je bent er de rest van het jaar toch niet bij? Van de pakweg 60 dagen per jaar mensen over de vloer, zijn er 300 per jaar zonder mensen over de vloer.
Waarom er per definitie niet voor openstaan voor het feit dat dit OOK KAN gebeuren bij Bartels en dat Lonneke Engel misschien wel gelijk heeft?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 08:22

Ik ben zelfs niet tegen LDR. :D LDR kan - mits goed uitgevoerd - het paard beter over de rug doen komen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 08:28

liljebo schreef:
Eerlijk gezegd, kijkend naar wedstrijden, voorstellingen en you tube, kan ik mij niet voorstellen dat er niet veel meer paarden met schade aan kaak rondlopen.
Dat je zowel met bit als bitloos schade kunt toebrengen, is bekend. Maar simpel boerenverstand, gecombineerd met enige wiskundige kennis, is voldoende om te begrijpen dat een bit met hefboomwerking een druk kan opleveren van kilo's met nullen erachter met een minimum aan krachtsinspanning en waarop een kaak eenvoudigweg niet is gebouwd. (daar zijn ook metingen van)

In dat kader zou ik het zeker toejuichen als , evt naar aanleiding van dit proces, een grootscheeps research zou worden gedaan naar de kaken. Zou zo maar kunnen dat U2 niet alleen staat met de beschadigingen.

Ik vermoed Liljebo, dat hierover al behoorlijk wat kennis en ervaring bij dierenartsen aanwezig is. Voldoende ervaring in ieder geval om te onderbouwen dat dergelijke schade in de kaak veroorzaakt moet zijn door bitgebruik. Ze zien het vaker, maar daar hoor je nauwelijks wat van in het publieke domein. Niet alleen bij de dressuursport, maar ook bij de mensport.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 08:31

Suelza schreef:
Dat U2 LDR getraind zou worden vind ik op dit filmpje niet zichtbaar Mayke. Dat ben ik nu echt niet met je eens. Dat het dier goed genoeg is voor GP kun je ook niet zo stellen. Want genoeg paarden zijn evenwichtig gebouwd en redden het niet. Ik zie op dit filmpje vooral een paard wat nog veel kracht moet ontwikkelen achter alvorens er aan dat niveau gedacht kan geworden.

Ik vind dit een erg suggestieve bijdrage aan deze discussie...

waar zit de knik?
Zit die op de juiste plek?
Bovendien is het voor dit paard zelfs oneerlijk deze oefening te vragen....gezien nauwelijks krachtontwikkeling in de achterhand.
(en helaas is dat een oorzaak van LDR rijden)
De GP oefeningen kan dit paard prima beheersen....als de voorbereiding juist geweest was.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 08:35

Babootje schreef:
Als je ooit een keertje een rechtszaak hebt gevoerd (zoals ik zelf bijvoorbeeld), over een paard, waar DA verklaringen aan te pas komen dan weet je dat je bewijs echt sluitend moet zijn en goed onderbouwd.

Maar dat zegt nog niet of het ook werkelijk zo is... Jij concludeert dat iedereen die een rechtzaak start daar beslist voldoende reden voor heeft. Dat is niet zo - de aanklagers worden door de rechter immers regelmatig in het ongelijk gesteld. Er worden zelfs valse aanklachten gedaan, er wordt soms zelfs keihard gelogen. Het simpele feit dat iemand een rechtzaak start zegt niet veel over hoe terecht dat is.

Er kunnen andere doelen mee gemoeid zijn. In elk geval schaadt zo'n actie, hoe dan ook, degene die aangeklaagd wordt. Dat blijkt wel uit dit topic, de naam Bartels raakt beschadigd voor er uberhaupt een rechtzaak is geweest en ze de kans hebben gekregen om hun kant van het verhaal te vertellen en evt bewijs toe te lichten of te weerleggen (dat kan - net als de dierenartsrapporten, vaak niet voor de rechtzaak.)
Om iemand te schaden, heb je dus geen sluitend bewijs voor nodig, en zijn suggestie en indirecte verhalen genoeg. De rechter pikt dat mogelijk niet - het 'publiek' blijkbaar wel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 08:37

Vind ook in het filmpje weinig kracht vanuit de achterhand komen. Maar om dan te concluderen LDR rijden daarvan de oorzaak zou zijn, is toch wel een brug te ver. LDR is maar een klein onderdeel van de hele training.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 08:51

Babootje schreef:
Vind ook in het filmpje weinig kracht vanuit de achterhand komen. Maar om dan te concluderen LDR rijden daarvan de oorzaak zou zijn, is toch wel een brug te ver. LDR is maar een klein onderdeel van de hele training.

Als je weet wat er met LDR gebeurd, dan begrijp je het
De verbinding is namelijk weg, met de achterhand...
Om dit op te nemen in een training heeft dus totaal geen zin.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 09:02

nombrado schreef:
Babootje schreef:

Als je weet wat er met LDR gebeurd, dan begrijp je het
De verbinding is namelijk weg, met de achterhand...
Om dit op te nemen in een training heeft dus totaal geen zin.

Dan begrijp ik dat je niets begrijpt van LDR.
LDR is maar een klein deel van de complete training en dient zo te worden uitgevoerd dat het paard van achter naar voren en in verbinding blijft.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 09:22

Babootje schreef:
Dan begrijp ik dat je niets begrijpt van LDR.
LDR is maar een klein deel van de complete training en dient zo te worden uitgevoerd dat het paard van achter naar voren en in verbinding blijft.

Nee, ik begrijp daar inderdaad niets van.
Een paard blijft altijd in verbinding met de juiste africhting vanachter naar voor
daar kan een hoofd op een andere positie plaatsen alleen maar verkeerd doen ipv goed.
de uitdrukking "over de rug" is daarmee biomechanisch een totaal verkeerde uitdrukking.
de rug is recht in de beweging...de spieren zijn bewegingsspieren in de rug.
die wil je niet langer of korter maken, maar mee laten bewegen.
Alles wat je (teveel) aan het hoofd zit, doet af aan het evenwicht en balans van de beweging.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 09:23

Die discussie hebben we al eens gevoerd Nombrado. En ik ben het niet met je eens. Verder hoort die discussie ook niet hier in dit topic thuis.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 09:31

Babootje schreef:
Die discussie hebben we al eens gevoerd Nombrado. En ik ben het niet met je eens. Verder hoort die discussie ook niet hier in dit topic thuis.

daar heb je gelijk in.
Maar het paard van LE werd wel degelijk LDR gereden .
Verder verbaasd het filmpje mij, waarop er extreme verzameling gevraagd wordt, wat het paard spiertechnisch totaal nog niet aankan.
Ik vind dit echt een gemis aan de opleiding, spier training behoord tot 1 van de hoofdzaken een paard goed voor te bereiden op een hoger nivo.

Het zou eerlijker zijn, als de stal toe zou geven, dat ze hierin gefaald hebben.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 11:26

Een paard achter de ll op de manier in het filmpje heeft een valse knik waardoor het onmogelijk is de beweging van achter naar voren te laten vloeien, de spiergroepen waardoor dit zou moeten zijn namelijk geknikt in de hals.
Bovendien overrek je hiermee de spieren waardoor achter ondertreden en een soepele rug onmogelijk is.

Om in deze houding passage en piaffe te willen vragen is onrealistisch, juist die oefeningen vragen dragen van achter en omhoog komen van voor, wat met deze halshouding onmogelijk is.

Het zou interessant zijn om een stuk of 100 willekeurige paarden op (sub)top niveau de mond te laten röntgenen.
Maar ik vrees ook een hele openbaring in negatieve zin.

Ik kan me niet voorstellen dat paarden tandenknarsen in de ring, omdat ze tandenknarsen nu eenmaal zo leuk vinden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 11:58

nombrado schreef:
Babootje schreef:

daar heb je gelijk in.
Maar het paard van LE werd wel degelijk LDR gereden .
Verder verbaasd het filmpje mij, waarop er extreme verzameling gevraagd wordt, wat het paard spiertechnisch totaal nog niet aankan.
Ik vind dit echt een gemis aan de opleiding, spier training behoord tot 1 van de hoofdzaken een paard goed voor te bereiden op een hoger nivo.

Het zou eerlijker zijn, als de stal toe zou geven, dat ze hierin gefaald hebben.

Dat filmpje is meer dan 4 jaar oud, hoe ver wil je terug gaan? Dat filmpje is in ieder geval geen bewijs dat het paard hardhandig in de bek werd getrokken, zodat de kaak daardoor voorgoed beschadigd is. M.a.w. dit filmpje zal niet van toegevoegde waarde zijn voor LE voor een eventuele rechtszaak.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 12:33

Zojuist nog eens een onderzoeksrapport gelezen van drie artsen/chirurgen/professoren van Gent; hoe opmerkelijk is het niet dat men daar niet met keiharde oordelen komt over eventuele schade veroorzaakt door bitgebruik. Men houdt daar veel meer slagen om de arm en noemt het 'waarschijnlijk' of 'mogelijk' maar niet 100% bewezen. Wel opmerkelijk dat deze 'educated' en ervaren groep veel minder pertinent oordeelt dan bv een Thiel ( die geen medische opleiding/ervaring heeft) of een aantal dames van het bokt-rechtbankje.. :)
Een ander opmerkelijk detail is dat bij ieder paard dat met bit gereden wordt, er wel een mate van schade aan te tonen is, ja, dus ook bij de brave amateurs, de recreanten en niet alleen bij de dressuurders, menners, dravers en polopaarden.
Slechts de paarden die nog nimmer een bit in de mond hadden waren 'schadevrij'..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 12:37

Jannepauli schreef:
.
Een ander opmerkelijk detail is dat bij ieder paard dat met bit gereden wordt, er wel een mate van schade aan te tonen is, ja, dus ook bij de brave amateurs, de recreanten en niet alleen bij de dressuurders, menners, dravers en polopaarden.
Slechts de paarden die nog nimmer een bit in de mond hadden waren 'schadevrij'..

Daarom is dit nieuws voor ieder van ons zo belangrijk. Ik heb onmiddellijk toen ik dit nieuws hoorde van U2 de jaarlijkse tandarts beurt afgesproken voor mijn paarden en met hulp van een vriendin in de mond gekeken van beiden of alles ça va is. De mondjes blijken er heel goed uit te zien volgens de tandarts en ik hoef me niet ongerust te maken gelukkig.
Het is altijd zo gemakkelijk naar anderen te wijzen maar wat hier op het erf gebeurd is natuurlijk voor mijn paarden vele male belangrijker dan elders en alleen ik kan goed voor ze zorgen. Vandaar dat het goed zou zijn als iedereen de hand in eigen boezem steekt en gelijk paard controleert en laat controleren. Kijk ik kan wel denken dat ik met een zachte hand rijdt, maar alleen een ander die deskundig is en die objectief is, kan dat beoordelen door in de mond te kijken.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 12:48

@pien_2010. Is het niet zo dat je dit feitelijk pas kunt constateren als je ze op de foto zet?? Ik denk nl. dat daar nou juist de kneep zit. Van buitenaf is deze schade lastig te beoordelen, al neem ik aan dat dat ook wel meespeelt.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 12:50

Jannepauli schreef:
Zojuist nog eens een onderzoeksrapport gelezen van drie artsen/chirurgen/professoren van Gent; hoe opmerkelijk is het niet dat men daar niet met keiharde oordelen komt over eventuele schade veroorzaakt door bitgebruik. Men houdt daar veel meer slagen om de arm en noemt het 'waarschijnlijk' of 'mogelijk' maar niet 100% bewezen. Wel opmerkelijk dat deze 'educated' en ervaren groep veel minder pertinent oordeelt dan bv een Thiel ( die geen medische opleiding/ervaring heeft) of een aantal dames van het bokt-rechtbankje.. :)

Dat is precies wat ik bedoelde ergens hiervoor: UT kan de eindconclusie van Gent voor het gemak maar even 'weggelaten' hebben. Dan is het niet persé onjuist wat je aanhaalt, maar zonder die toevoeging suggereer je heel iets anders....

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 12:52

Jannepauli schreef:
Zojuist nog eens een onderzoeksrapport gelezen van drie artsen/chirurgen/professoren van Gent; hoe opmerkelijk is het niet dat men daar niet met keiharde oordelen komt over eventuele schade veroorzaakt door bitgebruik. Men houdt daar veel meer slagen om de arm en noemt het 'waarschijnlijk' of 'mogelijk' maar niet 100% bewezen..

Klopt, dat is gewoon politiek correct beargumenteren. Ze kunnen dat niet zwart wit zeggen want ze zijn er niet bijgeweest. Ze kunnen hooguit aangeven dat het aannemelijk is dat of dat het mogelijk gevolg geweest is van...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 12:54

Netje schreef:
@pien_2010. Is het niet zo dat je dit feitelijk pas kunt constateren als je ze op de foto zet?? Ik denk nl. dat daar nou juist de kneep zit. Van buitenaf is deze schade lastig te beoordelen, al neem ik aan dat dat ook wel meespeelt.

Ja dat denk ik wel, maar als ik jaren aan een stuk in NL tandarts c.q dierenarts vraagt of mijn paarden bitloos gereden worden ga ik ze niet op de foto zetten als ik ook dit jaar weer groen licht krijg. En dit schrijf ik niet om te snoeven of zo. Dit is gewoon waar. Maar een foto geeft natuurlijk het ultieme bewijs.

Daarom vind ik het ook niet persé 1+1 = 2 als het gaat om modern rijden irt kapotte monden. Ik heb zelf ook jaren modern gereden, maar wel paarden mond altijd benaderd als een porselein kopje en geprobeerd om met zeer zachte hand te rijden. Ook al ervaar ik aan mijn eigen paarden dat het voor hen gezonder is het rijden volgens Duits klassieke methodiek, vergeleken met het vroegere rijden volgens Anky methodiek (mijn instructrice was daar heel enthousiast over en reed zelf op zeer hoog niveau).
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 27-05-14 13:03, in het totaal 2 keer bewerkt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 12:59

pien_2010, terdege nakijken van de mond is altijd zinvol, maar ik denk wel dat voor een volledig beeld foto's nodig zijn. Daarom zou ik uitgebreid research, zoals ik eerder noemde, als gevolg/ in samenhang met dit proces zeker toejuichen.
Er werd ook al eerder genoemd door jannepauli dat veranderingen van de kaak bij ieder paard voorkomt. (graag een link naar info die dat bevestigt, jannepauli) Dat vind ik een behoorlijk ernstige zaak en een belangrijke reden om eea te herzien, want dat valt dan toch onder mishandeling. (doe maar eens hetzelfde met een hond) Om nog maar te zwijgen van letsels zoals te zien op de Xray, hier getoond.

Overigens wordt hier, ook door jannepauli, steeds weer terug gegrepen naar de amateurs en recreanten, en ik heb geen twijfel over het feit dat ook daar behoorlijk wordt geblunderd ten kosten van de paarden, maar het is een simpel wiskundig rekensommetje om te beseffen dat je met een bit met hefboomwerking met aanzienlijk minder kracht veel meer schade kunt toebrengen.
(al zijn er natuurlijk ook recreanten die met een heftige ijzerwinkel rondrijden... daar geldt dus hetzelfde voor)

Dat veranderingen aan de ruggewervels bij 92% van de paarden ter hoogte van het zadel voorkomen, is al aangetoond. Ik heb dat onderzoek eerder al geplaatst.
Nog een ander engels onderzoek heeft aangetoond dat het overgrote merendeel van de paarden niet zuiver loopt.

Het is te hopen dat deze zaak een aanleiding wordt om de hele sport te herzien, voordat het wordt geband.