Toch lichte kritiek over uitslag Olympische Kur op Muziek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 07:38

sarabande schreef:
liljebo schreef:
Nee, dat denk ik niet, maar dan vraag ik mij af of je de keuze moet maken een paard uit te brengen waarbij je grove hulpen nodig hebt om er een spektakel uit te persen.

Buiten dat dit een nogal denigrerende omschrijving is, is er vaak geen keuze en zal iedere ruiter/amazone moeten kiezen uit mindere en sublieme onderdelen van zijn/haar paard en die zijn zeer moeilijk te vinden.

Wel of niet bepaalde training het gebeurt in de ring en als er binnenkort weer een paard de ring in komt met de uitstraling en het vermogen van Toot en een ruiter/amazone die dat er uit haalt, komt die gewoon weer op een.

De reden van deze discussie is dat 1 en 2 niet unaniem als beste ervaren werden.

Ik kan de opmerking van Liljebo zeker niet denigrerend vinden. Ik zie het ook als een andere benadering. Het is mijns inziens een benadering van iemand [dit is zeker niet beledigend of kleinerend bedoeld], die niet haar brood hoeft te verdienen in die tak van sport [ik bedoel specifiek de hogere dressuursport] en/of het toevallige geluk niet is tegengekomen 'n dergelijk getalenteerd paard te bezitten/ mogen berijden. Ik kan mij goed inleven in de positie van mevr. Cornelissen. Ik ben ervan overtuigd dat zij bepaalde dingen bij haar paard ook anders zou willen zien, maar dat zij [nu] niet in staat is dat te veranderen. Dan te zeggen, ik start maar niet, terwijl dit de opstap kan zijn naar een grote carrière, is volgens mij teveel gevraagd. Dat is niet in verhouding.

Overigens, ik persoonlijk vind haar plaats dik beloont. Mijn voorkeur heeft haar rijstijl helemaal niet. Kortom ik vind het zeer lelijk. Maar daarmee bedoel ik n iet te zeggen dat ik het beter kan of dat het beter kan. Dat zou in allegevallen hoogmoed zijn.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 08:01

LHS_80 schreef:
Nee, dat denk ik niet, maar dan vraag ik mij af of je de keuze moet maken een paard uit te brengen waarbij je grove hulpen nodig hebt om er een spektakel uit te persen.
Bovendien denk ik persoonlijk dat de trainingsmethode zeker ook een rol speelt in hoe licht een paard wordt.

Precies mijn gedachte.

Gisteravond was ik getuige van een training van een wannabee-instructrice die iemand les aan het geven was maar waarvan ik weet dat de ruiter geen dressuur achtergrond heeft.
Ruiter kreeg de opdracht om haar paard in de krul te trekken, ver achter de loodlijn.
Want zo hoort het tegenwoordig, dat heeft ze wel op de OS gezien.

We werken niet meer van achteren naar voren kennelijk. Lichtheid en schwung heeft plaats gemaakt voor ...Tsja, voor wat eigenlijk? Ego? Tijdgebrek?

Sammyoo

Re: Toch lichte kritiek over uitslag Olympische Kur op Muziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 08:15

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 09:13

Goed stuk!
Dan hoop ik dat er in het juryhandboek komt te staan dat aanleuning en lichtheid een zeer belangrijke graadmeter zal zijn.

Of misschien moeten ze dit (bit en zadelloos ) maar gaan invoeren, dan valt het hele vraagstuk weg ;)

Laatst bijgewerkt door Vera op 17-08-12 09:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 09:17

Wat een slechte column zeg. Harmonie wordt al vanaf het laagste provinciale niveau gequoteerd onder het kopje 'gehoorzaamheid, ongedwongenheid, lichtheid'. Beetje flauw om nu dus te doen alsof een Grand Prix-ruiter niet weet dat die ook daarop gepunt wordt. Een combinatie van harmonie en expressie is het ideaal, dat is het perfecte, dat is waarnaar gestreefd moet worden. Zowel Adelinde als Charlotte hadden deze combinatie (nog) niet. Harmonie is echter de basis waarop expressiviteit opgebouwd kan worden en dat mist Adelinde gewoon. Die vrouw kan prachtig rijden, haar figuren zijn perfect, maar als dat bewerkstelligt moet worden door een flinke partij mondtrekkerij, is dat dan de dressuur die we willen zien? Zolang het plaatje klopt, maakt het niet uit wat je in die mond doet? Ik hoop echt niet dat we het in de dressuur zo ver laten komen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 10:26

Vera, prachtig filmpje, alleen konden ze dit niet doen op de OS, er stond geen gras naast de ring om de paarden even lekker te belonen. :')

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 10:29

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 11:23

Ach, niets zo subjectief als muzieksmaak. ;)
Gaan sommige Nederlanders zich nu echt zo erg verlagen om over ieder detail te gaan klagen? Dit vind ik echt erg, echt erg. Bijna meelijwekkend erg. Zit het zo diep dat Charlotte gewonnen heeft?
Ik vind dit topic echt hallucinante vormen aannemen (en dan vooral door de groteske columns waar dan volmondig 'ja, je hebt gelijk' op geantwoord wordt).

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 11:40

Sammyoo schreef:
Hier een link naar de column.
http://horses.nl/opinie/juryhandboek/

Zo, die zit er even flink naast. Hij is niet op de hoogte, dat blijkt maar weer. Zo'n "handboek" is in 2011 geschreven en daar staat dus letterlijk in dat Harmonie (evt. met een fout) zwaarder moet wegen dat een proef zonder fouten waarbij er sprake is van strakheid (even vrij vertaald). Die richtlijn had Adelinde moeten kennen als serieuze topsportvrouw en als ze het zelf al niet had opgemerkt, dan had onze bondscoach zijn onderdanen daar even fijntjes van op de hoogte moeten stellen. Dus wat mij betreft: Rosie, af, in je mand. Doe eerst je huiswerk voordat je allerlei onzin op het internet gooit. Dan kun je net zo goed een topic bij Bokt gaan openen. Waarvan akte.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 11:51

FriesWytske schreef:
Dit vind ik een heel leuk opiniestuk over de kür.

http://horses.nl/opinie/olympische-kur-op-muziek/

Tjonge jonge, welke frustratie van Slings praat hij hier weg? Misschien de kur die hij heeft gemaakt van Tinne? en de niet zo hoge eindstand in het klassement van haar? Volgens mij moet het technische gedeelte altijd ook meegewogen worden in de eindscore en ondanks dat het muziekstuk erg leuk was, schorte er nog wel wat aan, zodanig wat kennelijk, waardoor zij niet met een medaille naar huis ging. Helaas. Geniaal vond ik de muziek van Charlotte ook zeker niet, maar zo ontzettend slecht was ie nou ook weer niet. Dus wat dat betreft ben ik het met hem niet eens. Ik vond die van Adelinde wel mooier, maar ja, smaak mogen de juryleden altijd nog niet mee laten tellen. En inderdaad, er loopt nog steeds geen apparaat mee dat telt hoeveel passen van het paard er op de maat van de muziek waren. Dat is maar goed ook, anders had Edward met Totilas nooit goud gewonnen in Kentucky. Wel ben ik het met hem eens dat er soms slecht gekozen muziek is. Zoals de muziek van de Duitse met Diva Royall. De walsmuziek past in het geheel niet en het steeds weer terugkerende muziekje bij passage en piaffe, wordt op een gegeven moment vervelend. Dus dan schiet je je doel ook voorbij volgens mij.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:08

Slings zal niet op alle punten gelijk hebben (ik vond de muziek van Charlotte ook verschrikkelijk, dus dat spreekt me wel aan) Maar het automatisme waarop gejureerd wordt op het artistieke gedeelte dat telkens hoger gepunt wordt naarmate het klassement vordert, is op zijn minst opmerkelijk en vatbaar voor een stevige evaluatie onder de dames en heren juryleden.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:51

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 15:34

Vera schreef:
Of misschien moeten ze dit (bit en zadelloos ) maar gaan invoeren, dan valt het hele vraagstuk weg ;)

[ Video ]

Deze dame traint gewoon met trens en stang en trens plus zadel. Zeer bewonderenswaardig maar het voegt niets toe aan de onderhavige discussie.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 16:09

Het filmpje voegt in zeer kleine zin iets toe: wat met lichtheid en harmonie bedoeld wordt. Dat zelfs als je dat bit uit die mond zou nemen het paard aanleuning en ontspanning moet behouden. Dat bitten idd dienen waarvoor ze dienen, namelijk verfijning en begrenzing. Niet het groter maken van de glimlach van het paard.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 16:11

Vur ben het helemaal met je eens.

Er is om te beginnen dit:
Het bestelformulier voor het handboek voor jureren. Misschien moet iemand even doorgeven aan de KNHS dat Sjef het niet heeft. }>
http://www.fei.org/sites/default/files/ ... B_2011.pdf

Dan is er nog dit:
http://www.fei.org/sites/default/files/ ... _FINAL.pdf
Lees vooral eens het einde, vetgedrukt in rode letters:
Citaat:
Never the less even a difficult test :
must look easy.
THE GOAL SHOULD ALWAYS BE : THE HARMONY AND WILLINGNESS TO PERFORM
NOT FORCED HORSES SHOWING TRICKS.

en dit

http://www.fei.org/sites/default/files/ ... ly2011.pdf
Let vooral op deze zinnen:
Citaat:
When a horse is presented showing a good acceptance of the contact judges should mark in a very positive way in order to encourage good riding. Even where there are small mistakes in the test a good correct contact must be rewarded under submission. A faultless test where the contact is forced or showing resistance must be considered of a lesser quality.

Citaat:
A horse going with an open mouth should be dealt with by deducting 1 or 2 marks each time it is observed depending on severity. Issues with the tongue are further evidence that the horse is avoiding the contact and has problems to accept the right contact through the bridle.

en dan is er nog dit:
http://www.fei.org/sites/default/files/ ... 20_doc.pdf

en dit
http://www.fei.org/sites/default/files/ ... 020092.pdf

Nou dat is nog maar een klein begin van alles wat op papier staat. Dus de hoofdredacteur van de Paardenkrant papagaait gewoon wat Sjef beweert en hier zijn ook weer een heleboel mensen die erin trappen.

En jammer dat Cees Slings ( en Sarabande) niet snappen dat als een ruiter technisch beter is dat het dan heel normaal is dat hij artistiek ook hoger scoort. In de artistieke score zit namelijk ook een hoge technische component. Maar dat heb ik allemaal al uitgelegd. Sommige mensen willen liever boos en onwetend blijven. Prima natuurlijk, maar jammer voor het kennisniveau van de dressuursport in mijn ogen. Vur merkte dat eerder ook al op. En nee je hoeft zelf geen Grand Prix te hebben gereden om richtlijnen over jureren en een handboek te lezen, voor het geval iemand me daar weer mee om de oren wil slaan. Zelfs iemand die bijvoorbeeld een Tinker rijdt kan misschien wel heel goed lezen. :+
In ieder geval weet ik beter welke publicaties er zijn over jureren dan bijvoorbeeld de hoofdredacteur van de Paardenkrant of Sjef Janssen. En dat vind ik erg zorgwekkend. Laten we hopen dat onze nieuwe bondscoach de leeskunst iets beter beheerst dan Rosie en Janssen en iets beter weet waarop de artistieke score gebaseerd is dan Slings.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 16:39

Hermelientje schreef:
En jammer dat Cees Slings ( en Sarabande) niet snappen dat als een ruiter technisch beter is dat het dan heel normaal is dat hij artistiek ook hoger scoort. In de artistieke score zit namelijk ook een hoge technische component.

Allemaal theorie, muziek hoor je en je ziet de bewegingen waarmee die muziek zou moeten samen gaan en dat klopte nog al eens niet terwijl dat niet tot uiting kwam in de waardering.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 18:43

FriesWytske schreef:
Dit vind ik een heel leuk opiniestuk over de kür.

http://horses.nl/opinie/olympische-kur-op-muziek/

Wat een onzin. En dit is niet de eerste keer dat meneer Rosie blijk geeft geen benul van de dressuursport te hebben.
Ten eerste wordt er al lange tijd nadrukkelijk op gewezen dat het paard de uitstraling van een Happy Athleet moet hebben. Daar hoort harmonie dus ook bij. Gesjor aan de mond is daar geen teken van. En sjorren deed mevr. Cornelissen. Als dit beleid van het FEI van de afgelopen jaren de heer Rosie ontgaan is, dan vraag ik mij af of hij als collumnist in een paardenblad wel de juiste man op de juiste plek is. Mevrouw Cornelissen heeft mijns inziens een bewuste keus gemaakt met haar rijstijl en heeft daarmee zilver gewonnen.
Ten tweede; volgens Rosie kreeg Cornelissen slechts misprijzen voor haar verrichting in de kür. Nou ik wil ook wel zo 'misprezen' worden met een zilvere Olympische medaille. Wat een onzin. Hoe moeten alle andere sporters zich voelen als het behalen van zilver op OS iets is dat als MISPRIJSEN uitgelegd wordt. Ik vermoed dat de heer Rosie weer eens niet goed nagedacht heeft voordat hij zijn hersenspinselen op papier zette.
Ten derde; als Rosie aangeeft dat de jury de juiste vorm niet beacht bij de beoordeling, dan is bij zijn opsomming van bewegingen de piaffe wel echt niet op z'n plaats. De achterbenen van Parcival wipten van de grond terwijl datgene dat door dezen gedragen diende te worden, NIET van de grond kwamen. Dus Parcival vertoonde zeker geen gedragen piaffes. Na al die jaren als toeschouwer bij dressuurwedstrijden weet hij dat nog altijd niet?

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 19:01

sarabande schreef:
Hermelientje schreef:
En jammer dat Cees Slings ( en Sarabande) niet snappen dat als een ruiter technisch beter is dat het dan heel normaal is dat hij artistiek ook hoger scoort. In de artistieke score zit namelijk ook een hoge technische component.

Allemaal theorie, muziek hoor je en je ziet de bewegingen waarmee die muziek zou moeten samen gaan en dat klopte nog al eens niet terwijl dat niet tot uiting kwam in de waardering.

In het artistieke gedeelte zijn al jaar en dag ook de onderdelen impuls, regelmaat en soepelheid en harmonie tussen ruiter en paard opgenomen, beide met een coëfficiënt van 4. De muzikale interpretatie en muziekkeuze is slechts een onderdeel.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 19:18

Bomba schreef:
In het artistieke gedeelte zijn al jaar en dag ook de onderdelen impuls, regelmaat en soepelheid en harmonie tussen ruiter en paard opgenomen, beide met een coëfficiënt van 4. De muzikale interpretatie en muziekkeuze is slechts een onderdeel.

Dat neemt niet weg dat de proef niet voor niets Kur op muziek heet en dat een en ander op elkaar afgestemd zouden moeten zijn in het minste geval en elkaar versterken in het beste geval.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 19:42

sarabande schreef:
Bomba schreef:

Dat neemt niet weg dat de proef niet voor niets Kur op muziek heet en dat een en ander op elkaar afgestemd zouden moeten zijn in het minste geval en elkaar versterken in het beste geval.

Klopt, maar je gaf aan dat het volgens jou niet kloppen tussen bewegingen van het paard en de muziek niet tot uiting kwam in de artistieke score, echter zou een artistieke hoge score dus ook te verklaren kunnen zijn door hoge punten op de onderdelen die ik in voorgaand bericht noemde.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 20:16

sarabande schreef:
-

De proef heet Grand Prix Freestyle. :+

bestekhaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 17:24

ik vind deze uitslag niet terecht: ik zie toch meer minpuntjes bij Charlotte dan bij Adelinde.
Adelinde had een iets minder mooie aanleuning en (een) wat grote pirouette(s), maar Charlotte maakte een grote fout bij een overgang van galop naar piaffe.
ook reed Adelinde in mijn ogen met meer lef dan Charlotte: zij reed -vind ik- afwachtend.
dusss... drie hoeraatjes voor onze sportieveamazone Adelinde!!!!

Anoeska schreef:
Iemand zei het al hier op bokt; als er een medaille was voor slechte verliezers dan had NL goud gewonnen. Al is het in een grapje, je maakt geen opmerkingen over de jury doodschieten. Schaam me voor zo'n bondscoach.

daar ben ik het nie mee eens. adelinde is toch heel sportief na het winnen van haar zilver???!! en neem die woorden van de bondcoach niet zo serieus: iedereen zegt wel eens iets stoms of fouts! en omdat sjef bekend is krijgt hij meteen heel veel oordeel, maar kijk ook maar eens naar je zelf, over hoeveel jij vloekt(hoor ik vaak op school) ofzo iets!

DeMolenhoek schreef:
Nou Janssen, slechte verliezer? Inderdaad, de Britten hebben gewonnen. Maar wat dan nog? Jullie hebben wel zilver hé! Wat moeten wij Belgen dan wel niet zeggen? Wees blij met jullie medailles en stop met zagen. Als je vind dat het niet eerlijk gebeurt, wordt dan zelf jury.

En een groot handboek? Kom nu, dressuur is en blijft op de eerste plaats een jury sport. Verder is het ook een kwestie van smaak en wat je graag ziet.

zeg, ben je jaloers op ons zilver ofzoo?!

Anoeska schreef:
Ook als je de laagste en de hoogste eraf scores niet meetelt, had Charlotte gewonnen. Je kan wel vanalles blijven aanpassen. Meer juryleden, scores laten vervallen. Maar de winnaar zal altijd blijven zeuren dat het oneerlijk was.

ik heb adelinde nog nooit horen zuren over deze uitslag!!

Anoeska schreef:
Ik denk dat je op een standaard concours ook niet aan hoeft te komen met de manier van 'teugelhulpen' geven die Adelinde erop nahoudt. Op een standaardconcours kom je niet in de buurt van 90% met een paard dat de hele proef z'n mond open heeft hoor, dan zijn gewoon aanleuningsproblemen, en daar wordt je op afgerekend.

als parzival echt zoveel last van adelindes 'foute' teugelhulpen, nou dan zou ie niet zo mooi lopen as dat ie doet! (want wie gaat nou met hele mooie expressie lopen als ie last van z'n ruiter heeft????!
Laatst bijgewerkt door Angela op 02-01-13 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: reacties samengevoegd

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 17:37

Zo Piet, je gaat dit topic nieuw leven in blazen?
Ik zie dat je 13 bent en dat je speciaal hiervoor je aangemeld hebt bij bokt?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 18:28

Knakker schreef:
Zo Piet, je gaat dit topic nieuw leven in blazen?
Ik zie dat je 13 bent en dat je speciaal hiervoor je aangemeld hebt bij bokt?

Je bent me voor. Ik zag dit topic ook ineens weer omhoog komen.
Piet zal een fan zijn van Adelinde ;) :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 18:36

Het is 2013, Adelinde is ondertussen al bezig met de voorbereiding voor de volgende OS. :+