sarabande schreef:liljebo schreef:Nee, dat denk ik niet, maar dan vraag ik mij af of je de keuze moet maken een paard uit te brengen waarbij je grove hulpen nodig hebt om er een spektakel uit te persen.
Buiten dat dit een nogal denigrerende omschrijving is, is er vaak geen keuze en zal iedere ruiter/amazone moeten kiezen uit mindere en sublieme onderdelen van zijn/haar paard en die zijn zeer moeilijk te vinden.
Wel of niet bepaalde training het gebeurt in de ring en als er binnenkort weer een paard de ring in komt met de uitstraling en het vermogen van Toot en een ruiter/amazone die dat er uit haalt, komt die gewoon weer op een.
De reden van deze discussie is dat 1 en 2 niet unaniem als beste ervaren werden.
Ik kan de opmerking van Liljebo zeker niet denigrerend vinden. Ik zie het ook als een andere benadering. Het is mijns inziens een benadering van iemand [dit is zeker niet beledigend of kleinerend bedoeld], die niet haar brood hoeft te verdienen in die tak van sport [ik bedoel specifiek de hogere dressuursport] en/of het toevallige geluk niet is tegengekomen 'n dergelijk getalenteerd paard te bezitten/ mogen berijden. Ik kan mij goed inleven in de positie van mevr. Cornelissen. Ik ben ervan overtuigd dat zij bepaalde dingen bij haar paard ook anders zou willen zien, maar dat zij [nu] niet in staat is dat te veranderen. Dan te zeggen, ik start maar niet, terwijl dit de opstap kan zijn naar een grote carrière, is volgens mij teveel gevraagd. Dat is niet in verhouding.
Overigens, ik persoonlijk vind haar plaats dik beloont. Mijn voorkeur heeft haar rijstijl helemaal niet. Kortom ik vind het zeer lelijk. Maar daarmee bedoel ik n iet te zeggen dat ik het beter kan of dat het beter kan. Dat zou in allegevallen hoogmoed zijn.