Rath en Totilas winnen Grand Prix met topproef.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 15:35

xmarliez schreef:
Huertecilla schreef:
Wereldrecord dierenmishandeling.

Kan hij trots op zijn _-:(

Dat MAR nu ook LDR rijdt is dierenmishandeling maar dat de hele Nederlandse 'topsport' LDR/Rollkur rijdt tot in de treure dat is niet dierenmishandeling :+ ? Ik volg het even niet....

HC is uberhaupt tegen de paardensport met bit/sporen etc....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 15:42

Marjoow schreef:

Ongeacht wat HC zegt ( :+ ), is dit wel een inkoppertje voor St. George and the like:
Edward kan toot niet rijden, ondanks wereldrecords. Duitsland koopt toot aan en zullen het veel beter dan Gal doen dankzij de klassieke manier. MAR blijkt totaal niet overweg te kunnen met toot, dit komt omdat Gal toot heeft verkloot. Spontaan loopt toot goed, echter komen paar uur later de losrij fotos boven drijven. Dit bewijst dat toot verkloot is door Gal omdat de enige manier om toot te rijden is om hem met zn kin op zn borst te rijden.

Zoals het nu gaat is het een open deur om de 'Hollandse manier' af te schieten, ongeacht of het ook maar iets te maken heeft met wat er zich nu afspeelt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-04-12 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 15:43

Electra63 schreef:
murphy102 schreef:
Electra, "heel veel paard" wil zeggen dat Laura lichamelijk misschien te weinig overwicht heeft op dat paard.
En verder sluit ik me inderdaad aan bij Cayenne, want dat heeft Laura inderdaad gezegd.

Wat Parzival betreft:
Dan doet Laura het toch beter dan Adelinde, want Mistral Hojris gaat correcter door de baan dan Parzival.

M.a.w. Laura mag wel trekken, maar Adelinde niet?
Mistral is meer paard dan Parzival en gaat correcter door de baan, ondanks alle prijzen van Parzival?
Bij Mar zie je zijn klassieke afkomst, maar bij Anky niet?

Dit topic is erg vermakelijk op een zondagmiddag. :D

Een reactie van iemand die zich schijnbaar zelf ook aangesproken en aangevallen voelt op haar trainingsmethode ......

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 15:44

Ik vind het in ieder geval ontzettend goed van Matthias dat hij inziet dat het klassieke systeem niet goed werkt bij Totilas, dit hem verder niet aandringt en overschakelt op de methode zoals Totilas eerder is getraind. Dat geeft maar weer aan dat de Duitsers goed op weg zijn.

Zihuatanejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 15:57

Totilas en de andere top-sportpaarden zijn topsporters en die rekken en strekken hun spieren als deel van de warming up, niets mis mee :) . Daarnaast zijn deze paarden net als tweebenige topsporters zeer sensibel en ik geloof dus echt niet dat het maar domme robots zijn die kunstjes geleerd hebben. Juist deze toppaarden hebben een eigen wil, een gedrevenheid en en een wil om te showen en te presteren. Je bent een gelukkig mens als je zoiets mag en ook KAN rijden, de chemie hebt en de klik. Rath heeft de klik gevonden en Totilas kan weer als vanouds imponeren. Ja deze paarden worden intensief getraind, maar ook heel intensief verzorgd. Daar kan menig hobbyruiter nog wat van leren, zie ze namelijk regelmatig hun paard mishandelen door het uren en zelfs dagenlang in de stal te laten staan, niet warm te rijden en ook niet uit te stappen, de slof ipv begrenzings als trekteugel gebruikend en vergeten dat de motor achtin zit, dus voor trekken met de slof en achter lekker sloffen, een paard in drie delen, daar wordt niemand blij van en daar krijgt het paard dus spierpijn van op zijn minst. Maar wel zeuren over een paard dat een superatleet is en waarvan alle spieren correct getriand zijn, nek, hals, schouder, rug en achterhand. Ja inderdaad het zoeken naar die grens, maar dat is wat topsport nu eenmaal is :j

MarliesV

Re: Rath en Totilas winnen Grand Prix met topproef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 16:00

Weet iemand of de proef ergens gratis terug is te zien? Kan hem niet vinden zonder dat je moet betalen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 16:09

Zihuatanejo schreef:
Ja inderdaad het zoeken naar die grens, maar dat is wat topsport nu eenmaal is :j

Romantisch betoog, maar je slaat de bal wel wat mis. Sport, dat is een activiteit die door mensen vrijwillig uitgevoerd wordt. Topsport bestaat niet voor een dier, dat paard weet niet beter of dit is zijn leven, en hij heeft dat maar te ondergaan.
Als je dan toch absoluut wil topsporten met een dier, dan zou je op zijn minst wel het fatsoen mogen hebben om klaar en duidelijk weg te blijven van de grens. De grens = ongemak, pijn, stress. Die foto's goed bekeken? Die gaan al duidelijk over de grens.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 16:09

Cryssie schreef:
Aranel schreef:
[VN] Charlotte Dujardin en Valegro naar wereldrecord in GPS

Maar ook zonder rollkur kun je wél een wereldrecord verbreken.. :D

Rath heeft toch het wereldrecord verbroken: Hij eindigde op 88.025%

Ha, mocht 'ie willen! Het wereldrecord in de kür (waar Rath nu dus 88.025 scoorde) staat nog altijd op naam van Edward met 92.050 (geloof ik). Het record wat Dujardin verbrak gaat over de grand prix special, dit stónd ook op naam van Edward met 86. nogwat, maar dat heeft zij dus verbroken.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 16:17

Zihuatanejo schreef:
Totilas en de andere top-sportpaarden zijn topsporters en die rekken en strekken hun spieren als deel van de warming up, niets mis mee :) . Daarnaast zijn deze paarden net als tweebenige topsporters zeer sensibel en ik geloof dus echt niet dat het maar domme robots zijn die kunstjes geleerd hebben. Juist deze toppaarden hebben een eigen wil, een gedrevenheid en en een wil om te showen en te presteren. Je bent een gelukkig mens als je zoiets mag en ook KAN rijden, de chemie hebt en de klik. Rath heeft de klik gevonden en Totilas kan weer als vanouds imponeren. Ja deze paarden worden intensief getraind, maar ook heel intensief verzorgd. Daar kan menig hobbyruiter nog wat van leren, zie ze namelijk regelmatig hun paard mishandelen door het uren en zelfs dagenlang in de stal te laten staan, niet warm te rijden en ook niet uit te stappen, de slof ipv begrenzings als trekteugel gebruikend en vergeten dat de motor achtin zit, dus voor trekken met de slof en achter lekker sloffen, een paard in drie delen, daar wordt niemand blij van en daar krijgt het paard dus spierpijn van op zijn minst. Maar wel zeuren over een paard dat een superatleet is en waarvan alle spieren correct getriand zijn, nek, hals, schouder, rug en achterhand. Ja inderdaad het zoeken naar die grens, maar dat is wat topsport nu eenmaal is :j

Sorry hoor mat wat je nu zegt dat is de wedstrijd/top sport. Paarden 24/7 in de stal, iedere dag intensief trainen, laag diep en rond waardoor de spieren overrekt worden want dan krijgen we 'soepele paarden'. Ze rijden een paard in de meeste gevallen in het begin met slof om het mentaal te breken, het draait namelijk om 'totale overgave' en paarden geven zich uit zichzelf niet aan deze manier over, ze worden daartoe gedwongen want ze hebben geen keus. De oefeningen worden geheel op de voorhand uitgevoerd, kijk maar naar het filmpje, de eerste 2 paarden, de piaffe vol op de voorhand, taktverlies, geen aanleuning, zo ook met de passage, een huppel zweefdrafje. En dan nog maar niet te spreken over de traversalen, door veel tempo gaat het paard niet meer voorwaarts/zijwaards maar voorwaarts waardoor het been niet overstapt maar alleen een beetje ondertreed. Door het tempo kan dit ook niet anders maar zo valt het niet op. En dan nog maar niet te spreken over de stelling in de traversalen, om alle fouten maar te verbloemen.
Verzameling is nergens te bekennen want de paarden worden in een hard tempo gereden of van voren tegen houden waardoor 'de achterkant er bij komt', wat ontstaat door drijven en tegenhouden tegelijk. Hierdoor gaat de takt verloren, als die er al was, dan krijg je huppelende paarden en vooral een huppelde achterhand die telkens omhoog schiet. Er is geen sprake van aanleuning of souplesse.
Kortom, wat nu je zegt is niets en dan ook niets anders dan de huidige dressuur, iets wat wij allen stimuleren.
Paarden zijn geen topatleten meer, paarden zijn machines die geen mening mogen hebben. En Dressuur is geen Dressuur meer waarvoor het bedoeld is, nu is het spectakel, kunstjes en vooral vermaak voor de toeschouwers.

Zihuatanejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 16:21

@ Bandida, alles wat wij doen met de paarden is onnatuurlijk! Wat doe jij met je paard? Ik blijf erbiji, er is niets mis met een goedgetraind paard dat zijn werk doet en gevraagd wordt te rekken en te strekken. Dat kan dit getrainde paard namelijk. Ik maak mij veel meer zorgen over alle paardjes die in maneges in hun mond getrokken worden, de paarden van eigenaren die denken dat het normaal is om je paard 23 uur op stal te hebben staan en dan even in een half uurtje in de krul trekken.
Totilas is een atleet, hij wordt getraind als een atleet een heeft een beter leven dan menig manege of hobbypaardje. En ja ik weet waar ik over praat, ik heb op wedstrijd/handelsstallen gewerkt in Nederland en Duitsland en op een renstal in Engeland. Maar ook op een manege en daar waren de omstandigheden van de paarden echt slecht. Ik ben zelfs op een handelsstal in Duitsland na 4 maanden weggegaan omdat de eigenaar de paarden mishandelde door de bitten te slijpen en plasticzakken met lauwwarm water op het hoofd van de paarden kapot te slaan. Dan zie ik liever een goed supergetraind paard zoals Totilas die net dat kleine beetje meer elasticiteit in zijn gespierde lijf heeft waardoor hij deze prestaties neer kan zetten. Ik heb genoten van de proef en het samenspel tussen Totilas en zijn ruiter Rath. Ze straalden beide.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 16:23

Heerlijk, al die ongenuanceerde beweringen! Ik vraag me vaak af, of jullie dit met eigen ogen hebben gezien of elkaar alleen maar napraten?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 16:24

Asyaa schreef:
Marjoow schreef:

Ongeacht wat HC zegt ( :+ ), is dit wel een inkoppertje voor St. George and the like:
Edward kan toot niet rijden, ondanks wereldrecords. Duitsland koopt toot aan en zullen het veel beter dan Gal doen dankzij de klassieke manier. MAR blijkt totaal niet overweg te kunnen met toot, dit komt omdat Gal toot heeft verkloot. Spontaan loopt toot goed, echter komen paar uur later de losrij fotos boven drijven. Dit bewijst dat toot verkloot is door Gal omdat de enige manier om toot te rijden is om hem met zn kin op zn borst te rijden.

Zoals het nu gaat is het een open deur om de 'Hollandse manier' af te schieten, ongeacht of het ook maar iets te maken heeft met wat er zich nu afspeelt.

Alles wat "fout" gaat, komt door de hollandse school, alles wat 'goed" gaat, komt door de klassieke manier :D

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 16:25

Dat ze daar niet eerder opgekomen zijn om Totilas te trainen en los te rijden zoals het paard gewend was... -O-
MAAAaaaaar, Beter Laat Dan Nooit! :D

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 16:27

Zihuatanejo schreef:
@ Bandida, alles wat wij doen met de paarden is onnatuurlijk! Wat doe jij met je paard? Ik blijf erbiji, er is niets mis met een goedgetraind paard dat zijn werk doet en gevraagd wordt te rekken en te strekken. Dat kan dit getrainde paard namelijk. Ik maak mij veel meer zorgen over alle paardjes die in maneges in hun mond getrokken worden, de paarden van eigenaren die denken dat het normaal is om je paard 23 uur op stal te hebben staan en dan even in een half uurtje in de krul trekken.
Totilas is een atleet, hij wordt getraind als een atleet een heeft een beter leven dan menig manege of hobbypaardje. En ja ik weet waar ik over praat, ik heb op wedstrijd/handelsstallen gewerkt in Nederland en Duitsland en op een renstal in Engeland. Maar ook op een manege en daar waren de omstandigheden van de paarden echt slecht. Ik ben zelfs op een handelsstal in Duitsland na 4 maanden weggegaan omdat de eigenaar de paarden mishandelde door de bitten te slijpen en plasticzakken met lauwwarm water op het hoofd van de paarden kapot te slaan. Dan zie ik liever een goed supergetraind paard zoals Totilas die net dat kleine beetje meer elasticiteit in zijn gespierde lijf heeft waardoor hij deze prestaties neer kan zetten. Ik heb genoten van de proef en het samenspel tussen Totilas en zijn ruiter Rath. Ze straalden beide.

Het feit dat je het al 4 maanden op zo een stal vol hebt gehouden zegt mij al voldoende......

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 16:28

Electra63 schreef:
Asyaa schreef:

Alles wat "fout" gaat, komt door de hollandse school, alles wat 'goed" gaat, komt door de klassieke manier :D

Nee hoor, je kunt niet half Klassiek en half hollandse school rijden, dat is onmogelijk. Het is of het een of het ander. En wat de een onder goed verstaat hoeft de ander er nog niet onder te verstaan :D

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 16:37

Laura_Zodine schreef:
16jarigen zijn heel goed in staat om tegen de wil van hun ouders ~~}> in te gaan,
Evenals een paard van 600 kilo tegen de ruiter...

In NL ja, niet in China .

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 16:37

Marjoow schreef:
xmarliez schreef:

Jouw onbegrip doet jou naar ongegronde conclusie springen en dat poneer je als wat ik vind. Het zegt uiteraard niet wat ik vind, maar wat jíj vindt :)*

Lees de openingspagina van mijn site eens. Wellicht gaat het je dan dagen.

lucybakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 16:42

Wil je topsport op hoog niveau leveren is dat afzien, voor mens en dier. En daar hoort zeker grenzen verleggen bij. En ik zal zeker niet beweren dat een paard wat LDR gereden wordt hier in de beginfase geen moeite mee zal hebben, maar deze prof ruiters weten echt wel hoe ver ze kunnen gaan op het juiste moment in een africhtingsfase om het paard geen letsel aan te brengen. En als een paard ECHT iets niet aan kan of niet wil dan hou je niets aan die 600 kilo! Die paarden zijn dan dus niet geschikt voor het hogere werk,(dwz. voor de ruiters welke deze trainingsmethode toepassen) dat wil niet zeggen dat de "stakende" paarden slimmer zijn dan de paarden welke het wel toelaten maar die trekken het lichamelijk niet om zo dubbelgevouwen te worden. De LDR methode, mits juist toegepast, heeft dan ook niets met dierenmishandeling te maken. Het is een manier van training en kun je je hier niet in vinden ook prima maar dierenmishandeling is het op dit niveau zeker niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 16:42

ceasario schreef:
Huertecilla schreef:
[
Wereldrecord dierenmishandeling.

Kan hij trots op zijn _-:(

Daar dien je de Jury op aan te spreken "vriend".

Inderdaad. Aangezien die door de overkoepelende instantie geïnstrueerd wordt is het dus tijd voor een algemeen verbod van buitenaf :)*

Zihuatanejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 16:47

@ xmarliez, ik was 18 en ik had geen eigen vervoer, dus moest mijn zus bellen om mij te komen halen nadat ik toevallig zag dat de bitten geslepen werden. In de week dat ik er nog werkte riep de eigenaar dat ik lauwwarm water moest brengen, let wel ik bracht een emmer om het paard af te sponzen, en er geroepen werd, nee in een plastic zak. Wist ik veel dat hij dat op het hoofd van het paard kapot zou slaan toen die weigerde voor een hindernis te springen. Ik vergeet dit nooit meer, geloof me, en ik ben inmiddels 50 . Het staat op mijn netvlies gebrand. Het zegt niets over mij, wel over wat ik geleerd heb, namelijk hoe ik niet met mijn paarden om wil gaan. Je moet geen conclusies trekken zonder alles te weten, dat doen hier genoeg mensen, iedereen heeft hier een mening, maar de meesten moeten hun leven nog beginnen en zullen nog veel moeten leren. Je leert overal wat, als je niet leert wat je wel wilt in de toekomst leer je wel wat je absoluut niet wilt :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 16:48

lucybakker schreef:
Wil je topsport op hoog niveau leveren is dat afzien, voor mens en dier. En daar hoort zeker grenzen verleggen bij.

Net als voor de kindvrouwtjes bij gymnastiek; ~~}> en niet zeuren anders verlegt de grens nooit.

Dat dieren over hun grenzen ´verleggen´ is algemeen verboden en moet kennelijk expliciet verboden voor ruitersporters worden omdat de menselijke ambitie blind maakt voor welzijnsrécht.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 16:50

cherie78 schreef:
Wat ik dan weer echt "hilarisch" vind, is dat ook de "klassieke" methode niet meer blijkt te werken bij paarden die LDR gereden zijn (geweest)
Dat er al veel langer over nagedacht is, door de exploitanten van Totilas, om toch de LDR-methode te gaan gebruiken, was al duidelijk door artikelen een tijdje geleden om te gaan trainen bij Sjef Janssen.

Een medaille blonk teveel en niet te vergeten de investering die gedaan is.

Wellicht een soort Unicef voor paarden gaan oprichten?

murphy102 schreef:
Wat Totilas betreft:
Persoonlijk denk ik dat Rath geen andere keus heeft dan dit paard op de manier te rijden zoals hij altijd ook door Gal is gereden, dus in LDR/Rollkur, wil hij überhaupt geen flater slaan in Londen.
Het trieste is dat dat dus betekent dat Rath van zijn klassieke manier af moet stappen, want Totilas is helemaal de weg kwijt als hij op die manier gereden wordt: hij is immers als een "machine" gereden.
En daarom heeft Rath kennelijk geen andere keus -behalve stoppen met dit paard- dan Totilas op deze manier te gaan rijden. En ja, dat is triest, want dan gooi je je principes overboord.
En kennelijk is de druk van buitenaf zo groot dat er écht iets moet veranderen.
Totilas "herkent" de trainingsmethode weer en daarom gaat het nu zoveel "beter".
Om die reden waren er ook geen Duitse kandidaten te vinden om dit paard te WÍLLEN rijden.
En ik geef ze geen ongelijk, want zij hebben dit aan zien komen.

Maar hier heeft Totilas toch geen boodschap aan?

Ik denk nog steeds dat Totilas wel "klassiek" omgevormd zou kunnen worden.
Helemaal terug naar de basis etc.

Maar dan is de investering in Totilas natuurlijk wel om "zeep" en geen blinkende medaille meer

lucybakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 16:52

ik heb mijn paard goed opgeleid, op mijn manier, reageerd prima op mijn hulpen, wij zijn goed op elkaar afgestemd. Zet ik er iemand op welke rijdt op de natural horsemenship manier weet ik zeker dat mijn paard volledig in de war is en dat er geen fatsoenlijke proef mee gereden kan worden op die manier. Dat wil niet zeggen dat de natural horsemenship een verkeerde manier van rijden is!!.......wat ik bedoel te zeggen, een ieder probeerd iets te bereiken op een manier bij welke hij of zij het beste
gevoel heeft.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 17:23

lucybakker schreef:
Wil je topsport op hoog niveau leveren is dat afzien, voor mens en dier. En daar hoort zeker grenzen verleggen bij. En ik zal zeker niet beweren dat een paard wat LDR gereden wordt hier in de beginfase geen moeite mee zal hebben, maar deze prof ruiters weten echt wel hoe ver ze kunnen gaan op het juiste moment in een africhtingsfase om het paard geen letsel aan te brengen. En als een paard ECHT iets niet aan kan of niet wil dan hou je niets aan die 600 kilo! Die paarden zijn dan dus niet geschikt voor het hogere werk,(dwz. voor de ruiters welke deze trainingsmethode toepassen) dat wil niet zeggen dat de "stakende" paarden slimmer zijn dan de paarden welke het wel toelaten maar die trekken het lichamelijk niet om zo dubbelgevouwen te worden. De LDR methode, mits juist toegepast, heeft dan ook niets met dierenmishandeling te maken. Het is een manier van training en kun je je hier niet in vinden ook prima maar dierenmishandeling is het op dit niveau zeker niet.

Mensen die dit vertellen die geloven in sprookjes en hebben totaal niets van Dressuur begrepen.
Dressuur rijden is inderdaad niet altijd even prettig voor het paard, waarom niet? Omdat de spieren en gewrichten bij (o.a. verreden) paarden stijf zijn en blokkades bevatten, omdat we een paard trainen en telkens een stapje verder willen komen moeten we die blokkades en stijfheden oplossen, dat kan alleen door het paard goed te trainen. In de beginfase is dat bij oefeningen zoals wijken, dan ga je ook over het pijnpunt heen, en daarna voelt het paard dat hij/zijn ineens veel beter kan bewegen. Dit komt omdat het nu 'los' gemaakt is. Dan doet even pijn voor het paard maar vanuit die pijn ontstaat wel drukvrij, pijnvrij en soepelere spieren en gewrichten. Iedere oefening is er voor gemaakt de spieren en gewrichten van het paard te trainen, losser te maken en sterker te maken. Je kunt bij iedere oefening verzet krijgen, dat is ook wat we even willen, let op even, en dan geen metaal verzet maar fysiek, dat we even een stap verder gaan dan dat het paarden lichaam eigenlijk kan, of dat is niet goed gezegd, het paard kan dat wel maar dat doet even pijn door die blokkades. Ga je er dan over heen dan krijg je hetzelfde als wat ik hier boven beschrijf. Dan merk je dat je daarna een veel losser paard hebt die veel beter in het lichaam gaat zitten, iedere keer weer een stapje verder.
Dit is niet iets wat je zomaar kunt doen natuurlijk, je moet wel weten wat je doet en waarom.

En dat is nou wat er bij LDR fout gaat, het wat en waarom. De voorkant moet niet in een krul gereden worden om zo het lichaam te trainen, een lichaam train je door het HELE lichaam te trainen en niet alleen de nek/hals. Wat bij LDR wel gebeurt.
Mensen menen dat de spieren langer worden door LDR trainen, ja de nekspieren op ten duur wel, ze worden overrekt maar verder bereik je er niets mee en dat kun je heel goed zien in het filmpje, de paarden huppelen allemaal op de voorhand en er is totaal geen takt of wat dan ook.
Je moet spieren ook niet lang willen hebben, een bodybuilder wil je ook niet smal hebben maar sterk en krachtig en zo ook met een paard, die moet sterk en krachtig worden door de training, om zo ons en zichzelf beter te kunnen dragen. Dan krijg je een paard dat korter wordt in het lichaam omdat de spieren korter zijn, dit paard komt vanuit zichzelf meer bij elkaar en kan zo veel beter in evenwicht gaan en oefeningen uitvoeren, dan krijg je een traversale waarbij het paard voorwaarts-zijwaarts beweegt ipv voorwaarts.
LDR biedt niets voor het paard, helemaal niets, het gaat namelijk niet meer om van achter naar voren rijden maar van voor naar achter. Wij willen 'totale overgave en totale controle' en waarom? Om dat samenwerken niet spectaculair is, bij een paard wat correct getraind wordt vliegen de voorbenen je niet om de oren maar zie je een rustig, in evenwicht gaande combinatie door de baan gaan met onzichtbare hulpen en correct uitgevoerde oefeningen. En dat is niet waar we toeschouwers mee winnen, hier winnen we wel veel goede paarden mee en vooral heel weinig blessures.
Kortom, paardensport is niet meer paardensport, het is mensensport waar het paard een onderdeel van is, het gaat om ONS, om de eer, om het geld en vooral om de status.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 17:34

cherie78 schreef:
Wat ik dan weer echt "hilarisch" vind, is dat ook de "klassieke" methode niet meer blijkt te werken bij paarden die LDR gereden zijn (geweest)
Dat er al veel langer over nagedacht is, door de exploitanten van Totilas, om toch de LDR-methode te gaan gebruiken, was al duidelijk door artikelen een tijdje geleden om te gaan trainen bij Sjef Janssen.

Een medaille blonk teveel en niet te vergeten de investering die gedaan is.

Wellicht een soort Unicef voor paarden gaan oprichten?

Klassiek werkt wel degelijk bij LDR gereden paarden, er gaat alleen veel tijd in zitten zoals in iedere Klassieke opleiding en in de top dressuur is tijd geld. En als je een paard van 15 miljoen moet rijden dan kun je het paard niet 5 jaar uit de sport halen (zo denken hun in iedergeval, dus weer eigenbelang) en daarna het paard tonen. Kortom, ze gunnen het de tijd niet.
Dit paard kun je echt wel correct opleiden en de hele LDR houding er uit rijden maar dat gaat heel lang duren.