Groot alarm om paardenleed in Nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dolores08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 23:41

Lovely schreef:
Dolores08 schreef:
De natuurlijke biotoop van paarden is namelijk ontstaan op hoogvlaktes, daar komen ze vandaan want daar vonden ze de juiste kruiden op de juiste ondergrond, niet in de modder....

En waar in NL hebben we dat??

Ha :D , daar wringt het schoentje inderdaad :D
Mocht ik een paard zijn, zou ik het liefst zo ver mogelijk van dit gebied vertoeven....gelukkig ben ik geen paard en woon ook niet in Nederland :D

Dolores08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 23:59

Ik ken paarden die heel erge problemen hadden in de lagere gebieden van Frankrijk, maar eens ze op de hoogvlakte staan, verdwenen deze problemen als sneeuw voor de zon, zonder potjes of zalfjes en smeerseltjes.
Zijn het nu net deze problemen die hier op bokt ellenlange pagina's opleveren, als daar zijn: schuren en exceem, hoefproblemen zoals hoefbevangenheid enzovoort...

Dolores08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 00:20

Wie is HC? Ik wou gewoon even mijn mening over paardnatuurlijk staven. Niet elke plek in Nederland is slecht, gelukkig ook heel veel mensen die door heel veel liefde voor hun dieren er het beste van maken. Zeg nu zelf, ideale leefomstandigheden zijn zelfs de dag van vandaag voor ons mensen al bijna niet meer mogelijk....dus ja het is erg moeilijk aan het worden en er moeten compromissen gesloten worden.
Maar toch... het gaat hier om de mensen die paarden in de modder droppen en zich wegsteken achter het feit dat dit beter is dan in een stal te droppen, beide zijn slecht. Jij bent verantwoordelijk voor je dier, zijn de basisbehoeftes niet in orde, dan zou je moeten terechtgesteld worden door bvb een diereninspectie die ervoor zorgt dat het paard in kwestie een beter leven krijgt en de verwaarlozer geen dieren meer kan houden.
Laatst bijgewerkt door Dolores08 op 03-02-12 00:23, in het totaal 1 keer bewerkt

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 00:21

Moderatoropmerking:
Nogmaal off topic berichten verwijderd. Hierbij het dringende verzoek om on topic te blijven en de moderatoraanwijzingen niet te negeren.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 00:22

Arabesk schreef:
Mensen zijn gewoon teveel gewend aan het beeld van keurig gekamde paardjes die zomer én winter in korte vacht staan. Het beeld van wat 'normaal' is, is tamelijk vertroebeld in NL

Toch lees is op de website van PN dat je best een stuk van je wei op kunt offeren en dat het niet erg is als dat zwart wordt van de modder, want in het voorjaar trekt dat wel weer bij... Dt het hebben van een veenwei een smoesje is omdat er eenvoudig best wat van te maken is.
Dat dit advies in bepaalde gebieden betekent dat de paarden tot hun knieen in de modder staan 24/7 (want een schuilstal is niet pers'e noodzakelijk, die wordt immers toch amper gebruikt), en dat dat nu juist de taferelen zijn waar de dierenpolitie en dierenbescherming zo op tegen zijn, dat wordt niet besproken.

En een droge zandpaddock maken is ook niet zo eenvoudig, en vaak erg prijzig. Het is noodzakelijk, en met alle regen niet altijd voldoende om droge ligplaatsen te garanderen (helaas zelf de eerste winter ook ondervonden)

Wel staat op hun site dat "een beetje bibberen" geen kwaad kan... Dat dat juist goed is om wintervacht aan te maken.

En laat zo'n enthousiaste nieuwe paardenliefhebber die graag helemaal "natuurlijk" zijn paard wil houden, met kaal weitje, nou moeilijk in die 2 uurtjes per dag dat ze er zijn in kunnen schatten hoeveel uur paardlief staat te bibberen? En er ook niet bij verteld wordt dat het verstandig is paardlief bij bibberen in langdurige regen (dus niet af en toe een bui en dan weer een hele tijd droog) toch een droge schuilgelegenheid aan te bieden Zodat die tussendoor op kan drogen en opwarmen, en voor de zekerheid te temperaturen voor het geval er sprake is van ondertemperatuur en het noodzakelijk is maatregelen te nemen!

Sinds ik een grote inloopstal heb (ze passen er nu allemaal tegelijk in), waar mijn paarden ook weer graag van gebruik maken, heb ik het grootste deel van de winter geen dekens hoeven gebruiken, of hoogstens een regendeken om te zorgen dat zo ook regelmatig even een tijdje buiten die stal gaan staan... Heb ze nog niet zien bibberen, want als ze het koud kregen, gingen ze binnen staan. 1 pony was vaak niet eens nat... Die kwam de stal amper uit!
In de drogere perioden stonden ze ineens weer meer buiten en mestten ze ook weer buiten, en liepen/stonden ze weer meer in het zand.
Een paard verdient de keuze om droog en beschut te staan, zowel zomer als winter, zeker als dat paard 24/7 "buiten" loopt...

Blijkbaar vinden de paarden hier hun stal, en hun droge verharde uitloop, toch wel erg fijn bij langdurig nat weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 00:32

Tja, jammer genoeg zijn er altijd mensen die dingen verkeerd en/of anders opvatten dan ze bedoeld worden. Heb je ook met de bijbel...

Dolores08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 00:44

Oww...nog even het topic wat doorgelezen, ik snap bepaalde reactie's nu beter...
Andere diereninspectie mag er ook wel komen, zo te lezen gaan ze niet consequent te werk. Een inspecteur zou toch ten minste iemand moeten zijn die perfect de behoeftes van de paarden kent en zich niet gaat moeien met pietluttigheden maar werkelijk de problemen gaat aanpakken waar het nodig is. Niet zoals de politie bvb brave burgertjes pesten met verkeersboetes en de echte dieven laten lopen...ik krijg een beetje dat gevoel als ik dit topic doorlees....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 00:59

Als ze maar IETS doen, en niet zoals bij mijn shet omdraaien en weglopen.
Iedereen die ik spreek zegt hetzelfde... "heb je een nieuwe poown?"
jah, weet je waar die vandaan komt?
"Nee zeg, heb je die gekregen?"
Nee, dat is die en die shet die daar en daar stond
"ooooooooohhhhh die zielige :') , die altijd zo alleen stond en niks te doen had en niks te eten had en zo moeilijk liep, daar ging ik al extra vaak even langs om hem te aaien en even met hem te praten/met m'n paard langs zodat hij even wat te doen had"

Iedereen had het door, maar de DB draait zich om en verdwijnt weer uit beeld :')

Anoniem

Re: Groot alarm om paardenleed in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 08:31

Ik vraag mij af of de DB bevoegd is om zo een shet in beslag te nemen, dat zou schelen, ik denk dat daarom de DP in het leven is geroepen, die hebben automatisch wel zulke bevoegdheden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 08:41

YoiceB, ik heb een paard wat snel ontvet, zie hem nooit bibberen, maar wel sterk vermageren...staat met een jonge hengst overdag buiten...wordt dus flink gestoeid, tegen elkaar op gesteigerd...dus deken vond ik te gevaarlijk. De borstpartij wijkt en lubbert vaak, voorbeen andere paard kan er dus makkelijk in verstrikt raken....

Dus wintervacht, zonder deken...maar hij heeft een dun en zacht huidje, dunne inplant, hij redt het gewoon niet, ziet ribbetjes en het is voor de vorst niet eens koud geweest. Heeft ook niet heel de dag in de regen gestaan, maar wel af en toe een flinke bui gekopt.....

Met de zon en de vorst en de wind buiten, zonder deken, pas om 12.00 om de zon wat kracht te zetten...Conclusie een sjaggie paard, voelt heel koud aan, niet rillen, ribben op afstand weer te zien....ander paard, zonder deken, voelt heerlijk warm aan, dikke inplant haar, niks ribben...

Nu dus met dikke fleece buiten die gelukkig heel nauw aansluit bij de borst....het moest gewoon..

Dier krijgt 2 keer zoveel gevoerd als de anderen...kom ik op stal, 2 stallen nog half vol met hooi van de nacht en na de voerbeurten....stal van de andere geen sprietje meer...maar krijgt wel voordroog en geen hooi en 2 keer zoveel, extra brok gaan voeren, sportbrok ipv basisbrok...5 voerbeurten per dag...Valt niet tegen op te voeren...en dier staat wel op stal met staldeken omdat hij zich daar niet warm kan lopen..

Ik bedoel maar.....kijken naar je paard. Ik heb 2 totaal verschillende paarden...de 1 altijd honger, de ander weet het niet weg te eten...die smeurt er mee. Krijgt graszaadhooi en dieetmix van subli, maar die hoeft neit meer, die ik dat bij die andere, is hij binnen een maand kapot....
Gaat dat paard op een weitje zonder schuilstal, zonder dek en zonder een giga berg goed hooi, dan komt idd de dieren bescherming, de dieren politie en zal ik een gratenmager, suf en verschraalt paard hebben, dat ook niet meer gezond is, vast van alles gaan oplopen zoals schimmel, mok en andere ongein... :(:)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 10:25

Dolores08 schreef:
...dus ja het is erg moeilijk aan het worden en er moeten compromissen gesloten worden.

Waarom ´moet´ dat.
Compromissen met het welzijn van jouw paard omdat jij paard moét rijden?? :?

Even voor de correcte orde:
Paardrijden is geen récht.
Dierenwelzijn wel.

Prioriteiten volgens 21ste eeuwse bio-ethiek:
1. Welzijn van het paard volgens de vijf vrijheden ingevuld conform de ethologie van het gedomesticeerde paard.
2. Ruiterbelang.

Als je geen geschikt terrarium kan inrichten, kan je geen groep(je) landpaardjes houden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 10:38

Dolores08 schreef:
De natuurlijke biotoop van paarden is namelijk ontstaan op hoogvlaktes, daar komen ze vandaan want daar vonden ze de juiste kruiden op de juiste ondergrond, niet in de modder....waar waar modder en nattigheid is, komen meer schimmels en bacteriën voor. Zo'n gebied zou een paard nooit uit zichzelf gaan opzoeken. Het zijn WIJ die ze daar droppen.

Na het terugtrekken van het ijs is het paard NIET naar de rivierdelta van de lage landen gegaan.
Het paard is daar pas door de bekercultuur mee naartoe gekomen.

Een belangrijke reden is... insekten.
Nu valt de DB over paarden in wat drab en ´s zomers hoor je niemand over diezelfde paarden ingepakt tegen insekten.
Uit zichzelf zouden de paarden uit de oostvaardersplassen weglopen. s´Winters vanwege honger, s´zomers vanwege insekten.

Het probleem van modder en insekten zal groter worden omdat door bodeminklinking de grondwatespiegel omhoog moet.
Het probleem van dit onderwerp zal ook groter worden doordat én de dierenwelzijnscriteria van de samenleving voortschrijden én de bodemgesteldheid achteruit gaat voor paardhouden.
Het onderliggende probleem is samengesteld:
- beperkte geschikheid van NL
- teveel paarden

Al 20 jaar wordt de sectorraad gewezen op het probleem van de overpopulatie en gebrek aan kennis bij de ruiterij.
Dat loopt nu de spuigaten uit.
Geen argumenetn meer voor vingerwijzen naar de buitenwereld; de ruiterij moet echt met het boetekleed aan veel gaan doén. Bepaald meer dan geneuzel over prikkeldraad.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 11:41

Anoniem schreef:
Tja, jammer genoeg zijn er altijd mensen die dingen verkeerd en/of anders opvatten dan ze bedoeld worden. Heb je ook met de bijbel...

Ow nee, zo makkelijk vind ik mag je er ook niet onderuit komen (als website zijnde). Paardnatuurlijk is een zeer grote site. Ik heb idd al meermaals opgemerkt dat de site zeer zwart/wit is en dat kan zeer verkeerd opgevat worden.
Als er dan wantoestanden ontstaan (paarden hulpeloos in de modder, paarden die zich de longen uit het lijf trillen,....) vind ik niet dat je het als "verdediger" van de site mag stoten op 'de andere' die het natuurlijk heel verkeerd begrepen heeft. Neem dan ook je verantwoordelijkheid! Als je als site pretendeert de waarheid in pacht te hebben, dan moet je deze waarheid ook zo duidelijk en begrijpelijk mogelijk overbrengen.
Niet "alle goede ideeën komen van mij, wanneer het misloopt is het jouw probleem" gaan spelen, dat is niet eerlijk.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 11:57

Arabesk schreef:
Mensen zijn gewoon teveel gewend aan het beeld van keurig gekamde paardjes die zomer én winter in korte vacht staan. Het beeld van wat 'normaal' is, is tamelijk vertroebeld in NL

Een paard, dat gebruikt wordt voor de sport, die laat je niet met een dikke vacht staan, om hem dan iedere dag dik in het zweet te laten lopen, niet meer droog te krijgen en dan ziek te laten worden.
Er zijn naar mijn idee nog te veel mensen, die over een paard denken als zijnde het een wild dier.
Onze paarden, die gefokt zijn door ons als mensen, die zouden zich in de vrije natuur helemaal niet meer redden.
Mijn paardje staat er altijd keurig gekamd bij, omdat ik het zelf een prettig idee vind, dat ik iedere dag mijn paard bijlangs loop om hem te controleren op wondjes en dergelijke.
Een schoon netjes gekamd paard is beter te controleren, dan 1 met dreads, waar de viezigheid in zit.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 12:08

Mijn ene paard heeft ook een deken tegen de beessies en ik heb niet het gevoel, dat mijn merrie er ook maar 1 moment een probleem mee heeft.
Mijn ruin wil dat ding niet om en krijgt dus iedere dag crème in zijn manen en schuurt dan ook niet meer.
Ik kan moeilijk gaan verhuizen naar de andere kant van het land voor mijn paarden. En dat ga ik dan ook niet doen.
Ze hebben alles wat ze nodig hebben naar mijn idee, dan moet de een maar met de deken en de ander met een lekkere krabbelbeurt iedere dag met een beetje crème. Wordt ie nog verwend met aandacht ook.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 12:27

@Russel: ik ben niet tegen dekens, ook niet tegen bloot. Ik ben voor het beste voor je paard. Wat dat beste is, dat zie en merk je over het algemeen wel, als je er voor open staat en bij wilt leren.
Als je je laat verblinden door je eigen idealen, dan gaat het wel eens mis...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 12:41

Arabesk schreef:

Een paard met een dek op buiten is niks abnormaals aan. En paarden die met dik haar tot hun knieeen in de blubber, zonder schuilstal en droog stuk grond, en zonder kwalitatief goed ruwvoer een beetje ondervoed staan te wezen op een braakliggend terrein tussen een snelweg en een spoorbaan... Daar is niets natuurlijks aan en mag ook zeker geen 'normaal' beeld worden.

Dan moeten mensen met een minimum inkomen maar een andere hobby zoeken.

joyce B schreef:
Toch lees is op de website van PN dat je best een stuk van je wei op kunt offeren en dat het niet erg is als dat zwart wordt van de modder, want in het voorjaar trekt dat wel weer bij... Dt het hebben van een veenwei een smoesje is omdat er eenvoudig best wat van te maken is.

Op elke ondergrond/bodem kun je een stuk draineren en voorzien van een dikke laag zand zodat dat droog blijft in de winter. Afhankelijk van je bodem kost dat een paar centen, zeker als je het geheel nog wilt voorzien van deugdelijke afrastering etc. Maar als je dat niet op kunt brengen, of geen pensionstal kunt betalen waar ze dat voor elkaar hebben dan moet je geen paard houden.

joyce B schreef:
Wel staat op hun site dat "een beetje bibberen" geen kwaad kan...

Ondenkbaar dat ik het bij mijn paarden zo ver laat komen dat ze gaan 'bibberen'. Niet omdat ik ze zo graag verwen, maar zij hebben hun energie nodig om te herstellen na zware inspanning, en voor het werk wat zij doen. En zij mogen die energie niet verspillen aan het warmhouden van hun eigen lichaam. Wie in de wintermaanden toch geen zin heeft om te rijden en er liever maar een beetje naar staat te kijken moet vooral lekker zijn paard "een beetje laten bibberen' in de winter...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 12:46

Ik hoop Jasmijn78, dat je snapt waarom ik de inhoud van die site besproken heb...
Het gaat om een kritische noot over de info.

Tuurlijk kun je met voldoende investering van een veen-modderwei een goede paddock maken, daar weet ik alles van. het ging mij er om dat zij adviseren een "winterweide" te gebruiken (dus modder!) terwijl je daar juist problemen mee krijgt bij de DP en het niet diernvriendelijk is als de paarden alleen maar in de modder kunnen staan. Zeker bij 24/7 buiten, en dan ook nog zonder droge schuilstal!

Net zo'n kritische noot over het bibberen...
Ik wil ook geen bibberende paarden. Mijn paarden hoeven het niet zo koud te hebben. Nergens voor nodig.
Daarbij bibberen ze niet bij droge kou, maar voornamelijk bij langdurige regen-kou/wind... En met beschutting/afdak, kun je dan al heel wat verbeteren. En ook met een goede waterdichte deken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 13:04

joyce B schreef:
Ik wil ook geen bibberende paarden. Mijn paarden hoeven het niet zo koud te hebben. Nergens voor nodig.

Idd, altijd dat gedoe met 'in het wild' en 'natuurlijk', je kan daar ook in doorslaan.
In het wild moet een wolf energie gebruiken om een ree te pakken, honden krijgen toch wel lekkere brokken voorgeschoteld.
In het wild moet een konijn energie gebruiken om een hol te graven, konijnen krijgen een warme kooi met huisje en al erin.
In het wild moet een paard energie gebruiken om warm te blijven, paarden krijgt een deken opgegooid.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 13:11

joyce B schreef:
Ik hoop Jasmijn78, dat je snapt waarom ik de inhoud van die site besproken heb...
Het gaat om een kritische noot over de info.

Weet ik, mijn post was slechts een aanvulling ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 13:13

Tendance schreef:
Mijn ene paard heeft ook een deken tegen de beessies en ik heb niet het gevoel, dat mijn merrie er ook maar 1 moment een probleem mee heeft.
Mijn ruin wil dat ding niet om en krijgt dus iedere dag crème in zijn manen en schuurt dan ook niet meer.
Ik kan moeilijk gaan verhuizen naar de andere kant van het land voor mijn paarden. En dat ga ik dan ook niet doen.
Ze hebben alles wat ze nodig hebben naar mijn idee, dan moet de een maar met de deken en de ander met een lekkere krabbelbeurt iedere dag met een beetje crème. Wordt ie nog verwend met aandacht ook.

Kom lekker naar de kust, alleen de grond is heel wel wat minder ;) .

Jasmijn,
Ik sluit me helemaal bij jou aan, zoals wel vaker. :D

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 13:18

Hey Electra!
Nee, sorry, hoe gezellig ik het ook zou vinden. Ik blijf lekker hier op het nu nog droge stukkie Drenthe.
Veel te lang niet gesproken trouwens!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 13:23

Zo heeft ieder gebied, waarschijnlijk voor- en nadelen. Daar moet je dan als eigenaar op inspringen.
Het grote probleem is, dat de gemeentes vaak geen toestemming geven voor stallen op het land. Ik ken zoveel mensen die wel grond/land hebben, maar geen schuilstallen mogen bouwen. Deze kiezen er dan toch voor om 'swinters naar een pensionstal/manege te verhuizen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 13:23

Een paard die staat te bibberen is zichzelf warm aan het maken. Is gewoon iets natuurlijks. Dus ik snap het probleem van bibberen ook niet echt.
Tenzij ze natuurlijk de hele dag staan te bibberen, dan is het niet goed.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 13:51

HorseTopShop schreef:
Een paard die staat te bibberen is zichzelf warm aan het maken. Is gewoon iets natuurlijks. Dus ik snap het probleem van bibberen ook niet echt.
Tenzij ze natuurlijk de hele dag staan te bibberen, dan is het niet goed.

Om even iets specifieker te zijn : PN heeft het over bibberen zo rondt september met de eerste herfstbuien en de trigger die dat geeft om de wintervacht aan te passen. En mits! paard blijft eten maak ik me daar ook niet zo'n zorgen over. Helaas stopt die van mij dan met eten, dus gaat er wel een deken op. Dagje later is alles weer goed en kan hij zonder verder. Ik heb nu wel besloten om hem onder een 0 grams regendeken te zetten ivm lange periodes regen en modder (met deken ligt hij nl makkelijker) en die koude wind. Paard geeft aan zich dudielijk beter te voelen zo, dus blijft deken lekker op. Ik heb dan wel een hekel aan dekens, maar inpakken heeft echt mijn voorkeur boven opstallen. En schuilstal die hij omheeft is goedkoper, niet aan regels gebonden en wordt tenminste gebruikt waarvoor deze bedoeld is. :P
Daarnaast is deze deken gelukkig er 1 waar pony (afkloppen) geen drukkingen en schuurplekken van krijgt, omdat dat bij andere dekens wel het geval was heb/had ik hem liever zonder staan.