Prijzen voor hooi en stro nog steeds razendsnel omhoog

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 16:46

Bassenqua schreef:
Ik durf het niet in gewone baaltjes te persen, het gaat niet om de dauw maar of het gras zelf droog genoeg is, de loonwerker adviseerde ons om dit niet te doen omdat dan de schimmel erin slaat, dan heb je nog niks. Ik speel liever op safe, het is ook wel een beetje een rare tijd om te hooien, begin oktober :')

Juist door de dauw in combinatie met de langere nachten die we nu al hebben wil het hooi juist niet drogen..

pmarena

Re: Prijzen voor hooi en stro nog steeds razendsnel omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 16:52

Mwoah , hier is het gemaaide gras toch weer lekker droog hoor na een middagje flink de zon erop gehad te hebben :)

Het ligt er denk ik maar net aan hoe nat het precies wordt en hoe veel kans het krijgt om door-en-door weer op te drogen. Heb je een dikke laag liggen dan zal het ook wel wat moeilijker gaan dan wat minder gras dat nog een keertje gekeerd wordt gedurende de dag :)

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 18:13

ondanks dat het gras er mooi droog uitzag durfde wij het niet in de kleine baaltjes zonder plastic te doen. Toch jammer als je achteraf alles moet weg gooien.
Dan liever in plastic en daar mooi hooi in hebben zitten wat ook goed blijft.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 18:14

Ik kom net van de schudder af en het is prachtig droog hoor meggiemeg, wat denk je nou met deze temperaturen? Vanmorgen om 12 uur is de schudder er al voor de eerste keer over geweest, toen was de dauw er hier al uit! *\o/* Wordt prachtig mooi hooi, we krijgen nog een paar van deze dagen dus grijp je kans zou ik zeggen!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 18:25

Klopt, tot een uur of elf in de ochtend is alles drijfnat.
Dan zakt de luchtvochtigheid tot ongeveer 60% en lager zelfs.
Zogauw de zon onder gaat stijgt de luchtvochtigheid weer.
Dus rond de middag schudden elke dag en dan een keertje voor donker worden pakken, persen.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 18:28

De perser komt Zaterdag rond 15:00 persen, dan is het nog steeds mooi weer ( althans daar ga ik voor het gemak vanuit ), kan om 12 uur de schudder er nog een keer overheen en volgens mij komt het dan helemaal goed, gaat wel in plastic, just to be on the safe side.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 21:06

Bassenqua schreef:
Nee ik bedoel geen kuilgras, halverwege de dag is het hooi prachtig droog, de perser komt Zaterdag om 15:00 dus dan is het droog genoeg om te wikkelen, gras is er al vanaf sinds Zondag, 2x per dag schudden en dan lukt dat prima! Het wordt ook gewikkeld om deze reden, hebben we nog nooit eerder gedaan maar droog genoeg om gewone baaltjes te persen gaat inderdaad niet meer lukken. Hier in de omgeving is iedereen nog druk bezig met hooien ;) Daarbij wil ik het land met zo'n pruik gras niet de winter in laten gaan, als het gaat sneeuwen en we net zo'n winter krijgen als afgelopen jaar dan gaat het land naar de kl**te.

Geen hooi dus, maar wel kuilgras. Omdat je het luchtdicht verpakt in plastic vindt er een heel proces plaats binnen in die baal, wat er voor zorgt dat het gras goed conserveert en daardoor langer houdbaar is. Je kunt het nog zo graag hooi willen noemen, maar echt hooi heeft geen plastic nodig, alleen een net of een touwtje. Jouw gras is nog "te nat" voor hooi en heet daarom kuilgras met een zeer hoog droge stof gehalte.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 21:09

Het heet ook geen kuilgras dat wordt, zoals de naam al doet vermoeden, in een kuil gereden. Ingepakte baaltjes heten voordroog.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 21:09

suffie schreef:
Bassenqua schreef:
Nee ik bedoel geen kuilgras, halverwege de dag is het hooi prachtig droog, de perser komt Zaterdag om 15:00 dus dan is het droog genoeg om te wikkelen, gras is er al vanaf sinds Zondag, 2x per dag schudden en dan lukt dat prima! Het wordt ook gewikkeld om deze reden, hebben we nog nooit eerder gedaan maar droog genoeg om gewone baaltjes te persen gaat inderdaad niet meer lukken. Hier in de omgeving is iedereen nog druk bezig met hooien ;) Daarbij wil ik het land met zo'n pruik gras niet de winter in laten gaan, als het gaat sneeuwen en we net zo'n winter krijgen als afgelopen jaar dan gaat het land naar de kl**te.

Geen hooi dus, maar wel kuilgras. Omdat je het luchtdicht verpakt in plastic vindt er een heel proces plaats binnen in die baal, wat er voor zorgt dat het gras goed conserveert en daardoor langer houdbaar is. Je kunt het nog zo graag hooi willen noemen, maar echt hooi heeft geen plastic nodig, alleen een net of een touwtje. Jouw gras is nog "te nat" voor hooi en heet daarom kuilgras met een zeer hoog droge stof gehalte.

Welke processen dan? Mijn vader had het vandaag ff kort over broeiprocessen maar ik begreep er niet zo veel van. :o

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 21:12

chaos: Het inkuilprocesIn de kuilhoop ondergaat het ingekuilde product een biochemisch proces, dat te maken heeft met de balans tussen verschillende zuren en suikers, onder andere melkzuur en boterzuur. Het komt er op neer dat melkzuurbacteriën de suikers in het product omzetten naar melkzuur. Dit melkzuur zorgt na verloop van tijd voor een stabiele zuurgraad in de kuil waardoor het product goed geconserveerd blijft

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kuilvoer

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 21:12

suffie schreef:
Bassenqua schreef:

Hier in Duitsland hebben we daar een mooi woord voor: Heulage :) Dat is hooi wat te nog te vochtig is om in 'gewone' baaltjes te gaan maar te droog om kuilgras (aka Silage) te zijn.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 21:53

Kuilgras is voor mij toch echt een grote hoop vochtig gras waar ze de hele dag met een zwaar apparaat overheen rijden om het aan te drukken, met of zonder melasse er door, ik heb nog nooit van kuilgras in baaltjes gehoord :?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 21:56

Ik heb vorig jaar voor het eerst heulage gevoerd.
Kuilgras zie ik ook echt als de hoop gras met folie en autobanden.

heet het in Nederland niet silage?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 22:04

Bassenqua schreef:
Kuilgras is voor mij toch echt een grote hoop vochtig gras waar ze de hele dag met een zwaar apparaat overheen rijden om het aan te drukken, met of zonder melasse er door, ik heb nog nooit van kuilgras in baaltjes gehoord :?

De Nederlandse, Belgische naam is voordroog.
Waar jij het over hebt is gras, gemaaid en de volgende dag van het land gehaald en op een grote berg verzameld.
Plat rijden, zeil er overheen met auto banden voor het gewicht om het gras samen te drukken.
Dit soort kuil is goed voor koeien en heel slecht voor paarden.
Voordroog heeft een dag of twee liggen drogen op het grasland, soms langer, afhankelijk van de zon en vochtigheid in de lucht en wordt dan in kleine of grote balen gepakt en omwikkeld met plastik.
Dit is spul wat heel goed is voor de paardjes.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 08:22

Ariebren ik ben op de hoogte wat kuilgras is maar suffie meent dat het hooi wat ik in plastic in ga wikkelen kuilgras is! ;)

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 16:18

Dan is dat ook streekgebonden, want bij ons heet het in ronde balen wikkelen ook kuilgras en het in de kuil rijden pers(pas)voer. Zo zie je maar. Ik wilde alleen maar duidelijk maken dat zodra er plastic om de baal gaat er een proces plaats gaat vinden, zodat je niet meer van hooi kunt spreken. Of kuilgras geschikt is voor paarden of koeien heeft te maken met de droogtijd (ds) en voedingswaarde en natuurlijk structuur. Wij laten dan ook al het voer onderzoeken, zij we ook verplicht ivm de koeien en zo weet ik ook precies wat mijn paarden te eten krijgen.

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 16:29

Ik denk dat voordroog een betere benaming is voor jullie bedoelen. Onder kuilgras versta ik meer koeienvoer.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 16:31

Ik kom van Texel en daar heet dit kuilgras omdat het in een grote kuil ligt, nu woon ik in Drenthe en daar is het niet anders!
Maakt verder ook niet uit natuurlijk maar dit gaat vrijwel droog in het plastic dus lijkt voordroog me logischer ;)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 18:48

Kuilgras wordt ook verpakt in plastic. Dat is precies hetzelfde als wat boeren in hun kuil hebben liggen (die hoop met plastic en zand erop of autobanden. Kuilgras in de kuil (zo'n grote hoop) kan ook op 2 manieren. Gehakseld (kort gesneden) of gewoon het lange gras. In de pakken kuilgras zit ook het lange gras. In een pak heb je hetzelfde proces als in zo'n grote kuil.

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 19:05

PriscaZ schreef:
Kuilgras wordt ook verpakt in plastic. Dat is precies hetzelfde als wat boeren in hun kuil hebben liggen (die hoop met plastic en zand erop of autobanden. Kuilgras in de kuil (zo'n grote hoop) kan ook op 2 manieren. Gehakseld (kort gesneden) of gewoon het lange gras. In de pakken kuilgras zit ook het lange gras. In een pak heb je hetzelfde proces als in zo'n grote kuil.

Das niet waar, voordroog wordt ook in plastic verwerkt.

Daarbij, kuilgras, wat werkelijk ingekuild wordt, is absoluut niet geschikt om een paard te voeren.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 19:33

Active schreef:
PriscaZ schreef:

Das niet waar, voordroog wordt ook in plastic verwerkt.

Daarbij, kuilgras, wat werkelijk ingekuild wordt, is absoluut niet geschikt om een paard te voeren.

Ik reageerde alleen op een discussie iets terug dat kuilgras was in de grote kuilen zit, wel of niet ook in pakken kan zitten. Hooi en voordroog vernoem ik beide helemaal niet ;) Kuilgras zowel in pak als in kuil is inderdaad niet voor paarden bedoeld :)

Voordroog zit inderdaad ook in plastic en is droger dan kuil, maar natter dan hooi en door het plastic krijg je een ander proces. hooi kan dus ook nooit in plastic zitten, dan is het geen hooi meer.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 20:31

morgen komt de stroboer weer brengen.
grote pakken stro a 8 tot 10 kleine baaltjes zitten daarin. Kosten : 17 euro nu, kosten anderhalve maand terug: 12.50 euro

kon nog wel van hem kleine baaltjes stro kopen voor 2 euro per baaltje.
Maar er konden natte plekken in zitten, daar heb ik voor bedankt, wel goedkoop maar heb geen zin in schimmel.
volgens hem zou dat niet gebeuren maarja hij is natuurlijk de verkoper. Heb er geen verstand van van stro wat vochtig is maarja ik ging de gok maar niet wagen, dan liever meer geld voor droge balen

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 00:08

Vandaag en gisteren met rijden, zag ik overal weer gemaaide weien liggen. De boeren gaan het toch weer even proberen deze week.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 00:54

Ik denk alleen niet dat de hooiprijzen gaan zakken als er deze week nog even wat extra's wordt binnengehaald...

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 01:15

Ik heb mijn voorraad hooi ingekocht. 3 euro voor het hooi ( kleine baaltjes, maar goede kwaliteit hooi). En 11 euro voor een klein pak voordroog. De voordroog vond ik wel duur. Maar heb wel gezien dat het mooi hooi is. Vorig jaar haalde ik mijn voordroog bij de boer en daar kostte het 8,5 euro voor 1 klein pak.
Ik ben eens benieuwd of die prijzen ooit nog zakken, heb ze enkel maar zien stijgen.