Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:46

Volkomen eens met toydoll. Ik heb nog nooit een echte topruiter gezien die vriendelijk trainde, ongeacht de discipline...

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:48

Ikima: Nee ok,ben ik het ook helemaal met je eens.
Maar het zou jammer zijn als de de gehele westernsport nu in kwaad daglicht komt door de reining.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:51

Toydoll, ik heb een paar jaar naast een westernstal gestaan met mijn paard, wat ik daar zag daar werd ik echt niet vrolijk van. Paarden liepen alsof hun laatste uur geslagen was, nergens eens een oortje naar voren of een keer een "fris" paard. Dit waren allemaal robots, ook op stal stonden ze triest in een hoekje naar de muur te staren met het hoofd naar beneden, nooit een hoofdje over de deur om te zien wat er buiten de 3x3 aan ruimte gebeurd. Er zat totaal geen leven in die paarden, dan kan je ze nog zoveel voer geven en dik in het stro zetten, ze hadden geen karakter en ziel meer.
Alleen maar dagelijks in de bak lopen en het liefst een uur lang rondjes lopen op dezelfde volte en om ze wakker te schudden een sliding of spin. Bosrit? Neuh dat doe je niet, lekker in de stoffige binnenbak blijven sjokken onder het toeziend oog van zo'n figuur als in het filmpje.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:54

Ikima schreef:
Toydoll, ik heb een paar jaar naast een westernstal gestaan met mijn paard, wat ik daar zag daar werd ik echt niet vrolijk van. Paarden liepen alsof hun laatste uur geslagen was, nergens eens een oortje naar voren of een keer een "fris" paard. Dit waren allemaal robots, ook op stal stonden ze triest in een hoekje naar de muur te staren met het hoofd naar beneden, nooit een hoofdje over de deur om te zien wat er buiten de 3x3 aan ruimte gebeurd. Er zat totaal geen leven in die paarden, dan kan je ze nog zoveel voer geven en dik in het stro zetten, ze hadden geen karakter en ziel meer.
Alleen maar dagelijks in de bak lopen en het liefst een uur lang rondjes lopen op dezelfde volte en om ze wakker te schudden een sliding of spin. Bosrit? Neuh dat doe je niet, lekker in de stoffige binnenbak blijven sjokken onder het toeziend oog van zo'n figuur als in het filmpje.

Je kan wel romannetjes gaan schrijven.

Ik heb het op de stallen waar ik kom niet gezien, paarden die zo in hun stalletje staan.

en mijn paard, god hebbe zijn zieltje, was al helemaal niet zo...

little_birdy

Re: Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:55

jezus wat een rel hier zeg :O
overral zijn indd rotte appels en om dan maar te zeggen dat westernpaarden geen ziel hebben is ook zoeies ik rij zelf ook een western paard en loopt alleen maar met zen oren naar voren ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:02

Jij rijdt niet op top nivo, en daar ging het over :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:05

Ik denk niet dat het probleem westernrijden an sich is. Daar is niets mis mee en ik heb werkelijk hele mooie combinaties zien rijden in de verschillende disciplines.

Wat er volgens mij werkelijk fout is, is het feit dat dit soort mensen, met de trainingsmethoden zoals in het filmpje, de top bereikt.
Als dit geen bekers opleverde, was het allang geen gemeengoed meer

En ik denk dat het voor iedere tak geldt. Daar waar dit soort trainingsmethode prijzen en positie oplevert, blijft het in leven.

Als jury beoordeelt op een goede samenwerking en een levendig paard, ringmeesters excessen uitsluiten etc kortom... als paardonvriendelijke trainingsmethoden geen vruchten meer afwerpt, kan er vanzelf een kentering plaats vinden.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:09

Als je geen respect hebt voor een paard, kruip er dan ook niet op :n

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:11

liljebo schreef:
Wat er volgens mij werkelijk fout is, is het feit dat dit soort mensen, met de trainingsmethoden zoals in het filmpje, de top bereikt.

Of is het in het algemeen zo dat het steeds extremer MOET om in de top mee te kunnen draaien?

Over het wel of niet scherpe bit, al had het paard een snaffle of stalhalster, dan vind ik dergelijke grove hulpen nog steeds not done

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:11

Ikima schreef:
Bosrit? Neuh dat doe je niet, lekker in de stoffige binnenbak blijven sjokken onder het toeziend oog van zo'n figuur als in het filmpje.

Een dressuur ruiter op hoog nivo zie ik ook nooit een bosrit maken hoor (lager vaak ook niet). Die dieren komen ook nooit buiten (straks loopt ie een schrammetje op....)

Zoals ik dus probeer te zeggen, op ELK hoog nivo van ELKE discipline vind je rotte appels! Voornamelijk door geld.

Mijn pony is western getraind op een western stal en haar ziel leeft nog als geen ander ;-) Ze kent de spin en de stop maar is niet tegen de bakrand aangezet. Persoonlijk vind ik dat als ik weer western ga rijden ze juist wat blijer is. Ze wil dan weer zelf lopen, denkt mee etc. Maar zij is engels dan ook eigenlijk niet goed getraind.
Ik heb niets tegen beide disicplines, ik heb wel wat tegen (te) hoog nivo waarbij het paard alleen nog maar in geld word uitgedrukt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 12:13

Toydoll schreef:
Een dressuur ruiter op hoog nivo zie ik ook nooit een bosrit maken hoor (lager vaak ook niet). Die dieren komen ook nooit buiten (straks loopt ie een schrammetje op....)

Dat is wel erg generaliserend. De paarden van bijv Hans Peter Minderhoud en Imke Schellekens-Bartels komen gewoon buiten en die laatste gaat ook regelmatig met haar paarden naar het bos, en zo zijn er nog wel een heel aantal :)

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:13

Zeik is vaak dat iets zo snel mogelijk aangeleerd 'moet' worden zonder daarbij aan het paard te denken.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:14

Ik heb dat artikel over fencing gelezen, en dat klinkt erg vriendelijk. Maar ik snap het nog niet helemaal. Kan iemand mij misschien helpen?

Als ik het goed heb begrepen is het idee dat je met fencing je paard in eerste instantie recht leert lopen op een 'laag' basistempo. Vervolgens ga je dat uitbreiden naar dezelfde rechte lijn alleen dan in een steeds meer opbouwend tempo, dus langzaam starten en iedere pas meer snelheid opbouwen. Het paard mag hierbij zelf afremmen zodra hij het niet meer aandurft. Maar door het vaak te oefenen is de bedoeling dat hij steeds verder durft te gaan. Pas helemaal op het eind ga je dan een paar sliding stops maken op aangeven van de ruiter.

Als bovenstaande klopt, waarom gaat een wereldtopper dan in een voorbereiding van een wedstrijd nog fencen? Dan kan hij toch net zo goed meteen een aantal sliding stops op aangeven van de ruiter maken? Of is dat om te zorgen dat het paard ook in die ring/op die bodem zelf weet hoe ver hij kan gaan?

Overigens, als ik dat artikel over fencing lees heb ik het idee dat er eigenlijk maar twee situaties zijn waarbij er aan het bit gezeten wordt: als het paard zich in eerste instantie bij het aanspringen niet kan inhouden en meteen voluit wil gaan, en bij sliding stops op aangeven van de ruiter (maar beide heel licht). Waarom doet deze meneer dit dan tijdens het fencen? Beide situaties zijn in dit filmpje volgens mij niet van toepassing?

Zelfde geldt eigenlijk een beetje voor dat spinnen. Ik vind het ook wat lang lijken, en weet niet wat daar de bedoeling van is. Komt het paard op die manier beter in een ritme? Heeft iemand daar misschien ook een uitleg van?

Even voor de duidelijkheid: ik wil juist níet oordelen voordat ik weet wat er aan de hand is, dus ik probeer extra informatie te vergaren, deze vragen zijn niet meteen als oordeel bedoeld. Informatieve antwoorden stel ik zeer op prijs, dat artikel was ook erg interessant :).

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:15

Cayenne schreef:
Toydoll schreef:

Dat is wel erg generaliserend. De paarden van bijv Hans Peter Minderhoud en Imke Schellekens-Bartels komen gewoon buiten en die laatste gaat ook regelmatig met haar paarden naar het bos, en zo zijn er nog wel een heel aantal :)

En dat is nu precies het punt wat ik wil maken.

Je kan niet 1 discipline in 1 hokje douwen!

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:19

De enigen die bij onze stal en hun stal een bosrit gingen maken waren juist de dressuurruiters, en dan heb ik het niet over B-ruiters maar ook die Z reden of ZZ-licht, ook waar ik op een andere stal heb gestaan gingen de wedstrijdpaarden springen-dressuur, ter afwisseling het bos in. Dit deden ze juist om het paard niet af te stompen.
Er zijn ook genoeg Engelse ruiters die het bos niet in gaan maar daar waar ik het over heb ging van de 30 westernruiters er NOOIT iemand het bos of de buitenbak in.

In elke dicipline vindt je inderdaad een hoop rotte appels maar wat ik gezien heb was wel een hele berg, sorry maar zo was het daar en zo heb ik het bij meerdere stallen gezien waar de westernpaarden in de meerderheid waren.
Laatst bijgewerkt door Ikima op 27-05-11 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:21

frannyc schreef:
en ik maar denken dat western rijden betekend dat je zonder druk op het bit rijdt........... :(
gatver zeg!

Zover ik weet is de stop alleen op zit en stem te doen, niet met een of meerdere rukken in de mond...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:21

Mensen, zullen we hier niet de discussie engels vs western gaan houden? Daar gaat het nl niet over, het gaat om 1 individuele trainer

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:22

stef schreef:
liljebo schreef:

Of is het in het algemeen zo dat het steeds extremer MOET om in de top mee te kunnen draaien?

Dat zit erin ja, denk ik. Daarom vind ik dat er op dat niveau de focus verlegd moet worden, zodat dit niet in de hand wordt gewerkt

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:29

Nee Stef het gaat over reining en topsport.
Dit is veel voorkomend en niet bij 1 individuele trainer.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:32

ook goed, maar het gaat niet over engels vs western, dat bedoelde ik. Want nu krijg je weer: Westernruiters zijn fout met hun scherpe bitten en grote sporebn vs Engelse ruiters zijn fout met hun bakkes vol ijzer en rollkur etc... En ik denk dat we daar niks mee op schieten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:33

westernse rollkur

VivaLasDivas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:33

ABSURD!!!!!!!!! Ik word echt zo kwaad van dit soort filmpjes!! :(
Dit noemen ze dan een wereldkampioen, nou sorry hoor maar deze gast gun ik geen ''een'' paard toe!!
Arm dier ;(

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:35

Waaaaaarom loopt hij zo te trekken als dat paard al normaal loopt.... :r
En dat tegen die wand aan stoppen is ook echt gestoord |o
Nouja dat al die mensen die daar ook in die bak rijden hem nadoen vinden hun waarschijnlijk stoer, maar ik vind het echt ziek.. Ik hoop niet dat meer mensen zo hun mooie westernpaard trainen :n

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:36

Vind het er afschuwelijk uitzien. Behoorlijk niet diervriendelijk.
Zo iemand moesten ze verbieden nog op een paard te kruipen.

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:36

"Zo hard als nodig is en zo zacht als het kan" was het toch? Volgens mij kan het bij deze meneer best wat zachter. Hij trekt haar wel héél erg in de krul, maarja wie ben ik hè. Ik ben geen alom gerespecteerd reiningruiter en paardenman dus ik heb er helemáál geen verstand van. Ik denk dat onze trainers eens een hartig woordje met je zullen wisselen als je in hun lessen zo rijdt. Paard is je vriend, hij moet het voor je doen omdat je het vraagt niet uit angst....