Dierenbescherming: 200.000 paarden verpieteren in Nederland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:47

cissy schreef:
menig paard heeft meer uren per dag beweging en meer ruimte in hun stal dan de gemiddelde bejaarde in NL.... laten ze daar eens naar gaan kijken.

[gemene modus]

Dan zijn er ook teveel oudjes in NL :)*
Die moeten dan maar weg!

[/gemene modus]

HC: Veel paarden hebben een baasje die veel van ze houdt, nogmaals bij welke paarden beginnen we dan met opruimen?
ik snap wel wat je bedoelt hoor maar het komt wat cru over.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:52

Ren@te schreef:
Cayenne schreef:
Nieuwsredactie / http://www.telegraaf.nl
Dales: "Wie nu prima bezig is, hoeft volgens onze normen echt geen gekke dingen te doen."

Waar maken we ons eigenlijk druk om?? ;)

om het zwart maken van de gemiddelde paardenhouder
en om verplichting om een diploma te halen. Er is zoveel verschil in visie wat goede verzorging in houdt, en men kan soms zo star zijn in opleidingen over "feiten" (Hoeveel liter water drinkt een paard per dag?, 10, 20,40 of 60 liter... en dan is slechts 1 antwoord het goede :P)
Daarom zie ik zo'n diploma niet zitten.
Je kunt prima beoordelen of een paard er goed verzorgd bij staat of niet door te kijken naar vacht, conditie (te dun/te dik), staat van de hoeven, of er water en ruwvoer staat, of het terrein en de stal er netjes verzorgd en schoon uit zien en de omheining deugdelijk is...
Het behalen van een diploma geeft geen garantie op het in de praktijk toepassen en men moet alsnog controles uitvoeren.
Laat men dan meteen controles uitvoeren en daar goede richtlijnen voor geven, die ook aan het publiek duidelijk zijn zodat zij mee kunnen kijken. En zorg dan ook dat er sancties staan op naleving en tips en adviezen voor de eigenaar om de situatie te verbeteren in het geval van onkunde.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:54

helemaal mee eens!

kan er zo slecht tegen dat iedereen hun paarden maar binnen houdt, gewoon elke dag lekker naar buiten!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:54

Huertecilla: dat is onrealistisch. Wie bepaalt hoeveel paarden er mogen zijn en wie er dan nog een paard kan houden. De meeste paarden in ons land hebben een beter leven dan andere grotere dieren. Kijk naar koeien, varkens. Dan hebben de paarden nog niks te klagen hier. Vroeger stonden de werkpaarden altijd in stands, dat was toen heel normaal, ook al was er toen veel meer weiland. Dus vergeleken bij toen is er al heel wat verbeterd. Nu kijkt men al meer naar het welzijn van het paard. Vroeger was een paard een middel om te werken en werd ook zo behandeld. Ik vind dat mijn paard een goed leven heeft, met alle mogelijkheden die ik kan bieden.

Horsea_nl

Re: Dierenbescherming: 200.000 paarden verpieteren in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:56

koeien staan tenminste nog bij elkaar. paarden worden in een hokkie geplaatst en kunnen elkaar zien door een paar tralies. vind ik een stuk deprimerender dan een koe die met 40 koeien in een grote ruimte staat waar ze kunnen lopen etc

josien_m_

Re: Dierenbescherming: 200.000 paarden verpieteren in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:03

Het lijkt me juist goed om mensen bewust te laten worden van wat een paard nodig heeft voor een fijn leven. Een diploma of zoiets kan een manier zijn. Of eerst een cursus zoals mensen ook op puppycursus gaan met hun hond. Je kunt het niet vanzelf, voor een paard zorgen en dat eerst leren vind ik een must voor je een paard koopt. Natuurlijk kun je best iets verplichten, je moet toch ook eerst een rijbewijs halen voor je in een auto mag rijden? En dan is een auto nog maar een stukkie blik en een paard een levend, voelend wezen!

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:08

ik vraag me dan echt af wat je moet kunnen om een diploma te behalen om paarden te mogen houden. al vind ik het wel een vreemde gang van zaken.
en ook het vastbinden aan het hoofd. hoe moet ik mijn paard dan vast zetten. goed mijn merrie hoef ik helemaal niet vast te zetten, dat scheelt. maar neem mijn 3 jarige. die kan ik echt niet altijd zo los laten staan. hoe moet ik m dan vast zetten?

als ze dan echt wat wilen doen vind ik dat er maar een gezorgd moet worden dat er strenger ogetreden wordt tegen verwaarlozing van paarden. de eerste keer dat iemand daarop betrapt word gewoon een dikke vette boete en verplichten o verbetering van de leefomstandigheden. de tweede keer gewoon een blijvend verbod op het houden van paarden.

verder vind ik het ook vreselijk dat vele paarden de hele dag in de stal staan. wat dat betrefd ben ik ongelofelijk blij met de stal waar ik sta. mijn paarden komen echt elke dag buiten. enige uitzondering is wanneer het weer het echt maar dan ook echt niet toelaat.
het punt is dat het helaas gewoon niet overal mogelijk is om de paarden het hele jaar door naar buiten te hebben. al ben ik van mening dat er soms ook aanpassingen gemaakt kunnen worden. mischien is het wat meer werk maar als je 2 of 3 keer een groepje aarden in een paddock of wiede zet zodat er niet teveel bij elkaar staan maar er ook niet teveel land kapot gelopen wordt.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:08

Maar daar staan de paarden toch niet de hele dag. De meesten staan toch minimaal enkele uren tot de hele dag buiten samen. Mijn oom is boer en zo'n stal met zoveel koeien bij elkaar vind ik ook niks. Zoveel ruimte om te lopen is er niet, hoor. En koeien kun je makkelijker in zo'n kleine ruimte bij elkaar zetten dan paarden. (schoppen, slaan, bijten enz dat doen koeien niet bij elkaar).

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:15

word dat dan net zo'n papiertje als het ruiterbewijs? Ook goeie intensies maar in praktijk een aanfluiting. |(

Xbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:17

Cayenne schreef:
Nieuwsredactie / http://www.telegraaf.nl
Paardenmarkten, zweepjes bij de draf- en rensport en het vastbinden van paarden aan het hoofd moet van de Dierenbescherming worden verboden."

Heb met dravers gewerkt! Hier bedoelen ze denk ik de opzet van het hoofdstel aan het tuig vast, je ziet het ook wel bij tuigers.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:20

mijnpaard heeft het bij mij goed.
maar word echt niet elke daggereden hij heeft nulast van zijn artrose en wil zelf ook niet altijd naar buiten in die kou.

en ik bind mn paard wel vast aan zn hoofd :+
doormiddel van een halster en touw :P

Xbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:28

mika11 schreef:
Huertecilla: dat is onrealistisch. Wie bepaalt hoeveel paarden er mogen zijn en wie er dan nog een paard kan houden. De meeste paarden in ons land hebben een beter leven dan andere grotere dieren. Kijk naar koeien, varkens. Dan hebben de paarden nog niks te klagen hier. Vroeger stonden de werkpaarden altijd in stands, dat was toen heel normaal, ook al was er toen veel meer weiland. Dus vergeleken bij toen is er al heel wat verbeterd. Nu kijkt men al meer naar het welzijn van het paard. Vroeger was een paard een middel om te werken en werd ook zo behandeld. Ik vind dat mijn paard een goed leven heeft, met alle mogelijkheden die ik kan bieden.

De werkpaarden kwamen wel elke dag buiten in ieder geval om te werken. Behalve de zondag, daar komt ook de kreet maandagochtendziekte vandaan omdat zondag de paarden stil stonden en hetzelfde voer kregen. Het paard was natuurlijk een middel om te werken maar moest ook goed gevoerd worden want aan een mager ziek paard had je ook niets om mee te werken

Heb toevallig net weer een paard gered van de eenzame dood en vel over been. Zwarte tanden van poep eten en moederziel alleen in de stal en in ieder geval de hele week binnen in een box van 2,5 x2,5 doordat diegene geen geld had om strooizout te halen. Terwijl de gemeentestort gratis strooi zout beschikbaar stelt.

Het zal mij wel benieuwen hoe ze de controles uit gaan voeren van de paarden bezitters.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:29

Zal allemaal nie meevallen om t te controleren en dus wrs ook niet haalbaar. Bovendien worden de regels voor alle paarden gemaakt, terwijl er onderling heel veel verschillende behoeftes zijn van paarden. (wel/geen deken, wel/niet 24/7 naar buiten enz).

T verplichten tot t houden van minimaal 2 paarden vind ik helemaal van de zotte. O jee ik voel al een hele discussie aankomen over "sielughh dat paardje staat alleen" :oo dit is uiteindelijk ook per paard verschillend. Sommige hebben echt een soortgenootje nodig, andere zijn ook heel blij met een ander dier, en weer andere paarden zijn t gelukkigst alleen! Ik ga in geen geval "ff een shetje" erbij zetten, omdat het anders zo zielig is. Mijn paardje heeft wel contact met andere dieren en voelt zich happy. Was dat niet zo, tja dan ging ik er toch nog eens ff goed over nadenken. Er wordt steeds gesproken dat sommige paarden zo verwaarloost worden volgens de DB en dat mensen beter moeten nadenken voordat ze een paard/pony aanschaffen, maar ondertussen wel " ff een shetje erbij" promoten. Grr daar wordt ik nou boos van.

minime111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:32

kom jongens, laten we ook een diploma verplichten voor: kattenhouders, hondenhouders, caviahouders, konijnenhouders, enz, enz.. bla bla bla.. dit gaatg wel heel ver allemaal hoor.. echte mishandeling valt wel op en word aangepakt, dit is zon onzin.. hoorde ook dat ze 2 paarden in 1 stal willen.. hmm.. ik ken paarden die elkaar eruit schoppen.. dát is lekker diervriendelijk..:S

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:44

1 is een is een regel opstellen, maar twee is controle uitvoeren. Gaan ze Anky en andere topsporters ook bekeuren als hun paarden niet 4 uur per dag (los) buitenkomen, of houden ze die een handje boven het hoofd?
En wat dacht je van hengsten? Ook allemaal maar gezellig in de wei bij elkaar? Of die hebben helemaal geen bestaansrecht meer?
En wat te doen met paarden die agressief zijn bij andere paarden? Toch maar een paar paarden per week aan opofferen want ja, alleen mag niet, dus gaan we maar kijken welke paardjes niet worden verwond en ondertussen worden de anderen maar opgeofferd? (en voor die denken dat het altijd wel meevalt, ik heb een paard gehad met een gat van 25x30cm in haar hals, en dat was een oud bijna blind paard dat zich niet eens kon verdedigen en zeker niks gedaan had om een aanval uit te lokken en zo kan ik er nog wel een paar noemen).

Het idee is leuk, maar men moet wel realistisch blijven en inzien dat niet elke situatie en elk paard hetzelfde is.
En niet aan het hoofd vastzetten, nou dan doe je toch gewoon een halsband om? Als je meerdere paarden in een loopstal hebt (al is het maar een dagdeel), zul je wel wat moeten met etenstijd. Of vakken, of vastzetten.

Ze kunnen zich beter houden aan het per geval blijven bekijken van waar het mis gaat.

Achteraf typefouten verwijderd.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 14-12-10 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

minime111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:45

Lusitana schreef:
1 is een is een regel opstellen, maar twee is controle uitvoeren. Gaan ze Anky en andere topsporters ook bekeuren als hun paarden niet 4 uur per dag (los) buitenkomen, of houden ze die een handje boven het hoofd?
En wat dacht je van hengsten? Ook allemaal maar gezellig in de wei bij elkaar? Of die hebben helemaal geen bestaansrecht meer?
En wat te doen met paarden die agressief zijn bij andere paarden? Toch maar een paar paarden per week aan opofferen want ja, alleen mag niet, dus aan we maar kijken welke paardjes niet worden verwond en ondertussen worden de anderen maar opgeofferd? (en voor die denken dat het altijd wel meevalt, ik heb een paard gehad met een gat van 25x30cm in haar hals, en dat was een oud bijna blind paard dat zich niet eens kon verdedigen en zeker niks gedaan had om een aanval uit te lokken en zo kan ik er nog wel ene paar noemen).

Het idee is leuk, maar men moet wel realistisch blijven en inzien dat niet elke situatie en elk paard hetzelfde is.
En niet aan het hoofd vastzetten, nou dan doe je toch gewoon een halsband om? Als je meerdere paarden in een loopstal hebt (al is het maar een dagdeel), zul je wel wat moeten met etenstijd. Of vakken, of vastzetten.

Ze kunnen zich beter houden aan het per geval blijven bekijken van waar het mis gaat.

ooh, ik ben het toch zó met jou eens!! absoluut!

Xbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:49

Toch denk ik wel gewoon aan een aantal basis behoeften die elke paarden bezitter een paard moet kunnen bieden. Lijkt me niet meer dan logisch! Het zit hem niet in de dekentjes en samen in een stal proppen. contact is gewoon belangrijk.

Een paard moet gewoon elke dag vrij kunnen bewegen, soortgenootjes om zich heen hebben, droog kunnen liggen en voldoende voer hebben. Kunnen jullie nog iets aanvullen?

De stallen waar geen weiland/paddocks zijn moeten ze sluiten.
Je hebt ook van die stallen die liever de paarden niet vrij laten bewegen omdat ze dan blessures zouden krijgen, ja als je ze een week niet vrij laat en dan los gooit ja dan geloof ik wel dat ze op een hoefballetje trappen.

Ik kan een voorbeeld stal noemen waar ze dus ook geen faciliteit hebben om paarden los te gooien dus dan maar zeggen dat het beter is om een paard geen vrij beweging te geven.

Xbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:57

Lusitana schreef:
En wat te doen met paarden die agressief zijn bij andere paarden? Toch maar een paar paarden per week aan opofferen want ja, alleen mag niet, dus gaan we maar kijken welke paardjes niet worden verwond en ondertussen worden de anderen maar opgeofferd? (en voor die denken dat het altijd wel meevalt, ik heb een paard gehad met een gat van 25x30cm in haar hals, en dat was een oud bijna blind paard dat zich niet eens kon verdedigen en zeker niks gedaan had om een aanval uit te lokken en zo kan ik er nog wel een paar noemen).

Achteraf typefouten verwijderd.

Misschien komen die agressieve paarden wel voort uit het feit dat ze opgegroeid zijn zonder lijfelijk contact met soortgenoten. Er zijn er ook die natuurlijk gewoon dominant zijn. En precies een oud blind paard wie stopt die nu in een kudde?
Kuddes stop je naar mijn idee ook niet in een kleine loopstal zonder elke dag naar buiten te kunnen, een kudde bestaat ook immers maar uit 3 a 4 paarden. Ze moeten weg kunnen als ze achterna gezeten worden, dan is er niets aan de hand.

Er zijn zoveel mensen met paarden maar zo weinig paardenmensen!

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:57

Een diploma of controle zegt niets, dan zorgen mensen dat ze op dat moment alles goed voor elkaar hebben, en dan gaat het daarna gewoon weer hetzelfde. Dit zou ook wel weer handen vol geld gaan kosten.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:58

wat willen ze dan doen met de paarden bij de mensen weghalen?
en waar laten ze die paarden dan?

minime111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:58

euhuh, ik zie een nieuwe handel :D :o

minime111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:59

desty schreef:
wat willen ze dan doen met de paarden bij de mensen weghalen?
en waar laten ze die paarden dan?

heel diervriendelijk afmaken? :+

kweet niet.. gekke mensen :Y)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 23:01

Ik heb trouwens 30 jaar geleden eens de DB gebeld om een paard dat gebukt in de stal stond (plafond was zo laag) waar hij niet uit kwam en tot halverwege zijn pijpen in de stront stond. Maar nee, daar gingen ze niet op af. Ze kregen zoveel van dat soort klachten en als ze dan gingen bleek het wel mee te vallen. Dus ja, dan ga je maar gewoon niet kijken, hè. :(
Ik denk dus niet zo positief over de DB op paarden gebied. Ze zien problemen die er niet zijn en die er wel zijn willen ze niet zien. Ze maken hun eigen regels wat zielig is en wat niet en ik heb begrepen dat ze uiteindelijk ook niet echt makkelijk wat kunnen doen(wettelijk gezien).

Als ze stallen waar geen weide of paddock bij is dicht moeten gooien, verdwijnt meer dan de helft van de maneges volgens mij. Dat is idd een goed begin. }> Hoe minder er op les gaan, hoe minder er een eigen paard willen. Helft van probleem opgelost. :+

Overigens sprak men tien jaar geleden al van een uitbarsting van paarden houderij, dat iedereen maar een paard wilde én kon kopen, en dat er toen al 400.000 waren, dus of het aantal is niet gegroeid, of men werkt met oude gegevens EN men heeft in die tien jaar dus ook niks constructiefs gedaan om het tegen te houden terwijl het probleem dus wel al gesignaleerd was dat iedereen een paard kon kopen, maar niet iedereen de paarden in de beste condities kon houden....
En wat doet men als goed voorbeeld? Men fokt nog even raak met Koniks. Die kunnen lekker "vrij" leven, maar verhongeren wel in de winter, maar deze winter is dat niet zo erg want ze mogen neergeknald voordat ze het zelf opgeven. :+

Het zal nog lang deinen in het paardenwereldje. Er is altijd wel wat.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 14-12-10 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 23:01

extra paardenvlees in de winkel zeker, zie het al helemaal gebeuren! NOT.
allemaal protesten straks, wedden?

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 23:02

Famke: mijn merrie vind het absoluut het prettigst om in een aparte weide te staan al vind ze af en toe kriebelen met een ander paardje ook wel lekker. dit is voor mij echt geen reden om haar apart te houden. (niet dat dat voor mij mogelijk is hoor) het blijft een kuddedier. een paard mag zich rustig tonen zo alleen, maar dat zou hetzelfde zijn als dat jij alleen zou zijn zonder enig sociaal contact.het kan, maar fijn is t niet.