Anky voor Nederlands reiningteam naar de WEG *filmpje*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:32

wat mij ook zo ontiegelijk stoort is het feit dat we hier met ego bubbles te maken hebben.
kijk in belgie duitsland amerika etc daar komen de trainers onderling bij elkaar om van elkaar te leren,,zal je hier nooit zien.
casper de jonge eist dat er bij mevrouw yong word getrained doe je dat niet kan je de laan uit.
sorry hoor maar ik denk toch echt dat een jurgen poels heel goed zelf weet hoe hij zijn paarden moet trainen dat hoeft een de jonge hem niet te vertellen.
Jurgen was toch niet gegaan heb ik zo'n vermoeden maar goed dat zijn slecht speculaties van mijzelf.
het feit blijft dat het er niet samen te werken valt met casper en dat als hij weg is er een heel mooi team opstaat.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:34

Cer schreef:
quarterH schreef:
cer: het probleem is de REDEN waarom deze goede ruiters/sponsors/paardeigenaren niet willen. de bron van he tprobleem zeg maar. dat moet aangepakt worden en er moet dan niet gezegt worden 'nou dan niet'. want zo komen we er nooit.

True, maar dan moet daar iets mee gedaan worden door mensen die daar iets aan kunnen doen. Een plan of iets? Een vergadering? Maar dat probleem is dan denk groter dan nu alleen de WEG, maar t komt nu wel naar voren waarschijnlijk?

zolang casper de jonge er is verandert er niet,,hij weet zelf ook wel dat dit zijn laatste jaar is als coach ander krijgt hij de hele nederlandse reiningwereld over zich heen.

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:39

horseyfries schreef:
.....
Wat ik me dan ook afvraag: waarom zijn andere landen zoals België en Duitsland zo succesvol? ...

Profs worden succesvol en vervolgens krijgen ze interessante paarden ter training aangeboden.
Uiteindelijk gaan dan de toppaarden naar de topprofs.
...bekijk de lijst van de rankings NRHA. Wie staat er op 1? Bernard Fonck, een Belgische ruiter met een paard in eigendom van een Nederlandse eigenaar. In de topsport kijkt een eigenaar van een paard niet in eerste instantie naar de nationaliteit van de ruiter, maar naar de kwaliteit van ruiter en paard. Diezelfde topruiter brengt het paard dan uit op NRHA wedstrijden. Blijkt het een winnende combi, dan is de kans groot dat het paard nog ff mag blijven. ;)

Zo presteert het ene paard bij de ene toptrainer super en bij de andere toptrainer/ruiter net iets minder.

Een wereldpaard wil nog niet zeggen dat elke ruiter meteen in de top kan presteren, maar het kan door bepaalde omstandigheden een ruiter wel een eind op WEG helpen :D

Jammer is dat de weg naar de WEG toe zo krom is verlopen. Hopelijk trekt men er leering uit. En heeft Nederland volgende keer nog steeds de toppaarden en middelen.

Immers eigenaar van betreffende nr. 1 paard heeft ook een Nederlandse wereldruiter in dienst en "helaas die blijft thuis" door al dit kromme gedoe. En die had ook echt voldoende reserve paarden gehad.... :(
Laatst bijgewerkt door CounTree op 03-09-10 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:40

quarterH schreef:
lovely, nogmaals wij hebben ons te voegen naar de regels van onze internationale verbonden in usa!! daar komen dus ook de regelementen van goedgekeurde shows vandaan.
tuurlijk, knhs kan zelf reiningwedstrijdjes gaan organiseren maar deze zullen dan niet aangesloten zijn bij de nRHA en dus 0 toegevoegde waarde hebben voor ons om daar te starten (geld/punten tellen niet mee, waar komen de judges vandaan? welke regels hanteer je?enz enz enz).

Het een sluit het ander niet uit, in andere takken heeft de KNHS ook een manier gevonden om internationaal samen te werken met andere bonden. Maar als je al zo in de nee-stand schiet, wordt het ook wel erg lastig om er een vruchtbare samenwerking uit te slepen.
quarterH schreef:
wij hebben volgens mij totaal geen moeite met hoe onze sport nu georganiseerd is bij bv de drha, het zijn goede wedstrijden waar je eigenlijk nooit iets negatiefs over hoort, de mensen die er daadwerkelijk rijden zijn er eigenlijk wel tevreden mee volgens mij, dus waarom willen jullie het zo nodig veranderen? wij hebben er volgens mij geen problemen mee.....

(...)
In duitsland, italie en Belgie is onze sport veel groter, er zijn meer goede ruiters, de selecties hiervan zijn beter geregeld (daadwerkelijk de besten gaan)

Er zijn geen problemen, behalve dat het allemaal sport in een notedopje is en er nu ineens blijkt dat er internationaal geen vuist gemaakt kan worden en er niet eens een fatsoenlijk team samengesteld kan worden. Als je het mij vraagt is het kiezen of delen: of blijven manouvreren op de smalle strook die de reiningsport nu is in NL; of de blik verbreden en de KNHS gebruiken om de sport meer bewegingsruimte en betekenis te geven.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:41

CounTree schreef:
horseyfries schreef:
.....
Wat ik me dan ook afvraag: waarom zijn andere landen zoals België en Duitsland zo succesvol? ...

Profs worden succesvol en vervolgens krijgen ze interessante paarden ter training aangeboden.
Uiteindelijk gaan dan de toppaarden naar de topprofs.
...bekijk de lijst van de rankings NRHA. Wie staat er op 1? Bernard Fonck, een Belgische ruiter met een paard in eigendom van een Nederlandse eigenaar. In de topsport kijkt een eigenaar van een paard niet in eerste instantie naar de nationaliteit van de ruiter, maar naar de kwaliteit van ruiter en paard. Diezelfde topruiter brengt het paard dan uit op NRHA wedstrijden. Blijkt het een winnende combi, dan is de kans groot dat het paard nog ff mag blijven. ;)

Zo presteert het ene paard bij de ene toptrainer super en bij de andere toptrainer/ruiter net iets minder.

Een wereldpaard wil nog niet zeggen dat elke ruiter meteen in de top kan presteren, maar het kan door bepaalde omstandigheden een ruiter wel een eind op WEG helpen :D

Jammer is dat de weg naar de WEG toe zo krom is verlopen. Hopelijk trekt men er leering uit. En heeft Nederland volgende keer nog steeds de toppaarden en middelen.

Immers eigenaar van betreffende nr. 1 paard heeft ook een Nederlandse wereldruiter in dienst en "helaas die blijft thuis" door al dit kromme gedoe.

en die blijft thuis door casper de jonge,,dan moet er toch naar de zoveelste afmelding ergens een lampje gaan branden..

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:42

Lovely schreef:
quarterH schreef:
lovely, nogmaals wij hebben ons te voegen naar de regels van onze internationale verbonden in usa!! daar komen dus ook de regelementen van goedgekeurde shows vandaan.
tuurlijk, knhs kan zelf reiningwedstrijdjes gaan organiseren maar deze zullen dan niet aangesloten zijn bij de nRHA en dus 0 toegevoegde waarde hebben voor ons om daar te starten (geld/punten tellen niet mee, waar komen de judges vandaan? welke regels hanteer je?enz enz enz).

Het een sluit het ander niet uit, in andere takken heeft de KNHS ook een manier gevonden om internationaal samen te werken met andere bonden. Maar als je al zo in de nee-stand schiet, wordt het ook wel erg lastig om er een vruchtbare samenwerking uit te slepen.
quarterH schreef:
wij hebben volgens mij totaal geen moeite met hoe onze sport nu georganiseerd is bij bv de drha, het zijn goede wedstrijden waar je eigenlijk nooit iets negatiefs over hoort, de mensen die er daadwerkelijk rijden zijn er eigenlijk wel tevreden mee volgens mij, dus waarom willen jullie het zo nodig veranderen? wij hebben er volgens mij geen problemen mee.....

(...)
In duitsland, italie en Belgie is onze sport veel groter, er zijn meer goede ruiters, de selecties hiervan zijn beter geregeld (daadwerkelijk de besten gaan)

Er zijn geen problemen, behalve dat het allemaal sport in een notedopje is en er nu ineens blijkt dat er internationaal geen vuist gemaakt kan worden en er niet eens een fatsoenlijk team samengesteld kan worden. Als je het mij vraagt is het kiezen of delen: of blijven manouvreren op de smalle strook die de reiningsport nu is in NL; of de blik verbreden en de KNHS gebruiken om de sport meer bewegingsruimte en betekenis te geven.

ik vraag me af hoe jullie erbij komen dat de knhs zich niet inzet voor de reining?
er is 6 ton vrij gemaakt,,,

Anoniem

Re: Anky voor Nederlands reiningteam naar de WEG *filmpje*

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:44

6 ton inderdaad, betaald door de leden.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:45

Lovely schreef:

als dat zo zal zijn,,,wat is daar mis mee..is bij elke tak precies hetzelfde.
daardoor kan er wel een team naar kentucky gestuurd worden..
al had ik in dit geval de hele zooi thuis gelaten

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:46

Lovely schreef:

dat heb je met alles ..
als ik zie wat het aan ruiter, eigenaren enzo kost om een paard wedstrijden te laten lopen , immatriculaties , licenties ,afdrachten ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:49

Het had ook 600k kunnen zijn dankzij de Rabo Reining Lening om maar een dwarsstraat te noemen :). Sponsoring bedoel ik dan natuurlijk, voordat het verkeerd begrepen wordt.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 12:20

Lovely schreef:

wil je het nu niet snappen?
het is geen 'sport in een notendop' en waarop baseer jij dat er internationaal geen vuist gemaakt kan worden?
dat is wel degelijk zo, kijk naar resultaten van een Ruben van Dorp, Michel Sandijk, Hubertus Heule en Jimmy en Roy van der hoeven neerzetten op ONZE grootste internationale wedstrijden zoals de derby's en futurity's in USA en ook de Eurofuturity afgelopen jaar. Shows waar met 1 rit $50.000 of $100.000 dollar te winnen zijn, geen kleintjes zou ik zo dus zeggen.....

in onze sport is er VEEL MEER dan de WEG. een WEG of OS zijn NIET het middelpunt van ons bestaan. Dat zijn de futurity's en derbys. en daar doet nederland het gezien ons kleine landje helemaal niet zo slecht.

Dus omdat het voor de WEG allemaal niet zo goed geregeld is (teamsamenstelling, bondscoach) wil dus zeker NIET zeggen dat nederland internationaal geen vuist kan maken in de reiningsport.....

alleen dat het voor de WEG nog niet goed loopt allemaal waardoor we niet het best mogelijke team uitzenden.
we komen hier ook pas net kijken en dit heeft niet prio 1 in de reining.

Neemt natuurlijk niet weg dat we toch graag een zo goed mogelijk team willen hebben en sturen.

ik snap niet waarom dat zo moeilijk te begrijpen is. wij zijn geen engelse vereniging die

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 12:33

Je kunt toch moeilijk ontkennen dat België het nog véél beter doet en als we het nu hebben over een klein landje.....

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 12:35

??
ik snap je opmerking niet helemaal op mijn stukje, staat er toch volledig los van??

tuurlijk doet belgie het beter, en italie, en amerika.
maar daar ging het toch niet voer?
laten we er niet nog meer bij gaan halen het is zo al ingewikkeld genoeg voor de meesten hier :p

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 12:40

Jij zegt toch "dan doet Nederland het gezien ons kleine landje helemaal niet zo slecht"?
Ik vind dat het ophemelen van Nederlandse prestaties die ten eerste niet zo Nederlands zijn, Countree noemt bijv. een Belgische ruiter als "nederlandse verdienste", ten tweede is het maar net waarmee je vergelijkt of ze het niet zo slecht doen.
In vergelijking met het nog véél kleinere landje België doet Nederland het gewoon niet goed.
En als ik dan zie dat er in België wel een samenwerking is met de VLP en de Federatie, dan vraag ik me af waarom dat in Nederland niet op een goede constructieve manier kan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 12:57

Michel Sandijk, Hubertus Heule, Roy en Jimmy van den Hoeve en noem de reining ruiters maar op, het gros van wat hier op Bokt zit mee te discusïeren in dit topic heeft geen flauw benul van wie dat zijn!

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 13:57

horseyfries schreef:
......Ik vind dat het ophemelen van Nederlandse prestaties die ten eerste niet zo Nederlands zijn, Countree noemt bijv. een Belgische ruiter als "nederlandse verdienste", ten tweede is het maar net waarmee je vergelijkt of ze het niet zo slecht doen......

Oh maar die ruiter had zich allang bewezen, had daarvoor geen "nederlandse hulp" nodig.
Nee die nederlandse eigenaar heeft ook zijn eigen Nederlandse ruiter in dienst. Ik wilde alleen maar aantonen dat reining nederland veel serieuzer is dan men hier denkt en dat de middelen in Nederland er zijn. In paarden en zeker ook in ruiters. De toppaarden/ruiters en eigenaren zien geen grenzen, pakken het veel groter aan. Op zoek naar interessante paarden, wedstrijden, trainers etc.

Ook Nederlandse ruiters gaan regelmatig naar de USA. Brengen daar paarden uit op grote wedstrijden en scoren goed!
Paarden in eigendom van Nederlanders reizen samen met hun Nederlandse ruiters (en team) heel europa door. En dat beperkt zich echt niet tot Belgie en Duitsland. Italie, zweden, mallorca noem maar op. Dit gebeurd al jaren en ze zijn danook zeer geroutineerd. Een score van 70 is bijna zeldzaam te noemen voor deze ruiters en paarden, ze scoren gem. per jury hoger. En hebben meer dan alleen een Nederlandse Kampioens titel.

Wij zijn gewoon heeeel erg trots erop dat die gekke Nederlanders dat toch mooi voor elkaar krijgen.
Er had gewoon een veel beter team kunnen staan.....als andere dit ook bijtijds hadden ingezien.

Echt zonde, maar ja..
Laatst bijgewerkt door CounTree op 03-09-10 14:04, in het totaal 3 keer bewerkt

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 14:01

Lovely schreef:

Mmmm Reiners de KNHS nodig om de sport meer bewegingsruimte te geven en betekenis.. "Seriously ;) ;) ;) "
Jij weet echt totaal niet waar je het over hebt. Het enige waar Reiners de KNHS voor nodig hebben is om mee te mogen doen aan door de FEI georganiseerde wedstrijd that's it! De FEI wil alleen via overkoepelende verenigingen werken, wat voor Nederlandse Reiners dus inhoud dat ze aan de KNHS vast zitten.
Voor wedstrijden organiseren en dergelijke hebben Reiners de KNHS totaal niet nodig. Verbreding van de sport zal dus ook echt niet uit die hoek gaan komen.

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 14:26

Adrienne schreef:
Voor wedstrijden organiseren en dergelijke hebben Reiners de KNHS totaal niet nodig. Verbreding van de sport zal dus ook echt niet uit die hoek gaan komen.

Nee precies, kijk nu alleen al naar het groeiende aantal deelnemers bij de door de DRHA georganiseerde wedstrijden. Een jaar geleden was 45 starts in de rubriek GAG al veel. Laatste wedstrijd waren het er 61!!

Voor de niet reiners....dit is bij de DRHA dus de laagste rubriek, zogenaamde "groene klassen". Maar dan wel een rubriek, waarin de winnaar tegen 70 aan zit of vaak nog meer scoort!! Oh ja...ook de zgn topruiters komen dan vaak aan start in de hogere rubriek en worden door dezelfde goedgekeurde vaak buitenlandse NRHA jury beoordeeld.

Hier kan je scores vinden van een DRHA wedstrijd: http://www.drha.nl/News/drha_shows/3187.html even naar beneden scrollen en daar staan de lijsten bij de paperclips. Kijk eens bij de rubriek "open reining"hoe hoog de scores daar wel niet zijn!!

Dit is natuurlijk maar de uitslag van alleen deze wedstrijd. Maar in het totaal keus genoeg voor een heel fatsoenlijk team. Maar waarom makkelijk selecteren als het selectieprocedure veel moeilijker kan........
Laatst bijgewerkt door CounTree op 03-09-10 14:44, in het totaal 6 keer bewerkt

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 14:35

Adrienne schreef:
Mmmm Reiners de KNHS nodig om de sport meer bewegingsruimte te geven en betekenis.. "Seriously ;) ;) ;) "
Jij weet echt totaal niet waar je het over hebt. Het enige waar Reiners de KNHS voor nodig hebben is om mee te mogen doen aan door de FEI georganiseerde wedstrijd that's it! De FEI wil alleen via overkoepelende verenigingen werken, wat voor Nederlandse Reiners dus inhoud dat ze aan de KNHS vast zitten.

en denk je dat wij springruiters /springstallen eigenaren de KNHS of voor mij dan de KBRSF voor iets anders nodig hebben ..wij hebben ze net als jullie ook alleen maar nodig voor uitzendingen naar het buitenland , voor selecties en om deel te nemen aan nationale wedstrijden ..van mijn part mogen ze dat ook allemaal opdoeken maar helaas elke sport heeft zijn overkoepelende organisatie nodig ..
Voetbal hangst ook af van de nationale voetbalfederatie die op haar beurt dan weer tot de FIFA behoort ..
zou niet weten waarom jullie wel erkeninng willen maar verder lekker éénzaatjes willen blijven ..zo werkt het helaas niet
denk je dat er in een elftal nooit spanningen zijn met de bondscoach , dat er nooit onenigheid is over een basisplaats

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 15:24

Tsja, als het jullie keuze is om in je eigen kleine wereldje te blijven zitten en niet je sport verder uit te dragen door ook mee te doen aan EK's, WK's, en misschien zelfs Olympische Spelen, dan is het idd niet belangrijk om aan te sluiten bij de KNHS en indirect zo bij de FEI.
Maar dan moet je ook niet zeuren dat er geen geld is, sponsors niet geïnteresseerd zijn, en er geen geld voor bijv. talentenplannen of toppaarden te behouden is.
Ik proef hier een beetje dat men louter geïnteresseerd is in de grote geld wedstrijden, en dat zijn EK's en WK's enz. nu éénmaal niet, daar doe je mee om de titel en de eer en zijn de prijzen niet te vergelijken met de topwedstrijden in welke discipline dan ook. Dressuurruiters en springruiters hebben allang ingezien dat het wel een andere waarde heeft en daardoor heeft die sport veel meer tv zendtijd, sponsors, enz.
Blijkbaar ontbreekt dat inzicht bij de westernruiters in Nederland nog en kiezen zij liever voor het grote geld dan voor het algemeen belang van de sport.

België is wat dat betreft blijkbaar al een stuk verder, waar men een goede samenwerking met de VLP heeft en dus van alle voordelen geniet.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 16:03

horseyfries schreef:
Ik proef hier een beetje dat men louter geïnteresseerd is in de grote geld wedstrijden.

Groot geld? Waar :?
98% van de reining/western ruiters zouden wel willen rijden voor het 'grote geld' maar hebben niet het geld / talent / mogelijheid / etc om dit te doen.
Dus we hebben het hier over 2% van de reiningruiters die de markt domineren......

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 16:08

Er zitten hier echt mensen dingen te zeggen in dit topic terwijl ze niet eens weten waaaaaar ze het in godsnaam over hebben! :? :D

Conclusie:
Anky, Fenna, Huub en Rieky gaan naar de WEG.
Is het op een leuke manier gegaan? Nee ;)
Moeten we het er mee doen? Ja ;)

De westernsport is enorm aan het groeien, hebben we daar de KNHS voor nodig? Nee, zeker niet.
De DRHA krijgt steeds meer leden, de WRAN is al een hele tijd op gang (dan bedoel ik vanaf de L3, de rest is instap) en moet je kijken wat voor ruiters we ertussen hebben zitten! :D
Jonge mensen die steeds beter en steeds beter worden (denk aan Roy, Michel enz).. Das toch helemaal geweldig? :)
Laatst bijgewerkt door TiaraBungy op 03-09-10 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 16:09

dubbel
Laatst bijgewerkt door Vera op 03-09-10 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 16:10

Vera schreef:
Groot geld? Waar :?
98% van de reining/western ruiters zouden wel willen rijden voor het 'grote geld' maar hebben niet het geld / talent / mogelijheid / etc om dit te doen.
Dus we hebben het hier over 2% van de reiningruiters die de markt domineren......

Maar dat is bij Engels rijden niet anders hoor!

98% daarvan heeft ook het talent/geld/mogelijkheid enz niet om dit te doen!

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 16:11

Wha ha dat blijft lastig te geloven voor dressuur mensen blijkt. Ons wereldje is alles behalve klein. Ook zonder KNHS /FEI rijden Reiners NK's EK's en WK's maar dan onder de vlag van de AQHA, APHA en NRHA.
De KNHS/FEI wedstrijden zijn dus wat extra's en dan ga je afwegen of je dat belangrijk genoeg vindt vergeleken met de wedstrijden georganiseerd door je eigen vereniging.
Blijkbaar valt de FEI dan te licht voor velen, ook voor Amerikanen en Canadezen trouwens want de echte "grote" ruiters daar komen alleen maar voor de WEG en niet voor andere FEI wedstrijden. De WEG gaat om de eer van het land en dat wordt op dat moment als belangrijk gezien.

Speur de FEI werled ranglijst voor Reining maar een af naar namen als Dell Hendricks, Tim McQuay, Duane Latimar.. Die ga je niet vinden. Kijk dan maar eens naar de uitslag van de WEG 2006! Het gaat om prioriteit stellen en tja dan valt voor die grote ruiters de FEI te licht!