Drukte in slachthuizen door grote crisis in paardenwereld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:20

Waarom verkopen als een dier pijn heeft? Zeker als je dan al maanden aan het aanmodderen bent.
Dat doe je toch niet. Dat noem ik egoïstisch zijn omdat je je dier niet kunt missen.

Ik kom wekelijks in Nijkerk bij de paardenslachterij, en zie daar NOOIT gezonde paarden staan.
Gelukkig niet zeg.

Firegirl
Ja er was nog iemand met een joekel van een paard later op de dag, die was ook al jaren bezig..
Heel triest...

Maar bij Jan, geen gezonde paarden hoor :n Nouja, het vlees is gezond.Maar de paarden mankeren iets.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:22

ik ben ook pro-slachten (hoe raar dat ook klinkt) maar ik vind het humaner dan een spuitje. ik zou zelf ook liever een 'snelle dood' krijgen als ik mocht kiezen..

Maar volgens mij is dat een heel ander onderwerp.

Goed om te horen dat er geen massa's gezonde paarden weggebracht worden. Want dat is toch een beetje het beeld wat ik kreeg.

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:26

Zidore schreef:
ik ben ook pro-slachten (hoe raar dat ook klinkt) maar ik vind het humaner dan een spuitje. ik zou zelf ook liever een 'snelle dood' krijgen als ik mocht kiezen..

Maar volgens mij is dat een heel ander onderwerp.

Goed om te horen dat er geen massa's gezonde paarden weggebracht worden. Want dat is toch een beetje het beeld wat ik kreeg.

Edit: Dat idee kreeg ik dus ook van het bericht.

Ik kies hier ook absoluut voor. Heb gezien wat er met een spuitje geven kan gebeuren en wat firegirl zegt kan ik mij ook goed voorstellen, maar dan heb je het niet over een paard dat iemand maar bikkelhard doortraint, omdat diegene vindt dat het na 2 mnd maar over moet zijn.

Jollie: elke keer begrijpen we elkaar weer verkeerd. Wei weet komt er nog een tijd dat we van elkaar snappen wat we bedoelen. Ik anticipeer nl alleen op het openingstopic. Meer niet en Van Veen is niet de enige paardenslager in Ned. (helaas). Er zullen er ook minder humane zijn.

Waar komen die verhalen dan vandaan dat er veulens gelsacht worden, die nog gezond zijn puur uit overschot?

Jolliegirl

Re: Drukte in slachthuizen door grote crisis in paardenwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:30

Ik begrijp je wel, voel me ook niet aangevallen hoor ;)

Van veen is de enigste paardenslachter in Nederland nogmaar.
Verder zijn het allemaal abattoirs of rundslachterijen waar soms eens een paard komt.

De veulen die een overschot geven, gaan vaak op transport naar frankrijk of belgie en belanden daar bij de slager.
Zo ook de veulens/paarden na een paardenmarkt.
In frankrijk en belgie eten ze tenminste paardenvlees.

Zouden wij, nederlanders, ook eens moeten gaan doen.

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:39

Jolliegirl schreef:
Ik begrijp je wel, voel me ook niet aangevallen hoor ;)

Van veen is de enigste paardenslachter in Nederland nogmaar.
Verder zijn het allemaal abattoirs of rundslachterijen waar soms eens een paard komt.

De veulen die een overschot geven, gaan vaak op transport naar frankrijk of belgie en belanden daar bij de slager.
Zo ook de veulens/paarden na een paardenmarkt.
In frankrijk en belgie eten ze tenminste paardenvlees.

Zouden wij, nederlanders, ook eens moeten gaan doen.

Gelukkig, want zo bedoelde ik het nl ook niet.

Ok, dat wist ik niet.Weet alleen dat er meerdere slagers zijn die paarden uit hun pijn helpen. Zag nl laatst nog op een buitenbord veulenvlees te koop.

Ik vind het zelf niet lekker, maar ben dan ook best pietluttig, vind ook konijn, zwijn, struisvogel, hert, etc. niet lekker. Ik vind alleen de dingen lekker zoals rund, een varkenshaasje, kip en kalkoen. Wie weet leer ik het ooit nog eten.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:41

Wat wel gebeurt : Vrijdag had Jan een jaarling, die had het aan z'n beenwerk. Maar het vlees was voor de slager.

Dus dat is dan gewoon : Veulenvlees.

Er zijn zeker wel slachters die paarden schieten hoor.
Maar Jan is de enigste echte paardenslachter.

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:53

Hier in België is het algemeen geweten dat vooral trekpaardenveulens vaak bij de slager terecht komen. De dekgelden zijn laag, de veulens hebben al een mooi gewicht en veel vlees op jonge leeftijd... Heel triestig vind ik dat. Terwijl het Belgische trekpaard net onze trots zou moeten zijn, sturen we de veulens al naar de slacht nog voor ze iets kunnen laten zien. En zeggen dat de Amerikanen voor onze 'Belg' enorm veel geld overhebben, net als voor het Nederlandse 'Zwarte Goud'. Je ziet gelukkig nog vaak advertenties in de zin 'trekpaard 1jaar, minimum €900, niet voor het geld, maar we willen niet dat ze naar de slacht gaat'.

Weet niet hoe het in Nederland ondertussen geregeld is, maar hier is het nu eindelijk - en gelukkig maar - zover dat slacht niet meer kan éénmaal een eigenaar dit aangeeft, uit eigen overweging of omdat het dier vb. Equipalazone of andere schadelijke geneesmiddelen heeft gekregen. Wordt het dier verkocht, dan kan de volgende eigenaar deze beslissing niet meer ongedaan maken: éénmaal 'niet geschikt voor de slacht' aan z'n chipnummer verbonden, is het ook definitief zo. En dan mogen de slachthuizen het dier ook niet meer accepteren. Maar goed ook, want 'paardenvlees is zuiver vlees' was tot voor een aantal jaren absoluut niet het geval! Hoeveel dieren zouden er niet geslacht zijn die 'bakken' Phenyl en andere kankerverwekkende geneesmiddelen gekregen hadden? Nou, eet smakelijk zou ik zeggen. :Y) Nu is de controle al een pak beter, maar dan nog: Jullie geven aan dat de paarden die bij het slachthuis terecht komen ziek zijn. Hebben deze van de eigenaar dan geen pijnstilling gekregen? Of is de eigenaar steeds heel goed nagegaan of de middelen die zijn paard kreeg geen kwaad kunnen voor de mens bij consumptie van het vlees achteraf? Denk dat het systeem op dat vlak nog lang niet waterdicht is. Belgen eten paardenvlees, maar deze Belg niet. ;)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:59

Als het fatsoenlijk eraan toe gaat in die slachterij LeenC, vind ik het helemaal niet erg dat er paarden voor de slacht worden gebruikt.
Mits ze wel een fatsoenlijke opgroei hebben gehad.
Veulenvlees is erg populair bij jullie toch?

Hier in Nederland staat alles stevig onder controle. Zeker ivm geneesmiddelen.
Het vlees wat hier verkocht word, is schoon vlees.

Staat een paard aan de pijnstilling/antibiotica, dan gaat deze gewoon naar de rendac.

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:46

Ook nog na de pijnstilling? (Gewoon uit nieuwsgierigheid, hoor) Want éénmaal phenyl gekregen, blijft het dus gewoon in hun lijf aanwezig. Dat dragen ze de rest van hun dagen mee en als ze echt oud worden, kunnen ze er zelf ook kanker van krijgen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:57

LeenC schreef:
Ook nog na de pijnstilling? (Gewoon uit nieuwsgierigheid, hoor) Want éénmaal phenyl gekregen, blijft het dus gewoon in hun lijf aanwezig. Dat dragen ze de rest van hun dagen mee en als ze echt oud worden, kunnen ze er zelf ook kanker van krijgen.

Ik weet niet precies hoe dit zit.
Zal ik dit overmorgen even voor je vragen aan de dierenarts die de controle uitvoert in het slachthuis?

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 22:46

Nou, als dat geen te grote moeite is. ;)

Populair zou ik het niet noemen. Paardenvlees ligt in de rekken, maar je hoort weinig mensen van de daken schreeuwen dat ze paardenvlees eten. Het maatschappelijk draagvlak ervoor wordt met de jaren kleiner, zeker na de tapes die verschenen rond de veemarkten en de paardentransporten een aantal jaren geleden. 'Veulen' zal je al helemaal niet aangekondigd zien staan. Ik gok dat het vooral de oudere generatie is die nog paard op het menu zet.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 23:36

Komt goed, ga het vragen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:19

Tja....uiteindelijk zijn het de paarden van van Veen meestal niet die op je bord komen, er gaat veel naar het buitenland maar de slachtpaarden uit italie en zo komen wel op je bord.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:45

ElCamino schreef:
Tja....uiteindelijk zijn het de paarden van van Veen meestal niet die op je bord komen, er gaat veel naar het buitenland maar de slachtpaarden uit italie en zo komen wel op je bord.

Klopt. En dan in frikadellen e.d
Snacks.

Al het vlees bij van Veen gaat gewoon richting belgie als ik het goed begrepen heb. En word daar gewoon gegeten.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:15

hm, we hebben vorig jaar een paard naar Jan gebracht, heeft op Bute gestaan,en kreeg koliek, slag in de darm, werd ee noodslachting op zaterdagmiddag bij hem. Paard ging naar de rendac. Kon hij niet verwerken, we hadden later pas verjklaring DA en paspoort erbij omdat het om een noodslachting ging.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 14:10

Dat het drukker wordt klopt, vorige week had jan er 10. ( met die excursie op 8 oktober) Paard van vriend van me moest ook maar omdat hij er al 10 had schuift deze een weekje op.
Aankomende vrijdag is hij aan de beurt.
Waar er voorheen 2 of 3 kwamen op vrijdag zijn het er nu meer dan 10 dus...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 14:12

het waren er 17.
Hij heeft het echt enorm druk, aankomende vrijdag zijn er geloof ik ook al 15.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 14:53

oh dan zijn het er toch meer geworden. Vriend van me had gebeld voor vrijdag en toen zeiden ze dat er al 10 waren en hij moest opschuiven. nou ja, feit blijft dat er meer paarden weggaan dan voorheen.
Of het nou crisis is, paarden met pijn of dat de taboe op het schieten minder wordt...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 14:56

Ik denk een samenloop van vanalles ;)