FEI Meeting: LDR toegestaan, hyperflexie voortaan verboden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bulck

Re: FEI Meeting: LDR toegestaan, hyperflexie voortaan verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 10:45

En wanneer zie je dan een dressuurpaard in de ring te diep lopen? gezien zeker op het FEI niveau we toch zitten met de oprichting???
Dus een beetje vreemd dat systeem dan. Dat er een dergelijk systeem zou ontstaan om drukmeting te doen dat is iets anders. Maar de praktische invulling zal een ander paar mouwen worden. Gezien dan elk paard met zijn gevens ingebracht moet worden, idem voor ruiter, maar eveneens dan de materialen (dun bit vs dikker bit, stang met of zonder tongvrijheid en idd weer de dikte) etc

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 10:47

zipje71 schreef:
MarcelDufour schreef:
Dit is bijvoorbeeld LDR verkregen door agressieve kracht. Let vooral op de positie van het lichaam en de handen. Hier wordt met 60 kilo in de mond gehangen en getrokken. Dit is dus in de toekomst direct geel als het op concours gebeurt.
Afbeelding

En als ze d'r teugels korter neemt ziet het er al een stuk vriendelijker uit maar kan ze nog net zo veel kracht zetten. Vind dit een slecht voorbeeld

Maar we kunnen toch niet gaan oordelen over als-als situaties. Het is op deze foto gewoon zoals het is. Ze heeft haar teugels niet korter, dus is het wel een voorbeeld van buiging verkregen door agressieve kracht.
ALS paarden nooit op de foto en video gezet waren zoals nu het internet vol staat, dan WAS er nooit zo'n protest geweest. Maar het is wel zo, dus hebben we nu de grote discussie die er is.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 10:48

bulck schreef:
En wanneer zie je dan een dressuurpaard in de ring te diep lopen? gezien zeker op het FEI niveau we toch zitten met de oprichting???
Dus een beetje vreemd dat systeem dan. Dat er een dergelijk systeem zou ontstaan om drukmeting te doen dat is iets anders. Maar de praktische invulling zal een ander paar mouwen worden. Gezien dan elk paard met zijn gevens ingebracht moet worden, idem voor ruiter, maar eveneens dan de materialen (dun bit vs dikker bit, stang met of zonder tongvrijheid en idd weer de dikte) etc

Hier dus. In de ring, tijdens een wedstrijd.

Afbeelding

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:09

MarcelDufour schreef:
MarcelDufour schreef:
Dit is bijvoorbeeld LDR verkregen door agressieve kracht. Let vooral op de positie van het lichaam en de handen. Hier wordt met 60 kilo in de mond gehangen en getrokken. Dit is dus in de toekomst direct geel als het op concours gebeurt.
Afbeelding

En als ze d'r teugels korter neemt ziet het er al een stuk vriendelijker uit maar kan ze nog net zo veel kracht zetten. Vind dit een slecht voorbeeld

Maar we kunnen toch niet gaan oordelen over als-als situaties. Het is op deze foto gewoon zoals het is. Ze heeft haar teugels niet korter, dus is het wel een voorbeeld van buiging verkregen door agressieve kracht.
ALS paarden nooit op de foto en video gezet waren zoals nu het internet vol staat, dan WAS er nooit zo'n protest geweest. Maar het is wel zo, dus hebben we nu de grote discussie die er is.[/quote]

Als ik met een gewone trens met zulke waslijnen zit ziet het er ook agressief uit

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:14

MarcelDufour schreef:
bulck schreef:
Ik zei ook een variant e. Of zie je dat touwtje niet? Dat hangt er voor de fun ofzo.
Je hebt zelf een bit waar dat standaar bij is, een echt marteltuig om alleen al te zien hangen. Kom ff niet op de naam. Maar is zon rechthoekige schijf, met rolletje in het midden, kleine schaar en ook een touwtje dat over de neus gaat. Ook met dubbele teugel

Variant op een hackamore, maar dan zonder scharen????????? jaja, ga maar door...haha.
Dat touwtje, wat jij ziet, is van de tonglepel. Het paard heet Cumano en die heb ik al tientallen keren van ongeveer 30cm afstand gezien, maar nog nooit had die iets van een hackamore variant om zijn hoofd!

Tja MD, een paard van een bevriende hengstenhouder wordt door Jos uitgebracht. Ik heb deze optoming aan de haak en in de mond kunnen bekijken; Idd is hier een tonglepel van toepassing, maar daar heeft dat touwtje niets mee te maken. De tonglepel hangt in het hoofdstel bij zeg maar. Dit touwtje echter loopt over de neus, door een ringetje van die pelham (is een apart ringetje bij aangezet, zal wss wel zo gekocht zijn) en gaat zo via de schaar van de pelham naar onder en wordt dan door de onderste ring aan een teugel bevestigd (dubbele teugelvoering dus) Ik hoef denk ik het hefboomeffect niet uit te leggen.

Wat ik dus wil aanhalen is dat dit alles zo hypocriet is. Want een heel gedoen over rollkur en het flexen (waar uiteindelijk ldr het begin van is) terwijl er langs de andere kant weggekeken wordt van zaken die veel meer verdoezelen.
Want idd, een tonglepel mag al niet in de dressuur, idem voor hulpteugels als zijnde een martingaal of combinatie bitten anders dan S&t
Dus krijg je mijn inziens enkel een hetze tegen een trainingsmanier.

Dus zwart-wit, ok, maar dan wel over de hele lijn en in alle disciplines. Of kan trek en pluk werk in bvb de springsport wel? Zijn die optomingen echt nodig. Waarom niet, S&t, maar dan zonder martingaal. Of enkel op hackamore, dus geen combi's. Of mss het eerlijkste gezien de zware inspanningen een gewoon regulier bit met optie martingaal.

Snap je wat ik wil zeggen, dat radicale is goed en wss nodig om een punt te stellen en te maken, maar dan moeten ze daar heel rechtlijnig in zijn en niet een focus willen leggen op enkel een hoofd halshouding.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:15

MarcelDufour schreef:
bulck schreef:

Hier dus. In de ring, tijdens een wedstrijd.

Afbeelding

Dat is dus op het losrijterrein, wel van een hele vreemde hoek (kikkervorsperspectief) getrokken en is geen rollkur maar ldr. En wss net het resultaat van een correctie.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:30

bulck schreef:
Tja MD, een paard van een bevriende hengstenhouder wordt door Jos uitgebracht. Ik heb deze optoming aan de haak en in de mond kunnen bekijken; Idd is hier een tonglepel van toepassing, maar daar heeft dat touwtje niets mee te maken. De tonglepel hangt in het hoofdstel bij zeg maar. Dit touwtje echter loopt over de neus, door een ringetje van die pelham (is een apart ringetje bij aangezet, zal wss wel zo gekocht zijn) en gaat zo via de schaar van de pelham naar onder en wordt dan door de onderste ring aan een teugel bevestigd (dubbele teugelvoering dus) Ik hoef denk ik het hefboomeffect niet uit te leggen.

Wat ik dus wil aanhalen is dat dit alles zo hypocriet is. Want een heel gedoen over rollkur en het flexen (waar uiteindelijk ldr het begin van is) terwijl er langs de andere kant weggekeken wordt van zaken die veel meer verdoezelen.
Want idd, een tonglepel mag al niet in de dressuur, idem voor hulpteugels als zijnde een martingaal of combinatie bitten anders dan S&t
Dus krijg je mijn inziens enkel een hetze tegen een trainingsmanier.

Dus zwart-wit, ok, maar dan wel over de hele lijn en in alle disciplines. Of kan trek en pluk werk in bvb de springsport wel? Zijn die optomingen echt nodig. Waarom niet, S&t, maar dan zonder martingaal. Of enkel op hackamore, dus geen combi's. Of mss het eerlijkste gezien de zware inspanningen een gewoon regulier bit met optie martingaal.

Snap je wat ik wil zeggen, dat radicale is goed en wss nodig om een punt te stellen en te maken, maar dan moeten ze daar heel rechtlijnig in zijn en niet een focus willen leggen op enkel een hoofd halshouding.

Dat de wereld niet eerlijk in elkaar zit, is voor mij niks nieuws. Ik weet ook dat er in de springsport dingen gebeuren die niet door de beugel kunnen. Maar een ieder die dingen ziet waar hij/zij het niet mee eens is, moet daar wat tegen ondernemen indien zij/hij dat blieft. En als er genoeg medestanders zijn, twijfel ik niet dat dat soort dingen zullen veranderen. De stem van de massa is altijd het sterkst. En de FEI heeft duidelijk laten zien dat ze daar zelf ook zeer gevoelig voor is.
Dat touwtje waar jij het over hebt, is een riempje, en dat zit aan de tonglepel.
Een tonglepel zoals onderstaande foto. Met als verschil dat Jos hem over de neus laat lopen, via de neusriem.
Afbeelding

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:33

idd dat is een tonglepel, dus in de verste verte heeft dat niets van doen met dat touwtje dat over de neus loopt.

En verder helemaal eens, maar toch het hypocriete van het verhaal.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:42

MarcelDufour schreef:
[

Duidelijker kan het echt niet, en laat echt geen enkele ruimte over voor twijfel. Dus opmerkingen die dit ontkennen raken kant nog wal en geven alleen maar blijk dat degene die het uit echt niet weet hoe de vork in de steel zit.

En daarom bestaat er nu een verschil tussen LDR en hyperflexie/rollkur. Misschien moet je de eerste alinea nog eens lezen van dit topic.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:47

Typisch hoe altijd weer dezelfde slechte foto's worden aangehaald en dat er altijd gestopt wordt met filmen op het moment dat iemand gaat lichtrijden en halsstrekken.

Kijk hier maar eens goed naar. Is goed te zien hoe weinig kracht Anky gebruikt om Nelson ronder in te stellen en hoeveel controle ze heeft. Ik wenste dat ik zoveel controle over mijzelf als over een paard had. http://horsus.nl/nl/?p=videos&i=436&t1=1

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:47

bulck schreef:
idd dat is een tonglepel, dus in de verste verte heeft dat niets van doen met dat touwtje dat over de neus loopt.

Jos heeft die tonglepel bevestigd aan de neusriem. Dat doen de meeste springruiters trouwens, omdat daarmee de stand van de lepel verandert, en nog sterker inwerkt. Maar, op zich een onbelangrijk discussiepunt.
Tuurlijk is er veel hypocresie in de regelgeveing, en ook ik zie wel dat de springruiters in principe veel meer mogen dan de dressuurruiters. Het is allemaal eigenlijk begonnen met de tong van Kittel, en de column van Anky in de Telegraaf. Toen dat stukje van haar verscheen, schreef ik gelijk dat dat een inschattingsfout van haar is geweest. Ze bedoelde het goed, maar ik voelde direct aan dat dat averechts zou gaan werken. Waar het eerst nog controleerbaar was, werd door haar stukje het een heel groot aandachtspunt. Als ik haar adviseur zou zijn geweest had ik gezegd dat ze zich stil had moeten houden. Mijn opa, een echte slimme vogel, die zei het me zo vaak. Als je geschoren wordt moet je stil blijven zitten, en met boter op je hoofd moet je vooral uit de zon blijven.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:51

Vudress schreef:
Typisch hoe altijd weer dezelfde slechte foto's worden aangehaald en dat er altijd gestopt wordt met filmen op het moment dat iemand gaat lichtrijden en halsstrekken.

Kijk hier maar eens goed naar. Is goed te zien hoe weinig kracht Anky gebruikt om Nelson ronder in te stellen en hoeveel controle ze heeft. Ik wenste dat ik zoveel controle over mijzelf als over een paard had. http://horsus.nl/nl/?p=videos&i=436&t1=1

Dat is ook zo, maar ook zeer menselijk. Om een punt te bewijzen zullen mensen altijd met de dingen en argumenten op de proppen komen dat hun stelling bewijst. Daarentegen wil ik stellen dat er zo vreselijk veel van dit materiaal geschoten is, dat je niet meer over momentopnames kunt spreken. Het is te wijdverspreid. En de enige remedie is gewoon zorgen dat dat dus op concours niet meer gebeurt. Ik barreer (bij wijze van spreken!!) mijn paard ook nog wel eens thuis, maar NOOIT op concours en zullen daar dus nooit foto's van genomen kunnen worden. Begrijp je wat ik bedoel?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:56

MarcelDufour schreef:
bulck schreef:

Jos heeft die tonglepel bevestigd aan de neusriem. Dat doen de meeste springruiters trouwens, omdat daarmee de stand van de lepel verandert, en nog sterker inwerkt. Maar, op zich een onbelangrijk discussiepunt.
Tuurlijk is er veel hypocresie in de regelgeveing, en ook ik zie wel dat de springruiters in principe veel meer mogen dan de dressuurruiters. Het is allemaal eigenlijk begonnen met de tong van Kittel, en de column van Anky in de Telegraaf. Toen dat stukje van haar verscheen, schreef ik gelijk dat dat een inschattingsfout van haar is geweest. Ze bedoelde het goed, maar ik voelde direct aan dat dat averechts zou gaan werken. Waar het eerst nog controleerbaar was, werd door haar stukje het een heel groot aandachtspunt. Als ik haar adviseur zou zijn geweest had ik gezegd dat ze zich stil had moeten houden. Mijn opa, een echte slimme vogel, die zei het me zo vaak. Als je geschoren wordt moet je stil blijven zitten, en met boter op je hoofd moet je vooral uit de zon blijven.

Tja sorry marcel, maar met dat riempje ben je echt verkeerd, want wat is het nut dan van een tonglepel met een teugel te verbinden?

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:58

MarcelDufour schreef:
Vudress schreef:

Dat is ook zo, maar ook zeer menselijk. Om een punt te bewijzen zullen mensen altijd met de dingen en argumenten op de proppen komen dat hun stelling bewijst. Daarentegen wil ik stellen dat er zo vreselijk veel van dit materiaal geschoten is, dat je niet meer over momentopnames kunt spreken. Het is te wijdverspreid. En de enige remedie is gewoon zorgen dat dat dus op concours niet meer gebeurt. Ik barreer (bij wijze van spreken!!) mijn paard ook nog wel eens thuis, maar NOOIT op concours en zullen daar dus nooit foto's van genomen kunnen worden. Begrijp je wat ik bedoel?

En hetgeen wat je bereikt is dat paarden gecorrigeerd worden achter gesloten binnenbaandeuren. Ik ken plaatsen waar dat om 6 uur 's ochtends gebeurd en wat je daar ziet is het diep rijden niets bij.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:01

Ja ok vudress, maar dat zal je altijd blijven houden en daar heb je geen oplossing voor. Behalve dan als getuigen op zen minst je grote mond open durven zetten

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:02

Vudress schreef:
En hetgeen wat je bereikt is dat paarden gecorrigeerd worden achter gesloten binnenbaandeuren. Ik ken plaatsen waar dat om 6 uur 's ochtends gebeurd en wat je daar ziet is het diep rijden niets bij.

Maar dat is toch niet tegen te houden! Welke regelgeving je er ook op los laat. Op concours was het voorheen eerder regel dan uitzondering, dat barreren, maar nu zie je het echt nooit meer. Dus scherpe controle helpt wel. Maar, inderdaad, alleen op concours.
Bovendien gebeurt dat vandaag de dag ook al, dat er extreme trainingsvormen gehanteerd worden, dus niks nieuws. Ze gaan het niet meer doen, nu de regels gaan veranderen, want ze deden het al. Toch?
Laatst bijgewerkt door Springert op 19-02-10 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:04

bulck schreef:
Tja sorry marcel, maar met dat riempje ben je echt verkeerd, want wat is het nut dan van een tonglepel met een teugel te verbinden?

Kan zijn, hoor, maar ik vind dat ook niet zo belangrijk om het zo lang over te hebben.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:22

Tja ik wilde er ook niet over uitwijden, enkel beweer je dat dat een tonglepel was en dat is dus niet. maar gewoon een hefboomwerking en wel een die snoert.
http://portfolio.lesoir.be/main.php?g2_ ... alNumber=2

In die link ziet je het beter en kan je het riempje volgen en zie je dat de onderste teugel aan het uiteinde van dat touwtje hangt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:49

bulck schreef:
Tja ik wilde er ook niet over uitwijden, enkel beweer je dat dat een tonglepel was en dat is dus niet. maar gewoon een hefboomwerking en wel een die snoert.
http://portfolio.lesoir.be/main.php?g2_ ... alNumber=2

In die link ziet je het beter en kan je het riempje volgen en zie je dat de onderste teugel aan het uiteinde van dat touwtje hangt

Zal komen omdat Jos een mietje is en geen kracht heeft in die dunne polsjes van hem! :D
Haha, nee hoor....een ruiter met een giga talent. En we mogen elkaar ook graag, vandaar dat ik dit ook makkelijk zeggen kan over hem.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 13:07

vur schreef:
Ja precies, de stabiele basis haal ik uit het feit dat ik mijn ellebogen bij mijn lichaam houdt. Dit is mijn uitgangspunt. Als ik mijn handen op mijn dijen houdt, dan kunnen mijn ellebogen te makkelijk achter mijn romp uit komen te steken, omdat ik slechter voel wanneer mijn ellebogen achter mijn romp uit komen te steken. Voor mij werkt dat dus helemaal niet en ik vind het ondenkbaar dat iemand anders dat wel kan, maar goed, misschien moet ik dat maar eens in levende lijve komen aanschouwen. ;)

Een stabiele basis haal je niet uit het plaatsen van je armen, maar uit je romp. Je kunt dus leren om jezelf te stabiel maken ongeacht waar je je handen houdt, al hou je je teugels vast boven je hoofd bij wijze van spreken. Ik kan me vanuit mijn werk met ruiters wel iets voorstellen bij jouw verhaal, maar kan je vanuit die invalshoek ook vertellen dat het vrij makkelijk anders kan, en dat het dan veel eenvoudiger wordt om je hulpen precies te doseren. Het is voor mensen die dat niet gewend zijn wel een proces dat je eerst weer bewust moet leren, je moet je lichaam net op een iets andere manier gaan gebruiken.

In de manier van werken zoals Anky & Sjef dat doen (of de "Hollandse school" zo je wilt, zelf ben ik dan meer getraind binnen de "Zweedse school" :') ) kom je jezelf vrij snel tegen als je niet echt goed in balans zit en je hulpen heel erg onafhankelijk kunt geven. Op die manier werkt het een beetje 2 kanten op, je wordt veel meer gedwongen om te werken aan een onafhankelijke zit omdat je sneller tegen komt dat het nog niet zo goed is als je denkt dat het is.

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 15:40

heb je nog veel mede springruiters aangesproken marcel? Bij de wereldbeker werden flink wat paarden nog even in de krul getrokken voor de bel ging...

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 16:17

Michael1104 schreef:
heb je nog veel mede springruiters aangesproken marcel? Bij de wereldbeker werden flink wat paarden nog even in de krul getrokken voor de bel ging...

Nee, eerst maar eens afwachten wat de commissie Kemperman precies op schrift gaat stellen. Zoals ik begrepen heb dat de regels gaan luiden, zou ik tevreden zijn, en zie dan verder geen nut van de discussie verder te gaan voeren. Wordt het slappe hap, dan is het alsnog tijd zat om weer eens de boel op te schudden en het onder de aandacht te brengen.
Ik heb wel al heel wat commentaar gehad, maar alleen uit de dressuurwereld en alleen achter mijn rug. Niemand had het lef om me dat rechtstreeks in mijn gezicht te zeggen. Uit het kamp van de springruiters alleen wat grappen er over gehoord, maar niet een die zei dat ik verkeerd bezig was. Want ze weten wel inmiddels allemaal hoe ik bezig ben met het thema, dat is toch niet onopgemerkt gebleven.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 17:27

Het is alleen wat jammer dat je daar mee bezig bent zonder je er daadwerkelijk in verdiepen.

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 17:28

ok, ik vroeg me alleen af hoe je ging reageren als een mede springruiter de kin op de borst drukte, vlak voordat de bel ging.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 17:41

Michael1104 schreef:
ok, ik vroeg me alleen af hoe je ging reageren als een mede springruiter de kin op de borst drukte, vlak voordat de bel ging.

Als een mede springruiter zijn kin op de borst drukt, dat moet ie zelf weten. Is zijn kin en borst en als ie dat leuk vindt! :D

Zonder dollen, dat moet iemand anders maar aanpakken, die niet zo met het springen verweven is als ik.
Daarom kan ik dat makkelijk met de dressuur doen, want daar kan dus niemand zorgen dat ik met de nek aangekeken wordt, omdat dat me worst zal zijn van dressuurruiters. In de springwereld is dat anders, dus moet iemand dat doen die net zo buiten het springen staat, als ik buiten de dressuur.
Jij weet net zo goed als ik hoe dat werkt.