Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
zipje71 schreef:MarcelDufour schreef:Dit is bijvoorbeeld LDR verkregen door agressieve kracht. Let vooral op de positie van het lichaam en de handen. Hier wordt met 60 kilo in de mond gehangen en getrokken. Dit is dus in de toekomst direct geel als het op concours gebeurt.
En als ze d'r teugels korter neemt ziet het er al een stuk vriendelijker uit maar kan ze nog net zo veel kracht zetten. Vind dit een slecht voorbeeld
bulck schreef:En wanneer zie je dan een dressuurpaard in de ring te diep lopen? gezien zeker op het FEI niveau we toch zitten met de oprichting???
Dus een beetje vreemd dat systeem dan. Dat er een dergelijk systeem zou ontstaan om drukmeting te doen dat is iets anders. Maar de praktische invulling zal een ander paar mouwen worden. Gezien dan elk paard met zijn gevens ingebracht moet worden, idem voor ruiter, maar eveneens dan de materialen (dun bit vs dikker bit, stang met of zonder tongvrijheid en idd weer de dikte) etc
MarcelDufour schreef:MarcelDufour schreef:Dit is bijvoorbeeld LDR verkregen door agressieve kracht. Let vooral op de positie van het lichaam en de handen. Hier wordt met 60 kilo in de mond gehangen en getrokken. Dit is dus in de toekomst direct geel als het op concours gebeurt.
En als ze d'r teugels korter neemt ziet het er al een stuk vriendelijker uit maar kan ze nog net zo veel kracht zetten. Vind dit een slecht voorbeeld
MarcelDufour schreef:bulck schreef:Ik zei ook een variant e. Of zie je dat touwtje niet? Dat hangt er voor de fun ofzo.
Je hebt zelf een bit waar dat standaar bij is, een echt marteltuig om alleen al te zien hangen. Kom ff niet op de naam. Maar is zon rechthoekige schijf, met rolletje in het midden, kleine schaar en ook een touwtje dat over de neus gaat. Ook met dubbele teugel
Variant op een hackamore, maar dan zonder scharen????????? jaja, ga maar door...haha.
Dat touwtje, wat jij ziet, is van de tonglepel. Het paard heet Cumano en die heb ik al tientallen keren van ongeveer 30cm afstand gezien, maar nog nooit had die iets van een hackamore variant om zijn hoofd!
MarcelDufour schreef:bulck schreef:En wanneer zie je dan een dressuurpaard in de ring te diep lopen? gezien zeker op het FEI niveau we toch zitten met de oprichting???
Dus een beetje vreemd dat systeem dan. Dat er een dergelijk systeem zou ontstaan om drukmeting te doen dat is iets anders. Maar de praktische invulling zal een ander paar mouwen worden. Gezien dan elk paard met zijn gevens ingebracht moet worden, idem voor ruiter, maar eveneens dan de materialen (dun bit vs dikker bit, stang met of zonder tongvrijheid en idd weer de dikte) etc
Hier dus. In de ring, tijdens een wedstrijd.
bulck schreef:Tja MD, een paard van een bevriende hengstenhouder wordt door Jos uitgebracht. Ik heb deze optoming aan de haak en in de mond kunnen bekijken; Idd is hier een tonglepel van toepassing, maar daar heeft dat touwtje niets mee te maken. De tonglepel hangt in het hoofdstel bij zeg maar. Dit touwtje echter loopt over de neus, door een ringetje van die pelham (is een apart ringetje bij aangezet, zal wss wel zo gekocht zijn) en gaat zo via de schaar van de pelham naar onder en wordt dan door de onderste ring aan een teugel bevestigd (dubbele teugelvoering dus) Ik hoef denk ik het hefboomeffect niet uit te leggen.
Wat ik dus wil aanhalen is dat dit alles zo hypocriet is. Want een heel gedoen over rollkur en het flexen (waar uiteindelijk ldr het begin van is) terwijl er langs de andere kant weggekeken wordt van zaken die veel meer verdoezelen.
Want idd, een tonglepel mag al niet in de dressuur, idem voor hulpteugels als zijnde een martingaal of combinatie bitten anders dan S&t
Dus krijg je mijn inziens enkel een hetze tegen een trainingsmanier.
Dus zwart-wit, ok, maar dan wel over de hele lijn en in alle disciplines. Of kan trek en pluk werk in bvb de springsport wel? Zijn die optomingen echt nodig. Waarom niet, S&t, maar dan zonder martingaal. Of enkel op hackamore, dus geen combi's. Of mss het eerlijkste gezien de zware inspanningen een gewoon regulier bit met optie martingaal.
Snap je wat ik wil zeggen, dat radicale is goed en wss nodig om een punt te stellen en te maken, maar dan moeten ze daar heel rechtlijnig in zijn en niet een focus willen leggen op enkel een hoofd halshouding.
MarcelDufour schreef:[
Duidelijker kan het echt niet, en laat echt geen enkele ruimte over voor twijfel. Dus opmerkingen die dit ontkennen raken kant nog wal en geven alleen maar blijk dat degene die het uit echt niet weet hoe de vork in de steel zit.
bulck schreef:idd dat is een tonglepel, dus in de verste verte heeft dat niets van doen met dat touwtje dat over de neus loopt.
En verder helemaal eens, maar toch het hypocriete van het verhaal.
Vudress schreef:Typisch hoe altijd weer dezelfde slechte foto's worden aangehaald en dat er altijd gestopt wordt met filmen op het moment dat iemand gaat lichtrijden en halsstrekken.
Kijk hier maar eens goed naar. Is goed te zien hoe weinig kracht Anky gebruikt om Nelson ronder in te stellen en hoeveel controle ze heeft. Ik wenste dat ik zoveel controle over mijzelf als over een paard had. http://horsus.nl/nl/?p=videos&i=436&t1=1
MarcelDufour schreef:bulck schreef:idd dat is een tonglepel, dus in de verste verte heeft dat niets van doen met dat touwtje dat over de neus loopt.
En verder helemaal eens, maar toch het hypocriete van het verhaal.
Jos heeft die tonglepel bevestigd aan de neusriem. Dat doen de meeste springruiters trouwens, omdat daarmee de stand van de lepel verandert, en nog sterker inwerkt. Maar, op zich een onbelangrijk discussiepunt.
Tuurlijk is er veel hypocresie in de regelgeveing, en ook ik zie wel dat de springruiters in principe veel meer mogen dan de dressuurruiters. Het is allemaal eigenlijk begonnen met de tong van Kittel, en de column van Anky in de Telegraaf. Toen dat stukje van haar verscheen, schreef ik gelijk dat dat een inschattingsfout van haar is geweest. Ze bedoelde het goed, maar ik voelde direct aan dat dat averechts zou gaan werken. Waar het eerst nog controleerbaar was, werd door haar stukje het een heel groot aandachtspunt. Als ik haar adviseur zou zijn geweest had ik gezegd dat ze zich stil had moeten houden. Mijn opa, een echte slimme vogel, die zei het me zo vaak. Als je geschoren wordt moet je stil blijven zitten, en met boter op je hoofd moet je vooral uit de zon blijven.
MarcelDufour schreef:Vudress schreef:Typisch hoe altijd weer dezelfde slechte foto's worden aangehaald en dat er altijd gestopt wordt met filmen op het moment dat iemand gaat lichtrijden en halsstrekken.
Kijk hier maar eens goed naar. Is goed te zien hoe weinig kracht Anky gebruikt om Nelson ronder in te stellen en hoeveel controle ze heeft. Ik wenste dat ik zoveel controle over mijzelf als over een paard had. http://horsus.nl/nl/?p=videos&i=436&t1=1
Dat is ook zo, maar ook zeer menselijk. Om een punt te bewijzen zullen mensen altijd met de dingen en argumenten op de proppen komen dat hun stelling bewijst. Daarentegen wil ik stellen dat er zo vreselijk veel van dit materiaal geschoten is, dat je niet meer over momentopnames kunt spreken. Het is te wijdverspreid. En de enige remedie is gewoon zorgen dat dat dus op concours niet meer gebeurt. Ik barreer (bij wijze van spreken!!) mijn paard ook nog wel eens thuis, maar NOOIT op concours en zullen daar dus nooit foto's van genomen kunnen worden. Begrijp je wat ik bedoel?
Vudress schreef:En hetgeen wat je bereikt is dat paarden gecorrigeerd worden achter gesloten binnenbaandeuren. Ik ken plaatsen waar dat om 6 uur 's ochtends gebeurd en wat je daar ziet is het diep rijden niets bij.
bulck schreef:Tja ik wilde er ook niet over uitwijden, enkel beweer je dat dat een tonglepel was en dat is dus niet. maar gewoon een hefboomwerking en wel een die snoert.
http://portfolio.lesoir.be/main.php?g2_ ... alNumber=2
In die link ziet je het beter en kan je het riempje volgen en zie je dat de onderste teugel aan het uiteinde van dat touwtje hangt
vur schreef:Ja precies, de stabiele basis haal ik uit het feit dat ik mijn ellebogen bij mijn lichaam houdt. Dit is mijn uitgangspunt. Als ik mijn handen op mijn dijen houdt, dan kunnen mijn ellebogen te makkelijk achter mijn romp uit komen te steken, omdat ik slechter voel wanneer mijn ellebogen achter mijn romp uit komen te steken. Voor mij werkt dat dus helemaal niet en ik vind het ondenkbaar dat iemand anders dat wel kan, maar goed, misschien moet ik dat maar eens in levende lijve komen aanschouwen.
Michael1104 schreef:heb je nog veel mede springruiters aangesproken marcel? Bij de wereldbeker werden flink wat paarden nog even in de krul getrokken voor de bel ging...
Michael1104 schreef:ok, ik vroeg me alleen af hoe je ging reageren als een mede springruiter de kin op de borst drukte, vlak voordat de bel ging.