Proefwedstrijd Bitloos rijden een succes - nu met foto's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 00:04

Snoekiej schreef:
Nee hier wordt je blij van :+
Afbeelding

Wat ziet dat paard er zielig uit en wat zullen die 5000 mensen op de tribune een medelijden met hem hebben ;) Misschien is dit wel zo erg dat de Equitana voortaan wordt afgeschaft door de dierenbescherming...

Jongens waar hebben we het over...
Laatst bijgewerkt door CattleBitch op 14-07-09 00:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Whinnylando

Re: Proefwedstrijd Bitloos rijden een succes - nu met foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 00:07

Ik ben een complete leek in bitloos/hoofstelloos rijden, maar het paard ziet er wel vrolijk uit Cattle.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 00:07

Ok dank je wel voor je antwoord.

Feit dat een halsriem laag hoort te zitten, heb ik puur van de foto's die meestal op bokt staan. Die zitten allemaal laag, vandaar.

Waarom ik dat hoge vreemd vind? Puur gebaseerd op het feit dat het voor mij niet fijn lijkt.
Mijn neusriem van mijn hoofstel zit voor mijn gevoel niet strak, dus knijpt niks dicht. Het bit zit niet in de weg daar mijn paard volgens mij door zijn neus ademt.
Vandaar mijn idee dat de halsriem het paard behoorlijk wat lucht ontneemt. Het lijkt (!!!) op de foto's, en vrijdag in het echie, alsof de luchtpijp werd dichtgeknepen.
Bedankt voor je antwoord!

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 00:09

Whinnylando schreef:
Ik ben een complete leek in bitloos/hoofstelloos rijden, maar het paard ziet er wel vrolijk uit Cattle.

Hij vind het geweldig.... Echt waar. Vrijdag niet zo, maar geen bos, geen hindernissen, telkens het zelfde rondje... borring...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 00:13

CattleBitch schreef:
En wat is er anders als de adem afsnijden door ijzer in de mond, snijdende riemen op de neus, of een platte brede band op de hals...

Ik neem toch aan dat je als uitgangspunt wilt hebben dat je de adem sowieso niet afsnijdt, met welke optoming dan ook?

Verder vraag ik me -serieus- af hoe je als ruiter correct wilt zitten als je je hand zo dicht bij de hals wilt hebben, want dat is waar het op neerkomt als je de neckrope zo hoog hebt zitten. Dan zit jij te ver naar voren of moet het paard het hoofd (te) hoog oprichten, anders gaat het m.i. niet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-07-09 00:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 00:15

Ff mn vraag van de vorige bladzijde op laten vallen...
Whinnylando schreef:
CattleBitch schreef:
Verder kondig ik vast het Nederlands Kampioenschap Hoofdstelloos Rijden aan, welk in mei 2009 wordt gereden in Eersel-NB. Daar zal ik dan met liefde en plezier met alle deelnemers in discussie gaan, maar hier niet. Gaat allemaal maar vast oefenen zou ik zeggen, want met zoveel know how zal het een grote opkomst worden... 8-)

Hey dit lijkt me leuk om te zien, alleen.... ik kon 2 maanden geleden niet, wanneer is het? ;)

CattleBitch schreef:
Whinnylando schreef:

Hij vind het geweldig.... Echt waar. Vrijdag niet zo, maar geen bos, geen hindernissen, telkens het zelfde rondje... borring...

Ja, zo te zien is hij wel wat meer actie gewend :)

ps waarom maakt niemand zich druk om de amazone? Haar adem wordt behoorlijk afgesneden door die halsband van de cap...

edit:foutje in quote
Laatst bijgewerkt door Whinnylando op 14-07-09 00:15, in het totaal 1 keer bewerkt

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 00:15

muppetmayo schreef:
Ok dank je wel voor je antwoord.
Feit dat een halsriem laag hoort te zitten, heb ik puur van de foto's die meestal op bokt staan. Die zitten allemaal laag, vandaar.
Waarom ik dat hoge vreemd vind? Puur gebaseerd op het feit dat het voor mij niet fijn lijkt.
Mijn neusriem van mijn hoofstel zit voor mijn gevoel niet strak, dus knijpt niks dicht. Het bit zit niet in de weg daar mijn paard volgens mij door zijn neus ademt.
Vandaar mijn idee dat de halsriem het paard behoorlijk wat lucht ontneemt. Het lijkt (!!!) op de foto's, en vrijdag in het echie, alsof de luchtpijp werd dichtgeknepen.
Bedankt voor je antwoord!

Dat ziet er wel zo uit en ik heb ook inderdaad soms veel gewicht in mijn handen. Maar dat heb ik met neusriem en bit ook heel vaak met hem, hij loopt nu eenmaal graag. Maar heb je hem vrijdag zwaar horen ademen? Had ie het benauwd? Heb je een moment gedacht dat ie om zou vallen?? Liep ie waggelend door de arena en had je de behoefte hem aan de beademing te gaan zetten?
Misschien moet je gewoon wennen aan deze nieuwe manier van optoming en rijden.

Ik vrees dat er tegen deze rijmethode net zoveel onwetendheid en aversie is, als vanuit het bitwereldje naar het bitloos rijden toe. En zo ben ik weer terug bij het originele topic *D
Laatst bijgewerkt door CattleBitch op 14-07-09 00:24, in het totaal 1 keer bewerkt

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 00:16

Whinnylando schreef:
ps waarom maakt niemand zich druk om de amazone? Haar adem wordt behoorlijk afgesneden door die halsband van de cap...

Had ik een cap op dan? Was mijn hoed niet opvallend genoeg hahahahahahahahahaha

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 00:22

Antwoord op de vraag wanneer dat kampioenschap zou zijn:
In de maand mei van 2010 organiseren we in Eersel een internationale TREC en een internationale Working Equitation wedstrijd. De dag is nog niet bekend en we gaan bekijken of we dan een aparte dag hoofdstelloos doen of alle drie de wedstrijden in één weekend, want dat zou voor het publiek leuker zijn.

Voor wie echte actie wil, kun je in 2011 mee naar de TREC in Zuid Afrika... Moet je wel inmiddels een T4 met goed gevolg uitgereden hebben... Piecon en Gilbey gaan ook mee!

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 00:23

RedPassion schreef:
CattleBitch schreef:
En wat is er anders als de adem afsnijden door ijzer in de mond, snijdende riemen op de neus, of een platte brede band op de hals...

Ik neem toch aan dat je als uitgangspunt wilt hebben dat je de adem sowieso niet afsnijdt, met welke optoming dan ook?

Verder vraag ik me -serieus- af hoe je als ruiter correct wilt zitten als je je hand zo dicht bij de hals wilt hebben, want dat is waar het op neerkomt als je de neckrope zo hoog hebt zitten. Dan zit jij te ver naar voren of moet het paard het hoofd (te) hoog oprichten, anders gaat het m.i. niet.

Spaans paard....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 00:48

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 00:54

Arabesk schreef:

Mooie film weer! Ik vind het paard op de film iets teveel achter de loodlijn, maar dat kan het moment zijn. Ik vond de ringen storend. Het lijkt me niet de bedoeling om met een longeerartikel wedstrijd te rijden, maar misschien ben ik daar ouderwets in.

Ik ben erg benieuwd naar het KNHSoordeel van de diverse optomingen. Goed dat ze daarvoor een endurance dierenarts hebben genomen, die is veel bitloos gewend! Dat gaat enorm in ons voordeel spreken...
Zelf gok ik op toestemming van de controler (natuurlijk ;) ), de flower en de gewone neusriem. Waarschijnlijk zal de Cook en de Meroth het door de populariteit ook wel halen maar ik blijf vraagtekens zetten bij de kruising. Ben bang voor de Hackemore, omdat die per definitie onder het fenomeen stang vallen en dat is pas toegestaan vanaf de Z momenteel. De KNHS zal misschien niet van dat standpunt afwijken. Enfin, we zullen zien....

Arabesk, blijf filmpjes op t net zetten, ik krijg er geen genoeg van! Heb me al geabonneerd op Arno zijn YouTube kanaal!!

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 01:02

Lekker swungvol, in principe een beeld wat je ook op een gemiddelde andere wedstrijd tegen zou kunnen komen. Ik doe even niet mee met rijtechnische tips (voor ik me wat op de hals haal :D )

Cattle, dat hoofdstel wat je ontworpen hebt, is dat al in de handel? * website gesnuffeld*

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 01:04

die middelste ring die toch niet gebruikt wordt kan net zo goed de blikschaar in. Op een ander filmpje is te zien hoe de ruiter een beetje 'zaagt' en dat dan de optoming gaat schuiven. Maar zagen is niet wenselijk, ook niet met bit.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 01:04

nieuw filmpje

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 01:08

Sja, kan eigenlijk overal wel wat of iets van zeggen, maar ik vind het iedere keer weer een beeld geven wat je op iedere gemiddelde wedstrijd tegen zal komen. En dat is positief bedoeld hè.

Ik vraag me bij ieder filmpje af "is dit een schande?" Antwoord blijft dan ook iedere keer "nee"

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 01:13

We zullen ook eens op een reguliere wedstrijd gaan kijken 8-)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 01:16

en de laatste

moonprayer toch?

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 01:18

Arabesk schreef:
We zullen ook eens op een reguliere wedstrijd gaan kijken 8-)

Ja voor het vergelijk cq "wetenschappelijk onderzoek" 8-)

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 01:20

Arabesk schreef:
moonprayer toch?

Aan de optoming te zien wel :) trouwens ook een mooie hoofd hals houding van het paard in dit filmpje
Laatst bijgewerkt door Whinnylando op 14-07-09 01:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 01:21

nou hier alvast wat beelden van onze Anky (?) op 1.05 min

op normale snelheid al niet om aan te zien }:0

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 01:23

Ow doe dat maar niet Arabesk :D, krijg je weer zo'n discussie van, kunnen de meeste niet tegen...

Edit na zien van filmpje * doe mij 1 zo'n halsriem van Cattle ;)

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 01:27

Arabesk schreef:
nou hier alvast wat beelden van onze Anky (?) op 1.05 min
op normale snelheid al niet om aan te zien }:0

Ja hoor da's Anky. Ik heb haar een vorig jaar mailtje gestuurd, of ze wist dat ze als dierenmishandelaar op de Nevzorov DVD stond. Nooit antwoord gehad, haha. Ze weet het dus wel!
Ach, onze lieve Anky, uitvindster van de inmiddels talloos veel gepeste paarden met de aansnoerneusriem... Wie zooiets uitvind, kan in mijn ogen nooit meer iets goed doen! Geen 100 gouden medailles. Trouwens, mijn nichtje zit in het gouden hockeyteam en heeft Anky nu enkel OS meegemaakt. Ze kent geen grotere opgeblazen kikker als Anky zegt ze... Medailles mooi weer afpakken!

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 01:30

Whinnylando schreef:
Edit na zien van filmpje * doe mij 1 zo'n halsriem van Cattle ;)

Elk paard wil een halsriem van Cattle... Gewoon erbij hangen en niet meer aan zijn hoofd zitten... Over onspannen gesproken (ja dat kan er ook mee :P )

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 01:32

Moet eerlijk zeggen, zou niet durven met mn "dramfries" Maarja durf er nu ook nog niet op te gaan zitten, is nog niet zadelmak :D