Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
sanne83 schreef:heb je evenik kan me wel een aantal goede redenen bedenken.
Even een heel simpel voorbeeldje: mensen gaan steeds soepelere schoenen ontwikkelen, meer vering etc. Goed voor je gewrichtenkrijg je minder snel artrose... Maar bij paarden is het volkomen normaal om ze op ijzeren schoenen over een asfaltweg te laten rennen
Ik wacht nog steeds op de eerste humane atleet die op een paar ijzeren schoenen gaat rondrennen
Citaat:Daarnaast beinvloed een ijzer de stand van de hoef. Laatst aangetoont in het onderzoek van v. heel, dat een ijzer de hoek van de hoef verandert. Misschien niet heel dramatisch na één keer, maar keer op keer op keer.. Bepaalde hoefvormen vergroten de kans op HKO en hoefbevangenheid.
.Citaat:Ik heb een uitstekende nb-er. Mijn paard is hoefbevangen geweest, daarna met nb begonnen en ze heeft nu echt goede hoeven. Ze staat in de winter 24/7 op een beton ondergrond en ze is het enige paard in de stalling die niet heeft hoeven wennen. Ze hoeft in de winter ook bijna niet bekapt te worden omdat het zichzelf in evenwicht houdt. Ik vind het zelf erg interessant om zo'n hoef in balans te zien en te kijken waar het bij de andere paarden mis gaat en dat zijn vaak helemaal niet hele ernstig uitziende afwijkingen in hoefstand, maar toch zorgen die kleine dingen voor een disbalans
ik denk dat er niks op te lossen valt als je niet weet wat de oorzaak is........Citaat:Er wordt zeker wel onderzoek gedaan naar probleemoplossende therapien, maar ik ben meer geinteresseerd naar oorzaken en preventie
Citaat:Ik kom veel, heel veel op klinieken en ik heb welgeteld nog nooit een nb-gerelateerd probleem gezien (ik zeg niet dat ze er niet zijn!). de paarden met de grote problemen hebben meestal hoefvormen waar nb sterk tegen is.
sanne83 schreef:Ik heb een uitstekende nb-er. Mijn paard is hoefbevangen geweest, daarna met nb begonnen en ze heeft nu echt goede hoeven. Ze staat in de winter 24/7 op een beton ondergrond en ze is het enige paard in de stalling die niet heeft hoeven wennen. Ze hoeft in de winter ook bijna niet bekapt te worden omdat het zichzelf in evenwicht houdt. Ik vind het zelf erg interessant om zo'n hoef in balans te zien en te kijken waar het bij de andere paarden mis gaat en dat zijn vaak helemaal niet hele ernstig uitziende afwijkingen in hoefstand, maar toch zorgen die kleine dingen voor een disbalans.
sanne83 schreef:Ik kom veel, heel veel op klinieken en ik heb welgeteld nog nooit een nb-gerelateerd probleem gezien (ik zeg niet dat ze er niet zijn!). de paarden met de grote problemen hebben meestal hoefvormen waar nb sterk tegen is.
Kymalin schreef:Sanne, hoefbevangenheid is in 99% van alle gevallen een stofwisselingsstoornis die ontstaat in de darmen. Dat heeft dus niks met ijzers te maken.
Daarnaast zeg je dat beslagen paarden enorme stukken over het asfalt gaan, ik ken alleen maar nbérs die prat gaan op kilometers maken over heet asfalt.
sanne83 schreef:@lovely: je mag dingen non-argumenten vinden, dat is prima. Ik zou wel graag horen waarom jij absoluut zeker denkt te weten dat lopen op een ijzeren plaat zonder vering geen schade aan gewrichten kan geven.
Lovely schreef:Sanne83, wie is V.Heel?
Een paard landt niet op ijzer, daarom zit het ook vast aan de hoef. Of een paard nu met zijn keiharde hoornschoen landt of met zijn ijzer, maakt geen verschil. Een paard dat met ijzer last heeft van harde landingen zal dat zonder ijzer ook hebben en is dus het meest gebaat bij een laagje leer en eventueel wat kit. Er zijn geen paarden die door het gebruik van ijzer binnenin de hoef last hebben gekregen. Verende schoenen zijn iets voor mensen, maar met hak eigenlijk ook niet goed voor de gewrichten, misschien even doorbellen aan Van Haren?
Kymalin schreef:Er zijn nb'ers die beweren dat ze hoefbevangenheid kunnen genezen. Da's natuurlijk onzin, het is en blijft een stofwisselingsprobleem wat zich uit in de voeten maar in de darmen ontstaat. Het enige wat een goede smid of nb'er kan bewerkstelligen is dat een paard pijnloos is, maar genezen is een bakerpraatje. Je lost het namelijk niet op door het hoefbeen parallel te zetten met de zool, het is dan namelijk nog steeds niet parallel met de hoefwand. Het ene paard is gebaat met een ijzer of orthopedisch beslag en een andere kan prima blootsvoets door het leven.
Needje schreef:Ik ben die bewering nog nergens tegen gekomen hoor Kiwiko.
Alleen dat het bij wilde paarden niet voorkomt voor zover ze weten.
Moet zeggen dat t paard van m'n stalgenoot die HKO had zonder ijzers duidelijk beter liep als met. (gewoon traditioneel)