Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:53

Pipo schreef:
detour schreef:
Is dit niet nieuws wat al tig keer is uitgekauwd? Paarden brengen veel geld in het laatje en er schijnen zowat 800.000 paarden te zijn in NL!
Hoe de DB dit wil realiseren, geen idee.

De DB is met cijfers van 400.000 gekomen, dat geloof ik eerder dan 800.00!

tsja, Theo van Manen zit al heel wat jaren in de verzekeringswereld in de paardenindustrie, zijn broers hebben een fokbedrijf, deze man weet meer imo dan de gemiddelde Db-er, met alle respect.

Ik denk dat er van die 400.000 geen bal klopt. :+

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 20:09

Ik laat ze, om die reden (graven, rollen, gaten door rennen, stoppen en spelen), beperkt los in de bak. Nu hij gedraineerd is is hij veel droger (heel fijn!) en daardoor ook snel veel losser. Bij nat weer en droge maar stevige bak gaat het vrij goed, bij erg droge bak die rul wordt laat ik ze af en toe (tot paar keer per week afhankelijk van hoeveel en hoe vaak ze op het gras staan) los als ik toch al van plan was om te slepen.
Met de vorstperiode toen alles echt vlak bevroren was liepen ze er ook dag en nacht omdat er dan weinig te vernielen valt.

k ben blij dat ze zich in de wei juist meestal niet uitleven op het moment. Het is er echt te zacht.
Gelukkig voelen ze het zelf ook wel snel en na een schrik-actie met sprintje staan ze meestal snel weer stil omdat het niet fijn loopt op zachte natte grond. Heb ze nu ook tijdelijk in graspaddockjes lopen (op een vrij droog en relatief stevig graspad) waar ze allemaal een meter of 30 bij 4 hebben om wat te grazen en wat heen en weer te lopen. Als ze gaan rennen ploegen ze het om en is het afgelopen met de pret. De rest is echt te nat op het moment.

Ik snap heel goed hoe moeilijk het is voor veel stallen en particulieren om in de winter voor voldoende beweging te zorgen, maar het moet toch je streven zijn om ervoor te kunnen zorgen dat de paarden minstens een paar uur per dag vrij kunnen bewegen buiten de stal, liefst met andere paarden. En in de winter is 4 uur misschien niet haalbaar op elke pensionstalling, maar probeer dan 1 of 2 uur op een moment dat de eigenaar er niet is, zodat het paard er dan op een ander moment nog 1 of 2 uur uit komt... In combinatie met voerbeurten tussendoor heeft het paard dan toch nog een beetje afwisseling en afleiding in de winterperiode.

Stallen die ook 's zomers geen vrije beweging kunnen bieden, en alleen bestaan uit boxen (al dan niet met wasplaats, solarium) (binnen)rijbakken en kantine etc, daarvan zou ik me ook afvragen wat hun bestaansrecht is. Daarvan zouden wat mij betreft ook de vergunningen ingetrokken mogen worden... Of in elk geval niet toegekend!
En bestaande bedrijven waarvan de grond wordt afgenomen, zouden vervangende plaats met voldoende grond aangeboden moeten krijgen, en als men niet wil verhuizen, dan het bedrijf inkrimpen of beëindigen.

traveller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 20:31

Op zich vind ik de actie niet slecht, denk alleen dat ook gemeentes en overheid hierin moeten meewerken en gewoon meer grond ter beschikking stellen. Het is tegenwoordig moeilijk om nog aan een weide of stuk grond te komen, niet alleen voor bedrijven, maar ook voor particulieren.

Kendra

Re: Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:09

Vond het toch wel een beetje lachwekkend om in de binnenstad van Groningen van die grote borden tegen te komen met 'Silver heeft 5000 m2 maar geen vriendjes..'(of zoiets). Vraag me af wat de gemiddelde stadjer hierbij denkt.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:22

Ja die kwam ik ook al tegen Kendra.

Ik vind het echt een geweldig initatief. Hoevaak zie je wel niet een shetlander eenzaam in een weitje naast het huis staan. Vroeger de kinderen van de pony, nou afgedankt en alleen tot dat hij dood gaat. Triest.
Om maar niet te spreken van ál die paarden die gewoon _niet_ buiten komen. Of, whoehoe, een uurtje aan de hand mogen grazen. Doe je zo'n dier lol mee, een uurtje aan de hand grazen en daarna weer je stal in. Dolle boel hoor.
Als je je paard niet buiten kan zetten, als is het maar 4 uur per dag (absolute minimum), dan moet je gewoon geen paard houden.
Cru? Ja. Rechtlijnig? Ja. Voorbij gaand aan de eigenaren? Ja. Helemaal. Maar een paard vraagt er nou eenmaal niet om die 23 uur per dag in een boks. Een paard is er nou eenmaal opgebouwd om veel te lopen per dag, om de hele dag door te eten en om om te gaan met soortgenoten. Niet om in z'n eentje in een stalletje enorme hoeveelheden krachtvoer weg te werken.

Wáárom nou weer de verantwoordelijkheid bij de gemeente en andere overheden neerleggen. Jíj bent verantwoordelijk voor het welzijn van je paard, en als jij de basisbehoeften van een paard niet kan garanderen, moet je geen paard kopen.

Waarmee ik niet wil zeggen dat iedereen zijn paard direct 24/7 op tien hectare moet gooien, bit, boom en ijzerloos moet gaan rijden en niet meer douchen :') Maar een aantal uur per dag naar buiten met soortgenoten, 's zomers en 's winters, is toch wel het minste wat je kan doen voor je paard?

Vind ik ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:49

dejavu schreef:
Pipo schreef:
Maar jij blijft vasthouden aan het feit dat zoals jij het doet perfect is en dat mensen zo slim zijn om ze ook 24 uur per dag in een stuk wei te gooien.

Ik proef in alle berichten van je, dat al het andere maar slecht is voor een paard. Misschien moet je zelf ook eens nadenken dat er op meerdere soorten manieren paarden goed te houden zijn.

Wat jammer, Pipo. Ik heb juist het idee dat T2008 bedoelt dat mensen zich steeds meer beseffen dat een paard 23/7 op stal geen ideale omstandigheid is voor een paard. Ook lees ik juist in haar berichten altijd het motto dat je moet doen waar je paard bij gebaat is (en dat dus niet iedere situatie toepasbaar is op ieder paard) en bovendien lees ik in de berichten van Twiggy2008 dat zij juist van mening is dat tussen 24/7 buiten en 24/7 binnen een enorm gebied ligt. (Ik heb haar niet horen zeggen, en ik lees het ook niet tussen de regels door dat haar manier dé manier van iedere bokker in dit topic zou moeten zijn.)

Tita - Hmm, wat jammer voor je (en je paard natuurlijk). Ik vraag me af of jij je nooit schuldig voelt. Ik bedoel het echt niet rot hoor, maar ik zou me er niet prettig bij voelen, die manier van paarden houden.

Dejavu, jij begrijpt helemaal wat ik bedoel!! :)
Jij vat het wel op de juiste manier op. Dus zo onduidelijk ben ik niet gelukkig. ;)

Bij Pipo heb ik meer het idee dat er een soort van vooroordeel is (kan het liggen aan mijn natural inslag?) en daardoor leest ze mijn teksten niet goed, vat alles snel negatief op, ik weet het niet. Maar ach, ik lig er ook niet wakker van, hoor. :P

Trouwens Pipo, nog even voor jou: Jaaaa, voor MIJN eigen paard is 24/7 buiten helemaal perfect :j . Die maak je echt niet blij met een stalletje en een bedje van stro. Is gewoon een feit. Ik ben dan ook heel enthousiast over hoe hij leeft op deze manier. Vind het echt super voor hem. :+:
Daarom moet ik wel eens lachen als ik op bokt lees hoe zielig een 24/7 buitenpaard wel niet is. Nou, ik zou zeggen, meet my Sam. :D

Jij beweert ook zo vaak dat je paarden er zo geweldig uitzien, vanwege de manier waarop je ze houdt. Las dat nog ergens in dit topic, geloof ik (kan ook een ander topic geweest zijn). Nou, dat is hartstikke fijn, toch? Jij blij, ik blij, onze paarden blij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:00

dejavu schreef:
dejavu schreef:
Ik moet de eerste nog zien die ziek wordt van weidegang.

.

Het feit dat het paard hoefbevangen raakt, vind ik geen reden om 'm dan maar binnen te houden. Er zijn voldoende alternatieven te vinden zodat het paard lekker naar buiten kan. (Bijvoorbeeld een muilkorf, of een stuk wei afzetten.) Pipo, ken genoeg paarden die hoefbevangen zijn, als het herhaaldelijk voorkomt, vind ik het een falen van de eigenaars.
Tita - Over de mok - Ja, zeker! Erg vervelend! En vooral bij extreme gevallen is het beter om het beest periodiek binnen te laten. Daarbij ben ik wel van mening dat je bijvoorbeeld met bestrating rond de voerbakken/waterbakken al een hoop ellende bespaart.
Hey, en jongens, ik ben niet iemand die vindt dat je je paard per se 24/7 naar buiten moet gooien. Ik vind alleen dat er maar weinig redenen zijn om een paard zijn weidegang te ontnemen.

Je praat over weidegang, en daar reageer ik op. Daar kunnen paarden prima ziek van worden, dat je zo'n paard dan in een paddock zet is uiteraard de oplossing, maar ziek van WEIdegang kunnen ze zeker worden.

Overigens vind ik een muilkorf pas echt pesten. Zoals Lovely al opmerkte: Je paard in de pudding zetten maar hij mag er niet aankomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:05

detour schreef:
[

tsja, Theo van Manen zit al heel wat jaren in de verzekeringswereld in de paardenindustrie, zijn broers hebben een fokbedrijf, deze man weet meer imo dan de gemiddelde Db-er, met alle respect.

Ik denk dat er van die 400.000 geen bal klopt. :+

Ik wist niet dat van Manen die uitspraak had gedaan, maar dat zou betekenen dat er 400.000 illegale paarden rondlopen, gezien het feit dat chippen/dna verplicht is.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:13

Oh maar dat is ook zo hoor Pipo. Ik weet genoeg paarden die niet gechipt zijn, die überhaupt eigenlijk niet bestaan; de 'instanties' hebben er geen weet van. Alleen al al die shetlanders die ergens als grasmaaier en weidevulling staan, geloof nooit dat die allemaal keurig gechipt zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:19

Berdien schreef:
Oh maar dat is ook zo hoor Pipo. Ik weet genoeg paarden die niet gechipt zijn, die überhaupt eigenlijk niet bestaan; de 'instanties' hebben er geen weet van. Alleen al al die shetlanders die ergens als grasmaaier en weidevulling staan, geloof nooit dat die allemaal keurig gechipt zijn.

Dan is daar toch een slag in te slaan?

Ik geloof best dat er veel illegale paarden in Nederland rondlopen, maar de helft :? Dat is echt heel veel.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:25

Daar is inderdaad een slag in te slaan, maar wie gaat al die paarden controleren?

Alleen al als ik zie wat er bij mij in de buurt aan paardjes loopt als weidevulling of vroeger speelkameraadje van de vroeger, no way dat die geregistreerd staan bij het een of ander.

En hoeveel mensen hebben er wel niet een paardje gewoon voor de leuk, voor de kleinkinderen of zijn een boertje met een stel shetlanders. Dat zijn er echt meer dan je denkt, en die zitten niet te wachten op een chip of wat dan ook.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:32

Nee joh er lopen echt geen 800.000 paarden in nederland. Er houden zich in Nederland zo'n 800.000 duizend mensen bezig met paardensport. Dat werd ook door de directeur van de DB ook gezegd. (op dat filmpje toen hij naast Anky stond.) Er zijn hier echt geen 400.000 "ilegale" paarden.

Armanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:34

mens waar zuren ze over
je mag toch zelf weten wat je met je paard doet
en trouwens hoe kunnen ze dat onderzoeken hoeveel beweging paarden lkrijgen dan zullen ze toch eerst bij alle mensen die een paard hebben moeten gaan controleren

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:51

Pipo schreef:
Je praat over weidegang, en daar reageer ik op. Daar kunnen paarden prima ziek van worden, dat je zo'n paard dan in een paddock zet is uiteraard de oplossing, maar ziek van WEIdegang kunnen ze zeker worden.

Overigens vind ik een muilkorf pas echt pesten. Zoals Lovely al opmerkte: Je paard in de pudding zetten maar hij mag er niet aankomen.

Hmm, weidegang is misschien ongelukkig geformuleerd vanuit mijn kant. Ik had het beter kunnen vervangen door buitenstaan als in een wei/paddock. Excuses.
Een muilkorf vind ik geen pesten. Het is wat mij betreft een betere oplossing dan op stal laten staan. En met zo'n muilkorf om kunnen ze wel eten (of heb ik het woord muilkorf ook verkeerd geformuleerd? Ik bedoel zo'n graasmasker), maar alleen kleine beetjes, dat vind ik zo zielig niet. Het feit is dat je ze een handicap aanreikt die hen uiteindelijk wel de vrijheid biedt. Het is kiezen tussen twee kwaden, en het is kiezen wat het beste bij jouw paard past. Paddock --> niet grazen, weidegang --> beetje grazen. Of op stal zetten. :(

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:56

Berdien schreef:
Wáárom nou weer de verantwoordelijkheid bij de gemeente en andere overheden neerleggen. Jíj bent verantwoordelijk voor het welzijn van je paard, en als jij de basisbehoeften van een paard niet kan garanderen, moet je geen paard kopen.

Waarmee ik niet wil zeggen dat iedereen zijn paard direct 24/7 op tien hectare moet gooien, bit, boom en ijzerloos moet gaan rijden en niet meer douchen :') Maar een aantal uur per dag naar buiten met soortgenoten, 's zomers en 's winters, is toch wel het minste wat je kan doen voor je paard?

Vind ik ;)

Mag ik even een staande ovatie voor deze post?
Wat is er mis gegaan met mensen dat ze bereid zijn voor een uurtje lol het dier zo'n hoge prijs te laten betalen.
Je kunt zeggen dat je zielsveel van ze houdt, er alles voor over hebt, het duurste tuig hebt, de best artsen inroept wanneer er iets is.... maar dat alles valt in het niet wanneer het dier het grootste gedeelte van zijn leven op 3x3 binnen staat.

In zo'n geval neem je geen paard, hoe jammer je dat ook vind.
Je neemt ook geen kind wanneer je 12 jaar oud bent......

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 23:09

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 23:13

janouke schreef:
mens waar zuren ze over
je mag toch zelf weten wat je met je paard doet

Janouke, hier zit het probleem. Dat de manier van het houden van paarden aan banden wordt gelegd, is juist goed. Natuurlijk mag je zelf weten wat je met je paard doet, maar hij moet voldoende bewegingsvrijheid hebben een bepaald aantal uren per dag. Goed voor lichaam en geest.

janouke schreef:
en trouwens hoe kunnen ze dat onderzoeken hoeveel beweging paarden lkrijgen dan zullen ze toch eerst bij alle mensen die een paard hebben moeten gaan controleren

Hoe ze gaan onderzoeken hoeveel beweging paarden krijgen, geen idee, echt niet.

Berndien schreef:

Helemaal mee eens, Berdien! Het probleem zit 'm vooral in de mensen die zomaar een paard kopen en 0.0 kennis hebben. Voor dit soort mensen is het goed, mits ze het oppakken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 00:03

dejavu schreef:
Helemaal mee eens, Berdien! Het probleem zit 'm vooral in de mensen die zomaar een paard kopen en 0.0 kennis hebben. Voor dit soort mensen is het goed, mits ze het oppakken.

Waarom weten ze dan wel hoe je een slof om een paard knoopt, hoe je een proefje rijdt, welke dekjes leuk op het paard kleuren, maar weten ze niet wat de eerste levensbehoeften zijn?
Ik verdenk het grootste gedeelte van deze mensen ervan moedwillig het hoofd in het zand te steken... helaas. Lees de topics er maar op na, ik ben volkomen afgemaakt toen ik zei dat ik graag zou willen dat er een wet kwam die paardeneigenaren zou verplichten minimaal 5 uur je paard buiten te hebben in gezelschap van een ander paard.
En daar zaten veel volwassenen tussen die al jaaaaaren paarden hebben en dus echt wel beter weten.
Het komt mensen echter niet goed uit, daar zit em de kneep...
Liefde voor het paard gaat maar zover als de baas wil inleveren op luxe of reistijd.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 00:10

Zowieso moeten pensionstallen meer gelegenheden hebben voor paarden, ipv alleen een stalling. Het is makkelijk zo'n campagne te voeren als je uit het zuiden van nederland komt, maar in de randstad is er toch echt een ruimte probleem. Op één hand zijn de pensionstallen te tellen in regio Den Haag en omstreken waar stallen zijn met voldoende weidegang. Stallen die geen voldoende weidegang hebben, hebben vaak rare regels met per dag betalen als je paard naar buiten moet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 00:11

Ninx.. Ik denk dat er wel meer redenen zijn om je paard niet bij een ander te zetten. Ja er zijn egoistische redenen zoals angst voor een blessure. Dat kan ook een reden om helemaal niet aan buiten/losgooien te doen. Dat is het risico van het vak vind ik zelf, dan kun je beter motorcoureur worden..Dan heb je niet met dieren te maken. Maar ergers kan ik mij wel voorstellen dat je als Gp ruiter daar niet op zit te te wachten.. (op blessures en daarom het risico verkleint)
Maar er zijn meer redenen. Op stal staat een (oudere) merrie die sloopt (!) elk paard die erbij in de wei staat. Het maakt niet uit wat voor paard, klein groot, dominant. Ze pakt 'm. Ze drijft het dier in een hoek en schopt 'm helemaal verrot. Zou je dat het tweede paard aanwillen doen met zo'n wet?

Daarnaast is het niet te controleren.. wat wel (makkelijker) te controleren is. Elke stal/pension/manege is verplicht om weidegang + losgooi mogelijkheden aan te bieden en te verzorgen. Dan ben je af van de stallen die geen weidegang/losgooimogelijkheden hebben en je bent af van de geldverdieners waarbij je wel mag staan, maar je verder alles zelf moet doen. Als je stalling aanbiedt moet je er ook maar wat voor doen. Dus verplicht de eigenaar dan maar om losgooi/weidegang mogelijkheden aan te bieden. En laat ze dit zelf maar invullen.. Het is moeilijk controleerbaar, maar wel beter te verplichten dan min. 5 uur met een ander paard. Daar komt nl. ook nog bij dat wat te doen als het 10cm heeft gesneeuwd/ de grond keihard bevroren is of je hebt wel plek maar elk paard 5 uur buiten zetten dat gaat niet lukken, tenzij het tenkoste gaat van het land, zodat je er 's zomers niks meer aan hebt.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 00:20

Er zijn voor veel dingen passende oplossingen te vinden. Paarden blijven dieren, en ga mij nou niet vertellen dat Anky voordat ze bij de spelen ging rijden haar paard iedere dag op de wei zette. Dat dier had anders haar carriere naar de maan geholpen, stel je voor. Oh ja, we hebben het over dieren, even vergeten! En hoe denk je dat onze Salinero in Hong Kong is gekomen? Ik vlieg zelf en heb regelmatig paarden aan boord, de rillingen lopen over mijn rug als ik ze tekeer hoor gaan tijdens turbulentie oid. Het is voor haar enkel en alleen om haar naam eer aan te doen, ik vind het uber schijnheilig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 00:23

Ik denk dat we ons allemaal wel moeten realiseren dat we allemaal paarden hebben voor ons plezier. En uiteraard moet het dier zo goed mogelijk verzorgt worden. Maar ik lees nogal wat rancune richting de wedstrijdruiter.

Ninx, jij hebt je paard waarschijnlijk omdat je dol op paarden bent.

Ik heb ze, omdat ik dol op paarden ben EN op de paardensport. Omdat mensen die in de sport rijden met de paarden de dingen wat anders doen dan jij, betekent niet dat ze minder verstand ervan hebben, ze maken alleen andere keuzes.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 00:26

wij hebben thuis een pensionstal en om 8 uur s ochtends gaan de 1e paarden naar buiten tot een uur of 4/5 in de winter, in de zomer tot een een of 6/7 en somige tot 8 uur savonds. En in de winter staan ze niet op een super groot stuk want dan hebben alle groepen paarden zomers een groot stuk land. en in de winter trappen ze ook alles kapot en wordt het 1 grote blubberzooi. Zomers staan trouwens bijna alle pony's dag en nacht buiten behalve als het onweert, de shetlanders blijven meestal wel gwn buiten. De paarden willen de klanten zelf neit buiten hebben maar als ze het willen mag dat natuurlijk :P En er zijn meestal ook van die mensen die bij ons in de zomer komen want dan kunnen hun paard 24uur per dag buiten staan als dat niet bij hun kunnen.

ik vind het wel goed dat er wat aangedaan wordt maar wrm anky?? Ik mag anky niet echt :o (verhalen gehoort van der waarvan je dacht wat een k*twijf srry voor de fans van anky ;) ) mijn mening :+

byebye

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 00:28

Weet je Noah.. Ik ben het met je eens. Het is raar dat iemand die zelf haar (sport) paarden niet los in de wei zet en maar 45 minuten aan een touwtje laat grazan meedoet aan deze campagne. De db had Antoine de Bodt wel kunnen vragen, maar dan het 90% van de niet-paardenliefhebbers zoiets gehad van: Huh... wie???? Maar zelfs de niet-paardenliefhebbers weten wel wie Anky is. En de kleine meisjes kijken hoe dan ook toch op naar Anky. (zij is het voorbeeld) En dat is de reden dat zij het is geworden. Zelf denk ik dat deze campagne vooral veel zal doen bij diegene die niet veel of veel te weinig van paarden weten, maar wel een paard willen aanschaffen of het kleinere grut. Als is er maar één paard die dankzij deze reclame paardwaardiger zal worden gehouden dan maakt het mij echt niet uit of Pietje van de hoek of Anky nu het boegbeeld is.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 00:28

Helemaal geen rancune richting wedstrijd ruiter, want er zijn heus wel manieren je paard én goed te laten lopen én een fijn leven te geven.
Natuurlijk houden wij paarden voor de sport en omdat we er dol op zijn, dan vind ik dat wij ze een fijne plek en verzorging moeten bieden.
Leuk initiatief, maar laast de db het bij de bron aanpakken en dat is de ruimte in het land en niet alle pensionstallen die even zuiver zijn.
*edit
Het is waar sammie dat zij een bekende naam heeft en zo een publiek aanspreekt, maar het probleem is dat ze haar eigen ruiten inslaat.
Laatst bijgewerkt door _Noah op 05-03-09 00:31, in het totaal 1 keer bewerkt