Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Alet74 schreef:Zelf weet ik niets over de draf- en rensport, wordt daar veel gebruik gemaakt van de zweep? Of juist niet? Dan zou het nl. niet erg zijn als het verboden zou worden. Het lijkt me eigenlijk erg vreemd als men zo'n voorstel doet terwijl het nergens op zou slaan; het moet toch ergens op gebaseerd zijn.
delerium schreef:Moderatoropmerking:Dit topic gaat over het plan van aanpak. Niet over wie hier wat doet met zijn of haar paard en wie er bijgestaan wordt door wie. Ook bitloos zie ik niet in het plan staan, dus die dicussie is hier niet op z'n plek. Graag ontopic verder, persoonlijke dingen kun je via PB doen.
Alet74 schreef:Zelf weet ik niets over de draf- en rensport, wordt daar veel gebruik gemaakt van de zweep? Of juist niet? Dan zou het nl. niet erg zijn als het verboden zou worden. Het lijkt me eigenlijk erg vreemd als men zo'n voorstel doet terwijl het nergens op zou slaan; het moet toch ergens op gebaseerd zijn.
Verder is het jammer dat wetenschappelijk onderzoek in twijfel wordt getrokken. Die discussie is al eerder gevoerd, dus ik zal hem niet opnieuw aanzwengelen, maar wilde het wel even kwijt.
In de openingspost staat dat men met meetbare punten wil komen en dat hetgeen wat nu op papier staat nog niet volledig is. In de uitwerking van zo'n plan zal vast meer aandacht komen voor de onderlinge verschillen tussen paarden.
Ik ben benieuwd naar het vervolg!
ruitje schreef:Natuurlijk zijn er mensen die de zweep verkeerd gebruiken, dat is in iedere sport toch?
En ook ik geef als ik in het heetst van de strijd zit en denk te kunnen gaan winnen echt wel eens een tik meer dan anders, maar over het algemeen is er echt niemand die zijn paard dubbel slaat.
Heeft totaal geen nut, een paard moet al tot het uiterste gaan en des te meer jij hem verrot slaat, des te minder hij uiteindelijk voor je zal gaan lopen.
Ik heb wel zo'n vermoeden waar dit vandaan komt, ten eerste zijn er vrij veel vooroordelen over de drafsport en ten tweede
Er zullen veel minder mensen in protest komen tegen een zweepverbod in de draf en rensport dan een zweepverbod bij dressuurruiters.
Laffe actie van de DB, zo zie ik het...... Lekker makkelijk om een sport aan te vallen die toch al niet zo geliefd is en die bijna niemand beoefend.... Echte ballen hadden ze gehad als ze hadden gepleit voor een totaal zweepverbod, maar dan krijgen ze half NL over zich heen, dus dat doen ze niet
ruitje schreef:Natuurlijk zijn er mensen die de zweep verkeerd gebruiken, dat is in iedere sport toch?
En ook ik geef als ik in het heetst van de strijd zit en denk te kunnen gaan winnen echt wel eens een tik meer dan anders, maar over het algemeen is er echt niemand die zijn paard dubbel slaat.
Heeft totaal geen nut, een paard moet al tot het uiterste gaan en des te meer jij hem verrot slaat, des te minder hij uiteindelijk voor je zal gaan lopen.
Ik heb wel zo'n vermoeden waar dit vandaan komt, ten eerste zijn er vrij veel vooroordelen over de drafsport en ten tweede
Er zullen veel minder mensen in protest komen tegen een zweepverbod in de draf en rensport dan een zweepverbod bij dressuurruiters.
Laffe actie van de DB, zo zie ik het...... Lekker makkelijk om een sport aan te vallen die toch al niet zo geliefd is en die bijna niemand beoefend.... Echte ballen hadden ze gehad als ze hadden gepleit voor een totaal zweepverbod, maar dan krijgen ze half NL over zich heen, dus dat doen ze niet
kazary schreef:Dat is zeker wel raar dat dat als enigste bij naam genoemd word.Logischer zou me dan bijvoorbeeld lijken dat in elke wedstrijdsport een paard 4 jaar moet zijn bijvoorbeeld. Dan trek je dingen gelijk. De zweep, die kan in elke sport verkeerd en goed gebruikt worden, het afschaffen daarvan heeft geen zin.
Ninx schreef:Lovely schreef:Over boomloos is inmiddels wel bekend dat het niet goed is voor je paard
Okay, waar staat dit onderzoek dan gepubliceerd?
Bij mijn weten is OF een boomzadel OF boomloos-zadel niet heilig; van grote relevatie is OF het past, OF het van een goede kwaliliteit is, en HOE de vaardigheden van de ruiter zijn.
Als dit niet waar, en daar bewijs voor is zoals jij beweert, zou ik dat heel graag inzien..... alvast bedankt.
joyce B schreef:Volgens mij hebben Pipo en Lovely gewoon een hekel aan regelzucht en willen ze dat ieder voor zich kan bepalen hoe ze hun paard verzorgen en hoe lang en hoe ze hun paard buiten laten. Volgens mij, als ik hun eerdere berichten goed onthouden heb (correct me if i'm wrong) , hebben zij hun paarden zelf op stallen staan waar ze meerdere keren per dag uit hun stal komen voor paddock, weide en/of training, en hebben zij het voor hun eigen paarden goed voor elkaar. Net zo als dat Twiggy2008 het goed voorelkaar heeft op haar stal met grote natuurgebied weiland en paard in kleine kudde, zandophoging die elk najaar vernieuwd wordt en stal als dat toch noodzakelijk mocht zijn vanwege ziekte o.i.d.
kazary schreef:Dat is zeker wel raar dat dat als enigste bij naam genoemd word.Logischer zou me dan bijvoorbeeld lijken dat in elke wedstrijdsport een paard 4 jaar moet zijn bijvoorbeeld. Dan trek je dingen gelijk. De zweep, die kan in elke sport verkeerd en goed gebruikt worden, het afschaffen daarvan heeft geen zin.
Ninx schreef:Tot slot wordt ik steeds vaker door de volgende ethische vraag geplaagd: "Is het eigenlijk nog wel verantwoord te rijden wanneer zoveel mensen hun paarden kapot rijden? Wanneer we met z'n allen kappen behoeden we ook die paarden die kampen met ruiters die ze, vaak goedbedoeld, slopen".