Meningen over Plan van Aanpak paardenwelzijn verdeeld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:52

zo vandaag 2 uur gereden 1 uur buiten uurtje te weinig jammer .

Maar goed draait het welzijn niet om goede verzorging ,medische zorg, huisvesting wat voor het paard gewenst is en voor elk paard verschillend is ?

veulens en merries . is ook voor iedere merrie verschillend

boxmaat mee eens

draf en rensport niet mee eens ! laat iemand zich eerst verdiepen in deze tak en pak de mensen aan die daardwerkeijk de zweep misbruiken maar niet degene die dat neit doen

en de rest van het plan is me al ontschoten och ja het ruwvoer na daar heb ik me zegje al over gedaan

Alet74

Re: Meningen over Plan van Aanpak paardenwelzijn verdeeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:31

Zelf weet ik niets over de draf- en rensport, wordt daar veel gebruik gemaakt van de zweep? Of juist niet? Dan zou het nl. niet erg zijn als het verboden zou worden. Het lijkt me eigenlijk erg vreemd als men zo'n voorstel doet terwijl het nergens op zou slaan; het moet toch ergens op gebaseerd zijn.
Verder is het jammer dat wetenschappelijk onderzoek in twijfel wordt getrokken. Die discussie is al eerder gevoerd, dus ik zal hem niet opnieuw aanzwengelen, maar wilde het wel even kwijt.
In de openingspost staat dat men met meetbare punten wil komen en dat hetgeen wat nu op papier staat nog niet volledig is. In de uitwerking van zo'n plan zal vast meer aandacht komen voor de onderlinge verschillen tussen paarden.
Ik ben benieuwd naar het vervolg!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 22:15

Alet74 schreef:
Zelf weet ik niets over de draf- en rensport, wordt daar veel gebruik gemaakt van de zweep? Of juist niet? Dan zou het nl. niet erg zijn als het verboden zou worden. Het lijkt me eigenlijk erg vreemd als men zo'n voorstel doet terwijl het nergens op zou slaan; het moet toch ergens op gebaseerd zijn.

Rensport heeft strenge regels voor zweepgebruik. Het zwaaien, etc. met zweep tijdens een race valt erg op omdat alles gefilmd wordt ivm gokken en vaststellen winnaar. Verder is het zo dat overmatig zweepgebruik een paard langzamer doet lopen, dus het straft zichzelf ook nog eens af.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 22:27

delerium schreef:
Moderatoropmerking:
Dit topic gaat over het plan van aanpak. Niet over wie hier wat doet met zijn of haar paard en wie er bijgestaan wordt door wie. Ook bitloos zie ik niet in het plan staan, dus die dicussie is hier niet op z'n plek. Graag ontopic verder, persoonlijke dingen kun je via PB doen.

Moderatoropmerking:
Nog even voor de mensen die er misschien overheen gelezen hebben.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 00:46

Alet74 schreef:
Verder is het jammer dat wetenschappelijk onderzoek in twijfel wordt getrokken. Die discussie is al eerder gevoerd, dus ik zal hem niet opnieuw aanzwengelen, maar wilde het wel even kwijt.
In de openingspost staat dat men met meetbare punten wil komen en dat hetgeen wat nu op papier staat nog niet volledig is. In de uitwerking van zo'n plan zal vast meer aandacht komen voor de onderlinge verschillen tussen paarden.
Ik ben benieuwd naar het vervolg!

Mijn ervaring is is dat er helemaal niet zo ruw wordt gehandeld in de rensport met de zweep; gebeurd dat al, dan is diskwalificatie zeker aan de orde.
Zonde van die maanden training! ;)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:20

Natuurlijk zijn er mensen die de zweep verkeerd gebruiken, dat is in iedere sport toch?
En ook ik geef als ik in het heetst van de strijd zit en denk te kunnen gaan winnen echt wel eens een tik meer dan anders, maar over het algemeen is er echt niemand die zijn paard dubbel slaat.
Heeft totaal geen nut, een paard moet al tot het uiterste gaan en des te meer jij hem verrot slaat, des te minder hij uiteindelijk voor je zal gaan lopen ;) .

Ik heb wel zo'n vermoeden waar dit vandaan komt, ten eerste zijn er vrij veel vooroordelen over de drafsport en ten tweede

Er zullen veel minder mensen in protest komen tegen een zweepverbod in de draf en rensport dan een zweepverbod bij dressuurruiters.

Laffe actie van de DB, zo zie ik het...... Lekker makkelijk om een sport aan te vallen die toch al niet zo geliefd is en die bijna niemand beoefend.... Echte ballen hadden ze gehad als ze hadden gepleit voor een totaal zweepverbod, maar dan krijgen ze half NL over zich heen, dus dat doen ze niet :+

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:23

ruitje schreef:
Natuurlijk zijn er mensen die de zweep verkeerd gebruiken, dat is in iedere sport toch?
En ook ik geef als ik in het heetst van de strijd zit en denk te kunnen gaan winnen echt wel eens een tik meer dan anders, maar over het algemeen is er echt niemand die zijn paard dubbel slaat.
Heeft totaal geen nut, een paard moet al tot het uiterste gaan en des te meer jij hem verrot slaat, des te minder hij uiteindelijk voor je zal gaan lopen ;) .

Ik heb wel zo'n vermoeden waar dit vandaan komt, ten eerste zijn er vrij veel vooroordelen over de drafsport en ten tweede

Er zullen veel minder mensen in protest komen tegen een zweepverbod in de draf en rensport dan een zweepverbod bij dressuurruiters.

Laffe actie van de DB, zo zie ik het...... Lekker makkelijk om een sport aan te vallen die toch al niet zo geliefd is en die bijna niemand beoefend.... Echte ballen hadden ze gehad als ze hadden gepleit voor een totaal zweepverbod, maar dan krijgen ze half NL over zich heen, dus dat doen ze niet :+

Daar heb je zeker een punt!
En let op de comemrcie in deze: Waar meoten ze dan heen met al hun Glitter & Glamourzweepjes? :+

Waar ik werkte in de rensport werd het zweepje op de lange zijde wel eens ingezet voor de finish maar vaak raakten ze het dier amper; die Volbleodjes in elkaar rossen heeft totaal gee toegevoegde waarde. :+

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:51

ruitje schreef:

nou inderdaad geheel mee eens !

De sporen die bij De dressuus en sprignen gebruikt worden en vaak het bitwerk wat er met ZZ ingehangen word laat ze dat maar eens verbieden ..maar zoals je al zei dan krijgen ze heel nederland over hun heen ddan denk ik SO WHAT! het gaat toch om de dieren en niet over je reputatie !!
en wedden dat ze er heel veel aanhangers dan wel bij hebben als voorstander=
Draf en rensport hebben hun eigen regels en dieworden nagestreeft op een prima manier .
dat ze juist daarover beginnen vind ik LAF .

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 14:54

Het is me nu wat meer duidelijk, het verbieden van zwepen in de draf- en rensport heeft dus weinig tot geen nut. En inderdaad, men moet ook naar de andere takken van sport kijken. Ik ben wel erg nieuwsgierig waarom dit er zo specifiek in is gezet!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 15:02

zieltes winnen over de rug van een van de meest eerlijke sporten met paarden, die het minst begrepen word :) door het grote publiek

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 18:14

Dat is zeker wel raar dat dat als enigste bij naam genoemd word.Logischer zou me dan bijvoorbeeld lijken dat in elke wedstrijdsport een paard 4 jaar moet zijn bijvoorbeeld. Dan trek je dingen gelijk. De zweep, die kan in elke sport verkeerd en goed gebruikt worden, het afschaffen daarvan heeft geen zin.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 19:07

kazary schreef:
Dat is zeker wel raar dat dat als enigste bij naam genoemd word.Logischer zou me dan bijvoorbeeld lijken dat in elke wedstrijdsport een paard 4 jaar moet zijn bijvoorbeeld. Dan trek je dingen gelijk. De zweep, die kan in elke sport verkeerd en goed gebruikt worden, het afschaffen daarvan heeft geen zin.

nou inderdaad in elke tak kan je kant tekeningen plaatsen , waarom doen ze het specifiek bij draf-rensport ?
ik zou eerder vraagtekens plaatsen bij andere takken ...
maar goed

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 19:09

Ik denk dat je ook bij andere takken geen vraagtekens hoeft te plaatsen. Wel bij sommige ruiters/menners, maar dat ligt niet aan de regels of de tak van sport, want die klojo's zouden dat ook hebben als ze zouden overstappen naar een andere tak van sport. En ook als ze recreatief bezig zijn.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 19:11

Ninx schreef:
Lovely schreef:
Over boomloos is inmiddels wel bekend dat het niet goed is voor je paard

Okay, waar staat dit onderzoek dan gepubliceerd?
Bij mijn weten is OF een boomzadel OF boomloos-zadel niet heilig; van grote relevatie is OF het past, OF het van een goede kwaliliteit is, en HOE de vaardigheden van de ruiter zijn.
Als dit niet waar, en daar bewijs voor is zoals jij beweert, zou ik dat heel graag inzien..... alvast bedankt.

Ik heb inderdaad ook gelezen dat een boomloos zadel minder goed de druk verdeelt dan een goed passend, op maat gemaakt boomzadel. Bij zwaardere mensen en voor langere afstanden worden boomloze zadels vaak afgeraden. Ook de beugelophanging van boomloze zadels kan problemen geven (heb ik gezien bij de barefoot van een vriendin) bij een paard. Ik ben geen tegenstander van boomloos of van bitloos rijden. (wat overigens wel genoemd wordt in het plan van aanpak met dat de KNHS speciale wedstrijden gaat organiseren voor bitloze combinaties in kader van verplichte hulpmiddelen en veiligheid van anderen)
Ik vind dat alles prima als het paard er maar gezond en gelukkig bij blijft.

Ben wel tegenstander van paarden die heel veel uren per etmaal op stal moeten blijven staan, en al helemaal als dat kleine boxen zijn.
Zelfs bij loopstallen zoals bij koeien gun ik paarden een aantal uren in het zonnetje in de frisse lucht met weids uitzicht. Dit gun ik koeien ook overigens ;)

Volgens mij hebben Pipo en Lovely gewoon een hekel aan regelzucht en willen ze dat ieder voor zich kan bepalen hoe ze hun paard verzorgen en hoe lang en hoe ze hun paard buiten laten. Volgens mij, als ik hun eerdere berichten goed onthouden heb (correct me if i'm wrong :P) , hebben zij hun paarden zelf op stallen staan waar ze meerdere keren per dag uit hun stal komen voor paddock, weide en/of training, en hebben zij het voor hun eigen paarden goed voor elkaar. Net zo als dat Twiggy2008 het goed voorelkaar heeft op haar stal met grote natuurgebied weiland en paard in kleine kudde, zandophoging die elk najaar vernieuwd wordt en stal als dat toch noodzakelijk mocht zijn vanwege ziekte o.i.d.

Mooi dat er nu meer dingen echt onderzocht gaan worden met betrekking tot huisvesting, verzorging en training.
Grappig dat er al onderzoek was gedaan naar LDR-rijden en de onderzoeken juist iets positief leken uit te vallen ten gunste van LDR wat betreft werking op het lichaam ipv dat het enorm slecht is zoals zovelen beweren. Mits goed toegepast natuurlijk, staat er altijd bij... Ben benieuwd naar verdere onderzoeken en resultaten.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:02

joyce B schreef:
Volgens mij hebben Pipo en Lovely gewoon een hekel aan regelzucht en willen ze dat ieder voor zich kan bepalen hoe ze hun paard verzorgen en hoe lang en hoe ze hun paard buiten laten. Volgens mij, als ik hun eerdere berichten goed onthouden heb (correct me if i'm wrong :P) , hebben zij hun paarden zelf op stallen staan waar ze meerdere keren per dag uit hun stal komen voor paddock, weide en/of training, en hebben zij het voor hun eigen paarden goed voor elkaar. Net zo als dat Twiggy2008 het goed voorelkaar heeft op haar stal met grote natuurgebied weiland en paard in kleine kudde, zandophoging die elk najaar vernieuwd wordt en stal als dat toch noodzakelijk mocht zijn vanwege ziekte o.i.d.

Helemaal mee eens. Roep: "regel- en wetgeving!" en Lovely en Pip staan op hun achterste benen. :P Soms een beetje lastig praten als je in je achterhoofd hebt dat ze het thuis wel goed geregeld hebben. Voor mijn gevoel is het dan net alsof ze zichzelf tegenspreken.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:04

Ik kan het protest best begrijpen je doet je best hebt alles goed voor elkaar komen er een stel mafkezen die de boel in het honderd sturen met al hum regeltjes.
Nog nooit een paard gezien maar wel zeggen hoe je er mee om moet gaan.
wie weet wat voor onzinnige dingen ze weer bedenken

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:06

Ben wel blij dat een hoop mensen inzien dat het in de draf&rensport toch niet zo vreselijk is als wel eens beweerd wordt.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:11

Ik denk dat dat inderdaad het moraal van het verhaal is. Laat ze even lekker iets nuttigs zoeken om regeltjes voor te maken. Of nog beter, eens gaan bekijken welke regels eigenlijk volstrekt overbodig zijn.

Ik snap nooit zo goed waarom Nederland als super liberaal gezien wordt... voor iedere loslopende mier ligt wel een beleidstuk of regeltje klaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 01:22

Manic, dat klopt en als onderzoeker kun je ook helemaal los gaan op het sexueel leven van de eendagsvlieg en daar zelfs promotieonderzoek naar doen als je dat graag wilt. Dat kan dan weer wel in NL :).
In de reactie van de DB staat niets over eventing, niks over meerdaagse concoursen waar paarden maar zomaar onder bedenkelijke tenten in de hitte staan, enzovoort enzovoort. Kortom, storm in en glas water en de DB zet zich wederom voor schut.

Joyce en Alet74, klopt hoor, ik heb het 'thuis' goed voor elkaar en daar ben ik erg blij mee. Dat wil dus niet zeggen dat ik een ander ga opleggen of opdringen hoe ik vind dat hij/zij het moet doen. Als iemand anders mij wel iets probeert op te dringen waar ik het niet mee eens ben, een idee, een mening, standpunt of een situatie, dan reageer ik daar doorgaans niet juichend op, waarom zou ik. Napraten doe ik ook niet en ik bekijk input met een gezonde kritische blik, maar als onzin met onzin beargumenteerd wordt, dan ga ik daar dus niet zomaar in mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 01:40

Joyce en Alet, ik heb het inderdaad ook goed voorelkaar. Maar ik moet zeggen, toen ik bij mijn oude stal waar ik 3 jaar stond wegging ivm de afstand, ben ik ergens terecht gekomen waar het niet zo mooi was als verteld. En mijn paard was daar ongelukkig.
Resultaat van mijn paard die ongelukkig was: Ik ongelukkig, niet functioneren en hoofdpijn en slapeloze nachten. Noem mij maar een mietje, maar zo zit ik in elkaar.

Nu sta ik weer ergens waar de eigenaar enorm veel hart voor de paarden heeft en het welzijn voorop stelt.
Gevolg: Paard weer blij en ik weer blij :D

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 14:34

als elke staleigenaar nou het welzijnvan het paard voorop stelt is er niks aan de hand .

De DB doet weer eens uitspraken om in het nieuws te komen maar dit keer op een foute manier , met foute argumenten ,

Draf en rensport is niet verkeerd , net zo min als dressuur en springen enudrance enzenz .
Probleem is er zitten in elke tak root appels tussen die de tak rot doen lijken .
Als ze zich daar nu eens op gingen richten was het een stuk duidelijker enfijner na testreven .

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:33

kazary schreef:

Hier haal je iets aan waar ik me zeer goed in kan vinden, en waarvan ik hoop dat dit een regel is die er zeker komt!!!
Als het ons echt te doen is om het 'welzijn' van paarden en de gezondheid op de lage termijn, dan zouden wij hier allen voor moeten pleiten.
Een kind belasten we immers ook nog niet wanneer het onvolgroeid is, waarom een paard dan wel? Op 'het oog' bepalen we of een paard volwassen genoeg is, maar dan houden we onszelf voor de gek.... het skelet gaat er niet sneller van groeien....

Wat het boomloze zadel betreft; er is veel schade in het geval een verkeerd boomzadel, en even zoveel schade in het geval van een boomloos zadel. In beide gevallen vind verkeerd gebruik en/of misbruik plaats waardoor je een paard op de lange termijn 'kapot rijdt'.
Helaas zijn weinig mensen hier echt bewust mee bezig, lezen ze de onderzoeken, weten ze echt exact 'hoe het zit'.
Men roept aan alle kanten maar iets... Boomloos en met boom is beiden prima, ligt echter aan het paard, de activiteiten die je met het paard onderneemt en de kundigheid en het gewicht van de ruiter bepalen wat je het beste kunt kiezen. Hand in eigen boezem steken en verstandige keuzes maken is echter een tweede.

Tot slot wordt ik steeds vaker door de volgende ethische vraag geplaagd: "Is het eigenlijk nog wel verantwoord te rijden wanneer zoveel mensen hun paarden kapot rijden? Wanneer we met z'n allen kappen behoeden we ook die paarden die kampen met ruiters die ze, vaak goedbedoeld, slopen".

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:42

Wat ik niet begrijp is dat veel mensen gaan steigeren als ze horen dat de DB iets bedacht heeft. Kan iemand uitleggen waar dat vandaan komt?
In mijn ogen maakt het niet zoveel uit wie er kritisch naar de paardenhouderij en -sport kijkt, als het maar gebeurt. Het brengt discussie op gang, zet mensen aan het denken, prima toch?!
De vraag of paardrijden ethisch wel verantwoord is, is een pittige. Ik denk dat het ergens helemaal niet verantwoord is, want wie zijn wij nu helemaal om ...etc. Maar met inachtneming van dat wat een paard nodig heeft om goed en gezond (en gelukkig!) te leven kan het wel en kunnen we onszelf nog wel in de spiegel aankijken zonder schaamte denk ik. Helaas ligt de lat voor iedereen weer ergens anders en wie mag dan bepalen waar die moet liggen. Pfff...moeilijk!! Zullen we daar ooit we uit kunnen komen?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:45

Ninx schreef:
Tot slot wordt ik steeds vaker door de volgende ethische vraag geplaagd: "Is het eigenlijk nog wel verantwoord te rijden wanneer zoveel mensen hun paarden kapot rijden? Wanneer we met z'n allen kappen behoeden we ook die paarden die kampen met ruiters die ze, vaak goedbedoeld, slopen".

Als we zouden stoppen met paardrijden, zal een groot deel van de paardenrassen uitsterven, omdat de paardensport het paard ook behoed heeft van de ondergang toen het niet meer ingezet hoefde te worden als last/rij/tuigdier.
Wie wil er nog een KWPN-er bijvoorbeeld, als je er niet meer mee mag (wedstrijd) rijden. Dan is een Fjord of ander sober ras handiger als tuinopvulling.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:49

als je gewoon technisch correct rijd dan gaat je paard niet kapot van het rijden hoor Ninx :D :D als je je paard op de voorhand uit elkaar de rondte in laat sloffen is die vrij snel kapot, evenals je je paard in de krul trekt en nooit meer van die volte afkomt....... dan rij je hem ook kapot :)

zoals je weet worden de meeste beroemde topsporters heel gezond oud, en die paarden weten wat werken is :)