Verhitte welzijnsdiscussie tussen Van Grunsven en Voorn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Selima

Re: Verhitte welzijnsdiscussie tussen Van Grunsven en Voorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 19:11

@Rivano

Ik ben het hier ook mee eens: er zijn genoeg misstanden op maneges en de FNRS zou daar wat aan moeten doen.
MAAR Anky heeft wel een voorbeeld-functie en ik hoop dat ze zich daar zeer van bewust is, net als alle andere top-sporters in welke discipline dan ook.
Het is onzin om Anky aan de schandpaal te nagelen, dat verdient ze ook niet. Maar de FEI is de instantie die via richtlijnen en jureren paal en perk aan ontwikkelingen dient te stellen.
Waarom niet de minimum-leeftijd voor Grand-Prix verhogen nar 9 of 10 jaar. Dan is er vanzelf meer tijd voor de opleiding van de paarden en kan het allemaal wat minder geforceerd....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 19:13

kweenie hoor, maar ik zie niet heul veeul paarden onder de 12 in de GP meelopen Haha! Haha!

Selima

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 19:15

De minimum-leeftijd is 8 en je ziet geregeld een 8-jarige z'n debuut maken, dus het is wel degelijk relevant

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 19:17

Dat is dan een heule enkeling Haha! Haha! en die zullen in heule kundige handen zijn Lachen want het gros is toch echt rond de 12

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 19:19

Mij werd altijd verteld dat ze vanaf hun 7e/8e pas begonnen met het zwaardere werk, dat ze tot dan "basis" werk doen.... Nagelbijten / Gniffelen Dat eens die basis er in zit de hogere oefeningen ook geen probleem meer is...Dus debuut op 8?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 19:20

er zal er vast wel eentje ooit geweest zijn die ZT heeft gestart op 8 jarige leeftijd, maar dat is alles behalve gangbaar zegmaar Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 20:05

pharagirlke schreef:
Oh en Urielle Bloos Had Edje een heel tijd terug geen gigantisch probleem met de piaffe ivm een stakende gribaldi? Knipoog
Die paarden zijn zodanig heet gefokt en waarschijnlijk ook gevoerd dat ze af en toe gewoon een keer exploderen. Ik doe het ze niet na

Waarom noem je mij nu? Bloos!
Heb ik iets ten nadele van Anky gezegd dan?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 20:08

Nee omdat ik in de quote meende te lezen dat jij zei of roos warum nicht, gribaldi (nog een stel paarden...) al had zien "flippen". Niet met die woorden maar heb even geen zin om het op te zoeken Haha! Vandaar dus mijn reactie dat Gribje wel degelijk een keer goed uitzijn slof geschoten is tot wanhoop van het grote publiek toe. Haha!

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 20:17

Misschien handiger om het wel op te zoeken ipv Urielle iets in de schoenen te schuiven wat ze nooit zou zeggen. (integendeel zelfs).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 20:21

Urielle schreef:
quote van HC

Ja, dat noem ik glorie ja, want Anky is toevallig wel degene die Nederland op de dressuurkaart heeft gezet en de dressuur ook dermate heeft gepromoot dat het zo ongekend populair is geworden (wie vond voorheen dressuur interessant, toen Anky nog in de schaduw van bijv. Annemarie Sanders-Keijzer reed?)
Het mag dan Nederlandse School genoemd worden, omdat onze top deze methode gebruikt, maar ook een Isabell wordt in eigen land niet uitgekotst en traint op die manier... Bovendien komt het ook nog eens niet uit de dressuur maar uit het springen. Clown
Laat andere landen dan maar neerkijken erop, zolang ze zelf op de wereldbeker en de OS geen deuk in een pakje boter rijden moeten ze dat maar lekker doen.

quote van HC

Omdat Anky bang is van paarden? Dat was ze al toen ze niet op haar eerste Shetlander durfde Clown
Als de ruiter gespannen is bij een afwijking van de geprogrammeerde omstandigheden, is het dan zo vreemd dat de paarden er op reageren?

Gribaldi, Sunrise, Warum Nicht, Nadine... zie je die paarden zo extreem reageren dan?

Daarnaast: paarden worden ook een pak heter gefokt dan vroeger en Anky rijdt graag van die hete bloedkikkers... Dat gecombineerd met een minder flinke ruiter... Knipoog

There you go. Het is wel moeilijk geworden om nog te reageren op bokt... Nagelbijten / Gniffelen

Daarbij hoorde dus mijn quote:
pharagirlke schreef:
Oh en Urielle Bloos Had Edje een heel tijd terug geen gigantisch probleem met de piaffe ivm een stakende gribaldi? Knipoog
Die paarden zijn zodanig heet gefokt en waarschijnlijk ook gevoerd dat ze af en toe gewoon een keer exploderen. Ik doe het ze niet na

Iets wat ze nooit zou zeggen he anneve? Als je mijn bericht nou las en niet zo vlotjes oordeelde wist je dat het niet aanvallend bedoelt was naar Urielle, welke gelukkig wel de rust in zich heeft om af te wachten op mijn reactie ipv me meteen wat toe te bijten. Knipoog

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 20:28

Het is een quote van HC!!! Niet van haar. Waarop zij reageert.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 20:30

Ze reageert op een quote van HC maar het dikgedrukte van warumnicht enz staat wel degelijk onder haar naam. Knipoog Ik heb dat zinnetje dikgedrukt gezet omdat dat de zin is waarop ik reageer.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 20:31

wat een gemierenbrommer!!!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 20:31

Urielle schreef:
Huertecilla schreef:

Neerlands Glórie?? De gewraakte methodes hebben internationaal geleid tot het begrip ´De Nederlandse School´ = paardendwingen. Noem het maar glorie.

Ja, dat noem ik glorie ja, want Anky is toevallig wel degene die Nederland op de dressuurkaart heeft gezet en de dressuur ook dermate heeft gepromoot dat het zo ongekend populair is geworden (wie vond voorheen dressuur interessant, toen Anky nog in de schaduw van bijv. Annemarie Sanders-Keijzer reed?)
Het mag dan Nederlandse School genoemd worden, omdat onze top deze methode gebruikt, maar ook een Isabell wordt in eigen land niet uitgekotst en traint op die manier... Bovendien komt het ook nog eens niet uit de dressuur maar uit het springen. Clown
Laat andere landen dan maar neerkijken erop, zolang ze zelf op de wereldbeker en de OS geen deuk in een pakje boter rijden moeten ze dat maar lekker doen.

Huertecilla schreef:
Het staat boven elke twijfel verheven dat de betreffende methode tot een nagenoeg perfect geprogrammeerde oefening leidt.
Het staat óók boven elke twijfel verheven dat de betreffende methode leidt tot volstrekt onbetrouwbare paarden bij de minste of geringste afwijking van de geprogrammeerde omstandigheden.

Omdat Anky bang is van paarden? Dat was ze al toen ze niet op haar eerste Shetlander durfde Clown
Als de ruiter gespannen is bij een afwijking van de geprogrammeerde omstandigheden, is het dan zo vreemd dat de paarden er op reageren?

Gribaldi, Sunrise, Warum Nicht, Nadine... zie je die paarden zo extreem reageren dan?

Daarnaast: paarden worden ook een pak heter gefokt dan vroeger en Anky rijdt graag van die hete bloedkikkers... Dat gecombineerd met een minder flinke ruiter... Knipoog

daar heb je de letterlijke quote. Het is dus wel degelijk Urielle die dit typt. Jeetje zeg...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 20:33

Owwww dat Tong uitsteken Ja dat zei ik wel Ja Maar die aktie van Gribaldi vond ik iets anders dan het vluchtgedrag van Salinero en het exploderen van Nelson. Imo was het staken van Gribaldi eerder ineens een paard wat gewoon zei: ho, het wordt mij nu even te veel. En logisch, een hengst die en druk bezig is met de dekdienst en op dat niveau presteerde. Dus niet iets wat specifiek aan LDR te linken is. Ik heb Gribaldi nog nooit tijdens een prijsuitreiking echt de kuierlatten zien nemen. Warum Nicht is ook een berucht kijkerige bok, maar is ook prima gewoon door de ring te sturen door Isabell. Sunrise is dan weer een dominante pismerrie. Iedere gek heeft zijn gebrek dus Haha!
(waarmee ik dus ook wil stellen dat imo het gedrag van Sali, Nelson, Painted en andere Ankypaarden niet te linken is aan LDR maar de combi van Anky's voorkeur voor hete paarden en Anky's befaamde nietzoflinkheid)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 20:37

een ding is wel zeker......... met die kop tussen de benen kunnen ze niet heel veel spatjes hebben Lachen Lachen

en als ik op een spatjes paard zit, dan parkeer ik hem ook graag even daar, totdat ik de gebruiksaanwijzing gevonden heb...... maar dat heeft weer helemaal niks met correct LDR te maken Lachen Lachen

dat is een veiligheidsmarge inbouwen voor jezelf Lachen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 20:38

Jij noemt steigeren, volledig tegen de hand in gaan en het vertikken om de piaffe te doen iets anders dan het bokken van Nelson omdat hij schrok van het applaus of Sali die eveneens schrok van het applaus? Voor hen werd het ook "even te veel". Of gribaldi is gewoon dezelfde gestoorde gek die ook zo iets heeft van "he, vandaag nie baas" en dus, lekker hengstengedrag, der een steiger tegen aan gooit waar Edje niets aan kan doen. Want Grib is nu eenmaal een dikke 600kg spier.

Ik wil ook stellen dat het niet aan LDR ligt. Maar ik weet wel dat ik Gribje al serieus heb zien staken en tegen de ruiter heb zien in gaan. Knipoog Dat doet elk paard wel eens. Tientallen bokkers hebben hun paarden zelfs al moeten wegsturen naar "strafkampen" enz om het er uit te krijgen. Alleen omdat dat zo'n bloedkikkers zijn is het dus extremer. en nog een nadeel is dat de hele wereld het ziet Haha!

Vandaar dus mijn reactie. Lachen niet om LDR af te schrijven. Ben er van overtuigd dat het geen foute methode is mits het goed gebruikt word en niet door pennyrielle ( Knipoog )

Ik rijd Pret ook wat dieper als ik merk dat mijn madame zo iets heeft van "ik wil sprinten!" omdat ik dan net iets meer controle heb. Lachen En ik schaam me er niet voor dat ik zowel mijn eigen lichaam als dat van mijn paard wil beschermen tegen zo'n idiote sprint waarbij ze geen rekening houd met door welk gat ze kan, en door welk niet. En inderdaad, net als KiWiKo heeft dat niets met LDR te maken hoewel een hoop bakrandruiters denken van wel en daar dus schande over spreken. Tot ik aanbied of ze er zelf een keer op willen...Dan word het ineens heel wat minder aan die bakrand...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 20:45

Ik zit zelf ook met een stakend paard Bloos en dat voelt gewoon echt anders aan dan vluchtgedrag. Een paard on the run voelt meer aan 'Helluuuuuuup het is hier nie leuk!!! ' en stakend paard meer als 'Deez vinnik nie leuk Da doemme nie '
Ik denk dat het grote verschil ook is dat bij mij alleen de stalgenoten staan te kijken van Bloos! en bij Edward heel de internationale dressuurwereld Tong uitsteken

Maar de link met LDR werd gelegd 'omdat het paard normaal niks dan zijn eigen borst ziet'. En ik ben dus van mening dat het gewoon hete geflipte bokken zijn met een ruiter die inmiddels behoorlijk wat lef en vertrouwen kwijt is met prijsuitreikingen (en terecht... ik zou niet graag over dat terrein in Aken crossen Bloos! )

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 20:52

Urielle schreef:
Ik zit zelf ook met een stakend paard Bloos en dat voelt gewoon echt anders aan dan vluchtgedrag. Een paard on the run voelt meer aan 'Helluuuuuuup het is hier nie leuk!!! ' en stakend paard meer als 'Deez vinnik nie leuk Da doemme nie '
Ik denk dat het grote verschil ook is dat bij mij alleen de stalgenoten staan te kijken van Bloos! en bij Edward heel de internationale dressuurwereld Tong uitsteken

Maar de link met LDR werd gelegd 'omdat het paard normaal niks dan zijn eigen borst ziet'. En ik ben dus van mening dat het gewoon hete geflipte bokken zijn met een ruiter die inmiddels behoorlijk wat lef en vertrouwen kwijt is met prijsuitreikingen (en terecht... ik zou niet graag over dat terrein in Aken crossen Bloos! )

nee ik ook niet

Lijkt me dan zelfs eerder dat Edje iets fout doet dan Anky, want een paard dat heeellluuuuuuuuup denkt, denkt dat vaak bij een gebeurtenis en niet bij een ruiter (anders zou sali niets anders doen dan crossen alstie bang was voor Anky Haha! Hoewel Sali me niet het type lijkt dat daar veel problemen mee zou hebben magoed. *LOL* )

Inderdaad, ik denk ook dat het grote verschil ligt in het feit dat bij ons alleen stalgenoten/buren/toevallige voorbijgangers het zien en bij anky en edje enz de hele wereld. Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 20:55

Imo spreekt het ook voor Anky dat Sali niet continu aan het crossen is. Ben benieuwd hoeveel keer wij erop zouden moeten voor we voor de staldeur staan: zal ik? zal ik?
Een keer of een, twee? Tong uitsteken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 20:57

ik denk een half :")

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 20:57

Urielle schreef:
Imo spreekt het ook voor Anky dat Sali niet continu aan het crossen is. Ben benieuwd hoeveel keer wij erop zouden moeten voor we voor de staldeur staan: zal ik? zal ik?
Een keer of een, twee? Tong uitsteken

"zal ik? zal ik?" eerder "zou hij? Nagelbijten / Gniffelen zou hij?" *LOL*

Denk dat ik bij het aanzien van Sali al zou zegge "eh sorry Ank, maar ik pas Clown"

Ben niet zo'n held met grote paarden *LOL*
en dan te bedenken dat ik deze winter een meisje met een paard van 1.70 uit de nood ga helpen... Nagelbijten / Gniffelen pfft

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 21:03

Ik denk dat Sali bij het zien van mij tegen Anky zegt: Ehm, Ank, ik pas Tong uitsteken

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 21:09

Grappig dat Anky altijd als the root of all evil wordt gezien. Eén van de grootste voorstanders van hyperflexie is Tineke Bartels, die is regelmatig op symposia te vinden om het te verdedigen (met een goed en duidelijk verhaal van het hoe en waarom)

Wat GP-paarden op jonge leeftijd betreft, Ahlerich liep z'n eerst olympiade op z'n zevende onder Klimke. Of het ideaal is weet ik niet, maar het laat wel zien dat een verschrikkelijk talentvol paard met een net zo'n talentvolle ruiter gewoon minder tijd en vooral inspanning nodig hebben dan wij als simpele ruiters op onze HTK-paarden kunnen voorstellen. En dan maakt klassiek of modern weinig uit.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 21:13

en zo is het Karl!!!
valt geen speld tussen te krijgen!