Slecht nieuws voor ruiters met overgewicht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fojoe

Re: Slecht nieuws voor ruiters met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 16:19

Jeddah, hier een nét -90 (ooit ook wel +100) die het toch niet aandurft om boomloos te gaan...
ik heb gekozen voor een lichtgewicht kunststof australisch stockzadel, dat wat meer draagoppervlak heeft dan het gemiddelde zadel.
ik ga je niet veroordelen, dat is niet mijn plaats, maar ik ben wel blij dat je paardjes regelmatig gecontroleerd worden Knipoog

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 16:26

Uiteraard worden mijn paarden regelmatig gecontroleerd, maar echt niet "omdat" ik zwaar ben, of omdat ik boomloos rijdt hoor Knipoog

Nee, voor het plaatje is het niet het mooist. maar ik rij niet voor het plaatje.

Verder is uiteraard lol van mijn paarden zeker van belang voor mij, náást de fysieke controle, conditie opbouw enzovoorts.

Of je boomloos wilt gaan of niet, maakt mij echt geen fluit uit. De redenen voor mij om boomloos te gaan waren zeer divers en heeft ook weer niks met gewicht oid te maken. Voor 1 van mijn paarden heb ik nu zelfs een boomzadel gekocht, om redenen die weer niks met het alles te maken hebben.

Ik rij gewoon paard, ik zorg voor ze en heb ze onder controle bij proffesionals, alles wat ik nu doe, zou ik nét zo doen wanneer ik 65 kg woog. Natuurlijk wil ik graag lichter zijn, net als waarschijnlijk menig ander, maar de omstandigheden laten dat momenteel (nog) niet toe.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 16:50

Tuurlijk willen we allemaal lichter zijn en als het zo makkelijk was geweest waren we allang niet meer dik toch ? Ik rij ook niet voor het plaatje maar asl het plaatje niet lekker oogt kun je wel eens scheve gezichten of opmerkingen verwachten en dat hoeft niet allemaal onwaar te zijn.

Ik kocht mijn paard van iemand die 120 kilo woog en mede om die reden dat ze vond dat ze er te zwaar voor was geworden. Hij was echt beresterk in zijn rug en benen en was ook vrolijk en deed met plezier zijn werk met haar er op. En toch kon je zien en horen dat hij het er zwaar mee had. Met opsteigen en vooral met draf en galop. Springen had echt niet gekund hoewel hij het net zo vrolijk gedaan had maar dat zegt dus niets. Toen ik hem kocht stond hij standaard met zijn twee voorbenen wijd om zijn balans te houden en in draf zuchte hij en hijgde ook heel snel al en erg hoorbaar ook weer bij haar. Ik dacht dat dit aan zijn conditie lag maar helaas.....niet dus. Ik woog toen 95 kilo en had hem er speciaal op geselecteerd dat als ik te zwaar zou zijn of worden hij ook voor de wagen zou kunnen. Zover is het niet gekomen, met mij had hij echt geen moeite en we hebben langzaam de stand van zijn voorbenen gecorrigeerd.

En toch ben ik van mening dat je de overweging van gewicht wel moet meenemen als je kiest voor boomloos dat is toch algemeen bekend lijkt mij. Dat bedoel ik eigenlijk met bewust zwaar zijn. Ik zou alles niet precies zo doen als nu als ik 65 kilo zou wegen. Dan koos ik en ander paard op voorhand een minder stevige, en wie weet reed ik dan fanatieker en langduriger wat ik nu bewust niet doe. Misschien ging ik dan wel springen alhoewel me dat uberhaupt niet trekt. Nu doe ik dat dus niet. En dan kocht ik zeer zeker een boomloos zadel omdat het zo heerlijk zit. Misschien ging ik dan wel zonder zadel rijden wat ik nu dus ook bewust niet doe.

Fysieke controle en conditieopbouw geven geen garantie tegen versnelde slijtage en of artrose. Ik zit echt op het randje qua boomloos en ik vind als bewust zwaardere ruiter dat je dat dus wel in overweging moet nemen. Daarbij maakt het verder niets uit of je door snoepen of ziekte dikker bent en of je wel of niet in staat bent om je gewicht kwijt te raken.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 17:04

mooi gesproken, Perrokai Ja
toen ik wél nog 65 woog (wat voor mij ideaal was en waar ik mijn best voor doe om er ooit weer te geraken) had ik idd een veel fijner paard (dravertje) en ging ik daar vooral urenlang mee buiten rondhuppelen (als endurance tooen een béétje bekend zou geweest zijn, had ik dat vast gedaan).
nu heb ik een stevig 1/2 trekpaard, waar ik een kwartiertje wat basis dressuurwerk mee doe of soms een uurtje rustig buiten rijden.

nog een kleine 25 kg te gaan, en dan moet ik misschien op zoek naar een ander paardje wat meer talent heeft voor endurance Haha!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 17:15

Dan verschillen we daarin gewoon van mening Perokkai Lachen

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 17:41

Jeddah schreef:
Dan verschillen we daarin gewoon van mening Perokkai Lachen

Ik ben bang van ook Knipoog
Maar dat neemt niet weg dat ik jouw keuzes respecteer maar je liever op 1 van je andere paarden zie zitten. Maar om dit meningsverschil draait dit topic feitelijk wel. Ik begrijp ook waarom je graag boomloos rijdt, ik heb het dan 1 keer mogen ervaren op een BF. Echt heerlijk. Maar het zal geen kwestie van derriereformaat zijn want ik weet zeker dat jij in mijn twee gewone zadels past. Je woont trouwens relatief dichtbij voor een NL'er. ik heb daar zelfs familie wonen.

Ik ben op zich gewoon gek op stevige paarden aan de ene kant, vanwege het uiterlijk en in mijn situatie komt dat goed uit. Aan de andere kant ben ik gek op arabieren en mooie fijne sierlijke paarden. Daar loop ik nu bewust met een boog om heen want het ziet er niet uit met mij er op en ik lijk nog dikker dan dat ik ben. Ik heb nog ergens een foto van mezelf op een 1.86 paard en daar lijkt ik veel slanker op, echt waar en die zal ook echt minder moeite met mij hebben. Ik wil dus eigenlijk weer een fries maar niet iedere fries. Liefst nog een kruising die er uit ziet als een fries of iig zwart is. Ik heb veel friesen gezien maar voor mij is dus de bouw erg belangrijk. Bij een klein twijfeltje over de rug, te lang of erg hol haak ik af. Kom ik er 1 tegen die stevig is met een korte rechte rug (dus meestal een kruising) dan heb ik mijn paard gevonden.....of een bonte fries natuurlijk...

Fojoe, jouw paard is ook leuk, ziet er ook uit als een echte gewichtsdrager. Ook ik heb nog 25 kilo te gaan maar het gaat niet hard. Te weinig beweging helaas, weinig rijden ook, vanwege kreupelheid en de andere die nog geen 2 jaar is en mijn eerste die een ongeluk kreeg. Maar de zomer komt er aan, dan gaat het bij mij altijd beter. Meer buiten en bezig en minder trek.

De vorige eigenaresse van mijn vorige paard heeft trouwens een maagbandje laten plaatsen en dat gaat super goed. Ik krijg hem niet omdat ik niet dik genoeg ben maar als ik geen gat meer zag en het kwam niet door ziekte of medicijnen dan deed ik het ook. Verder dromen en dieeten dus voor mij.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 17:58

Perrokai, petje af dat je hier zo bewust mee bezig bent en blijft, chapeau!!!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 18:22

@ perrokai... je mag Jeddah dan liever op een ander paard zien, ik denk dat menig paard zou wensen dat er zoveel gecheckt, gecontroleerd en opgelet wordt als bij de paarden van Jeddah.
Dan kun je keurig 65 kilo wegen, maar een paard kan ook net even verkeerd rollen en wel last van zn lijf krijgen, maar nooooit gecontroleerd worden.
Óók dat is weer iets om mee te laten spelen als je kijkt naar wel of geen dikkerd op een paard.

Ik ben ervan overtuigd dat ondanks Jeddah haar dikke billen Knipoog haar paarden haar prima! kunnen hebben en zij daar echt wel bewust mee bezig is.

En net als wat al eerder gezegd werd... de manier waarop die beesten kijken en waarop Jeddah ermee omgaat... Ik had dat heel wat meer paardjes gegunt.

Zelf heb je gekozen voor een Fries... Die staat in mijnogen ook niet bekend als een paard voor zware ruiters, dus wat betreft dat plaatsje....
Laatst bijgewerkt door _rosita_ op 13-03-08 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 18:32

Dank je Rosita Ja

@Perrokai, ik respecteer jou ook hoor! En begrijp je angsten volkomen Ja Heb ik zeer zekers ook gehad. Wat gewoon belangrijk is is dat we allemaal de dingen doen waar we ons goed bij voelen terwijl we ook allemaal met een heel scherp oog naar onze paarden kijken, en/of die laten bekijken door proffesionals.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 18:56

Rosita, zoals ik al zei de manier waarop paarden kijken en of vrolijk zijn biedt geen enkele garantie, ook controles niet. Ik zie alleen foto's en daar oogt het op alsof het een beetje te is voor het schimmeltje dan. Ik ken het paard niet, haar niet en heb haar niet zien lopen of rijden. Dus vandaar dat ik het haar eigen beoordeling en keuzes respecteer.

Maar iedereen weet dat je dan juist niet boomloos moet gaan rijden en dan zeker juist niet op een iel kleiner paardje. Het heeft allemaal echter niets te maken met hoe vaak een paard gecontroleerd word. Dat is niet de reden dat je dan dus juist wel alle richtlijnen kunt gaan overschrijden.

Een paard kan ook heel vrolijk zijn en kijken terwijl het in een box staat en nooit of weinig buiten komt. Zo'n paard kan het ook prima naar zn zin hebben maar het paard weet niet wat het beste voor hem is, dat moeten wij voor ze beoordelen.

Bijv. ze worden twee keer per jaar gecontroleerd door een osteopaat. Die ziet de beginnende artrose en slijtage niet. Wel op röntgenfoto's maar dan is het dus te laat. Die merkt alleen al bestaande problemen op.

Het hele Topic gaat er over met welk gewicht je op welk paard kunt gaan zitten. Iedereen lijkt het er over eens dat je als zwaarder persoon niet op een kleiner ieler paard moet gaan zitten. Iedere tabel geeft dit aan, maar waarom moet ik daar nu opeens helemaal van af wijken ?

Er van uitgaande volgens de laatste tabel mag dit schimmeltje als hij 500 kilo weegt, mag hij max. 80 kilo dragen op een boomloos en ze weegt 100+. Volgens het hele ruime percentage van 20% mag hij 100 kilo dragen en ze weegt nog steeds 100+.
Dat kan 101 zijn, 110 en 120 ??? Ik weet het niet en ik ga daar ook geen grens aan stellen want ik ken haar en het paard niet. Daar let ze zelf wel op zo te horen.

Ik wil ook niemand kwetsen en gun haar en haar paardjes alles wat mogelijk is maar ik ga niet opeens oneerlijk worden en alle principes overboord gooien en dus onderzoeksresultaten en alles wat hier al besproken is. Sorry. Helaas voor ons dikkere mensen zijn er nu eenmaal grenzen en beperkingen. Misschien heeft ze helemaal gelijk maar ik kan alleen oordelen op foto's en theorie.....
Haha, ik ga wel een keer op de koffie..... Tong uitsteken Nee hoor grapje...
Daarom laat ik het aan haar over en respecteer haar keuze. Ik wil niet iemand direct veroordelen vanachter een schermpje, dat gebeurt hier al genoeg op bokt. Knipoog

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 19:11

@ perrokai, ik vind het zo jammer dat juist jij kijkt naar hoe een plaatje oogt....terwijl je zelf te maken hebt met extra kilo's.
Controles doen imo veel goeds... wervels worden gecheckt etc, ik ken maar weinig mensen die dat regelmatig doen hoor...Een zie menig paard heel wat zuurder en moeilijker rond lopen dan de paarden van Jeddah.

Buiten dat vind ik de veroordeling dat 'iedereen weet dat je juist dan niet boomloos moet gaan rijden, ook erg jammer...
Ik weet zeker dat Jeddah een zeer bewuste keuze maakt en meer zadels heeft uitgeprobeerd en gepast dan menig ruiter van 20 kilo minder en passend binnen de norm

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 19:23

Schimmeltje is een merrie Knipoog En ik heb gezegd dat ik rond de 100 weeg, niet dat ik 100+ weeg Knipoog En ja, volgens de 20% regel kan ik dus prima op haar rijden. Dat is ook de tabel die ik aanhoud en die onderbouwd is met onderzoek.

Tevens zijn er allerlei "richtlijnen" die helemaal nergens op slaan. Alleen omdat het "jaren" zo geweest is of omdat "men" dat zegt, wil niet zeggen dat het kloppend is.

En nog een kleine opmerking, de schimmel gaat ook nog bi-jaarlijks op de foto en nee, geen artrose.

Verder is het nog maar zeer de vraag of paarden artrose krijgen door overgewicht? Als je even nagaat hoeveel paarden er door lichte ruiters gereden worden (het overgrote deel) en hoeveel paarden artrose krijgen (een heel groot deel) vraag ik me af wie bewezen heeft dat een paard artrose of slijtage krijgt door zware ruiters?

Ik vind het heel lief van je dat je elke keer zegt dat je me niet veroordelen gaat, maar toch doe je dat wel Knipoog Moet je zelf weten hoor Lachen Ik kan wel wat hebben.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:11

Jeddah schreef:
Uiteraard worden mijn paarden regelmatig gecontroleerd, maar echt niet "omdat" ik zwaar ben, of omdat ik boomloos rijdt hoor Knipoog

Nee, voor het plaatje is het niet het mooist. maar ik rij niet voor het plaatje.

Verder is uiteraard lol van mijn paarden zeker van belang voor mij, náást de fysieke controle, conditie opbouw enzovoorts.

Of je boomloos wilt gaan of niet, maakt mij echt geen fluit uit. De redenen voor mij om boomloos te gaan waren zeer divers en heeft ook weer niks met gewicht oid te maken. Voor 1 van mijn paarden heb ik nu zelfs een boomzadel gekocht, om redenen die weer niks met het alles te maken hebben.

Ik rij gewoon paard, ik zorg voor ze en heb ze onder controle bij proffesionals, alles wat ik nu doe, zou ik nét zo doen wanneer ik 65 kg woog. Natuurlijk wil ik graag lichter zijn, net als waarschijnlijk menig ander, maar de omstandigheden laten dat momenteel (nog) niet toe.

Hi Jeddah,
zonder brutaal te willen zijn de volgende vraag: waarom laten de omstandigheden het afvallen niet toe?

Gisteren plaatste ik in een ander topic deze vraag, en ik zou deze graag ook hier stellen als dat mag:
Wanneer je je tot doel zou stellen gewicht te verliezen zijn al die kunstgrepen niet nodig en ben je veel vrijer in je keuzes en mogelijkheden waar het het rijden betreft.
Is dat aan het einde van de dag niet de beste keuze?
Dus ipv van stoeien met grotere/ andere/ op maat gemaakte (voor de ruiter) zadels, osteopaten, niet te vaak, niet te veel rijden, etc...., gewoon een knoop doorhakken en zeggen: nu is het genoeg! Ik wil nu iets aan de situatie doen en weer lekker vrij zijn om te rijden zonder bang te zijn dat ik iets forceer.
Tenzij je een ernstige aandoening hebt, of door medicijngebruik extra gewicht hebt, heb ik uiteraard niets gezegd.

Maar dit is echt een vraag: waarom (ondanks dat ik begrijp dat het uit een goed hart komt) werken mensen met extra gewicht heel erg aan alle randvoorwaarden zodat ze EN het gewicht kunnen behouden, EN kunnen blijven rijden? Is dat niet bewust een situatie in stand houden die voor beiden niet optimaal is?
Nogmaals, niet banketstaaf bedoeld. Iedereen heeft aanleg om dik te worden. Sterker nog 35% van de vrouwen is dat al, dus het is echt niet een individueel probleem.
Laatst bijgewerkt door Ninx op 13-03-08 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:13

Zou het niet kunnen zijn dat de rug nu in orde is, maar pas binnen vijf jaar de symptomen van trauma weergeeft?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:17

@Ninx, niet iets wat ik openbaar wil bespreken Knipoog Is inderdada een aandoening waar wel aan gewerkt wordt hoor! Ja En zoals ik voor mij al schreef, ik verzorg mijn paarden net zoals als ik doen zou zonder overgewicht. Dus ik zie het als de normaalste zaak van de wereld de osteopate te laten komen, ook voor de nog niet ingereden paarden en pony's waar alleen kindjes op rijden.

Uiteraard kan dat katiavl Ja De tijd zal dat natuurlijk leren. Met Jeddah, de schimmel rij ik 9 jaar waarvan 4 boomloos zonder problemen.
Laatst bijgewerkt door Jeddah op 13-03-08 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:18

@ Katia ik denk zeker dat dat mogelijk is! Absoluut, alleen is dat uiteraard met elk paard en elke ruiter het geval... We kunnenhelaas niet in de toekomst kijken

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:19

Jeddah schreef:
@Ninx, niet iets wat ik openbaar wil bespreken Knipoog

Uiteraard kan dat katiavl Ja De tijd zal dat natuurlijk leren. Met Jeddah, de schimmel rij ik 9 jaar waarvan 4 boomloos zonder problemen.

Dat kan ik uiteraard respecteren. Bovenstaand heb ik nog een vraag toegevoegd.
Vanzelfsprekend een vraag vanuit het volste respect.... maar ik trek de vraagstelling daar iets breder.
Ik wil het oprecht beter begrijpen namelijk.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:21

Haha! Ik heb mijn antwoord ook aan moeten passen Knipoog Ik volg je vraag wel hoor! Ja Het is "makkelijker" aan het gewicht wat te doen, dan alles zo omslachtig te doen wegens gewicht. Dat denkt men vaak en in sommige gevallen is dat ook vast zo.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:24

Jeddah schreef:
Haha! Ik heb mijn antwoord ook aan moeten passen Knipoog Ik volg je vraag wel hoor! Ja Het is "makkelijker" aan het gewicht wat te doen, dan alles zo omslachtig te doen wegens gewicht. Dat denkt men vaak en in sommige gevallen is dat ook vast zo.

Daarom heb ik er ook met naam en toenaam aan toegevoegd dat die denkwijze natuurlijk niet opgaat voor mensen met een medische achtergrond die heeft geresulteerd in extra gewicht. Ik neem aan dat je dat ook bedoeld?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:25

Jeddah schreef:

En hopelijk nog vele jaartjes waar ik vrij zeker van ben Ja Was eigenlijk niet naar jou gericht maar algemeen.

Zijn hier eigenlijk al echte onderzoeken over geweest, hoe komen ze aan die tabel.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 22:26

@Ninx, ja, dat bedoel ik, ik ga met je mee hoor Ja Voel me niet aangevallen ofzo Knipoog

@Katiavl, ze hebben in het onderzoek gekeken naar de stoffen die vrij komen in het lichaam wanneer er afbraak is aan het botwerk. Dat was dus pas bij 30% gewicht dragen. Hartslag werdt al hoger bij 25% gewicht.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 01:52

Verkeerde belasting en overbelasting en erfelijke factoren spelen een rol bij artrose, dus of je paard nu zelf te dik is, of de ruiter te zwaar is of een lichte ruiter die het paard verkeerd belast, dat veroorzaakt dus artrose.

Rosita, zijn wij het ooit eens geweest ? Nu dus ook niet, juist ik kijk naar het plaatje omdat ik wel lekker kan zitten en later op een foto zie dat de combi niet goed is en omdat ik er wel bewust mee bezig ben. Ik kijk naar het plaatje en lees een stokmaat van 1.46 en zie geen stevig gebouwd paard. Dus juist omdat ik zelf dikke billen heb ga ik niet met andere maten meten en kijk net als ieder ander ook naar het plaatje. Daarbij vermeld dat het een plaatje betreft en ik haar niet ken noch het paard en van een plaatje niet alles wil veroordelen. Wat nog steeds niet weg neemt dat het plaatje net als ik op een groter iel paard er niet helemaal joepie uitziet.

20% is een marge die je moet combineren met de bouw en is dus de boven grens voor een stevig paard. Is hier allemaal al besproken, je moet ook het soort paard erbij bekijken. De hele tijd word gezegd waar de meeste het over eens zijn, je gaat niet als je zwaar bent voor een iel paard kiezen.
Als er dan iemand komt die het wel doet moeten we gaan liegen ? Daar ging het hele andere Topic over, de 1 zei nee hup recht voor zn raap, ik zei je kan het ook wat tactischer brengen want mensen kunnen ook dik zijn zonder dat het door eten of snoepen komt. En toch, al komt het wel door eten, dan nóg kun je best een beetje tactisch ermee omgaan.

Tja, boomloos, vraag het aan de boomloos fabrikant. Tegen mij zeggen ze dat het juist niet geschikt is voor de te zware ruiter omdat het altijd het gewicht minder goed verdeelt dan een zadel met boom. Klinkt heel logisch voor mij en dus geloof ik het......

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 10:40

Maar meid, je mag er ook best wat van zeggen hoor! Ja Alleen op een gegeven moment is het klaar. Je kan er wel over door en door en door gaan, maar feit blijft dat ik boomloos rij op mijn moppie Knipoog Als je gaat zitten wachten tot ik zeg, Perrokai, je hebt gelijk ik zal het nooit meer doen, kun je lang wachten, want ik ben het, zoals ik al eerder gezegd heb, niet met je eens Knipoog .

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 12:00

Jeddah, ik denk niet dat het de bedoeling van Perrokai is om je te overtuigen, maar vooral om je te doen nadenken.
ik stel mezelf ook constant in vraag, zo leer je enorm veel bij, en kom je tot de conclusie dat je fout zat, of net niet, en kan je er indien nodig wat aan gaan doen.

dat het plaatje er wat eigenaardig uitziet is een esthetisch punt.
een maatje 36 op een boerenknol ziet er imo net zo eigenaardig uit.
als je de 20% norm uit dit onderzoek respecteert, is daar imo eigenlijk ook niks mis mee.
verschillende onderzoeken leveren echter verschillende resultaten op, dus het is heel moeilijk om te beoordelen welk onderzoek het bij het rechte eind heeft.
en dan nóg zijn dit algemene cijfers en kan de situatie per paard verschillen.
(wij zitten professioneel in de bouwsector, en daar heb je een principe: als je één berekeningsmethode vindt volgens dewelke de constructie blijft staan, dan zál ze ook blijven staan, zelfs al zeggen alle andere berekeningen dat ze zal instorten Knipoog )
Yamcha neemt geen enkel risico en houdt zich aan de laagste waardes die uit onderzoek voortgekomen zijn, dat is haar goed recht.
jij gaat er van uit dat de hoogste waardes ook prima zijn, en dat is jouw goed recht.
niemand die daar wat op aan te merken heeft, volgens wetenschappelijk onderzoek kan het immers.

met jouw boomloze zadel heb ik wel wat moeite.
volgens de tabellen die fabrikanten van boomloze zadels zelf aanhouden, ben je eigenlijk te zwaar om boomloos te rijden.
hiervoor kan je niet dezelfde percentages aanhouden als in dit onderzoek, dat gaat over inspanning en botweefsel.
bij wel of niet boomloos speelt nog een ander punt, nl. de zachte weefsels, de spieren dus.
als de druk op de spieren te groot is, gaan de spieren afsterven, dat is ook uit wetenschappelijk onderzoek gebleken.
op de site van huertecilla staat hierover heel wat informatie.

maar uiteindelijk blijft het nog altijd jouw paard, jouw verantwoordelijkheid.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 12:05

Het is natuurlijk voor jullie onmogelijk met alleen een paar berichten in dit topic te kunne zien hoe ik nadenk. Maar reken er maar op dat dat gebeurd is. De bespiering van de rug van Jeddah is alleen maar vooruit gegaan, niet achteruit (door Rodinde Hoogenraad vastgesteld) met het gebruik van mijn boomloos zadel.

Huertecilla is voor mij niks meer als een lachwekkend persoon, op zijn site is de laatste plek waar ik kijken zou. Clown