Enorm aantal paarden in Nederland vertonen stereotiep gedrag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elke87

Re: Enorm aantal paarden in Nederland vertonen stereotiep gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:35

Als jij niet kan parkeren kan je niet eens bij je paard komen..

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:35

hahaha, nog even en we mogen ook geen auto meer dus?

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:36

Wie zegt dat je met de auto moet komen? En waarom kan dat parkeren niet 100 meter verderop in een straat?

Sim0ne

piezze schreef:
hahaha, nog even en we mogen ook geen auto meer dus?

Dat zeg ik niet, ik zeg dat het een keuze is en dat dat met prioriteiten te maken heeft en dat ik het niet zou doen. Ik zeg niet dat jij het niet mag doen...

Elke87

We gaan allemaal in hoge flats wonen, zodat onze paarden en alle andere dieren alle ruimte hebben.. Tong uitsteken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:37

Sim0ne schreef:
Wie zegt dat je met de auto moet komen? En waarom kan dat parkeren niet 100 meter verderop in een straat?

hmzzz omdat het met de auto al 20 minuten rijden is???????? misschien???????

Elke87

Sim0ne schreef:

Omdat 100 meter verderop een boer zijn land heeft..

piezze

weten jullie wat het is? We kunnen het beste vanaf nu onze kleren van onze reet trekken, de auto de deur uit doen, alle huizen afbreken en de bossen intrekken met onze hengel en speer. Laten we al die beesten die nu opgesloten zitten vrij en dan leven we allemaal veel milieuvriendelijker.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:40

Simone, ik denk dat je te eenvoudig denkt. Dit probleem los je niet op om de fiets te pakken, er is eenvoudigweg gewoon niet genoeg ruimte voor zoveel mensen in dit land met alle wensen qua voeding en hobbies. Dat is niet op te lossen, die parkeerplekken zijn nodig zolang iedereen genoeg geld heeft om hebbies als paardrijden te hebben. Als iedereen hier arm was, zou dit probleem er niet zijn (niet dat dat goed is hoor, ben best blij dat ik al deze dingen kan doen maar ik maak me wel zorgen over de toekomst van onze kinderen enzo)

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:43

KiWiKo schreef:

Dat is toch ook een keuze? Een motor of een scooter doen het over die afstand ook prima bijvoorbeeld. Er zijn mogelijkheden, dat is het enige dat ik aan wil geven.

Als mijn paard stereotiep gedrag zou vertonen (waar dit topic over gaat), zou ik zelf ook zwaar ongelukkig worden en ALLES doen om dit op te lossen.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:45

Sim0ne schreef:
KiWiKo schreef:

Dat is toch ook een keuze? Een motor of een scooter doen het over die afstand ook prima bijvoorbeeld. Er zijn mogelijkheden, dat is het enige dat ik aan wil geven.

Als mijn paard stereotiep gedrag zou vertonen (waar dit topic over gaat), zou ik zelf ook zwaar ongelukkig worden en ALLES doen om dit op te lossen.

Ook je paard verkopen?

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:45

piezze schreef:
Simone, ik denk dat je te eenvoudig denkt. Dit probleem los je niet op om de fiets te pakken, er is eenvoudigweg gewoon niet genoeg ruimte voor zoveel mensen in dit land met alle wensen qua voeding en hobbies. Dat is niet op te lossen, die parkeerplekken zijn nodig zolang iedereen genoeg geld heeft om hebbies als paardrijden te hebben. Als iedereen hier arm was, zou dit probleem er niet zijn (niet dat dat goed is hoor, ben best blij dat ik al deze dingen kan doen maar ik maak me wel zorgen over de toekomst van onze kinderen enzo)

Als je uitgaat van weiland niet nee, maar met paddocks en groepshuisvesting kan het wel, dit hoeft immers niet meer ruimte in te nemen dan de huidige stallen.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:46

Het gaat hier niet alleen om ruimte. Ook om landschapvervuiling (zoals dat gezien wordt) en bestemmingsplannen. Je kan niet zomaar ergens iets neerzetten.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:46

Elke87 schreef:
Ook je paard verkopen?

Volmondig ja. Zoals ik net al uitlegde, heb ik hier in de buurt geen paarden, om de simpele reden dat ik ze niet kan bieden wat ik zou willen. Daarom staan mijn paarden op 90km afstand en kan ik er alleen op zaterdag op rijden, en deel ik ze met mijn zusjes en moeder. Maar nogmaals, dat is mijn keuze, ik zeg niet dat jullie dezelfde keuze moeten maken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:47

Sim0ne schreef:
KiWiKo schreef:

EUH, die motor of scooter moet toch ook echt ergens geparkeerd worden......... en het is iets lastig zadel, kind en honden meenemen........

Elke87

We wonen nog altijd in Nederland en dus hebben wij allerlei regels en wetten..

Sim0ne

Elke87 schreef:
Het gaat hier niet alleen om ruimte. Ook om landschapvervuiling (zoals dat gezien wordt) en bestemmingsplannen. Je kan niet zomaar ergens iets neerzetten.

Je zou ook binnen een stal paddocks kunnen maken met groepshuisvesting, dan ben je ook al een heel eind.

Pluizebolpum

detour schreef:
Trouwens, mensen die denken dat hun paard niet zonder hen kan vind ik wat romantisch hoor, als ze een maatje hebben, buiten kunnen lopen en genoeg te eten hebben kunnen ze ons best missen!

Waarschijnlijk totaal off topic: Eg wel! Als ik 's ochtends op stal kom ben ik de held van de dag. Kom ik twee uur later nog eens langs het landje kijken ze me aan (als ze al opkijken) met een blik van 'kom je doen? ga maar weer we zijn voorzien'. Heerlijk toch?

@Kiwoki: Allereerst heb ik geen paard, dat scheelt. Die komt er voorlopig ook niet, dat scheelt ook.
Ik ga voor het gemak dus even uit van mijn favoriete verzorgpaard waar ik een bijzondere band mee heb, en die toevallig stofallergie heeft en dus niet eens in een binnenstal zou kunnen staan. Ze is gewend om alle dagen met andere paarden buiten te komen, ze staat op zaagsel en krijgt nat hooi. Als verkoop, ook eventueel naar het buitenland, helemaal niet mogelijk zou zijn dan volgt stap twee. Ik zou het haar niet aan willen en kunnen doen om haar dan maar al hoestend te laten verpieteren in een stal. Ik zou haar nog liever een enkeltje eeuwige velden geven dan dat en ja, nadat ik de onderste steen boven heb gelegt om eerst iets anders voor elkaar te krijgen, desnoods in een natuurgebied (als die er nog zijn).
En ja, ik heb er echt wel even goed over nagedacht en gevoeld. Dit is wat ik nu in zo'n geval zou doen.

Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat het zo'n vaart zal lopen. Denk eens in wat dat aan protest zal geven. Idd over de economische aspecten, de sport en de onmogelijkheden van weidegang. Vervolgens worden er dan een aantal onderzoeken op tafel gelegd die weten te weerleggen dat paarden buiten horen en dan zal de discussie heel langzaam uitdoven...
Als het al wordt doorgevoerd zal het waarschijnlijk wel via overgangsregelingen gaan. Paarden/stallen die bv voor die en die tijd gekocht zijn mogen blijven, of iets dergelijks. Dat bij nieuwbouw wordt gekeken naar paardvriendelijkheid bijvoorbeeld.
Laat ze eerst maar eens stands echt gaan verbieden, dan zien we wel weer verder.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:48

Elke87 schreef:
We wonen nog altijd in Nederland en dus hebben wij allerlei regels en wetten..

Toch vind ik het feit dat het allemaal nu eenmaal zo is (stalling enzo) geen reden om er maar nooit meer iets aan te veranderen. Desnoods gelden de regels alleen voor nieuw te bouwen stallen. Ik vind het iig geweldig dat er aandacht aan besteed wordt en dat er over nagedacht wordt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:48

Sim0ne schreef:
Elke87 schreef:

Je zou ook binnen een stal paddocks kunnen maken met groepshuisvesting, dan ben je ook al een heel eind.

maar ik wil ook gericht kunnen trainen het hele jaar door.................

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:49

Sim0ne schreef:
Elke87 schreef:

ja, maar dan moet je daar wel een vergunning voor krijgen. En dat is niet makkelijk, waarschijnlijk zelfs onmogelijk

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:49

KiWiKo schreef:
Sim0ne schreef:

maar ik wil ook gericht kunnen trainen het hele jaar door.................

Ik bedoel gewoon de boxen en stands vervangen door paddocks, dan heb je nog steeds dezelfde ruimte voor de bak enzo

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:50

Elke87 schreef:
ja, maar dan moet je daar wel een vergunning voor krijgen. En dat is niet makkelijk, waarschijnlijk zelfs onmogelijk

Als de regelgeving voor het houden van paarden veranderd, zullen ze daar ook aan de vergunningkant wat aan moeten doen natuurlijk. Kijk nu eens naar de mogelijkheden, en niet naar de onmogelijkheden. Het is toch geweldig dat ze nadenken over het welzijn van de paarden in NL?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:51

Pluizebolpum schreef:
Laat ze eerst maar eens stands echt gaan verbieden, dan zien we wel weer verder.

precies, ik hoor geloof ik al 15 jaar dat dit verboden gaat worden.......... maar voorlopig zie ik ze nog genoeg..... DAT is pas vreselijk, is de 3 bij 3 stal een verademing bij

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:51

ja daar heb je wel gelijk in maar ik denk als je het echt paardvriendelijk wil houden ze beter wel kunnen uitgaan van wat meer ruimte dan nu. Ik krijg anders een beetje het scharrelkippen idee, die kippen hebben een hele grote schuur of wei om los te lopen maar ze lopen er dan met zoveel tegelijk in dat ze hun kont niet kunnen keren en pikken elkaar alsnog. Paarden zijn grote dieren en ze hebben veel ruimte nodig om een paardwaardig bestaan te hebben. Anders kunnen ze alsnog hun natuurlijke gedrag niet vertonen en gaan ze dat stereotiepe gedrag vertonen. (ik denk dan even aan het laagste paard in de rangorde die niet goed weg kan komen in een te kleine ruimte