Citaat:
Er zijn nogal wat paardenkenners bij de LID die van haver tot gort weten hoe de sector in elkaar zit en er is een grijs gebied waar de LID ernstige bedenkingen bij heeft. Bij deze hoefsmid hebben we het niet over een grijs gebied maar over dierenmishandeling. Doelbewust op het hoofd slaan met een smidshamer met de benoemde gevolgen.
Goed, als ik de beschrijving van kluisteren in de beginpost lees, heb ik dus zo mijn bedenkingen bij het gehalte aan kennis van de paardensector...
Is dit nu een algemene uiteenzetting om leken uit te leggen wat kluisteren is, of is het wat deze smid gedaan heeft?
Ik ben nog steeds nieuwsgierig.
Een jong dier tussen de touwen zetten en daarna een been omhoog binden is inderdaad volkomen idioot. Maar ik kan me nog steeds niet voorstellen dat een smid dat doet, waar is het goed voor? (Ik probeer me een jaarling in te denken dat hiervan niet in paniek raakt en omdondert...)
Als het inderdaad een algemene uiteenzetting is, mag ik dan de LID verzoeken het verhaal zo aan te passen dat het ook klopt, namelijk dat een gekluisterd dier, zolang het niet slaat, weinig hinder ondervind van de kluister? En dat een goed gekluisterd paard bovendien niet beschadigd raakt ván de kluister?
En bovenal op vier benen kan staan?
dank u.
Wanneer
deze smid dit zo deed, vermeldt dat dan alsjeblieft duidelijk op de site.
Anders komt de paardensector straks weer in opspraak wegens cowboyverhalen, terwijl het in feite gaat over verkeerde weergave.
Dat merk ik vaker en lijkt mij niet de bedoeling.
Een kopie van deze post mail ik de LID.
Overigens, als deze smid idd met de hamer op het hoofd gebeukt heeft, mag hij flink gestraft worden -zoiets is nooit nodig.
(En dat verklaart meteen de bloedneus, want een paard dat valt tussen twee touwen raakt nooit hard de grond met het hoofd, die hangt zich op.)