Swieber komt toch naar huis, update pagina 41

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sopper

Re: Swieber na bijna 2 jaar teruggevonden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 21:54

Wat een zoooi, heb je 2 jaar achter je paard aangezeten, steeds bijna te pakken, heb je hem te pakken en dan issie nog zo ver weg! Ik hoop echt voor je dat je hem thuis krijgt want ik vind dat je het wel een klein beetje verdient. 2 Jaar zoeken, ik vind het knap dat je het zo lang volgehouden hebt en ik hoop echt dat je snel met een volle trailer richting huis kan!

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 10:57

En wat nou als je HvN nog een keer benaderd?
Als zij nou die oude beelden laten zien en dan dat hij gevonden is,maar verkocht en dat je hem niet terug krijgt??
Zou dat niets uithalen?

Ik leef erg met je mee.
Ik verplaats me in jou en dan moet Swieber gewoon zo snel mogelijk naar huis.Hij hoort bij jou gezin.

Ik verplaats me in de nieuwe eigenaars en kan me voorstellen dat het even schrikken is,als je nieuwe paardje gestolen blijkt te zijn.Maar toch....ik denk dat ik,waarschijnlijk met veel verdriet,toch het paardje terug zou "geven" aan de rechtmatige eigenaar.Maar wat is geven?Je hebt er wel voor betaald natuurlijk.Hoe gaat dat in zijn werk?Moet je hem terug kopen of is hier een regel of wet voor??

Ook hier zou HvN misschien iets uit kunnen halen.Er zijn altijd mensen die dit voor jou willen regelen of betalen Ja

Hou vol meis Kusje

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 11:37

BeLoVeD schreef:
Op zich niet nee natuurlijk, maar deze mensen hebben Swieber vanaf november 2006 geloof ik. Persoonlijk zou ik het niet over mijn hart kunnen verkrijgen zo'n paard te houden, als ik erachter kwam dat er naar het paard dat ik net had gekocht al 2 jaar iemand op zoek was, het niet terug te laten kopen. Ik weet hoe het voelt om van zo'n dier te houden. En een paar maanden is te overzien, dan zit je nog in de bindingsfase met zo'n dier. Als ik had gehoord dat iemand zoveel moeite ervoor had gedaan om hem terug te krijgen en dat 2 jaar lang..nee ik zou hem echt niet kunnen houden.

Dit bedoelde ik dus ook met mijn berichtje duidelijk te maken.
Ik kom af en toe moeilijk uit m'n woorden,omdat ik er op dat moment zo mee bezig ben.

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 12:57

Jeetje wat een draai krijg deze verhaal... Ach gut
Na zoveel tijd en emotie kom je eindelijk erachter waar 1 van je gestolen paarden is en dan moet je een nieuw gevecht aangaan om hem terug te krijgen.
Was het zo dat de huidige 'eigenaar' contact met jou had gezocht omdat ze meende te herkennen aan de aparte aftekeningen van Swieber dat hij wellicht gestolen kon zijn? Dus ze hadden toch hun bedenkingen over het aankoop van hem dat er iets niet klopte..
Waarom lieten ze jou zover reizen als ze toch niet van plan waren om hem terug te geven??
Ik krijg niet de indruk dat ze momenteel zo'n sterke band hebben opgebouwd met Swieber, want van de 6mdn dat ze hem hebben moest hij eerst aansterken op 't land en nu hebben hun een verzorgster die zich meestal bekommert over hem.

Media aandacht kan ook werken als een extra middel, dus het voorstel van Kimmes is helemaal niet verkeerd. HvN benaderen enz.. Dit is nieuws!! Als de paarden in Friesland zoveel emotie los krijg, wellicht krijg je via de media ook extra steun voor Swieber.

Persoonlijk duim ik voor je dat Swieber thuiskomt waar hij hoort te zijn. Vriendjes zijn?

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 16:21

Melanieetjuh schreef:
Farouche schreef:
als Swieber terug is houden we een feestje Knipoog

Nou en of..! Haha!

De lang verwachte bbq die we in het begin van het 'gestolen' topic al hadden bedacht toch Knipoog

Swieb

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 16:27

Als Swieber terug thuis is een frikandellen BBQ

miilou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 16:32

wat een vervelend staartje is er aan dit verhaal gekomen zeg. Ja
Ik hoop dat je hem snel thuiskrijgt... ben je 2 jaar op zoek, gevonden en dan moet je nog gaan vechten om hem thuis te krijgen!
En ik denk idd, dat het HVN idee nog niet zo verkeerd is, media kan wonderen doen.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 16:42

Ik vind ook dat Swieber terug moet naar jullie, maar de meeste op bokt denken daar anders over geloof ik. Ik las net een topic, wat zou je doen als je paard (nu in je bezit dus) gestolen blijkt te zijn, de meeste zouden net als de huidige eigenaren van Swieber weigeren hem terug te geven/verkopen.

Ik snap dat niet, zeker niet in dit geval, media kan inderdaad wel helpen, dan weet ook iedereen dat zij een gestolen paard hebben, dat voelt niet lekker denk ik.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 16:53

wat fijn dat ie weer gevonden is!!!
jammer dat de 'nieuwe' eigenaars niet bereid zijn om m aan je terug te verkopen.. t zal ook wel moeilijk zijn voor hun...
Wat krom ist toch weer allemaal geregeld.. het zou wettelijk echt beter geregeld moeten zijn :S maar dat heeft natuurlijk geen prioriteit op de politieke agenda...
ik wens je heel veel kracht en moed om door te gaan. Heel veel succes!

miekemuys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 11:23

ik begrijp dat er heel veel bokkers met swieb meeleven.
maar ik vind ook dat men ook de nieuwe eigenaars niet zomaar mag beoordelen. (swieb zelf doet dit ook niet) ik vind het makkelijk om te zeggen ik zou het paard gewoon terug geven. probeer dit ook eens te zeggen als je bij deze woorden aan je eigen viervoeter op stal denkt. zou het dan alsnog zo vanzelfsprekend zijn?
zelf is mijn eigen pony ook gestolen, mocht ik hem morgen vinden, en merken dat er mensen evenveel van houden zoals ik dat doe, zou ik het niet over mijn hart kunnen krijgen om hen hetzelfde gemis en verdriet aan te doen dat ik in al die tijd heb. ik zou wel trachten om een mooie regeling te treffen, waar beide partijen zich in kunnen vinden.

wat swieber betreft, als men met wetgevingen moet regelen, geef ik swieb weinig kans.
als men over gevoelens een uitspraak kan krijgen, geef ik haar hoop.
de mooiste oplossing zou zijn om samen tot een, voor beide partijen, aanvaardbare regeling te komen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 11:45

Ik kan me het gevoel van de nieuwe eigenaars ook goed voorstellen.
Daarom vind ik het ook belangrijk dat de wetgeving veranderd moet worden. Wanneer het vermiste paard met chipnr en aftekeningen en foto op een bepaalde site wordt aangegeven. Dat het dan de taak van de koper is om zo'n paard te herkennen en niet te kopen en aan te geven bij de site waar dit paard is aangeboden.
Slagers zullen deze lijst ook bij moeten houden. Zij mogen alleen paarden slachten met chip, dus zal het computertechnisch zeer makkelijk zijn om zo'n paard te herkennen. Een chip eruit halen is en optie, maar je maakt het moeilijker. De kans op een lidteken is groot.
Paarden die dan naar het buitenland gaan, is ook groot, daarom moeten zij ook mee doen. Voordeel EU Knipoog

Ik denk dat je een hoop leed kan besparen.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:52

maar daar heeft Swieb op dit moment nog niets aan.. als we nou massaal mailtjes gaan sturen naar het ministerie LNV (denk ik? ) zouden ze het misschien nog aankaarten, het is van de zotte dat er iets gestolen wordt en dat die dan niet naar de rechtvaardige eigenaar gaat, tuurlijk houden de nieuwe eigenaars ook van het dier, maar na zo veel moeite je gestolen paard te vinden en die dan niet zodanig meekrijgen.. Nee ik kan er niet bij..

miekemuys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:55

superwoman schreef:
Ik kan me het gevoel van de nieuwe eigenaars ook goed voorstellen.
Daarom vind ik het ook belangrijk dat de wetgeving veranderd moet worden. Wanneer het vermiste paard met chipnr en aftekeningen en foto op een bepaalde site wordt aangegeven. Dat het dan de taak van de koper is om zo'n paard te herkennen en niet te kopen en aan te geven bij de site waar dit paard is aangeboden.
Slagers zullen deze lijst ook bij moeten houden. Zij mogen alleen paarden slachten met chip, dus zal het computertechnisch zeer makkelijk zijn om zo'n paard te herkennen. Een chip eruit halen is en optie, maar je maakt het moeilijker. De kans op een lidteken is groot.
Paarden die dan naar het buitenland gaan, is ook groot, daarom moeten zij ook mee doen. Voordeel EU Knipoog

Ik denk dat je een hoop leed kan besparen.

het mooiste zou zijn indien je niet enkel een registratie middel hebt, maar ook een eigendomsbewijs. zoals bij een auto bijvoorbeeld. met de huidige wetgeving, kan je enkel bewijzen dat een paard ooit jou heeft toebehoord, maar dat maakt je nog niet eigenaar. een auto daarentegen kan je nieuw helemaal hetzelfde terugkopen en heeft geen hart. een paard daarentegen, kan je nooit een kopen die helemaal hetzelfde is en bovendien heeft een paard ook een hart en gevoel.

hoe krom kan de wet toch zijn? destijds stond mijn wagen voor de deur met de sleutels erop. waarde +30.000 euro mijn pony had niet eens een waarde van 1000 euro, toch zou ik veel liever gehad hebben, dat mijn pony er nog stond en mijn wagen niet meer. over mijn auto zou ik allicht ook gevloekt hebben, maar die was vervangbaar, mijn pony niet.

nogthans vecht Adri reeds jaren voor een betere wetgeving, registratie en eigendomsbewijs bij paarden en paardachtigen. misschien is het geen slecht moment om weerom een petitie op te starten om nog maar eens de aandacht aan dit onderwerp te vestigen. eigenlijk zou iedereen nu zijn handen in elkaar kunnen slaan om samen er werk van te maken. mogenlijk is het al te laat om swieb er nu mee te kunnen helpen, misschien ook niet. maar buiten swieber zijn er nog veel gelijklopende zaken. en dat zal in de toekomst er niet minder op worden. wie weet wil swieb zelf er ook aan meehelpen. met haar huidige actuele situatie, kan er mogenlijk al veel stof doen opwaaien in ministerland. wie weet zit er eentje bij die wel wakker is Slapen

het is slechts een voorstel, mogenlijk kan het bijdragen tot een betere wetgeving.....

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:58

wat was het een mooi paard en wat moet Swieber nu weer veel bijkomen. Hopelijk vind je je andere paard ook terug. Gelukkig heb je hem weer en natuurlijk nog veel plezier gewenst met hem.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:59

Het is een probleem in de wet, maar niet van de nieuwe eigenaren. Stel je nu voor dat je zelf een Tinker koopt (en die zijn op het moment niet goedkoop) en na een tijdje staat de eerste eigenaar op de stoep. Paard blijkt gestolen te zijn, terwijl jij het te goeder trouw hebt gekocht... Ik kan me voorstellen dat je niet zomaar zegt "oh, neem maar mee", dat zou ik met die van mij ook niet doen. Tuurlijk hoop ik van ganserharte dat Swieb terug gaat naar zijn échte eigenaar, het is super dat ze zo lang is blijven zoeken, dat geeft ook aan wat ze voor Swieb voelt.

Swieb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 13:00

Als wij dan met ons alleen een goed systeem weten te bedenken en dat aandragen, dan maken we een kansje denk ik. Niet alleen voor Swieber maar voor alle andere paarden en eigenaren die net als ik nu in deze situatie zitten.

Momenteel lijkt het erop dat als je paard gestolen is, je net zo goed niets kunt doen, want elfs al vind je je paard, terugkrijgen doe je het niet.......

Mandy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 13:05

@ Swieb, Daar heb je wat dat betreft wel erg gelijk in.

Ik hoop echt dat jullie Swieber terug krijgen,, Maar Als Swieber al 300 km verder op is,, WAar zou tess dan zijn?? Huilen
Vorig jaar op Zuidlaardermarkt zijn er veel flyers rond gegaan,, *of 2 jaar gelede* weet da zo niet meer maar goed.. het is erg..
Ik vind het schandalig hoe mensen zo kunnen zijn om dieren te stelen..
We Moeten blijven duimen voor Tes & Het veulen Bloos En ook dat Swieber Thuiskomt.!!

Sterkte Lovers

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 13:15

Nee, terugkrijgen doe je het paard inderdaad vrijwel nooit. Jaren geleden zijn bij ons twee pony's gestolen. Het eerste dat de politie ons vertelde was dat als ze teruggevonden werden en ze bleken te goeder trouw door iemand te zijn gekocht, we ze niet terug konden eisen. Voor ons triest, maar ter bescherming van de nieuwe eigenaren ook wel weer terecht. Helaas zijn onze pony's nooit teruggevonden. Wij zijn dus nooit tegen het probleem van wel of niet terugkopen aangelopen.

Ik kan me in dit geval van beide partijen wel iets voorstellen: de oude eigenaar wil het paard terug, de nieuwe eigenaar wil het paard houden. Voor beide partijen zijn goede argumenten te bedenken. Ik denk dat de tijd waarin je het paard hebt (gehad) niet alles zegt. Ik was binnen een paar weken net zo gek op mijn nieuwe paard als dat ik op mijn oude paard was. Het is dus naar mijn idee te makkelijk om te zeggen: "ach, de nieuwe eigenaar heeft hem nog maar een paar maanden, dus die kan hem wel weer afstaan".

Teruggeven (niet dat Swieb hier om vraagt, maar puur even ter illustratie) zou voor mij in ieder geval geen optie zijn. Dat zou in principe hetzelfde zijn als een paar duizend euro kado doen aan een wildvreemde.....

De schade verhalen op de dader zou een optie kunnen zijn, maar als het paard al in meerdere handen is geweest (bijvoorbeeld op markten etc.) achterhaal je die nooit meer.

Conclusie: heel lastig allemaal en helaas zal dit verhaal nooit een echte winnaar krijgen. Ik wens alle betrokkenen dan ook sterkte en wijsheid. Ik hoop dat jullie er met elkaar uitkomen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 13:58

Ik vind het dus niet zo terrecht dat de nieuwe eigenaren het paard, de pony's mogen houden. Wanneer er geen papieren zijn, dan moet je als koper extra allert zijn.

Misschien kun je de wet (nog) niet veranderen, maar een overzichtelijke site moet te maken zijn.

Dus een lijst met chipnrs bijv, waarbij je op het chipnr kan klikken en de rest van de gegevens kan vinden, van het gestolen paard. Of dat je de chipnrs op kunt vragen van bijv tinkers met een bepaalde hoogte. Dus dat je kunt zoeken op verschillende manieren. Zo kun je jezelf als koper beschermen.

Een D.A kan bij de keuring in de computer het chipnr intoetsen en weet of deze gestolen is.

Voor mensen die op de markt kopen kúnnen misschien met hun telefoon al op internet komen en dus ook het chipnr intoetsen en checken.

Rijan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 14:05

superwoman: met jouw eens !

j moet nu niet op geven dan is al je wer voor niks geweest !!
vin het idd geen verkeerd idee van HvN !!
doeg !! sterkte !!!enuh Bloos de aan houder wint !! Knipoog

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 14:10

maar ja wie meld Swieb aan dan of doen we dat allemaal tegelijk?

miekemuys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 15:10

superwoman schreef:
Ik vind het dus niet zo terrecht dat de nieuwe eigenaren het paard, de pony's mogen houden. Wanneer er geen papieren zijn, dan moet je als koper extra allert zijn.

Misschien kun je de wet (nog) niet veranderen, maar een overzichtelijke site moet te maken zijn.

Dus een lijst met chipnrs bijv, waarbij je op het chipnr kan klikken en de rest van de gegevens kan vinden, van het gestolen paard. Of dat je de chipnrs op kunt vragen van bijv tinkers met een bepaalde hoogte. Dus dat je kunt zoeken op verschillende manieren. Zo kun je jezelf als koper beschermen.

Een D.A kan bij de keuring in de computer het chipnr intoetsen en weet of deze gestolen is.

Voor mensen die op de markt kopen kúnnen misschien met hun telefoon al op internet komen en dus ook het chipnr intoetsen en checken.

al eens op www.gezocht.napoline.be gekeken? meer overzichtelijk kan volgens mij toch niet hoor

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 18:25

Ik vind het HvN-idee eigenlijk niet zo sportief. Dat is toch een beetje emotionele chantage tegenover de nieuwe eigenaar. Zo van: "als je het paard niet terug verkoopt zetten we je te kijk voor heel Nederland als de boeman". Dat vind ik net zo min netjes als dat de nieuwe eigenaar HvN zou inschakelen om het verhaal te laten brengen als: "ik ben stapeldol op m'n nieuwe paard maar nu blijkt hij vroeger gestolen te zijn en nu willen ze hem van mij afpakken". Maar goed, ik ben sowieso geen voorstander van dergelijke zaken via de media proberen uit te spelen. Ik wil wat dat betreft Swieb zeker een compliment geven: ik kan me voorstellen dat de hele situatie je heel wat frustraties oplevert, maar je blijft in ieder geval netjes ten opzichte van de nieuwe eigenaar!

Swieb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 18:32

Als HVN in beeld komt, zal ik zeker niet de nieuwe "eigenaar" aanvallen, Maar wel het gehele wetssysteem, daar is het mij dan meer om te doen. Oke koper ter goeder trouw beschermen prima, maar niet ten koste van alles........ en dat is waar juist de schoen wringt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 18:53

ardennen schreef:
superwoman schreef:

al eens op http://www.gezocht.napoline.be gekeken? meer overzichtelijk kan volgens mij toch niet hoor

Ik vind die niet zo duidelijk hoor.
Dat is op forum-basis en niet een lijst.
Dat forum is fijn voor de menesen die hun paard zoeken.

Je moet een data-bank hebben. Iets waar een D.A ook iets me kunnen doen.
Waar je alle chipnrs kan vinden van gestolen paarden... etc