'LDR niet negatief voor dressuurpaard'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 21:54

Desire schreef:
Deze discussie is zo hoog opgelopen door een persoonlijke aanval op Anky en Sjef omdat zij gezien worden als "de uitvinders" van deze methode (terwijl springruiters hun paarden zo al jaren trainen, maar goed dat is natuurlijk niet erg).

Wie zegt dat het bij springruiters niet erg is?
Desire schreef:
Zo rij ik een paard dat op de "klassieke" manier helemaal vast is gereden in zijn rug met alle levensgevaarlijk toeren van hem als gevolg. Daar heb ik gewoon af getast wat voor hem de fijnste houding was om te lopen en weer te gaan ontspannen. Dit was lang en laag, daar ging hij heerlijk ontspannen en binnen 2 weken was hij niet meer zo gevaarlijk (geloof me hij was zo levensgevaarlijk dat hij op grand prix stallen en bij de beste africhters van nederland niet meer welkom was)
In de loop der tijd ben ik hem meer op gaan pakken en hem moet je lang en laag loswerken en dan iets ronder in gaan stellen en daarin verder werken en uiteindelijk kan je hem zover oppakken dat hij netjes met zijn neusje op de loodlijn loopt.
Wil ik hem gewoon rijden op de klassieke manier dan laat hij duidelijk merken dat absoluut niet prettig voor hem is. Maar inmiddels train ik hem wel weer op Z niveau zonder protest en hij maakt echt een tevreden indruk, we zijn ook 2 handen op 1 buik en hij gaat nooit meer weg!
Een andere van me moet je echt niet rond instellen, daar voelt hij zich niet prettig en wordt onzeker en angstig, die stel ik dus ook absoluut niet rond in.

Je zegt dat die eerste bij lang-en-laag goed te rijden is. Lang en laag hoort bij klassiek. Jij stelt hem hoger in via een iets rondere instelling, dat is niet automatisch LDR. Klinkt meer als iets dieper instellen.
Desire schreef:
niet alle paarden vinden het fijn om met hun neus op de loodlijn te worden getrokken met een weggedrukte rug als gevolg en niks meer wat op dressuur lijkt. Ook zijn er paarden die het totaal niet fijn vinden om rond ingesteld te lopen.

Wat is dit nou voor rare vergelijking? Geen paard vind het fijn om volledig fout gereden te worden.
Desire schreef:
Ik snap niet waarom hyperflexie schadelijker zou zijn dan de klassieke manier, mits goed toegepast, maar dit geldt ook voor de klassieke manier, want ook niet wordt vaak verkeerd gebruikt!

Alle manieren van rijden kan je fout toepassen. Discussie is onder meer of LDR wel 'goed' is toe te passen. Daarnaast is het in strijd met de klassieke principes waar de FEI regelementen op zijn gebaseerd. Het oplopend niveau van wedstrijden beeld het opleidingstraject uit. LDR past niet in een proef (geven ook de LDR aanhanger toe), mede omdat niet elk paard LDR gereden kan worden (en dat heeft niet alleen iets met opleidingsniveau te maken, zoals bij bijv zeer verzamelde oefeningen), maar ook omdat het de klassieke basis tegen spreekt. Als LDR in het opleidingstraject hoort, zou je dit ergens in de proeven terug moeten vinden.
Desire schreef:
Ik stond vorige week in de kliniek met een paard dat rugproblemen had, die lieten wij helemaal onderzoeken omdat ik wil dat een paard gewoon gezond is voor ik hem echt aan het werk ga zetten. Hij bleek chronisch geirriteerde spierbandjes over zijn ruggengraat te hebben ofzo en wat lichte artrose puntjes waren zichtbaar. Komt er een vrouwtje naar me toe [...]
En nee deze klachten zijn niet gekomen doordat ik hem te rond ingesteld heb of wat dan ook want dit was al een heel oud probleem (heb hem nog niet zo lang) zei de DA en hij vond het juist heel goed dat ik hem in een lage lijn loswerkte en soms wat ronder instelde aangezien zijn rug dan meer ruimte kreeg op de plaats van de irritatie dan wanneer ik hem klassiek zou rijden. Dus ik blijf erbij dat sommige paarden er echt baat bij kunnen hebben.

Lang en laag zouden ook dit effect hebben gehad, en dat is onderdeel van klassiek. Iets ronder instellen is zoals gezegd niet meteen LDR.
Sommige paarden zullen er wellicht echt baat bij hebben om wat ronder te worden ingesteld, misschien zelfs tot aan LDR toe. Dit zullen dan paarden zijn met bijv. bepaalde fysieke problemen. Dit is dan meer therapeutisch dan rijtechnisch en hoort dan niet tot het "standaard arsenaal" in de opleiding van het dressuurpaard.
Desire schreef:
Maar waarom wijzen ze alleen naar de dressuursport en niet naar de springsport, niemand die z'n eigen kwaad gaat maken als ze op het losrijterrein als die springpaarden met hun hoofd tussen de benen zien lopen!

Er zijn er genoeg die zich ook daar kwaad over maken hoor!
Waarom er vooral in de dressuur ook van de jury-kant protest tegen komt heb ik hierboven al uiteen gezet.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 22:04

Mireille1970 schreef:
Kijk even naar de foto's die Antoinette van Anky maakte in Zwolle (evenementen-topic). Als ze daar niet voor de loodlijn zijn....

1e op de loodlijn (en AU!, die stang!) (is dit een draf appuyement? - vanwege d'r beenpositie)
2e foto netjes voor de loodlijn , stang ook netjes, maar loopt net op de voorhand.
(goeie foto's trouwens!)

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 22:09

Mireille1970 schreef:
Ik ben de rust zelve. Dat zal iedereen beamen. Maar eerlijkheid en respect naar je paard toe boven alles!

En zo is het maar net!

ik heb vandaag trouwens weer zalig gereden in de les. Alle blokkades waren op te lossen. Hij deed zo zijn best

Karl66

Re: 'LDR niet negatief voor dressuurpaard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 22:10

Q, onafhankelijk van het feit of je puur klassiek rijdt of LDR toepast, laat je je paard niet de hele tijd in dezelfde houding lopen. Dit vind je niet in de proeven terug. Dus waarom zouden jou trainingshoudingen wel mogen maar die van een ruiter die LDR gebruikt niet?

Hoe auw die stang doet hangt af van hoe strak de ketting is, maar dat weet je zelf ook wel.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 22:59

Karl66 schreef:
Q, onafhankelijk van het feit of je puur klassiek rijdt of LDR toepast, laat je je paard niet de hele tijd in dezelfde houding lopen. Dit vind je niet in de proeven terug. Dus waarom zouden jou trainingshoudingen wel mogen maar die van een ruiter die LDR gebruikt niet?

Hoe auw die stang doet hangt af van hoe strak de ketting is, maar dat weet je zelf ook wel.

Nooit gehoord van halsstrekken in een proef? Nooit het verschil in halshouding opgemerkt tussen verzamelde en uitgestrekte oefeningen?

Die ketting hoort dan te werken wanneer de stang een hoek van 45 graden met de mondspleet maakt. Ik neem aan dat deze correct is gemonteerd (en dat de mond niet voor niks open is...). Bij bijna 90 graden zal het zeker AU zijn.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 23:10

Dus een klassieke ruiter rijdt zijn paard tijdens de training alleen in de hoofdhalshouding die bij de verzameling van dat moment hoort, afgewisseld met halsstrekken?

En als de ketting net één schakeltje te los zit en ze komt net in met de stang?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 23:44

Karl66 schreef:
Dus een klassieke ruiter rijdt zijn paard tijdens de training alleen in de hoofdhalshouding die bij de verzameling van dat moment hoort, afgewisseld met halsstrekken?

Inderdaad, dat is de bedoeling. Zal niet 100% van de tijd lukken, dus afwijking zal plaatsvinden, maar het streven is het zeker.
Karl66 schreef:
En als de ketting net één schakeltje te los zit en ze komt net in met de stang?

Dan zou dat BIJZONDER knullig zijn (klappen voor de groom ), en vraag ik me af waarom die mond open staat...

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 23:50

Wat is daar knullig aan? Ik doe mijn ketting ook liever wat losser.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 23:56

Tyrza schreef:
Wat is daar knullig aan? Ik doe mijn ketting ook liever wat losser.

Omdat ie dan niet werkt zoals ie bedoeld is.
Edit: Zo krijg je veel teveel druk achter de oren.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 23:59

??

We hebben het hier toch over de kinketting? Ik gebruik de stang zo mogelijk helemaal niet. Desondanks toch een lichte verbinding. Wat bedoel je nu met druk achter de oren? Lijkt me niet van toepassing.

zobras

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 00:02

QQQQ schreef:
Alle manieren van rijden kan je fout toepassen. Discussie is onder meer of LDR wel 'goed' is toe te passen. Daarnaast is het in strijd met de klassieke principes waar de FEI regelementen op zijn gebaseerd. Het oplopend niveau van wedstrijden beeld het opleidingstraject uit. LDR past niet in een proef (geven ook de LDR aanhanger toe), mede omdat niet elk paard LDR gereden kan worden (en dat heeft niet alleen iets met opleidingsniveau te maken, zoals bij bijv zeer verzamelde oefeningen), maar ook omdat het de klassieke basis tegen spreekt.
Als LDR in het opleidingstraject hoort, zou je dit ergens in de proeven terug moeten vinden.

Dat laatste snap ik niet. Waarom zou een trainingsmethode die ter bevordering van de gangen van het paard zou moeten verbeteren tot uiting moeten komen in een proef? Ik heb nog nooit een schaatser zijn oefeningen op het ijs gezien die hij doet om toch beter te kunnen presteren. Als je daadwerkelijk denkt dat elke sporter (en een paard op het niveau waar wij over spreken zijn topsporters) zal allerlei oefeningen moeten doen om het lijf te verbeteren die dus niet tijdens de wedstrijd uitoefening van de sport te zien is.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 00:02

Tyrza schreef:
??

We hebben het hier toch over de kinketting? Ik gebruik de stang zo mogelijk helemaal niet. Desondanks toch een lichte verbinding. Wat bedoel je nu met druk achter de oren? Lijkt me niet van toepassing.

De kinketting moet in werking treden voor de druk achter de oren, veroorzaakt door de hevelwerking van de scharen, te groot wordt. Daarom dient de kinketting bij 45 graden in werking te treden. Dit geeft dan een extra prikkel op het reflexpunt in de kingroeve.
Lossere ketting is dus niet vriendelijker. Te strakke ketting evenmin.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 00:04

Eleonoor schreef:
Dat laatste snap ik niet. Waarom zou een trainingsmethode die ter bevordering van de gangen van het paard zou moeten verbeteren tot uiting moeten komen in een proef? Ik heb nog nooit een schaatser zijn oefeningen op het ijs gezien die hij doet om toch beter te kunnen presteren. Als je daadwerkelijk denkt dat elke sporter (en een paard op het niveau waar wij over spreken zijn topsporters) zal allerlei oefeningen moeten doen om het lijf te verbeteren die dus niet tijdens de wedstrijd uitoefening van de sport te zien is.

Dat is de opbouw van de verschillende klassen van de dressuursport. In de meeste andere sporten zie je dat niet terug, dat klopt.

zobras

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 00:07

Maak van de meesten dan maar alle andere sporten van. Snap ook niet waarom je een trainingsonderdeel gelijk een onderdeel van een wedstrijdproef moet maken. De proef is nu opgebouwd om stukje gehoorzaamheid te laten zien, niet per definitie bedoeld om een trainingsmethode te laten zien.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 00:09

Eleonoor schreef:
Maak van de meesten dan maar alle andere sporten van. Snap ook niet waarom je een trainingsonderdeel gelijk een onderdeel van een wedstrijdproef moet maken. De proef is nu opgebouwd om stukje gehoorzaamheid te laten zien, niet per definitie bedoeld om een trainingsmethode te laten zien.

Ik heb de FEI proeven niet opgesteld, dus bij mij moet je niet klagen.
Dressuur is ook de enige sport waarbij je de opleiding van paard en ruiter beoordeeld.

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 00:13

maar is het niet zo dat er in elke sport een opbouw zit op weg naar een hoger niveau?
en is het ook niet zo dat je voor een jeugd F-jes hockey wedstrijd/seizoen beduidend anders en lichter traint dan voor een nationale wedstrijd in de eerste klasse?
en is het ook niet zo dat, ook de oefeningen die in de training gedaan worden om de sporter fit de wedstrijd in te laten gaan, niveau afhankelijk zijn?

zobras

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 00:15

Hmmm, nou heb je toch weer leesproblemen. Ik klaag jou niet aan over de proeven van FEI. Ik constateer iets en zeg niet of het goed of fout is aan de proeven. Ben gewoon van mening dat in elke wedstrijdsport je tijdens het uitoefenen van de sport tijdens een wedstrijd niet de trainingsmethode hoeft te laten toetsen. Je toetst het resultaat van de training, niet de training zelf.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 00:16

Noukie schreef:
maar is het niet zo dat er in elke sport een opbouw zit op weg naar een hoger niveau?
en is het ook niet zo dat je voor een jeugd F-jes hockey wedstrijd/seizoen beduidend anders en lichter traint dan voor een nationale wedstrijd in de eerste klasse?
en is het ook niet zo dat, ook de oefeningen die in de training gedaan worden om de sporter fit de wedstrijd in te laten gaan, niveau afhankelijk zijn?

Jazeker.
Alleen bij de dressuur zijn de proeven mede bedoelt om de "trainingsroute" aan te geven.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 00:16

QQQQ schreef:
Tyrza schreef:
??

De kinketting moet in werking treden voor de druk achter de oren, veroorzaakt door de hevelwerking van de scharen, te groot wordt. Daarom dient de kinketting bij 45 graden in werking te treden. Dit geeft dan een extra prikkel op het reflexpunt in de kingroeve.
Lossere ketting is dus niet vriendelijker. Te strakke ketting evenmin.

Aha... nu begrijp ik je

Desalniettemin denk ik dat een wat lossere ketting (en natuurlijk niet superlos anders gaat het klepperen) wel vriendelijker is, mits correct gebruikt natuurlijk.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 00:17

Eleonoor schreef:
Ik klaag jou niet aan over de proeven van FEI. Ik constateer iets en zeg niet of het goed of fout is aan de proeven. Ben gewoon van mening dat in elke wedstrijdsport je tijdens het uitoefenen van de sport tijdens een wedstrijd niet de trainingsmethode hoeft te laten toetsen. Je toetst het resultaat van de training, niet de training zelf.

Klopt, maar de achtergrond van de FEI proeven is net even anders dan bij andere sporten.

zobras

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 00:18

Noukie, in elke sport zie je een opbouw in niveau. Maar ook bij hockey training doen ze meer dan alleen het compititie element oefenen. Ze doen sprintjes, stick technieken e.d. Deze oefeningen zie je niet in de wedstrijd terug, daar zie je terug wat het resultaat is van al die oefeningen die ze doen tijdens trainingen. En door steeds verder te trainen, technieken, soeplesse en uithoudingsvermogen ga je een klasse hoger.

zobras

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 00:20

En waarom zouden die dan anders zijn dan bij de kunstschaatsen, wedstrijddansen e.d.? Die hebben op elk niveau ook een programma waaraan moet worden voldaan, zonder de methode van training te laten zien.

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 00:23

Eleonoor schreef:
Noukie, in elke sport zie je een opbouw in niveau. Maar ook bij hockey training doen ze meer dan alleen het compititie element oefenen. Ze doen sprintjes, stick technieken e.d. Deze oefeningen zie je niet in de wedstrijd terug, daar zie je terug wat het resultaat is van al die oefeningen die ze doen tijdens trainingen. En door steeds verder te trainen, technieken, soeplesse en uithoudingsvermogen ga je een klasse hoger.

dat bedoelde ik ook
als uitleg voor Q, dat bij veel sporten dus de achtergrond training ook aangepast wordt op het wedstrijdniveau, met andere dingen dan wat er in de wedstrijden zelf wordt laten zien.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 00:24

Eleonoor schreef:
En waarom zouden die dan anders zijn dan bij de kunstschaatsen, wedstrijddansen e.d.? Die hebben op elk niveau ook een programma waaraan moet worden voldaan, zonder de methode van training te laten zien.

Misschien omdat hier nog een paard in het spel is?
Misschien omdat de oorsprong van de dressuursport anders is dan die van kunstschaatsen en wedstrijddansen?

Feit is dat alle basisoefeningen die onderdeel uitmaken van het skala in de proeven worden gevraagd. Er zullen best oefeningen worden gedaan die niet worden gevraagd, maar dan heb je het over variaties op thema's (bijv wijken op de volte, of in galop). LDR is meer dan een variatie op de klassieke thema's en past hier dus niet tussen.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 00:31

Tyrza schreef:
Aha... nu begrijp ik je

Desalniettemin denk ik dat een wat lossere ketting (en natuurlijk niet superlos anders gaat het klepperen) wel vriendelijker is, mits correct gebruikt natuurlijk.

50 graden zal geen ramp zijn, maar als ie tot 90 graden komt, dan is er iets goed mis. Van correct gebruik is dan geen sprake meer.
Correct gebruik is afhankelijk van de juiste montage...