Te paard van het Belgische Ieper naar Alkmaar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 08:15

hwn schreef:
Ik lees net op haar FB "Op naar onze eerste endurance wedstrijd". Gelukkig zijn daar behoorlijk strenge keuringen, ik kan niet geloven dat Whisper door de keuring heen komt. En endurance is dacht ik maar vanaf 5 jaar? Daar mag de pony ook nog niet starten.

In 1 van haar filmpjes op you tube, toen Whisper nog 20 was, wist ze te vermelden dat hij met pensioen was en nog wat recreatieve ritjes mocht maken. Mag hopen dat ze niet denkt dat endurance een buitenritje is en hem hier voor in kan zetten. Dat met pensioen zijn iets anders is.

pmarena

Re: Te paard van het Belgische Ieper naar Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 08:34

Nouja een gezond paard kan op die leeftijd best aan de gang gehouden worden, en je mag best terugkomen van een besluit tot pensioen natuurlijk. Als je maar goed oplet dat het dier niet te veel er op inlevert :(:)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 08:36

Tuurlijk mag dat, als een paard dat bijvoorbeeld ook aangeeft niet blij te zijn met pensioen en liever mee gaat. Alleen denk ik persoonlijk dat Whisper het wel verdiend heeft.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 08:40

Ik ken het paard niet, dus geen idee. Maar ik weet niet of je van "verdiend pensioen" kan spreken als een dier liever mee gaat en kilometers maakt. Hoeft imo absoluut geen slecht iets te zijn :) Rust roest.

Alleen tja je moet natuurlijk een paar stappen terug doen als je ziet dat het dier er op inteert en geen reserves overhoudt :(:)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 09:58

Daar ben ik het mee eens Pmarena
Een paard leeft niet naar een pensionleeftijd uit om meer vrije tijd te krijgen om leuke dingen te doen.
Als hij nog goed vooruit kan lekker meenemen, alleen maar beter.
Maar wel passend bij het paard.
Maar dat is met elke leeftijd zo, passend bij het paard.
En uiteraard met voldoende aangepast voer, zoals bijvoorbeeld meer eiwitten bij een ouder paard

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 10:47

Little_Gift schreef:
Ruim voor de tocht en ook deze is gewoon totaal onbespierd en op het randje te mager

Voor de tocht zagen ze er beter uit maar nog steeds niet erg bespierd.
De juiste bespiering opbouwen duurt ook langer zeker als ze van ver komen.

Rust roest dus een paard aan het werk houden hoeft niet slecht te zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 11:11

DuoPenotti schreef:
Daar ben ik het mee eens Pmarena
Een paard leeft niet naar een pensionleeftijd uit om meer vrije tijd te krijgen om leuke dingen te doen.
Als hij nog goed vooruit kan lekker meenemen, alleen maar beter.
Maar wel passend bij het paard.
Maar dat is met elke leeftijd zo, passend bij het paard.
En uiteraard met voldoende aangepast voer, zoals bijvoorbeeld meer eiwitten bij een ouder paard

Ja precies.

Nu gaven de foto's van de hele tocht naar Alkmaar natuurlijk maar een zeer beperkt beeld, maar het leek op de meeste foto's wel of paard er wel zin in had. (nu kunnen die gespitste oren natuurlijk ook stress zijn, maargoed). Als een 21-jarige er lol in heeft om ritten van enkele uren te maken: lekker doen zou ik zeggen :j Maar wel verantwoord. Dus goed getraind, goed gevoerd, goed in de spieren, niet overdrijven.

En stapje terug als het teveel blijkt want je wilt wel dat je dier wat reserves heeft van spieren en een normaal slank basislaagje spek voor als 'ie ziek wordt :(:)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 11:14

Dat :j
En dat leek hier nu juist te missen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 12:22

fransje23 schreef:
Little_Gift schreef:
Ruim voor de tocht en ook deze is gewoon totaal onbespierd en op het randje te mager

Voor de tocht zagen ze er beter uit maar nog steeds niet erg bespierd.
De juiste bespiering opbouwen duurt ook langer zeker als ze van ver komen.

Rust roest dus een paard aan het werk houden hoeft niet slecht te zijn.

Klopt, maar hun uitleg was dat het dier straks wel voldoende spier zou opbouwen door al die kilometers...

Als je zo denkt dat het werkt, dan blijf je beter thuis.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 12:43

Ik weet niet wat ik zorgelijker vind, het feit dat 1 persoon een inschattingsfout maakt en denkt dat je met een te mager en onbespierd dier wel zo'n tocht kunt maken.
Of de mensen die haar bijvallen en aangeven dat ze goed is voor haar paarden en dat er niks aan de hand is.
Dat meerdere mensen, waaronder een dierenarts, dit acceptabel vinden en lachen om mensen die dit zorgelijk vinden vind ik eigenlijk wel ernstig.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 12:54

Goh ook een paard van 25 hoeft er niet zo uit te zien hoor. Vertering wordt allemaal wat minder, bespiering behoeft meer eiwitten enzovoort. Soms is het even zoeken, maar ieder ouder paard kan er voldoende goed uit gaan zien met het juiste management. Dus pensioen of niet, als Whisper er beter uit had gezien allemaal prima natuurlijk.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 13:33

Ninx schreef:
Ik weet niet wat ik zorgelijker vind, het feit dat 1 persoon een inschattingsfout maakt en denkt dat je met een te mager en onbespierd dier wel zo'n tocht kunt maken.
Of de mensen die haar bijvallen en aangeven dat ze goed is voor haar paarden en dat er niks aan de hand is.
Dat meerdere mensen, waaronder een dierenarts, dit acceptabel vinden en lachen om mensen die dit zorgelijk vinden vind ik eigenlijk wel ernstig.

dat is het ook.
vind dat hele verhaal over goedkeuring dieren arts dan ook erg dubieus.
maar goed, het is Belgie he en daar nemen ze het kwa welzijn wat minder dan in Nl

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 14:13

Little_Gift schreef:
Klopt, maar hun uitleg was dat het dier straks wel voldoende spier zou opbouwen door al die kilometers...

Als je zo denkt dat het werkt, dan blijf je beter thuis.

Dat geeft aan dat er weinig of onjuiste kennis is op het gebied van training, en zeker duurtraining.

Op het moment van presteren moet alles optimaal zijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 14:14

Zou er al nieuws zijn over de aangifte van smaad en/of laster?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 16:12

fransje23 schreef:

Anders dan dat ze vierkant uitgelachen werden en wandelen gestuurd werden op het politiebureau? :')
Dat denk ik niet nee :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 16:17

fransje23 schreef:

Zoiets duurt maanden. En de politie heeft wel meer dingen te doen. Advocaat kost handen vol met geld en dat lijkt me zonde. Daar kunnen ze beter andere dingen van doen. Voer kopen ofzo. Of het doneren voor het goede doel.
Daarnaast neemt de politie dit soort dingen niet echt hoog op. Alleen bij bedreigingen en dat lijkt me ook prima. Bedreigingen zijn nooit oké.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 16:22

Zullen ze niet gewoon zeggen: ga met elkaar in gesprek?

Aangezien Bokt volgens sommige mensen uitgerangeerd is hebben de berichten toch ook nauwelijks impact en is het ook niet iets waar je je druk over zou moeten maken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 17:25

Suzanne F. schreef:
fransje23 schreef:

Zoiets duurt maanden. En de politie heeft wel meer dingen te doen. Advocaat kost handen vol met geld en dat lijkt me zonde. Daar kunnen ze beter andere dingen van doen. Voer kopen ofzo. Of het doneren voor het goede doel.
Daarnaast neemt de politie dit soort dingen niet echt hoog op. Alleen bij bedreigingen en dat lijkt me ook prima. Bedreigingen zijn nooit oké.

Misschien kunnen ze een nieuwe sleep je paard mee op trektocht organiseren voor advocaat kosten?

arttohorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 08:04

Popstra schreef:
Fly_high schreef:
Weet niet of dit flauw is maar social media accounts van de amazone uit dit topic zitten vol met zulke beelden (paard wordt gepoetst en vervolgens opgezadeld, account is van de stoeterij en dus openbaar)

[ Afbeelding ]

-O-

Dan ben je duidelijk geen dierenliefhebber en als paardenbedrijf niet goed bezig. Het is officieel een trainingsstal, men zou toch net wat meer verstand van zaken mogen verwachten :

Lijkt me eigenlijk ook best vreemd dat Belgische dierenpolitie het maar goed vond?

Het ergste is dat een zogenaamd groots dieren liefhebber dit verdedigd!
Waar zit die mensen hun verstand???

Vind het nogal raar dat 'de' grootste dieren liefhebber dit oke vind terwijl ze andere mensen de grond in heeft geboord voor paarden die er beter uitzagen.. zegt mij al genoeg..

en het feit dat dit een 'professionele' training stal is vind ik dit zeer ernstig. En dat wij als liefhebbers van de paarden ( sport) hier best voor mogen opstaan. Buiten dat dit een slecht beeld geeft over hoe 't in de paardenwereld gaat , gaat dit over het dierenwelzijn. Een 4 jarige mag best bereden worden maar als je bekijkt hoe een paard groeit tot zijn 6de ongeveer zie je dat zijn rug pas rond 5 jaar volledig gaat uitgroeien en ontwikkelen. Een rit zoals deze is op zijn zachts gezegd niet verantwoordelijk voor 't jonge paard. Een paard wat niet in top conditie is mag je zo'n rit niet laten doen .

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 10:03

Iedere no nut kan zichzelf en zijn stal een "proffesionele" noemen. Daar heb je geen papiertje voor nodig.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 14:11

Ondertussen in Duitsland de transgermania een endurancerit dwars door Duitsland van (max) 1300 kilometer in drie weken met drie rustdagen en veterinaire keuringen.
Het was iedere dag mogelijk een kortere etappe te rijden.

Kennis van mij heeft dus 640 kilometer gereden waarbij het paard over die drie weken 9 kilo is afgevallen.
Paard is steeds tussendoor gewogen.

Het is de kunst om het dier tijdens de presentatie op gewicht te houden. Niet om er vanuit te gaan dat het wel sterk zal vermageren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 14:18

Nou 9 kg is niks op een heel paard. En 640 km over 3 weken is heel wat beter te behappen +:)+

Nog wel 35km per dag als ik even snel reken maar dat moet in goede conditie wel te doen zijn.
Sportief zat voor 3 weken lang, dat wel :j

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 14:21

Op deze website van de transgermanie zie je iedere dag een blog met foto’s.
Alle paarden zien er heel wat anders uit dan van TS.

Naar beneden scrollen bij het kopje “unterwegs” is er een verslag met foto’s te zien per dag.
https://trans-germania.de/

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 14:35

fransje23 schreef:
Ondertussen in Duitsland de transgermania een endurancerit dwars door Duitsland van (max) 1300 kilometer in drie weken met drie rustdagen en veterinaire keuringen.
Het was iedere dag mogelijk een kortere etappe te rijden.

Kennis van mij heeft dus 640 kilometer gereden waarbij het paard over die drie weken 9 kilo is afgevallen.
Paard is steeds tussendoor gewogen.

Het is de kunst om het dier tijdens de presentatie op gewicht te houden. Niet om er vanuit te gaan dat het wel sterk zal vermageren.

9 kilo is niks. Als dat paard van jouw kennis net zulke dikke hopen stront deponeert als mijn paard, dan kom je al snel aan 5-7 kg per hoop, denk ik.

Die rit in Dld klinkt een stuk beter doordacht.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 16:19

In Duitsland waren het natuurlijk enduranceruiters met veel ervaring met lange afstanden dat maakt verschil.