Pony doodgebeten in weide bij Boijl

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zapje

Re: Pony doodgebeten in weide bij Boijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 12:22

Vannacht pony gedood in Wapserveen, +-14 km van Boyl.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 09:47

33 jarige shetlander afgeslacht. Zichtmelding van de volgende nacht van een wolf op dezelfde plek. Er waren sporen van twee wolven bij het kadaver gevonden.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 10:00

Zapje schreef:
Vannacht pony gedood in Wapserveen, +-14 km van Boyl.

5 km vanaf DFW bij Diever daar zitten ze.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 11:11

Rizette schreef:
33 jarige shetlander afgeslacht. Zichtmelding van de volgende nacht van een wolf op dezelfde plek. Er waren sporen van twee wolven bij het kadaver gevonden.

Tja, als je het zo wil verwoorden; hoeveel worden er dágelijks voor/door ons afgeslacht?

Het is triest genoeg zonder het uit alle perspectief te trekken, Nu maken jullie het ronduit :roll:

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 11:16

Huertecilla schreef:
Rizette schreef:

Tja, als je het zo wil verwoorden; hoeveel worden er dágelijks voor/door ons afgeslacht?

Het is triest genoeg zonder het uit alle perspectief te trekken, Nu maken jullie het ronduit :roll:

Wat een onzin ! Dit is geen dier bestemd voor de slacht. Dit is een huisdier.
En evt. slacht gaat een stuk sneller dan dit bij de buik uit elkaar laten trekken, wat een horror…. |(

Het verbaast me trouwens dat paardenliefhebbers ( en dat moet je toch zijn op dit forum ? ) zo gevoelloos, en empathieloos kunnen zijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 11:34

Daar verbaas ik mij ook steeds over ja

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 12:00

En vannacht in Wapserveen weer schapen aangevallen. Nog onduidelijk hoeveel. 1 is zo gewond dat de snuit er half afhangt, ziet er vreselijk uit, beestje leeft (nu) nog.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 12:34

Zapje schreef:
En vannacht in Wapserveen weer schapen aangevallen. Nog onduidelijk hoeveel. 1 is zo gewond dat de snuit er half afhangt, ziet er vreselijk uit, beestje leeft (nu) nog.

Ik heb al veel ( foto’s) gezien maar hier draaide m’n maag echt van om.

Hc , ik heb er niets op tegen dat een dier geslacht word. Maar ik heb wel iets tegen dierenleed.
En dat is dit wel, dieren die zwaar gehavend rondlopen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 12:52

Vreselijke foto’s weer!
Volgens mij zijn dit schapen die bij de schaapskudde horen.
Ik hoop dat dier uit het lijden verlost is.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 14:34

tienus63 schreef:
Vreselijke foto’s weer!
Volgens mij zijn dit schapen die bij de schaapskudde horen.
Ik hoop dat dier uit het lijden verlost is.

Nee , deze schapen lopen op het land waar normaal koeien lopen. ( volgens mij zijn ze van een handelaar uit naburig dorp )
Dit land ligt achter de woning waar ik tot 2 jaar geleden gewoond heb.
Er lopen al jaren ieder winter schapen op dat deel , en het deel ernaast lopen meestal paarden.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 16:03

Huertecilla schreef:
Rizette schreef:

Wie trekt hier alles uit het perspectief? Hobbydieren en pony's vergelijken met de dieren die geslacht worden. Houd toch aub eens op met die dooddoener om de wolvenaanvallen goed te praten.

cajabol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 17:29

Het gaat volgens mij al mis als je onderscheid maakt tussen dieren en dus ook ponies die wel en niet geslacht worden. Wat ik en verschillende andere mensen proberen over te brengen is dat slachtdieren niet bestaan. Het zijn dieren die net zoveel recht hebben op deze wereld te zijn als wie dan ook. En daarom ook de reacties zoals die van HC omdat er duizenden en duizenden dieren elke dag moedwillig gedood worden. Meestal jonge dieren die niet eens een kans hebben gehad om op te groeien. Het is een kwestie van inzicht

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 18:30

Ja maar slacht heeft gewoon helemaal niks te maken met de wolf. En dat is de ergernis aan mensen die voor de wolf zijn. Ze gooien er direct in dat de mens veel meer dieren dood om te eten. En dat is gewoon iets totaal anders, maar dat kan ik net zo goed tegen mijn hond zeggen. Het heeft geen nut om te discuseren.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 18:58

We maken nou eenmaal onderscheid tussen dieren. We gaan anders om met een hond dan met een paard . En het verschil tussen kip, cavia of tor is er ook. Is dat raar? Nee, misschien niet. We hebben op dit moment in ieder geval een verschillend soort relatie met de verschillende dieren. Daar hoeft niet direct een oordeel op of dat goed of slecht is, het is momenteel zo. Dat verschil maakt dus ook dat we andere maatstaven aanhouden voor de omgang en behandeling van dat betreffende dier. Ja, ik vind ook dat we vele malen beter met varkens of kippen kunnen omgaan en daar doe ik ook mijn best voor.
Het vergelijken van het doden door een wolf of door de mens, ook al doen we dat in massale aantallen, is vanuit dat oogpunt niet terecht.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 20:05

Huertecilla schreef:
Rizette schreef:

Het is triest genoeg zonder het uit alle perspectief te trekken, Nu maken jullie het ronduit :roll:[/quW
Nog niet gezien dat er een persoon was die het vlees van een levend dier at. Ook niet de bek er af half af zoals vannacht met een schaap is gebeurt dat vanmorgen zo rondliep ,dus nee ik vind het niet vergelijkbaar. In de verste verte niet. Maar als jij het niet zo´n probleem vind en het niet ziet als afslachten zegt dat denk ik meer over jou als over de mensen die vlees eten.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 21:47

Het ligt denk ik aan hoe je aankijkt tegen de manier waarop de vleesindustrie werkt.
Ik vind daar heel veel mis mee. Als je dat niet vindt, dan snap ik dat je het niet vergelijkbaar vindt. Maar ik vind dat eerlijk gezegd wel een beetje wegkijken, want er ís echt heel veel mis in die industrie. Met heel veel dierenleed. Zoals ik eerder zei; als slachthuizen glazen wanden hadden, at bijna niemand meer vlees.

En ja, er is voor ons een verschil tussen een hobbymatig gehouden schaap en een varken dat geboren wordt om geslacht te worden. De emotie zit 'm erin dat er van dat schaap gehouden wordt, door de hobby boer en dat dat slachtvarken als een product gezien wordt. Maar laten we eerlijk zijn, uiteindelijk gaat dat hobby schaap meestal alsnog naar de slacht. Niets mis mee, als het correct gedaan wordt, maar voor het schaap maakt het niets uit. Dat schaap heeft in ieder geval wel een mooi leven gehad meestal, maar dat slachtproduct (varken/schaap/ander slachtdier) heeft al een kutleven gehad en dan gaat ie ook nog dood. Ik denk dat als dat varken mocht kiezen, mooi leven en afgeslacht worden door een wolf of een kutleven en dan geslacht worden, dat ie voor het eerste zou gaan, maar we zullen het nooit weten, want we kunnen niet in het hoofd van dat (overigens zeer intelligente) varken kijken.

Ik begrijp wel volkomen de emotie en het gevoel van onmacht die er nu is ontstaan met de komst van de wolf. Ik vind het verschrikkelijk dat er dieren lijden. Maar dat vind ik van elk dier met een bewustzijn.
Ik ben niet tegen het eten van vlees. Ik ben wel tegen de manier waarop een groot deel van onze slachtdieren wordt gehouden en vervoerd. En daar wringt wat mij betreft de schoen, als het gaat om hoe makkelijk er gesproken wordt over het afschieten van alle wolven. Een probleem wolf in een woonwijk mag wat mij betreft afgeschoten worden. Vind ik ook niet leuk, maar ik begrijp dat dat echt nodig kan zijn.

Nog maar eens voor de duidelijkheid; ik ben niet pro wolf, vind het op zijn zachtst gezegd heel onhandig dat dat beest mijn manier van paarden houden bedreigt, maar ben wel zo realistisch om te denken dat niet alles hoeft te wijken voor mijn manier van paarden houden. Ik probeer me zoveel mogelijk aan te passen en verder hoop ik met heel mijn hart dat het niet zover komt dat mijn paarden opgejaagd/opgevroten worden door de wolven. Ik geloof nog steeds dat de kans heel erg klein is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 21:50

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 22:05

lies schreef:
Het ligt denk ik aan hoe je aankijkt tegen de manier waarop de vleesindustrie werkt.
Ik vind daar heel veel mis mee. Als je dat niet vindt, dan snap ik dat je het niet vergelijkbaar vindt. Maar ik vind dat eerlijk gezegd wel een beetje wegkijken, want er ís echt heel veel mis in die industrie. Met heel veel dierenleed. Zoals ik eerder zei; als slachthuizen glazen wanden hadden, at bijna niemand meer vlees.

En ja, er is voor ons een verschil tussen een hobbymatig gehouden schaap en een varken dat geboren wordt om geslacht te worden. De emotie zit 'm erin dat er van dat schaap gehouden wordt, door de hobby boer en dat dat slachtvarken als een product gezien wordt. Maar laten we eerlijk zijn, uiteindelijk gaat dat hobby schaap meestal alsnog naar de slacht. Niets mis mee, als het correct gedaan wordt, maar voor het schaap maakt het niets uit. Dat schaap heeft in ieder geval wel een mooi leven gehad meestal, maar dat slachtproduct (varken/schaap/ander slachtdier) heeft al een poedersuiker gehad en dan gaat ie ook nog dood. Ik denk dat als dat varken mocht kiezen, mooi leven en afgeslacht worden door een wolf of een poedersuiker en dan geslacht worden, dat ie voor het eerste zou gaan, maar we zullen het nooit weten, want we kunnen niet in het hoofd van dat (overigens zeer intelligente) varken kijken.

Ik begrijp wel volkomen de emotie en het gevoel van onmacht die er nu is ontstaan met de komst van de wolf. Ik vind het verschrikkelijk dat er dieren lijden. Maar dat vind ik van elk dier met een bewustzijn.
Ik ben niet tegen het eten van vlees. Ik ben wel tegen de manier waarop een groot deel van onze slachtdieren wordt gehouden en vervoerd. En daar wringt wat mij betreft de schoen, als het gaat om hoe makkelijk er gesproken wordt over het afschieten van alle wolven. Een probleem wolf in een woonwijk mag wat mij betreft afgeschoten worden. Vind ik ook niet leuk, maar ik begrijp dat dat echt nodig kan zijn.

Nog maar eens voor de duidelijkheid; ik ben niet pro wolf, vind het op zijn zachtst gezegd heel onhandig dat dat beest mijn manier van paarden houden bedreigt, maar ben wel zo realistisch om te denken dat niet alles hoeft te wijken voor mijn manier van paarden houden. Ik probeer me zoveel mogelijk aan te passen en verder hoop ik met heel mijn hart dat het niet zover komt dat mijn paarden opgejaagd/opgevroten worden door de wolven. Ik geloof nog steeds dat de kans heel erg klein is.

maar omdat jij dit nu vaker aan haalt he, denk jij en hc dat wij dat dan niet erg vinden hoe de vlees industrie werkt!?
mag je dit brute doden wat de wolven doen enkel maar zielig vinden als je vegetarier bent? heb je dan enkel recht van spreken?

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 22:08

Huh, is dit wat je uit mijn stuk haalt? Ik ben niet eens vegetariër.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 22:19

nee klopt je bent niet tegen het eten van vlees maar het word hier en in het andere topic over de wolf constant maar op de vlees industrie gegooid wat totaal geen vergelijking is en eigenlijk ook bloed irritant discussieren is

er word zo eigenlijk gezegd ons mond dicht te moeten houden.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 22:21

In Loenen ook een veulen dood terug gevonden (tenminste wat er nog van over was). Weet niet of er dna is afgenomen om het bewijzen. Maar vlakbij sporen en keutels gevonden van de wolf.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 22:33

Popstra schreef:
nee klopt je bent niet tegen het eten van vlees maar het word hier en in het andere topic over de wolf constant maar op de vlees industrie gegooid wat totaal geen vergelijking is en eigenlijk ook bloed irritant discussieren is

er word zo eigenlijk gezegd ons mond dicht te moeten houden.

Zeg ik helemaal niet.
Jij daarentegen noemt mij in eerdere posts iets als 'zuigerd' en 'zeikerd', zonder ergens inhoudelijk op in te gaan.
Dus wie probeert nou wie de mond te snoeren?

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 22:38

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 23:04

Nou dat betwijfel ik inmiddels.
En nee, mijn persoonlijke sympathie heb je niet nodig, maar als men draagvlak wil voor wolvenbeheer heb je daar wel méér kans op als je niet vast zelf het recht in eigen hand neemt.

Dat de vleesindustrie wordt aangehaald is niet zo vreemd. Het gaat hier namelijk sowieso niet alleen over hobbydieren, maar het zijn ook veelal schapenhouders die van zich laten horen. Maar los daarvan: waarom heeft jouw hobby wel recht op veiligheid en welzijn en de productie dieren niet?
Dat een hobby dier voor de eigenaar meer emotionele waarde heeft is begrijpelijk, maar waarom zou het voor de samenleving meer waarde moeten hebben?

https://www.gld.nl/nieuws/7896628/veel- ... -het-licht

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 23:19

Nikass schreef:
Nou dat betwijfel ik inmiddels.
En nee, mijn persoonlijke sympathie heb je niet nodig, maar als men draagvlak wil voor wolvenbeheer heb je daar wel méér kans op als je niet vast zelf het recht in eigen hand neemt.

Dat de vleesindustrie wordt aangehaald is niet zo vreemd. Het gaat hier namelijk sowieso niet alleen over hobbydieren, maar het zijn ook veelal schapenhouders die van zich laten horen. Maar los daarvan: waarom heeft jouw hobby wel recht op veiligheid en welzijn en de productie dieren niet?
Dat een hobby dier voor de eigenaar meer emotionele waarde heeft is begrijpelijk, maar waarom zou het voor de samenleving meer waarde moeten hebben?

https://www.gld.nl/nieuws/7896628/veel- ... -het-licht

Veel van de dieren in de vleesindustrie staan al op stal en hebben niet zoveel te maken met de wolf.
En de dieren die wel buiten komen blijven nu weer binnen.

Ik sprak toevallig vanmiddag dochter van de koeienboer waar vorig jaar een aanval is geweest ( waar bij12 even vergat te melden dat de uitslag gewijzigd was naar wolf ) , en zij zei ook al dat ze serieus overwegen al het jongvee nu in de zomer binnen te houden.

Is dat waar we heen willen dan ?

Lies , ik ben het zeker met je eens dat misverstanden in de slachthuizen, veetransport enz kei en kei hard mogen worden aangepakt.
Echter praat dat voor mij niet goed dat een dier levend uit elkaar gescheurd mag worden.
dat is net zo goed leed.