Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 23:55

Ik loop al een tijdje mee, om precies te zijn ruim 40 jaar. En ik heb deze behandeling nog nooit gezien, niet bij mijn eigen paarden en ook niet bij mijn lesklanten.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 23:58

Ik 30 jaar en ik heb het ook nooit gezien. Het is me ook nooit aangeboden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 00:07

Tenzij je over de schouder meekijkt weer je niet of een tandarts het gedaan heeft. Het lastige aan een gebit is dat veel onzichtbaar blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 00:08

Maar sommigen vragen het niet he doen het gewoon omdat ze het wel op sommige opleidingen standaard leren. En hoeveel mensen kijken nu in de mond of die kiezen afgerond zijn.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 00:22

Spenk schreef:
Maar sommigen vragen het niet he doen het gewoon omdat ze het wel op sommige opleidingen standaard leren. En hoeveel mensen kijken nu in de mond of die kiezen afgerond zijn.

De tandartsen die ik ken: Daan Staller, Jan Kroes en nog meer die laten je echt zien wat ze doen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 00:23

Arabesk schreef:
Tenzij je over de schouder meekijkt weer je niet of een tandarts het gedaan heeft. Het lastige aan een gebit is dat veel onzichtbaar blijft.

Je staat er toch bij?

Je nieuwe stokpaardje blijkt wederom niet op feiten gebaseerd te zijn. Je oude ook niet btw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 00:26

Benzz schreef:
Arabesk schreef:

Je staat er toch bij?

Je nieuwe stokpaardje blijkt wederom niet op feiten gebaseerd te zijn. Je oude ook niet btw.

Sorry maar ik heb echt op meerdere stallen meegemaakt dat de tandarts gewoon kwam op een bepaalde dag en de hele stal ging.. assistente mee en er waren echt maar een handjevol eigenaren hoor. De meesten gewoon aan het werk en zien de rekening wel tegemoet komen.

Dus dat iedereen er geïnteresseerd bij staat mee te kijken. Nee die ervaring heb ik niet.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 09:12

Daan Staller noemt de bitseats wel op zijn site.

Ik sta er ook met mijn neus bovenop bij de behandeling, de tandarts last ons altijd meekijken als ze iets afwijkends vindt, en na afloop als alles weer klaar is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 09:17

Ik ben er al die jaren ook bij geweest.
Vind het altijd erg interessant. Alles word uitgelegd.
Tegenwoordig zelfs mee kijken op scherm.

Daarnaast dat je behandeling achterin niet zou zien oké. Maar daar de voorste kiezen is nogal simpel.

En dat iets op een site staat zegt niets over de aantal behandelingen.

Nee blijf erbij. Flink opblazen in wat wel eens voorkomt.

Benzz schreef:
Arabesk schreef:

Je staat er toch bij?

En zo is het. Helaas krijgt dat podium...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 09:37

Ik sta er ook altijd bij, vraag alles..DA laat alles zien en benoemd wat ze doet en ik kijk mee omdat ik graag bij leer.

Het lijkt mij ook dat als het de norm zou zijn dat het wel wat meer algemeen bekend zou zijn.

Op de stallen waar ik gewerkt hebt stond ik er ook meestal bij, want iemand moet het paard vasthouden. Vastbinden en de tandarts/ DA alleen laten is meestal niet zo handig.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 09:45

Het is een verschil van inzicht ik denk dat als iemand het op zijn site zet deze de behandeling met regelmaat uitvoert.
Je kunt er ook vanuit gaan dat iemand dingen op de website zet die hij slechts 1 a 2 maal per jaar uitvoert terwijl er vrijwel dagelijks gebitten worden gedaan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 09:48

Het hoeft niet ingrijpend te zijn.
Als de voorste kiezen aan de voorkant wat worden afgerond spreek je al over bitseats.
Het is niet dat er een halve kies wordt weggevijld.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 09:56

Als de voorste kiezen afgerond zouden worden zou ik dat toch echt wel gemerkt hebben denk ik. Je kan het toch ook gewoon simpel zien als de je mond open doet?

Overigens als het in het kader van paardenwelzijn is ben ik er geen tegenstander van. Vind het alleen kul dat het gebracht wordt alsof het gedaan wordt omdat een bit anders de kiezen beschadigd.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 10:08

En dat het alleen voor het bit is lijkt dus voor bitloos ook te zijn

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 10:18

Niet voor alle bitloos, alleen dusdanige optoming die de mondhoeken tegen de kiezen kan drukken. Mijn touwhalster doet dat bijvoorbeeld niet. Maar op de websites van de Nederlandse tandartsen wordt regelmatig genoemd "dat het bit dan beter in de mond ligt".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 10:19

Benzz schreef:
Spenk schreef:

De tandartsen die ik ken: Daan Staller, Jan Kroes en nog meer die laten je echt zien wat ze doen.

Heb je gelezen wat daan zelf op zijn website heeft staan?

Een paardenmond is er niet op gebouwd om een bit te dragen en zal daarom door een paardentandarts moeten worden voorbereid op het bit. De aanwezigheid van wolfstanden (kleine tandjes voor de eerste kiezen), doppen op de kiezen en tanden (wisselen van de melktanden) en het niet of niet juist aangebracht zijn van bitseats (afronding van de eerste kies om ruimte te maken voor het bit) kunnen de prestatie van jou paard nadelig beïnvloeden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 10:20

De kans iets wat zelden gedaan zou worden ook nog eens bij een bitloos gereden paard zou gebeuren is natuurlijk verwaarloosbaar.

Dat is echt against all odds!
:Y)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 10:21

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 10:23

prompter schreef:
Niet voor alle bitloos, alleen dusdanige optoming die de mondhoeken tegen de kiezen kan drukken. Mijn touwhalster doet dat bijvoorbeeld niet. Maar op de websites van de Nederlandse tandartsen wordt regelmatig genoemd "dat het bit dan beter in de mond ligt".

ja dus net zo vaak nodig als bij een bit dus.
Soms, niet standaard.

En dat is waar ik zo simpel van word, bitloos word opgehemeld bit is slecht, punt.
Nee alles heeft nuances.
Maar als dan zo'n bitloos extremist een stukje typte is de nuance dus weg.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 10:23

Nee, het gaat ook niet om het bit maar om de mondhoeken. Er is eigenlijk zoveel misinformatie in omloop in de paardensport, men praat elkaar na.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 10:27

Wat ik niet begrijp is dat mensen hier zo blijven hakken dat het niet gebeurd en namen noemen van bekende tandartsen van die heb ik en doen het niet die gewoon letterlijk op hun website zeggen waarom dat het belangrijk is om te doen :+

Ze vijlen niet de halve kies weg. Ze ronden hem af en dit is dus dan gewoon een standaard onderdeel van de behandeling. Dat je er nog nooit van gehoord hebt komt in veel gevallen ook omdat ze het echt niet standaard vragen en jij het amper kan zien.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 10:29

Je kan het toch gewoon zien als je in de mond kijkt?

Ik snap het moeilijke gedoe niet zo..check gewoon even je eigen paard voor de zekerheid. En eerlijk, na het lezen van de dierenarts link als een tandarts dat ongevraagd bij mijn paard zou doen hoeft degene nooit meer terug te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 10:32

Ja maar jij en enkele anderen deden van dit ken ik niet dus gebeurt niet en onzin. En sommige halen namen van tandartsen erbij die het niet doen. Maar die doen het wel ze benoemen het letterlijk :+

Dus in plaats van het ontkennen kun je ook denken dit wist ik dus niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 10:34

Nou ik heb het nog nooit gezien in een paardenmond en ik stond er altijd bij, en nu weet ik ook hoe het er uit ziet en het komt me nog steeds niet bekend voor. Dus dat is geen ontkennen.

Ik geloof ook nog steeds niet dat het standaard gebeurd, maar om het zeker te weten ga ik wel checken en zoals ik al zei. Een tandarts die dit zonder te vragen doet hoeft bij mij nooit meer terug te komen.

Ik verwacht namelijk dat dit vooral gebeurd in overleg bij paarden met aanleuningsproblemen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 10:47

Er zijn veel mensen die niet eens zien hoe slecht hun paard op de hoeven staat. Zullen die dan wel weten wat er in de mond aan de hand is?

Ben overigens wel blij dat gebitsbehandelingen tegenwoordig toch wel gewoon als noodzakelijk onderhoud gezien wordt.