Xu wandelt naast zijn paard naar China: Mijn leven wordt steeds korter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 20:10

BigOne schreef:
Popstra schreef:
Een paard kan geeneens in harnas vervoerd worden want dat gaat schommelen :)*

Paard kan wel degelijk ondersteund worden in een extreem goed uitgeruste ambulance, niet zwevend maar staand met een opvang systeem onder de buik door waardoor het niet kan vallen.
http://www.dickenherr.de/1/horse-trucks ... nce-truck/

Maar dat zal ook wel meer kosten dan €2000 lijkt mij

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 20:11

Dat ziet er goed uit. Ik zag iets heel anders voor me. Een harnas aan het plafond bevestigd.

Denk echter er niet veel van dit soort wagentjes rond rijden

BigOne

Re: Xu wandelt naast zijn paard naar China: Mijn leven wordt steeds korter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 20:13

Bijna niet. Daarom had ik ook meteen twijfels bij zijn verhaal van speciale ambulance.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 20:15

Nee, maar die kliniek in Parijs zit aan/in een racetrack. Waar ze dit soort wagens dus zeker wel hebben, om gewonde paarden van de track te halen. En dan gaat het dus om een paar kilometer.

Sowieso had iemand al gepost dat je een paard met een gebroken been max een uur, dus naar de dichtsbijzijnde kliniek mag vervoeren, verder niet.

Room_Soesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 20:30

Tot nu heb ik alleen met groeiende verbazing meegelezen maar zojuist heb ik contact gehad met EFSA via het noodnummer en zij vinden dit geen noodgeval en konden helaas ook niet verder helpen :(

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 20:47

Nogmaals, ik betwijfel echt of de kliniek in Frankrijk op de hoogte is van zijn komst.

Ik weet dat er veel dierenleed is in de wereld, maar ik ben de hele avond al misselijk van het feit dat ik weet dat er nu ergens een dier met een gebroken been op de trailer staat.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 20:48

Room_Soesje schreef:
Tot nu heb ik alleen met groeiende verbazing meegelezen maar zojuist heb ik contact gehad met EFSA via het noodnummer en zij vinden dit geen noodgeval en konden helaas ook niet verder helpen :(

Het lastige is ook, wat kun je er nu aan doen? Je kunt moeilijk heel Europa door gaan crossen om hem te vinden.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 21:07

Even advocaat van de duivel: er staan heel veel dieren op transport naar het buitenland met als doel geslacht te worden. Gaan jullie daar ook je zo hard voor maken om onderweg te laten onderscheppen? Want daar zitten ook dit soort verwondingen tussen, maar daarbij komt het idee van vervoeren niet voort uit blinde liefde.
Wisten jullie dat paardenslacht in Italië tot vorig jaar een van de grootste van de wereld was? En dat ze echt niet zo gek veel paarden over hadden in Italië om te slachten. En 1 op de 3 import paarden voor de slacht daar niet vervoerd had mogen worden door verwondingen?

Ik snap dat het emoties oproept, iedereen het goed bedoeld en dat het echt sneu is om het paard zo'n stuk te vervoeren. Maar hier wordt bijna een heksenjacht omschreven.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 21:11

Wrak vee vervoeren verder dan dichtstbijzijnde kliniek of slachthuis voor noodslachting is bij wet verboden. In een slachthuis is ook een veearts om keuring te doen incl. hoe die dieren van de wagen komen. Boetes zijn niet mals. Die massatransporten horen dus enkel fit voor transport dieren te vervoeren en daar zitten genoeg organisaties bovenop om ellende het internet op te slingeren.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 21:13

Het enige zou kunnen zijn de kliniek in Frankrijk waarschuwen wat er naar hen onderweg is? En vooral hoe? Al vraag ik me ook af of de man de hele waarheid spreekt. Ik geloof momenteel niks meer. Zijn berichten kan ik niet meer zien.......dus inderdaad geblokt om niks.........Hopelijk mag hij in Frankrijk zijn paard direct afgeven ivm inbeslagname wegens acute dierenmishandeling. Als ze zover komen met een levend paard.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 21:16

tamary schreef:
Wrak vee vervoeren verder dan dichtstbijzijnde kliniek of slachthuis voor noodslachting is bij wet verboden. In een slachthuis is ook een veearts om keuring te doen incl. hoe die dieren van de wagen komen. Boetes zijn niet mals. Die massatransporten horen dus enkel fit voor transport dieren te vervoeren en daar zitten genoeg organisaties bovenop om ellende het internet op te slingeren.

Hier in NL ja!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 21:23

België en Frankrijk ook.

Slachthuizen (aka de keurende dierenartsen daar) zijn echt een stuk strenger geworden en de boetes zijn idd niet mals.

Een dier met gebroken poot mag niet op lang transport. Punt.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 21:26

smurffie schreef:
Even advocaat van de duivel: er staan heel veel dieren op transport naar het buitenland met als doel geslacht te worden. Gaan jullie daar ook je zo hard voor maken om onderweg te laten onderscheppen? Want daar zitten ook dit soort verwondingen tussen, maar daarbij komt het idee van vervoeren niet voort uit blinde liefde.
Wisten jullie dat paardenslacht in Italië tot vorig jaar een van de grootste van de wereld was? En dat ze echt niet zo gek veel paarden over hadden in Italië om te slachten. En 1 op de 3 import paarden voor de slacht daar niet vervoerd had mogen worden door verwondingen?

Ik snap dat het emoties oproept, iedereen het goed bedoeld en dat het echt sneu is om het paard zo'n stuk te vervoeren. Maar hier wordt bijna een heksenjacht omschreven.

Je hebt gelijk, ik zie regelmatig youtube filmpjes van transporten richting veilingen in Amerika, waar ook de enorme trucks van kill buyers staan. Vreselijk wat daar op transport wordt gezet.
Zo oud, gewond en kapot, waar men niet de moeite neemt om de boel vast te zetten met ductape
En zelf vervoeren we ook levend slachtvee ver de grens over...........om de enorme schepen met koeien en schapen die dan ergens stranden en tot in de knieeen in de mest staan en ter plekken van ontbering sterven niet te vergeten.

Het stomme is dat dit paard nu het leed een naam en gezicht geeft.
En dat het een actie is van een dwaze man die zijn paard eigenlijk had moeten beschermen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 21:38

Maar wat bereiken jullie ermee als hij onderweg tegengehouden wordt? Dan wordt zijn lijdensweg nog langer als er daar nog een tijd getouwtrek gebeurt. Nu hij toch al onderweg is, hoop ik alleen maar dat hij zo snel mogelijk ter plaatse raakt.

Ik vind de crowdfunding toch wel behoorlijk hard gaan hoor: toch al een goeie 7500 euro, da's ongeveer 2x wat ik betaald heb voor koliekoperatie en 10 dagen kliniek voor mijn merrie. Dus financieel denk ik wel dat het goed komt. Over het medische plaatje denk ik anders, zeker gezien de mening van Equitom (en ik heb hen ook al zaken zien opereren waarvan ik dacht: "Moet dat nu echt?")

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 21:51

7ofhearts schreef:
smurffie schreef:

Je hebt gelijk, ik zie regelmatig youtube filmpjes van transporten richting veilingen in Amerika, waar ook de enorme trucks van kill buyers staan. Vreselijk wat daar op transport wordt gezet.
Zo oud, gewond en kapot, waar men niet de moeite neemt om de boel vast te zetten met ductape
En zelf vervoeren we ook levend slachtvee ver de grens over...........om de enorme schepen met koeien en schapen die dan ergens stranden en tot in de knieeen in de mest staan en ter plekken van ontbering sterven niet te vergeten.

Het stomme is dat dit paard nu het leed een naam en gezicht geeft.
En dat het een actie is van een dwaze man die zijn paard eigenlijk had moeten beschermen.

We zitten hier in de EU met pittigere dierenwelzijnswetten + genoeg infrastructuur en stemmen die gehoord worden qua overtredingen. Wat jij nu aanhaalt valt niet onder EU wet en is hier ook niet toegestaan. Als het in het nieuws komt, is dat inderdaad als er wat mis gaat ergens op de oceaan opweg naar niet EU land of een keertje een veeboot met problemen die in een EU middelandse zee haven moet aanmeren, op welk moment er wetten met elkaar in conflict zijn, want land van herkomst en bestemming vinden dit goed, land wat er normaal niks mee te maken heeft niet (en daarom komen die schepen daar normaal gesproken dus ook niet).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 22:07

In de USA hebben ze slachten van paarden verboden, gaat nu op dagenlang transport naar Mexico . Triest.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 22:18

Ik vind het net zo’n vreselijk idee als jullie dat Furion op deze manier vervoerd wordt. Maar ik ben vooral benieuwd wat een DA hiervan vindt en als dit een prima manier van vervoeren is voor het paard in deze situatie, zou ik wel willen weten waarom dit net zo goed is of beter als bijvoorbeeld in een harnas. De kliniek in Bulgarije heeft dit kennelijk goed genoeg gevonden, want het paard is daar geladen en zo vertrokken. Of de mening van de andere kliniek is meegenomen en hetzelfde is weten we niet.
Soms zijn dingen anders dan wij verwachten en logisch vinden beter of net zo goed. Dat er ruim een week later pas geopereerd wordt zou waarschijnlijk ook het geval geweest zijn als Furion wel direct in Frankrijk op de kliniek had gestaan. Vaak gebeurt dit standaard vanwege de zwelling een week tot anderhalve week later pas.

Nu ze eenmaal onderweg zijn, kan ik alleen maar hopen dat de reis voorspoedig verloopt en dat er iemand meereist die de conditie van Furion eerlijk kan monitoren en die direct kan ingrijpen wanneer noodzakelijk.
Wat de maatregelen ook (hadden moeten) zijn, ik geloof niet dat Furion de reis op welke manier dan ook zonder lijden kan afleggen. Ik kan m’n eigen autoritje met flink wat pijnstilling nog herinneren, toen ik een week na het breken van mijn arm voor een operatie naar het ziekenhuis moest. Elke oneffenheid in de weg en elke scherpe bocht kwam de pijn door de pijnstilling heen. Ik ben een vrij nuchter type, maar vond dat een redelijk traumatisch en zwaar vermoeiend ritje van slechts 20 minuutjes.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 22:20

Popstra schreef:
Een paard kan geeneens in harnas vervoerd worden want dat gaat schommelen :)*

:')

Ik denk dat jij een ander idee hebt hahahaha.

Dit zou idd niet goed zijn

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 22:26

smurffie schreef:

Het is geen heksenjacht,

Verre van zelfs
Wel vind ik het een kwalijke zaak en als ik verandering kon brengen in de bovengenoemde transporten had ik daar met alle liefde ook wat aan gedaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 08:46

3heathcliff5 schreef:
Ik vind het net zo’n vreselijk idee als jullie dat Furion op deze manier vervoerd wordt. Maar ik ben vooral benieuwd wat een DA hiervan vindt en als dit een prima manier van vervoeren is voor het paard in deze situatie, zou ik wel willen weten waarom dit net zo goed is of beter als bijvoorbeeld in een harnas. De kliniek in Bulgarije heeft dit kennelijk goed genoeg gevonden, want het paard is daar geladen en zo vertrokken. Of de mening van de andere kliniek is meegenomen en hetzelfde is weten we niet.
Soms zijn dingen anders dan wij verwachten en logisch vinden beter of net zo goed. Dat er ruim een week later pas geopereerd wordt zou waarschijnlijk ook het geval geweest zijn als Furion wel direct in Frankrijk op de kliniek had gestaan. Vaak gebeurt dit standaard vanwege de zwelling een week tot anderhalve week later pas.

Nu ze eenmaal onderweg zijn, kan ik alleen maar hopen dat de reis voorspoedig verloopt en dat er iemand meereist die de conditie van Furion eerlijk kan monitoren en die direct kan ingrijpen wanneer noodzakelijk.
Wat de maatregelen ook (hadden moeten) zijn, ik geloof niet dat Furion de reis op welke manier dan ook zonder lijden kan afleggen. Ik kan m’n eigen autoritje met flink wat pijnstilling nog herinneren, toen ik een week na het breken van mijn arm voor een operatie naar het ziekenhuis moest. Elke oneffenheid in de weg en elke scherpe bocht kwam de pijn door de pijnstilling heen. Ik ben een vrij nuchter type, maar vond dat een redelijk traumatisch en zwaar vermoeiend ritje van slechts 20 minuutjes.

Alleen daarom al had hij nooit zo'n reis moeten mogen gaan maken. :( Ik denk gewoon dat speciaal vervoer te duur voor hem was..

Oh en slachtpaarden naar Italie, ja dat vind ik ook verschrikkelijk. |( Als ik me daar ergens hard voor kan maken dan graag.

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 08:53

Ik zie op instagram dat hij een schilderij probeert te verkopen voor 1200 euro. Met een wazige tekst er bij. Een gekwelde kunstenaar op zoek naar geluk? Ik ben me hierin niet verdiept (niet de hele reis gevolgd) maar lijkt me een niet al te stabiel persoon.

Jammer dat het paard dan dupe is van zijn worstelingen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 08:57

Ponytante schreef:
Ik zie op instagram dat hij een schilderij probeert te verkopen voor 1200 euro. Met een wazige tekst er bij. Een gekwelde kunstenaar op zoek naar geluk? Ik ben me hierin niet verdiept (niet de hele reis gevolgd) maar lijkt me een niet al te stabiel persoon.

Ja, dit zijn dan ook echt weer van die stories dat ik denk WTF… Ook totaal geen uitleg verder erbij, waar het vandaan komt, whatever. Gaat nu werkelijk iemand ineens 1200e neerleggen hiervoor? Wat een koekwaus.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 09:00

Ponytante schreef:

Ik kan me voorstellen dat dit een soort wanhoopsdaad is van deze kat in het nauw.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 09:26

Triest, deze man heeft mentale problemen. Nu is een paard daar de dupe van. Ik hoop er maar gewoon het beste van.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 09:57

3heathcliff5 schreef:

Soms is het moeilijk om de dingen in perspectief te plaatsen. Hier is een autorit van 20 minuten 'traumatisch' maar in delen van Afrika moeten mensen 40 km lopen naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis....

Het dier wordt vervoert op een manier je misschien niet voor ogen had of gewenst had, maar blijkbaar wel 'normaal' is. Hij hoeft de reis in elk geval niet lopend af te leggen...