Raf Steegmans: Gevolgen stikstofakkoord voor paardenliefhebbers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Raf Steegmans: Gevolgen stikstofakkoord voor paardenliefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 08:12

Denk dat eurofins er ook wel voor geleerd hebben die dit stuk hebben geplaatst....

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 08:18

DuoPenotti schreef:
Denk dat eurofins er ook wel voor geleerd hebben die dit stuk hebben geplaatst....

Jammer dat ze dan dingen door elkaar halen

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 08:48

Danique_G schreef:
OleJon schreef:
Dit is waarom de boeren moeten wijken in de Gelderse Vallei.
En dan vertellen ze onder het mom "stikstof"

https://www.barneveldsekrant.nl/lokaal/ ... 0-woningen

Je realiseert je wel dat de bouw van woningen een eenmalige emissie meebrengt en de agrarische sector continue stikstof toevoegt aan de grond?

Vraag me een beetje af wat je boodschap hier exact is

Woningbouw eenmalig ja
En de gezinnen daarna?

Er moet ook eens veel grondiger gekeken worden naar de invoer van " nieuwe" bewoners .
Den Haag haalt overal mensen vandaan , was zelfs sprake van kansloze jongeren uit Frankrijk !
Hoezo ?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 08:59

Dat is een goed punt, zinzi. Ik scheid wel woningbouw van “het leven”. Ik scheid per sector namelijk. Maar zeker, overbevolking is een groot probleem het mooiste zou zijn gebieden teruggeven aan de natuur door inkrimping. Maar goed, dan snijdt het het huidige economische systeem weer.
Maar, daarom vroeg ik al een paar keer wat is de boodschap hier en waar probeert men mij van te overtuigen momenteel? Zoals eerder gezegd, ik kan mij vinden in de frustratie van de boeren. Er is onbehoorlijk met ze omgegaan. Ik zie ook een kans hier voor boeren. Dat het gaat veranderen voor ze staat vast, en dat is nodig. Het zou slimmer zijn als ze een verbond zoeken en zelfstandig opzoek gaan naar nieuwe business modellen met een andere incentive. De overheid weet het niet, dat is juist een kans.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 09:05

Danique_G schreef:
En popstra, bedankt voor je oneliner. Maar ik ben inderdaad een expert. Het is mijn werk en heb hiervoor gestudeerd :knuffel:

:')

Bedankt voor je heldere uitleg Danique +:)+

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 09:05

https://caringfarmers.nl/

Bovenstaande vind ik een heel mooi initiatief. Kleinschalig, uit Nederland en rechtstreeks bij de boer vandaan. De boer waar wij af en toe het vlees vandaan halen staat er niet bij, maar dat geeft mij nog altijd een fijner gevoel dan via de supermarkten. De koeien lopen daar jaarrond met hun kalveren in de weide. Het enige vervelende is dat er wel eens iets op is. Maar goed, de consument moet daarin ook wat schikken en niet te verwend zijn.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 09:06

Danique_G schreef:
ik kan mij vinden in de frustratie van de boeren. Er is onbehoorlijk met ze omgegaan. Ik zie ook een kans hier voor boeren. Dat het gaat veranderen voor ze staat vast, en dat is nodig. Het zou slimmer zijn als ze een verbond zoeken en zelfstandig opzoek gaan naar nieuwe business modellen met een andere incentive. De overheid weet het niet, dat is juist een kans.

Hier ben ik het helemaal mee eens :j

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 09:17

Danique_G schreef:
OleJon schreef:

Je realiseert je wel dat de bouw van woningen een eenmalige emissie meebrengt en de agrarische sector continue stikstof toevoegt aan de grond?

Wonen betekent ook non-stop auto's die af en aan rijden en energie die er verbruikt wordt. Bovendien wordt het landschap verziekt door al dat beton.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 09:18

Zie bovenstaande Elnienjo.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 09:19

Zinzi_jewel schreef:
Danique_G schreef:

Woningbouw eenmalig ja
En de gezinnen daarna?

Er moet ook eens veel grondiger gekeken worden naar de invoer van " nieuwe" bewoners .
Den Haag haalt overal mensen vandaan , was zelfs sprake van kansloze jongeren uit Frankrijk !
Hoezo ?

Dit is idd het grootste probleem van Nederland, dat moet eerst aangepakt worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 09:32

Eurofins is een laboratorium, meten = weten. Denk dat je met bodemonderzoek toch ook wel een aardig beeld krijgt? ze doen in ieder geval veel milieu onderzoek.

Ik snap eerlijk gezegd ook niet hoe iemand wel een groot probleem ziet in stikstof maar niet in het land wat volgebouwd wordt met beton, asfalt..meer mensen, meer auto's, meer vervuiling etc. Stikstof is niet hetzelfde als koolstof maar dat is imo ook juist krom aan wat de regering doet. Want die willen meer voedsel gaan importeren..dus meer koolstof dioxide, meer lucht vervuiling, meer klimaatopwarming. Het probleem is imo dat ze alleen maar in hokjes denken en niet het grote geheel meer over zien.

Ik zie echt veel liever meer subsidie voor de boeren, zodat op een andere manier kunnen boeren en daarmee de stikstof uitstoot naar beneden kunnen brengen. Maar daar hebben ze eerder meer dan minder land voor nodig en dat strookt gewoon met de economische plannen van het kabinet.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 09:46

Danique_G schreef:
OleJon schreef:

NH3 (agrarisch) wordt opgenomen en afgebroken door grond en planten.
NOx (fijnstof uit bouw/industrie/verkeer) wordt niet afgebroken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 10:05

Danique_G schreef:
ik kan mij vinden in de frustratie van de boeren. Er is onbehoorlijk met ze omgegaan. Ik zie ook een kans hier voor boeren. Dat het gaat veranderen voor ze staat vast, en dat is nodig. Het zou slimmer zijn als ze een verbond zoeken en zelfstandig opzoek gaan naar nieuwe business modellen met een andere incentive. De overheid weet het niet, dat is juist een kans.

:j

Één van de opties is de teelt van planten als lisdodde voor de... bouw.

Ipv complotdenkers die bouw en boeren tegenover elkaar plaatsen is dit een kans.
Nu nog een nichemarkt, maar het plaatselijk dagblad bracht de blijmare dat dit kabinet
(... opmerkelijk...)
ook bouw en luchtvaart gaat aanpakken.
Bouw op basis van natuurlijker spul dan beton gaat hierbij vrijuit.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 10:20

Elisa2 schreef:
Ik zie echt veel liever meer subsidie voor de boeren, zodat op een andere manier kunnen boeren en daarmee de stikstof uitstoot naar beneden kunnen brengen.

De afgelopen 20 jaar heeft de agrarische sector veel (gesubsidieerd) geïnvesteerd in emissie reducerende technieken en -stalsystemen, met als als doel: Uitbreiden van dieraantallen & productie verhogen |o Ik moet de eerste nog tegenkomen die zich medeverantwoordelijk voelt voor schade aan de natuur en ecosystemen :n

'Boeren' zijn mijns inziens vooral slachtoffer van de door de agro-industrie gecreëerde systemen; het geld wordt nl. voornamelijk verdiend bij voerfabrikanten, vleesindustrie, zuivelfabrieken en - niet te vergeten- de supermarkten. Om lekker goedkope producten te produceren, voor de Nederlandse consument en er wordt ook héél veel vlees en zuivel geproduceerd voor export.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 10:20

Maar bouw verziekt ons landschap,we moeten inzetten op het stoppen van immigratie om massabouw te voorkomen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 10:29

Daniqeu heel mooi dat je er voor gestudeerd hebt. Wil nog niet zeggen je maar neerbuigend hoeft te reageren (aan je smilies te zien) op anderen die er kennelijk niet veel van snappen.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 10:33

elnienjo schreef:
Maar bouw verziekt ons landschap,we moeten inzetten op het stoppen van immigratie om massabouw te voorkomen.

Bijzondere redenatie, hoe geef je buitenlanders de schuld van de stikstofcrisis :\
het zou komisch zijn, als het niet zo verrekte racistisch was :x

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 10:37

Popstra schreef:
Daniqeu heel mooi dat je er voor gestudeerd hebt. Wil nog niet zeggen je maar neerbuigend hoeft te reageren (aan je smilies te zien) op anderen die er kennelijk niet veel van snappen.

Al heeft ze er wel voor gestudeerd, zegt mij niks.
Op papier en praktijk zit nog een heel verschil.
Zie je wel aan de " wetenschapers "
Die de regering gebruikt.
De regering is zelf zo onbetrouwbaar en corrupt als wat. Hoe moet je dan de wetenschapers die namens hen werken serieus nemen?

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 10:38

Wranglerbutt schreef:
elnienjo schreef:

Bijzondere redenatie, hoe geef je buitenlanders de schuld van de stikstofcrisis :

Dat is niet racistisch. Nederland is vol, is gewoon een feit. Heeft niks met racistisch te maken.

De stikstof crisis gecreëerd om grond te krijgen.
Niks meer niks minder

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 10:41

Wranglerbutt schreef:
elnienjo schreef:

Bijzondere redenatie, hoe geef je buitenlanders de schuld van de stikstofcrisis :

Met alle welvaart en infrastructuur is er stomweg een limiet aan het aantal mensen/km2 of je moet de milieuimpact ervan ergens anders op kunnen afwentelen/negeren. Zolang onze overheid enkel fixeerd op groei samen met minder van alles anders dan mensen, gaat dat stomweg niet werken. En groei van de populatie valt eigenlijk geheel ten deel van mensen die hier asiel aanvragen en de grote(re) gezinnen die daar in de 1e 1-2 generatie bij horen. Groei economie en en gezonde menselijke habitat behouden gaan niet samen punt.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 10:44

Wranglerbutt schreef:
elnienjo schreef:

Elnienjo kan letterlijk elk probleem zo draaien dat het de schuld is van buitenlanders

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 10:52

Wranglerbutt schreef:

Wat een merkwaardige manier van denken; omdat iemand geen ( economische) vluchtelingen wil toelaten omdat Nederland vol is, omdat veel Nederlanders ( waarvan ook een deel uit het buitenland komt....) geen huis kunnen vinden etc. is iemand racistisch??
Blijkbaar snap je die term niet helemaal; het heeft niets met racisme te maken; het woord zelf zegt het al!
Het heeft wel te maken met realisme, onderzoek en kiezen voor het welzijn ( en niet perse welvaart) van de mensen die al langer in Nederland wonen. Misschien is het veel "racistischer" om de Nederlandse bevolking woningen te onthouden en te dwingen allerlei idiote regels te volgen..............

Citaat:
Al heeft ze er wel voor gestudeerd, zegt mij niks.
Op papier en praktijk zit nog een heel verschil.

Gestudeerd! Je bedoeld deelgenomen aan het huidige, zwaar falende, schoolsysteem waar studenten worden volgestopt met feiten op een "need to know" basis. Dat schoolsysteem waar je niks leert over de wereld, waar je niks leert over praktijk ( want dat leer je nl. in de praktijk), waar je aan het eind van een paar jaar braaf luisteren als beloning een stuk papier krijgt met je naam er op? Jammer genoeg hebben al die wijsneuzen die vertellen wat er moet gebeuren "gestudeerd" en het is duidelijk in wat voor chaos ze de wereld gestort hebben en aan het storten zijn.
Tegeltjeswijsheden zijn dan een stuk slimmer:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door ElCid op 24-06-22 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 10:52

Enne: als we het over bevolkingsgroei door immigratie gaan hebben:
de woestijnen rukken op.

Al decennia lang.
En Darfur was de eerste klimaatoorlog,
Syrië was de tweede - met massa's vluchtelingen naar Europa als gevolg.

En reken maar dat als wij niets doen aan ons wangedrag mbt het milieu,
dat de derde, vierde en vijfde klimaatoorlog
plus vluchtelingenstroom gewoon gaan komen.

Contra El Nieno: ik geef niet de vluchtelingen de schuld.
Het rijke Westen / Noorden veroorzaakt een klimaatcrisis,
met vluchtelingen als gevolg.

En tja - als de woestijn zo oprukt dat de Nijl droogvalt,
God verhoede,
dan moeten we 80 miljoen Egyptenaren elders huisvesten.
('Wij' is wat mij betreft de VN, en svp over de hele wereld, maar ik denk wel dat Europa zo'n tien miljoen mensen gaat krijgen.)

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 10:56

Wat bedoel je El Cid? Mensen die niet niet hebben gestudeerd hebben er meer verstand van?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 10:57

Janneke2 schreef:
Enne: als we het over bevolkingsgroei door immigratie gaan hebben:
de woestijnen rukken op.

Al decennia lang.
En Darfur was de eerste klimaatoorlog,
Syrië was de tweede - met massa's vluchtelingen naar Europa als gevolg.

En reken maar dat als wij niets doen aan ons wangedrag mbt het milieu,
dat de derde, vierde en vijfde klimaatoorlog
plus vluchtelingenstroom gewoon gaan komen.

Contra El Nieno: ik geef niet de vluchtelingen de schuld.
Het rijke Westen / Noorden veroorzaakt een klimaatcrisis,
met vluchtelingen als gevolg.

En tja - als de woestijn zo oprukt dat de Nijl droogvalt,
God verhoede,
dan moeten we 80 miljoen Egyptenaren elders huisvesten.
('Wij' is wat mij betreft de VN, en svp over de hele wereld, maar ik denk wel dat Europa zo'n tien miljoen mensen gaat krijgen.)

:j
Als je wat meer afstand neemt, zie je het grotere plaatje :\