Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 20:58

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 21:04

Vervolg over de jaarcijfers:

Citaat:
Paard zoekt baas paardenopvang Plaats ze gewoon op je website zoals het hoort. Dat is geen grote vraag hé. Website heb je al.

Reactie pzb
Citaat:
Je bent het niet verplicht als een stichting, als een Ambi wel dus vandaar dat nu dit jaar elk jaar een jaaroverzicht komt.

--------------------------------------------------------------------------
Vraag gesteld door lezer:
Citaat:
Waarom tekenen mensen een contract met een B.V. (Hulp Lot) als ze een paard adopteren en niet met de non-profit stichting `paard zoekt baas' ?

Antwoord PZB
Citaat:
Dat is zeker een goede vraag die regelmatig gesteld wordt tijdens de opendagen. Een (ANBI) stichting mag maximaal 10 procent aan 'commerciële' activiteiten ontplooien en een ander feit is dat als een stichting in concurrentie treed met andere bedrijven - en dat is al heel erg snel- zoals het verkopen van een T-shirt in de webshop tot aan het ter adoptie aanbieden van een paard. BTW dient gerekend te worden over handelingen waar een leveringsverplichting is. Dat is de reden dat alle 'commerciële' activiteiten in een BV zitten, dit is totaal niet ongebruikelijk bij een non-profit organisatie. bijna alle grotere ANBI stichtingen werken op deze wijze. als een stichting deze 'commerciële' belaste activiteiten binnen een stichting zouden doen, dan dient er VPB belasting betaald worden over de donaties. De belastingdienst zou elke willekeurige stichting gaan zien als een commerciële stichting. En allerlei belastingen gaan heffen. Ook legaten en nalatenschappen zouden schenking belasting over betaald moeten worden. Ik hoop dat ik u voldoende geantwoord heb, mocht u nog meer vragen hebben dan ben ik zeker bereid deze per mail aan u te beantwoorden. U zou een mail kunnen versturen naar tennapelhenk@gmail.com.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 21:11

Even opgezocht: naast Hulp Lot BV hebben ze ook nog Stichting Hulp Lot. Daarvandaan gaan de adopties (of iig gingen een aantal jaar geleden).
Dus haar eigen antwoord klopt ook niet dan? :')

Heb ook de overeenkomst nog wel, bruikleen inderdaad.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 21:14

darkadia schreef:
Even opgezocht: naast Hulp Lot BV hebben ze ook nog Stichting Hulp Lot. Daarvandaan gaan de adopties (of iig gingen een aantal jaar geleden).
Dus haar eigen antwoord klopt ook niet dan? :')

Heb ook de overeenkomst nog wel, bruikleen inderdaad.

Maar zoals ik het lees mag je voor bruikleen dus geen geld vragen? Is er een jurist in de zaal?

https://www.wetrecht.nl/bruikleen/

kiki1976

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 21:18

Maar ze vragen geen geld voor de bruikleen maar een verplichte donatie van een x bedrag voor de hoge kosten van de zorg van de dieren

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 21:25

kiki1976 schreef:
Vraag gesteld door lezer:
Citaat:
Waarom tekenen mensen een contract met een B.V. (Hulp Lot) als ze een paard adopteren en niet met de non-profit stichting `paard zoekt baas' ?

Antwoord PZB
Citaat:
Dat is zeker een goede vraag die regelmatig gesteld wordt tijdens de opendagen. Een (ANBI) stichting mag maximaal 10 procent aan 'commerciële' activiteiten ontplooien en een ander feit is dat als een stichting in concurrentie treed met andere bedrijven - en dat is al heel erg snel- zoals het verkopen van een T-shirt in de webshop tot aan het ter adoptie aanbieden van een paard. BTW dient gerekend te worden over handelingen waar een leveringsverplichting is. Dat is de reden dat alle 'commerciële' activiteiten in een BV zitten, dit is totaal niet ongebruikelijk bij een non-profit organisatie. bijna alle grotere ANBI stichtingen werken op deze wijze. als een stichting deze 'commerciële' belaste activiteiten binnen een stichting zouden doen, dan dient er VPB belasting betaald worden over de donaties. De belastingdienst zou elke willekeurige stichting gaan zien als een commerciële stichting. En allerlei belastingen gaan heffen. Ook legaten en nalatenschappen zouden schenking belasting over betaald moeten worden. Ik hoop dat ik u voldoende geantwoord heb, mocht u nog meer vragen hebben dan ben ik zeker bereid deze per mail aan u te beantwoorden. U zou een mail kunnen versturen naar tennapelhenk@gmail.com.

Begrijp ik nu goed dat bijna alle ANBI stichtingen behoorlijk commercieel zijn maar enkel op papier non-profit zijn? :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 21:27

Er zijn wel meer stichtingen die een BV constructie hebben, dat is echt niet ongebruikelijk nee.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 21:29

eh nou Bielsje idd. Wel top dat ze nu uitgebreid reageren, maar hij zegt nu toch eigenlijk dat ze een hoop commerciële activiteiten uitvoeren. Waaronder adoptie van paarden met een bruikleen contract, waar eigenlijk geen geld voor gevraagd mag worden dus dat gebeurt door een verplichte donatie.
Dan is nog steeds niet duidelijk waar die donatie blijft. Weet iemand eigenlijk welk percentage of bedrag die verplichte donatie is?

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 21:30

Spenk schreef:
Er zijn wel meer stichtingen die een BV constructie hebben, dat is echt niet ongebruikelijk nee.

Maar zijn die daar transparant over, of bedelen die ook om geld omdat ze anders eea niet kunnen betalen?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 21:32

Bielsje schreef:
Begrijp ik nu goed dat bijna alle ANBI stichtingen behoorlijk commercieel zijn maar enkel op papier non-profit zijn? :')

Maar hij geeft helemaal geen antwoord op de vraag die gesteld werd.
Want het adoptie aanbieden was volgens hun geen koop/lease/adoptie maar een donatie voor de hoge kosten die ze hebben op de paarden?
De belastingdienst zegt:
Citaat:
Een ANBI heeft belastingvoordelen, zoals:

Een ANBI betaalt geen erfbelasting of schenkbelasting voor erfenissen en schenkingen die de instelling gebruikt voor het algemeen belang.
Als een ANBI zelf schenkingen doet in het algemene belang, dan hoeft de ontvanger geen schenkbelasting te betalen.

Of heb ik het verkeerd, naar mijn idee valt een donatie onder schenkbelasting

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 21:34

Koekie73 schreef:
Spenk schreef:

Maar zijn die daar transparant over, of bedelen die ook om geld omdat ze anders eea niet kunnen betalen?

Dat staat toch helemaal los ervan?

Net als de discussie over de juistheid van de jaarstukken. Boekhoudttechnisch is het correct of de inhoud juist is daar kan je geen uitspraken over doen.

Maar dat stichtingen ook BV's in de groep hebben is iets dat veel vaker voorkomt. Hoe het bij Pzb geregeld is en of dat fair is weet ik niet aangezien ik geen inzage er in heb.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 21:35

Assie: in essentie vind ik dat men het vak zelf uitgehold heeft. Er zat een kant aan die ook als check fungeert op dingen die niet deugen (en onafhankelijk van wat de wet precies specificeert: dit deugt dus niet), en die rol hebben ze zelf opgegeven door alleen maar geinteresseerd in de abstracte kant en niet in waarom het belangrijk is en welke doelen het dient en hoe het belangrijk is in de maatschappij.

Citaat:
En paard zoekt baas heeft in de statuten als doel/missie staan om mishandelde/zielige paarden te helpen. Als dat is door geld van donateurs aan een verzorger van zielige paarden te geven, dan is dat conform statuten.

Dat klopt op z'n minst niet met de informatie die ze daarover zelf verstrekken. NERGENS hebben ze het over het doorgeven van die last. Ze schrijven overal dat zij zorgen voor de doorplaatsing en de donaties. Ze gebruiken het aanzien van het zijn van een ANBI-stichting om betrouwbaarder over te komen zonder dat ze zich inspannen om ook werkelijk aan de verplichtingen van een ANBI-stichting te voldoen.

Citaat:
In mijn gehele stuk hierboven staat niet wat ik van de situatie vind. Ik beschrijf alleen de feiten. Dat staat geheel los van mijn mening over de werkwijze van PZB.

Nee dus, je gebruikt alleen de feiten die passen bij jouw visie op hoe je dit soort dingen zou moeten beoordelen.
En je maakt het daarin heel zwartwit, waarbij alleen de technische eisen aan bijvoorbeeld een jaarrekening tellen, en niet alle overige afweging.

Terwijl ik de feiten op een rij zet en kan zeggen: dit is misleidend. Daarvoor is echt meer dan genoeg informatie beschikbaar.

Dat reduceren tot 'je mag er pas iets van vinden als de cassatie is geweest' is onzin en ik vind het schadelijk voor de maatschappij, want het tast de bescherming aan. De bescherming die wij als maatschappij kunnen (en moeten) vormen tegen dingen die gewoon echt niet deugen. Bescherming voor de jonge meiden waar de marketing op is gericht en die dit soort dingen nog niet kunnen overzien - wij kunnen dat wel en dat maakt het ook onze verantwoordelijkheid.

En wat dat betreft doet dit in elk geval al iets. Mensen die informatie zoeken kunnen nu in elk geval een heleboel informatie zien die ze op de site van henzelf niet aantreffen, en dan zelf de keuze maken of ze willen doneren, een paard ter adoptie willen afstaan of een paard ter adoptie willen opnemen. Dat is al winst.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 21:36

@Spenk: Voor mij staat het er niet los van. Het gaat mij om transparantie naar mensen die geld doneren (al dan niet bij het ' adopteren' van een paard)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 21:51

assie schreef:
En paard zoekt baas heeft in de statuten als doel/missie staan om mishandelde/zielige paarden te helpen. Als dat is door geld van donateurs aan een verzorger van zielige paarden te geven, dan is dat conform statuten.

Nog maar even het doel van PZB.

zie ANBI algemeen, onderaan de pagina

Het omvat niet alleen maar mishandelde, verwaarloosde, zielige paarden helpen, maar ook het verzorgen (i.c. het herplaatsen) van paarden waar eigenaren niet meer voor kunnen of willen zorgen. In de ruimste zin van het woord.
Dit omvat in feite dus ook de adoptiepaarden.
Dus hoe kan het dan, dat dit brede doel niet terugkomt in de jaarstukken?

De centrale vraag is: Follow the money (waar blijft het geld). Met 168 bemiddelde paarden en x kosten. Ik heb aan jou gevraagd wat jouw idee is Assie, maar daar krijg ik geen antwoord op.

assie schreef:
Eerder in dit topic ging het over het aanpakken van PZB. Als je dat wilt, dan zul je met feiten moeten komen. En zul je op de relevante punten kritiek moeten leveren. Als je dan kritiek gaat leveren omdat bijvoorbeeld de balans niet in balans is, terwijl dit wél het geval is. Of dat je vermeldt dat er een schuld op de balans staat, terwijl het in feite om een vordering gaat, dan kom je niet ver in het 'aanpakken van PZB'. (Sorry Babootje dat ik jouw punten er even uit pak, maar dat was zo even het beste voorbeeld).
Mijn reacties zijn met name bedoeld om daar wat meer duidelijkheid in te creëren. Zodat er over de relevante punten kritiek wordt geuit en er eventueel iets mee gedaan kan worden.

Die feiten zijn geleverd in een analyse ergens in de voorgaande pagina's. Ik noem ze maar even feiten want dit is op basis van informatie van PZB zelf:

Er is sprake van een BV “Hulp Lot BV” en 3 stichtingen: Steunfonds Dieren, Stichting Zinloos geweld tegen dieren en Paard zoekt Baas.
De twee laatstgenoemde stichtingen hebben een eigen website.
https://www.paardzoektbaas.nl/
https://zinloosgewelddieren.nl/

De stichting PZB heeft een ANBI status. En is daarom gehouden aan een publicatieplicht. De jaarrekening van PZB (balans en W&V rekening) over 2020 zit enigszins verstopt in het beleidsplan op de website van PZB onder “Over ons”, “Anbi status”. Deze jaarstukken zijn jaarrekeningtechnisch onjuist (er ontbreekt een beginbalans)

Via de website van PZB kan allerlei informatie worden gevonden over de activiteiten van deze stichting, die volgens de statuten van de stichting PZB tot doel heeft:

zie ANBI algemeen, onderaan de pagina

Verder vinden we op de website van PZB informatie over de activiteiten, op welke manieren kan worden gedoneerd en het systeem van adopteren van paarden. Deze activiteit is onlosmakelijk verbonden met de naam “Paard zoekt Baas”. PZB is hier bekend mee geworden.
Naast het herplaatsen van paarden – het adoptiesysteem- een volgens mij commerciële activiteit, want het gaat hier niet sec om verwaarloosde paarden, vangt PZB ook een aantal paarden op die via dierenbeschermingsorganisaties komen. Ook deze paarden worden door PZB – na opgelapt te zijn – herplaatst. Adoptanten moeten een adoptiebedrag betalen dat varieert van een paar honderd euro (voor een shetlander) tot 5000 afhankelijk van wat het paard nog kan en aan spullen (die overigens ook gedoneerd zijn) nog mee krijgt. De paarden blijven eigendom van PZB, hetgeen inhoudt dat als de adoptant er niet meer voor kan of wil zorgen het paard weer terug moet naar PZB die het paard dan herplaatst (en weer adoptiekosten rekent). De adoptant krijgt zijn adoptiebedrag niet terug en mag een paard dat naar eigen bevinden te slecht is om pijnvrij te houden ook niet laten inslapen. Er is een aantal gevallen bekend dat dit leidt tot dierenleed.

Op basis van de door PZB zelf verstrekte informatie over de in 2021 via de website en via de socials en de kosten voor hooi en dierenarts (zie website) komen we dan tot de volgende analyse:

Op de website van PZB bij "over ons"

Over ons

PZB stelt, dat voor de opvang van adoptiepaarden 1250 per maand nodig is.

Uitgaande van wat PZB zelf zegt over de kosten voor hooi en dierenarts (80.000 op jaarbasis) bedragen deze kosten (6.666 per maand).
Bij een vermoedelijk gemiddelde bezetting van 30 paarden (dat was het aantal paarden van PZB dat volgens de recente krantenberichten zou moeten verhuizen; en aanvankelijk zocht PZB ook een locatie met 27 stallen), zou dit betekenen dat de kosten voor voer en dierenarts 205 per maand per paard zouden bedragen).
Tel daarbij stal + stro op van, stel 200 (vrij normaal in die regio). Dan komen we op een bedrag van gemiddeld 405 per maand. (Heeft PZB gemiddeld meer paarden dan 30, dan worden de kosten natuurlijk in verhouding lager).

De meeste paarden waarvoor PZB bemiddelt, hebben geen intensieve veeartszorg nodig (De bulk adoptiepaarden wordt voorzien van een gezondheidsverklaring entingen en gebitscontrole aangeleverd want dat is verplicht volgens de website van PZB).
De doorlooptijd is kort. De meeste weidemaatjes zijn - volgens PZB zelf - binnen 3 maanden bemiddeld.
Aangezien voor weidemaatjes stallingskosten door de eigenaren moet worden betaald omdat ze in verhouding langer staan, zijn de rijdbare paarden dus nog sneller weg.
De risico's zijn klein: de adoptanten verwachten geen 100% gezond paard en krijgen hun geld niet terug als ze weer van het paard af willen, PZB blijft eigenaar van het paard, maar alle kosten van het adoptiepaard worden door de adoptanten betaald. Geen groot bedrijfsrisico dus, zoals bij een echte handelaar die een paard met gebreken nog wel eens terug moet nemen (en geld moet teruggeven)

Blijft over de paar zielepootjes die vanuit dierenbescherming of anderszins worden aangeleverd.
Dat zijn er niet zo heel veel. Althans, die hebben we niet kunnen vinden als we de FB pagina van PZB bekijken. Veel foto's van met name dezelfde shetjes en veel foto's - van paarden die niet door PZB worden opgevangen - maar slechts worden gebruikt om dierenleed mee te illustreren.

Een snel rekensommetje:
Van een vermoedelijk gemiddelde bezetting van 30 paarden (Het aantal paarden van PZB dat volgens de recente krantenberichten zou moeten verhuizen; en aanvankelijk zocht PZB ook een locatie met 27 stallen) zijn de kosten zo'n 145.800 per jaar. Dat is aan de ruime kant gerekend. (De weidemaatjes leveren ook immers inkomsten op)

De hoogte van de adoptiebedragen vind je nu niet meer terug op de site bij adoptie (in het verleden was dat wel zo) maar op de pagina zakelijk steunen vind je nog wel een 'vanaf' adoptiebedrag van 2500. Dat klopt met de adoptiebedragen uit het verleden. Voor pony’s – zoals shetlanders – zal mogelijk minder worden betaald.

Op de site staat verder onder "adoptie", over het adoptiebedrag.
"Met dit bedrag zijn deels de gemaakte kosten voor het adoptiepaard gedekt. De hoogte van dit bedrag is afhankelijk van een aantal zaken, zoals; wat voor paard het is (ras, grootte), hoe oud het paard is, wat het paard kan (weidemaatje, recreatie- of sportpaard) en of er persoonlijke spullen zoals zadel en hoofdstel bij het paard worden meegeleverd." (Spullen die PZB in veel gevallen ook gedoneerd worden, maar die zoals het nu lijkt, worden "meeverkocht" met de adoptiepaarden.)

Onduidelijk dus wat de adoptieprijs nu precies is. Maar als de vanaf prijs gemiddeld 1000 is (voor bijv een weidemaatje) zal het bedrag van een rijpaard of sportpaard hoger zijn. (Gemiddelde marktprijs voor een paard in het segment van PZB is 4000-5000). Dit zijn ook prijzen die door PZB voor een rijpaard worden gevraagd.

PZB zegt 163 paarden een nieuw thuis te hebben bezorgd. Stel dat dit voor de helft weidemaatjes waren (80 x 1000 = 80.000) en 83 recreatie/sportpaarden (83 x 4000 = 365.200) is er een omzet van alleen de adoptiepaarden van 445.000. (FB beziend lijkt dat deze verhouding wat anders ligt).
De weidemaatjes leveren ook nog een extra omzet per maand. Daar wordt 250 stalgeld gevraagd omdat weidemaatjes wat langer blijven staan. Volgens PZB zelf worden de weidemaatjes "meestal binnen 3 maanden herplaatst". Dus stel gemiddeld 2 maanden. Dan leveren de weidemaatjes naast de adoptieopbrengsten ook nog 80,000 op jaarbasis op.

De omzet aan adoptiepaarden zou dan in 2021 525.000 hebben kunnen bedragen. De kosten 145.000. Het bruto resultaat dus 380.000

Dan zijn er nog andere inkomsten:
* Inkomsten uit zakelijke sponsoring. Minimaal 2500 adoptie en dan 1250 per maand. Daar zijn er 6 van.
* Inkomsten uit de club van 500. Dat zijn sponsoren (groepen van particulieren of bedrijven) die 500
sponsoren op jaarbasis. Je krijgt daarvoor wat privileges (uitnodigingen voor speciale evenementen op bijzondere locaties, geen nadere toelichting). Wordt niet vermeld hoeveel dat er zijn
* Prive doneren (financieel)
* Doneren van mobieltjes of inkt/toner cartridges
* Loterij (maximale opbrengst 10.000 en prijzen ter waarde van totaal 1600) Winst komt volgens PZB volledig ten goede het goede doel.
* Donaties in "natura": Paardenspullen, zoals zadels, hoofdstellen, borstels, halsters. Voer, hooi, etc, bedrijven die goedkoop hun diensten leveren). Maar de vraag aan bedrijven om inzet van tijd, middelen, korting op materiaal, etc. (bv omheiningen) te leveren.
* Webshop
* Inkomsten uit socials, zoals YTube en instagram

Niet duidelijk wat de hoogte is van deze inkomsten.

Dan heeft PZB grote plannen, die al op de website en FB worden aangekondigd
* Een revalidatiecentrum
* Het exploiteren van vakantieappartementen
* De aanleg van equi habitat, waar ze mogelijk ook pensionpaarden gaan opvangen.

De activiteiten van PZB zijn als volgt te onderscheiden:
1. Commercieel: verhuur van vakantieappartementen (in de zeer nabije toekomst) en opvang pensionpaarden (in de nabije toekomst); revalidatiecentrum;
2. Commercieel: Het adoptiebedrijf (in mijn ogen is dit handel in paarden die normaal gesproken in het allergoedkoopste segment zitten dan wel anders ingeslapen zouden worden). Dit gaat NIET om verwaarloosde paarden, aangezien deze paarden met een gezondheidsverklaring inentingen en gebitscontrole, nette hoeven etc moeten worden aangeleverd.

Beide activiteiten zouden niet in aanmerking moeten komen voor een ANBI status.

3. Het opvangen van verwaarloosde paarden. Die zorgen voor de ANBI status van PZB. En het stempel hulporganisatie. Daar zijn er inderdaad wel een paar van. Niet zo heel veel uitgaande van de FB site. Misschien een stuk of 6 per jaar?. Vaak foto's van dezelfde shetjes. Veel foto's ook van dierenleed die door PZB als illustratie worden gebruikt en steevast gepaard gaan met oproepen om te doneren.

PZB heeft een ANBI status (vanaf 2021).
PZB lijkt ook zijn commerciële activiteiten te hebben gescheiden van de niet- commerciële activiteiten maar niet voor de bühne.
De inkomsten van de commerciële activiteiten en alle donaties, zowel financieel als in natura komen volgens de PZB website volledig ten goede aan het “goede doel”, de opvang van paarden en het lenigen van paardenleed. Maar die geldstromen zijn allerminst transparant. Het lijkt zo te zijn, dat omzet niet wordt verantwoord en de BV (die wel jaarstukken moet publiceren) wordt afgeroomd. Voor donaties worden ook regelmatig “tikkies” gestuurd, waarvan je je maar moet afvragen op welke bankrekening die terecht komen.

Inmiddels is ons duidelijk dat een aantal via de website van Paard zoekt Baas, gecommuniceerde activiteiten financieel niet onder de stichting Paard zoekt Baas vallen.
De overeenkomst die adoptanten sluiten met PZB over hun adoptiepaard, wordt gesloten met een andere rechtspersoon, namelijk BV Hulp Lot en ook veel donaties komen via de BV binnen.
Donatie via de donatieknop op de website komen terecht op een Pay.nl account.
PZB communiceert wel een ANBI status te hebben en een volledige non-profit organisatie te zijn, die met vrijwilligers werkt en onbezoldigde bestuurders, maar feitelijk geldt dit alleen voor de stichting PZB en niet voor de rest van de activiteiten in de BV en de beide andere stichtingen. Het is niet controleerbaar hoe de geldstromen lopen. De gepubliceerde W&V rekening die bij de ANBI verlening hoort betreft maar een klein deel van wat er feitelijk via de naam “Paard zoekt Baas” wordt ontvangen. Dit is zeker misleiding.
Verder werkt het adoptiesysteem ook dierenleed in de hand. Mensen kunnen bijvoorbeeld niet zomaar van hun adoptiepaard af als blijkt dat er hoge medische kosten zijn die niet door PZB zijn gecommuniceerd of een paard laten inslapen als zij dit nodig vinden. Het paard blijft eigendom van PZB en zij plaatsen doodleuk een paard dat eigenlijk zou moeten inslapen weer ter adoptie.

Kortom, het is echt belangrijk dat de praktijken van PZB goed worden onderzocht.
Het mag gewoon niet zo zijn dat men zich verrijkt over de rug van dierenleed?

Ten slotte: De paarden die door PZB worden bemiddeld zijn in de regel geen rijpaarden. Het zijn paarden met flinke problemen; anders worden ze niet afgestaan. Desondanks worden ze toch als rijpaard aangeprezen of worden de problemen gebagatellisseerd. Daardoor krijgen de bemiddelde paarden vaak geen goed zorg. PZB is een organisatie die met een mooi verhaal “handelt” in paarden in het allerlaagste segment van de paardenhandel, maar daarvoor flinke prijzen weet te bedingen door zich voor te doen als een hulporganisatie. De omzet is niet te achterhalen.

De centrale vraag is dus Assie: Waar valt de winst van PZB. Waar blijft het geld.?

In ieder geval niet in de stichting PZB. Maar waar dan wel?
Kijk de publicatieplicht van een ANBI stichting is er nu juist voor bedoeld dat donateurs kunnen zien wat er met hun geld gebeurt. Vind jij, Assie, in alle oprechtheid dat de jaarrekening van PZB daaraan voldoet?
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 08-12-24 00:58, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Screenshots vervangen voor link naar de pagina.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 21:54

Op FB heeft PZB op de vraagprijs + donatie vraag geantwoord dat de term donatie een ander woord is voor een vergoeding is voor de gemaakte kosten.
Citaat:
we hebben de term donatie gekozen, we hadden ook een andere term kunnen gebruiken als extra opslag, of andere benamingen. De donatie (extra opslag) is voor paarden die mega veel geld kosten we hebben paarden die als adoptie bedrag € 250 euro kosten en waarvan de kosten meerdere duizenden euro's waren. en we hebben paarden geprobeerd te redden die vervolgens ingeslapen moesten gaan worden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 22:00

Cayenne schreef:
Op FB heeft PZB op de vraagprijs + donatie vraag geantwoord dat de term donatie een ander woord is voor een vergoeding is voor de gemaakte kosten.
Citaat:
we hebben de term donatie gekozen, we hadden ook een andere term kunnen gebruiken als extra opslag, of andere benamingen. De donatie (extra opslag) is voor paarden die mega veel geld kosten we hebben paarden die als adoptie bedrag € 250 euro kosten en waarvan de kosten meerdere duizenden euro's waren. en we hebben paarden geprobeerd te redden die vervolgens ingeslapen moesten gaan worden.

Apart dan he? Ze geven zelf op de website aan dat ze voor 2022 de kosten enorm zien stijgen en wel 80.000 per jaar nodig hebben aan hooi EN dierenarts kosten. Eenvoudig rekensommetje kom je bij lange na niet aan de 1250 per maand per paard, die ze zeggen nodig te hebben.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 27-07-22 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 22:04

Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het niet voldoet aan de Boktregels
Laatst bijgewerkt door Muiz op 26-02-23 00:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht verwijderd.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 22:06

Tjonge, je bent een aantal uren niet online en dan heeft PZB ook een vragen rondje op fb. Daar vinden mensen het zelfs gezeur dat er herhaaldelijk over de jaarcijfers wordt "gezeurd" want ze doen zulk mooi werk...............

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 22:10

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 22:21

Het antwoord op mijn vraag op fb heeft pzb ondertussen ook al meerdere keren aangepast, zo blijft het natuurlijk lekker geloofwaardig :+

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 22:24

Wauw! Babootje, petje af voor jou. Je legt het allemaal super duidelijk uit. Dank hiervoor _/-\o_

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 22:26

Paard zoekt baas als reactie waar de eerdere jaarverslagen zijn ivm donaties

Citaat:
In 2019 waren we nog niet bezig met het vragen van donaties, dat is de reden dat er geen jaarstukken zijn van 2019. 2020 hebben we een start gemaakt met het proberen te gaan werven van donaties, mensen attendeerden ons erop dat we geen bankrekening nummer op de site hadden staan en dat ze niets konden doneren terwijl ze dit wel wilden. over 2020 staan de gegevens sinds 2020 gewoon op de website van Paard Zoekt Baas.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 22:28

@babootje dank voor je uitgebreide uiteenzetting!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 22:30

kiki1976 schreef:
Paard zoekt baas als reactie waar de eerdere jaarverslagen zijn ivm donaties

Citaat:
In 2019 waren we nog niet bezig met het vragen van donaties, dat is de reden dat er geen jaarstukken zijn van 2019. 2020 hebben we een start gemaakt met het proberen te gaan werven van donaties, mensen attendeerden ons erop dat we geen bankrekening nummer op de site hadden staan en dat ze niets konden doneren terwijl ze dit wel wilden. over 2020 staan de gegevens sinds 2020 gewoon op de website van Paard Zoekt Baas.

Ja, dat las ik ook. :D :D :D Fout antwoord; ze hadden nog geen ANBI status. En hoefden ze nog niet te publiceren. Maar ja, een jaarrekening maken moet natuurlijk altijd en publiceren is alleen maar netjes naar je donateurs.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 22:35

Babootje schreef:
Ja, dat las ik ook. :D :D :D Fout antwoord; ze hadden nog geen ANBI status. En hoefden ze nog niet te publiceren. Maar ja, een jaarrekening maken moet natuurlijk altijd en publiceren is alleen maar netjes naar je donateurs.

Op facebook kun je heel makkelijk zien dat in 2019 én 2018 al om donaties gevraagd werd :+