Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Paard zoekt baas paardenopvang Plaats ze gewoon op je website zoals het hoort. Dat is geen grote vraag hé. Website heb je al.
Citaat:Je bent het niet verplicht als een stichting, als een Ambi wel dus vandaar dat nu dit jaar elk jaar een jaaroverzicht komt.
Citaat:Waarom tekenen mensen een contract met een B.V. (Hulp Lot) als ze een paard adopteren en niet met de non-profit stichting `paard zoekt baas' ?
Citaat:Dat is zeker een goede vraag die regelmatig gesteld wordt tijdens de opendagen. Een (ANBI) stichting mag maximaal 10 procent aan 'commerciële' activiteiten ontplooien en een ander feit is dat als een stichting in concurrentie treed met andere bedrijven - en dat is al heel erg snel- zoals het verkopen van een T-shirt in de webshop tot aan het ter adoptie aanbieden van een paard. BTW dient gerekend te worden over handelingen waar een leveringsverplichting is. Dat is de reden dat alle 'commerciële' activiteiten in een BV zitten, dit is totaal niet ongebruikelijk bij een non-profit organisatie. bijna alle grotere ANBI stichtingen werken op deze wijze. als een stichting deze 'commerciële' belaste activiteiten binnen een stichting zouden doen, dan dient er VPB belasting betaald worden over de donaties. De belastingdienst zou elke willekeurige stichting gaan zien als een commerciële stichting. En allerlei belastingen gaan heffen. Ook legaten en nalatenschappen zouden schenking belasting over betaald moeten worden. Ik hoop dat ik u voldoende geantwoord heb, mocht u nog meer vragen hebben dan ben ik zeker bereid deze per mail aan u te beantwoorden. U zou een mail kunnen versturen naar tennapelhenk@gmail.com.
darkadia schreef:Even opgezocht: naast Hulp Lot BV hebben ze ook nog Stichting Hulp Lot. Daarvandaan gaan de adopties (of iig gingen een aantal jaar geleden).
Dus haar eigen antwoord klopt ook niet dan?![]()
Heb ook de overeenkomst nog wel, bruikleen inderdaad.
kiki1976 schreef:Vraag gesteld door lezer:Citaat:Waarom tekenen mensen een contract met een B.V. (Hulp Lot) als ze een paard adopteren en niet met de non-profit stichting `paard zoekt baas' ?
Antwoord PZBCitaat:Dat is zeker een goede vraag die regelmatig gesteld wordt tijdens de opendagen. Een (ANBI) stichting mag maximaal 10 procent aan 'commerciële' activiteiten ontplooien en een ander feit is dat als een stichting in concurrentie treed met andere bedrijven - en dat is al heel erg snel- zoals het verkopen van een T-shirt in de webshop tot aan het ter adoptie aanbieden van een paard. BTW dient gerekend te worden over handelingen waar een leveringsverplichting is. Dat is de reden dat alle 'commerciële' activiteiten in een BV zitten, dit is totaal niet ongebruikelijk bij een non-profit organisatie. bijna alle grotere ANBI stichtingen werken op deze wijze. als een stichting deze 'commerciële' belaste activiteiten binnen een stichting zouden doen, dan dient er VPB belasting betaald worden over de donaties. De belastingdienst zou elke willekeurige stichting gaan zien als een commerciële stichting. En allerlei belastingen gaan heffen. Ook legaten en nalatenschappen zouden schenking belasting over betaald moeten worden. Ik hoop dat ik u voldoende geantwoord heb, mocht u nog meer vragen hebben dan ben ik zeker bereid deze per mail aan u te beantwoorden. U zou een mail kunnen versturen naar tennapelhenk@gmail.com.
Bielsje schreef:Begrijp ik nu goed dat bijna alle ANBI stichtingen behoorlijk commercieel zijn maar enkel op papier non-profit zijn?
Citaat:Een ANBI heeft belastingvoordelen, zoals:
Een ANBI betaalt geen erfbelasting of schenkbelasting voor erfenissen en schenkingen die de instelling gebruikt voor het algemeen belang.
Als een ANBI zelf schenkingen doet in het algemene belang, dan hoeft de ontvanger geen schenkbelasting te betalen.
Koekie73 schreef:Spenk schreef:Er zijn wel meer stichtingen die een BV constructie hebben, dat is echt niet ongebruikelijk nee.
Maar zijn die daar transparant over, of bedelen die ook om geld omdat ze anders eea niet kunnen betalen?
Citaat:En paard zoekt baas heeft in de statuten als doel/missie staan om mishandelde/zielige paarden te helpen. Als dat is door geld van donateurs aan een verzorger van zielige paarden te geven, dan is dat conform statuten.
Citaat:In mijn gehele stuk hierboven staat niet wat ik van de situatie vind. Ik beschrijf alleen de feiten. Dat staat geheel los van mijn mening over de werkwijze van PZB.
assie schreef:En paard zoekt baas heeft in de statuten als doel/missie staan om mishandelde/zielige paarden te helpen. Als dat is door geld van donateurs aan een verzorger van zielige paarden te geven, dan is dat conform statuten.
assie schreef:Eerder in dit topic ging het over het aanpakken van PZB. Als je dat wilt, dan zul je met feiten moeten komen. En zul je op de relevante punten kritiek moeten leveren. Als je dan kritiek gaat leveren omdat bijvoorbeeld de balans niet in balans is, terwijl dit wél het geval is. Of dat je vermeldt dat er een schuld op de balans staat, terwijl het in feite om een vordering gaat, dan kom je niet ver in het 'aanpakken van PZB'. (Sorry Babootje dat ik jouw punten er even uit pak, maar dat was zo even het beste voorbeeld).
Mijn reacties zijn met name bedoeld om daar wat meer duidelijkheid in te creëren. Zodat er over de relevante punten kritiek wordt geuit en er eventueel iets mee gedaan kan worden.
Citaat:we hebben de term donatie gekozen, we hadden ook een andere term kunnen gebruiken als extra opslag, of andere benamingen. De donatie (extra opslag) is voor paarden die mega veel geld kosten we hebben paarden die als adoptie bedrag € 250 euro kosten en waarvan de kosten meerdere duizenden euro's waren. en we hebben paarden geprobeerd te redden die vervolgens ingeslapen moesten gaan worden.
Cayenne schreef:Op FB heeft PZB op de vraagprijs + donatie vraag geantwoord dat de term donatie een ander woord is voor een vergoeding is voor de gemaakte kosten.Citaat:we hebben de term donatie gekozen, we hadden ook een andere term kunnen gebruiken als extra opslag, of andere benamingen. De donatie (extra opslag) is voor paarden die mega veel geld kosten we hebben paarden die als adoptie bedrag € 250 euro kosten en waarvan de kosten meerdere duizenden euro's waren. en we hebben paarden geprobeerd te redden die vervolgens ingeslapen moesten gaan worden.
Citaat:In 2019 waren we nog niet bezig met het vragen van donaties, dat is de reden dat er geen jaarstukken zijn van 2019. 2020 hebben we een start gemaakt met het proberen te gaan werven van donaties, mensen attendeerden ons erop dat we geen bankrekening nummer op de site hadden staan en dat ze niets konden doneren terwijl ze dit wel wilden. over 2020 staan de gegevens sinds 2020 gewoon op de website van Paard Zoekt Baas.
kiki1976 schreef:Paard zoekt baas als reactie waar de eerdere jaarverslagen zijn ivm donatiesCitaat:In 2019 waren we nog niet bezig met het vragen van donaties, dat is de reden dat er geen jaarstukken zijn van 2019. 2020 hebben we een start gemaakt met het proberen te gaan werven van donaties, mensen attendeerden ons erop dat we geen bankrekening nummer op de site hadden staan en dat ze niets konden doneren terwijl ze dit wel wilden. over 2020 staan de gegevens sinds 2020 gewoon op de website van Paard Zoekt Baas.
Babootje schreef:Ja, dat las ik ook.![]()
![]()
Fout antwoord; ze hadden nog geen ANBI status. En hoefden ze nog niet te publiceren. Maar ja, een jaarrekening maken moet natuurlijk altijd en publiceren is alleen maar netjes naar je donateurs.