Avalanche81 schreef:Ja, ik dacht al dat je het zo bedoelde, ik wilde dat even checken.
Dat is dus nadrukkelijk iets wat ik niet wil. Ik wil niet dat mijn paard wijkt voor druk in de mond, want ik krijg dan geen nageeflijk paard. Wijken voor druk resulteert imo altijd in een valse knik, en die wil ik niet, ik wil een paard dat nageeft, en dus echt de onderkaak tegen het bit aan legt, en de hand mee naar voren en naar beneden wil nemen, zonder erop te gaan hangen.
Nu weet ik niet of dat met een bijzetteugel gebeurt, moet ik heel eerlijk zeggen, ik werk er nooit mee. En ik zou het echt van dichtbij moeten zien om daar een mening over te hebben.
Ik had enigzins de angst dat dat met een pessoateugel zou gebeuren, maar de paarden die ik heb gehad, en de paarden die ik heb opgeleid, doen dat niet.
Wat betreft conflicten in het leerproces: ik zie die dus wel als de teugel eerst als rem wordt gebruikt, en dan wanneer de ruiter later die teugel wil gebruiken voor contact. Er zijn veel paarden die dat wel gewoon oppakken, maar er zijn er ook die echt het vertrouwen in de hand kwijtraken op die manier, en zeker bij jonge, gevoelige paarden die nog weinig 'mond' hebben. Die wil je niet afbluffen in de mond, maar op een zachte manier vertrouwd maken met teugel en bit.
Vandaar dat ik ervoor kies om eerst het deel contact uit te leggen, en de rem met name op mijn zit installeer, en hoe sensibeler het paard, hoe fijner dat werkt.
Overigens heb ik nooit klachten gekregen over door mij opgeleide paarden, dat de rem er niet goed opzat. Anderen reden er zo mee weg.
Hoe kan een paard nou doen wat je omschrijft op de pessoateugel? De pessoateugel zit om de achterhand heen, beweegt heen en weer met de achterbenen en kan dus nooit een stabiele verbinding leveren.
Bij zowel contact als rem, moet je dat uiteraard zacht en met vertrouwen doen. Dat lijkt me gelden voor beiden. Zit is altijd klassiek geconditioneerd. Dus super mooie hulp, maar als het een keer niet werkt, zal vrijwel iedereen een teugelhulp gebruiken. Die kan je dus maar beter aanleren en zo zacht mogelijk maken, want anders is die teugelhulp inderdaad hard en zwaar.
Als je weet waar je mee bezig bent, dan werkt eerst contact en daarna rem vast ook prima. Als het paard het maar uit elkaar kan houden. Maar vanwege de veiligheid, vind ik de rem een stuk belangrijker dan contact.