Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 16:13

Avalanche81 schreef:
Ja, ik dacht al dat je het zo bedoelde, ik wilde dat even checken.
Dat is dus nadrukkelijk iets wat ik niet wil. Ik wil niet dat mijn paard wijkt voor druk in de mond, want ik krijg dan geen nageeflijk paard. Wijken voor druk resulteert imo altijd in een valse knik, en die wil ik niet, ik wil een paard dat nageeft, en dus echt de onderkaak tegen het bit aan legt, en de hand mee naar voren en naar beneden wil nemen, zonder erop te gaan hangen.

Nu weet ik niet of dat met een bijzetteugel gebeurt, moet ik heel eerlijk zeggen, ik werk er nooit mee. En ik zou het echt van dichtbij moeten zien om daar een mening over te hebben.
Ik had enigzins de angst dat dat met een pessoateugel zou gebeuren, maar de paarden die ik heb gehad, en de paarden die ik heb opgeleid, doen dat niet.

Wat betreft conflicten in het leerproces: ik zie die dus wel als de teugel eerst als rem wordt gebruikt, en dan wanneer de ruiter later die teugel wil gebruiken voor contact. Er zijn veel paarden die dat wel gewoon oppakken, maar er zijn er ook die echt het vertrouwen in de hand kwijtraken op die manier, en zeker bij jonge, gevoelige paarden die nog weinig 'mond' hebben. Die wil je niet afbluffen in de mond, maar op een zachte manier vertrouwd maken met teugel en bit.
Vandaar dat ik ervoor kies om eerst het deel contact uit te leggen, en de rem met name op mijn zit installeer, en hoe sensibeler het paard, hoe fijner dat werkt.

Overigens heb ik nooit klachten gekregen over door mij opgeleide paarden, dat de rem er niet goed opzat. Anderen reden er zo mee weg.

Hoe kan een paard nou doen wat je omschrijft op de pessoateugel? De pessoateugel zit om de achterhand heen, beweegt heen en weer met de achterbenen en kan dus nooit een stabiele verbinding leveren.

Bij zowel contact als rem, moet je dat uiteraard zacht en met vertrouwen doen. Dat lijkt me gelden voor beiden. Zit is altijd klassiek geconditioneerd. Dus super mooie hulp, maar als het een keer niet werkt, zal vrijwel iedereen een teugelhulp gebruiken. Die kan je dus maar beter aanleren en zo zacht mogelijk maken, want anders is die teugelhulp inderdaad hard en zwaar.
Als je weet waar je mee bezig bent, dan werkt eerst contact en daarna rem vast ook prima. Als het paard het maar uit elkaar kan houden. Maar vanwege de veiligheid, vind ik de rem een stuk belangrijker dan contact.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 16:18

sanne83 schreef:
Ik bedoelde het stukje dat de rem niet werkt als je je paard geleerd hebt met bijzetteugels af te buigen bij/voor het inrijden.

Dat is echt een foute constatering. Zo doen wij dat dus niet.

sanne83 schreef:
Ik denk dat onze manieren van werken zo ver uiteen liggen, dat het lastig is om iets te zeggen waar je iets mee kan. Ik kan alleen maar zeggen dat het echt veel leuker is om met veel meer ontspanning te werken en niet zo de confrontatie op te zoeken.

sanne83 schreef:
[b]Dit zijn voor mij geen jonge paarden fratsen, dit is een paard dat er voor mij ver over is.[/b] Ik zou niet eens in de buurt willen komen van dit gedrag. Misschien ligt iemand als Tristan Tucker in jouw straatje? Veel meer mentale training en veel minder fysieke, zou mijn idee zijn.

Dit is typisch constateringen waar ik niks mee kan. 1. Je oordeelt o.b.v. een filmpje van enkele seconden, dat hij er ver over is. En dat wij confrontatie op zouden zoeken. Terwijl je het paard niet kent en niet weer hoe wij werken. Dat maakt dat ik jouw reactie niet serieus kan nemen, want het paard is niet 'over de zeik'. Je interpreteert zijn gedrag op dat moment echt verkeerd.
2. Tristan Tucker is me bekend. Heb de online training. En we werken nog steeds met hem aan de hand en nemen de oefeningen uit de online training daarin mee.
Tristan Tucker zijn we destijds mee begonnen om hem meer zelfzeker te maken omdat hij erg aan onze merrie hing en dan jou niet meer zag :D Dus dat is zeker een goede aanvulling.

Als je denkt dat we problemen hebben met hem; dat is niet zo. Het filmpje is alleen geplaatst om te laten zien in welke gevallen wij vinden dat een slof een verantwoord hulpmiddel is. Die slof hangt er al lang niet meer aan. Maar het paard blijft karaktervol; dat karakter zal hij blijven houden. Het scherpe gaat er na verloop van van tijd af, maar mijn dochter kan prima met hem overweg.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 16:44

sanne83 schreef:
@Avalanche81: ik bedoel dat je dat effect krijgt door werken met een bijzet. Een paard leert dan dat hij de druk eraf krijgt door af te buigen. Vaak worden ze met druk van de bijzet erop, voorwaarts gezet, dus betekent druk in de mond ook nog eens meer voorwaarts gaan.
Uiteraard kan je later ook de rem beter aanleren, dat kunnen ze inderdaad loskoppelen en prima snappen. Maar het zorgt in eerste instantie voor veel conflict in het leerproces en een flink hogere druk nodig voor de rem (en eventueel een slof, als het echt allemaal niet meer werkt). Andrew Mclean doet hier interessante onderzoeken naar met een teugeldrukmeter.

Een paard leert dat alleen als de bijzet "fout"gebruikt wordt en als afdwingmiddel...het grote punt in dit hele topic tussen goed en foutief gebruik van hulpmiddelen. En zoals bij ieder foutief gebruik van alle "hulp" teugels zorgt dat dan inderdaad voor conflict. Dat is niet anders dan met een teugel die niet goed gebruikt wordt.

Het is een hele foutieve aanname om contact te verwarren met druk (niet persoonlijk tegen jou). Ik zie hier vaak veel verwarring over.

En jonge paarden kunnen prima explosief zijn zonder dat er wat mee aan de hand is, uit probeer gedrag, frissigheid, puberen, allemaal oorzaken die daarbij een rol spelen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 17:15

sanne83 schreef:
Hoe kan een paard nou doen wat je omschrijft op de pessoateugel? De pessoateugel zit om de achterhand heen, beweegt heen en weer met de achterbenen en kan dus nooit een stabiele verbinding leveren.

Dat was mijn theorie ook. Maar ik zie andere dingen op het moment dat ik hem gebruik, en de paarden worden er zeker niet vervelender van met de aanleuning, ze zoeken eerder meer contact dan minder. Ik moet me echt nog eens verdiepen in hoe het ding werkt, want ik snap dit zelf ook niet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 19:59

Ik zou het prettig vinden als er geen verkleinwoordjes zoals remmetje en slofje zou worden gebruikt. Wwwt dat het gedaan wordt om dingen "een laag suiker" te geven , althans verwacht niet dat het wel mini-slofteugel is?
Babootje, hoe hebben jullie destijds het remmen aan geleerd vanaf de grond? :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 20:00

Elisa2 schreef:
sanne83 schreef:
@Avalanche81: ik bedoel dat je dat effect krijgt door werken met een bijzet. Een paard leert dan dat hij de druk eraf krijgt door af te buigen. Vaak worden ze met druk van de bijzet erop, voorwaarts gezet, dus betekent druk in de mond ook nog eens meer voorwaarts gaan.
Uiteraard kan je later ook de rem beter aanleren, dat kunnen ze inderdaad loskoppelen en prima snappen. Maar het zorgt in eerste instantie voor veel conflict in het leerproces en een flink hogere druk nodig voor de rem (en eventueel een slof, als het echt allemaal niet meer werkt). Andrew Mclean doet hier interessante onderzoeken naar met een teugeldrukmeter.

Een paard leert dat alleen als de bijzet "fout"gebruikt wordt en als afdwingmiddel...het grote punt in dit hele topic tussen goed en foutief gebruik van hulpmiddelen. En zoals bij ieder foutief gebruik van alle "hulp" teugels zorgt dat dan inderdaad voor conflict. Dat is niet anders dan met een teugel die niet goed gebruikt wordt.

Het is een hele foutieve aanname om contact te verwarren met druk (niet persoonlijk tegen jou). Ik zie hier vaak veel verwarring over.

En jonge paarden kunnen prima explosief zijn zonder dat er wat mee aan de hand is, uit probeer gedrag, frissigheid, puberen, allemaal oorzaken die daarbij een rol spelen.

Ik vind dat de rol van de trainer om dat te voorkomen. Ik kan alleen maar zeggen wat mijn ervaring is, dat is dat ik dit niet normaal gedrag vindt. Ik vind het de rol van de ruiter om het paard zo goed te managen, dat het genoeg buiten komt en dus niet overmatig explosief is. Ik vind het de rol van de ruiter om op de juiste manier voor te bereiden om dit soort uitspattingen te voorkomen en ik vind het de rol van ruiter om bij conflict niet door te duwen, maar een stapje terug te doen. Dat alles bij elkaar zorgt voor een heel ander plaatje :)

Bij een bijzetteugel heb je niet zo heel veel controle over wat het paard met die druk doet. Het meest logische voor een paard is om het net te ontwijken door af te buigen en dat gebeurt dan ook in 99% van de gevallen. Ik zie vrijwel geen paarden die een mooie constante aanleuning aannemen op een bijzetteugel. Ze lopen wel allemaal heel mooi in de krul :D

De pessoteugel werkt gewoon zoals die werkt. Ze zagen zichzelf naar beneden met hun eigen achterbeen. Je ziet de enorme onrustige verbinding, maar als je mij niet gelooft, hang er vooral eens een teugeldrukmeter aan :D
Dat ze daarna prettiger voelen, ja dat zal best. Dat ligt er maar helemaal aan wat voor jou prettig voelt.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 20:06

Babootje schreef:
sanne83 schreef:
Ik bedoelde het stukje dat de rem niet werkt als je je paard geleerd hebt met bijzetteugels af te buigen bij/voor het inrijden.

Dat is echt een foute constatering. Zo doen wij dat dus niet.

sanne83 schreef:
Ik denk dat onze manieren van werken zo ver uiteen liggen, dat het lastig is om iets te zeggen waar je iets mee kan. Ik kan alleen maar zeggen dat het echt veel leuker is om met veel meer ontspanning te werken en niet zo de confrontatie op te zoeken.

sanne83 schreef:
[b]Dit zijn voor mij geen jonge paarden fratsen, dit is een paard dat er voor mij ver over is.[/b] Ik zou niet eens in de buurt willen komen van dit gedrag. Misschien ligt iemand als Tristan Tucker in jouw straatje? Veel meer mentale training en veel minder fysieke, zou mijn idee zijn.

Dit is typisch constateringen waar ik niks mee kan. 1. Je oordeelt o.b.v. een filmpje van enkele seconden, dat hij er ver over is. En dat wij confrontatie op zouden zoeken. Terwijl je het paard niet kent en niet weer hoe wij werken. Dat maakt dat ik jouw reactie niet serieus kan nemen, want het paard is niet 'over de zeik'. Je interpreteert zijn gedrag op dat moment echt verkeerd.
2. Tristan Tucker is me bekend. Heb de online training. En we werken nog steeds met hem aan de hand en nemen de oefeningen uit de online training daarin mee.
Tristan Tucker zijn we destijds mee begonnen om hem meer zelfzeker te maken omdat hij erg aan onze merrie hing en dan jou niet meer zag :D Dus dat is zeker een goede aanvulling.

Als je denkt dat we problemen hebben met hem; dat is niet zo. Het filmpje is alleen geplaatst om te laten zien in welke gevallen wij vinden dat een slof een verantwoord hulpmiddel is. Die slof hangt er al lang niet meer aan. Maar het paard blijft karaktervol; dat karakter zal hij blijven houden. Het scherpe gaat er na verloop van van tijd af, maar mijn dochter kan prima met hem overweg.

Je plaatst zelf een filmpje. Ik heb de rest van de filmpjes gekeken voor context. Daaruit kan ik redelijk opmaken wat je trainingsmethode is.
Ik denk helemaal niet dat jullie problemen met hem hebben. Je hoeft er ook helemaal niks mee te doen hoor :D
Ik zou ook absoluut geen adviezen opvolgen van random mensen op internet ;)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 20:11

sanne83 schreef:
De pessoteugel werkt gewoon zoals die werkt. Ze zagen zichzelf naar beneden met hun eigen achterbeen. Je ziet de enorme onrustige verbinding, maar als je mij niet gelooft, hang er vooral eens een teugeldrukmeter aan
Dat ze daarna prettiger voelen, ja dat zal best. Dat ligt er maar helemaal aan wat voor jou prettig voelt.

Dat ligt er ook maar aan hoe strak je de pessoa afstelt. En dat hele verhaal heb ik hier al eerder gehouden, dus als je het niet erg vind, ga ik mezelf niet herhalen :)
Verder denk ik dat je me totaal verkeerd begrepen hebt, als je denkt dat een naar beneden gezaagd paard voor mij prettig voelt. Maar aangezien je ook al eerder aannam, dat wij paarden laten afbuigen op druk, denk ik eigenlijk dat jouw belevingswereld iets anders is dan de mijne.
Ik heb het vermoeden dat veel van wat hier geschreven wordt, voor sommige mensen alleen maar theorie is, plaatjes en driehoekjes en lijntjes. Ik werk met echte paarden :D

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 20:22

Druk is druk. Of dat nou 1 gram of 20kg is. Het motiveert een paard om comfort te zoeken ergens.
Natuurkunde is natuurkunde, als de achterbenen bewegen, voelen ze dat altijd terug in de mond bij de pessoa. Ik kan er niks anders van maken.

Niet persoonlijk, maar ik maak me geen illusies meer tot ik iemand heb zien rijden :D
Ik heb teugeldrukmetingen gezien met mensen die een "licht contact" hadden en die bleken contact van 10kg te hebben met pieken van 20kg :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 20:27

sanne83 schreef:
Elisa2 schreef:

Ik vind dat de rol van de trainer om dat te voorkomen. Ik kan alleen maar zeggen wat mijn ervaring is, dat is dat ik dit niet normaal gedrag vindt. Ik vind het de rol van de ruiter om het paard zo goed te managen, dat het genoeg buiten komt en dus niet overmatig explosief is. Ik vind het de rol van de ruiter om op de juiste manier voor te bereiden om dit soort uitspattingen te voorkomen en ik vind het de rol van ruiter om bij conflict niet door te duwen, maar een stapje terug te doen. Dat alles bij elkaar zorgt voor een heel ander plaatje :)

Bij hoog in het bloed staande paarden is dit niet te voorkomen. Ook niet als ze hele dagen buiten staan en laag in het krachtvoer.Ik vind uitproberen heel normaal jonge paarden gedrag. En sensibele dressuur paarden doen dat vaak op een andere manier dan de fjord van de buren. Ben het er wel mee eens dat het de rol van de trainer is om een paard op te voeden. Daar hoort ook bij dat ze geen succes behalen met uitprobeer gedrag anders krijg je hele vervelende paarden.
Bij een bijzetteugel heb je niet zo heel veel controle over wat het paard met die druk doet. Het meest logische voor een paard is om het net te ontwijken door af te buigen en dat gebeurt dan ook in 99% van de gevallen. Ik zie vrijwel geen paarden die een mooie constante aanleuning aannemen op een bijzetteugel. Ze lopen wel allemaal heel mooi in de krul :D

Tja ik snap welk beeld je hierbij hebt. Maar ik blijf herhalen dat het goed afgesteld zou moeten werken als uitnodiging en niet als druk.

De pessoteugel werkt gewoon zoals die werkt. Ze zagen zichzelf naar beneden met hun eigen achterbeen. Je ziet de enorme onrustige verbinding, maar als je mij niet gelooft, hang er vooral eens een teugeldrukmeter aan :D

Avalanche

Re: Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 21:09

Ik ben niet zo onder de indruk van licht contact of geen licht contact. Als een paard correct is gereden, bepaalt het paard dat, niet de ruiter. Het ene paard houdt van een licht contact, het andere is wat zwaarder op de hand. Zolang je ze niet in die positie trekt, maar daar naartoe rijdt met een hand die zacht is, maakt die 10 kg me ook niet uit.
Ik hoor altijd mensen zo trots: oh paard is op de pinken te rijden, ik heb niets in mijn handen, en als je dan kijkt, zie je een valse knik. Ik heb liever een paard dat contact durft te nemen, die hand durft op te zoeken.
Het bit maakt daarin ook uit. Ik ken paarden die niets willen op een gebroken trens, maar dan op ongebroken ineens wel de hand pakken, paarden hebben vaak de neiging wat zwaarder te worden op stang en trens. En natuurlijk is de mond gevoelig, maar gevoelig staat niet gelijk met daar niets kunnen hebben. Uiteindelijk bepaalt het paard de druk, niet de ruiter.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 21:11

fransje23 schreef:
Ik zou het prettig vinden als er geen verkleinwoordjes zoals remmetje en slofje zou worden gebruikt. Wwwt dat het gedaan wordt om dingen "een laag suiker" te geven , althans verwacht niet dat het wel mini-slofteugel is?
Babootje, hoe hebben jullie destijds het remmen aan geleerd vanaf de grond? :)

Zeker wel. Paard was bekend met grondwerk en longeren met dubbele lijnen. Voor we erop gingen, natuurlijk. Daarbij ook prima aan de hulpen, ook op stem. Eigenlijk was hij met zadelmak maken ook niet heel moeilijk.
Met inrijden was het lastiger. Hij heeft gewoon een "eigen mening"; is bij tijden ook best een held op sokken. Hoort en ziet echt alles en luistert dan wel eens even niet. ) En is al weg op het moment dat iemand langs de baan met zn voeten over de vloer schuift. Heeft veel energie, maar krijgt maar een kwartje krachtvoer per voerbeurt.
Het is een intelligent en ook hele lenig paard, snapt dingen wel snel. Daarom ook een heel leuk paard om mee te werken. Hij is een aantal keren mee geweest op wedstrijd. Doet het goed verder.
Heeft meegedaan met de Zuid-Holland cup voor de 4-jarigen met alle toeters en bellen. En was echt heel braaf. Dan denk ik toch wel dat we iets goed doen.

Ik begrijp dat je bezwaar hebt tegen de verkleinwoorden. Ik doe dat om de impact ermee aan te geven van hoe wij dit hulpmiddel gebruiken. Van korte duur en pas op het moment dat het echt nodig is. Verder hangt de slof los en is aan de zijkant bevestigd. Het is echt bedoeld als NOOD rem. Een one-rein stop is met een jong paard dat zn balans onder de ruiter nog moet vinden niet aan te raden.
Wij hebben een slof beslist niet voor iets anders nodig. Hij komt gewoon netjes naar de hand.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 22:05

fransje23 schreef:

Helemaal eens. "even aanmoedigen met de sporen", nee je prikt gewoon met een dun ijzeren staafje tussen z'n ribben, dat klinkt toch iets minder gezellig :+

"Een zachte hand" die tien kilo vastheeft, hoe dan? :D Dan is het dus geen zachte hand meer. Een paard zal vrijwillig nooit meer dan max 1kg contact opnemen, dus die 10kg is gewoon te veel.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 22:16

Jawel hoor, zijn er genoeg van. Paarden waarvan je het soms totaal niet verwacht ook. Tinker gereden die hooguit een halve kilo pakte, mijn EV pakte zo 5 kg.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 10:25

Ik heb juist het idee dat een hand die mee gaat in de beweging niets "vast" heeft als jullie begrijpen wat ik bedoel. Contact is imo niets anders dan licht verende verbinding tussen hand en paardenmond, met de nadruk op verend.

Daarnaast bepaald hoe actief een paard achter is hoe het aan de voorkant voelt. Te lastig om een etiketje op te plakken als je zelf het desbetreffende paard niet gevoeld hebt denk ik.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 11:10

Ik had even iets duidelijker zijn over de max 1 kilo opmerking. Er is een onderzoek geweest, waarbij ze gekeken hebben hoeveel druk een paard max op z'n mond wil zetten voor een voerbeloning. Dat was dus max 1 kg.

Eigenlijk boeit het me zo weinig wat iedereen er voor "rijkunstig eufemisme" aan ophangt. 10kg-20kg druk in een paardenmond is gewoon heel veel en we moeten ons met z'n allen afvragen of we dat willen. Ik vind het meer een ethisch vraagstuk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 11:16

Tja..juist het rijkunstige stukje lijkt me hier in belangrijk..want wil je uberhaupt druk op een paardenmond? Een paard wat zichzelf draagt in de verzameling zou helemaal geen druk moeten hebben aan de voorkant maar licht zijn aan de voorkant en dan is alleen contact voldoende.

Als je met je hand voor rijdt en het paard naar de hand toe laat lopen dan heb je contact maar geen druk. Als je een paard op het achterbeen zet dan kun je stukjes hebben waarin er iets druk komt, denk aan halve en hele ophoudingen maar juist door dit direct weer los te laten zou er geen aanhoudende druk moeten zijn. Om daar in snel te kunnen zijn moet er wel vooral contact zijn.

Misschien is het een kwestie van woorden, maar juist deze nuances lijken me zeer belangrijk.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 11:32

Elisa2 schreef:
Tja..juist het rijkunstige stukje lijkt me hier in belangrijk..want wil je uberhaupt druk op een paardenmond? Een paard wat zichzelf draagt in de verzameling zou helemaal geen druk moeten hebben aan de voorkant maar licht zijn aan de voorkant en dan is alleen contact voldoende.

Als je met je hand voor rijdt en het paard naar de hand toe laat lopen dan heb je contact maar geen druk. Als je een paard op het achterbeen zet dan kun je stukjes hebben waarin er iets druk komt, denk aan halve en hele ophoudingen maar juist door dit direct weer los te laten zou er geen aanhoudende druk moeten zijn. Om daar in snel te kunnen zijn moet er wel vooral contact zijn.

Misschien is het een kwestie van woorden, maar juist deze nuances lijken me zeer belangrijk.

Contact is ook gewoon druk op een drukmeter. Als er geen druk is, dan heb je losse teugels.
Ik bedoel dat de eerste vraag naar mijn idee een ethische is/moet zijn. Wil ik dit? Willen we als paardenmensen dit voor onze paarden? Is dit welzijnstechnisch ok?
Pas al we daar antwoord op hebben, kan je rijkunstig gaan kijken. Ok, ik vind dus 10-20kg niet ok, hoe ga ik dan m'n rijstijl aanpassen zodat ik een lichtere verbinding heb.

Of het paard zich nu draagt of niet, of wat voor situatie je je ook bevindt, mijn idee is: jij (algemeen bedoeld uiteraard :) ) gaat op dat paard zitten. Jij hebt de teugels in handen. Als jij de teugels los gooit, staat er geen druk op, dus je bent echt zelf verantwoordelijk voor de hoeveelheid druk. Het paard zal blijkbaar voor de lol (een voerbeloning) nooit meer dan 1kg op z'n mond zetten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 11:41

Ik heb geen ervaring met een drukmeter, maar zie zelf wel veel verschil in een meegaande hand of niet.

Maar om op je vraag terug te komen, zou ik zeggen dat het welzijn technisch niet oke is om teveel druk te hebben.

Ik denk dat het altijd een streven moet zijn naar een fijn zacht contact, maar wel met behoud van contact. De lichtheid en lossigheid horen uit de activiteit van de achterhand van het paard te komen en de onafhankelijke zit van de ruiter gecombineerd met verfijning en loslaten vanuit de hand.In combinatie met de hand "voor" houden, dus niet terug werken, niet vastzetten, juist handhouding (duim hoogste punt en knik in de ellebogen en meegaan in de beweging)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 11:45

sanne83 schreef:
Elisa2 schreef:

Contact is ook gewoon druk op een drukmeter. Als er geen druk is, dan heb je losse teugels.
Ik bedoel dat de eerste vraag naar mijn idee een ethische is/moet zijn. Wil ik dit? Willen we als paardenmensen dit voor onze paarden? Is dit welzijnstechnisch ok?
Pas al we daar antwoord op hebben, kan je rijkunstig gaan kijken. Ok, ik vind dus 10-20kg niet ok, hoe ga ik dan m'n rijstijl aanpassen zodat ik een lichtere verbinding heb.

Of het paard zich nu draagt of niet, of wat voor situatie je je ook bevindt, mijn idee is: jij (algemeen bedoeld uiteraard :) ) gaat op dat paard zitten. Jij hebt de teugels in handen. Als jij de teugels los gooit, staat er geen druk op, dus je bent echt zelf verantwoordelijk voor de hoeveelheid druk. Het paard zal blijkbaar voor de lol (een voerbeloning) nooit meer dan 1kg op z'n mond zetten.

Ik ben wel benieuwd naar welk onderzoek je refereert. Zou je de link willen plaatsen?

https://www.horseandhound.co.uk/news/bi ... udy-641821

Ik denk namelijk dat je refereert naar dit onderzoek en dan kloppen de conclusies die je doet niet. Dit onderzoek toont aan dat een paard geen onderscheidt maakt tussen enkel- en dubbelgebroken bitten als het gaat om opzoeken van druk. Ook toont het aan dat (de onderzochte) paarden minder druk nemen op een side-pull; dus op de neus. Er wordt nergens gezegd om hoeveel druk het dan gaat.

Daarnaast betreft het een onderzoek met 21 paarden. Om dan de uitspraak te doen die geldt voor de hele populatie? Mwa….

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 13:15

Uiteraard wil je naar een steeds lichter contact, en dat kan ook naarmate het paard hoger is opgeleid. Alles wat ik zeg, is dat het paard het contact bepaalt. Niet de ruiter. Ik word altijd een beetje moe van mensen die zo trots zijn dat ze niets in handen hebben, terwijl dat gewoon echt niet goed is.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 13:30

Niets in handen hebben zie ik in de praktijk vaak als een opgekrult paard die de druk van het bit probeert te vermijden.

Ik vind de Centered riding metafoor met het kuikentje in je hand altijd mooi om te gebruiken. Als je dat bedenkt kun je nooit veel druk hebben op het bit, dan plet je het kuikentje. Maar wel contact anders valt het kuikentje uit je hand.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 13:35

Ik heb het geleerd als champagneglazen. Waarbij je ze rechtop moet houden, want anders giet je de champagne eruit, wel voorzichtig want breekbaar, maar ook het gewicht van het glas dragen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 13:36

996981 schreef:
Ik ben wel benieuwd naar welk onderzoek je refereert. Zou je de link willen plaatsen?

https://www.horseandhound.co.uk/news/bi ... udy-641821

Ik denk namelijk dat je refereert naar dit onderzoek en dan kloppen de conclusies die je doet niet. Dit onderzoek toont aan dat een paard geen onderscheidt maakt tussen enkel- en dubbelgebroken bitten als het gaat om opzoeken van druk. Ook toont het aan dat (de onderzochte) paarden minder druk nemen op een side-pull; dus op de neus. Er wordt nergens gezegd om hoeveel druk het dan gaat.

Daarnaast betreft het een onderzoek met 21 paarden. Om dan de uitspraak te doen die geldt voor de hele populatie? Mwa….

Niet algemeen op de neus, maar van de 4 bitloze hoofdstellen is er 1 vorm met een dunne harde neusriem waarbij minder druk opgezocht wordt.

In deze samenvatting staat al meer informatie: https://ex-equo.nl/new-research-how-hor ... s-bridles/

Pony's blijken tot ruim 4kg te gaan, warmbloeden en volbloeden tot krap 3kg. Dit is wat ze maximaal zelf opzoeken met een sterke beloning in beeld. Niet bepaald 10 tot 20kg.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 13:41

fransje23 schreef:
Niets in handen hebben zie ik in de praktijk vaak als een opgekrult paard die de druk van het bit probeert te vermijden.

Ik vind de Centered riding metafoor met het kuikentje in je hand altijd mooi om te gebruiken. Als je dat bedenkt kun je nooit veel druk hebben op het bit, dan plet je het kuikentje. Maar wel contact anders valt het kuikentje uit je hand.

Ja mooie metafoor.

Ik merk ook dat er soms verwarring is over contact, sommige mensen verwarren contact automatisch met druk terwijl dat absoluut niet hetzelfde is.

Je wilt denk ik ook niet dat een paard "druk opzoekt" want ik krijg gelijk een beeld van een paard die op de hand hangt. Of dat nu met bit of zonder is..dat is iets wat je wilt vermijden. Net zoals inderdaad niets in de hand hebben en een paard die zich opkrult. Het paard moet het bit aan willen nemen.