Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 12:38

superpony schreef:
Nogmaals; het topic gaat over een tekort aan brave recreatie paarden. Dus de gemiddelde ruiter die een braaf paard wil. De manege's die zich echt suf zoeken, maar niks kunnen vinden.

En ik snap heel goed dat mensen kijkend naar hun eigen paard, denken dat die niet om kan gaan met een gehandicapt iemand, zoals ik slechts als voorbeeld gaf. Maar na 39jaar omgaan met een zwaar gehandicapt iemand en nog nooit ook maar 1 paard die negatief daarop reageerde, denk ik dat veel mensen echt verbaasd zouden zijn.
En gaat om shetlanders tm GP paarden.........En mijn broer zat ik een elro met knoppen erop, paarden raakten per ongeluk zijn toeter aan, hij had de laatste jaren een spreek computer etc.

Maar dat was ook niet het punt. Het punt ging erom dat mensen die bewust zijn, anders reageren dan puur natuur. Heel veel paarden reageren anders op kinderen die vrij zijn.

Maar goed, ik zie hier hetzelfde als op veel stallen. Mensen zoeken smoesjes, willen geen commentaar of kritiek op hun eigen onkunde en zoeken dan het liefst ook steun bij elkaar. Want dan kan je je eigen onkunde beter verdedigen en is het makkelijker schoppen tegen degene die kritiek durft te geven.

Het is tevens het grootste probleem in de paarden wereld. De zogenaamde experts die zelf nog veel moeten leren. En ik noem nergens namen, want ik ken mensen niet persoonlijk en dat wil ik ook niet.

Gaat om wat ik hier lees en dat zegt genoeg.

Je kent niemand persoonlijk maar je geeft in dezelfde adem wel aan dat je hier hetzelfde leest als overal. Dat sluit gewoon elke mogelijkheid tot discussie of nader tot elkaar komen want je gaat er gewoon van uit dat als iemand het niet met jou alwetendheid eens is, dan kan die persoon geen kritiek verdragen. Ben jij dan geen zelfbenoemde expert die niks aan neemt? Nog één ding en dan kap ik er mee: Als de hele (paarden)wereld/stal tegen je is, dan ligt het misschien niet aan de wereld. :(:)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 13:02

Mensen relax!
Je kunt ook gewoon sommige posten niet lezen!

:j

Lieser

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 13:06

Wat mij vooral verbaast, is dat het volgens sommigen echt not done is om een braaf recreatiepaard te willen. Maar diegenen zijn toch ook ooit op een kalm verkeersmak paard begonnen? Of zijn diegenen op hun 5e op een sensibele volbloed gepland en meteen in de Z gestart?! Daar geloof ik niks van.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 13:12

Niet not done. Ik zoek dat elke keer nog steeds, maar wel met de kanttekening dat ze nu duurder zijn en het een dier blijft en dus altijd iets kan doen. Dan heb ik zo mijn voorkeuren wat ze dan doen. Het is lastig, sommige eisen zijn gewoon niet te vinden met een budget wat iemand heeft. Of echt een speld in een hooiberg waar er nu meerdere naar zoeken helaas.

Maar heel eerlijk was de 1e idd niet braaf, wel oud en ervaren, maar daar ben ik vaker vanaf gevallen als alle anderen bij elkaar.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 13:14

Lieser schreef:
Wat mij vooral verbaast, is dat het volgens sommigen echt not done is om een braaf recreatiepaard te willen. Maar diegenen zijn toch ook ooit op een kalm verkeersmak paard begonnen? Of zijn diegenen op hun 5e op een sensibele volbloed gepland en meteen in de Z gestart?! Daar geloof ik niks van.

Ik twijfel er niet aan dat ik de uitzondering op de regel ben, en ik raad het niemand aan. Maar ja, ik ben begonnen op een duivel die voor pony moest door gaan. _O- _O- Ik zeg nog steeds dat ik meer langs dat beest heb gezeten dan er op en ik heb hem bijna 22 jaar gehad. (hij is helaas veel te vroeg gegaan tot mijn grote verdriet..)

Zoals MWM zegt: het is niet not done om een braaf paard te zoeken. Dat is inmiddels ook al meerdere keren herhaald volgens mij dus waar jij dat nog steeds leest is me een raadsel. Het is, in mijn mening, not done om te vinden dat je daar niet even veel voor zou moeten betalen als voor een paard met sport potentieel.
Uiteindelijk zoek je gewoon een paard met veel potentieel, met een ander potentieel dan een paard voor de hogere sport, maar het is en blijft potentieel.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 13:36

O wauw wat een discussie hier :wow:

Ik heb het idee dat iedereen hier vanuit zijn/haar eigen ervaring spreekt met het idee dat iemand anders met deze ervaring ook kritisch naar zijn/haar eigen paardenomgang kan kijken, zo lees ik dit topic tenminste.

Persoonlijk kan ik me wel vinden in de mening en ervaringen van SP. En nee ik heb geen 100-den paarden zadelmak gemaakt of op GP gereden. Ik denk dat ik zo'n 10 paarden in 35 jaar tijd van 0 naar basis geleerd en veel verder kom ik ook niet. Maar ik heb wel ervaring met een ril paard (een Dageraad x Ubis met het karakter van haar opa volgens haar fokker), zoals dat hier genoemd wordt. Dit paard heeft mij ontzettend veel geleerd, vooral het door haar ogen de wereld zien. Zij is, van een 'extreem bang en argwanend voor alles wat niet exact hetzelfde was als gisteren' paard langzaam tot een paard geworden dat werkelijk alles durft en nergens bang voor is. Waar ze vroeger als een rakket wegschoot als ik mijn neus maar durfde op te halen is ze later een paard geworden waar je waarschijnlijk zonder problemen de broer van SP op zou kunnen zetten. Bij het nichtje van Elisa zal ze waarschijnlijk wel schrikkerig blijven, want ik vermoed dat die een bepaalde basisstress in zich heeft die mijn merrie niet zal vertrouwen. Het paard is nu 26 en nog steeds ril te noemen, kijkt nog steeds naar alles en kan nog steeds heftig op dingen reageren, maar ze is wel 100% betrouwbaar zolang ze de persoon naast/op haar vertrouwt.

Rille paarden waar je geen klein kind of gehandicapte mee kan vertrouwen zijn paarden die een basisvertrouwen in de mens missen, m.i.
Juist deze gevoelige paarden zijn heel goed in het inschatten van de bedoelingen van een mens.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 15:09

Wow een meisje van 10 basis stress? nee hoor, dat was niet eens een bange amazone tot dit voorval.
En dit paard ook absoluut geen bang paard wat basis vertrouwen in de mens mistte...(sterker nog, ik heb hem gekocht als 3.5 jarig groen paard bij een paardengedragscentrum waar hij terecht was gekomen met dominantie problemen) Ik vind het nogal een aannames die gedaan worden terwijl ondertussen gedaan wordt alsof iedereen die niet ieder paard geweldig mak en braaf krijgt en geschikt voor beginners het zelf niet goed zou doen of weten. (geldt voor SP's berichten voornamelijk)

Terwijl meerdere mensen met ervaring hier aangeven dat karakters gewoon nogal kunnen verschillen.

Daarnaast sensibel kunnen ze ook zijn zonder ril te zijn ;-)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 15:10

Lieser schreef:

Dit snap ik niet? dat heb ik niet gelezen in de hele discussie..volgens mij wordt het juist aangeraden. Er wordt alleen gezegd dat die brave karakters gewoon ook wat kosten en dat er anders concessies gedaan moeten worden wat mij logisch lijkt?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 15:12

Ayasha schreef:
superpony schreef:
Nogmaals; het topic gaat over een tekort aan brave recreatie paarden. Dus de gemiddelde ruiter die een braaf paard wil. De manege's die zich echt suf zoeken, maar niks kunnen vinden.

En ik snap heel goed dat mensen kijkend naar hun eigen paard, denken dat die niet om kan gaan met een gehandicapt iemand, zoals ik slechts als voorbeeld gaf. Maar na 39jaar omgaan met een zwaar gehandicapt iemand en nog nooit ook maar 1 paard die negatief daarop reageerde, denk ik dat veel mensen echt verbaasd zouden zijn.
En gaat om shetlanders tm GP paarden.........En mijn broer zat ik een elro met knoppen erop, paarden raakten per ongeluk zijn toeter aan, hij had de laatste jaren een spreek computer etc.

Maar dat was ook niet het punt. Het punt ging erom dat mensen die bewust zijn, anders reageren dan puur natuur. Heel veel paarden reageren anders op kinderen die vrij zijn.

Maar goed, ik zie hier hetzelfde als op veel stallen. Mensen zoeken smoesjes, willen geen commentaar of kritiek op hun eigen onkunde en zoeken dan het liefst ook steun bij elkaar. Want dan kan je je eigen onkunde beter verdedigen en is het makkelijker schoppen tegen degene die kritiek durft te geven.

Het is tevens het grootste probleem in de paarden wereld. De zogenaamde experts die zelf nog veel moeten leren. En ik noem nergens namen, want ik ken mensen niet persoonlijk en dat wil ik ook niet.

Gaat om wat ik hier lees en dat zegt genoeg.

Je kent niemand persoonlijk maar je geeft in dezelfde adem wel aan dat je hier hetzelfde leest als overal. Dat sluit gewoon elke mogelijkheid tot discussie of nader tot elkaar komen want je gaat er gewoon van uit dat als iemand het niet met jou alwetendheid eens is, dan kan die persoon geen kritiek verdragen. Ben jij dan geen zelfbenoemde expert die niks aan neemt? Nog één ding en dan kap ik er mee: Als de hele (paarden)wereld/stal tegen je is, dan ligt het misschien niet aan de wereld. :(:)

Amen to that _/-\o_

Voor de rest vind ik de meeste mensen hier gelukkig fijn en respectvol discussieren, laten we dat vooral zo houden. :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 15:16

Precies. Genoeg gezegd lijkt me nu.
Zullen we verder gaan over de paarden of is alles eigenlijk wel gezegd?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 15:28

fransje23 schreef:
Overigens is dealen met onverwachte geluiden en bewegingen ook voor een deel trainbaar.

Er is idd veel trainbaar en ik ben er groot voorstander van om veel verschillende dingen met een paard te doen, daar worden ze makkelijk van :j

Maar bij het ene paard zit het emmertje wel veel sneller vol dan bij het andere. Mijn merrie zal nooit een recreatiepaard worden. Ze kan wel wat handelen, en door bewust spanning af te vloeien (wat ze ook steeds meer leert zelf te doen) leert ze haar emmertje leeggooien zeg maar.
Maar haar emmertje is wel veel kleiner dan bij een paard dat van nature minder ril is, en ze heeft gewoon sneller genoeg en dan blokkeert ze, en dan explodeert ze.

Bij haar werkt duidelijk zijn prima, maar het is een zoekplaatje tussen enerzijds haar uitdagen, dingen laten doen die ze moeilijk vindt, maar nog niet zo moeilijk dat ze het niet meer aankan. Ze heeft veel talent, maar kan ontzettend heet worden en omdat ze zo sensibel is is ze dus ook best heel ril.

Ze voelt alles, hoort alles, en haar voordeel is dat ze het heel goed communiceert naar mij toe, en hoe meer je luistert, hoe meer ze aangeeft, en daar kan ik wat mee, want dan kunnen we het emmertje eerder leeggooien.
En ze moet een beetje leren dat je ipv exploderen ook het emmertje gewoon leeg kunt gooien. Maar we komen daar wel :j

MO_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 16:19

Wow, wat een mooie reis en wat fantastisch dat jullie elkaar zo goed aanvoelen. Voor mij is dat de essentie, de basis voor al het andere.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 17:52

Elisa2 schreef:
Wow een meisje van 10 basis stress? nee hoor, dat was niet eens een bange amazone tot dit voorval.
En dit paard ook absoluut geen bang paard wat basis vertrouwen in de mens mistte...(sterker nog, ik heb hem gekocht als 3.5 jarig groen paard bij een paardengedragscentrum waar hij terecht was gekomen met dominantie problemen) Ik vind het nogal een aannames die gedaan worden terwijl ondertussen gedaan wordt alsof iedereen die niet ieder paard geweldig mak en braaf krijgt en geschikt voor beginners het zelf niet goed zou doen of weten. (geldt voor SP's berichten voornamelijk)

Terwijl meerdere mensen met ervaring hier aangeven dat karakters gewoon nogal kunnen verschillen.

Dan heb ik jouw verhaal verkeerd opgevat/gelezen, ik dacht dat je het over een ril paard had, niet over een dominant paard. Dat veranderd het geheel natuurlijk. Jammer dat je nichtje schrik heeft gekregen daardoor Y;(

Mijn punt was alleen dat paarden (en dieren in het algemeen) vaak bijzonder goed aanvoelen wie ze 100% kunnen vertrouwen en vaak erg voorzichtig en lief zijn tegen mensen met een beperking of kleine kinderen. Natuurlijk heb je altijd de uitzondering op de regel maar over het algemeen is dit in mijn beleving echt zo.

Mijn merrie is nooit geschikt geworden voor beginners (ik had haar eigenlijk gekocht voor mijn vriend een absolute beginner, die heeft er in de 23 jaar dat ik haar heb nooit opgezeten := ), is ook geen paard waar je na een paar weken stilstaan zo opstapt, dat vergt eerst 3 dagen longeren, 1e dag ongecontroleerd los, dag 2 ongecontroleerd aan de longe en dag 3 volgens de regels aan de longe). Maar ze is wel mijn recreatiepaard geweest en ik heb er fantastische ritten mee gemaakt, gewoon aan een lang teugeltje en zelfs zonder bit met de teugels aan een lage neusriem. Ik vertrouw haar onder alle omstandigheden maar ik ken haar dan ook erg goed.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 18:08

Lieser schreef:

Nou ja, ik zo ging het bij ons wel ongeveer. Iemand in de buurt die 'nog wel een brave fokmerrie had staan'. Dat was dus een guste merrie die - bleek achteraf - alleen zadelmak was en verder niks. Ik reed toen wel al een tijdje, maar dit overkwam me toch wel :+ ....Maar veel geleerd en overleefd.

Later kocht ik een veulen, geen geld voor een paard.
Dat deden wel meer mensen in die tijd - en dan deed je het met wat er van kwam.
Nou, dat was een superlief maar ook erg soepel, snel en onberekenbaar paard.
Once in a lifetime paard! Maar als die nu te koop kwam zou ik haar laten staan....

Maar het waren andere tijden, we knoeiden veel meer aan naar mijn idee.
En meestal kwam het wel goed.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 18:08

Elisa2 schreef:

Klopt, onze ruin sensibel + dominant. Zeer zeker niet geschikt voor beginners en ook niet voor gemiddeld ervaren. Een paard met veel kwaliteit.
Mijn merrie sensibel, (niet ril, geen schrikachtig paard) maar zachtaardig en vergevingsgezind. Niet geschikt voor beginners (want vlug), maar een gemiddeld ervaren ruiter zou er wel mee kunnen rijden. Ook een paard met veel kwaliteit.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 18:10

Babootje schreef:
Elisa2 schreef:

Klopt, onze ruin sensibel + dominant. Zeer zeker niet geschikt voor beginners en ook niet voor gemiddeld ervaren. Een paard met veel kwaliteit.
Mijn merrie sensibel, (niet ril, geen schrikachtig paard) maar zachtaardig en vergevingsgezind. Niet geschikt voor beginners (want vlug), maar een gemiddeld ervaren ruiter zou er wel mee kunnen rijden. Ook een paard met veel kwaliteit.

En zo heb ik een ruin die absoluut niet sensibel of ril is, eerder lui, maar wel erg dominant. Perfect voor beginners (rustig z'n rondjes sjokken), maar juist moeilijk voor ervaren mensen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 18:16

Ilse_123 schreef:
En zo heb ik een ruin die absoluut niet sensibel of ril is, eerder lui, maar wel erg dominant. Perfect voor beginners (rustig z'n rondjes sjokken), maar juist moeilijk voor ervaren mensen.

Hoeft geen dominant paard te zijn, maar zeker wel een slim (en verwend) paard.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 18:25

De voorbeelden hier geven in ieder geval wel aan dat het klopt :D
Weinig recreatiepaarden :j

Mijne voldoet overigens aardig aan het profiel van een fijn recreatiepaard. Dat was ook mijn insteek toen ik haar als veulen kocht. Alles is er opgericht geweest om een paard te hebben waar ik fijn en veilig urenlang mee op stap kan. Ook met bepakking, door druk verkeer, door water, hekjes vanuit het zadel kunnen openen en sluiten.
Maar ze loopt ook fijn in een groepsles, in de balkjesles. Je kunt er voltige-oefeningen op doen er achterstevoren oprijden en vast nog meer. Ze is nu 6 jaar dus de lijst wordt vast uitgebreider :)
Tot nu toe rijdt jong , 9 jaar, en wat ouder er goed mee weg.

Maar ze is niet te koop!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 19:25

Nee he Fransje23, die is goud waard!

MO_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 19:28

Klinkt als een heel fijn paard. Had je eerder een paard zadelmak gemaakt en beleerd? Soms fantaseer ik over de aanschaf van een jonger paard. Maar naast geduld en gevoel, neem ik aan dat er veel kunde en kennis nodig is om een paard te beleren. En die ontbeer ik.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 21:42

MO_horse schreef:
Wow, wat een mooie reis en wat fantastisch dat jullie elkaar zo goed aanvoelen. Voor mij is dat de essentie, de basis voor al het andere.

Dankjewel wat lief <3

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 22:39

MO_horse schreef:
Klinkt als een heel fijn paard. Had je eerder een paard zadelmak gemaakt en beleerd? Soms fantaseer ik over de aanschaf van een jonger paard. Maar naast geduld en gevoel, neem ik aan dat er veel kunde en kennis nodig is om een paard te beleren. En die ontbeer ik.

Iedereen heeft ooit een keer voir het eerst een paard zadelmak gemaakt. :)
Dit is het eerste paard die ik vanaf veulen heb en dus alles geleerd heeft van mij. Heb haar ook niet weggebracht om te beleren.
Mijn ervaring is dat het een stuk eenvoudiger is om een jonkie te beleren dan dan een ouder paard te moeten corrigeren.
Mijn eerste paard heb ik kocht als 11-jarig zadelmak paard. Ze kon linksom alleen hard draven (geen stap, geen galop en niet stilstaan) en rechtsom ging ze voornamelijk in telgang. Is uiteindelijk met geduld, liefde, humor en "out of the box" denken goed gekomen. Dat heeft mij een leuke basis gegeven maar was ook de reden om bij een nieuw paard alles zelf te willen doen. Kan ik ook alleen mezelf de schuld geven als het niet goed is gegaan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 22:44

Babootje schreef:
Nee he Fransje23, die is goud waard!

Meer dan goud :j

Zoals ik vanavond heerlijk rustig in het donker, met lichtjes/reflectie, door het dorp kan stappen aan een lang teugeltje <3
Echt even relaxen na een drukke werkdag.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 08:41

fransje23 schreef:
De voorbeelden hier geven in ieder geval wel aan dat het klopt :D
Weinig recreatiepaarden :j

Mijne voldoet overigens aardig aan het profiel van een fijn recreatiepaard. Dat was ook mijn insteek toen ik haar als veulen kocht. Alles is er opgericht geweest om een paard te hebben waar ik fijn en veilig urenlang mee op stap kan. Ook met bepakking, door druk verkeer, door water, hekjes vanuit het zadel kunnen openen en sluiten.
Maar ze loopt ook fijn in een groepsles, in de balkjesles. Je kunt er voltige-oefeningen op doen er achterstevoren oprijden en vast nog meer. Ze is nu 6 jaar dus de lijst wordt vast uitgebreider :)
Tot nu toe rijdt jong , 9 jaar, en wat ouder er goed mee weg.

Maar ze is niet te koop!

Inderdaad goud waard zo een! Ik ben nog steeds van mening dat het in het karakter moet zitten. :-) Ken ook twee volledig dressuurgefokte dieren die gewoon al vanaf jonge leeftijd geschikt waren als recreatiepaard en voor alle soorten ruiters en activiteiten ingezet konden worden.

Ben het met fransje eens dat het makkelijker is om een ongecompliceerd jonkie te beleren dan een ouder paard te corrigeren. Maar..als het mis gaat met zadelmak maken en doorrijden daarna dan is het soms wel iets wat terug kan blijven komen dus ik ben er voorstander van dat het in een keer goed gebeurd.

Irmaz, maakt niet uit. :-)
Ik ben het wel met je eens hoor, overal het algemeen zijn ze lief en voorzichtig met kinderen. Was deze ook op de grond, maar ja dat was een inschattingsfoutje van mij dat het zo zou gaan ohz.

Jouw paard klinkt ook als een met een gebruiksaanwijzing maar als je de gebruiksaanwijzing kent dat je er wel een heel fijn paard aan hebt. Ik denk ook dat je moet groeien met een paard en zo'n band op moet bouwen dat je er op een gegeven moment alles mee kunt. Dat gaat alleen niet altijd zonder slag of stoot.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 08:50

''Ze zijn zoals ze zijn''.

Dat is wat een gerenommeerd paardenman ooit tegen mij zei. Toen was ik nog van mening dat je een paard wel degelijk kan maken of breken. Als je maar genoeg je best doet qua management, opvoeding en qua rijderij kun je ze maken zoals je wilt.

Daar ben ik op teruggekomen. Ja, je kunt ze onwijs veel leren. Meestal gaat dat ook lang goed, maar mijn ervaring is dat ze aan het einde toch zijn zoals ze zijn. Het primaire wezen van een paard, met zijn eigen karakter en daarbij instinct is niet te veranderen.

Wat je wel kan doen, is een vanaf de geboorte helpen zijn karakter te vormen. Maar ook dan heb je geen garantie