[BLOG] Mongol Derby 2018

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 07:39

Chris en Frederique, hebben jullie er vriendschappen aan overgehouden? Spreken jullie elkaar nog?

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-18 07:44

Zunzuncito schreef:
Ik vind het leuk om op de hoogte te blijven van de race, maar het is een gemiste kans dat het zo'n overwegend blank westers sfeertje heeft en dat er nog geen enkel Mongoolse familie heeft voorgesteld om zelf ook iemand mee te laten rijden. Zouden ze dat niet mogen of willen ze gewoon niet? Ik kan me voorstellen dat de prestige enorm is om zo'n internationaal bekende wedstrijd te winnen.

Gemiste kans.. Tja. Als niemand zich inschrijft, schrijft niemand zich in. Ik vind het erg bewonderingswaardig dat er nu iemand uit Pakistan mee doet. In het verleden hebben er trouwens ook een of meerdere Mongolen meegedaan, meen ik mij te herinneren. De wedstrijd is nou eenmaal Brits en ze werven niet actief deelnemers dus het is puur mond op mond reclame. Persoonlijk vraag ik me af of ze ooit inschrijvingen hebben gehad van het Midden Oosten en of ze die bewust niet hebben laten deelnemen (met het oog op Endurance in het Midden Oosten). Maar goed, dat is slechts een hersenspinsel.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 07:48

Ik denk vooral dat de Mongolen geen 10.000+ euro gaan neertellen om te rijden door een land(schap) waar ze al in wonen op paarden die ze al kennen.

In mijn jaar reden er trouwens twee Mongolen mee, maar die waren ingehuurd als chaperones van een Chinese deelnemer (die anders van zijn vrouw niet mocht meedoen :+ )

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-18 07:49

Ladybird schreef:
Chris en Frederique, hebben jullie er vriendschappen aan overgehouden? Spreken jullie elkaar nog?

De Derby is een hechte clan. Ik heb er geen concrete vriendschappen aan overgehouden maar er zijn wel meiden waar ik nog op reageer op Facebook. Ook Frederique en ik hebben eens per jaar contact. Meestal rond augustus. ;) Maar ik weet heel zeker dat ik meer dan welkom ben bij sommige deelnemers als ik daar terecht zou willen. Een goed voorbeeld van de hechtheid van de clan is het feit dat Heather, met wie ik over de finish kwam, nu een hele heftige vorm van kanker blijkt te hebben. Zij woont in Texas en moet de rekeningen dus grotendeels zelf betalen. Er is door mensen van de Derby een crowdfunding daarvoor opgezet.

Overigens heb ik gezien dat er nog meer vragen zijn gesteld maar het lukt me simpelweg niet om overal op te reageren! Sorry daarvoor! Als je heel graag antwoord wil, mag je me even een pbtje sturen of de vraag opnieuw stellen. Het is dus geen onwil, maar een tijdtechnische kwestie.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 07:51

Ladybird schreef:

We hebben een aantal jaar geleden een etentje gehouden met alle NL deelnemers, dat was leuk. Verder vooral (digitaal) contact rondom de jaarlijkse derby.

Met de deelnemers uit mijn jaar heb ik lang via internet contact gehouden, er is ook een reünie geweest in Lesotho (kon ik helaas niet bij zijn). Toen ik in ZA was, heb ik wel twee deelnemers opgezocht. Het blijft toch een speciale club mensen met wie je iets heel bijzonders hebt meegemaakt... :)

xxwienekexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 07:54

Hinke is zo te zien op dit moment aan het zoeken om over te steken (ik zie dr tracker een stuk langs de rivier lopen). Ben benieuwd hoe dat de rest tot nu toe is vergaan, zie dat die ook eerst een stuk naar 'beneden' zijn gereden voor het oversteken, van wat ik destijds heb begrepen is het best wel een pittige oversteek :)
Laatst bijgewerkt door xxwienekexx op 13-08-18 07:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-18 07:56

Sowieso worden er vaak tripjes/reünies georganiseerd oa naar Buhtan of over een van de zwaarste Enduranceroutes in Frankrijk.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 07:57

ShadowFax schreef:
Chris en of Frederique, ik weet niet of jullie dit al geschreven hebben, maar waar keken jullie naar bij het uitzoeken van een paard?

Dat bleef natuurlijk altijd een beetje een gok. Ik zocht naar een paard dat er niet te wild (schichtig, onbenaderbaar) of te sloom (slapend) uit zag. Als ik samen met iemand reed, kozen we twee paarden die naast elkaar aan de ponyline stonden, zodat we zeker wisten dat ze tijdens de rit goed samen zouden gaan. Verder luisterde ik naar het advies van de eigenaar van het horse station, maar die vond al zijn paarden natuurlijk 'good horse'. Op den duur had ik door dat het vooral zinvol was om te vragen 'no bucking?' (al wist de paardeneigenaar vaak ook niet hoe de paarden op het zadel/de bagage/de achtersingel zouden reageren). Ik heb ook wel eens een paard weer afgezadeld toen bleek dat hij te heftig was tijdens het opstappen.

Novalues

Re: [BLOG] Mongol Derby 2018

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-18 08:12

Ohja, ik had ook nog een tip: als je met je muis in het trackingscherm rechtsonderin naar het ronde icoontje met die vierkantjes op elkaar gaat en daar klikt op "ESRI World Imagery" dan is Hinke haar lijn veel beter zichtbaar en kun je een beetje zien door wat voor terrein ze rijdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 08:33

Ik heb het het weekend met de updates hier gedaan en volg nu de tracker weer op m'n laptop op werk :+ Hinke gaat goed zeg:D

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 08:56

Wellicht een domme vraag, maar hoe groot is de kans dat een deelnemer minimaal 1x van een paard valt?

Ik heb het gevoel dat de meesten toch wel meerdere keren de grond van dichtbij bekijken.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 09:09

Novalues schreef:
Ohja, ik had ook nog een tip: als je met je muis in het trackingscherm rechtsonderin naar het ronde icoontje met die vierkantjes op elkaar gaat en daar klikt op "ESRI World Imagery" dan is Hinke haar lijn veel beter zichtbaar en kun je een beetje zien door wat voor terrein ze rijdt.

Thnx voor de tip!

FCSA schreef:
Ik denk vooral dat de Mongolen geen 10.000+ euro gaan neertellen om te rijden door een land(schap) waar ze al in wonen op paarden die ze al kennen.

Dat is wat ik ook dacht, net zoiets als bij de sherpa's op de Mount Everest.

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-18 09:12

Rocamor schreef:
Wellicht een domme vraag, maar hoe groot is de kans dat een deelnemer minimaal 1x van een paard valt?

Ik heb het gevoel dat de meesten toch wel meerdere keren de grond van dichtbij bekijken.

99,9%. Niet alleen vanwege de paarden, maar ook aangezien de kans dat je in 1000km (=100 uur rijden minimaal?) er 1x langs ligt groter is dan wanneer je elke dag een uurtje door de bak rijdt. Ik heb een endurancepaard en rijd dus ook behoorlijk wat kilometers en uren. Ik lig er op jaarbasis vaker naast dan iemand die in de bak dressuur rijdt, simpelweg omdat ik meer uren in het zadel maak en over "spannender" terrein ga. Daarnaast heb je in dit geval nog een factor "semi-wilde" paarden. Ik lag er tijdens mijn Derby 1x naast vanwege iets onbenulligs. Ik was even moe dus haalde mijn voeten uit de beugels om even benen te strekken. In plaats van ze gewoon te laten hangen, strekte ik ze naar voren, voorbij het hoofd van het paard.. Tja.. Dat kwam zó onverwachts dat ie schrok en ik ernaast lag. :+

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 09:12

Rocamor schreef:

Dan lijkt me dat die kans toch bijna 100% is? Of zou het meevallen?

Gaaf om de updates weer te volgen.

Voor mij eens per jaar de reden om de voorpagina van Bokt wél te bekijken in elk geval :j

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 09:17

Novalues schreef:
Rocamor schreef:

99,9%. Niet alleen vanwege de paarden, maar ook aangezien de kans dat je in 1000km (=100 uur rijden minimaal?) er 1x langs ligt groter is dan wanneer je elke dag een uurtje door de bak rijdt. Ik heb een endurancepaard en rijd dus ook behoorlijk wat kilometers en uren. Ik lig er op jaarbasis vaker naast dan iemand die in de bak dressuur rijdt, simpelweg omdat ik meer uren in het zadel maak en over "spannender" terrein ga. Daarnaast heb je in dit geval nog een factor "semi-wilde" paarden. Ik lag er tijdens mijn Derby 1x naast vanwege iets onbenulligs. Ik was even moe dus haalde mijn voeten uit de beugels om even benen te strekken. In plaats van ze gewoon te laten hangen, strekte ik ze naar voren, voorbij het hoofd van het paard.. Tja.. Dat kwam zó onverwachts dat ie schrok en ik ernaast lag. :+

Dan zat mijn gevoel er niet ver naast (0.1% ;-) ).
Ik lazer niet zo vaak van mijn paard. Maar afgelopen najaar heel dom eraf gegleden en mijn rug op paar plekken zwaar gekneusd. Ik merkte wel een flinke terughoudendheid bij mij na die val. Daarom des te meer respect voor deze ruiters (met zo'n vooruitzicht)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 09:19

Misschien van Hinke ook geen verkeerde keuze om toch door te rijden naar het HS. Lijkt mij toch een stuk relaxter overnachten.

En wat goed dat SN weer in het zadel zit.

FCSA schreef:
In mijn jaar reden er trouwens twee Mongolen mee, maar die waren ingehuurd als chaperones van een Chinese deelnemer (die anders van zijn vrouw niet mocht meedoen :+ )
Dat lijkt mij het dan ook weer net niet 8-)

Bedankt voor de tip Novalues!

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 09:29

Bedankt voor de kaart tip Chris, echt beter te checken zo.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 09:30

Hinke lijkt deze eerste etappe een wat langzamer (laten we het vooral niet sloom noemen :x) paardje te hebben... de rivier is ze al wél over zo te zien.

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-18 09:43

corine1981 schreef:
Hinke lijkt deze eerste etappe een wat langzamer (laten we het vooral niet sloom noemen :x) paardje te hebben... de rivier is ze al wél over zo te zien.

Die rivier waar ze doorheen moest is ook echt diep en overstroomd. Ik heb trouwens ook echt de indruk dat die tracker van haar af en toe niet helemaal lekker synchroniseert want soms maakt ze ineens zo'n spurt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 09:45

Stiekem vind ik het toch wel erg leuk dat Hinke het zo goed doet. Dat vond ik ook toen in het jaar dat Chris meedeed en op een gegeven ogenblik zo goed ging en ik voor de 1ste keer alles volgde. Een beetje nationalistisch ben ik toch wel hoor.
Dank je wel Chris voor je fijne updates. Ik zou anders toch wel echt zaken missen en inderdaad met jouw tip is Hinke opeens veel zichtbaarder!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 09:45

Hinke lijkt wel stil te staan :o

Maar ze doet het wel erg goed :))

Ik ben trouwens ook voor de relaxte boktvorm van de Mongol Derby :+

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 09:51

*\o/* SN ook weer in het zadel :j
Dank voor de tip, Chris. Draait op de achtergrond mee. Nu wil mijn CMS-systeem niet zo snel meer draaien. -O- Niet erg :D

Hinke still going forward. En Rouke ook weer in het zadel. Tof al die foto's ook. :j

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 10:03

Rouke op 14 zovte zien,
Hinke al bijna op 19.

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-18 10:05

M_D_H schreef:
Hinke lijkt wel stil te staan :o

Maar ze doet het wel erg goed :))

Ik ben trouwens ook voor de relaxte boktvorm van de Mongol Derby :+

Hoe serieus is de wens van alle bokkers om naar Mongolië af te reizen? Misschien dat ik iets kan organiseren. We hebben het wel over een trip van 2000-4000e in dat geval. Ik ben namelijk nog opzoek naar een andere baan/levensinvulling. :Y)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 10:07

Rouke maakt in elk geval kilometers, fijn, zal hopelijk een goede boost geven.

Als ik de twitter goed lees, had Devan vanmorgen al even moeten joggen om haar paard te vangen die een ommetje was gaan maken.
Lijkt een rommelige dag, valpartijen, onwillige paarden.

Ik lees dat SN inderdaad weer te paard zit, maar nog steeds op zijn tandvlees, dus of hij het gaat redden?
Hij is schijnbaar ook weer door de modder gegaan door zijn paard (vallen, slepend).
Zoals wel meerdere ruiters gezien de foto's. Ook beginnen alle ruiters aardig te ruiken....

Rouke in de bezemwagen gisteren. Inclusief SN en MB, wie zijn paard het na 7 kilometer wel genoeg vond :D
https://twitter.com/mongolderbylive/sta ... 1380470784

Devan door de rivier. Brrrr koud :brr:
https://twitter.com/mongolderbylive/sta ... 3130105856
Ze hebben een tractor nodig om de auto's door het water te trekken, water staat te hoog.

Leuk, een foto van de achterhoede met Rouke;
https://twitter.com/mongolderbylive/sta ... 5870666754

Oje, een troublemaker;
https://twitter.com/mongolderbylive/sta ... 0702774273

Dat heb ik ook pien_2010, als er geen nederlanders mee doen, vind ik het minder interessant om te volgen.