Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 16:18

Schijnbaar :? Het is letterlijk van het kastje naar de muur. |o
Alles wijst naar die ene uitspraak van de rechter in 2007.
144 krijgt meldingen > wilde dieren, niet ons probleem
SBB krijgt meldingen > wilde dieren, niet ons probleem
Provincie krijgt meldingen > wilde dieren, niet ons probleem.

Ergens is het toch fout gegaan :x 'Wilde dieren', waren deze ook zo wild toen ze uitgezet werden in 1983, 1984 en 1992? De uitspraak van 2007, kan die herroepen worden? 2007 is al weer 11 jaar geleden, er is zo veel veranderd in die tijd 8)7

Het artikel is wel aardig inderdaad. Alleen het stukje: 'afschieten is geoorloofd op het moment dat de ribben van het beest geteld kunnen worden.' Dat is dus niet waar. Volgens het protocol mogen ze pas afschieten als een dier:

Doornuitsteeksels als tanden van een zaag
Zeer sterk ingevallen bedekking tussen doorn- en dwarsuitsteeksels
Zeer sterk ingevallen buikvulling
Bedekking tussen heupbeen en zitbeen ernstig ingevallen, geen vlees aanwezig
Zitbeenderen zeer prominent met diepe V-vormige holte onder de staart
Bewegingsgedrag: zeer traag, onregelmatige bewegingen, struikelen vaak, niet vast op de benen Onderzoekend gedrag: gedesoriënteerd, apathisch
Sociaal gedrag: afgezonderd
Foerageergedrag: geen

Of als het slecht weer is en een dier is er iets beter aan toe (dwz: de groep nog zeer traag volgt, voor de rest uitgemergeld is)

Het nieuwe beleid wat er aan zit te komen (verwachting juni 2018) is dat ergens te volgen? Ik schrok namelijk best wel van de evaluatie van het beleid in 2016, waarin de beleidsadviescommisie het advies geeft om dit beleid door te zetten. Zal het nieuwe beleid dan wél een goed beleid worden? Of is het dan nog steeds bagger?

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 16:31

Ik vind dat het tijd wordt dat er collectief geageerd blijft worden tegen deze massale dierenmishandeling in dat weiland wat ze 'natuurterrein' noemen.
En wel net zo lang totdat er afdoende maatregelen zijn genomen om het jaarlijks laten verhongeren van grazers te voorkomen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 17:02

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 17:03

Amyyy schreef:
S

Doornuitsteeksels als tanden van een zaag
Zeer sterk ingevallen bedekking tussen doorn- en dwarsuitsteeksels
Zeer sterk ingevallen buikvulling
Bedekking tussen heupbeen en zitbeen ernstig ingevallen, geen vlees aanwezig
Zitbeenderen zeer prominent met diepe V-vormige holte onder de staart
Bewegingsgedrag: zeer traag, onregelmatige bewegingen, struikelen vaak, niet vast op de benen Onderzoekend gedrag: gedesoriënteerd, apathisch
Sociaal gedrag: afgezonderd

Dan is het dier dus al stervende en heeft al een hele lijdensweg achter de rug. Dit mag toch niet worden toegestaan?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 17:04

Katisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 17:14

Als het dus wilde dieren zijn zonder eigenaar, mag ik er dan niet een ophalen en redden van de hongersdood? Net zoals je doet met vogels, aangereden dieren die hulp nodig hebben?

Ik zou 1 of 2 konikspaarden bij mij thuis kunnen opvangen, ben bereid om er direct heen te rijden met de trailer. Het terrein is natuurlijk afgesloten, maar als alle bokkers met een plekje over voor een uitgemergeld konikveulen met een trailer bij SBB op de stoep gaan staan, zouden we dan niet toegelaten worden? Ieder leven telt, ieder dier dat behoed wordt van een afgrijselijke hongerdood is er 1...

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 17:15

Hilary schreef:
Ze mogen al eerder afschieten als de omgevingsfactoren daar aanleiding toe geven. Zie ook een eerdere post van Mizora: Mizora @ [VN] Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Klopt, dat zeg ik ook nog erna, maar die staat niet meer in de quote. Heeft het dier een dierconditie 2, wat inhoudt:
Doornuitsteeksels als duidelijk zichtbaar
Sterk ingevallen bedekking tussen doorn- en dwarsuitsteeksels
Sterk ingevallen buikvulling
Bedekking tussen heupbeen en zitbeen duidelijk ingevallen, weinig vlees aanwezig
Zitbeenderen prominent met diepe, bijna V-vormige holte onder de staart
Bewegingsgedrag: traag, onregelmatige bewegingen, struikelen vaak, minder vast op de benen
onderzoekend gedrag: gedesoriënteerd, niet alert, passief
Sociaal gedrag: volgt de groep vertraagd

En is het slechter weer (vaag begrip, hier staat in het protocol geen objectieve schaal voor, maar ze meten met 8 vakjes van slecht tot goed. Waneer er 5 kruisjes staan bij omgevingsconditie, mogen dieren met een dierconditie 2 geschoten worden. Maarja, wanneer staan er 5 kruisjes?), mogen ze ook schieten :j Gelukkig is een dier met een dierconditie van 2 niet op sterven na dood (ahum, sarcasme). Dus dat eerder afschieten zal in de praktijk behoorlijk tegen vallen

riegje

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 17:19

Maar wat is er concreet te doen behalve een petitie tekenen?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 17:19

Kan er niet met spoed een ontheffing bij GS worden aangevraagd?
Maar eh... Heckrunderen en Koniks staan er niet tussen, ook niet in artikel 3.20 tweede lid.
Dus die boetes zijn volgens mij onterecht.
Foutje in de wet? Het is ook de wet natuurbescherming. De wetgever heeft al geen rekening gehouden met Koniks en Heckrunderen als zijnde natuur.

Artikel 3.32
1 Het is verboden in het wild levende edelherten, damherten, reeën of wilde zwijnen en dieren van de soorten, genoemd in artikel 3.20, tweede lid, bij te voeren.
2 Gedeputeerde staten kunnen ontheffing verlenen van het verbod, bedoeld in het eerste lid, indien sprake is van:
a. bijzondere weersomstandigheden, of
b. een tijdelijk natuurlijk voedseltekort en het welzijn van de dieren in het geding is
.
Laatst bijgewerkt door damian23 op 28-02-18 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 17:22

Hilary schreef:
Ze mogen al eerder afschieten als de omgevingsfactoren daar aanleiding toe geven. Zie ook een eerdere post van Mizora: Mizora @ [VN] Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Maar in diezelfde post wordt aangegeven dat de huidige situatie alsnog onder de situatie valt waarin alleen de dieren die damian beschrijft afgeschoten worden. Veel extremer dan dit wordt het toch niet qua omgevingsfactoren lijkt me. Dan kan je wel op papier hebben staan dat het ook mogelijk is om eerder/bij 'betere' conditie te schieten, maar als dat niet in de praktijk voor komt dan hebben de beesten daar natuurlijk weinig aan.

Ik ben niet tegen het schieten, maar ik ben wel tegen schieten net voordat die beesten dood neervallen. Dan doe je het niet voor het welzijn van het dier, maar om jezelf op de borst te kunnen kloppen en te kunnen zeggen dat er 'beheerd' wordt.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 17:23

Klopt Amy (en Mooney), je typte het onder de opsomming, echter werd het niet meegenomen in de quote, wat dus weer voor foutieve info kan zorgen (selectief lezen...).

Er zijn wel wat criteria objectief, bijvoorbeeld over de temperatuur, de wind en de neerslag.

riegje schreef:
Maar wat is er concreet te doen behalve een petitie tekenen?

Kort door de bocht: niks. Je kan van alles willen doen (opvangen, voeren, etc), maar zolang het beleid niet wordt aangepast, is het dweilen met de kraan open óf je maakt het probleem juist erger / verlegt het probleem. Om maar niet te spreken van illegaal (voeren, opvangen).

Voeren is op dit moment de oplossing niet; volgens mij is in dit topic al uitgebreid besproken wat er gebeurt met paarden met deze lichaamscondities die je gaat bijvoeren met voeding die ze niet gewend zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 17:29

Niksie schreef:
Als het dus wilde dieren zijn zonder eigenaar, mag ik er dan niet een ophalen en redden van de hongersdood? Net zoals je doet met vogels, aangereden dieren die hulp nodig hebben?

Ik zou 1 of 2 konikspaarden bij mij thuis kunnen opvangen, ben bereid om er direct heen te rijden met de trailer. Het terrein is natuurlijk afgesloten, maar als alle bokkers met een plekje over voor een uitgemergeld konikveulen met een trailer bij SBB op de stoep gaan staan, zouden we dan niet toegelaten worden? Ieder leven telt, ieder dier dat behoed wordt van een afgrijselijke hongerdood is er 1...

Dit vind ik een goeie inderdaad...

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 17:30

damian23 schreef:
Kan er niet met spoed een ontheffing bij GS worden aangevraagd?
Maar eh... Heckrunderen en Koniks staan er niet tussen, ook niet in artikel 3.20 tweede lid.
Dus die boetes zijn volgens mij onterecht.
Foutje in de wet? Het is ook de wet natuurbescherming

Artikel 3.32
1 Het is verboden in het wild levende edelherten, damherten, reeën of wilde zwijnen en dieren van de soorten, genoemd in artikel 3.20, tweede lid, bij te voeren.
2 Gedeputeerde staten kunnen ontheffing verlenen van het verbod, bedoeld in het eerste lid, indien sprake is van:
a. bijzondere weersomstandigheden, of
b. een tijdelijk natuurlijk voedseltekort en het welzijn van de dieren in het geding is
.

Ja, dat zag ik inderdaad ook. In de uitspraak van 2016 (https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... ersplassen) staat ook: “ In de Oostvaardersplassen is bijvoeren in beginsel niet toegestaan. Het heeft veel negatieve gevolgen voor het gebied en de grazers, is strijdig met de doelstelling van een zo natuurlijk mogelijk beheer en het is voor edelherten bij wet verboden.

Dus het bijvoeren van de runderen en paarden is bij wet niet verboden (of het verstandig is, is een andere discussie), maar volgen mij kan SBB helemaal geen boetes uitdelen voor het voeren van de runderen en paarden.

@Mooney: Dit is waarop de omgevingsconditie wordt beoordeeld:

Citaat:
Voedsel
Goed: Optimale beschikbaarheid voor 100% van de dieren
Matig: Beschikbaarheid voor 50% van populatiebehoefte
Slecht: Vrijwil geen voedsel aanwezig

Beschutting
Goed: Goede beschutting voor 100% van de dieren
Matig: Beschutting voor 50% van de populatiebehoefte
Slecht: Vrijwel geen beschutting aanwezig

Temperatuur
Goed: Wisselend, binnen aanpassingsvermogen
Matig: Extreem, periode 5 tot 10 dagen
Slecht: Extreem, periode meer dan 15 dagen

Wind
Goed: Wisselend, binnen aanpassingsvermogen
Matig: Periode tot 5 dagen, meer dan windkracht 5
Slecht: Periode meer dan 10 dagen, meer dan windkracht 5

neerslag
Goed: Weinig of wisselend neerslag
Matig: Periode met meer dan 3 dagen neerslag
Slecht:Periode meer dan 5 dagen zware neerslag

Dus als je nu zou moeten beoordelen (ff snel, en ik ben natuurlijk geen boswachter)
Voedsel: slecht
Beschutting: Goed (ze hebben extra gebieden open gezet waar alle dieren kunnen schuilen)
Temperatuur: Goed (denk ik? wat zijn extreme temperaturen? Voor ons is dit koud, maar de ideale temperatuur voor een paard is tussen de -5 en +11, dus dat is nu.)
Wind: Matig
Neerslag: Goed

Zou je in de praktijk alleen dieren met een dierconditie van 1 af mogen schieten. Daarom, het beleid is gewoon niet realistisch voor deze plek.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 17:34

Niksie schreef:

Mooi plan. Hoeveel staan er? Alles opladen en hopelijk nooit meer zo'n "leuk" experiment opstarten.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 17:36

Deze

Afbeelding

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 17:42

Laatste nieuws dat je ze NIET BIJ MAG voeren. Wie dat wel doet krijgt een boete...
Stelletje randebielen.....

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 17:48

Deze foto's zijn trouwens ook van de
laatste 2 dagen. Er is al veel hooi gratis beschikbaar gesteld, maar voeren levert een boete op inderdaad. De eerste is vandaag al uitgedeeld.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 17:49

Ik zou er het liefst gewoon een op gaan halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 17:49

Hoe hoog is die boete? En is alles bewaakt? Ook snachts?

Ik ook Renee, heb zelfs wel plek voor twee...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 17:50

Wat verschrikkelijk... Je raakt er idd van in staat om je trailer aan te koppelen en zo'n hoopje ellende op te halen.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 17:52

Op nu.nl staat een stukje over de 144 meldingen, maar dan met een foto van dikke goeddoorvoedde paarden !
De recente beelden moeten naar nu.nl, en naar de overige media.
Pas als het grote publiek die beelden ziet, is er kans dat er iets gaat veranderen. Dat er een omslag komt.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 17:54

Voordat mensen al hun trailer gaan aankoppelen en onderweg zijn (wat een ontzettend lief gebaar is), deze paarden zijn geen mensen of trailers gewend. Daarnaast gaat het ze helaas erg veel stress opleveren wat ze nu dus echt niet kunnen gebruiken, aangezien ze die energie echt nodig hebben op het moment :( .

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 17:57

Charming, ik denk niet dat ze nog veel praatjes hebben om eerlijk te zijn. En anders niets wat je met een paar muisjes niet op kunt lossen. Dat dier op de onderste foto ziet er niet uit alsof het de lente gaat halen, dus wat dan erger is....

Maar goed, ik heb ook geen ruimte, sowieso, mijn vriend ziet me al aankomen haha. Maar had ik de paarden aan huis staan had ik het wel geweten.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 17:57

CharmingS, nee dat klopt. Maar liever nu dood door de stress dan nog 3 dagen langer lijden. Ze kunnen best wel wat hebben.

Zou er ook zo 2 of meer indien tijdelijk op het land willen gooien.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 17:58

Ik las op facebook dat de politie heeft aangegeven dat de boetes door SBB niet terecht zijn.
Heckrunderen en Koniks worden id niet genoemd in de wet die SBB gebruikt om te beboeten. Dus in bezwaar gaan tegen de boetes!!!