EK Aken: Edward Gal uitgebeld tijdens Grand Prix Special

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:28

Jolien87 schreef:
Tendance schreef:
Als het alleen aan trainingsmethoden zou kunnen liggen, waarom bijt ik mezelf dan zo vaak op de tong. Zooooo vervelend.

Loop jij niet regelmatig met je kin op de borst? ;)

Ik vind het prachtig om te zien hoe de "alternatieven" deze kans met beide klauwen aangrijpen om af te geven op de rijstijl van Edward. Het feit dat de prijsuitreiking van de GP hier wat mee te maken heeft gehad wordt voor het gemak even vergeten. Want hebbes, ze hebben weer een ingang gevonden om lekker te kunnen kankeren.

Beetje jammer om mensen te typeren als alternatieven die het niet eens zijn met dit soort rijderij en zich verdiept hebben in de biomechanica van een paard en in een correcte houding en aanleuning. Wat versta jij onder een alternatief persoon? Mijn paarden staan niet 24/7 buiten, hebben dekens op en ik rijd met een bit.

Het is toch niet normaal dat een paard een paar dagen een prijsuitreiking nog steeds gestrest is? Maar doe maar je ogen weer dicht....

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:28

Dus als we het omkeren Ayasha, bijten alleen paarden op hun tong die te strak worden gehouden?

Wat betreft die spanning, hebben jullie goed naar de entourage gekeken? Ik zie om me heen al paarden over de zeik gaan als er een bak kabouter te zien is

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:31

Iedere topruiter doet dit wel eens, maar als je goed rijd dan kan het niet veel kwaad, van wat ik heb gehoord! :j[/quote]

HUH!! Dan toch echt ff langs Hans Anders!!! Zou kissing spines dan gewoon verzonnen zijn voor de lol!! Te erg dit!
Laatst bijgewerkt door Othilly op 16-08-15 10:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:31

Ik durf te wedden dat menig hier in het topic al in de stress schiet als ze in zo'n entourage moeten rijden Electra, en dan heeft het paard nog niet eens een pas verkeerd gezet, alleen al om wat ie zou kunnen doen en waar die van zou kunnen schrikken. :D
Hoevaak ik al niet gezeur heb gehoord bij een normale landelijke dressuurwedstrijd over een paraplu, een hond, iemand die naast de ring staat, of in een kantine opstaat, enz.....

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:34

damian23 schreef:
Tendance schreef:
Als het alleen aan trainingsmethoden zou kunnen liggen, waarom bijt ik mezelf dan zo vaak op de tong. Zooooo vervelend.

Ik vind het prachtig om te zien hoe de "alternatieven" deze kans met beide klauwen aangrijpen om af te geven op de rijstijl van Edward. Het feit dat de prijsuitreiking van de GP hier wat mee te maken heeft gehad wordt voor het gemak even vergeten. Want hebbes, ze hebben weer een ingang gevonden om lekker te kunnen kankeren.

Beetje jammer om mensen te typeren als alternatieven die het niet eens zijn met dit soort rijderij en zich verdiept hebben in de biomechanica van een paard en in een correcte houding en aanleuning. Wat versta jij onder een alternatief persoon? Mijn paarden staan niet 24/7 buiten, hebben dekens op en ik rijd met een bit.

Het is toch niet normaal dat een paard een paar dagen een prijsuitreiking nog steeds gestrest is? Maar doe maar je ogen weer dicht....

Ik ben het (alweer) eens met Damian. Als alternatief wordt gebruikt in de zin van -afwijkend van de meute en met een eigen mening-, dan vind ik het prima. Maar volgens mij worden we hier in het hoekje van de hoefschoenen en natuurlijk bekappers gedrukt (overigens zonder dat ik er een oordeel over vel) en dat is ook in mijn geval niet zo.

Het is wel lastig te begrijpen voor mij dat ondanks de zoveelste serie foto's (en nee, het waren geen momentopnames zoals de fotograaf toelichtte) mensen deze rijstijl nog steeds 'okay' vinden. Maaaaarrrrr zoals gezegd, dit topic gaat daar niet over. Het gaat over het uitbellen van Gal. Sneu voor het paard, maar voor Gal? Karma is a bitch. He had it coming for him....

*edits aangaande quotes, die volgens mij nog steeds in de soep lopen :o )

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:40

damian23 schreef:

Als er daarna niet meer is getraind in diezelfde ring vind ik het niet gek nee. Dan linkt het paard die ring nog steeds met de prijsuitreiking.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:42

Electra63 schreef:
Dus als we het omkeren Ayasha, bijten alleen paarden op hun tong die te strak worden gehouden?

Wat betreft die spanning, hebben jullie goed naar de entourage gekeken? Ik zie om me heen al paarden over de zeik gaan als er een bak kabouter te zien is

Dat beweer ik niet maar ik durf wel te zeggen dat 't het iig niet zal voorkomen. :D

Wb die entourage; hoort er bij he. Gaan we nu medelijden met ze hebben of wat? Kiezen ze voor en hebben ze ervaring mee, tis Gal z'n eerste EK ook niet.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 16-08-15 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:43

Dee_Es schreef:
damian23 schreef:

Als er daarna niet meer is getraind in diezelfde ring vind ik het niet gek nee. Dan linkt het paard die ring nog steeds met de prijsuitreiking.

Inderdaad dat kan maar wat goed. Er zijn veel theorieen die bewijzen dat wanneer er een minder leuke ervaring is gebeurt veel dieren en zelfs mensen dat nog lang kunnen linken aan de omgeving waar de gebeurtenis plaats vond..

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:51

Ik ben toch benieuwd dat als Gal goud of zilver had gewonnen of er dan ook zo gereageerd zou worden.
Eergisteren hoorde of las ik zulk commentaar namelijk niet, toen werd hij de hemel in geprezen en nu zijn paard extreem gespannen was wordt hij afgebrand.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:57

Hoe kan 't dat er zoveel zijn die zeggen" jammer dat Undercover zoveel spanning opbouwde" ? Een paard in ademnood is altijd gespannen!

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 11:04

Ayasha schreef:
Tendance schreef:

laten we niet onnozel doen. Gal rijdt ze allemaal rete-strak vanvoor. Die wat dat ontkent is gewoon scheel. Ik zie ze weinig zo kort in de hals lopen als bij Gal. Maar stil is hun aanleuning wel. Dat dan weer wel.

Dat noem je toch geen aanleuning meer. Ik zou mijn kop ook wel stilhouden als iemand me zo in de bek hangt. Aanleuning komt van achter naar voren tot stand als het goed is. De kop achter de loodlijn trekken kun je zagend of rukkend doen, maar ook op de manier zoals Gal het doet: gewoon heel strak daar zetten waar hij ze wil en dan zijn handen zo stil op die plaats houden dat het strak blijft.

Anoniem

Re: EK Aken: Edward Gal uitgebeld tijdens Grand Prix Special

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 11:06

Ik vraag me af of een paard wel zo zou lopen als hij daadwerkelijk zo strak wordt gehouden.

Die beesten zijn zó sensibel... Als die echt slecht werden gereden zouden ze het in mijn ogen toch echt niet doen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 11:08

HorseTimeXL schreef:
Inderdaad dat kan maar wat goed. Er zijn veel theorieen die bewijzen dat wanneer er een minder leuke ervaring is gebeurt veel dieren en zelfs mensen dat nog lang kunnen linken aan de omgeving waar de gebeurtenis plaats vond..

Dan komt het erg op vertrouwen her opbouwen aan.
Ik las bv dat Gonçalo Carvalho Concinhas vooral gereden heeft om zijn paard tot ontspanning te rijden na een slechte eerste proef en wankel vertrouwen (wat pech doorlopen).
Lage score nam hij op de koop toe.
Hij heeft dus bewust onder zijn limiet gepresteerd voor de bestwil van het paard.
Als je altijd maar wilt knallen en het paard ondergechikt wordt aan de glorie van de ruiter kun je meer problemen krijgen dan je lief is. En dan zeg ik het even algemeen.
Ik heb Gal niet zien rijden en kan dus geen echt een oordeel geven.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 11:09

@ Lente: Kijk gewoon naar het filmpje, dan zíe je het toch gewoon dat dat strak is? Dat het geen vriendelijke aanleuning is? Stel je voor dat Gal je hand vast houdt (haha) op de manier waarop hij het paard in de mond vasthoudt, hoe voelt dat voor je?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 11:12

Coloured schreef:
@ Lente: Kijk gewoon naar het filmpje, dan zíe je het toch gewoon dat dat strak is? Dat het geen vriendelijke aanleuning is? Stel je voor dat Gal je hand vast houdt (haha) op de manier waarop hij het paard in de mond vasthoudt, hoe voelt dat voor je?

Als topsport liefde :Y) :+

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 11:12

ingedebruijn schreef:
Coloured schreef:

Als topsport liefde :Y) :+

:D :D

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 11:13

Neonlight schreef:
Ik durf te wedden dat menig hier in het topic al in de stress schiet als ze in zo'n entourage moeten rijden Electra, en dan heeft het paard nog niet eens een pas verkeerd gezet, alleen al om wat ie zou kunnen doen en waar die van zou kunnen schrikken. :D
Hoevaak ik al niet gezeur heb gehoord bij een normale landelijke dressuurwedstrijd over een paraplu, een hond, iemand die naast de ring staat, of in een kantine opstaat, enz.....

Oh god ja :D

Het is altijd de schuld van iemand anders in zo'n geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 11:13

Maar vinden we dat nou echt vreemd gezien de situatie ? Als die hem los had gelaten gisteren was die denk ik binnen een uur te paard weer terug op de thuishaven in nederland geweest :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 11:17

Ik heb het filmpje gezien maar ik vind deze proef niet representatief. Er was ongelooflijk veel spanning en ja, je hoort terug te rijden op je zit en energie in je voordeel te gebruiken maar als je paard dusdanig gespannen is op zo'n terrein... Dan denk ik ook dat je ergens moet doorpakken en ik begrijp ergens wel dat je dan continu met de handrem erop rijdt.

Ziet het er fijn uit? Nee.

Heb je heel veel andere opties dan zover mogelijk door te zetten en proberen spanning eruit te rijden op zo'n belangrijk toernooi? Dat denk ik ook niet.

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 11:18

Sanne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 11:20

dat is nogal een verschil, thuis rijden of op een groot toernooi...

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 11:21

Sanne96 schreef:
dat is nogal een verschil, thuis rijden of op een groot toernooi...

Inderdaad, thuis rijden in de bak of op een groot terrein met mensen, muziek, entourage etc, etc dat is niet te vergelijken.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 11:22

Ayasha schreef:
Tendance schreef:

laten we niet onnozel doen. Gal rijdt ze allemaal rete-strak vanvoor. Die wat dat ontkent is gewoon scheel. Ik zie ze weinig zo kort in de hals lopen als bij Gal. Maar stil is hun aanleuning wel. Dat dan weer wel.

Zijn aanleuning was gisteren absoluut niet stil en heb hem meermalen van heel dichtbij op een trensje zien rijden. Zie er weinig met zo'n ontspannen hand.

En over dat onnozel doen. Ik reageerde op dat het op de tong bijten komt door verkeerde trainingsmethoden en dat is veel meer onzin.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 11:26

Jolien87 schreef:
Tendance schreef:

Nee dat lukt niet Jolien87, ik heb ietwat een onderkin.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 11:31

Citaat:

Zijn aanleuning was gisteren absoluut niet stil en heb hem meermalen van heel dichtbij op een trensje zien rijden. Zie er weinig met zo'n ontspannen hand.

En over dat onnozel doen. Ik reageerde op dat het op de tong bijten komt door verkeerde trainingsmethoden en dat is veel meer onzin.[/quote]
Tja ik heb het enkel over die typische aa leuning van m gehad. Verder niks. En daar kan je echt niet onder uit imo