Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
liedje89 schreef:Ik vraag me een beetje af wat in jou ogen het verschil is tussen protest opgeven en leiderschap accepteren. In een kudde paarden zal een paard met leiderschapsambities toch ook vooral opgeven met de dominantere kudde genoot proberen te overbluffen/domineren als hij merkt dat het niet werkt, dat is volgens mij gewoon hetzelfde principe.
Citaat:Nu hoeft Gert zijn methode imo niet voor een groen paard
Wendy schreef:sanne83 schreef:Ik ga liever voor optie 3:: het paard bokt niet omdat hij gewoon geen enkele reden heeft om te gaan bokken...
Helaas is dat niet altijd een optie, net als afstappen wanneer je het aan voelt komen
En juist daarvoor, voor die gevallen waarbij dat een gepasseerd station is, is iemand als Gert een prima optie.
_Lorette_ schreef:Ik heb genoeg paarden zadelmak gemaakt en er is nog nooit een paard geweest dat de eerste keer heeft gebokt, ook niet de tweede, derde, vierde of vijfde keer. De meesten doen het nooit, of pas na een jaar, als er totaal geen sprake meer is van inrijden en ze een keer jolig zijn. Ik kan me moeilijk voorstellen dat ik steeds de uitzondering te pakken heb. Feit is wel dat ik met kleinere stappen werk dan Gert. Paard heeft ook geen reden om te gaan bokken. Ben ik blij om, want ik zit het niet uit, Gert wel.
_Lorette_ schreef:Ik heb genoeg paarden zadelmak gemaakt en er is nog nooit een paard geweest dat de eerste keer heeft gebokt, ook niet de tweede, derde, vierde of vijfde keer. De meesten doen het nooit, of pas na een jaar, als er totaal geen sprake meer is van inrijden en ze een keer jolig zijn. Ik kan me moeilijk voorstellen dat ik steeds de uitzondering te pakken heb. Feit is wel dat ik met kleinere stappen werk dan Gert. Paard heeft ook geen reden om te gaan bokken. Ben ik blij om, want ik zit het niet uit, Gert wel.
Joolien schreef:Als ik aan jullie nu de vraag stel: wat heb je liever met inrijden? Een paard wat rustig is en de tijd krijgt, of een paard waar binnen 15 min iemand opzit en bokkend de baan door gaat? Wat hebben jullie dan liever?
Joolien schreef:Als ik aan jullie nu de vraag stel: wat heb je liever met inrijden? Een paard wat rustig is en de tijd krijgt, of een paard waar binnen 15 min iemand opzit en bokkend de baan door gaat? Wat hebben jullie dan liever?
ariatje schreef:Joolien schreef:Als ik aan jullie nu de vraag stel: wat heb je liever met inrijden? Een paard wat rustig is en de tijd krijgt, of een paard waar binnen 15 min iemand opzit en bokkend de baan door gaat? Wat hebben jullie dan liever?
Is geen vergelijking. Zou per definitie inhouden dat een paard wat de tijd krijgt nooit bokt en een waar men zo opklimt wel. Was het leven maar zo eenvoudig, dan waren de keuzes simpel.
MarlindeRooz schreef:Joolien schreef:Als ik aan jullie nu de vraag stel: wat heb je liever met inrijden? Een paard wat rustig is en de tijd krijgt, of een paard waar binnen 15 min iemand opzit en bokkend de baan door gaat? Wat hebben jullie dan liever?
Als het nodig is liever optie 1, maar sommige paarden zijn al zo verpest...
PercyLeen schreef:En toch blijf ik er bij dat er uitzonderingen zijn. Ik heb mijn vorige merrie in alle rust zadelmak gemaakt. Stapje voor stapje. Kon er zelfs opzitten zonder zadel. Top braaf. Maar uit het niets ging de knop om. Smerig bokken en als dat niet werkte liet ze zich gewoon achterover vallen. En ze was dan oprecht trots, kop er op, staart er op, en luidt snurkend een rondje door de bak. Deze merrie heb ik naar cowboy collega H.erman K.oorman gebracht en zijn conclusie na twee weken was: hier mag je alleen met je volle verstand opstappen anders pakt ze je. Ik ben blij dat er zulke mensen bestaan. Door deze merrie doe ik het nooit meer zelf
ariatje schreef:Hoeveel hengsten heb je beleerd? Zou een wereldwonder zijn als er daarvan nog nooit een gebokt heeft.
En dan heb ik het over bloedkikkers.....
ariatje schreef:Joolien schreef:Vind ik wel, want bij keuze 1 maak je de mogelijkheid zo klein mogelijk.
Nee is dus niet waar. Is schijnveiligheid. Ofschoon ik meestal ook voor de eerste zal gaan zijn er paarden bij die op de 2de manier moeten worden beleerd. Wegens overmatig ego bijvoorbeeld.....
_Lorette_ schreef:ariatje schreef:Hoeveel hengsten heb je beleerd? Zou een wereldwonder zijn als er daarvan nog nooit een gebokt heeft.
En dan heb ik het over bloedkikkers.....
Ik kan geen hengsten op stal hebben, dus niet een! Wel paarden zadelmak gemaakt die al bij meerdere stallen waren geweest (en dan gerenommeerde stallen) en die daar niet zadelmak waren geworden, dus niet alleen de makkelijke paarden. Maar geen hengsten. Al wil ik best de uitdaging aangaan en een hengst beleren, filmen en kijken of het lukt zonder bokken. Geen idee hoe dat is! Maar wil het best uitproberen. Nu kan ik er niet over meepraten, dat geef ik meteen toe. Maar ik ben geen Gert, dus gaarne geen halve zool. Ik ben geen prof, doe mij niet voor als prof en verdien er niet aan als een prof.
De bedoeling van mijn post was eigenlijk alleen aangeven dat ik een tegengestelde ervaring had: geen enkel paard bokt bij mij als ze de eerste keer onder het zadel zijn. Het zal vast nog wel eens gebeuren, maar ik vind het onzin om te zeggen dat ze de eerste keer rijden altijd bokken.