Demonstratie Gert van den Hof levert klachtenbrief op

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 10:28

Juist, en gert zegt altijd. Wat ik doe is niks, wat de ruiter erna doet, het inrijden, dat is pas knap

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 11:07

liedje89 schreef:
Ik vraag me een beetje af wat in jou ogen het verschil is tussen protest opgeven en leiderschap accepteren. In een kudde paarden zal een paard met leiderschapsambities toch ook vooral opgeven met de dominantere kudde genoot proberen te overbluffen/domineren als hij merkt dat het niet werkt, dat is volgens mij gewoon hetzelfde principe.

Paarden onderling hebben een rangorde, paarden begrijpen elkaar prima onderling. Daarnaast is er in een kudde honderd keer meer aandacht voor vriendschappelijk gedrag, dan voor agressief gedrag. Een wilde kudde laat daarnaast nog veel minder agressief gedrag zien dan een gedomesticeerde groep. Een paard in vrijheid heeft gewoon de mogelijkheid om weg te lopen als hem iets niet aanstaat.

Er is geen rangorde tussen verschillende soorten. Je bent een paard aan het trainen om te doen wat jij wilt.
Al die alfa/leiderschap teksten worden naar mijn idee gebruikt om er een romantischer beeld aan te geven.

Citaat:
Nu hoeft Gert zijn methode imo niet voor een groen paard

Volgens mij zijn we het gewoon eens hoor ;) De aanleiding van het topic was toch ook het inrijden van groene paarden?

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 11:12

Er zijn twee dingen waar ik geen fan van ben..

Het feit dat het paard " gebroken " wordt voor publiek en dus een stressvolle omgeving. Dat vind ik niet eerlijk. En dat het paard voortdurend met een longeerzweep achter zijn donder wordt gezeten. Ik begrijp het wel maar ben er niet van gecharmeerd.

Voor alle pennymeisjes:

Eéns moet je erop! Dat kun je doen volgens het engelse systeem, 3 maanden lang stapje voor stapje, volgens de zuid europeese manier, kaptoom met " zaagblad " op de neus en strak in de bijzets, de cowboy en indianen manier, huppah dr hop!! En alle denkbare varianten en moderne verzinsels.

Gert Jan is duidelijk en doeltreffend, geen maandenlange lijdensweg van paniekerige tutjes vaag en onduidelijk waardoor je strontvervelende onopgevoedde paarden krijgt die hun levenlang blijven bokken en op twee benen lopen. Beter één keer zéér duidelijk dan een levenlang vaag. Dan is het paard maar 3 dagen onder de indruk, het is tenminste onder de indruk!! En dat is precies wat Gert Jan wil. Want paarden die nergens meer van onder de indruk zijn, worden uiteindelijk het meest gevaarlijk!

Welke weg van beleren je ook kiest die van Gert Jan of klassiek engels in alles schuilt wat goeds. Afhankelijk van het type paard maak je een keuze. Maar degene die het hardst schreeuwen van hoe zielig deze manier is, zijn waarschijnlijk ( onbedoeld door hun onduidelijkheid ) zelf " wreder" voor hun paard.

Niets zo zielig dan een paard laten kwijnen in onduidelijkheid!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 14:21

Wendy schreef:
sanne83 schreef:
Ik ga liever voor optie 3:: het paard bokt niet omdat hij gewoon geen enkele reden heeft om te gaan bokken...

Helaas is dat niet altijd een optie, net als afstappen wanneer je het aan voelt komen :n
En juist daarvoor, voor die gevallen waarbij dat een gepasseerd station is, is iemand als Gert een prima optie.

ieder paard wat voor het eerst een ruiter op zijn rug heeft geeft een bok.Ik heb het nog nooit meegemaakt van niet.(er zullen uitzonderingen zijn maar ik ken ze dus niet)
Vaak is dat geen rodeo sessie om doelbewust de ruiter er af te krijgen maar meer verbazing.
In stap gaat het gewoon goed en eenmaal in draf maakt het paard een diagonale beweging waardoor het gewicht op zijn rug meer als stoorzender gezien word.Logisch resultaat daarvan is een bok. ;)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 14:35

Ik heb genoeg paarden zadelmak gemaakt en er is nog nooit een paard geweest dat de eerste keer heeft gebokt, ook niet de tweede, derde, vierde of vijfde keer. De meesten doen het nooit, of pas na een jaar, als er totaal geen sprake meer is van inrijden en ze een keer jolig zijn. Ik kan me moeilijk voorstellen dat ik steeds de uitzondering te pakken heb. Feit is wel dat ik met kleinere stappen werk dan Gert. Paard heeft ook geen reden om te gaan bokken. Ben ik blij om, want ik zit het niet uit, Gert wel.

Anoniem

Re: Demonstratie Gert van den Hof levert klachtenbrief op

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 14:36

Ik heb ook nog nooit een bokker gehad. Wel ff de billen bij elkaar, maar meer niet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 14:38

_Lorette_ schreef:
Ik heb genoeg paarden zadelmak gemaakt en er is nog nooit een paard geweest dat de eerste keer heeft gebokt, ook niet de tweede, derde, vierde of vijfde keer. De meesten doen het nooit, of pas na een jaar, als er totaal geen sprake meer is van inrijden en ze een keer jolig zijn. Ik kan me moeilijk voorstellen dat ik steeds de uitzondering te pakken heb. Feit is wel dat ik met kleinere stappen werk dan Gert. Paard heeft ook geen reden om te gaan bokken. Ben ik blij om, want ik zit het niet uit, Gert wel.

Gert oefend veel :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 14:40

Als ik aan jullie nu de vraag stel: wat heb je liever met inrijden? Een paard wat rustig is en de tijd krijgt, of een paard waar binnen 15 min iemand opzit en bokkend de baan door gaat? Wat hebben jullie dan liever?

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 14:41

_Lorette_ schreef:

Hoeveel hengsten heb je beleerd? Zou een wereldwonder zijn als er daarvan nog nooit een gebokt heeft.
En dan heb ik het over bloedkikkers.....

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 14:42

Joolien schreef:
Als ik aan jullie nu de vraag stel: wat heb je liever met inrijden? Een paard wat rustig is en de tijd krijgt, of een paard waar binnen 15 min iemand opzit en bokkend de baan door gaat? Wat hebben jullie dan liever?

Als het nodig is liever optie 1, maar sommige paarden zijn al zo verpest...

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 14:43

En toch blijf ik er bij dat er uitzonderingen zijn. Ik heb mijn vorige merrie in alle rust zadelmak gemaakt. Stapje voor stapje. Kon er zelfs opzitten zonder zadel. Top braaf. Maar uit het niets ging de knop om. Smerig bokken en als dat niet werkte liet ze zich gewoon achterover vallen. En ze was dan oprecht trots, kop er op, staart er op, en luidt snurkend een rondje door de bak. Deze merrie heb ik naar cowboy collega H.erman K.oorman gebracht en zijn conclusie na twee weken was: hier mag je alleen met je volle verstand opstappen anders pakt ze je. Ik ben blij dat er zulke mensen bestaan. Door deze merrie doe ik het nooit meer zelf :n

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 14:43

Joolien schreef:

Is geen vergelijking. Zou per definitie inhouden dat een paard wat de tijd krijgt nooit bokt en een waar men zo opklimt wel. Was het leven maar zo eenvoudig, dan waren de keuzes simpel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 14:44

ariatje schreef:
Joolien schreef:

Is geen vergelijking. Zou per definitie inhouden dat een paard wat de tijd krijgt nooit bokt en een waar men zo opklimt wel. Was het leven maar zo eenvoudig, dan waren de keuzes simpel.

Vind ik wel, want bij keuze 1 maak je de mogelijkheid zo klein mogelijk.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 14:45

MarlindeRooz schreef:
Joolien schreef:

Als het nodig is liever optie 1, maar sommige paarden zijn al zo verpest...

ik neem liever de tijd...heb mijn fries zelf ingereden.Ben toen hij vier was begonnen met longeren.Een week of vier iedere dag een kwartiertje,toen er op.Om er na vijf minuten weer af te liggen....hij schrok van een kat in de bosjes,maakte een zijsprong en dacht toen in ene...wat zit er in godsnaam op mijn rug????Maar daarna ging het gewoon goed. :j

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 14:46

PercyLeen schreef:
En toch blijf ik er bij dat er uitzonderingen zijn. Ik heb mijn vorige merrie in alle rust zadelmak gemaakt. Stapje voor stapje. Kon er zelfs opzitten zonder zadel. Top braaf. Maar uit het niets ging de knop om. Smerig bokken en als dat niet werkte liet ze zich gewoon achterover vallen. En ze was dan oprecht trots, kop er op, staart er op, en luidt snurkend een rondje door de bak. Deze merrie heb ik naar cowboy collega H.erman K.oorman gebracht en zijn conclusie na twee weken was: hier mag je alleen met je volle verstand opstappen anders pakt ze je. Ik ben blij dat er zulke mensen bestaan. Door deze merrie doe ik het nooit meer zelf :n

Slimme keuze!
Moet wel even lachen hoor, sorry. Ik zie het " kreng " al gaan, stuiter, stuiter, snurk, snuif....lol

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 14:49

Joolien schreef:

Nee is dus niet waar. Is schijnveiligheid. Ofschoon ik meestal ook voor de eerste zal gaan zijn er paarden bij die op de 2de manier moeten worden beleerd. Wegens overmatig ego bijvoorbeeld.....

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 14:52

ariatje schreef:
Hoeveel hengsten heb je beleerd? Zou een wereldwonder zijn als er daarvan nog nooit een gebokt heeft.

Ik kan geen hengsten op stal hebben, dus niet een! Wel paarden zadelmak gemaakt die al bij meerdere stallen waren geweest (en dan gerenommeerde stallen) en die daar niet zadelmak waren geworden, dus niet alleen de makkelijke paarden. Maar geen hengsten. Al wil ik best de uitdaging aangaan en een hengst beleren, filmen en kijken of het lukt zonder bokken. Geen idee hoe dat is! Maar wil het best uitproberen. Nu kan ik er niet over meepraten, dat geef ik meteen toe. Maar ik ben geen Gert, dus gaarne geen halve zool. Ik ben geen prof, doe mij niet voor als prof en verdien er niet aan als een prof.

De bedoeling van mijn post was eigenlijk alleen aangeven dat ik een tegengestelde ervaring had: geen enkel paard bokt bij mij als ze de eerste keer onder het zadel zijn. Het zal vast nog wel eens gebeuren, maar ik vind het onzin om te zeggen dat ze de eerste keer rijden altijd bokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 15:00

ariatje schreef:
Joolien schreef:

Nee is dus niet waar. Is schijnveiligheid. Ofschoon ik meestal ook voor de eerste zal gaan zijn er paarden bij die op de 2de manier moeten worden beleerd. Wegens overmatig ego bijvoorbeeld.....

Vind ik niet, je laat een paard aan iedere stap wennen, het voet in de beugel, het hangen, wiebelen aan t zadel, beweging in t andere oog. Natuurlijk is er nog kans op een boksessie, maar die kans verklein je door het paard de tijd te geven en niet te overdonderen. Als je er binnen 15 min een zadel oopgooit en erop gaat zitten, dan is de kans op bokken gewoon veel groter.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 15:05

Ben dat stuk wel met je eens Joolien maar je geeft paarden (zoals mijn vorige merrie) ook de tijd om van alles te bedenken. Die van mij heeft de eerste week geen stap verkeerd gezet. Maar toen ging de kop tussen de voorbenen en bleef ze net zo lang bokken tot je er op de kop af ging. Toen kwam R.onald S.chreibelt er op en die jongen heeft lijm aan zijn kont dus die stuiterde vrolijk mee en bij hem liet ze zich dus zonder pardon achterover klappen. En toen was er dus nog 1 laatste hoop en dat was H.erman. Er zitten gekke bokken tussen, daar ben ik van overtuigd.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 15:06

Ik ben ook de laatste die beweert dat een paard gegarandeerd niet gaat bokken als je de tijd neemt. :P Maar ik ga er gewoon nog niet op zitten als ze nog knijpen en bokken op zadel, singel, beugels, wat dan ook. Net als Joolien ben ik van mening dat de kans op bokken kleiner is als je ze stap voor stap laat wennen. Schrikreacties kan je altijd krijgen. Ik ben van de zomer ook gevallen toen er een hond onder de omheining van de bak doorschoot. Paard was (en is) mega braaf, nooit een stap verkeerd gezet, maar draaide toen sneller om dan ik. Die stond heel beduusd te kijken waar ik was gebleven. Kon er niet meer op komen, want ik had mijn rug gebroken. Tja, pech. Dat kan altijd gebeuren. Paard was nog geen 10 keer onder het zadel geweest en kon na enkele maanden gewoon weer probleemloos opgepakt worden alsof ze geen onderbreking had gehad.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 05-02-15 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 15:07

Afbeelding

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 15:13

Nadeel is wel dat mijn filmpjes nooit zo spectaculair zijn als die van Gert. Ik oefen het opstappen en afstappen ook een paar keer voordat ik ga rijden. Dat moeten ze eerst normaal vinden. Zoals ik al zei: ik werk met kleine stapjes. Ik ben geen held. Snap niet dat Gert het allemaal zo durft, zeker niet voor publiek. Dan moet ik aan de valium, ook op een ervaren paard.

[/video]

Hier voor het eerst op een Jazz die als zogenaamd 'varken' uit de opfok is gehaald en nog niet zonder verdoving in de handen was geweest... Maar dat telt niet voor het 'niet bokken'-verhaal, want ze is nog niet gereden. Ik ben alleen een keertje opgestapt.

Bij mij gaat alles op de Penny-manier en ik kan daarom ook zeker niet de probleemgevallen hebben die Gert aangeboden krijgt. Dat zou bij mij waarschijnlijk mis gaan. Dominante paarden kan ik moeilijk hebben, doe mij maar een onzeker paard.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 15:17

_Lorette_ schreef:
ariatje schreef:

Ik kan geen hengsten op stal hebben, dus niet een! Wel paarden zadelmak gemaakt die al bij meerdere stallen waren geweest (en dan gerenommeerde stallen) en die daar niet zadelmak waren geworden, dus niet alleen de makkelijke paarden. Maar geen hengsten. Al wil ik best de uitdaging aangaan en een hengst beleren, filmen en kijken of het lukt zonder bokken. Geen idee hoe dat is! Maar wil het best uitproberen. Nu kan ik er niet over meepraten, dat geef ik meteen toe. Maar ik ben geen Gert, dus gaarne geen halve zool. Ik ben geen prof, doe mij niet voor als prof en verdien er niet aan als een prof.

De bedoeling van mijn post was eigenlijk alleen aangeven dat ik een tegengestelde ervaring had: geen enkel paard bokt bij mij als ze de eerste keer onder het zadel zijn. Het zal vast nog wel eens gebeuren, maar ik vind het onzin om te zeggen dat ze de eerste keer rijden altijd bokken.

Dat laatste ben ik helemaal met je eens! Het gros van de paarden is eigenlijk heel meewerkend en braaf als je ze de tijd geeft. Veel hengsten ook. Maar de kans op " spektakel " is bij hengsten toch wel groter. Gewoon omdat het in de aard zit het " gevecht " aan te gaan. Eens ze eenmaal tot de conclusie komen dat jij voet bij stuk houdt ( duidelijk bent ) dimmen ze wel in. Een dag of 3 ( lol )! Om dan heel sneaky toch weer je grenzen op te zoeken, misschien héél misschien let je wel even niet op....

Dit soort types moet je niet té slim maken voor je er het eerst op klimt. Dan maar een keer overdonderen en ze laten denken: what the hell just happend? Dan denkt ie de rest van zijn leven: Pfieuwwww, met die " blonde moet je niet dollen! Heb je lang plezier van en zijn ze stukken inschikkelijker dan dat je ze alles in het begin in drievoud en schriftelijk vraagt! Dan blijven ze uitproberen, zonde van de tijd en de training. Paard leert dan zo goed als niets omdat hij teveel bezig is met " het mannetje " te zijn....

Hengsten beleren? Ik raad het je van harte aan! Wees gewaarschuwd, je raakt aan ze verslingert. Heb je ze eenmaal voor je gewonnen zijn het makke kuikens met een handige turbo-knop!

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 15:20

Jadybabe schreef:
[ [url=m/p9YnTg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hahahaha!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 15:48

Mij maakt het echt helemaal niets uit. Optie 1 of optie 2.
Ook bij de niet varkens heb je er types bij zitten die prima overweg kunnen met zo'n korte heftige sessie.
Ik kan het alleen zelf niet dus heb niet zo veel keuze